Постанова
від 21.09.2022 по справі 440/5912/21
ДРУГИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Головуючий І інстанції: Є.Б. Супрун

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22 вересня 2022 р. Справа № 440/5912/21Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

Головуючого судді Катунова В.В.,

Суддів: Чалого І.С. , Ральченка І.М. ,

розглянувши в порядку письмового провадження у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Виконавчого комітету Петрівсько-Роменської сільської ради на рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 17.12.2021, вул. Пушкарівська, 9/26, м. Полтава, 36039, по справі № 440/5912/21

за позовом Виконавчого комітету Петрівсько-Роменської сільської ради

до Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області

про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

Виконавчий комітет Петрівсько-Роменської сільської ради Гадяцького району Полтавської області (надалі - позивач, Виконавчий комітет), звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області (надалі - відповідач, Управління геокадастру), в якому просив суд:

- визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо не розгляду клопотання Петрівсько-Роменської сільської ради від 18.02.2021 про передачу у комунальну власність земельних ділянок та зобов`язати відповідача розглянути це клопотання з урахуванням розпорядження Кабінету Міністрів України від 31.01.2018 №60-р "Питання передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність об`єднаних територіальних громад".

В обґрунтування позову заявник вказує на обставини порушення прав позивача на своєчасний розгляд звернення, що призводить до перешкоджання передачі земельних ділянок з державної власності у комунальну.

Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 17.12.2021 в задоволенні адміністративного позову відмовлено.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, позивачем подано апеляційну скаргу, згідно з якою апелянт просить суд скасувати оскаржуване рішення та прийняти постанову про задоволення позовних вимог в повному обсязі, посилаючись на невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи, неправильне застосування норм матеріального права та порушення норм процесуального права.

В обґрунтування вимог апеляційної скарги апелянт зазначає, що відповідачем у спірних правовідносинах допущено протиправну бездіяльність, оскільки Козельщинською селищною радою Козельщинського району Полтавської області за наслідками розгляду заяви від 31.01.2020 не прийнято жодного рішення у спосіб, визначених чинним законодавством.

Враховуючи подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, яке ухвалене в порядку спрощеного позовного провадження, справа розглядається в порядку письмового провадження, відповідно до приписів п. 3 ч. 1 ст. 311 КАС України, за наявними в справі матеріалами.

Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши, в межах апеляційної скарги, рішення суду першої інстанції та доводи апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено та підтверджено в суді апеляційної інстанції, що 08.05.2019 Петрівсько-Роменський сільський голова Бугайова В.П. звернулася до Управління геокадастру з клопотаннями, в яких просила передати сформовані земельні ділянки до комунальної власності згідно з переліком (а.с. 5-8).

18.02.2021 Петрівсько-Роменський сільський голова Бугайова В.П. повторно звернулася до відповідача з листом, в якому просила передати до комунальної власності сформовані земельні ділянки з наступними кадастровими номерами: 5320485200:00:001:0087; 5320485200:00:001:0064; 5320485200:00:009:0120 (а.с. 9-10).

25.03.2021 та 30.03.2021 до позивача від Управління геокадастру надійшли листи від 16.03.2021 №13-16-0.3-2127/2-21 та від 19.03.2021 №32-16-0.332-2211/2-21 відповідно, ідентичного змісту, в яких вказано, що Головним управлінням Держгеокадастру в Полтавській області буде сформовано перелік земельних ділянок, після його формування буде визначено дату та час здійснення передачі у комунальну власність додаткових земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, про що буде повідомлено додатково (а.с. 12-14).

Разом з цим позивач зазначає, що станом на 18.05.2021 не отримав жодної інформації від відповідача щодо питань викладених у листах, а тому звернувся до адвоката Грицика Г.О., який у свою чергу 18.05.2021 направив до відповідача адвокатський запит № 29 щодо надання наступної інформації: чи сформовано перелік земельних ділянок, які в клопотанні просила передати в комунальну власність Петрівсько-Роменська сільська рада; чи визначено дату та час здійснення передачі у комунальну власність додаткових земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності (а.с. 15-16).

Станом на 31.05.2021 року відповідь на адвокатський запит не надана.

Вважаючи протиправною бездіяльність відповідача щодо не розгляду клопотання Петрівсько-Роменського сільського голови Бугайової В.П. від 18.02.2021 про передачу у комунальну власність земельних ділянок, заявник звернувся до суду з цим позовом.

Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції виходив з того, що відповідачем розглянуто клопотання позивача та за результатом розгляду прийнято рішення, що свідчить про відсутність бездіяльності відповідача щодо не розгляду клопотання Виконавчого комітету Петрівсько-Роменської сільської ради Гадяцького району Полтавської області.

Колегія суддів не погоджується з вказаним висновком суду першої інстанції та зазначає наступне.

Статтею 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Стаття 14 Конституції України гарантує право власності на землю. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Згідно ч.1 ст.3 Земельного кодексу України, земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

З матеріалів справи встановлено, що 08.05.2019 Виконавчий комітет Петрівсько-Роменської сільської ради Гадяцького району Полтавської області звернувся з клопотаннями до Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області, в яких просив передати сформовані земельні ділянки до комунальної власності .

18.02.2021 позивач повторно звернувся до відповідача з клопотанням , в якому просив передати сформовані земельні ділянки до комунальної власності з наступними кадастровими номерами:

- 5320485200:00:001:0087;

- 5320485200:00:001:0064;

- 5320485200:00:009:0120.

Головним управлінням Держгеокадастру у Полтавській області було розглянуто вищезазначене клопотання та надано відповідь листом від 16.03.2021 №13-16-0.3-2127/2-21, яким повідомлено сільську раду про те, що зазначені у листі земельні ділянки будуть враховані при формуванні переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, що підлягають подальшій передачі у комунальну власність Петрівсько-Роменської сільської ради. Після формування зазначеного переліку буде визначено дату та час здійснення передачі у комунальну власність додаткових земельних ділянок, про що буде повідомлено додатково (а.с. 38).

Крім того Управління Держгеокадастру своїм листом від 19.03.2021 №32-16-0.332-2211/2-21 повідомило позивача про те, що зазначені у клопотанні сформовані земельні ділянки будуть опрацьовані у відповідності до вимог чинного законодавства, зокрема статті 117 Земельного кодексу України та враховані при формуванні згідно вимог постанови Кабінету Міністрів України від 16.11.2020 №1113 "Деякі заходи щодо прискорення реформ у сфері земельних відносин" та наказу Держгеокадастру від 17.11.2020 №485 "Деякі питання передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності до комунальної власності", переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, що підлягають подальшій передачі у комунальну власність Петрівсько-Роменській сільській раді Миргородського району (Гадяцького району) Полтавської області. Після формування зазначеного переліку буде визначено дату та час здійснення передачі у комунальну власність додаткових земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, про що буде повідомлено додатково (а.с. 36).

20.05.2021 до Управління геокадастру надійшов адвокатський запит ОСОБА_1 вх. 29-4145/0/1-21 про надання інформації щодо того чи сформовано перелік земельних ділянок, які були зазначені у клопотанні Петрівсько-Роменської сільської ради та чи визначено дату і час передачі у комунальну власність додаткових земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності (.с. 39).

25.05.2021 начальник Управління геокадастру Штикер Я. листом №29-16-0.3-3888/2-21 повідомив адвоката про те, що після набрання чинності законопроектом №2194 "Про внесення змін до змін до Земельного кодексу України та інших законодавчих актів щодо удосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин" питання передачі земель до комунальної власності буде знято (а.с. 40).

Отже, на думку відповідача, з якою погодився суд першої інстанції, клопотання Виконавчого комітету від 18.02.2021 №02-24/395 було розглянуто відповідачем та надано відповідь - лист від 19.03.2021 №32-16-0.332-2211/2-21.

Однак, колегія суддів вважає вказані висновки необґрунтованими, враховуючи наступне.

Особливості передачі земельних ділянок державної власності у комунальну власність чи земельних ділянок комунальної власності у державну власність регулюється ст. 117 Земельного кодексу України.

Так, відповідно до ч. 1 ст. 117 Земельного кодексу України передача земельних ділянок державної власності у комунальну власність чи навпаки здійснюється за рішеннями відповідних органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування, які здійснюють розпорядження землями державної чи комунальної власності відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом.

У рішенні органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність зазначаються кадастровий номер земельної ділянки, її місце розташування, площа, цільове призначення, відомості про обтяження речових прав на земельну ділянку, обмеження у її використанні.

На підставі рішення органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність складається акт приймання-передачі такої земельної ділянки.

Рішення органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність разом з актом приймання-передачі такої земельної ділянки є підставою для державної реєстрації права власності держави, територіальної громади на неї.

Правовий статус Головних управлінь Держгеокадастру в областях визначений Положенням про Головне управління Держгеокадастру в області, затверджене наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 29.09.2016 №333 зареєстровано в Міністерстві юстиції України 25.10.2016 р. за № 1391/29521

Пунктом 8 вказаного Положення передбачено, що Головне управління у межах своїх повноважень видає накази організаційно-розпорядчого характеру.

Крім того, згідно з пунктом 84 Типової інструкції з діловодства в територіальних органах Держгеокадастру, затвердженої Наказом Держгеокадастру від 15 жовтня 2015 року № 600, накази видаються як рішення організаційно-розпорядчого характеру. За змістом управлінської дії накази видаються з основних питань діяльності територіального органу Держгеокадастру, адміністративно-господарських, кадрових питань.

При цьому пунктом 123 вказаної Інструкції визначено, що службові листи складаються з метою обміну інформацією між установами як: відповіді про виконання завдань, визначених в актах органів державної влади, дорученнях вищих посадових осіб; відповіді на запити, звернення; відповіді на виконання доручень установ вищого рівня; відповіді на запити інших установ; відповіді на звернення громадян; відповіді на запити на інформацію; ініціативні листи; супровідні листи.

Отже, відповідно до положень вказаних нормативно-правових актів визначено, що за результатами розгляду будь-яких основних питань діяльності територіального органу Держгеокадастру, останнім має видаватися відповідний наказ. При цьому листи складаються у разі надання відповіді на звернення громадян.

Таким чином, рішення про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність або про відмову в такій передачі повинно оформлятися розпорядчим індивідуальним правовим актом у формі наказу Головного управління Держгеокадастру в області.

В межах даного спору позивач звернувся до відповідача не із зверненням, а із відповідною заявою, за наслідками розгляду якої суб`єкт владних повноважень мав би прийняти відповідне управлінське рішення, в той час, як останній протиправно направив позивачу відповідь у формі листів від 16.03.2021 №13-16-0.3-2127/2-21 та від 19.03.2021 №32-16-0.332-2211/2-21.

Отже, відмовляючи позивачу в задоволенні клопотання про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність, з підстав викладених у листах від 16.03.2021 №13-16-0.3-2127/2-21 та від 19.03.2021 №32-16-0.332-2211/2-21, відповідач, який є суб`єктом владних повноважень, що має діяти в межах наданих йому повноважень та у спосіб, передбачений законом, діяв не у межах і не у спосіб, визначений Земельним кодексом України.

Аналогічні висновки викладені в постановах Верховного Суду від 17.10.2019 по справі №811/1845/18 та від 29.08.2019 по справі 420/5288/18.

Колегія суддів вважає необґрунтованим посилання відповідача на те, що з 27.05.2021 всі земельні ділянки сільськогосподарчого призначення автоматично переходять у комунальну власність на підставі п. 24 «Перехідних положень» Земельного кодексу України, оскільки ст. 117 Земельного кодексу України чітко передбачена процедура реєстрації сформованих земельних ділянок, яка передбачає прийняття рішення про передачу таких земельних ділянок у комунальну власність (або відмова у такій передачі), на підставі якого складається акт-приймання передачі цих земельних ділянок. Рішення органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність разом з актом приймання-передачі такої земельної ділянки є підставою для державної реєстрації права власності держави, територіальної громади на неї.

Відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 31.01.2018 №60-р "Питання передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність об`єднаних територіальних громад" державній службі з питань геодезії, картографії та кадастру починаючи з 1 лютого 2018 р. забезпечити формування земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності в межах, визначених перспективним планом формування територій громад, шляхом проведення інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності з подальшою передачею зазначених земельних ділянок у комунальну власність відповідних об`єднаних територіальних громад згідно із статтею 117 Земельного кодексу України.

Відповідач, повідомляючи в листах від 16.03.2021 №13-16-0.3-2127/2-21 та від 19.03.2021 №32-16-0.332-2211/2-21 про неможливість передачі земельних ділянок у комунальну власність, не навів підстав відмови, які передбачені ст. 117 Земельного кодексу України, а також не довів в ході судового розгляду справи існування таких підстав.

На підставі викладеного, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції дійшов помилкового виcновку, що клопотання Петрівсько-Роменського сільського голови від 18.02.2021 №02-24/395 (отримано відповідачем 25.02.2021 вх. №11-1570/0/25-21) було розглянуто відповідачем належним чином та у відповідності до вимог законодавства, про що свідчить лист від 19.03.2021 №32-16-0.332-2211/2-21 (а.с. 36).

Відповідно до ст.242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Відповідно до ч.ч.1, 2 ст.317 КАС України підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є: 1) неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи; 2) недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; 3) невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи; 4) неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

Неправильним застосуванням норм матеріального права вважається: неправильне тлумачення закону або застосування закону, який не підлягає застосуванню, або незастосування закону, який підлягав застосуванню.

На підставі викладеного, судова колегія вважає, що суд першої інстанції неправильно застосував норми матеріального права, що відповідно до вимог ст.317 КАС України є підставою для скасування судового рішення та ухвалення нового рішення про задоволення позовних вимог.

Керуючись ст. ст. 243, 250, 311, 315, 316, 321 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Виконавчого комітету Петрівсько-Роменської сільської ради - задовольнити.

Рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 17.12.2021 по справі № 440/5912/21 скасувати.

Прийняти нове рішення, яким адміністративний позов Виконавчого комітету Петрівсько-Роменської сільської радидо Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області провизнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії- задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області щодо не розгляду клопотання Петрівсько-Роменської сільської ради від 18.02.2021 про передачу у комунальну власність земельних ділянок.

Зобов`язати відповідача розглянути клопотання Петрівсько-Роменської сільської ради від 18.02.2021 про передачу у комунальну власність земельних ділянок з урахуванням розпорядження Кабінету Міністрів України від 31.01.2018 №60-р "Питання передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність об`єднаних територіальних громад".

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя-доповідач В.В. Катунов Судді І.С. Чалий І.М. Ральченко

СудДругий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.09.2022
Оприлюднено26.09.2022
Номер документу106387158
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин

Судовий реєстр по справі —440/5912/21

Постанова від 01.12.2022

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Катунов В.В.

Ухвала від 06.10.2022

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Катунов В.В.

Постанова від 21.09.2022

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Катунов В.В.

Ухвала від 27.07.2022

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Катунов В.В.

Ухвала від 27.07.2022

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Катунов В.В.

Ухвала від 21.02.2022

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Катунов В.В.

Ухвала від 27.01.2022

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Катунов В.В.

Рішення від 17.12.2021

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Є.Б. Супрун

Ухвала від 14.06.2021

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Є.Б. Супрун

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні