Рішення
від 28.08.2022 по справі 931/721/21
ЛОКАЧИНСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 931/721/21

Провадження № 2/931/36/22

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

29 серпня 2022 року смт. Локачі

Локачинський районний суд Волинської області

у складі: головуючого - судді Кідиби Т.О.,

за участю: секретаря - Гупалик А.С.,

представника позивача - ОСОБА_1 ,

представників відповідача - Сахарчук О.Я., Веремчука В.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в режимі відеоконференції цивільну справу за позовом ОСОБА_2 до Опорного закладузагальної середньоїосвіти "Локачинськийліцей" Локачинської селищної ради Володимирського районуВолинськоїобласті про визнання протиправним та скасування наказу про відсторонення від роботи та стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу,

в с т а н о в и в :

13.12.2021 року позивачка ОСОБА_2 звернулась до суду з позовом до директора ОЗЗСО "Локачинський ліцей" Локачинської селищної радиВолинськоїобласті Сахарчук О.Я., Опорного закладузагальної середньоїосвіти "Локачинський ліцей" Локачинської селищної радиВолинськоїобласті про визнання протиправним та скасування наказу про відсторонення від роботи, поновлення на роботі та стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу.

Позовні вимоги мотивує тим, що з 01.09.2015 року і на час подачі позову вона працює вчителем початкових класів в Опорному закладі загальної середньої освіти «Локачинський ліцей» Локачинської селищної ради Волинської області.

4 жовтня 2021 року на сайті МОЗ України було опубліковано прийнятий наказ МОЗ України «Про затвердження Переліку професій, виробництв та організацій, працівники яких підлягають обов`язковим профілактичним щепленням» №2153 від 04.10.2021 року, який містив положення про те, що обов`язковим профілактичним щепленням проти гострої респіраторної хвороби СОVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-СоV-2, на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби СОVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-СоV-2, підлягають працівники, зокрема, закладів вищої, післядипломної, фахової передвищої, професійної (професійно- технічної), загальної середньої, у тому числі спеціальних, дошкільної, позашкільної освіти, закладів спеціалізованої освіти та наукових установ незалежно від типу та форми власності.

5 листопада 2021 року наказом № 251-к/тр, що виданий директором ОЗЗСО «Локачинський ліцей» Локачинської селищної ради Володимир-Волинського району Волинської області, її було відсторонено від роботи з підстав не здійснення обов`язкового профілактичного щеплення проти гострої респіраторної хвороби СОVID-19.

Вважає оскаржуваний наказ протиправним з наступних підстав, а саме:

- в ньому відсутні належні правові підстави, позаяк ст. 46 КЗпП України містить вичерпний перелік підстав для відсторонення і така підстава як «в інших випадках, передбачених законодавством», не може бути застосована до спірних правовідносин, оскільки наказ МОЗ №2153 не встановлює та не передбачає, що діяльність перелічених в ній працівників може призвести до зараження працівників та (або) поширення ними інфекційних хвороб, тому підстави для відсторонення, що передбачені ст. 12 Закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб» - відсутні;

- щеплення від гострої респіраторної хвороби СОVID-19,спричиненої коронавірусомSARS-СоV-2, не передбачено Календарем профілактичних щеплень, як єдиним нормативним актом, який встановлює види обов`язкових щеплень в Україні, в тому числі, і за епідемічними показниками;

- в порушення ст. 7 Закону України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення» не було надано єдиним компетентним органом для встановлення факту ухилення - посадовою особою державної санітарно-епідеміологічної служби - відповідного подання про усунення особи від роботи ОСОБА_2 ;

- наказ прийнятий за відсутності визначеного законом порядку відсторонення, позаяк ні ст. 46 КЗпП України, ні ст. 12 Закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб» не містить порядку для відсторонення працівників, які не щеплені проти COVID-19; норма п. 41-6 постанови КМУ №1236, яка містить вимогу про «взяття до відома», не містить імперативних приписів про порядок здійснення відсторонення працівників, а лише вказує на рекомендації до усвідомлення інформації, висловленої КМУ;

- норма ст. 12 Закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб» вимагає, щоб відсторонення відбувалося в порядку, встановленому законом, постанова КМУ №1236 законом не являється та не може собою його підмінювати;

- Конституція України не визначає серед випадків обмеження права на працю, обмеження пов`язане із щепленням проти COVID-19, встановлення ж такого обмеження підзаконним актом суперечить Конституції України, як це було встановлено рішенням Конституційного Суду України №10-р/2020 від 28.08.2020 року;

- оскаржуваний наказ видано з порушенням принципу дії закону у часі, позаяк він виданий 05 листопада 2021 року, тобто раніше, ніж набрав чинності нормативно - правовий акт, на підставі якого його було видано.

Позивачка зазнала протиправного втручання в її право на працю через примушування до щеплення, яке проводиться в порушення закону, через що була позбавлена можливості заробляти собі на життя власною працею, а також була піддана дискримінації за ознакою стану здоров`я, тому її порушені права підлягають захисту та відновленню.

Враховуючи правову позицію, висловлену в постанові Верховного Суду у справі №712/3841/17 від 21.08.2019 року, позивачка у даному випадку має право на отримання середнього заробітку за час вимушеного прогулу.

Від директора ОЗЗСО «Локачинськийліцей» Локачинськоїселищної радиВолодимир-Волинськогорайону Волинськоїобласті Сахарчук О.Я. 01.02.2022 року до суду надійшов відзив на позовну заяву, відповідно до якого остання просить відмовити в задоволенні позову повністю, мотивуючи тим, що оскаржуваний наказ прийнятий нею на виконання постанов уряду та наказів вищих органів, зокрема, пункту 41-6 постанови КМУ від 09.12.2020 року № 1236 "Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби СОVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-СоV-2" (із змінами) та наказу МОЗ України від 04.10.2021 року №2153, наказу від 27.10.2021 року №114-од Управління гуманітарної політики Локачинської селищної ради "Про відсторонення невакцинованих".

Відсторонення від роботи позивача було здійснено згідно із ст. 46 КЗпП України, у відповідності до ч. 2 ст. 12 Закону «Про захист населення від інфекційних хвороб», на виконання вимог постанови КМУ від 09.12.2020 року № 1236, із змінами, внесеними постановою КМУ від 20.10.2021 №1096, відповідно до законодавства, яке є чинним і жодне з положень законодавства не визнано протиправним. Вимогу про обов`язкову вакцинацію вчителів проти особливо небезпечної хвороби COVID-19, з огляду на потребу охорони громадського здоров`я, а також здоров`я зацікавлених осіб, вважає виправданим, оскільки в даному випадку превалює принцип важливості суспільних інтересів над особистими.

02.02.2022 року від позивача надійшла відповідь на відзив, а 07.02.2022 року відповідачем подано заперечення на відповідь на відзив позивача.

17.01.2022 року та 13.04.2022 року представником позивача подано письмові пояснення у справі, у яких вказано, що 22.02.2022 року ОСОБА_2 була допущена до роботи вчителем початкових класів ОЗЗСО «Локачинський ліцей» Локачинської селищної ради Волинської області, позаяк за висновком лікаря від 21.02.2022 року щодо наявності протипоказань до вакцинації проти COVID-19 була тимчасово відтермінована від щеплення; сума середнього заробітку за час вимушеного прогулу позивачки за період з 08.11.2021 року по 21.02.2022 року становить 43 881,76 грн.

В судовому засіданні представник позивача підтримав позовні вимоги з підстав, зазначених у позові, відповіді на відзив та письмових поясненнях.

Також представник позивача уточнив позовні вимоги з врахуванням того, що позивача на момент розгляду справи уже поновлено на роботі, а відтак він відмовився від вимог в цій частині, також він відмовився від позовних вимог до директора ОЗЗСО «Локачинський ліцей» Локачинської селищної ради Волинськоїобласті Сахарчук О.Я., як відповідача. Судом прийнято відмову позивача від позовних вимог в цій частині.

Просить визнати протиправним і скасувати наказ директора ОЗЗСО «Локачинський ліцей» Локачинської селищної ради Володимир-Волинського району Волинськоїобласті Сахарчук О.Я. № 251-к/тр від 05.11.2021 року "Про відсторонення від роботи ОСОБА_2 ", стягнути з ОЗЗСО "Локачинськийліцей" Локачинської селищноїради Володимирського району Волинської області на користь ОСОБА_2 середній заробіток за час вимушеного прогулу за період з 08.11.2021 року по 21.02.2022 року в сумі 43881 грн 76 коп. Допустити негайне виконання рішення та стягнути наїї користь витрати по сплаті судового збору.

Представники відповідача ОЗЗСО «Локачинський ліцей» Локачинської селищної ради Волинськоїобласті позовні вимоги не визнали, просили відмовити в їх задоволенні, з підстав, зазначених у відзиві на позовну заяву та запереченні на відповідь на відзив.

Суд, заслухавши пояснення представника позивача, представників відповідача, дослідивши матеріали справи і перевіривши їх доказами, приходить до наступного висновку.

Відповідно до положень ст.ст. 12, 13 ЦПК України цивільне судочинство здійснюється на засадах змагальності сторін та диспозитивності.

Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених законом.

Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних із вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.

Суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.

Учасник справи розпоряджається своїми правами щодо предмета спору на власний розсуд.

Як вказує ст. 81 ЦПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.

Доказування не може ґрунтуватися на припущеннях.

Суд не може збирати докази, що стосуються предмета спору, з власної ініціативи, крім витребування доказів судом у випадку, коли він має сумніви у добросовісному здійсненні учасниками справи їхніх процесуальних прав або виконанні обов`язків щодо доказів, а також інших випадків, передбачених цим Кодексом.

Європейський суд з прав людини у п. 23 рішення у справі "Проніна проти України" (Заява N 63566/00) від 18 липня 2006 року нагадав, що п. 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними в залежності від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги, між іншим, різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень.

Оцінюючи доводипозивача щодонезаконності наказупро відстороненняпозивача відроботи,судом встановлено,що ОСОБА_2 з01.09.2015року працюєу НВК"ЛокачинськаЗОШ І-ІІІступенів -гімназія",що перейменованов ОНЗ"НВК"ЛокачинськаЗОШ І-ІІІступенів -гімназія"та вподальшому на Опорнийзаклад загальноїсередньої освіти«Локачинський ліцей»Локачинської селищноїради Волинськоїобласті напосаді вихователягрупи продовженогодня івчителя початковихкласів таз 01.09.2021року -на посадівчителя початковихкласів ОЗЗСО«Локачинський ліцей»Локачинської селищноїради Волинськоїобласті,що підтверджуєтьсякопією їїтрудової кнжки ( а.с. 9-11).

Наказом ОЗЗСО «Локачинський ліцей» Локачинської селищної ради Волинськоїобласті № 235-к/тр від 25.10.2021 року позивачку попереджено про відсторонення від роботи з 08.11.2021 року у разі відсутності сертифіката, що підтверджує вакцинацію від COVID-19, або медичного висновку про наявність протипоказань до вакцинації від COVID-19, виданого закладом охорони здоров`я (а.с. 70).

04.11.2021 року директором ОЗЗСО «Локачинський ліцей» Локачинської селищної ради Волинськоїобласті складено повідомлення на ім`я ОСОБА_2 про обов`язкове профілактичне щеплення проти COVID-19, з яким остання ознайомлена 05.11.2021 року, та зазначає, що щеплення 05 та 06.11.2021 року пройти поки не планує ( а. с. 71).

05.11.2021 року ОЗЗСО «Локачинський ліцей» Локачинської селищної ради Волинськоїобласті складено акт про відмову працівників, в тому числі ОСОБА_2 , від проходження щеплення проти COVID-19 05.11.2021 чи 06.11.2021 ( а. с. 72).

Наказом директора ОЗЗСО «Локачинський ліцей» Локачинської селищної ради Володимир-Волинського району Волинськоїобласті Сахарчук О.Я. за № 251-к/тр від 05.11.2021 року, керуючись ст. 46 КЗпП України, ч. 2 ст. 12 Закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб», наказом МОЗ України від 04.10.2021 р. № 2153 «Про затвердження переліку професій, виробництв та організацій, працівники яких підлягають обов`язковим профілактичним щепленням», пунктом 19 постанови КМУ від 20.10.2021 р. № 1096 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 09 грудня 2020 року №1236", наказом управління гуманітарної політики Локачинської селищної ради від 27.10.2021 р. № 114-од «Про відсторонення від роботи невакциновах», на підставі наказу директора ОЗЗСО «Локачинський ліцей» від 25.10.2021 року №235-к/тр "Про попередження ОСОБА_2 про відсторонення від роботи", повідомлення про обов`язкове профілактичне щеплення проти COVID-19 ОСОБА_2 від 04.11.2021 року №100/06-16, ОСОБА_2 , вчителя початкових класів ОЗЗСО «Локачинський ліцей» Локачинської селищної ради Володимир-Волинського району Волинськоїобласті, відсторонено від роботи з 08 листопада 2021 року на час відсутності щеплення проти COVID-19без збереженнязаробітної плати ( а.с. 73).

З даним наказом позивачку ознайомлено під підпис 05.11.2021 року.

Відповідно до ст.43Конституції України коженмає правона працю,що включаєможливість зароблятисобі нажиттяпрацею, яку він вільно обирає або на яку вільно погоджується.

Держава створює умови для повного здійснення громадянами права на працю, гарантує рівні можливості у виборі професії та роду трудової діяльності, реалізовує програми професійно-технічного навчання, підготовки і перепідготовки кадрів відповідно до суспільних потреб.

Громадянам гарантується захист від незаконного звільнення.

Право на своєчасне одержання винагороди за працю захищається законом.

За змістом статті 2-1КЗпП України забороняється будь-яка дискримінація у сфері праці, зокрема порушення принципу рівності прав і можливостей, пряме або непряме обмеження прав працівників залежно від раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, гендерної ідентичності, сексуальної орієнтації, етнічного, соціального та іноземного походження, віку, стану здоров`я, інвалідності, підозри чи наявності захворювання на ВІЛ/СНІД, сімейного та майнового стану, сімейних обов`язків, місця проживання, членства у професійній спілці чи іншому об`єднанні громадян, участі у страйку, звернення або наміру звернення до суду чи інших органів за захистом своїх прав або надання підтримки іншим працівникам у захисті їх прав, за мовними або іншими ознаками, не пов`язаними з характером роботи або умовами її виконання.

Правові підстави відсторонення працівника від роботи власником або уповноваженим органом визначені статтею 46 КЗпП України.

Статтею 46КЗпП України передбачено, що відсторонення працівників від роботи власником або уповноваженим ним органом допускається у разі: появи на роботі в нетверезому стані, у стані наркотичного або токсичного сп`яніння; відмови або ухилення від обов`язкових медичних оглядів, навчання, інструктажу і перевірки знань з охорони праці та протипожежної охорони; в інших випадках, передбачених законодавством.

Відсторонення працівника від роботи - це призупинення виконання ним своїх трудових обов`язків за рішенням уповноважених на це компетентних органів з підстав, передбачених законодавством, що, як правило, відбувається з одночасним призупиненням виплати йому заробітної плати.

Відсторонення від роботи можливе лише у випадках, що передбачені законодавством. Про це оголошується наказом або розпорядженням керівника підприємства, установи чи організації, і про це працівник повинен бути повідомлений. Термін відсторонення встановлюється до усунення причин, що його зумовили. Працівник має право оскаржити наказ про відсторонення від роботи у встановленому законом порядку.

Разом з тим, за змістом статті 46КЗпП України допускається відсторонення працівника або у випадках, перелічених у статті, або в інших випадках, які повинні бути також передбачені певним нормативним документом.

Вказана правова позиція викладена в постановах ВСУ від 17.06.2020 р. у справі № 185/676/18 та від 01.04.2020 року в справі № 761/12073/18.

Відповідно до частин 1-4 ст.12Закону України«Про захистнаселення відінфекційних хвороб» профілактичніщеплення протидифтерії,кашлюка, кору, поліомієліту, правця, туберкульозу є обов`язковими і включаються до календаря щеплень.

Працівники окремих професій, виробництв та організацій, діяльність яких може призвести до зараження цих працівників та (або) поширення ними інфекційних хвороб, підлягають обов`язковим профілактичним щепленням також проти інших відповідних інфекційних хвороб. У разі відмови або ухилення від обов`язкових профілактичних щеплень у порядку, встановленому законом, ці працівники відсторонюються від виконання зазначених видів робіт. Перелік професій, виробництв та організацій, працівники яких підлягають обов`язковим профілактичним щепленням проти інших відповідних інфекційних хвороб, встановлюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я.

У разі загрози виникнення особливо небезпечної інфекційної хвороби або масового поширення небезпечної інфекційної хвороби на відповідних територіях та об`єктах можуть проводитися обов`язкові профілактичні щеплення проти цієї інфекційної хвороби за епідемічними показаннями.

Рішення про проведення обов`язкових профілактичних щеплень за епідемічними показаннями на відповідних територіях та об`єктах приймають головний державний санітарний лікар України, головний державний санітарний лікар Автономної Республіки Крим, головні державні санітарні лікарі областей, міст Києва та Севастополя, головні державні санітарні лікарі центральних органів виконавчої влади, що реалізують державну політику у сферах оборони і військового будівництва, охорони громадського порядку, виконання кримінальних покарань, захисту державного кордону, Служби безпеки України.

Постановою КабінетуМіністрів Українивід 09.12.2020року за№ 1236«Про встановленнякарантину тазапровадження обмежувальнихпротиепідемічних заходівз метоюзапобігання поширеннюна територіїУкраїни гостроїреспіраторної хворобиCOVID-19,спричиненої короновірусомSARS-СоV-2» установлено з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 (далі - COVID-19), з 19 грудня 2020 р. до 31 березня 2022 р. на території України карантин.

Постановою КМУ № 1096 від 20.10.2021 року "Про внесеннязмін допостанови КабінетуМіністрів Українивід 9грудня 2020р.№ 1236" внесені зміни до постанови від 09.12.2020 року № 1236,зокрема,пунктом 19 постанову доповнено пунктом 46-1 наступного змісту:

Керівникам державних органів (державної служби), керівникам підприємств, установ та організацій забезпечити:

1) контроль за проведенням обов`язкових профілактичних щеплень проти COVID-19 працівниками та державними службовцями, обов`язковість профілактичних щеплень яких передбачена переліком професій, виробництв та організацій, працівники яких підлягають обов`язковим профілактичним щепленням, затвердженим наказом Міністерстваохорони здоров`явід 4жовтня 2021р.№ 2153 (далі - перелік);

2) відсторонення від роботи (виконання робіт) працівників та державних службовців, обов`язковість профілактичних щеплень проти COVID-19 яких визначена переліком та які відмовляються або ухиляються від проведення таких обов`язкових профілактичних щеплень проти COVID-19 відповідно до статті 46 Кодексу законів про працю України, частини другої статті 12Закону України"Прозахист населеннявід інфекційниххвороб" та частини третьої статті 5 Закону України "Про державну службу", крім тих, які мають абсолютні протипоказання до проведення таких профілактичних щеплень проти COVID-19 та надали медичний висновок про наявність протипоказань до вакцинації проти COVID-19, виданий закладом охорони здоров`я;

3) взяття до відома, що:

на час такого відсторонення оплата праці працівників та державних службовців здійснюється з урахуванням частини першої статті 94 Кодексу законів про працю України, частини першої статті 1Закону України"Прооплату праці" та частини третьої статті 5 Закону України "Про державну службу";

відсторонення працівників та державних службовців здійснюється шляхом видання наказу або розпорядження керівника державного органу (державної служби) або підприємства, установи, організації з обов`язковим доведенням його до відома особам, які відсторонюються;

строк відсторонення встановлюється до усунення причин, що його зумовили.

Разом з тим, постанова КМУвід 20.10.2021року за№ 1096 набирає чинності з дня її опублікування, крім пункту 19 змін, затверджених цією постановою, який набирає чинності з 08.11.2021 року.

Наказом МОЗУкраїни від04.10.2021р.№ 2153 (далі - Наказ № 2153), який набув чинності 08.11.2021 року, затверджено перелік професій, працівники яких підлягають обов`язковим профілактичним щепленням проти COVID-19 на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України. До таких працівників відносяться у тому числі працівники закладів вищої, післядипломної, фахової передвищої, професійної (професійно-технічної), загальної середньої, зокрема спеціальних, дошкільної, позашкільної освіти, закладів спеціалізованої освіти та наукових установ незалежно від типу та форми власності.

Винятком є працівники, що мають протипоказання до щеплень, визначені в Переліку медичних протипоказань та застережень до проведення профілактичних щеплень, затвердженому наказом МОЗ України від 16.09.2011 року № 595 (далі - Перелік № 595).

Отже, такі нормативні акти як наказ МОЗ № 2153, а також п.19 постанови КМУ № 1096 від 20.10.2021 року, якими керується директор ОЗЗСО «Локачинський ліцей» Локачинської селищної ради Волинськоїобласті при прийнятті наказу № 251-к/тр від 05.11.2021 року про відсторонення ОСОБА_2 від роботи, набули законної сили лише 08.11.2021 року, тобто станом на 05.11.2021 року не були чинними.

Відповідно обов`язок профілактичного щеплення проти COVID-19 у ОСОБА_2 виник лише 08.11.2021 року, в той час, коли її уже було відсторонено від роботи.

Відповідач у своїх запереченнях посилається на виданий ОЗЗСО «Локачинський ліцей» Локачинської селищної ради Волинськоїобласті наказ від 05.11.2021 року №256-к/тр "Про допуск працівників до роботи після усунення причин відсторонення від роботи", яким передбачено провести допуск працівників до роботи з наступного дня після того, як буде усунено причини відсторонення від роботи, а саме в разі: пред`явлення сертифікату, що підтверджує отримання працівником щеплення проти COVID-19 або медичного висновку про наявність протипоказань до вакцинації проти COVID-19, виданий закладом охорони здоров`я; закінчення дії карантину на території України, встановленого КМУ; внесення змін до наказу МОЗ №2153; не набрання чинності пунктом 19 постанови КМУ від 20.10.2021 року №1096 та наказом МОЗ №2153 (а.с.74).

Однак, докази ознайомлення із даним наказом працівників, в тому числі ОСОБА_2 , в матеріалах справи відсутні.

Обмеження прав людини, в тому числі і обмеження конституційного права особи на працю, має бути чітко обґрунтованим та обмеженим певними часовими рамками.

В оскаржуваному наказі відповідачем вказано період відсторонення - на час відсутності щеплення проти COVID-19, та не обумовлено можливості подання позивачкою висновку лікаря про наявність у нею протипоказань до вакцинації.

Крім того, відповідно до вимог статті 7 Закону України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення» підприємства, установи і організації зобов`язані усувати за поданням відповідних посадових осіб державної санітарно-епідеміологічної служби від роботи, навчання, відвідування дошкільних закладів осіб, які є носіями збудників інфекційних захворювань, хворих на небезпечні для оточуючих інфекційні хвороби, або осіб, які були в контакті з такими хворими, з виплатою у встановленому порядку допомоги з соціального страхування, а також осіб, які ухиляються від обов`язкового медичного огляду або щеплення проти інфекцій, перелік яких встановлюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я.

Відповідно до частини другої статті 27 вказаного Закону обов`язковим профілактичним щепленням для запобігання поширенню інших інфекційних захворювань підлягають окремі категорії працівників у зв`язку з особливостями виробництва або виконуваної ними роботи. У разі необґрунтованої відмови від щеплення за поданням відповідних посадових осіб державної санітарно-епідеміологічної служби вони до роботи не допускаються.

Порядок внесення посадовими особами державної санітарно-епідеміологічної служби України подання про відсторонення осіб від роботи або іншої діяльності згідно з зазначеним вище Законом, а також форма подання та терміни відсторонення встановлені Інструкцією про порядок внесення подання про відсторонення осіб від роботи або іншої діяльності, затвердженою наказом Міністерства охорони здоров`я України від 14.04. 1995 № 66 (далі - Інструкція).

Пунктом 2.3 Інструкції встановлено, що подання про відсторонення від роботи або іншої діяльності - це письмовий організаційно-розпорядчий документ державної санітарно-епідеміологічної служби України, який зобов`язує роботодавців у встановлений термін усунути від роботи або іншої діяльності зазначених у поданні осіб.

Згідно з підпунктом 1.2.5 пункту 1.2 Інструкції особами, які відмовляються або ухиляються від профілактичних щеплень, визнаються громадяни та неповнолітні діти, а також окремі категорії працівників у зв`язку з особливостями виробництва або виконуваної ними роботи, які необґрунтовано відмовились від профілактичного щеплення, передбаченого Календарем профілактичних щеплень в Україні, затвердженим наказом Міністерства охорони здоров`я України від 16.09.2011 № 59, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 10 жовтня 2011 року за № 1159/19897.

Відповідно до 2.2 Інструкції право внесення подання про відсторонення від роботи або іншої діяльності надано головному державному санітарному лікарю України, його заступникам, головним державним санітарним лікарям Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва, Севастополя та їх заступникам, головним державним санітарним лікарям водного, залізничного, повітряного транспорту, водних басейнів, залізниць, Міністерства оборони України, Міністерства внутрішніх справ України, Адміністрації Державної прикордонної служби України, Державної пенітенціарної служби України, Державного управління справами, Служби безпеки України та їх заступникам, іншим головним державним санітарним лікарям та їх заступникам, а також іншим посадовим особам державної санітарно-епідеміологічної служби, що уповноважені на те керівниками відповідних служб.

Пунктом 2.5 Інструкції визначено, що подання про відсторонення від роботи або іншої діяльності складають у двох примірниках, один з яких направляється роботодавцю, що зобов`язаний забезпечити його виконання, а другий зберігається у посадової особи, яка внесла подання.

Подання про відсторонення від роботи або іншої діяльності складається за формою згідно з додатком 1 до Інструкції.

Згідно з пунктом 2.7 Інструкції термін, на який відсторонюється особа, залежить від епідеміологічних показань та встановлюється згідно з додатком № 2 до цієї Інструкції.

Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Отже, посадові особи державної санітарно-епідеміологічної служби зобов`язані вносити подання про усунення працівників від роботи у визначений законодавством спосіб.

З огляду на вказане, за відсутності у роботодавця належним чином оформленого подання відповідної посадової особи державної санітарно-епідеміологічної служби, відсторонення ним від роботи працівника, який відмовляється або ухиляється від профілактичних щеплень, вбачається неправомірним.

Враховуючи вищевикладене, суд вважає, що наказ № 251-к/тр від 05.11.2021 року про відсторонення від роботи ОСОБА_2 вимогам чинного законодавства не відповідає, крім того його було прийнято на підставі нечинних на той час нормативних актів та всупереч встановленого порядку, отже в цій частині права позивача підлягають захисту шляхом визнання вказаного наказу протиправним та скасування, адже такий спосіб захисту права є ефективним та може бути застосований судом у відповідності до положень ст. 5 ЦПК України.

Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст.235КЗпП України у разі звільнення без законної підстави або незаконного переведення на іншу роботу, у тому числі у зв`язку з повідомленням про порушення вимог Закону України«Про запобіганнякорупції» іншою особою, працівник повинен бути поновлений на попередній роботі органом, який розглядає трудовий спір. При винесенні рішення про поновлення на роботі орган, який розглядає трудовий спір, одночасно приймає рішення про виплату працівникові середнього заробітку за час вимушеного прогулу або різниці в заробітку за час виконання нижчеоплачувальної роботи, але не більше як за один рік.

Разом з тим, суд зауважує, що відсторонення працівника від роботи - це призупинення виконання ним своїх трудових обов`язків за рішенням уповноважених на це компетентних органів з підстав, передбачених законодавством, що, як правило, відбувається з одночасним призупиненням виплати йому заробітної плати, а не припинення такої діяльності внаслідок звільнення.

Судом було встановлено, що в період з 08 листопада 2021 року - дня відсторонення від роботи позивачки їй було призупинено виплату заробітної плати.

На час розгляду справи позивачка є такою, що перебуває у трудових відносинах з відповідачем ОЗЗСО «Локачинський ліцей» Локачинської селищної ради Волинськоїобласті, її поновлено на роботі з 22.02.2022 року на підставі висновку лікаря (а.с.121 на звороті, 122). Вказана обставина визнається сторонами, а тому в силу ч.1 ст.82 ЦПК України визнана судом такою, що не підлягає доказуванню. У зв`язку з зазначеним, представник позивача відмовився від позовних вимог про поновлення ОСОБА_2 на роботі і його відмова прийнята судом.

Отже, період вимушеного прогулу позивачки склав з 08.11.2021 року по 21.02.2022 року, у який вона була відсторонена від роботи.

З довідки ОЗЗСО «Локачинський ліцей» Локачинської селищної ради Волинськоїобласті за № 138 від 04.11.2021 року вбачається, що заробітна плата ОСОБА_2 за вересень 2021 року становила 14337,33 грн, жовтень 2021 року - 10909,87 грн (а.с.13).

Правила обрахунку середнього заробітку визначені Порядком обчислення середньої заробітної плати, що затверджений постановою КМУ від 08.02.1995 року № 100, відповідно до якого середньоденний заробіток ОСОБА_2 за останні два місяці перед відстороненням становить 601,12 грн, який обраховується наступним чином (14337,33 грн - зарплата за вересень 2021 року + 10909,87 грн - зарплата за жовтень 2021 року / 22 - кількість робочих днів у вересні 2021 року + 20 - кількість робочих днів у жовтні 2021 року = 601,12 грн).

Таким чином, середній заробіток за час вимушеного прогулу ОСОБА_2 з 08.11.2021 року по 21.02.2022 року становить 43881,76 грн, що обраховується з наступного: 601,12 (середньоденний заробіток) х 73 (кількість робочих днів за час відсторонення) = 43881,76 грн.

Відповідно до п. 6 постанови Пленуму Верховного Суду України від 24.12.1999 року № 13 «Про практику застосування судами законодавства про оплату праці», оскільки справляння і сплата прибуткового податку з громадян є відповідно обов`язком роботодавця та працівника, суд визначає зазначену суму без утримання цього податку й інших обов`язкових платежів.

Згідно із п. 2 ч. 1 ст.430ЦПК України суд допускає негайне виконання рішень у справах про присудження працівникові виплати заробітної плати, але не більше ніж за один місяць.

Таким чином, суд вважає за необхідне допустити до негайного виконання рішення суду в частині стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу в межах суми платежу за один місяць.

Відповідно до ч. 1 ст.141ЦПК України судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Враховуючи вищезазначене, оскільки позов задоволено повністю, з відповідача ОЗЗСО «Локачинський ліцей» Локачинської селищної ради Володимирського району Волинськоїобласті на користь позивачки слід стягнути витрати по сплаті нею судового збору в сумі 1816 грн.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст.19, 43 Конституції України, ст.ст.2-1, 46,235 КЗпП України, ст.ст. 2, 5, 10, 11-13, 81, 82, 141, 263-265, 430 ЦПК України, ст. 12 Закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб», ст.ст. 7, 27 Закону України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення», Інструкцією про порядок внесення подання про відсторонення осіб від роботи або іншої діяльності, затвердженою наказом Міністерства охорони здоров`я України від 14.04.1995 № 66, Порядком обчислення середньої заробітної плати, затвердженим постановою КМУ від 08.02.1995 року № 100, суд

у х в а л и в:

Позов задовольнити повністю.

Визнати протиправним і скасувати наказ директора ОЗЗСО «Локачинський ліцей» Локачинської селищної ради Волинськоїобласті Сахарчук О.Я. № 251-к/тр від 05.11.2021 року "Про відсторонення від роботи ОСОБА_2 ".

Стягнути з Опорного закладузагальноїсередньоїосвіти "Локачинський ліцей" Локачинської селищноїради Володимирського району Волинської області на користь ОСОБА_2 середній заробіток за час вимушеного прогулу за період з 08.11.2021 року по 21.02.2022 року в сумі 43 881 (сорок три тисячі вісімсот вісімдесят одна) грн 76 коп.

Допустити негайне виконання рішення в частині стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу в межах суми платежу за один місяць.

Стягнути з Опорного закладузагальноїсередньоїосвіти "Локачинський ліцей"Локачинської селищноїради Володимирського району Волинської області накористь ОСОБА_2 1816 (одна тисяча вісімсот шістнадцять) грн витрат по сплаті судового збору.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до Волинського апеляційного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30 - денний строк з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи,якому рішеннясуду небуло врученоу деньйого проголошенняабо складення,має правона поновленняпропущеного строкуна апеляційнеоскарження - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому відповідного рішення суду.

Позивач: ОСОБА_2 , адреса місця проживання: АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків - НОМЕР_1 .

Відповідач: Опорний закладзагальної середньоїосвіти "Локачинськийліцей" Локачинської селищноїрадиВолодимирськогорайонуВолинськоїобласті, адреса: смт. Локачі, вул. Миру, 30, Володимирського району Волинської області, код ЄДРПОУ- 20131856.

Повний текстрішення складено08.09.2022року

Суддя Локачинського районного суду Т.О. Кідиба

СудЛокачинський районний суд Волинської області
Дата ухвалення рішення28.08.2022
Оприлюднено12.09.2022
Номер документу106141481
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із трудових правовідносин, з них

Судовий реєстр по справі —931/721/21

Окрема думка від 10.01.2024

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Лідовець Руслан Анатолійович

Постанова від 10.01.2024

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Коломієць Ганна Василівна

Ухвала від 10.01.2024

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Коломієць Ганна Василівна

Ухвала від 18.12.2023

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Коломієць Ганна Василівна

Ухвала від 28.06.2023

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Коломієць Ганна Василівна

Постанова від 20.04.2023

Цивільне

Волинський апеляційний суд

Данилюк В. А.

Постанова від 20.04.2023

Цивільне

Волинський апеляційний суд

Данилюк В. А.

Ухвала від 10.04.2023

Цивільне

Волинський апеляційний суд

Данилюк В. А.

Ухвала від 01.03.2023

Цивільне

Волинський апеляційний суд

Данилюк В. А.

Ухвала від 08.11.2022

Цивільне

Волинський апеляційний суд

Данилюк В. А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні