ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
79010, м.Львів, вул.Личаківська,81
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"07" вересня 2022 р. Справа №914/1123/21
Західний апеляційний господарський суд в складі колегії:
головуючого суддіГалушко Н.А.
суддівЖеліка М.Б.
Орищин Г.В.
секретар судового засідання Олійник Н.
за участю представників сторін:
прокурор Максимовська С.С.
від позивача Коржевич УФ. - представник
від відповідача Різник О.В. - представник
розглянув апеляційну скаргу Заступника керівника Львівської обласної прокуратури №15/1-Б11вих.-22 від 19.05.2022 (Вх.№ ЗАГС 01-05/1105/22 від 23.05.2022)
на рішення Господарського суду Львівської області від 26.04.2022 (повний текст складено 04.05.2022)
у справі №914/1123/21
за позовом Керівника Галицької окружної прокуратури міста Львова, м. Львів
до відповідача 1 Львівської міської ради, м. Львів
до відповідача 2 Товариства з обмеженою відповідальністю Актив-Комплект, м. Львів
про визнання незаконними та скасування ухвал, визнання недійсним договору оренди землі, скасування державної реєстрації
Короткий зміст позовних вимог та рішення суду.
На розгляд Господарського суду Львівської області поступив позов Керівника Галицької окружної прокуратури міста Львова в інтересах держави до Львівської міської ради та ТОВ Актив-Комплект про
визнання незаконною та скасування ухвали Львівської міської ради №4662 від 14.02.2019 Про затвердження ТОВ Актив-Комплект проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання ділянки на вул. Липова Алея, 5;
визнання незаконною та скасування ухвали Львівської міської ради №5521 від 19.09.2019 Про надання ТзОВ Актив-Комплект дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо об`єднання земельних ділянок на вул. Липова Алея, 5;
визнання незаконною та скасування ухвали Львівської міської ради №6133 від 26.12.2019 Про погодження ТОВ Актив-Комплект технічної документації із землеустрою щодо об`єднання земельних ділянок на вул.Липова Алея, 5 та затвердження технічної документації із землеустрою щодо об`єднання земельних ділянок на вул. Липова Алея, 5;
визнання недійсним договору оренди землі від 28.02.2020, укладеного між Львівською міською радою та ТОВ Актив-Комлект, зареєстрованого у Львівській міській раді 28.02.2020 за №5-1643, про що у книзі записів реєстрації договорів оренди землі Г-2 вчинено запис;
скасування державної реєстрації від 24.03.2020 у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно речового права - права оренди Товариства з обмеженою відповідальністю Актив-Комплект код ЄДРПОУ - 38558370 на земельну ділянку площею 2,8058 га кадастровий номер 4610136600:07:007:0175 за адресою: м. Львів, вул. Липова алея, 5 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 2060509446101, номер запису про інше речове право: 36101623, рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 51798585 від 27.03.2020).
Позов мотивований тим, що оскаржувані ухвали Львівської міської ради та укладений договір оренди земельної ділянки не відповідають вимогам ст. 2, ч. 2 ст. 16 Закону України Про оренду землі, ст. 116, 124, 134 Земельного кодексу України та ефективним способом захисту буде скасування в Державному реєстрі речових прав державної реєстрації права оренди земельної ділянки площею 2,8058 га кадастровий номер 4610136600:07:007:0175 за орендарем: ТОВ Актив-Комплект (запис про інше речове право: 36101623, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 2060509446101, яка на даний час, включає земельну ділянку площею 0,8038 га (кадастровий номер 4610136600:07:007:0166).
Рішенням Господарського суду Львівської області від 26.04.2022 у справі №914/1123/21 у задоволенні позову відмовлено.
Рішення суду мотивовано тим, що спірна земельна ділянка площею 0,8038 га кадастровий номер 4610136600:07:007:0166 на вул. Липова Алея, 5 не є вільною від об`єктів нерухомого майна, відтак вбачається наявність підстав, визначених ч. 2 ст. 134 ЗК України, для передачі земельної ділянки в оренду без проведення аукціону (земельних торгів). Розташування вищезазначених охоронних зон на земельній ділянці, площею 0,8038 га (кадастровий номер 4610136600:07:007:0166) на вул. Липова Алея, 5 унеможливлює виділення її для продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах). За даних обставин, спірні земельні ділянки кадастровий №4610136600:07:007:0040 та кадастровий №4610136600:07:007:0166 не підлягали передачі у користування на конкурсних засадах.
Короткий зміст вимог апеляційної скарги та відзиву на апеляційну скаргу.
Заступником керівника Львівської обласної прокуратури подано апеляційну скаргу та пояснення до апеляційної скарги, в яких просить скасувати рішення Господарського суду Львівської області від 26.04.2022 у справі №914/1123/21 та прийняти нове рішення, яким позов задоволити повністю, посилаючись на те, що рішення суду є незаконним, судом неправильно застосовано норми матеріального права та порушено норми процесуального права, висновки суду не відповідають обставинам справи.
Зокрема, скаржник зазначає, що земельна ділянка площею 0,8038 га кадастровий номер 4610136600:07:007:0166 на вул. Липова Алея, 5 у м. Львові є вільною від об`єктів нерухомого майна, на ділянці знаходяться об`єкти благоустрою: майданчики для паркування автомобілів, проїзди, пішохідні доріжки, зелені насадження тощо, а відтак відсутні підстави, визначені ч. 2 ст. 134 ЗК України, для передачі земельної ділянки в оренду без проведення аукціону.
На думку скаржника, судом першої інстанції не надано оцінки допущеному Львівською міською радою порушенню ст. 33 Регламенту Львівської міської ради 7-го скликання, затвердженого ухвалою міської ради № 260 від 17.03.2016, зокрема, відсутності у пояснювальній записці до проекту ухвали № 4662 від 14.02.2019 відомостей щодо характеристики стану речей у ділянці, яку врегульовує ця ухвала, інформації щодо набуття прав власності на майно заявником, правовстановлюючих документів на об`єкти нерухомого майна.
Зокрема, документів, які підтверджують наявність нерухомого майна на земельній ділянці (кадастровий номер 4610136600:07:007:0166) площею 0,8038 га на вул. Липова Алея, 5 у м. Львові до проекту ухвали не додано, на інформаційному порталі депутатів Ради такі документи відсутні.
Скаржник вважає, що нежитлові будівлі площею 7 977,7 кв м розташовані на земельній ділянці 2,0020 га, кадастровий номер 46140136600:07:007:0040, зазначене підтверджується договором купівлі-продажу від 06.06.2017, актом прийому передачі до цього договору, витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно. Вищенаведене свідчить про відсутність об`єктів нерухомого майна на земельній ділянці площею 0,8038 га.
Скаржник стверджує, що в основу оскаржуваного рішення безпідставно покладено висновок експерта Науково-дослідного інституту судових експертиз та права за результатами проведення земельно-технічної експертизи № 481/21 від 06.09.2021, відповідно до якого експертом надано висновки про те, що земельна ділянка площею 0,8038 га (кадастровий номер 4610136600:07:007:0166) на вул. Липова Алея, 5 у м. Львові не є вільною від об`єктів нерухомого майна та на ній розташовані об`єкти нерухомого майна, що належать ТОВ «Актив- Комплект». У висновку експерта не встановлено відповідність фактичного розташування будівель, споруд та інших об`єктів відносно меж вищевказаної земельної ділянки, будь-яких правовстановлюючих документів, зокрема на об`єкт нерухомого майна, належного ТОВ «Актив-Комплект», розташованого на земельній ділянці 0,8038 га (кадастровий номер 4610136600:07:007:0166), експерту надано не було, а також, не зазначено відомостей та ознак об`єкта нерухомого майна (площу об`єкта, відсоток готовності, поверховість, реєстраційний номер з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, відомості про власника та підставу виникнення права власності, тощо), розташованого на земельній ділянці площею 0,8038 га (кадастровий номер 4610136600:07:007:0166).
Також, скаржник вважає, що відповідачами не надано належних, допустимих, достовірних доказів, які б підтверджували наявність об`єкта нерухомого майна на земельній ділянці площею 0,8038 га (кадастровий номер 4610136600:07:007:0166) на вул. Липова Алея, 5 у м. Львові, станом на час прийняття 07.06.2018 Львівською міською радою ухвали № 3555, якою надано дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення згаданої земельної ділянки, без обов`язкової процедури земельних торгів.
Львівська міська рада у відзиві на апеляційну скаргу просить рішення суду залишити без змін, апеляційну скаргу без задоволення, оскільки рішення суду є обгрунтоване та судом повністю з`ясовано обставини справи.
Зокрема зазначає, що під час розгляду справи у суді першої інстанції було встановлено на підставі наданого проекту землеустрою, картографічних матеріалів та договору купівлі-продажу від 6.06.2017, укладеного між ТОВ «Актив-Комплект» та ТОВ «Клуб професійного футболу «Карпати», що частина будівлі виходить за межі земельної ділянки кадастровий номер 4610136600:07:007:0040 та розташована на земельній ділянці кадастровий номер 4610136600:07:007:0166. 01.04.2019 на підставі ухвали Львівської міської ради від 14.02.2019 № 4662 між Львівською міською радою та ТОВ «Актив-Комплект» укладено договір оренди земельної ділянки. Пункти 15,16 договору вказують на цільове призначення земельної ділянки, а саме для обслуговування торгового комплексу, будівництва та обслуговування багаторівневого паркінгу.
ТОВ «Актив Комплект» у відзиві на апеляційну скаргу просить рішення суду залишити без змін, апеляційну скаргу без задоволення, посилаючись на те, що, як вбачається із матеріалів справи, зокрема кадастрового плану земельної ділянки (кадастровий номер 4610136600:07:007:0166), який є невід`ємною частиною проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки по вул. Липова Алея, 5 вказано на існування - ЗКЖ та KH - об`єктів нерухомого майна. Вищезазначені об`єкти нерухомого майна розташовані на земельній ділянці площею 2,002 га (кадастровий номер 4610136600:07:007:0040) на вул. Липова Алея, 5 і на земельній ділянці по вул. Липова Алея, 5, площею 0,8 га (кадастровий номер 4610136600:07:007:0166), що підтверджується долученими до матеріалів справи кадастровими планами даних земельних ділянок.
Також, відповідач зазначає, що формування земельних ділянок шляхом поділу та об`єднання раніше сформованих земельних ділянок, які перебувають у власності або користуванні, без зміни їх цільового призначення, здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок.
На думку відповідача, судом правомірно зроблено висновок про відсутність правових підстав для визнання незаконною та скасування ухвали Львівської міської ради №5521 від 19.09.2019 «Про надання ТОВ «Актив-Комплект» дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо об`єднання земельних ділянок».
Відповідач також зазначає, що судом правомірно відмовлено у задоволенні позовної вимоги про визнання недійсним договору оренди землі від 28.02.2020 з огляду на те, що державна реєстрація речового права проведена на підставі та на виконання ухвали Львівської міської ради №6133 від 26.12.2019, яка судом не визнана незаконною та не скасована.
Процесуальні дії суду у справі.
Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 23.05..2022 вказану справу розподілено колегії суддів Західного апеляційного господарського суду у складі: головуючого судді Галушко Н.А., суддів Орищин Г.В. та Желіка М.Б.
Ухвалою Західного апеляційного господарського суду від 30.05.2022 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Заступника керівника Львівської обласної прокуратури №15/1-Б11вих.-22 від 19.05.2022 (Вх № ЗАГС 01-05/1105/22 від 23.05.2022) у справі №914/1123/21, призначено розгляд справи на 21.06.2022
Ухвалами Західного апеляційного господарського суду оголошувались перерви в судовому засіданні до 06.09.2022
В судових засіданнях прокурор, представники сторін виклали доводи та заперечення щодо вимог апеляційної скарги.
Відповідно до ст.240 Господарського процесуального кодексу України у судовому засіданні 07.09.2022 оголошено вступну та резолютивну частини постанови Західного апеляційного господарського суду.
Обставини справи.
06.06.2017 ТОВ Клуб професійного футболу Карпати (продавець) та ТОВ Актив-Комплект (покупець) уклали договір купівлі-продажу торгового комплексу, за умовами п.п. 1, 2 якого покупець купив торговий комплекс загальною площею 7 977,7 кв.м, який складається з: ринкових павільйонів А-1 - шлакоблоки, загальною площею 7 977,7 кв.м; міжпавільйонної галереї І - мет. колони; адміністративно-торгового корпусу (готовність - 60%) Б-цегла, що розташований за адресою: м.Львів, вул. Липова алея, буд. 5. Торговий комплекс розташований на земельній ділянці площею 2,0020 га, кадастровий номер 4610136600:07:007:0040, призначена для будівництва та обслуговування торгівельного комплексу.
Згідно акту приймання-передачі до договору купівлі-продажу торгового комплексу від 06.06.2017 ТОВ Клуб професійного футболу Карпати (продавець) передано, а ТОВ Актив-Комплект (покупець) прийнято торговий комплекс загальною площею 7 977,7 кв.м
Відповідно до витягу з державного реєстру речових прав №88989041 до державного реєстру речових прав 06.06.2017 внесено запис про державну реєстрацію права власності за ТОВ Актив-Комплект на торговий компекс загальною площею 7 977,7 кв.м, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1268229046101.
07.06.2018 за зверненням ТОВ Актив-Комплект від 24.05.2018, Львівською міською радою прийнято ухвалу № 3555 Про надання ТзОВ Актив-Комплект земельної ділянки та дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на вул. Липова Алея, 5, п. 1 якої ухвалено: вилучити за згодою з користування ТзОВ Клуб професійного футболу Карпати земельну ділянку площею 2,002 га (кадастровий номер 4610136600:07:007:0040) на вул. Липова Алея, 5. Надати ТОВ Актив-Комплект: земельну ділянку площею 2,002 га (кадастровий номер 4610136600:07:007:0040) на вул. Липова Алея, 5 в оренду терміном на 10 років для обслуговування торгового комплексу (код КВЦПЗ 03.15 - для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови) за рахунок земель житлової та громадської забудови; надати дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,8 га на вул. Липова Алея, 5 для будівництва та обслуговування багаторівневого паркінгу (код КВЦПЗ 03.15 для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови) за рахунок земель, що не надані у власність або користування (п.п. 2.1, 2.2 ухвали).
У пояснювальній записці до проекту ухвали Про надання ТОВ Актив-Комплект земельної ділянки та дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на вул. Липова Алея, на земельній ділянці кадастровий номер 4610136600:07:007:0040, зазначено про розташування на даній земельній ділянці нежитлових будівель площею 7 977,7 кв.м, що знаходяться у власності ТОВ Актив-Комплект.
26.07.2018 на підставі ухвали Львівської міської ради №3555 від 26.07.2018 Львівською міською радою (орендодавець) та ТОВ Актив-Комплект (орендар) укладено договір оренди земельної ділянки, згідно до умов якого орендодавець передав, а орендар прийняв в строкове платне користування земельну ділянку для обслуговування торгового комплексу, кадастровий номер 4610136600:07:007:0040, що розташована у м. Львові на вул. Липова Алея, 5 .
У пункті 3 договору від 26.07.2018 зазначено, що на земельній ділянці розміщені кам`яні нежитлові будівлі.
Пунктом 8 договору сторони узгодили, що договір укладено на 10 (десять) років до 07.06.2028.
Відповідно до пунктів 15-17 договору земельна ділянка передається в оренду для обслуговування торгового комплексу. Цільове призначення земельної ділянки: для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови, (код КВЦПЗ-03.15-) категорія земельної ділянки згідно ст. 19 Земельного кодексу України: землі житлової та громадської забудови. Умови збереження стану об`єкта оренди: забороняється самовільна забудова земельної ділянки.
Договір оренди зареєстрований у Львівській міській раді 26.07.2018 за №Г-1611, про що у книзі записів реєстрації договорів оренди землі Г-2 вчинено запис.
Відповідно до інформаційної довідки з реєстру речових прав №231751940 30.07.2018 в Державному реєстрі речових прав внесено запис про реєстрацію речового права (№ 272888935) - права оренди ТОВ Актив-комплект земельної ділянки площею 2,002 га на вул. Липова Алея, 5. Підстава для державної реєстрації: договір оренди землі, серія та номер: Г-1611, виданий 26.07.2018, видавник: Львівська міська рада.
Надалі, 14.02.2019 за зверненням ТОВ Актив-Комплект від 06.12.2018, Львівською міською радою прийнято ухвалу № 4662 Про затвердження ТзОВ Актив-Комплект проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання ділянки на вул.Липова Алея, 5, якою затверджено ТОВ Актив-Комплект проект землеустрою, щодо відведення земельної ділянки та надано в оренду земельну ділянку площею 0,8038 га (кадастровий номер 4610136600:07:007:0166) на вул. Липова Алея, 5 терміном на 10 років для обслуговування торгового комплексу, будівництва та обслуговування багаторівневого паркінгу (код КВЦПЗ 03.15 - для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови) за рахунок земель житлової та громадської забудови.
Підпунктом 2.1.1 ухвали №4662 від 14.02.2019 ТОВ Актив-Комплект зобов`язано у тримісячний термін укласти з міською радою договір оренди землі та зареєструвати його відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень.
У пояснювальній записці до проекту ухвали Про надання ТзОВ Актив-Комплект земельної ділянки на вул.Липова Алея, 5 зазначено, що на земельній ділянці (кадастровий номер 4610136600:07:007:0166) площею 0,8038 га на вул. Липова Алея, 5 розташована нежитлова будівля площею 7 977,7 кв.м, що знаходиться у власності ТзОВ Актив-Комплект.
01.04.2019 Львівською міською радою (орендодавець) та ТОВ Актив-Комплект (орендар) на підставі ухвали №4662 від 14.02.2019 укладено договір оренди земельної ділянки, згідно до умов якого, орендодавець передав, а орендар прийняв в строкове платне користування земельну ділянку для обслуговування торгового комплексу кадастровий номер 4610136600:07:007:0166, площею 0,8038 га на вул. Липова Алея, 5.
3гідно із п.3 укладеного договору від 01.04.2019 на земельній ділянці розміщені об`єкти інфраструктури: камяні нежитлові будівлі .
Пунктом 8 договору від 01.04.2019 передбачено, що договір укладено на 10 (десять) років до 14.02.2029.
Відповідно до пунктів 15, 16 договору земельна ділянка передається в оренду для обслуговування торгового комплексу, будівництва та обслуговування багаторівневого паркінгу. Цільове призначення земельної ділянки: код КВЦПЗ-03.15-для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови, категорія земельної ділянки згідно ст. 19 Земельного кодексу України: землі житлової та громадської забудови. Умови збереження стану об`єкта оренди, забороняється самовільна забудова земельної ділянки.
Договір оренди зареєстрований у Львівській міській раді 01.04.2019 за №Г-1624, про що у книзі записів реєстрації договорів оренди землі Г-2 вчинено запис.
Відповідно до інформаційної довідки з реєстру речових прав № 231751845, 09.04.2019 в Державному реєстрі речових прав внесено запис про реєстрацію речового права (№ 31160515) - права оренди ТОВ Актив-комплект земельної ділянки площею 0,8038 га кадастровий номер 4610136600:07:007:0166 на вул. Липова Алея, 5. Підстава для державної реєстрації: договір оренди землі, серія та номер: б/н, виданий 01.04.2019, видавник: Львівська міська рада.
19.09.2019 за зверненням ТОВ Актив-Комплект Львівською міською радою прийнято ухвалу №5521, п.1 якої надано ТОВ Актив-Комплект дозвіл на об`єднання земельних ділянок площею 0,8038 га (кадастровий номер 4610136600:07:007:0166) та площею 2,0020 га (кадастровий номер 4610136600:07:007:0040) у земельну ділянку площею 2,8058 га на вул. Липова Алея, 5. У пояснювальній записці до проекту ухвали зазначено, що на земельних ділянках розташований об`єкт нерухомого майна (торговий комплекс), який знаходиться у власності ТОВ Актив-Комплект.
26.12.2019 за зверненням ТОВ Актив-Комплект №01/25/11 від 25.11.2019 Львівською міською радою прийнято ухвалу №6133 «Про погодження ТзОВ Актив-Комплект технічної документації із землеустрою щодо об`єднання земельних ділянок на вул. Липова Алея, 5 та затвердження технічної документації із землеустрою щодо об`єднання земельних ділянок на вул. Липова Алея,5, зокрема:
погоджено ТОВ Актив-Комплект (код ЄДРПОУ 38558370) технічну документацію із землеустрою щодо об`єднання земельних ділянок на вул. Липова Алея, 5;
затверджено ТОВ Актив-Комплект технічну документацію із землеустрою щодо об`єднання земельних ділянок площею 0,8038 га (кадастровий номер 4610136600:07:007:0166) та площею 2,0020 га (кадастровий номер 4610136600:07:007:0040) у земельну ділянку площею 2,8058 га (кадастровий номер 4610136600:07:007:0175) на вул. Липова Алея, 5;
вирішено припинити дію договорів оренди землі, зареєстрованих у Львівській міській раді 26.07.2018 за № Г-1611 та від 01.04.2019 за № Г-1624;
вирішено надати ТОВ Актив-Комплект земельну ділянку площею 2,8058 га, у тому числі площею 0,0262 га у межах червоних ліній, на вул. Липова Алея, 5 (кадастровий номер 4610136600:07:007:0175) в оренду терміном на 10 років для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови і багаторівневого паркінгу (код КВІДПЗ 03.15 - для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови) за рахунок земель житлової та громадської забудови. У пояснювальній записці до проекту ухвали зазначено, що на земельних ділянках розташований об`єкт нерухомого майна (торговий комплекс), який знаходиться у власності ТОВ Актив-Комплект.
28.02.2020 Львівською міською радою (орендодавець) та ТОВ Актив-Комплект (орендар) на підставі ухвали №6133 від 26.12.2019 укладено договір оренди земельної ділянки, згідно із п.1 якого орендодавець передав, а орендар прийняв в строкове платне користування земельну ділянку для обслуговування торгового комплексу ( кадастровий номер 4610136600:07:007:0175) у м.Львові на вул. Липова Алея, 5.
Згідно із п. 3 договору від 28.02.20 на земельній ділянці розміщені об`єкти інфраструктури - кам`яні нежитлові будівлі.
Пунктом 8 договору від 28.02.2020 передбачено, що договір укладено на 10 (десять) років до 26.12.2029.
Відповідно до пунктів 15, 16 договору земельна ділянка передається в оренду для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови і багаторівневого паркінгу. Цільове призначення земельної ділянки: код КВЦПЗ-03.15-для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови, категорія земельної ділянки згідно ст. 19 Земельного кодексу України: землі житлової та громадської забудови.
Договір оренди зареєстрований у Львівській міській раді 28.02.2020 за №Г-1643, про що у книзі записів реєстрації договорів оренди землі Г-2 вчинено запис.
Відповідно до інформаційної довідки №231752076, 24.03.2020 в Державному реєстрі речових прав внесено запис про реєстрацію речового права (№ 36101623) - права оренди за ТОВ Актив-комплект на земельну ділянку площею 2,8058 га кадастровий номер 4610136600:07:007:0175 на вул. Липова Алея, 5, м.Львів. Підстава для державної реєстрації: договір оренди землі, серія та номер: б/н, виданий 28.02.2020р., видавник: Львівська міська рада/ТОВ Актив-Комплект.
Як зазначив прокурор, 12.03.2021 під час досудового розслідування кримінального провадження №42021141040000001 від 12.01.2021, проведено огляд земельної ділянки площею 0,8038 га кадастровий номер 4610136600:07:007:0166 на вул. Липова Алея, 5, за результатами, якого встановлено, що на вказаній ділянці відсутні об`єкти нерухомого майна, в підтвердження чого долучено копію протоколу огляду місця події від 12.03.2021.
Так, відповідно до змісту даного протоколу, 12.03.2021 слідчим ЛРУП ГУКП у Львівській області Семенюк І. Р. на підставі ухвали Личаківського районного суду м.Львова від 25.02.2021 в присутності понятих та за участю спеціалістів Акімова Т.І., Гакта О.В., проведено огляд земельної ділянки площею 0,8038 га (кадастровий номер 4610136600:07:007:0166), яка знаходиться за адресою: м.Львів, вул. Липова Алея, 5, яка на даний час об`єднана із іншою земельною ділянкою за вказаною адресою, а саме ділянкою площею 2,0020га (кадастровий номер 4610136600:07:007:0040) та вказані земельні ділянки об`єднані та мають кадастровий номер 4610136600:07:007:0175 із площею 2,8058 га.
В даному протоколі вказано, що Гакта О.В. показав межі земельної ділянки площею 0,8038га (кадастровий номер 4610136600:07:007:0166), а саме, що межі земельної ділянки від кута виступу стіни будівлі, яка знаходиться на сусідній земельній ділянці площею 2,0020га (кадастровий номер 4610136600:07:007:0040) розпочинаються та проходять від кута виступу стіни будівлі, яка знаходиться на сусідній земельній ділянці повздовж наявної огорожі, яка йде від даної будівлі та в подальшому межі йдуть через асфальтовану дорогу та по вул.Липова Алея до низу та від дороги, яка проходить знизу пагорба межі земельної ділянки проходять догори до будівлі, яка знаходиться на сусідній земельній ділянці. На запитання іншого спеціаліста Анісімової Т.І., чи є на земельній ділянці площею 0,8038 га (кадастровий номер 4610136600:07:007:0166), межі якої визначив попередній спеціаліст, об`єкти нерухомого майна, була надана відповідь, що ознаками об`єкту нерухомого майна є те, що цей об`єкт повинен бути нерозривно пов`язаний із землею і знесення якого без знецінення цього об`єкту є неможливим, а також, що на земельній ділянці площею 0,8038га (кадастровий номер 4610136600:07:007:0166) є уламки бетонної споруди, які не зв`язані фундаментом із землею, заасфальтована дорога. Так дані уламки бетонної споруди не є об`єктами нерухомого майна. Окрім цього, зазначено, що із сусідньої земельної ділянки площею 2,0020га (кадастровий номер 4610136600:07:007:0040) на земельну ділянку площею 0,8038га (кадастровий номер 4610136600:07:007:0166) виступає маленька частина недобудованої будівлі, без покрівлі, без даху (на фундаменті).
Докази проведення експертних досліджень в межах зазначеного кримінального провадження №42021141040000001 в матеріалах справи відсутні.
Як вбачається із письмових пояснень прокурора за вх.№6082/22 від 14.03.2022, за результатами досудового розслідування кримінального провадження №42021141040000001 слідчим СВ Львівського РУП №1 ГУ НП у Львівській області прийнято 29.09.2021. рішення про закриття вищевказаного кримінального провадження на підставі п.2 ч.1 ст.284 КПК України.
Керівник Галицької окружної прокуратури міста Львова, заявляючи позов до Господарського суду Львівської області в інтересах держави просить
визнати незаконними та скасувати ухвали Львівської міської ради:
- №4662 від 14.02.2019 Про затвердження ТОВ Актив-Комплект проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання ділянки на вул. Липова Алея, 5;
-№5521 від 19.09.2019 Про надання ТзОВ Актив-Комплект дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо об`єднання земельних ділянок на вул. Липова Алея, 5;
- №6133 від 26.12.2019 Про погодження ТОВ Актив-Комплект технічної документації із землеустрою щодо об`єднання земельних ділянок на вул.Липова Алея, 5 та затвердження технічної документації із землеустрою щодо об`єднання земельних ділянок на вул. Липова Алея, 5;
визнати недійсним договір оренди землі від 28.02.2020, укладений між Львівською міською радою та ТОВ Актив-Комлект, за №5-1643,
скасувати державну реєстрацію від 24.03.2020 у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно речового права - права оренди ТОВ Актив-Комплект код ЄДРПОУ - 38558370 на земельну ділянку площею 2,8058 га кадастровий номер 4610136600:07:007:0175 за адресою: м. Львів, вул. Липова алея, 5 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 2060509446101, номер запису про інше речове право: 36101623, рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 51798585 від 27.03.2020).
Мотиви та джерела права, з яких виходить суд апеляційної інстанції при прийнятті постанови. Висновки суду апеляційної інстанції.
Щодо правомірності звернення Керівника Галицької окружної прокуратури міста Львова із позовом в інтересах держави,судова колегія зазначає таке.
Згідно п. 3 ч. 1 ст. 131-1 Конституції України в Україні діє прокуратура, яка здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.
Згідно з абз. 1-2 ч. 3 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною четвертою цієї статті.
Відповідно до абз. 1-3 ч. 4 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді. Прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва. Прокурор зобов`язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це громадянина та його законного представника або відповідного суб`єкта владних повноважень. У разі підтвердження судом наявності підстав для представництва прокурор користується процесуальними повноваженнями відповідної сторони процесу. Наявність підстав для представництва може бути оскаржена громадянином чи її законним представником або суб`єктом владних повноважень.
Відповідно до ч. ч. 3-5 ст. 53 Господарського процесуального кодексу України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами. Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.
Таким чином, виключними випадками, за яких прокурор може здійснювати представництво інтересів держави в суді, є порушення або загроза порушення інтересів держави. При цьому, у кожному конкретному випадку прокурор при зверненні до суду з позовом повинен довести існування обставин порушення або загрози порушення інтересів держави.
Захищати інтереси держави повинні насамперед відповідні суб`єкти владних повноважень, а не прокурор. Щоб інтереси держави не залишилися незахищеними, прокурор виконує субсидіарну роль, замінює у судовому провадженні відповідного суб`єкта владних повноважень, який всупереч вимогам закону не здійснює захисту або робить це неналежно. У кожному такому випадку прокурор повинен навести причини, які перешкоджають захисту інтересів держави належним суб`єктом, і які є підставами для звернення прокурора до суду.
Прокурор не може вважатися альтернативним суб`єктом звернення до суду і замінювати належного суб`єкта владних повноважень, який може і бажає захищати інтереси держави.
В ході розгляду справи в суді першої інстанції судом правомірно встановлено, що у зв`язку з тим, що Львівська міська рада, як орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах, виступає у даній справі відповідачем-1, прокурор правомірно звернувся до суду за захистом державних інтересів самостійно і набуває статусу позивача.
Окрім того, предметом позовних вимог у даній справі є визнання незаконними ухвал Львівської міської ради, щодо надання земельних ділянок в оренду, визнання недійсним договору оренди землі, прокурор правомірно набув статусу позивача та самостійно звертається до суду з даною позовною заявою без визначення органу, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження щодо захисту інтересів держави.
Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною 3 статті 24 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні встановлено, що органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.
Статтею 26 Закону України Про місцеве самоврядування передбачено, що виключною компетенцією міських рад є вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
Відповідно до ст. 21 Цивільного кодексу України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
Таким чином, підставою для скасування рішення органу місцевого самоврядування є його невідповідність вимогам закону, зокрема у зв`язку з його постановленням не в межах повноважень та не у спосіб, які передбачені Конституцією і законами України та встановлене судами порушення цивільних прав або інтересів позивача.
Відповідно до ч. 2 ст. 124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.
За умовами ч.ч. 2, 3 ст. 134 ЗК України не підлягають продажу, передачі в користування на конкурентних засадах (на земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності у разі, зокрема, розташування на земельних ділянках об`єктів нерухомого майна (будівель, споруд), що перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, не підлягають продажу, передачі в користування на конкурентних засадах (на земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності у разі, зокрема будівництва, обслуговування об`єктів інженерної, транспортної, енергетичної інфраструктури, мультимодальних терміналів, об`єктів зв`язку та дорожнього господарства (крім об`єктів дорожнього сервісу).
Земельні торги не проводяться при наданні (передачі) земельних ділянок громадянам у випадках, передбачених статтями 34, 36 та 121 цього Кодексу, а також при передачі земель загального користування садівницькому товариству та дачному кооперативу. Земельні торги не проводяться при безоплатній передачі земельних ділянок особам, статус учасника бойових дій яким надано відповідно до пунктів 19-21 частини першої статті 6 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту".
Як вбачається із матеріалів справи та правомірно встановлено судом першої інстанції, за умовами положень зазначених вище укладених між Львівською міською радою (орендодавець) та ТОВ Актив-Комплект (орендар) договорів оренди, зокрема п.3 договору від 01.04.2019 на земельній ділянці (кадастровий номер 4610136600:07:007:0166) розміщені об`єкти інфраструктури: камяні нежитлові будівлі.
Зокрема згідно кадастрового плану земельної ділянки (кадастровий номер 4610136600:07:007:0166), який є невід`ємною частиною проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки по вул. Липова Алея, 5 на земельній ділянці вказано існування - ЗКЖ та КН - об`єктів нерухомого майна. Вищезазначені об`єкти нерухомого майна розташовані на земельній ділянці площею 2,002 га (кадастровий номер 4610136600:07:007:0040) на вул. Липова Алея, 5 і на земельній ділянці по вул. Липова Алея, 5, площею 0,8 га (кадастровий номер 4610136600:07:007:0166), що підтверджується долученими до матеріалів справи кадастровими планами даних земельних ділянок.
Відповідно до витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 07.06.2017 торговий комплекс у м.Львові на вул. Липова Алея, 5, заг. площею 7977,7 кв.м знаходиться у власності ТОВ Актив-Комплект та складається з ринкових павільйонів, заг. площею 7977,7кв.м., міжпавільйонної галереї та адміністративно-торгового комплексу.
Отже, матеріалами справи підтверджується, що спірні земельні ділянки у тому числі земельна ділянка площею 0,8038 га кадастровий номер 4610136600:07:007:0166 на вул. Липова Алея, 5 не є вільними від об`єктів нерухомого майна, відтак, з вищенаведеного вбачається наявність підстав, визначених ч. 2 ст. 134 ЗК України для передачі земельної ділянки в оренду без проведення аукціону (земельних торгів).
Вищенаведені обставини спростовують твердження скаржника, що на земельній ділянці, кадастровий номер 4610136600:07:007:0166, площею 0,8038 га на вул. Липова Алея, 5 відсутні об`єкти нерухомого майна.
За таких обставин правомірним є висновок суду першої інстанції про відсутність порушення вимог ч. 2 ст. 124, ч. 1, ч. 2 ст.134 ЗК України при прийнятті спірних ухвал Львівською міською радою та спірних договорів оренди земельних ділянок укладених між відповідачами 1 та 2.
Окрім того, згідно інформації із технічної документації щодо відведення та надання в оренду земельної ділянки (кадастровий номер 4610136600:07:007:0166) та листа управління архітектури та урбаністики №2401-7586 від 13.11.2019, на території земельної ділянки розміщені охоронна зона навколо обєкта енергетичної системи та зони санітарної охорони джерел та обєктів централізованого питного водопостачання, що підтверджується планом земельної ділянки. Відповідно розташування обєктів інженерної та енергетичної інфраструктури на спірній земельній ділянці унеможливлює продаж цієї земельної ділянки на конкурентних засадах(земельних торгах).
Ухвалою Львівської міської ради №125 від 25.02.2021 Про затвердження детального плану території вул. Липова Алея затверджено детальний план території у районі вул. Липова Алея, в якому зокрема передбачені планувальні обмеження: охоронні зони інженерних мереж, червоні лінії існуючих вулиць та доріг; санітарно-захисна зона від АЗС; санітарно-захисна зона від стадіону Україна.
Відтак, розташування вищезазначених охоронних зон на земельній ділянці, площею 0,8038 га (кадастровий номер 4610136600:07:007:0166) на вул. Липова Алея, 5 унеможливлює виділення її для продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах).
Посилання в апеляційній скарзі скаржником на абз. 11. ч. 2 ст. 134 ЗК України щодо необхідності продажу, передачі у користування земельних ділянок об`єктів дорожнього сервісу на конкурентних засадах спростовується цільовим призначенням земельної ділянки, оскільки п.п.15,16 договору оренди земельної ділянки від 01.04.2019, укладеного на підставі ухвали ЛМР № 4662 від 14.02.2019 між Львівською міською радою та ТОВ «Актив-Комплект» зазначено цільове призначення земельної ділянки, а саме для обслуговування торгового комплексу, будівництва та обслуговування багаторівневого паркінгу, а не будівництва об`єкта дорожнього сервісу.
Також, спростовуються твердження скаржника щодо порушення вимог чинного містобудівного законодавства, а саме ч. З ст. 24 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», оскільки земельна ділянка кадастровий номер 4610136600:07:007:0166 відноситься до земель житлової та громадської забудови, про що свідчить довідка з Держгеокадастру, яка міститься в проекті землеустрою.
За даних обставин, спірні земельні ділянки кадастровий №4610136600:07:007:0040 та кадастровий №4610136600:07:007:0166 не підлягали передачі у користування на конкурсних засадах.
Щодо визнання незаконною та скасування ухвали Львівської міської ради №5521 від 19.09.2019 Про надання ТзОВ Актив-Комплект дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо об`єднання земельних ділянок на вул. Липова Алея, 5 судова колегія зазначає таке.
Як вбачається із матеріалів справи, ТзОВ Актив-Комплект звернулось до Львівської міської ради із заявою на виготовлення технічної документації щодо об`єднання земельних ділянок на вул. Липова Алея, 5, м.Львів, які вже сформовані та їм присвоєно кадастрові номери - площею 0,8038 га (кадастровий номер 4610136600:07:007:0166) та площею 2,0020 га (кадастровий номер 4610136600:07:007:0040).
19.09.2019, розглянувши звернення ТзОВ Актив-Комплект, Львівською міською радою прийнято ухвалу №5521, п.1 якої надано ТзОВ Актив-Комплект дозвіл на об`єднання земельних ділянок площею 0,8038 га (кадастровий номер 4610136600:07:007:0166) та площею 2,0020 га (кадастровий номер 4610136600:07:007:0040) у земельну ділянку площею 2,8058 га на вул. Липова Алея, 5.
Статтями 123, 124 Земельного кодексу України встановлено повноваження відповідних органів виконавчої влади щодо передачі земельних ділянок у користування та порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування.
Системний аналіз наведених правових норм дає підстави зробити висновок, що ЗК України визначено вичерпний перелік підстав для відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, зокрема: невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку. При цьому, чинним законодавством не передбачено право суб`єкта владних повноважень відступати від положень статті 123 Земельного кодексу України. Аналогічна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду від 27.02.2018р. року в справі № 545/808/17, від 30.08.2018р. року у справі № 802/928/17а.
Згідно частин першої та другої статті 79-1 ЗК України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки, як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Формування земельних ділянок здійснюється: у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності; шляхом поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок; шляхом визначення меж земельних ділянок державної чи комунальної власності за проектами землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, проектами землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб, проектами землеустрою щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; шляхом інвентаризації земель державної чи комунальної власності у випадках, передбачених законом; за проектами землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв).
Виходячи з аналізу положень частин п`ятої-десятої статті 79-1 ЗК України можна дійти висновку, що підставою для формування земельних ділянок шляхом поділу та об`єднання раніше сформованих земельних ділянок, які перебувають у власності або користуванні, без зміни їх цільового призначення, є технічна документація із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок.
Згідно із частиною першою статті 50 Закону України Про землеустрій проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок складаються у разі зміни цільового призначення земельних ділянок або формування нових земельних ділянок.
Отже, формування земельних ділянок шляхом поділу та об`єднання раніше сформованих земельних ділянок, які перебувають у власності або користуванні, без зміни їх цільового призначення, здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок.
З огляду на вищенаведене судова колегія погоджується із висновком суду першої інстанції, що у Львівської міської ради підстав для відмови у наданні дозволу на виготовлення технічної документації щодо об`єднання земельних ділянок на вул. Липова Алея, 5, м.Львів, які вже сформовані та їм присвоєно кадастрові номери - площею 0,8038 га (кадастровий номер 4610136600:07:007:0166) та площею 2,0020 га (кадастровий номер 4610136600:07:007:0040) згідно із ч.3 ст.123 ЗК України не було.
Отже, відсутні правові підстави для визнання незаконною та скасування ухвали Львівської міської ради №5521 від 19.09.2019 Про надання ТзОВ Актив-Комплект дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо об`єднання земельних ділянок на вул. Липова Алея, 5.
Щодо визнання незаконною та скасування ухвали Львівської міської ради №6133 від 26.12.2019 Про погодження ТзОВ Актив-Комплект технічної документації із землеустрою щодо об`єднання земельних ділянок на вул.Липова Алея, 5 та затвердження технічної документації із землеустрою щодо об`єднання земельних ділянок на вул. Липова Алея, 5 судова колегія зазначає таке.
Згідно із ч.12 ст.186 ЗК України (чинного станом на момент прийняття спірної ухвали) технічна документація із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок погоджується: у разі якщо поділ, об`єднання земельних ділянок здійснюється її користувачем - власником земельних ділянок, а щодо земельних ділянок державної або комунальної власності - органом виконавчої влади, Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органом місцевого самоврядування, уповноваженими розпоряджатися земельними ділянками відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу; у разі поділу, об`єднання земельної ділянки, що перебуває у заставі, - заставодержателем; у разі поділу, об`єднання власником земельної ділянки, що перебуває у користуванні, - землекористувачем. Технічна документація із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок затверджується замовником.
Відповідно до ч.17 ст.186 ЗК України (чинної станом на момент прийняття спірної ухвали) підставою для відмови у погодженні документації із землеустрою може бути лише невідповідність її положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівної документації.
Статтею 26 Закону України Про землеустрій встановлено, що замовниками документації із землеустрою можуть бути органи державної влади, органи місцевого самоврядування, землевласники та землекористувачі. Технічна документація із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок включає: а) пояснювальну записку; б) технічне завдання на складання документації, затверджене замовником документації; в) кадастрові плани земельних ділянок, які об`єднуються в одну земельну ділянку, або частини земельної ділянки, яка виділяється в окрему земельну ділянку; г) матеріали польових геодезичних робіт; ґ) відомості про встановлені межові знаки на межі поділу.
Як вбачається із апеляційної скарги, скаржник вважає, що порушенням, зокрема при прийняті ухвали Львівської міської ради №6133 від 26.12.2019 Про погодження ТзОВ Актив-Комплект технічної документації із землеустрою щодо об`єднання земельних ділянок на вул.Липова Алея, 5 та затвердження технічної документації із землеустрою щодо об`єднання земельних ділянок на вул. Липова Алея, 5 є відсутність об`єктів нерухомого майна, однак зазначене спростовується матеріалами справи.
Щодо вимог прокурора про визнання недійсними договору оренди землі від 28.02.2020, укладеного між Львівською міською радою та ТОВ Актив-Комлект, зареєстрованого у Львівській міській раді 28.02.2020 за №5-1643, про що у книзі записів реєстрації Договорів оренди землі Г-2 вчинено запис, та скасування державної реєстрації від 24.03.2020 у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно речового права - права оренди Товариства з обмеженою відповідальністю Актив-Комплект код ЄДРПОУ -38558370 на земельну ділянку площею 2,8058 га кадастровий номер 4610136600:07:007:0175 за адресою: м. Львів, вул. Липова алея, 5 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 2060509446101, номер запису про інше речове право: 36101623, рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 51798585 від 27.03.2020р.), судова колегія зазначає таке.
Згідно з ч. 1 ст. 203 ЦК України зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам.
Відповідно до ч. 1 ст. 215 ЦК України, підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами 1 - 3, 5 та 6 ст. 203 цього Кодексу. Якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна із сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійсним (оспорюваний правочин) (ч. 3 ст. 215 ЦК України).
Матеріалами справи підтверджується, що спірний договір оренди землі від 28.02.2020 укладений та державна реєстрація речового права проведена на підставі та на виконання ухвали Львівської міської ради №6133 від 26.12.2019, яка судом не визнана незаконною та не скасована, отже відсутні правові підстави для визнання недійсним спірного договору оренди землі від 28.02.2020 та скасування державної реєстрації від 24.03.2020, як похідної вимоги.
Відповідно до пунктів 1, 2, 3 частини третьої статті 26 Закону України № 1952 (у редакції, чинній із 16 січня 2020 року) відомості про речові права, обтяження речових прав, внесені до Державного реєстру прав, не підлягають скасуванню та/або вилученню. У разі скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав на підставі судового рішення чи у випадку, передбаченому підпунктом "а" пункту 2 частини шостої статті 37 цього Закону, а також у разі визнання на підставі судового рішення недійсними чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування на підставі судового рішення державної реєстрації прав, державний реєстратор чи посадова особа Міністерства юстиції України (у випадку, передбаченому підпунктом "а" пункту 2 частини шостої статті 37 цього Закону) проводить державну реєстрацію набуття, зміни чи припинення речових прав відповідно до цього Закону.
Ухвалення судом рішення про скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав, визнання недійсними чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, а також скасування державної реєстрації прав допускається виключно з одночасним визнанням, зміною чи припиненням цим рішенням речових прав, обтяжень речових прав, зареєстрованих відповідно до законодавства (за наявності таких прав).
Щодо посилання прокурором на кримінальне провадження № 42021141040000001 від 12.01.2021 судова колегія зазначає таке.
Відповідно до вимог ч.ч. 6, 8 ст. 75 ГПК України, зокрема, обвинувальний вирок суду в кримінальному провадженні або постанова суду, якою особу притягнуто до адміністративної відповідальності у справі про адміністративне правопорушення, які набрали законної сили, є обов`язковими для господарського суду, що розглядає справу про правові наслідки дій чи бездіяльності особи, стосовно якої ухвалений вирок або постанову суду, лише в питанні, чи мали місце ці дії (бездіяльність) та чи вчинені вони цією особою. Обставини, встановлені рішенням третейського суду або міжнародного комерційного арбітражу, виправдувальним вироком суду у кримінальному провадженні, ухвалою про закриття кримінального провадження і звільнення особи від кримінальної відповідальності, підлягають доказуванню в загальному порядку при розгляді справи господарським судом.
Оскільки в матеріалах господарської справи відсутній вирок суду в кримінальному провадженні № 42021141040000001, який набрав законної сили щодо вчинення кримінального правопорушення, та як вбачається із наданих пояснень, кримінальне провадження закрито, на підставі п.2 ч.1 ст.284 КПК України, судова колегія погоджується із висновком суду першої інстанції, що докази, отримані на стадії кримінального провадження не є доказами в розумінні ч. 6 статті 75 ГПК України та, відповідно, не є допустимими доказами в розумінні ст. 77 ГПК України.
Також, Львівська обласна прокуратура в апеляційній скарзі зазначає, що в основу оскаржуваного рішення безпідставно покладено висновок експерта Науково-дослідного інституту судових експертиз та права за результатами проведення земельно-технічної експертизи № 481/21 від 06.09.2021, відповідно до якого експертом надано висновки про те, що земельна ділянка площею 0,8038 га (кадастровий номер 4610136600:07:007:0166) на вул. Липова Алея, 5 у м. Львові не є вільною від об`єктів нерухомого майна. У висновку експерта не встановлено відповідність фактичного розташування будівель, споруд та інших об`єктів відносно меж вищевказаної земельної ділянки, експертом не зазначено відомостей та ознак об`єкта нерухомого майна (площу об`єкта, відсоток готовності, поверховість, реєстраційний номер з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, відомості про власника та підставу виникнення права власності, тощо), розташованого на земельній ділянці площею 0,8038 га (кадастровий номер 4610136600:07:007:0166). Відтак, в порушення ч.3 ст. 69 ГПК України, у висновку експерта № 481/21 від 06.09.2021 не додержано визначених принципів об`єктивності і повноти дослідження.
Щодо наведеного судова колегія зазначає таке.
Доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими, речовими і електронними доказами; висновками експертів; показаннями свідків (стаття 73 ГПК України).
Статтею 101 ГПК України визначено, що учасник справи має право подати до суду висновок експерта, складений на його замовлення. Висновок експерта для суду не має заздалегідь встановленої сили і оцінюється судом разом із іншими доказами за правилами, встановленими статтею 86 цього Кодексу (ст.104 ГПК України)
Відповідно до висновку експерта Науково-дослідного інституту судових експертиз та права за результатами проведення земельно-технічної експертизи №481/21 від 06.09.2021, земельна ділянка з кадастровим номером 4610136600:07:007:0175, (площа 2.8058 га), що утворилася при об`єднанні земельної ділянки кадастровий №4610136600:07:007:0040 та земельної ділянки кадастровий № 4610136600:07:007:0166, вул. Липова Алея, 5 м. Львів, не є вільною від об`єктів нерухомого майна.
На земельній ділянці з кадастровим номером 4610136600:07:007:0175, (площа 2.8058 га), що утворилася при об`єднанні земельної ділянки кадастровий №4610136600:07:007:0040 та земельної ділянки кадастровий №4610136600:07:007:0166, вул. Липова Алея, 5 м. Львів, знаходяться об`єкти нерухомого майна, що належать ТОВ Актив-Комплект відповідно до даних технічного паспорта на торговий комплекс, від 29 січня 2010 року (виготовлений ОКП Львівської міської ради БТІ та ЕО, інвентарний номер 681, реєстровий номер 24852980) та переліку об`єктів що зазначені у договорі купівлі-продажу) торгового комплексу, від 06 червня 2017р. року.
На земельній ділянці з кадастровим номером 4610136600:07:007:0175, (площа 2.8058 га), що утворилася при об`єднанні земельної ділянки кадастровий №4610136600:07:007:0040 та земельної ділянки кадастровий №4610136600:07:007:0166, вул. Липова Алея, 5 м. Львів, будь-які інші об`єкти нерухомого майна, окрім тих, що належать ТОВ Актив-Комплект - не розташовуються. Земельна ділянка з кадастровим номером 4610136600:07:007:0166, (площа 0.8038 га), вул. Липова Алея,5 м. Львів, не є вільною від об`єктів нерухомого майна. На земельній ділянці з кадастровим номером 4610136600:07:007:0166, (площа 0.8038 га), вул. Липова Алея,5 м. Львів розташовані об`єкти нерухомого майна, що належать ТОВ Актив-Комплект.
На земельній ділянці з кадастровим номером 4610136600:07:007:0166, площею 0,8038 га, вул. Липова Алея,5 м. Львів, будь-які інші об`єкти нерухомого майна, окрім тих, що належать ТОВ Актив-Комплект - не знаходяться.
Земельна ділянка з кадастровим номером 4610136600:07:007:0040 (площа 2.0020 га), вул. Липова Алея, 5 м. Львів - не є вільною від об`єктів нерухомого майна. На земельній ділянці з кадастровим номером 4610136600:07:007:0040, (площа 2,0020 га), вул. Липова Алея,5 м. Львів розташовані об`єкти нерухомого майна, що належать ТОВ Актив-Комплект.
На земельній ділянці з кадастровим номером 4610136600:07:007:0040 (площа 2.0020 га), вул. Липова Алея,5 м. Львів, будь-які інші об`єкти нерухомого майна, окрім тих, що належать ТОВ Актив-Комплект - не знаходяться.
З огляду на викладене, судова колегія погоджується із висновком суду першої інстанції, що з висновку земельно-технічної експертизи №481/21 від 06.09.2021 вбачається наявність нерухомого майна в тому числі і на земельній ділянці кадастровий номер 4610136600:07:007:0166. Дані обставини, також не спростовані і у долученому протоколі огляду місця події від 12.03.2021, у якому, зокрема. зазначено, що на земельній ділянці кадастровий номер 4610136600:07:007:0166 виступає частина недобудованої будівлі, без покрівлі, без даху (на фундаменті).
Окрім того, судова колегія зазначає, що прокурор,зазначивши недоліки, які на його думку містить наданий відповідачем-2 висновок експерта №481/21, не скористався своїм правом та не надав іншого висновку експерта в порядку ст.101 ГПК України, отже є безпідставними доводи скаржника, що у висновку експерта №481/21 не додержано принципів об`єктивності і повноти дослідження.
Відповідно до ст.13 ГПК України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом. Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.
Відповідно до ст.73 ГПК України доказами у справі є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність чи відсутність обставин (фактів), що обгрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи
Згідно із п.1 ст.76 ГПК України суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування.
Відповідно до ст.86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, обєктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний звязок доказів у їх сукупності.
Доводи, наведені скаржником в апеляційній скарзі, не спростовують висновків суду першої інстанції.
Окрім того, суд враховує, що Європейський суд з прав людини у рішенні у справі "Серявін та інші проти України" вказав, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях, зокрема, судів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною залежно від характеру рішення.
Названий Суд зазначив, що, хоча пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожен довід (рішення Європейського суду з прав людини у справі "Трофимчук проти України").
З врахуванням вищенаведеного, колегія суддів Західного апеляційного господарського суду вважає рішення місцевого господарського суду таким, що прийняте з дотриманням норм процесуального права та правильним застосуванням норм матеріального права, підстав для задоволення вимог апеляційної скарги та скасування оскаржуваного рішення не вбачає.
Відповідно до ст.129 ГПК України судовий збір за перегляд рішення в апеляційному порядку покладається на скаржника.
На підставі наведеного та відповідно до вимог ст.ст. 129, 269, 270, 273, 275,276, 282- 284 ГПК України,
Західний апеляційний господарський суд
ПОСТАНОВИВ:
1.Рішення Господарського суду Львівської області від 26.04.2022 у справі №914/1123/21 залишити без змін, апеляційну скаргу Заступника керівника Львівської обласної прокуратури №15/1-Б11вих.-22 від 19.05.2022 (Вх.№ ЗАГС 01-05/1105/22 від 23.05.2022) залишити без задоволення.
2.Судові витрати за перегляд судових рішень в апеляційному порядку покласти на скаржника.
3. Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена до Верховного Суду в порядку і строки встановлені ст.ст. 287, 288 ГПК України.
Справу повернути Господарському суду Львівської області.
Повний текст постанови складено та підписано 16.09.2022.
Головуючий суддя Галушко Н.А.
Суддя Желік М.Б.
Суддя Орищин Г.В.
Суд | Західний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 06.09.2022 |
Оприлюднено | 21.09.2022 |
Номер документу | 106300958 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин |
Господарське
Західний апеляційний господарський суд
Галушко Наталія Анатоліївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні