Ухвала
від 11.09.2022 по справі 915/335/22
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МИКОЛАЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МИКОЛАЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

======================================================================

УХВАЛА

12 вересня 2022 року Справа № 915/335/22

Суддя господарського суду Миколаївської області Алексєєв А., розглянувши позовну заяву разом із доданими документами заступника керівника окружної прокуратури міста Миколаєва (54001, м. Миколаїв, вул. Нікольська, 73, код ЄДРПОУ 02910048, тел. (0512) 47-29-10, e-mail: centr@myk.gp.gov.ua) подану в інтересах держави в особі департаменту житлово-комунального господарства Миколаївської міської ради (54005, м. Миколаїв, вул. Адмірала Макарова, 7, код ЄДРПОУ 03365707, тел. (0512) 47-15-48, e-mail: obshdgkh@mkrada.gov.ua) до товариства з обмеженою відповідальністю "Благоустрій-НК" (57134, с. Весняне, Миколаївський район, Миколаївська область, вул. Центральна, 1, корп. А, код ЄДРПОУ 41917991, тел. (050) 788-15-91, адреса електронної пошти не зазначена), про стягнення штрафних санкцій

ВСТАНОВИВ:

06.09.2022 року заступник керівника окружної прокуратури міста Миколаєва Чобану Д. звернувся до господарського суду Миколаївської області у порядку ст. 53 Господарського процесуального кодексу України із позовом в інтересах держави в особі департаменту житлово-комунального господарства Миколаївської міської ради до ТОВ "Благоустрій-НК" з вимогою про стягнення штрафних санкцій за неналежне виконання умов договору підряду №1913 від 17.11.2020 року в сумі 437518,6 грн.

В обґрунтування позовних вимог заступник керівника окружної прокуратури міста Миколаєва послався на ті обставини, що ТОВ "Благоустрій-НК" неналежно виконувало умови договору підряду, в зв`язку із чим за ініціативою департаменту житлово-комунального господарства Миколаївської міської ради договір було розірвано за додатковою угодою №10 від 15.11.2021 року.

Розмір штрафних санкцій за прострочення виконання зобов`язання щодо строків надання послуг становить 437518,6 грн.

Як зазначено у позові відповідно до п. 1.5 Положення про департамент житлово-комунального господарства Миколаївської міської ради затвердженого рішенням Миколаївської міської ради №2/27 від 24.12.2020 року, департамент утримується за рахунок коштів міського бюджету, є головним розпорядником бюджетних коштів.

Частиною 2 ст. 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до пункту 3 частини 1 ст. 131-1 Конституції України в Україні діє прокуратура, яка, зокрема здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Відповідно до частини 1 ст. 23 Закону України Про прокуратуру представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом.

Частиною 3 ст. 23 Закону України Про прокуратуру визначено, що прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною четвертою цієї статті, крім випадку, визначеного абзацом четвертим цієї частини.

Відповідно до частини 4 ст. 23 Закону України Про прокуратуру прокурор зобов`язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це громадянина та його законного представника або відповідного суб`єкта владних повноважень. У разі підтвердження судом наявності підстав для представництва прокурор користується процесуальними повноваженнями відповідної сторони процесу. Наявність підстав для представництва може бути оскаржена громадянином чи її законним представником або суб`єктом владних повноважень (абзац 2 частини 4).

Виключно з метою встановлення наявності підстав для представництва інтересів держави в суді у випадку, якщо захист законних інтересів держави не здійснює або неналежним чином здійснює суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, прокурор має право отримувати інформацію, яка на законних підставах належить цьому суб`єкту, витребовувати та отримувати від нього матеріали та їх копії (абзац 3 частини 4).

Прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва (абзац 1 частини 4).

Відповідно до частини 3 ст. 140 Конституції України місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи.

Відповідно до п. 1.1 Положення про департамент житлово-комунального господарства Миколаївської міської ради затвердженого рішенням Миколаївської міської ради №2/27 від 24.12.2020 року департамент житлово-комунального господарства Миколаївської міської ради є виконавчим органом Миколаївської міської ради.

Частиною 1 ст. 142 Конституції України визначено, що матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об`єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад.

Відповідно до ч. 1 ст. 16 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні органи місцевого самоврядування є юридичними особами і наділяються цим та іншими законами власними повноваженнями, в межах яких діють самостійно і несуть відповідальність за свою діяльність відповідно до закону.

Частиною 6 ст. 16 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні визначено, що місцеві бюджети є самостійними, вони не включаються до Державного бюджету України, бюджету Автономної Республіки Крим та інших місцевих бюджетів.

Відповідно до ст. 18-1 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні орган місцевого самоврядування може бути позивачем та відповідачем у судах загальної юрисдикції, зокрема, звертатися до суду, якщо це необхідно для реалізації його повноважень і забезпечення виконання функцій місцевого самоврядування.

Відповідно до частини 5 ст. 60 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об`єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, укладати договори в рамках державно-приватного партнерства, у тому числі концесійні договори, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об`єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду.

Згідно до частини 1 ст. 70 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні територіальні громади, органи та посадові особи місцевого самоврядування самостійно реалізують надані їм повноваження.

Предметом договору підряду №1913 від 17.11.2020 року є виконання підрядником (ТОВ "Благоустрій-НК") робіт з реконструкції скверу "Миколаївський".

Відносини підряду регулюються ст.ст. 317-324 Господарського кодексу України.

Відповідно до частини 2 ст. 317 Господарського кодексу України загальні умови договорів підряду визначаються відповідно до положень Цивільного кодексу України про договір підряду, якщо інше не передбачено цим Кодексом.

Укладання господарських договорів врегульовано ст.ст. 179-188 Господарського кодексу України, а їх виконання ст.ст. 173-178, 193-208 Господарського кодексу України.

Таким чином, на підставі укладеного між департаментом житлово-комунального господарства Миколаївської міської ради та ТОВ "Благоустрій-НК" договору підряду між ними (сторонами договору) виникли правовідносини, які регулюються нормами Господарського та Цивільного кодексів України.

Відповідно до частини 1 ст. 2 Господарського кодексу України учасниками відносин у сфері господарювання є суб`єкти господарювання, споживачі, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, наділені господарською компетенцією, а також громадяни, громадські та інші організації, які виступають засновниками суб`єктів господарювання чи здійснюють щодо них організаційно-господарські повноваження на основі відносин власності.

Частиною 1 ст. 6 Господарського кодексу України визначені загальні принципи господарювання в Україні:

- забезпечення економічної багатоманітності та рівний захист державою усіх суб`єктів господарювання;

- свобода підприємницької діяльності у межах, визначених законом;

- вільний рух капіталів, товарів та послуг на території України;

- обмеження державного регулювання економічних процесів у зв`язку з необхідністю забезпечення соціальної спрямованості економіки, добросовісної конкуренції у підприємництві, екологічного захисту населення, захисту прав споживачів та безпеки суспільства і держави;

- захист національного товаровиробника;

- заборона незаконного втручання органів державної влади та органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб у господарські відносини.

Частиною 2 ст. 23 Господарського кодексу України визначено, що відносини органів місцевого самоврядування з суб`єктами господарювання у випадках, передбачених законом, можуть здійснюватися також на договірних засадах.

Відповідно до частини 1 ст. 175 Господарського кодексу України майново-господарськими визнаються цивільно-правові зобов`язання, що виникають між учасниками господарських відносин при здійсненні господарської діяльності, в силу яких зобов`язана сторона повинна вчинити певну господарську дію на користь другої сторони або утриматися від певної дії, а управнена сторона має право вимагати від зобов`язаної сторони виконання її обов`язку. Майнові зобов`язання, які виникають між учасниками господарських відносин, регулюються Цивільним кодексом України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.

Частиною 2 ст. 175 Господарського кодексу України визначено, що суб`єктами майново-господарських зобов`язань можуть бути суб`єкти господарювання, зазначені у статті 55 цього Кодексу, негосподарюючі суб`єкти - юридичні особи, а також органи державної влади, органи місцевого самоврядування, наділені господарською компетенцією.

Частиною 1 ст. 174 Господарського кодексу України визначено, що господарські зобов`язання, зокрема можуть виникати з господарського договору та інших угод, передбачених законом, а також з угод, не передбачених законом, але таких, які йому не суперечать.

Частиною 1 ст. 1 Цивільного кодексу України визначено, що цивільним законодавством регулюються особисті немайнові та майнові відносини (цивільні відносини), засновані на юридичній рівності, вільному волевиявленні, майновій самостійності їх учасників.

Частиною 2 ст. 2 Цивільного кодексу України визначено, що учасниками цивільних відносин є: держава Україна, Автономна Республіка Крим, територіальні громади, іноземні держави та інші суб`єкти публічного права.

Відповідно до п. 1.4 Положення про департамент житлово-комунального господарства Миколаївської міської ради затвердженого рішенням Миколаївської міської ради №2/27 від 24.12.2020 року департамент житлово-комунального господарства Миколаївської міської ради є юридичною особою, укладає від свого імені угоди в межах чинного законодавства, може бути позивачем та відповідачем у судах. Департамент ЖКГ має самостійний баланс, печатку із зображенням Державного Герба України, штампи, бланки із своїм найменуванням, розрахункові рахунки в установах банків та рахунки в органах Державної казначейської служби України.

Відповідно до п. 3.1.4 Положення про департамент житлово-комунального господарства Миколаївської міської ради затвердженого рішенням Миколаївської міської ради №2/27 від 24.12.2020 року департамент житлово-комунального господарства Миколаївської міської ради наділений повноваженнями із залучення на договірних засадах підприємств, установ та організацій незалежно від форм власності до участі в комплексному соціально-економічному розвитку міста, координації цієї роботи на відповідній території, а також розміщення на договірних засадах замовлень на виробництво продукції, виконання робіт (послуг), необхідних для територіальної громади у межах повноважень департаменту ЖКГ.

Таким чином, з огляду на положення вищевказаних законодавчих актів та повноважень департаменту житлово-комунального господарства Миколаївської міської ради, департамент є виконавчим органом Миколаївської міської ради (органом місцевого самоврядування), який є учасником відносин у сфері господарювання, а саме майново-господарських відносин, які виникли на підставі укладеного договору підряду.

З огляду на тлумачення терміну, яке наведено у пункті 7 частини 1 ст. 4 Кодексу адміністративного судочинства України, суб`єкт владних повноважень - орган державної влади (у тому числі без статусу юридичної особи), орган місцевого самоврядування, їх посадова чи службова особа, інший суб`єкт при здійсненні ними публічно-владних управлінських функцій на підставі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, або наданні адміністративних послуг.

Отже, департамент житлово-комунального господарства Миколаївської міської ради у правовідносинах із ТОВ "Благоустрій-НК" виступає як юридично рівний учасник, тоді як у контексті ст. 23 Закону України Про прокуратуру орган місцевого самоврядування розглядається саме як суб`єкт владних повноважень.

Як вбачається із вищенаведених норм законодавства департамент житлово-комунального господарства Миколаївської міської ради у описаних прокурором відносинах не здійснює публічно-владних управлінських функцій на підставі законодавства, а є рівноправним до ТОВ "Благоустрій-НК" учасником правовідносин і звернення до суду за захистом майнових прав для департаменту житлово-комунального господарства Миколаївської міської ради є правом, а не обов`язком.

Отже, у даному конкретному випадку департамент житлово-комунального господарства Миколаївської міської ради не є тим органом (суб`єктом владних повноважень), до функцій якого належить здійснення захисту порушених інтересів держави та про який йдеться мова у ч. 3 ст. 23 Закону України Про прокуратуру.

Відповідно до абз. 2 ч. 5 ст. 53 Господарського процесуального кодексу України у разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі набуває статусу позивача.

Таким чином, з огляду на правовий статус департаменту житлово-комунального господарства Миколаївської міської ради у вказаних правовідносинах у прокурора немає законних підстав звертатися із даним позовом в інтересах держави від імені департаменту житлово-комунального господарства Миколаївської міської ради, тобто в особі департаменту.

Відповідно до п. 1 ч. 5 ст. 174 Господарського процесуального кодексу України суддя повертає позовну заяву і додані до неї документи також у разі, якщо заяву підписано особою, яка не має права її підписувати.

Вказане не позбавляє прокурора можливості розглянути питання про звернення із позовом за захистом інтересів держави в особі саме суб`єкта владних повноважень, до компетенції якого віднесені повноваження із захисту інтересів держави із означеного предмету, а за відсутності такого суб`єкта владних повноважень розглянути питання про звернення із позовом самостійно.

Керуючись ст.ст. 53, 174, 232-236 Господарського процесуального кодексу України,

УХВАЛИВ:

1. Позовну заяву і додані до неї документи повернути заступнику керівника окружної прокуратури міста Миколаєва.

2. Копію позовної заяви залишити в суді.

Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання суддею.

Ухвалу може бути оскаржено відповідно до положень ст. ст. 255-259 ГПК України.

СуддяА. Алексєєв

Дата ухвалення рішення11.09.2022
Оприлюднено13.09.2022
Номер документу106175031
СудочинствоГосподарське
Сутьстягнення штрафних санкцій

Судовий реєстр по справі —915/335/22

Рішення від 14.04.2023

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Алексєєв А.П.

Рішення від 09.02.2023

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Алексєєв А.П.

Ухвала від 26.01.2023

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Алексєєв А.П.

Ухвала від 12.01.2023

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Алексєєв А.П.

Ухвала від 09.12.2022

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Алексєєв А.П.

Постанова від 14.11.2022

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Діброва Г.І.

Ухвала від 14.10.2022

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Діброва Г.І.

Ухвала від 29.09.2022

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Діброва Г.І.

Ухвала від 11.09.2022

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Алексєєв А.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні