ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 826/17512/17 Суддя (судді) першої інстанції: Огурцов О.П.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
01 грудня 2022 року м. Київ
Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
Головуючого судді Коротких А.Ю.,
суддів Сорочка Є.О.,
Чаку Є.В.,
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Підприємства «Вертикаль» Благодійного фонду «Дзвін надії» на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 04 травня 2022 року у справі за адміністративним позовом Підприємства «Вертикаль» Благодійного фонду «Дзвін надії» до Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю м. Києва Виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) про визнання протиправними та скасування постанов,-
В С Т А Н О В И В :
Підприємство «Вертикаль» Благодійного фонду «Дзвін надії» звернулось до Окружного адміністративного суду міста Києва з адміністративним позовом до Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю м. Києва Виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) про визнання протиправними та скасування постанов.
Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 04 травня 2022 року у задоволенні адміністративного позову відмовлено повністю.
Не погоджуючись із прийнятим рішенням суду, Підприємство «Вертикаль» Благодійного фонду «Дзвін надії» звернулось з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нову постанову, якою задовольнити позовні вимоги. Свої вимоги апелянт мотивує тим, що судом першої інстанції при постановленні оскаржуваного рішення неповно досліджено обставини, що мають значення для справи та неправильно застосовано норми матеріального права.
У відповідності до п. 3 ч. 1 ст. 311 КАС України суд апеляційної інстанції може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів, у разі подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, які ухвалені в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження).
Предметом апеляційного оскарження є судове рішення, яке прийняте судом першої інстанції в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін, у зв`язку з чим колегія суддів вважає за можливе розглянути справу в порядку письмового провадження.
Згідно з ст. 308 КАС України справа переглядається колегією суддів в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Розглянувши доводи апеляційної скарги, перевіривши матеріали справи, дослідивши наявні докази, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню.
Судом першої інстанції встановлено, що 04.09.2003 року Управлінням державного архітектурно-будівельного контролю м. Києва Підприємству «Вертикаль» Благодійного фонду «Дзвін Надії», як замовнику будівництва, видано дозвіл на виконання будівельних робіт з намиву території для будівництва індивідуальних будинків котеджного типу за адресою: с. Троєщина між вул. Леніна та вул. Толстого у Деснянському районі м. Києва за №0725-Дс/Ш.
Товариством з обмеженою відповідальністю «Київзакордонпроект» розроблена проектна документація на об'єкт будівництва «Будівництво індивідуальних будинків котеджного типу в селі Троєщина між вул. Леніна на вул. Толстого у Деснянському районі м. Києва».
Робочий проект намиву території під індивідуальну котеджну забудову в районі с. Троєщина у Деснянському районі м. Києва пройшов комплексну державну експертизу Інвестиційної експертизи «Київдержекспертиза» від 03.09.2003 року та отримав позитивний висновок в частині відповідності чинній нормативній базі.
Проектна документація пройшла державну експертизу комплексної державної експертизи Спеціалізованої державної організації «Київська міська служба української інвестиційної експертизи» від 10.11.2006 року та отримала позитивний висновок в частині перевірки проектних матеріалів та наданих кошторисів з наступними основними техніко-економічними показниками: площа земельної ділянки - 61,743 га, площа забудови - 58 342, 00 м2, загальна кількість житлових будинків - 335, поверховість житлових будинків - 2 поверхи, загальна кількість місць відкритої автостоянки - 24 м/м.
15.02.2007 року Управлінням державного архітектурно-будівельного контролю м. Києва Підприємству «Вертикаль» «Благодійного фонду «Дзвін надії» перереєстровано дозвіл від 04.09.2003 №0725-Дс/Ш на дозвіл на виконання будівельних робіт із будівництва індивідуальних будинків котеджного типу в селі Троєщина між вул. Леніна та вул. Деснянською у Деснянському районі м. Києва за №2454- Дс/Ш.
30.04.2010 року Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю у місті Києві перереєстровано дозвіл від 15.02.2007 року №2454-Дс/Ш на дозвіл за №1986-Дс/Ш.
Підприємством «Вертикаль» Благодійного фонду «Дзвін Надії» подано до Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) декларації про готовність до експлуатації об'єкта, який належить до І-ІІІ категорії складності щодо об'єкта будівництва «Будівництво індивідуальних будинків котеджного типу в селі Троєщина між вул. Леніна та вул. Толстого у Деснянському районі м. Києва»:
- перша черга XXIV пусковий комплекс від 22.12.2016 року №КВ142163573751;
- перша черга XXII пусковий комплекс від 22.12.2016 року №КВ142163573749;
- перша черга XXVII пусковий комплекс від 20.01.2017 року №КВ142170201605;
- перша черга XXIII пусковий комплекс від 20.01.2017 року №КВ142170201630;
- перша черга XXVI пусковий комплекс від 20.01.2017 року №КВ142170201563;
- перша черга XXIX пусковий комплекс від 14.02.2017 року №КВ142170450107;
- перша черга XXVIII пусковий комплекс від 03.03.2017 року №КВ142170620138.
10.10.2017 року до Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) надійшло звернення Громадської організації «Наша влада» від 10.10.2017 року щодо можливого порушення законодавства України у сфері регулювання містобудівної діяльності зареєстроване за Вх. №073/7364 в якому було викладено прохання вжити заходів щодо перевірки дотримання в ході будівництва індивідуальних будинків котеджного типу в селі Троєщина між вулицею Леніна та вулицею Толстого у Деснянському районі міста Києва, вимог містобудівного законодавства України, в тому числі встановити наявність необхідної для виконання робіт та/або введення в експлуатацію дозвільної документації, та у випадку виявлення порушень - вжити заходів щодо припинення самовільного виконання будівельних робіт чи можливої експлуатації самовільно побудованого об'єкта, розглянути питання скасування реєстрації (видачі) документів дозвільного та декларативного характеру в сфері містобудівної діяльності та притягнути винних осіб до відповідальності.
В період з 10.11.2017 року по 23.11.2017 року Департаментом з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) на підставі звернення громадської організації «Наша влада» від 10.10.2017 року (від 10.10.2017 року Вх.№073/7364), у присутності директора підприємства «Вертикаль» благодійного фонду «Дзвін надії» Зеленого Анатолія Михайловича, уповноваженої особи Товариства з обмеженою відповідальністю «ПК ПРОЕКТНИЙ КОМПЛЕКС» Двоєглазова Дмитра Олександровича, головного архітектора проекту Мороз Олексія Миколайовича проведено позапланову перевірку дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил на об'єкті: «Будівництво індивідуальних будинків котеджного типу в селі Троєщина між вул. Леніна та вул. Толстого у Деснянському районі м. Києва».
За результатами перевірки складено акт від 01.12.2017 року.
В акті перевірки зазначено, що земельна ділянка, що розташована в с. Троєщина між вул. Леніна та вул. Толстого у Деснянському районі м. Києва (кадастровий номер 8000000000:62:146:0015), використовується на підставі договору оренди земельної ділянки від 20.12.2002 року, угоди про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 17.08.2004 року №62-6-00196, угоди до договору оренди земельної ділянки від 11.03.2003 року №62-6-00053, яку зареєстровано Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) та зроблено запис від 31.10.2008 року №62-6-00504 в книзі записів реєстрації договорів.
Відповідно до акту перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об'єктом - земельної ділянки від 06.11.2017 року №288-ДК/238/АГІ/09/01/-17, земельна ділянка, яка розташована в с. Троєщина між вул. Толстого та вул. Леніна у Деснянському районі м. Києва (кадастровий номер 8000000000:62:146:0015), належить підприємству «Вертикаль» Благодійного фонду «Дзвін надії» (код ЄДРПОУ - 30472417) на праві користування (оренда) від 11.03.2003 року, реєстраційний номер у державному реєстрі прав - 14343948. Площа земельної ділянки 61,7433 га, цільове призначення земельної ділянки - для будівництва індивідуальних будинків котеджного типу. Термін дії договору оренди закінчився 13.03.2013 року. У зв'язку із закінченням терміну договору оренди 13.03.2013 року, земельна ділянка використовується без зареєстрованого права, чим порушено статті 125, 126 Земельного кодексу України.
Оскільки термін дії договору оренди на право користування (оренда) від 11.03.2003 року, реєстраційний номер у державному реєстрі прав - 14343948, закінчився 13.03.2013 року, то замовник будівництва підприємство «Вертикаль» Благодійного фонду «Надія», починаючи з 13.03.2013 року, виконує будівельні роботи із будівництва будинків котеджного типу на земельній ділянці за вказаною вище адресою, без документу, що посвідчує право власності чи користування земельною ділянкою.
За поданими замовником будівництва Підприємством «Вертикаль» Благодійного фонду «Дзвін надії» документами встановлено, що між замовником будівництва підприємством «Вертикаль» Благодійного фонду «Дзвін надії» та проектною організацією Товариством з обмеженою відповідальністю «ПК Проектний комплекс» (код ЄДРПОУ - 34298346) був заключений договір підряду від 27.02.2017 року №1701/1 на виконання проектних робіт по об'єкту «Будівництво індивідуальних будинків котеджного типу в селі Троєщина між вул. Леніна та вул. Толстого у Деснянському районі м. Києва», на визначення черг будівництва та пускових комплексів, згідно якого останнім розроблено проектну документацію (стадія «Р») щодо визначення черг будівництва та пускових комплексів.
Завданням на проектування Підприємства «Вертикаль» Благодійного фонду «Дзвін надії» №18/1 від 02.02.2017 року передбачено коригування проектної документації в частині визначення черг будівництва та пускових комплексів по об'єкту «Будівництво індивідуальних будинків котеджного типу в селі Троєщина між вул. Леніна та вул. Толстого у Деснянському районі м. Києва» у відповідності до затверджених техніко-економічних показників по об'єкту.
Проектною організацією ТОВ «ПК Проектний комплекс» скориговано проектну документацію не у відповідності до вихідних даних (до завдання на проектування), а саме:
- змінено загальну кількість житлових будинків (339), з яких 191 житлових будинки вводяться першою чергою будівництва.
Разом з цим, замовником будівництва підприємством «Вертикаль» благодійного фонду «Дзвін надії» не проведено експертизу проектних рішень в частині, що не відповідає раніше затвердженому проекту будівництва, в частині зміни техніко-економічних показників.
Замовником будівництва (Підприємством «Вертикаль» благодійного фонду «Дзвін надії») затверджено проектну документацію (Будівництво індивідуальних будинків котеджного типу в селі Троєщина між вул. Леніна та вул. Толстого у Деснянському районі м. Києва), без отримання експертного звіту проектних рішень в частині, що не відповідає раніше затвердженому проекту будівництва, а саме: в частині техніко-економічних показників.
Генеральним підрядником - Підприємством «Вертикаль» благодійного фонду «Дзвін надії» виконуються будівельні роботи з будівництва індивідуальних будинків котеджного типу в селі Троєщина між вул. Леніна та вул. Толстого у Деснянському районі м. Києва з відхиленням від проектної документації, а саме: висотність окремих будинків (на земельних ділянках №114, 113, 59, 44, 41, 41, 39 відповідно до схеми розташування житлових будинків розробленої генеральним проектувальником ТОВ «Київзакордонпроект» становить 3 поверхи, що в свою чергу перевищує запроектовану висотність (2 поверхи). Крім того, фактичне розміщення житлових будинків на об'єкті будівництва не відповідає проектній документації, розробленим генеральним проектувальником (ТОВ «Київзакордонпроект» код ЄДРПОУ - 32799551) (змінені за серійними номерами)».
Департаментом з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) складено протоколи про правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 01.12.2017 року.
12.12.2017 року Департаментом з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) винесено Підприємству «Вертикаль» Благодійного фонду «Дзвін Надії» постанови про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності, якими його визнано винним у вчиненні правопорушення, передбаченого абзацом 2 пункту 4 частини другої статті 2 Закону України «Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності», яке полягає в тому, що замовником будівництва зазначено недостовірну дані в декларації про готовність до експлуатації об'єкта «Будівництво індивідуальних будинків котеджного типу в селі Троєщина між вул. Леніна та вул. Толстого у Деснянському районі м. Києва, перша черга XXIV пусковий комплекс» в частині інформації про документ, що посвідчує право власності чи користування земельною ділянкою та накладено штраф у розмірі 63 432грн. грн;
- №80/17/073-11538 щодо декларації про готовність до експлуатації об'єкта, який належить до І-ІІІ категорії складності від 22.12.2016 року №КВ142163573751;
- №82/17/073-11539 щодо декларації про готовність до експлуатації об'єкта, який належить до І-ІІІ категорії складності від 22.12.2016 року №КВ142163573749;
- №83/17/073-11534 щодо декларації про готовність до експлуатації об'єкта, який належить до І-ІІІ категорії складності від 20.01.2017 року №КВ142170201605;
- №84/17/073-11535 щодо декларації про готовність до експлуатації об'єкта, який належить до І-ІІІ категорії складності від 20.01.2017 року №КВ142170201630;
- №81/17/073-11536 щодо декларації про готовність до експлуатації об'єкта, який належить до І-ІІІ категорії складності від 20.01.2017 року №КВ142170201563;
-№79/17/073-11533 щодо декларації про готовність до експлуатації об'єкта, який належить до І-ІІІ категорії складності від 14.02.2017 року №КВ142170450107;
№87/17/073-11540 щодо декларації про готовність до експлуатації об'єкта, який належить до І-ІІІ категорії складності від 03.03.2017 року №КВ142170620138.
Департаментом з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) винесено Підприємству «Вертикаль» Благодійного фонду «Дзвін Надії» постанову про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 12.12.2017 року №85/17/073-11537, якою позивача визнано винним у вчиненні правопорушення, передбаченого пункту 8 частини третьої статті 2 Закону України «Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності», яке полягає в тому, що генеральним підрядником виконуються будівельні роботи з будівництва індивідуальних будинків котеджного типу в селі Троєщина між вул. Леніна та вул. Толстого у Деснянському районі м. Києва з відхиленням від проектної документації, а саме: висотність окремих будинків (на земельних ділянках №114, 113, 59, 44, 41, 41, 39) відповідно до схеми розташування житлових будинків розробленої генеральним проектувальником ТОВ «Київзакордонпроект» становить 3 поверхи, що в свою чергу перевищує запроектовану висотність (2 поверхи), тип окремих збудованих житлових будівників на об'єктів будівництва не відповідає типу зазначеному у проектній документації (змінені за серійними номерами), та накладено штраф у розмірі 79 290,00грн.
Позивач, не погоджуючись з оскаржуваними постановами та вважаючи їх такими, що підлягають скасуванню, звернувся з даним позовом до суду.
Надаючи правову оцінку обставинам справи, колегія суддів зазначає наступне.
Спірні правовідносини мали місце в листопаді - грудні 2017 року, а отже до них мають застосовуватись норми права, що були чинні на момент їх існування.
Відповідно до частини першої-другої статті 41 Законом України «Про регулювання містобудівної діяльності» державний архітектурно-будівельний контроль - сукупність заходів, спрямованих на дотримання замовниками, проектувальниками, підрядниками та експертними організаціями вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт. Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється органами державного архітектурно-будівельного контролю в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Державний архітектурно-будівельний нагляд - сукупність заходів, спрямованих на дотримання уповноваженими органами містобудування та архітектури, структурними підрозділами Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій та виконавчими органами сільських, селищних, міських рад з питань державного архітектурно-будівельного контролю, іншими органами, що здійснюють контроль у сфері містобудівної діяльності (далі - об'єкти нагляду), вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил під час провадження ними містобудівної діяльності. Державний архітектурно-будівельний нагляд здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду, через головних інспекторів будівельного нагляду в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві і Севастополі у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Пунктом 1 частини третьої статті 6 зазначеного Закону встановлено, що до органів державного архітектурно-будівельного контролю належать структурні підрозділи з питань державного архітектурно-будівельного контролю Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій.
Згідно з пунктом 1 Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2011 №553, цей Порядок визначає процедуру здійснення заходів, спрямованих на дотримання замовниками, проектувальниками, підрядниками та експертними організаціями (далі - суб'єкти містобудування) вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт.
Відповідно до підпункту 1 пункту 2 вказаного Порядку державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється за дотриманням, зокрема, вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, проектної документації, будівельних норм, стандартів і правил, положень містобудівної документації всіх рівнів, вихідних даних для проектування об'єктів містобудування, технічних умов, інших нормативних документів під час виконання підготовчих і будівельних робіт, архітектурних, інженерно-технічних і конструктивних рішень, застосування будівельної продукції.
Пунктом 5 Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2011 року №553 встановлено, що державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється у порядку проведення планових та позапланових перевірок за територіальним принципом.
Згідно з пунктом 7 вказаного Порядку позаплановою перевіркою вважається перевірка, яка не передбачена планом роботи органу державного архітектурно-будівельного контролю. Підставами для проведення позапланової перевірки, зокрема, є звернення фізичних чи юридичних осіб про порушення суб'єктом містобудування вимог містобудівного законодавства. Під час проведення позапланової перевірки посадова особа органу державного архітектурно-будівельного контролю зобов'язана пред'явити службове посвідчення та направлення для проведення позапланової перевірки.
Відповідно до пункту 9 Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2011 року №553, державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється у присутності суб'єктів містобудування або їх представників, які будують або збудували об'єкт будівництва.
Отже, державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється, зокрема, виконавчими органами з питань державного архітектурно-будівельного контролю сільських, селищних, міських рад у порядку проведення планових та позапланових перевірок за територіальним принципом у присутності суб'єктів містобудування або їх представників, які будують або збудували об'єкт будівництва. При цьому підставою для проведення позапланової перевірки, зокрема, є звернення фізичних чи юридичних осіб про порушення суб'єктом містобудування вимог містобудівного законодавства.
В період з 10.11.2017 року по 23.11.2017 року відповідачем було проведено позапланову перевірку дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил на об'єкті: «Будівництво індивідуальних будинків котеджного типу в селі Троєщина між вул. Леніна та вул. Толстого у Деснянському районі м. Києва» у зв'язку з находженням звернення Громадської організації «Наша влада» від 10.10.2017 року (від 10.10.2017 року Вх.№073/7364).
В зазначеному зверненні було викладено прохання вжити заходів щодо перевірки дотримання в ході будівництва індивідуальних будинків коттеджного типу в селі Троєщина між вулицею Леніна та вулицею Толстого у Деснянському районі міста Києва, вимог містобудівного законодавства України, в тому числі наявність необхідної для виконання робіт та/або введення в експлуатацію дозвільної документації, та у випадку виявлення порушень - вжити заходів щодо припинення самовільного виконання будівельних робіт чи можливої експлуатації самовільно побудованого об'єкта, розглянути питання скасування реєстрації (видачі) документів дозвільного та декларативного характеру в сфері містобудівної діяльності та притягнути винних осіб до відповідальності.
Таким чиним, в зверненні Громадської організації «Наша влада» від 10.10.2017 року (від 10.10.2017 року Вх.№073/7364) було порушено питання щодо необхідності перевірки документів, на підставі яких здійснюється спорудження будинків на об'єкті «Будівництво індивідуальних будинків котеджного типу в селі Троєщина між вул. Леніна та вул. Толстого у Деснянському районі м. Києва».
Враховуючи наведене, у відповідача були наявні правові підстави для проведення перевірки декларацій про готовність до експлуатації об'єкта, який належить до І-ІІІ категорії складності щодо об'єкта будівництва «Будівництво індивідуальних будинків котеджного типу в селі Троєщина між вул. Леніна та вул. Толстого у Деснянському районі м. Києва».
Посилання позивача на повторність проведення перевірки судом не приймаються до уваги, з огляду на таке.
На підтвердження того, що стосовно декларацій готовності до експлуатації об'єкта, який належить до І-ІІІ категорії складності від 22.12.2016 року КВ №142163573751 та КВ №142163573749 вже проводилась позапланова перевірка, позивачем надано суду копії направлень на проведення перевірки від 30.01.2017 року та Журналу реєстрації перевірок.
Відповідно до зазначених направлень перевірка мала бути проведена в період з 06.03.2017 року по 13.03.2016 року.
Відповідно до наданої позивачем копії сторінки з Журналу реєстрації перевірок в зазначений період у позивача дійсно було проведено позапланову перевірку на підставі направлення/направлень від 12.10.2016 року. Наступний запис міститься щодо проведення позапланової перевірки на підставі направлення/направлень від 26.10.2017 та в період з 24.10.2017 року по 16.11.2017 року.
Інших доказів на підтвердження того, що на підставі направлень на проведення перевірки від 30.01.2017 року дійсно було проведено перевірку позивачем суду надано не було, як і не було зазначено про причини неможливості їх надання.
Враховуючи наведене, твердження позивача про те, що на підставі направлень на проведення перевірки від 30.01.2017 року дійсно було проведено позапланову перевірку останнього, є необґрунтованими.
З огляду на зазначене, у відповідача були наявні правові підстави для призначення та проведення в період з 10.11.2017 року по 23.11.2017 року позапланової перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил на об'єкті: «Будівництво індивідуальних будинків котеджного типу в селі Троєщина між вул. Леніна та вул. Толстого у Деснянському районі м. Києва».
Відповідно до частини третьої статті 41 Законом України «Про регулювання містобудівної діяльності» орган державного архітектурно-будівельного контролю розглядає відповідно до закону справи про правопорушення у сфері містобудівної діяльності.
Пунктом 2 частини четвертої статті 41 вказаного Закону встановлено, що посадові особи органів державного архітектурно-будівельного контролю під час перевірки мають право складати протоколи про вчинення правопорушень, акти перевірок та накладати штрафи відповідно до закону.
Згідно з пунктами 17 Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2011 року №533, у разі виявлення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил, крім акта перевірки складається протокол, видається припис про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил або припис про зупинення підготовчих та/або будівельних робіт (далі - припис).
Відповідно до пунктів 20 та 21 вказаного Порядку протокол разом з усіма матеріалами перевірки протягом трьох днів після його складення подається посадовій особі органу державного архітектурно-будівельного контролю, до повноважень якої належить розгляд справ про правопорушення у сфері містобудівної діяльності. У разі відмови суб'єкта містобудування, щодо якого здійснюється державний архітектурно-будівельний контроль, підписати акт перевірки та припису, посадова особа органу державного архітектурно-будівельного контролю робить у акті відповідний запис. У разі відмови суб'єкта містобудування, щодо якого здійснюється державний архітектурно-будівельний контроль, від отримання акта та припису, вони надсилаються йому рекомендованим листом з повідомленням.
Пунктом 22 Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2011 року №553 встановлено, що постанова про накладення штрафу складається у трьох примірниках. Перший примірник постанови у триденний строк після її прийняття вручається під розписку суб'єкту містобудування (керівнику або уповноваженому представнику суб'єкта містобудування) або надсилається рекомендованим листом з повідомленням, про що робиться запис у справі. Два примірники залишаються в органі державного архітектурно-будівельного контролю, який наклав штраф.
Частиною першою статті 39 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» (в редакції, чинній станом на 22.12.2016 року) встановлено, що прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів, що належать до I - III категорій складності, та об'єктів, будівництво яких здійснювалося на підставі будівельного паспорта, здійснюється шляхом реєстрації органом державного архітектурно-будівельного контролю на безоплатній основі поданої замовником декларації про готовність об'єкта до експлуатації протягом десяти робочих днів з дня реєстрації заяви.
Відповідною нормою чинною станом на час проведення перевірки було встановлено, що прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об'єктів з незначними наслідками (СС1), та об'єктів, будівництво яких здійснювалося на підставі будівельного паспорта, здійснюється шляхом реєстрації відповідним органом державного архітектурно-будівельного контролю на безоплатній основі поданої замовником декларації про готовність об'єкта до експлуатації протягом десяти робочих днів з дня реєстрації заяви.
Частиною десятою статті 39 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» встановлено, що замовник відповідно до закону несе відповідальність за повноту та достовірність даних, зазначених у поданій ним декларації про готовність об'єкта до експлуатації, та за експлуатацію об'єкта без зареєстрованої декларації або сертифіката.
Частиною першою статті 9 Закону України «Про архітектурну діяльність» встановлено, що будівництво (нове будівництво, реконструкція, реставрація, капітальний ремонт) об'єкта архітектури здійснюється відповідно до затвердженої проектної документації, державних стандартів, норм і правил у порядку, визначеному Законом України «Про регулювання містобудівної діяльності».
Відповідно до абзацу 2 пункту 4 частини другої статті 2 Закону України «Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності» суб'єкти містобудування, які є замовниками будівництва об'єктів (у разі провадження містобудівної діяльності), або ті, що виконують функції замовника і підрядника одночасно, несуть відповідальність у вигляді штрафу за експлуатацію або використання об'єктів будівництва, не прийнятих в експлуатацію, а також наведення недостовірних даних у декларації про готовність об'єкта до експлуатації чи в акті готовності об'єкта до експлуатації, вчинені щодо об'єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об'єктів з незначними наслідками (СС1), - у розмірі тридцяти шести прожиткових мінімумів для працездатних осіб;
Пунктом 8 частини третьої статті 2 вказаного Закону встановлено, що суб'єкти містобудування, які виконують будівельні роботи, несуть відповідальність у вигляді штрафу за такі правопорушення: виконання будівельних робіт з порушенням вимог будівельних норм, державних стандартів і правил або затверджених проектних рішень - у розмірі сорока п'яти прожиткових мінімумів для працездатних осіб.
Постановами про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 12.12.2017 року позивача визнано винним у вчиненні правопорушення, передбаченого абзацом 2 пункту 4 частини другої статті 2 Закону України «Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності», яке полягає в тому, що замовником будівництва зазначено недостовірні дані в декларації про готовність до експлуатації об'єкта «Будівництво індивідуальних будинків котеджного типу в селі Троєщина між вул. Леніна та вул. Толстого у Деснянському районі м. Києва, перша черга XXIV пусковий комплекс» в частині інформації про документ, що посвідчує право власності чи користування земельною ділянкою.
В зазначених деклараціях про готовність до експлуатації об'єкта, який належить до І-ІІІ категорії складності в графі 13 «Інформація про документ, що посвідчує право власності чи користування земельною ділянкою» позивачем зазначено: Договір оренди земельної ділянки від 20.12.2002 року, угоду про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 14.02.2003 року №213, угоду про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 17.08.2004 року №62-6-00196, угоду до договору оренди земельної ділянки від 11.03.2003 року №62-6-00053, лист Департаменту земельних ресурсів №057041-9570 від 18.05.2016 року.
Відповідно до акту від 01.12.2017 року встановлено, що термін дії договору оренди земельної ділянки від 20.12.2002 року розташованої в с. Троєщина між вул. Толстого та вул. Леніна у Деснянському районі м. Києва (кадастровий номер 8000000000:62:146:0015) закінчився 13.03.2013, та земельна ділянка використовується без зареєстрованого права, чим порушено статті 125, 126 Земельного кодексу України.
Зазначене підтверджується копіями договору оренди земельної ділянки від 20.12.2002 року, угоди про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 14.02.2003 №213 року, угоди про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 17.08.2004 року №62-6-00196, угоди до договору оренди земельної ділянки від 11.03.2003 року №62-6-00053, які наявні в матеріалах справи.
Позивач заперечує факт допущення порушення вимог законодавства, оскільки ним вчиняються дії щодо поновлення права оренди на земельну ділянку, на якій здійснюється будівництво об'єкту «Будівництво індивідуальних будинків котеджного типу в селі Троєщина між вул. Леніна та вул. Толстого у Деснянському районі м. Києва».
Водночас, позивачем не заперечується факт того, що термін дії договору оренди земельної ділянки від 20.12.2002 року скінчився.
Докази на підтвердження того, що у позивача після 13.03.2013 року було наявне право користування земельною ділянкою, на якій здійснюється будівництво об'єкту «Будівництво індивідуальних будинків котеджного типу в селі Троєщина між вул. Леніна та вул. Толстого у Деснянському районі м. Києва» в матеріалах справи відсутні.
З огляду на зазначене, оскільки з 13.03.2013 року у позивача було відсутнє право користування земельною ділянкою, на якій здійснюється будівництво об'єкту «Будівництво індивідуальних будинків котеджного типу в селі Троєщина між вул. Леніна та вул. Толстого у Деснянському районі м. Києва» та в деклараціях про готовність до експлуатації об'єкта, який належить до І-ІІІ категорії складності від 22.12.2016 року №КВ142163573751, від 22.12.2016 року №КВ142163573749, від 20.01.2017 року №КВ142170201605, від 20.01.2017 року №КВ142170201630, від 20.01.2017 року №КВ142170201563, від 14.02.2017 року №КВ142170450107, позивачем було зазначено інформацію щодо наявності відповідного права із зазначенням документів, строк дії яких сплив, суд першої інстанції дійшов правильного висновку про те, що у відповідача були наявні правові підстави для винесення постанов від 12.12.2017 року №80/17/073-11538, 82/17/073-11539, 83/17/073-11534, 84/17/073-11535, 81/17/073-11536, 79/17/073-11533, 87/17/073-11540, 85/17/073-11537.
Постановою про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 12.12.2017 року №85/17/073-11537 позивача визнано винним у вчиненні правопорушення, передбаченого пунктом 8 частини третьої статті 2 Закону України «Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності», яке полягає в тому, що генеральним підрядником виконуються будівельні роботи з будівництва індивідуальних будинків котеджного типу в селі Троєщина між вул. Леніна та вул. Толстого у Деснянському районі м. Києва з відхиленням від проектної документації, а саме: висотність окремих будинків (на земельних ділянках №114, 113, 59, 44, 41, 41, 39 відповідно до схеми розташування житлових будинків розробленої генеральним проектувальником ТОВ «Київзакордонпроект») становить 3 поверхи, що в свою чергу перевищує запроектовану висотність (2 поверхи), тип окремих збудованих житлових будівників на об'єктів будівництва не відповідає типу зазначеному у проектній документації (змінені за серійними номерами).
З цього приводу позивач зазначив про те, що ні проектом, ні технічним паспортом на будинки не визначено третій поверх, а визначено лише наявність масандри, яка не включається в загальну поверховість будинку. Крім того позивач зазначив про те, що будинки 44 та 39 не здані в експлуатацію та будівництво на закінчено, а на будинки 114, 113, 59, 41 вже зареєстровано право власності, з огляду на що позивач не може нести відповідальність за них.
На підтвердження того, що стосовно будинків 114, 113, 59, 41 зареєстровано право власності, позивач надає суду копії витягів з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності та свідоцтва про право власності.
В наданих позивачем суду копіях витягів зазначено, що вказані об'єкти були прийняті до експлуатації відповідно до декларацій про готовність об'єкта до експлуатації від 28.10.2014 року. Відповідачем перевірка проводилась щодо декларацій про готовність до експлуатації об'єкта, який належить до І-ІІІ категорії складності від 22.12.2016 року та позивачем не надано доказів того, що відповідачем здійснено перевірку інших будинків, ніж ті, що зазначені у вказаних деклараціях, та не надано суду доказів на підтвердження відповідного факту.
З огляду на зазначене, підстави для висновку про те, що надані позивачем витяги з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності та свідоцтва про право власності стосуються об'єктів будівництва, щодо яких проводилась перевірка, результати якої відображені в акті 01.12.2017 року, відсутні.
Також позивачем надано суду копії технічних паспортів, в яких олівцем зазначено номер ділянки, щодо яких їх складно, а саме: 59, 59а, 41, 113, 114, та копію плану на будинок на ділянці 39, номер якої також зазначено олівцем.
Повного комплекту технічної документації чи будь - яких доказів щодо того, що здійснені написи олівцем на наданих суду копіях документів відповідають дійсності, позивачем надано не було, як і не було зазначено про неможливість надання відповідних документів та обґрунтування щодо підстав, з яких позивач виходив, ідентифікуючи відповідні технічні паспорти, як належні, саме будинків, зазначених під відповідними номерами.
Таким чином позивачем не надано суду належних доказів на підтвердження того, що висотність окремих будинків, а саме, на земельних ділянках: №114, 113, 59, 44, 41, 39, має саме запроектовану висотність 2 поверхи.
Доказів та обґрунтування на спростування встановленого відповідачем факту щодо того, що тип окремих збудованих житлових будівників на об'єктів будівництва «Будівництво індивідуальних будинків котеджного типу в селі Троєщина між вул. Леніна та вул. Толстого у Деснянському районі м. Києва» не відповідає типу зазначеному у проектній документації (змінені за серійними номерами), позивачем суду надано не було.
З огляду на зазначене, враховуючи відсутність доказів на спростування того, що на об'єкті будівництва «Будівництво індивідуальних будинків котеджного типу в селі Троєщина між вул. Леніна та вул. Толстого у Деснянському районі м. Києва» висотність окремих будинків, а саме, на земельних ділянках: №114, 113, 59, 44, 41, 41, 39 відповідно до схеми розташування житлових будинків розробленої генеральним проектувальником ТОВ «Київзакордонпроект» становить 3 поверхи, що в свою чергу перевищує запроектовану висотність (2 поверхи) та того, що тип окремих збудованих житлових будівників на об'єктів будівництва не відповідає типу зазначеному у проектній документації (змінені за серійними номерами), суд першої інстанції дійшов правильного висновку про відсутність підстав для скасування постанови від 12.12.2017 року №85/17/073-11537.
Враховуючи вищезазначене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції щодо відсутності підстав для задоволення позову, вважає оскаржуване рішення таким, що прийняте відповідно до норм чинного законодавства.
Доводи апеляційної скарги зазначених вище висновків суду першої інстанції не спростовують і не дають підстав для висновку, що судом першої інстанції при розгляді справи неправильно застосовано норми матеріального права, які регулюють спірні правовідносини, чи порушено норми процесуального права.
Відповідно до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 325, 328 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В :
Апеляційну Підприємства «Вертикаль» Благодійного фонду «Дзвін надії» залишити без задоволення, а рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 04 травня 2022 року - без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати прийняття та може бути оскаржена у випадках, передбачених пунктом 2 частини 5 статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України протягом тридцяти днів з дня складення судового рішення шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду. В інших випадках постанова не підлягає касаційному оскарженню.
Головуючий суддя: Коротких А.Ю.
Судді: Сорочко Є.О.
Чаку Є.В.
< Справа слухалась у (обов'язкове для заповнення) >
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 01.12.2022 |
Оприлюднено | 06.12.2022 |
Номер документу | 107655823 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Коротких Андрій Юрійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні