ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 580/1311/19 Суддя (судді) першої інстанції: Кульчицький С.О.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15 вересня 2022 року м. Київ
Шостий апеляційний адміністративний суд в складі: головуючого - судді Лічевецького І.О., суддів - Оксененка О.М., Аліменка В.О., при секретарі - Рейтаровській О.С., розглянувши у відкритому судовому засіданні за апеляційною скаргою товариства з обмеженою відповідальністю «Айболит» на рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 08 лютого 2022 року адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Айболит» до Головного управління ДПС у Черкаській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,
ВСТАНОВИВ
Товариство з обмеженою відповідальністю «Айболит» (надалі за текстом - ТОВ «Айболит») звернулось до суду з позовом про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення № 0068735012 від 28 грудня 2018 р., яким до позивача застосовано штрафні санкції за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних.
На обґрунтування своїх вимог позивач зазначав, що податкові накладні не надаються покупцю і складені на постачання послуг для операцій, які звільнені від оподаткування.
Рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від 08 лютого 2022 року у задоволенні адміністративного позову відмовлено повністю.
В апеляційній скарзі позивач, посилаючись на порушення окружним адміністративним судом норм матеріального та процесуального права, які призвели до неправильного вирішення справи, просить скасувати вказане судове рішення та ухвалити постанову про задоволення позову.
Скаржник наполягає на тому, що в силу статті 120-1 Податкового кодексу України він звільнений від відповідальності за порушення строків реєстрації податкової накладної.
Перевіривши повноту встановлення окружним адміністративним судом фактичних обставин справи та правильність застосування ним норм матеріального і процесуального права, Шостий апеляційний адміністративний суд дійшов наступного.
Судом першої інстанції встановлено, що 03 грудня 2018 р. посадовцем Головного управління ДФС у Черкаській області проведено камеральну перевірку порушення граничних строків реєстрації податкових накладних ТОВ «Айболит», за результатами якої складено акт № 10032/23-00-12-0506 від 03.12.2018 р.
Згідно цьому акту позивачем порушено вимоги пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України (надалі за текстом - «ПК України») внаслідок порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних:
- № 313 від 31 січня 2017 р. на суму ПДВ 26 397, 95 грн. на 5 днів;
- № 743 від 31 грудня 2017 р. на суму ПДВ - 37, 42 грн. на 101 день;
- № 314 від 28 лютого 2017 р. на суму ПДВ 29 134, 21 грн. на 20 днів;
- № 742 від 31 грудня 2017 р. на суму ПДВ - 41, 3 грн. на 101 день;
- № 241 від 31 березня 2017 р. на суму ПДВ 30 509, 64 грн. на 5 днів;
- № 337 від 30 квітня 2017 р. на суму ПДВ 21 800, 8 грн. на 7 днів;
- № 744 від 31 грудня 2017 р. на суму ПДВ - 43, 25 грн. на 101 день;
- № 745 від 31 грудня 2017 р. на суму ПДВ - 30, 9 грн. на 101 день;
- № 400 від 31 травня 2017 р. на суму ПДВ 21 837,3 грн. на 5 днів;
- № 746 від 31 грудня 2017 р. на суму ПДВ - 30, 95 грн. на 101 день;
- № 205 від 30 червня 2017 р. на суму ПДВ 36 624, 06 грн. на 17 днів;
- № 747 від 31 грудня 2017 р. на суму ПДВ - 51, 91 грн. на 101 день;
- № 226 від 31 липня 2017 р. на суму ПДВ 25 235, 46 грн. на 6 днів;
- № 748 від 31 грудня 2017 р. на суму ПДВ - 55, 77 грн. на 101 день;
- № 178 від 31 серпня 2017 р. на суму ПДВ 27 352, 67 грн. на 5 днів;
- 749 від 31 грудня 2017 р. на суму ПДВ - 38, 77 грн. на 101 день;
- № 210 від 30 вересня 2017 р. на суму ПДВ 23 531, 07 грн. на 36 днів;
- № 211 від 08 вересня 2017 р. на суму ПДВ - 1240 грн. на 40 днів;
- 750 від 31 грудня 2017 р. на суму ПДВ - 33, 36 грн. на 101 день;
- № 241 від 31 жовтня 2017 р. на суму ПДВ 39 025, 9 грн. на 12 днів;
- № 751 від 31 грудня 2017 р. на суму ПДВ - 55, 32 грн. на 101 день;
- № 401 від 30 листопада 2017 р. на суму ПДВ 78 311, 9 грн. на 125 днів;
- № 400 від 31 листопада 2017 р. на суму ПДВ 63 500 грн. на 123 дні;
- № 740 від 31 грудня 2017 р. на суму ПДВ 57 900, 69 грн. на 36 днів;
- № 345 від 31 січня 2018 р. на суму ПДВ 38 560, 41 грн. на 28 днів;
- № 336 від 28 лютого 2018 р. на суму ПДВ 38 679, 5 грн. на 5 днів;
- № 333 від 31 березня 2018 р. на суму ПДВ 40 854, 79 грн. на 18 днів;
- № 421 від 30 квітня 2018 р. на суму ПДВ 241, 9 грн. на 2 дні;
- № 418 від 30 квітня 2018 р. на суму ПДВ 935 грн. на 2 дні;
- № 422 від 30 квітня 2018 р. на суму ПДВ 35 145, 32 грн. на 3 дні;
- № 419 від 30 квітня 2018 р. на суму ПДВ 258, 33 грн. на 2 дні;
- № 420 від 30 квітня 2018 р. на суму ПДВ 1 063, 92 грн. на 2 дні;
- № 356 від 31 травня 2018 р. на суму ПДВ 59 841, 63 грн. на 4 дні;
- № 237 від 08 червня 2018 р. на суму ПДВ 1 296, 67 грн. на 12 днів;
- № 244 від 30 червня 2018 р. на суму ПДВ 48 616, 44 грн. на 4 дні;
- № 227 від 31 липня 2018 р. на суму ПДВ 61 336, 1 грн. на 5 днів;
- № 311 від 31 серпня 2018 р. на суму ПДВ 58 586, 06 грн. на 5 днів;
- № 329 від 30 вересня 2018 р. на суму ПДВ 54 936, 6 грн. на 4 дні.
На підставі висновків акту перевірки Головним управлінням ДФС у Черкаській області прийнято податкове повідомлення-рішення № 0068735012 від 28 грудня 2018 р. про застосування штрафу за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних на загальну суму 166 030 грн. 28 коп., у тому числі:
- 55 309 грн. 72 коп. за затримку на 15 днів і менше;
- 29 034 грн. 69 коп. за затримку від 16 до 30 днів;
- 24 801 грн. 53 коп. за затримку від 30 до 60 днів;
- 56 884 грн. 34 коп. за затримку від 61 днів і більше.
Пунктом 201.1 статті 201 ПК України установлено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін (тут та надалі норми у редакції, що була чинною на момент виникнення спірних правовідносин).
Відповідно до пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:
для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;
для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;
для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).
У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.
У період реєстрації позивачем податкових накладних пунктом 120-1.1 статті 120-1ПК України передбачалось, що порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної, що не надається отримувачу (покупцю), складеної на постачання товарів/послуг для операцій: які звільнені від оподаткування або які оподатковуються за нульовою ставкою) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 та 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:
10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних / розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;
20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних / розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;
30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних / розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;
40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних / розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;
50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних / розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.
Виходячи із буквального тлумачення наведеної норми до платника податків не застосовується штраф за порушення граничного строку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування, що не надаються покупцю та які складені на постачання товарів/послуг для операцій які звільнені від оподаткування або які оподатковуються за нульовою ставкою.
Згідно пункту 198.5 статті 198 ПК України платник податку зобов`язаний нарахувати податкові зобов`язання виходячи з бази оподаткування, визначеної відповідно до пункту 189.1 статті 189 цього Кодексу, та скласти не пізніше останнього дня звітного (податкового) періоду і зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних в терміни, встановлені цим Кодексом для такої реєстрації, зведену податкову накладну за товарами/послугами, необоротними активами придбаними/виготовленими з податком на додану вартість (для товарів/послуг, необоротних активів, придбаних або виготовлених до 1 липня 2015 року, - у разі якщо під час такого придбання або виготовлення суми податку були включені до складу податкового кредиту), у разі якщо такі товари/послуги, необоротні активи призначаються для їх використання або починають використовуватися:
а) в операціях, що не є об`єктом оподаткування відповідно до статті 196 цього Кодексу (крім випадків проведення операцій, передбачених підпунктом 196.1.7 пункту 196.1 статті 196 цього Кодексу) або місце постачання яких розташоване за межами митної території України;
б) в операціях, звільнених від оподаткування відповідно до статті 197, підрозділу 2 розділу XX цього Кодексу, міжнародних договорів (угод) (крім випадків проведення операцій, передбачених підпунктом 197.1.28 пункту 197.1 статті 197 цього Кодексу та операцій, передбачених пунктом 197.11 статті 197 цього Кодексу);
в) в операціях, що здійснюються платником податку в межах балансу платника податку, у тому числі передача для невиробничого використання, переведення виробничих необоротних активів до складу невиробничих необоротних активів;
г) в операціях, що не є господарською діяльністю платника податку (крім випадків, передбачених пунктом 189.9 статті 189 цього Кодексу).
За змістом підпункту 197.1.5 пункту 197.1 статті 197 ПК України звільняються від оподаткування операції з постачання послуг з охорони здоров`я закладами охорони здоров`я, що мають ліцензію на постачання таких послуг, а також постачання послуг реабілітаційними установами для інвалідів та дітей-інвалідів, що мають ліцензію на постачання таких послуг відповідно до законодавства, крім таких послуг:
а) надання косметологічної допомоги, крім тієї, що надається за медичними показаннями;
б) масаж для зміцнення здоров`я дорослого населення, корекції осанки тощо;
в) проведення профілактичних медичних оглядів із підготовкою висновку про стан здоров`я на прохання громадян;
г) проведення гігієнічної експертизи проектних матеріалів та попередніх проектних пропозицій, у тому числі щодо розміщення об`єкта, а також нормативної документації на нові технології виробництва продукції та нові види продукції за заявкою замовника, гігієнічна оцінка зразків нових видів продукції;
ґ) надання консультаційної допомоги з питань проведення державної санітарно-гігієнічної експертизи;
д) обстеження за заявкою замовника об`єктів, що будуються, реконструюються або функціонують, з метою їх відповідності санітарному законодавству;
е) проведення за заявкою замовника токсиколого-гігієнічних, медико-біологічних, санітарно-гігієнічних, фізіологічних та інших обстежень з метою визначення безпеки продукції для здоров`я людини;
є) видача суб`єктам господарювання дозволів на виробництво, використання, транспортування, зберігання, реалізацію, захоронення, знищення, утилізацію продукції і речовин вітчизняного та імпортного виробництва, що потенційно небезпечні для здоров`я людини;
ж) надання юридичним і фізичним особам консультаційної допомоги з питань застосування законодавства про охорону здоров`я, в тому числі щодо забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення;
з) проведення медичного огляду осіб для видачі:
дозволу на право отримання та носіння зброї громадянам, крім військовослужбовців і посадових осіб, носіння зброї якими передбачено законодавством;
відповідних документів на виїзд громадян за кордон за викликом родичів, що проживають у зарубіжних країнах, оздоровлення в зарубіжних лікувальних або санаторних закладах за власним бажанням, а також у службові відрядження (крім державних службовців, робота яких пов`язана з такими виїздами і які мають відповідні медичні документи);
посвідчення водія транспортного засобу;
и) медичне обслуговування з`їздів, конференцій, симпозіумів, фестивалів, нарад, змагань тощо;
і) медичне обслуговування громадян за їх бажанням у медичних закладах із поліпшеним сервісним обслуговуванням;
ї) організація медичного контролю осіб, які займаються фізичною культурою і спортом в оздоровчих закладах;
й) проведення профілактичних щеплень громадянам, які від`їжджають за кордон за викликом, для оздоровлення в зарубіжних лікувальних або санаторних закладах за власним бажанням, а також у туристичні подорожі (крім тих, що від`їжджають на лікування та в службові відрядження);
к) складення за заявками замовників санітарних паспортів радіотехнічних об`єктів та проведення досліджень для їх підтвердження;
л) проведення за заявками замовників державної санітарно-гігієнічної експертизи з акредитації та атестації підприємств, установ, організацій на право проведення токсиколого-гігієнічних, медико-біологічних, санітарно-гігієнічних та інших досліджень;
м) визначення за заявками замовника шкідливих і небезпечних факторів виробничого середовища, технологічного та трудового процесів, проведення досліджень для розробки засобів і заходів щодо усунення або зменшення їх небезпечної дії;
н) навчання за заявками замовників на робочих місцях фахівців підприємств, установ, організацій в установах санітарно-епідеміологічної служби, державних науково-дослідних інститутах гігієнічного та епідеміологічного профілю, а також фахівців підприємств, установ, організацій, проведення санітарно-гігієнічних та бактеріологічних досліджень;
о) надання за заявками замовників послуг з організації роботи відомчих санітарних лабораторій, оснащення їх медичною технікою (обладнанням, апаратурою, приладами); навчання на місці фахівців таких лабораторій методики проведення санітарно-гігієнічних досліджень.
Із матеріалів справи вбачається, що 28 жовтня 2010 р. Міністерством охорони здоров`я України ТОВ «Айболит» видано ліцензію Серії АВ № 567456 на право здійснення медичної практики.
Також, матеріали справи свідчать, що податкові накладні № 313 від 31 січня 2017 р., № 314 від 28 лютого 2017 р., № 241 від 31 березня 2017 р., № 337 від 30 квітня 2017 р., № 400 від 31 травня 2017 р., № 205 від 30 червня 2017 р., № 226 від 31 липня 2017 р., № 178 від 31 серпня 2017 р., № 210 від 30 вересня 2017 р., № 241 від 31 жовтня 2017 р., № 401 від 30 листопада 2017 р., № 400 від 31 листопада 2017 р., № 740 від 31 грудня 2017 р., № 345 від 31 січня 2018 р., № 336 від 28 лютого 2018 р., № 333 від 31 березня 2018 р., № 422 від 30 квітня 2018 р., № 356 від 31 травня 2018 р., № 244 від 30 червня 2018 р., № 227 від 31 липня 2018 р., № 311 від 31 серпня 2018 р., № 329 від 30 вересня 2018 р. складені за результатами господарської діяльності з надання медичних послуг.
Тобто, на постачання операцій, які в силу наведених приписів ПК України звільнені від оподаткування податком на додану вартість.
Крім того, названі податкові містять відмітки, що вони є зведеними та не підлягають наданню отримувачу (покупцю).
Так само і розрахунки коригування кількісних і вартісних показників № 743 від 31 грудня 2017 р., № 742 від 31 грудня 2017 р., № 744 від 31 грудня 2017 р., № 745 від 31 грудня 2017 р., № 746 від 31 грудня 2017 р., № 747 від 31 грудня 2017 р., № 748 від 31 грудня 2017 р., 749 від 31 грудня 2017 р., 750 від 31 грудня 2017 р., № 751 від 31 грудня 2017 р. складені до зведених податкових накладних на постачання медичних послуг, які не видаються покупцю.
За таких обставин, колегія суддів, виходячи із своєї власної оцінки обставин справи, погоджується з мотивуваннями позивача і приходить до висновку про протиправність спірного податкового повідомлення-рішення в частині застосування штрафних санкцій за порушення граничних строків реєстрації зазначених податкових накладних та розрахунків коригування.
Ухвалюючи рішення у справі, окружний адміністративний суд помилково послався на те, що позивачем не надано належних та допустимих доказів того, що податкові накладні видавались за результатами господарських операцій з постачання медичних послуг, які звільнені від оподаткування.
Відповідно до частини 2 статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Судова практика вирішення податкових спорів виходить з презумпції добросовісності платників та інших учасників правовідносин у сфері економіки. У зв`язку з цим презюмується, що відомості, які містяться у податковій звітності платника є достовірними.
Подання платником до контролюючого органу усіх належним чином оформлених первинних документів, передбачених податковим законодавством, з ціллю отримання податкової вигоди є підставою для її отримання, якщо податковий орган не доведе неправдивість, недостовірність або суперечливість відомостей, що містяться у таких документах.
Доводи ж податкового органу про неповноту чи неправильність у податковій звітності мають ґрунтуватись на сукупності доказів, що безспірно підтверджують існування обставин, які виключають право платника, зокрема, на звільнення від відповідальності за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних.
Водночас, у цій справі відповідачем не доведено, а судом першої інстанції не встановлено обставин, які б беззаперечно свідчили, що податкові накладні № 313 від 31 січня 2017 р., № 314 від 28 лютого 2017 р., № 241 від 31 березня 2017 р., № 337 від 30 квітня 2017 р., № 400 від 31 травня 2017 р., № 205 від 30 червня 2017 р., № 226 від 31 липня 2017 р., № 178 від 31 серпня 2017 р., № 210 від 30 вересня 2017 р., № 241 від 31 жовтня 2017 р., № 401 від 30 листопада 2017 р., № 400 від 31 листопада 2017 р., № 740 від 31 грудня 2017 р., № 345 від 31 січня 2018 р., № 336 від 28 лютого 2018 р., № 333 від 31 березня 2018 р., № 422 від 30 квітня 2018 р., № 356 від 31 травня 2018 р., № 244 від 30 червня 2018 р., № 227 від 31 липня 2018 р., № 311 від 31 серпня 2018 р., № 329 від 30 вересня 2018 р. видавались за результатами господарських операцій які підлягають оподаткуванню податком на додану вартість.
Що стосується податкових накладних № 421 від 30 квітня 2018 р., № 418 від 30 квітня 2018 р., № 419 від 30 квітня 2018 р., № 420 від 30 квітня 2018 р., № 237 від 08 червня 2018 р. та розрахунку коригування № 211 від 08 вересня 2017 р., то вони видавались за наслідками господарських операцій з супроводження масових заходів, відшкодування комунальних послуг, комунальних витрат, утримання прибудинкової території, операційної оренди приміщень.
Таким чином, у цій частині нарахування штрафних санкцій є законним, що не заперечується і самим позивачем.
Разом з тим, право на зменшення та перерахунок штрафних санкцій належить податковому органу, а відтак судова колегія приходить до висновку про необхідність скасування податкового повідомлення-рішення № 0068735012 від 28 грудня 2018 р. у повному обсязі.
Керуючись статтями 315, 317, 321, 322, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
ПОСТАНОВИВ
Апеляційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю «Айболит» задовольнити.
Рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 08 лютого 2022 року скасувати та ухвалити нове судове рішення.
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення № 0068735012 від 28.12.2018 р.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття.
Касаційна скарга на постанову суду може бути подана безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Постанова складена в повному обсязі 20 вересня 2022 р.
Головуючий суддя І.О.Лічевецький
Суддя О.М.Оксененко
Суддя В.О.Аліменко
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.09.2022 |
Оприлюднено | 23.09.2022 |
Номер документу | 106365954 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних) |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Лічевецький Ігор Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Лічевецький Ігор Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Лічевецький Ігор Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Лічевецький Ігор Олександрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні