Рішення
від 30.08.2022 по справі 420/3937/22
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/3937/22

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

31 серпня 2022 року м. Одеса

Суддя Одеського окружного адміністративного суду Свида Л.І. розглянувши в порядку письмового провадження справу за позовною заявою Приватного підприємства «Елітол» до Державної служби України з безпеки на транспорті, Відділу державного нагляду (контролю) в Одеській області Державної служби України з безпеки на транспорті про визнання протиправними та скасування постанов, -

ВСТАНОВИВ:

До суду звернулося Приватне підприємство «Елітол» з позовною заявою до Державної служби України з безпеки на транспорті, Південного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки Державної служби України з безпеки на транспорті про визнання протиправними та скасування постанов від 15.11.2021 року №320363, від 15.11.2021 року №320364, від 22.11.2021 року №320812, від 29.11.2021 року №321182, від 20.12.2021 року №321867.

За цією позовною заявою відкрито спрощене позовне провадження у відповідності до ст. 12 КАС України та наданий відповідачу строк для подання до суду відзиву на цю заяву, а позивачу - відповіді на відзив.

Ухвалою від 03.06.2022 року судом замінено відповідача по справі - Південне міжрегіональне управління Укртрансбезпеки на правонаступника - Відділ державного нагляду (контролю) в Одеській області Державної служби України з безпеки на транспорті.

Позов, відповідь на відзив обґрунтовані позивачем тим, що ПП «Елітол» не є автомобільним перевізником вантажу, який перевірявся відповідачем, в діях позивача відсутній склад порушення законодавства про автомобільний транспорт та/або порушення Кодексу України про адміністративні правопорушення. Автомобільними перевізниками є або ФОП ОСОБА_1 , або замовники послуг з перевезень вантажів, відповідно, адміністративно-господарські штрафи, накладені на позивача постановами, що оскаржуються, могли бути накладені саме на автомобільних перевізників, а не на власника транспортних засобів. Постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу, що оскаржуються, винесені із грубим порушенням ст. 61 Конституції України, Закону України «Про автомобільний транспорт» винесені необґрунтовано, тобто без урахування всіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, в першу чергу, без встановлення автомобільного перевізника, упереджено, недобросовісно, тощо, а отже є протиправними та такими, що підлягають скасуванню.

З відзиву на позовну заяву Відділу державного нагляду (контролю) в Одеській області Державної служби України з безпеки на транспорті вбачається, що відповідач позов не визнає, зазначає, що передача автомобілів від «орендодавця» до «орендаря» в «тимчасове користування» проведено без необхідного в таких випадках оформлення тимчасових реєстраційних документів (тимчасових тех. паспортів) на транспортні засоби з однієї особи на іншу. При проведенні перевірки транспортних засобів, в кожному з випадків, контролюючим особам чомусь не надавалося жодного документа на підтвердження передачі їх позивачем іншій особі. Тобто, за наслідками рейдової перевірки при розгляді справи відповідач обґрунтовано автомобільним перевізником визначений саме позивач, на якого і складалися акти про порушення. Оскаржувані постанови є правомірними та не підлягають скасуванню.

Державна служба України з безпеки на транспорті відзив до суду не надала.

Дослідивши матеріали справи, суд вважає, що позов не підлягає задоволенню, виходячи з наступного.

Відповідно до п. 1, п. п. 15, 27 п. 5 «Положення про Державну службу з безпеки на транспорті», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 року №103, Державна служба України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) є центральним органом виконавчої влади, який реалізує державну політику з питань безпеки, в тому числі, на наземному транспорті.

Укртрансбезпека здійснює габаритно-ваговий контроль транспортних засобів у зонах габаритно-вагового контролю, здійснює стягнення, у тому числі в судовому порядку, плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування з транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні.

На виконання своїх повноважень, 13.10.2021 року посадовими особами Південного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки в пункті габаритно-вагового контролю а/д М-15 (км 60+540) згідно направлення на перевірку №026519 від 12.10.2021 року, здійснено перевірку транспортного засобу марки «Man/Kogel» номерний знак ( НОМЕР_1 / НОМЕР_2 , за результатами якої складено Акт проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень вантажів автомобільним транспортом №316899, яким встановлено порушення ч. 1 абз. 3 ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт», зокрема, перевезення вантажів за відсутності на момент перевірки документів, визначених ст. 48 цього Закону, а саме протоколу перевірки та адаптації тахографа до т/з (аркуш справи 34).

На підставі Акту проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень вантажів автомобільним транспортом №316899 від 13.10.2021 року Південним міжрегіональним управлінням Укртрансбезпеки винесено постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу №320364 від 15.11.2021 року, якою до ПП «Елітол» застосовано адміністративно-господарський штраф у розмірі 17000 грн. (аркуш справи 31 оборотна сторона).

Крім того, 15.10.2021 року посадовими особами Південного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки в пункті габаритно-вагового контролю а/д М-05 Київ-Одеса 452 км +811 згідно направлення на перевірку №026519 від 12.10.2021 року, здійснено перевірку транспортного засобу марки «Man» номерний знак ( НОМЕР_1 ), за результатами якої складено Акт проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень вантажів автомобільним транспортом №317065, яким встановлено порушення ч. 1 абз. 3 ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт», зокрема, перевищення встановлених законодавством вагових норм від 5% до 10% включно при перевезенні подільного вантажу (аркуш справи 34 оборотна сторона).

На підставі Акту проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень вантажів автомобільним транспортом №317065 від 15.10.2021 року Південним міжрегіональним управлінням Укртрансбезпеки винесено постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу №320363 від 15.11.2021 року, якою до ПП «Елітол» застосовано адміністративно-господарський штраф у розмірі 8500 грн. (аркуш справи 31).

Також, 15.10.2021 року посадовими особами Південного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки в пункті габаритно-вагового контролю а/д М-05 Київ-Одеса 452 км +811 згідно направлення на перевірку №026519 від 12.10.2021 року, здійснено перевірку транспортного засобу марки «Man/Samro» номерний знак ( НОМЕР_3 / НОМЕР_4 ), за результатами якої складено Акт проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень вантажів автомобільним транспортом №317241, яким встановлено порушення абз. 15 ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт», зокрема, перевищення встановлених законодавством вагових норм від 10% до 20% включно при перевезенні подільного вантажу, а саме навантаження на одиночну вісь (аркуш справи 50).

На підставі Акту проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень вантажів автомобільним транспортом №317241 від 15.10.2021 року Південним міжрегіональним управлінням Укртрансбезпеки винесено постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу №320812 від 22.11.2021 року, якою до ПП «Елітол» застосовано адміністративно-господарський штраф у розмірі 17000 грн. (аркуш справи 49).

Також, 15.10.2021 року посадовими особами Південного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки в пункті габаритно-вагового контролю 203 км+500 м а/д М-14 Одеса-Мелітополь-Новоазовськ згідно направлення на перевірку №012527 від 11.10.2021 року, здійснено перевірку транспортного засобу марки «Камаз» номерний знак ( НОМЕР_5 ), за результатами якої складено Акт проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень вантажів автомобільним транспортом №311785, яким встановлено порушення абз. 3 ч. 1 ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт», зокрема, перевезення вантажів за відсутності на момент проведення перевірки документів, визначених ст. 48 цього Закону, а саме не оформлена за 15.10.2021 року індивідуальна контрольна книжка водія (аркуш справи 58 оборотна сторона).

На підставі Акту проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень вантажів автомобільним транспортом №311785 від 15.10.2021 року Південним міжрегіональним управлінням Укртрансбезпеки винесено постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу №321182 від 29.11.2021 року, якою до ПП «Елітол» застосовано адміністративно-господарський штраф у розмірі 17000 грн. (аркуш справи 57).

Також, 22.11.2021 року посадовими особами Південного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки в пункті габаритно-вагового контролю а/д М-05 Київ-Одеса км 452±811 м згідно направлення на перевірку №026525 від 16.11.2021 року, здійснено перевірку транспортного засобу марки «Man/Samro» номерний знак ( НОМЕР_6 / НОМЕР_4 ), за результатами якої складено Акт проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень вантажів автомобільним транспортом №317941, яким встановлено порушення абз. 15 ч. 1 ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт», зокрема, перевищення встановлених законодавством вагових норм понад 10%, але не більше 20% при проведенні подільного вантажу, без відповідного дозволу, який дає право на рух дорогами України (аркуш справи 68 оборотна сторона).

На підставі Акту проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень вантажів автомобільним транспортом №317941 від 22.11.2021 року Південним міжрегіональним управлінням Укртрансбезпеки винесено постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу №321867 від 20.12.2021 року, якою до ПП «Елітол» застосовано адміністративно-господарський штраф у розмірі 17000 грн. (аркуш справи 67).

Позивач не погодився із правомірністю постанов про застосування адміністративно-господарського штрафу та звернувся до суду з цим позовом.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ст. 1, ч. 3 ст. 6 Закон України «Про автомобільний транспорт» автомобільний перевізник - фізична або юридична особа, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів чи (та) вантажів транспортними засобами.

Центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері автомобільного транспорту, забезпечує: формування та реалізацію державної політики у сфері автомобільного транспорту; нормативно-правове регулювання; визначення пріоритетних напрямів розвитку автомобільного транспорту.

Пунктом 1 «Положення про Державну службу України з безпеки на транспорті», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 №103 визначено, що Державна служба України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра інфраструктури і який реалізує державну політику з питань безпеки на наземному транспорті.

Укртрансбезпека відповідно до покладених на неї завдань, зокрема, здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням вимог законодавства на автомобільному, міському електричному, залізничному транспорті, здійснює габаритно-ваговий контроль транспортних засобів у зонах габаритно-вагового контролю.

Відповідно до п. 8 «Положення про Державну службу України з безпеки на транспорті», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 №103 Укртрансбезпека здійснює свої повноваження безпосередньо, через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Згідно зі ст. 2 Закону України «Про автомобільний транспорт», законодавство про автомобільний транспорт складається із цього Закону, законів України «Про транспорт», «Про дорожній рух», чинних міжнародних договорів та інших нормативно-правових актів у сфері автомобільних перевезень.

Частиною 2 ст. 29 Закону України «Про дорожній рух» з метою збереження автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, допускається за наявності дозволу на участь у дорожньому русі таких транспортних засобів. Порядок видачі дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, та розмір плати за його отримання встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до вимог ч. 4 ст. 48 Закону України «Про автомобільний транспорт», у разі перевезення вантажів з перевищенням габаритних або вагових обмежень обов`язковим документом також є дозвіл, який дає право на рух автомобільними дорогами України, виданий компетентними уповноваженими органами, або документ про внесення плати за проїзд великовагових (великогабаритних) транспортних засобів, якщо перевищення вагових або габаритних обмежень над визначеними законодавством становить менше п`яти відсотків.

Згідно зі ст. 33 Закону України «Про автомобільні дороги», рух транспортних засобів, навантаження на вісь, загальна маса або габарити яких перевищують норми, встановлені державними стандартами та нормативно-правовими актами, дозволяється за погодженнями з відповідними органами у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 30.03.1994 №198 затверджено Єдині правила ремонту і утримання автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, правила користування ними та охорони.

Відповідно до п. 16 цієї Постанови, перевезення небезпечних, великогабаритних і великовагових вантажів автомобільним транспортом по дорожніх об`єктах допускається за окремим дозволом в порядку і за плату, що визначається окремими актами законодавства.

Правила проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 18.01.2001 №30.

Згідно з п. 3 цих Правил транспортний засіб чи автопоїзд з вантажем або без вантажу вважається великоваговим, якщо максимальна маса або осьова маса перевищує хоча б один з параметрів, зазначених у пункті 22.5 Правил дорожнього руху.

Пунктом 22.5 Правил дорожнього руху України, затверджених постановою Кабінету Міністрів України №1306 від 10.10.2001, передбачено що за спеціальними правилами здійснюється дорожнє перевезення небезпечних вантажів, рух транспортних засобів та їх составів у разі, коли хоч один з їх габаритів перевищує за шириною 2,6 м, за висотою від поверхні дороги - 4 м (для контейнеровозів на встановлених Укравтодором і Національною поліцією маршрутах - 4,35 м), за довжиною - 22 м (для маршрутних транспортних засобів - 25 м), фактичну масу понад 40 т (для контейнеровозів - понад 44 т, на встановлених Укравтодором і Національною поліцією для них маршрутах - до 46 т), навантаження на одиночну вісь - 11 т (для автобусів, тролейбусів - 11,5 т), здвоєні осі - 16 т, строєні - 22 т (для контейнеровозів навантаження на одиночну вісь - 11 т, здвоєні осі - 18 т, строєні - 24 т) або якщо вантаж виступає за задній габарит транспортного засобу більш як на 2 м.

Осі слід вважати здвоєними або строєними, якщо відстань між ними (суміжними) не перевищує 2,5 м.

Рух транспортних засобів та їх составів з навантаженням на одиночну вісь понад 11 т, здвоєні осі - понад 16 т, строєні осі - понад 22 т або фактичною масою понад 40 т (для контейнеровозів - навантаження на одиночну вісь - понад 11 т, здвоєні осі - понад 18 т, строєні осі - понад 24 т або фактичною масою понад 44 т, а на встановлених Укравтодором і Національною поліцією для них маршрутах - понад 46 т) у разі перевезення подільних вантажів автомобільними дорогами забороняється.

Забороняється рух транспортних засобів з навантаженням на вісь понад 7 т або фактичною масою понад 24 т автомобільними дорогами загального користування місцевого значення.

Постановою Кабінету Міністрів України від 27.06.2007 №879 затверджено Порядок здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, який визначає механізм здійснення габаритно-вагового контролю великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, що використовуються на автомобільних дорогах загального користування.

Відповідно до п.п. 3, 15, 16, 18, 20, 21, 23, 24 «Порядку здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів на інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні», затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України №879 від 27.06.2007 року, габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування здійснюється Укртрансбезпекою, її територіальними органами та уповноваженими підрозділами Національної поліції.

Контроль за наявністю у водіїв великовагових та великогабаритних транспортних засобів дозволу на рух здійснюють уповноважені підрозділи Національної поліції та територіальні органи Укртрансбезпеки, які здійснюють габаритно-ваговий контроль. Габаритно-ваговий контроль включає документальний та/або точний контроль.

За результатами габаритно-вагового контролю на стаціонарному або пересувному пункті водієві транспортного засобу видається довідка про здійснення габаритно-вагового контролю із зазначенням часу і місця його здійснення.

За результатами габаритно-вагового контролю посадові особи та/або працівники Укртрансбезпеки або її територіальних органів визначають належність транспортного засобу до великовагових та/або великогабаритних.

У разі виявлення факту перевищення вагових та/або габаритних параметрів транспортного засобу під час руху без дозволу на рух або у разі здійснення руху з порушенням умов, визначених у дозволі на рух, подальший рух такого транспортного засобу забороняється до усунення порушення шляхом отримання дозволу на рух за пройдену частину маршруту або повного (часткового) перевантаження вантажу, що перевозиться в інший транспортний засіб, з подальшим підтвердженням дотримання вагових та/або габаритних параметрів, установлених законодавством, або отримання дозволу на рух на весь маршрут.

Власник великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу або уповноважена ним особа має право привести габаритно-вагові параметри транспортного засобу у відповідність з установленими нормативами шляхом часткового розвантаження, перевантаження на інший транспортний засіб або у будь-який інший спосіб.

Після приведення габаритно-вагових параметрів транспортного засобу у відповідність з установленими нормативами такий засіб спрямовується для здійснення повторного габаритно-вагового контролю. Якщо під час здійснення повторного габаритно-вагового контролю фактів перевищення габаритно-вагових параметрів не виявлено, транспортний засіб може продовжити подальший рух.

Відповідно до п.5 «Порядку взаємодії Державної інспекції України з безпеки на наземному транспорті, Міністерства внутрішніх справ України, Державного агентства автомобільних доріг України під час організації та проведення робіт із зважування та здійснення габаритно-вагового контролю транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів на автомобільних дорогах загального користування», затвердженого наказом Міністерства інфраструктури України, Міністерства внутрішніх справ України №1007/1207 від 10.10.2013 року, працівники відповідних підрозділів МВС під час здійснення габаритно-вагового контролю: 1) здійснюють зупинку транспортних засобів для проведення габаритно-вагового контролю у випадках, передбачених підпунктом 6 пункту 4 цього Порядку, з дотриманням Правил дорожнього руху; 2) здійснюють перевірку у водія великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу наявності дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, оформленого та виданого в установленому законодавством порядку. У разі відсутності такого дозволу вживають заходів щодо проходження габаритно-вагового контролю таким транспортним засобом; 3) у разі виявлення порушень правил проїзду великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів, у тому числі за результатами здійснення їх габаритно-вагового контролю, вживають заходів реагування, передбачених Кодексом України про адміністративні правопорушення та іншими законодавчими актами.

Згідно п.2.42 «Правил дорожнього руху», затверджених постановою Кабінету Міністрів України № 1306 від 10.10.2001 року, у разі виявлення під час здійснення габаритно-вагового контролю невідповідності фактичних вагових та/або габаритних параметрів установленим нормам і правилам рух такого транспортного засобу та/або причепу забороняється до отримання в установленому порядку дозволу на проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, про що складається відповідний акт.

Відповідно до абз. 3, 14, 15 ч. 1 ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт» за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи, зокрема, перевезення пасажирів та вантажів за відсутності на момент проведення перевірки документів, визначених статтями 39 і 48 цього Закону, - штраф у розмірі однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян; перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм від 5 відсотків до 10 відсотків включно при перевезенні неподільного вантажу без відповідного дозволу або подільного вантажу - штраф у розмірі п`ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян; перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 10%, але не більше 20% при перевезенні вантажу без відповідного дозволу - штраф у розмірі однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Позивачем надано до суду копії договорів оренди транспортного засобу від 11.03.2019 року №10, від 01.06.2017 року №7, №18 від 01.10.2021 року, №17 від 25.06.2021 року, укладених між ПП «Елітол» (орендодавець) та ФОП ОСОБА_2 (орендар), відповідно до п. 2.1 яких орендар здійснює фіксовану оплату за оренду транспорту в сумі 7200 грн./1200 грн., в т.ч. ПДВ 1200 грн./300 грн. щомісяця шляхом зарахування грошових коштів на розрахунковий рахунок та копію договору оренди транспортного засобу №12 від 01.10.2019 року, укладеного між ФОП ОСОБА_3 (орендодавець) та ФОП ОСОБА_2 , відповідно до п. 2.1 якого орендар здійснює фіксовану оплату за оренду транспорту в сумі 2500 грн., в т.ч. ПДВ 416,67 грн. щомісяця шляхом зарахування грошових коштів на розрахунковий рахунок згідно виставленого рахунку на оплату.

Згідно вказаних договорів оренди, орендар сплачує оплату за оренду автомобілів: «Man» TGX номерний знак НОМЕР_1 , «Man TGA номерний знак НОМЕР_3 , «Камаз» 53213 номерний знак НОМЕР_5 , напівпричіп Samro SR334 номерний знак НОМЕР_4 , напівпричіп Kogel» SNCO номерний знак НОМЕР_2 , (аркуші справи 37-38, 51-А, 53, 61).

Позивач, посилаючись на вищевказані договори, зазначив, що оскаржувані постанови складено відносно неналежного суб`єкта господарювання.

При цьому, відповідач стверджує, що перевізником за даними правовідносинами є саме позивач, який має нести відповідальність за порушення законодавства про автомобільний транспорт.

Отже, для правильного вирішення спору в межах даної справи необхідно, зокрема, встановити, чи є ПП «Елітол» перевізником в розумінні положень Закону України «Про автомобільний транспорт».

Відповідно до ст. 1 Закону України «Про автомобільний транспорт», автомобільний перевізник - фізична або юридична особа, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів чи (та) вантажів транспортними засобами.

Статтею 33 Закону України «Про автомобільний транспорт» визначено, що автомобільним перевізником, що здійснює перевезення вантажів на договірних умовах, є суб`єкт господарювання, який відповідно до законодавства та одержаної ліцензії надає послугу згідно з договором про перевезення вантажу транспортним засобом, що використовують на законних підставах.

Аналізуючи вищенаведені норми законодавства, суд зазначає, що відповідальність за порушення вимог законодавства сфері автомобільного транспорту під час перевезення вантажів встановлена саме для перевізників, які здійснюють вантажні перевезення, а не власників транспортних засобів за умови, що вони не використовують транспортний засіб, а лише володіють майновими правами на нього, у відповідності до ст.1 Правил дорожнього руху України.

За умовами договорів оренди транспортного засобу від 11.03.2019 року №10, від 01.06.2017 року №7, №18 від 01.10.2021 року, №17 від 25.06.2021 року, укладених між ПП «Елітол» (орендодавець) та ФОП ОСОБА_2 (орендар) та договору оренди транспортного засобу №12 від 01.10.2019 року, ФОП ОСОБА_3 (орендодавець) та ФОП ОСОБА_2 (орендар) за оренду транспортного засобу Орендар сплачує орендну плату, згідно рахунків наданих Орендодавцем.

Відповідно до п. 5.1 вищевказаних Договорів, ці Договори вступають в силу з моменту підписання обома сторонами і діють до 31.12.2022 року/31.12.2021 року/31.12.2020 року/01.10.2022 року.

При цьому, на підтвердження факту передачі транспортних засобів за умовами вказаних договорів позивачем не надано копйї актів приймання-передачі транспортних засобів та механізмів.

Статтею 50 Закону України «Про автомобільний транспорт» передбачено, що договір про перевезення вантажу автомобільним транспортом укладається відповідно до цивільного законодавства між замовником та виконавцем у письмовій формі (договір, накладна, квитанція тощо).

Істотними умовами договору є: найменування та місцезнаходження сторін; найменування та кількість вантажу, його пакування; умови та термін перевезення; місце та час навантаження і розвантаження; вартість перевезення; інші умови, узгоджені сторонами.

Так, відповідно ст. 908, ч. 3 ст. 909 Цивільного кодексу України, перевезення вантажу, пасажирів, багажу, пошти здійснюється за договором перевезення. Загальні умови перевезення визначаються цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.

Укладення договору перевезення вантажу підтверджується складенням транспортної накладної (коносамента або іншого документа, встановленого транспортними кодексами (статутами).

З матеріалів справи вбачається та не спростовано позивачем, що під час проведення перевірки водії вищевказаних транспортних засобів не повідомляли інспекторів Управління Укртрансбезпеки про наявність договорів оренди транспортного засобу від 11.03.2019 року №10, від 01.06.2017 року №7, №18 від 01.10.2021 року, №17 від 25.06.2021 року, укладених між ПП «Елітол» (орендодавець) та ФОП ОСОБА_2 (орендар), договору оренди транспортного засобу №12 від 01.10.2019 року, укладеного між ФОП ОСОБА_3 (орендодавець) та ФОП ОСОБА_2 та не повідомили інформацію про перевізника вантажу.

Крім того, суд звертає увагу, що під час судового розгляду справи позивачем не надано до суду доказів фактичного виконання умов договорів оренди транспортних засобів та механізмів договорів оренди транспортного засобу від 11.03.2019 року №10, від 01.06.2017 року №7, №18 від 01.10.2021 року, №17 від 25.06.2021 року, укладених між ПП «Елітол» (орендодавець) та ФОП ОСОБА_2 (орендар), договору оренди транспортного засобу №12 від 01.10.2019 року, укладеного між ФОП ОСОБА_3 (орендодавець) та ФОП ОСОБА_2 , зокрема, окрім договорів, не надано до суду будь-яких доказів (акти передачі, докази сплати орендної плати, тощо).

Відповідно до абз.4 п.16 «Порядку державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 07 вересня 1998 року № 1388, за бажанням власника транспортного засобу - фізичної особи надати право керування таким засобом іншій фізичній особі чи за бажанням фізичної або юридичної особи, якій власник транспортного засобу передав у встановленому порядку право користування і (або) розпорядження транспортними засобами, сервісний центр МВС видає за зверненням такого власника тимчасовий реєстраційний талон на строк, зазначений у його заяві, або документах, які підтверджують право користування і (або) розпорядження транспортним засобом.

За правилами п.6.3 «Інструкції про порядок здійснення підрозділами Державтоінспекції МВС державної реєстрації, перереєстрації та обліку транспортних засобів, оформлення і видачі реєстраційних документів, номерних знаків на них», затвердженої Наказом Міністерства внутрішніх справ України від 11 серпня 2010 року № 379, якщо власник ТЗ передав у встановленому порядку право користування і (або) розпорядження ТЗ іншій фізичній або юридичній особі (особам), то їм за письмовою заявою (додатки 1 і 2), поданою ними особисто або уповноваженим представником (за винятком випадків, коли в Центрі наявна інформація про анулювання таких повноважень), працівниками Центру оформляється і видається тимчасовий реєстраційний талон на період дії документа, який підтверджує право користування і (або) розпорядження ТЗ.

Наведені норми законодавства дають підстави вважати, що у разі передачі права користування транспортним засобом фізичній або юридичній особі, на підставі договору оренди транспортного засобу, у межах господарських відносин, позивач або орендар повинні були звернутися до центру надання послуг, пов`язаних з використанням автотранспортних засобів за оформленням і видачею тимчасового реєстраційного документа на період дії документа, який підтверджує право користування і (або) розпорядження транспортним засобом.

Вищенаведені висновки узгоджуються з правовою позицією Верховного Суду, викладеною у постанові Верховного Суду від 20.12.2018 року у справі №804/8740/16, у п.30 якої, зокрема, зазначено: «… Попри те, що наведені положення пункту 6.3 Інструкції № 379 та пункту 16 Порядку № 1388 передбачають видачу тимчасового реєстраційного талона на транспортний засіб за зверненням користувача транспортного засобу, тобто не містять імперативної вказівки на отримання такого документа, все ж його наявність, відповідно і необхідність звернутися про його отримання, встановлена Законом № 2344-ІІІ. Тому, з огляду на наведене, правове регулювання та в аспекті спірних правовідносин, колегія суддів погоджується з висновками судів про правомірність спірних постанов в цій частині».

Відповідно до ч. 5 ст. 242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Враховуючи вищевикладені обставини, надані позивачем до суду копії договорів оренди транспортних засобів, які до того ж не надавалися під час рейдових перевірок посадовим особам Укртрансбезпеки, не є достовірними та допустимими доказами того, що позивач не був автомобільним перевізником під час перевезення вантажу при перевірці перевезення якого складено акти перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом.

За таких обставин, суд дійшов висновку, що уповноважені посадові особи Укртрансбезпеки обґрунтовано склали матеріали перевірки відносно позивача, як автомобільного перевізника вантажу.

Щодо тверджень позивача про те, що відповідачем дозволений подальший рух транспортних засобів при наявності перевищення вагових параметрів, що свідчить про відсутність такого перевищення, суд цей довід не приймає до уваги, оскільки посадові особи Укртрансбезпеки не наділені повноваженнями затримувати рух транспортного засобу, відповідно до п. 16-1 «Порядку здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27.06.2007 року № 879, габаритно-ваговий контроль транспортного засобу проводиться протягом не більше однієї години (з моменту заїзду транспортного засобу на ваги до кінцевого оформлення матеріалів у разі виявлення порушення).

При цьому, повноваженнями щодо затримання транспортного засобу у відповідності до ст. 265-2 КУпАП наділені працівники уповноваженого підрозділу, що забезпечує безпеку дорожнього руху.

Щодо тверджень позивача про те що перевезення здійснювалося сипучого вантажу, який міг рухатися під час перевезення, що могло спричинити перевищення вагових параметрів на вісі, суд не приймає до уваги, оскільки відповідно до положень п. 22.2 «Правил дорожнього руху», затверджених постановою Кабінету Міністрів України № 1306 від 10.10.2001 року саме на водія покладається зобов`язання перевірити надійність розташування і кріплення вантажу, а під час руху контроль за цим з метою запобігання його падінню, волочінню, травмуванню супроводжуючих осіб чи створенню перешкод для руху.

Щодо посилань позивача в обґрунтування протиправності оскаржуваних постанов про застосування адміністративно-господарського штрафу на порушення з боку відповідача, а саме не повідомлення ПП «Елітол» про розгляд справи про порушення та справу про порушення, суд зазначає, що матеріалами справи підтверджується, що позивачу 12.11.2021 року рекомендованим листом направлено повідомлення-запрошення на розгляд справи 29.11.2021 року про порушення законодавства про автомобільний транспорт, 08.12.2021 року рекомендованим листом направлено повідомлення-запрошення на розгляд справи 20.12.2021 року про порушення законодавства про автомобільний транспорт; 10.11.2021 року рекомендованим листом направлено повідомлення-запрошення на розгляд справи 22.11.2021 року про порушення законодавства про автомобільний транспорт; 02.11.2021 року рекомендованим листом направлено повідомлення-запрошення на розгляд справи 15.11.2021 року про порушення законодавства про автомобільний транспорт.

Таким чином, оскаржувані постанови прийняті в межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України, є правомірними та не підлягають скасуванню.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

Згідно з ч. 1 ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Враховуючи вищезазначене та оцінюючи надані докази в сукупності, суд вважає позовні вимоги Приватного підприємства «Елітол» не обґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню.

Керуючись ст. ст. 6, 14, 90, 243-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

У задоволенні позовної заяви Приватного підприємства «Елітол» (вул. 25 серпня, 155 а, м. Болград, 68702, код ЄДРПОУ 32124527) до Державної служби України з безпеки на транспорті (пр-т. Перемоги, 14, м. Київ, 01135, код ЄДРПОУ 39816845), Відділу державного нагляду (контролю) в Одеській області Державної служби України з безпеки на транспорті (вул. Успенська, буд. 4, м. Одеса, 65045, код ЄДРПОУ 39816845) про визнання протиправними та скасування постанов від 15.11.2021 року №320363, від 15.11.2021 року №320364, від 22.11.2021 року №320812, від 29.11.2021 року №321182, від 20.12.2021 року №321867 відмовити.

Рішення суду набирає законної сили в порядку та строки, встановлені ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства України.

Рішення суду може бути оскаржено в порядку та строки, встановлені ст. 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя Л.І. Свида

.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.08.2022
Оприлюднено05.09.2022
Номер документу106014463
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них

Судовий реєстр по справі —420/3937/22

Постанова від 04.04.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Турецька І.О.

Ухвала від 02.11.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Турецька І.О.

Ухвала від 02.11.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Турецька І.О.

Ухвала від 04.10.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Турецька І.О.

Рішення від 30.08.2022

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Свида Л.І.

Ухвала від 02.08.2022

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Свида Л.І.

Ухвала від 02.06.2022

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Свида Л.І.

Ухвала від 27.03.2022

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Свида Л.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні