Постанова
від 20.09.2022 по справі 160/614/19
КАСАЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 вересня 2022 року

м. Київ

справа № 160/614/19

адміністративне провадження № К/9901/31978/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Чиркіна С.М.,

суддів: Єзерова А.А., Кравчука В.М.,

розглянувши у порядку письмового провадження касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «АРКА» на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 20.03.2019 (головуючий суддя: Жукова Є.О.) та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 15.10.2019 (головуючий суддя Малиш Н.І., судді: Білак С.В., Шальєва В.А.) у справі № 160/614/19 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «АРКА» до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача- Дніпровська міська рада, про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії ,

У С Т А Н О В И В:

І. РУХ СПРАВИ

22.01.2019 Товариство з обмеженою відповідальністю «АРКА» (далі також позивач або ТОВ «АРКА») звернулося до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області (далі також відповідач або Головне управління Держгеокадастру), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Дніпровська міська рада, у якій просить:

визнати протиправними дії Головного Управління Держгеокадастру Дніпропетровської області щодо застосування коефіцієнту індексації за 2014 рік - 1,249 та за 2015 рік - 1,433 у витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 37/0/197-19 від 15.01.2019 (земельної ділянки загальною площею 0,8728 га, яка знаходиться за адресою: м. Дніпропетровськ, в районі проспекту Газети «Правда» - вул. Білостоцького (Амур-Нижньодніпровський район), кадастровий номер 1210100000:01:032:0011 та перебуває у користуванні Товариства з обмеженою відповідальністю «АРКА» на підставі договору оренди землі від 14.12.2006 та Додаткової угоди до договору оренди землі від 09.02.2015);

зобов`язати Головне Управління Держгеокадастру Дніпропетровської області провести перерахунок нормативної грошової оцінки земельної ділянки та видати новий Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, яка знаходиться за адресою: м. Дніпропетровськ, в районі проспекту Газети «Правда» - вул. Білостоцького (Амур-Нижньодніпровський район), кадастровий номер 1210100000:01:032:0011 та перебуває у користуванні Товариства з обмеженою відповідальністю «АРКА» на підставі договору оренди землі від 14.12.2006 та Додаткової угоди до договору оренди землі від 09.02.2015).

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 20.03.2019, яке залишено без змін постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 15.10.2019, у задоволені позову відмовлено.

Не погоджуючись із рішеннями судів попередніх інстанцій, позивач 15.11.2019 направив на адресу Верховного Суду касаційну скаргу, у якій просить скасувати рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 20.03.2019 та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 15.10.2019, і задовольнити позов.

Ухвалою Верховного Суду від 28.11.2019 відкрито касаційне провадження у справі. Цією ж ухвалою витребувано справу з суду першої інстанції.

13.12.2019 від відповідача надійшов відзив на касаційну скаргу, у якому він просить відмовити в задоволенні касаційної скарги, а судові рішення залишити без змін.

В порядку статті 31 КАС України, пункту 15 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), у зв`язку зі звільненням судді ОСОБА_1 з посади судді у відставку, за результатами автоматизованого розподілу визначений новий склад суду.

Ухвалою Верховного Суду від 20.09.2022 справу прийнято до свого провадження та призначено до розгляду в порядку письмового провадження відповідно до статті 345 КАС України.

II. АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ

Позовні вимоги обґрунтовані незгодою з діями відповідача щодо проведення індексації нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що перебуває в оренді у позивача із застосуванням коефіцієнтів індексації за 2014, 2015 роки відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 37/0/197-19 від 15.01.2019, оскільки коефіцієнт індексації застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

За позицією позивача, оскільки нова нормативна грошова оцінка земель міста діє з 01.01.2016, то лише з 01.01.2017 така нормативна грошова оцінка підлягає індексації.

Відповідач у відзиві зазначає про правомірне застосування у витязі з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 37/0/197-19 від 15.01.2019 коефіцієнту індексації, оскільки коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель.

ІІI. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

Судами попередніх інстанцій встановлено, що 02.09.2004 між Дніпропетровською міською радою та ТОВ "АРКА" укладено договір оренди землі, зареєстрований в реєстрі за № 6314 Приватним нотаріусом І.П. Літаш 12.10.2004. Даний договір було зареєстровано за № 5682 в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі.

За змістом договору позивач приймає в строкове платне користування земельну ділянку, яка знаходиться за адресою: в районі просп. Газети "Правда" - вул. Білостоцького (Амур-Нижньодніпровський район) і зареєстрована в Державному реєстрі земель за кадастровим номером 1210100000:01:032:0011. Цільове використання земельної ділянки за цим договором (УКЦВЗ) 1.11.6 (інша комерційна діяльність). В оренду передавалась земельна ділянка, загальною площею 0,8728 га. Строк договору складав - 2 роки.

14.12.2006 між Дніпропетровською міською радою та ТОВ "АРКА" укладено договір оренди землі, відповідно до умов якого Дніпровська міська рада передає в строкове користування земельну ділянку, а ТОВ "АРКА" приймає в строкове платне користування земельну ділянку, яка знаходиться за адресою: в районі просп. Газети "Правда" - вул. Білостоцького (Амурн-Нижньодніпровськиий район) і зареєстрована в Державному реєстрі земель за кадровим номером 1210100000:01:032:0011).

Рішенням Дніпропетровської міської ради ХХІV скликання сесії від 02.06.2004 № 238/17 "Про передачу Товариству з обмеженою відповідальністю "АРКА", код ЄДРПОУ 332090928, земельної ділянки в районі просп. Газети "Правда" - вул. Білостоцького (Амур-Нижньодніпровський район) в оренду для будівництва поліфункціонального центру затверджено проект відведення земельної ділянки площею 0,8728 га (кадастровий номер 1210100000:01:032:0011), складений Міським комунальним підприємством "Земград", і передати її ТОВ "АРКА" в оренду строком на два роки для будівництва полуфункціонального центру в районі просп. Газети "Правда" - вул. Білостоцького, за рахунок земель, не переданих у власність або користування, код цільового використання землі (УКЦВЗ) 1.11.6 (інша комерційна діяльність). Визначено орендну плату за користування цією земельною ділянкою у розмірі земельного податку, який обчислюється відповідно до вимог чинного законодавства.

Рішенням Дніпропетровської міської ради V скликання сесії від 12.10.2006 № 295/5 "Про продовження строку дії договору оренди земельної ділянки від 12.10.2004, номер державної реєстрації 5682" вирішено продовжити строк дії договору оренди земельної ділянки від 12.10.2004, номер державної реєстрації 5682, який укладено на підставі рішення міської ради від 02.06.2004 № 238/17 "Про передачу Товариству з обмеженою відповідальністю "АРКА" код ЄДРПОУ 32090928, земельної ділянки в районі просп. Газети "Правда" - вул. Білостоцького (Амур-Нижньодніпровський район) в оренду для будівництва поліфункціонального центру" на три роки з моменту реєстрації договору оренди земельної ділянки.

04.02.2009 між Дніпропетровською міською радою та ТОВ "АРКА" укладено додатковий договір до оренди землі, яким визначено продовжити до 14.02.2015, термін дії договору оренди землі від 14.12.2006, посвідченого приватним нотаріусом Дніпропетровського міського нотаріального округу Козіною А.В. 14.12.2006 за реєстровим номером 3711 (державна реєстрація від 14.02.2007 р. за №040710400100), укладеного між Дніпропетровською міською радою та ТОВ "АРКА" на підставі рішень міської ради від 02.06.2004 р. №238/17 "Про передачу Товариству з обмеженою відповідальністю "АРКА" - вул.Білостоцького (Амур-Нижньодніпровський) в оренду для будівництва полі функціонального центру", від 12.10.2006 №295/5 "Про продовження строку дії договору оренди земельної ділянки від 12.10.2004 р., номер державної реєстрації 5682".

Рішенням Дніпропетровської міської ради V скликання сесії від 28.12.2009 р. №382/53 "Про продовження терміну дії договору оренди землі від 14.12.2006 р. (державна реєстрація від 14.02.2007 р. за №040710400100) у районі просп. Газети "Правда" - вул. Білостоцького (Амур-Нижньодніпровський район) ТОВ "АРКА", код ЄДРПОУ 32090928, для будівництва поліфункціонального центру", вирішено продовжити до 14.02.2015 р. термін дії договору оренди землі від 14.12.2006 р., посвідченого приватним нотаріусом Дніпропетровського міського нотаріального округу Козіною А.В. 14.12.2006 р. за реєстровим номером 3711 (державна реєстрація від 14.02.2007 р. за №040710400100: укладеного між Дніпропетровською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "АРКА" на підставі рішень міської ради від 02.06.2004 р. №238/17 "Про передачу Товариству з обмеженою відповідальністю "АРКА", код ЄДРПОУ 332090928, земельної ділянки в районі просп. Газети "Правда" вул. Білостоцького (Амур-Нижньодніпровський район) в оренду для будівництва поліфункціонального центру", від 12.10.2006 р. №295 "Про продовження строку дії договору земельної ділянки від 12.10.2006 р. номер державної реєстрації 5682".

Додатковою угодою до договору оренди землі від 09.02.215 р. Дніпропетровська міська рада та Товариство з обмеженою відповідальністю "АРКА" поновила договір оренди землі від 14.12.2006 р., посвідчений приватним нотаріусом Дніпропетровського міського нотаріального округу Козіною А.В. 14.12.2006 р. за реєстровим номером 3711 (державна реєстрація від 14.02.2007 р. за " 040710400100), укладений між Дніпропетровською міською радою та ТОВ "АРКА", код ЄДРПОУ 32090928, на підставі рішення міської ради від 02.06.2004 №238/17, на п`ять років, починаючи з 15.02.2015 р.

До справи долучені витяги про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за цей період. Так згідно із витягами:

від 06.11.2006 р. № 1472 грошова оцінка земельної ділянки складає 1 490 304,82 грн.;

від 28.01.2010 р. № 310 грошова оцінка земельної ділянки визначена в розмірі - 4 023 236,88 грн.;

від 23.01.2015 № 03-07/260115/17 грошова оцінка земельної ділянки визначена в розмірі 5 024 991,51 грн.

У 2019 році позивач отримав Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 15.01.2019 р. № 37/0/197-19, за змістом якого грошова оцінка земельної ділянки визначена в розмірі - 47131317,09 грн.

У вказаному витязі був застосований коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки 1,89720602 грн.

При визначені коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки К(і) був застосований коефіцієнт за 2014 та 2015 роки, що на думку позивача є протиправним та призвело до збільшення розміру грошової оцінки землі. Непогодившись із такою оцінкою, позивач звернувся до суду з позовом.

ІV. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суди попередніх інстанцій зазначили, що за змістом статті 289 Податкового кодексу України (далі - ПК України), кумулятивне (тобто накопичувальне) застосування щорічних коефіцієнтів індексації пов`язане саме з датою проведення нормативної грошової оцінки, але не з датою прийняття рішення про її затвердження чи датою введення нормативної грошової оцінки.

З моментом набрання чинності рішенням ради про затвердження нормативної грошової оцінки пов`язується можливість застосування самої нормативної грошової оцінки, але не коефіцієнтів її індексації, які, як зазначалось, застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель.

Водночас згідно із абзацом 5 частини 1 статті 1 Закону України від 11 грудня 2003 року № 1378-IV "Про оцінку земель" (далі також Закон № 1378-IV) дата оцінки земельної ділянки - дата (число, місяць та рік), на яку проводиться оцінка земельної ділянки та визначається її вартість. Для нормативної грошової оцінки земельної ділянки - дата, вказана в технічній документації.

За позицією судів попередніх інстанцій, беручи до уваги, що вказана у технічній документації дата 01.01.2013, в силу абзацу 5 частини 1 статті 1 Закону № 1378-IV і є датою проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Саме з цією датою пов`язується початок кумулятивного застосування щорічних коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки. До затвердженої станом на 01.01.2013 базової вартості 1 кв.м землі - 306,35 грн. застосовуються коефіцієнти індексації: за 2013 рік - 1,0; за 2014 рік - 1,249; за 2015 рік - 1,433.

Суди дійшли висновку, що за наявності розрахованого коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення станом на 2014 рік - 1,249, на 2015 рік - 1,433, який має застосуватися при визначенні середньої (базової) вартості земельної ділянки, відповідачем при формуванні Витягу з технічної документації у 2019 році, правомірно застосовано коефіцієнти індексації нормативної грошової оцінки за 2014 рік (1.249) та 2015 рік (1,433).

V. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ І ВІДЗИВУ

За змістом касаційної скарги позивачем не оспорюється правомірність нормативної грошової оцінки земель міста Дніпропетровська та розміри коефіцієнтів індексації. Позивач не погоджується з застосуванням відповідачем коефіцієнтів індексації за 2014, 2015 роки до середньої (базової) вартості земель міста Дніпропетровська, оскільки така середня (базова) вартість була запроваджена лише з 2016 року. Наслідком таких дій відповідача є видача Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, який містить інформацію про збільшення нормативно грошової оцінки земельної ділянки в цілому та орендної плати зокрема.

Скаржник вважає, що застосування до введеної з 01.01.2016 нормативної грошової оцінки земель м. Дніпропетровськ коефіцієнтів індексації з 01.01.2013 порушує принцип стабільності податкового законодавства.

Водночас рішення Дніпропетровської міської ради від 15 липня 2015 року № 4/65 «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель м. Дніпропетровська» є регуляторним актом, а тому застосування запроваджених ним норм з більш раннього часу суперечить принципу юридичної визначеності, як одному з елементів верховенства права.

В свою чергу відповідач вважає касаційну скаргу безпідставною, та такою, що не відповідає чинному законодавству.

Наполягає на тому, що коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель. Водночас дата оцінки земельної ділянки для нормативної грошової оцінки землі - це дата , вказана в технічній документації.

VІ. ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи із меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 КАС України (в редакції до набрання чинності змінами, внесеними Законом України від 15 січня 2020 року № 460-IX "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справі"; далі - Закон № 460-IX) Верховний Суд зазначає таке.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

За приписами частини 1 статті 206 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка.

Частинами 1-3 статті 201 ЗК України передбачено, що грошова оцінка земельних ділянок визначається на рентній основі. Залежно від призначення та порядку проведення грошова оцінка земельних ділянок може бути нормативною і експертною. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель тощо.

Статтею 1 Закону № 1378-IV «Про оцінку земель» визначено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами; рентний дохід - дохід, який можна отримати із землі як фактора виробництва залежно від якості та місця розташування земельної ділянки.

Частиною 5 статті 5 Закону № 1378-IV встановлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні (крім випадків спадкування спадкоємцями першої та другої черги за законом (як випадків спадкування ними за законом, так і випадків спадкування ними за заповітом) і за правом представлення, а також випадків спадкування власності, вартість якої оподатковується за нульовою ставкою) та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.

Згідно зі частиною 2 статті 18 Закону № 1378-IV нормативна грошова оцінка земельних ділянок розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення проводиться не рідше ніж один раз на 5-7 років.

Підпунктом 271.1.1 пункту 271.1 статті 271 ПК України встановлено, що базою оподаткування земельним податком є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом.

Відповідно до пункту 271.2 статті 271 ПК України рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.

За приписами пункту 289.2 статті 289 ПК України центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення за станом на 1 січня поточного року.

Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель.

За змістом вказаних норм для визначення суми податкових зобов`язань з земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності використовується нормативна грошова оцінка земель. Відповідно до законодавства вона проводиться раз у 5-7 років, а для визначення поточних зобов`язань необхідно проіндексувати її на коефіцієнт індексації, який щороку розраховує центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин за індексом споживчих цін за попередній рік. Водночас, коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно (тобто накопичувально) залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель, а не від дати набрання чинності рішенням ради про затвердження нормативної грошової оцінки.

У постанові Верховного Суду від 18 грудня 2019 року у справі № 804/937/16 судовою палатою з розгляду справ щодо захисту соціальних прав Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду зазначено:

«…правильне визначення поняття «дати проведення нормативної грошової оцінки земель» є визначальним у цьому спорі, оскільки від цієї дати необхідно починати кумулятивне застосування коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки, що, зрештою, впливає на розмір плати за землю.

Відповідно до абз. 5 ч. 1 ст. 1 Закону України від 11 грудня 2003 року № 1378-IV «Про оцінку земель» дата оцінки земельної ділянки - дата (число, місяць та рік), на яку проводиться оцінка земельної ділянки та визначається її вартість. Для нормативної грошової оцінки земельної ділянки - дата, вказана в технічній документації.

Отже, від висновків, які зробив Верховний Суд при розгляді інших справ, що кумулятивне застосування коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки земель залежить від дати набрання чинності відповідним рішенням міської ради, необхідно відступити.

У спірних правовідносинах, відповідач, при формуванні витягу № 03-07/010216/100 від 02 лютого 2016 року з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки застосовував чинну з 01 січня 2016 року нормативну грошову оцінку земель м. Дніпропетровська (згідно з рішенням Дніпропетровської міської ради від 15 липня 2015 року № 4/65). При цьому, відповідач кумулятивно застосував коефіцієнти індексації за попередні роки, починаючи від дати проведення нормативної грошової оцінки (2013 рік).

Це означає, що також необхідно відступити від висновку, який зробив Верховний Суд при розгляді справи № 804/2035/16, що у такому випадку має місце застосування нормативної грошової оцінки з більш раннього строку, ніж час її затвердження та введення в дію у встановленому законом порядку.

Так, за встановлених обставин, нормативної грошової оцінки застосовано саме з часу її затвердження (2016), але не раніше. При цьому, застосовуючи кумулятивно коефіцієнт індексації, відповідач правильно здійснив таке застосування від дати саме проведення нормативної грошової оцінки (2013 рік).

Такий порядок індексації нормативно-грошової оцінки земельної ділянки відповідає вимогам законодавства, оскільки пункт 289.2 статті 289 ПК України прямо передбачає, що коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель, а не від дати її затвердження.

Законодавство не містить положень, які встановлюють обов`язок застосовувати коефіцієнт індексації перспективно. Натомість, сама базова величина нормативної грошової оцінки земель застосовується після введення її в дію.

Між тим, коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки завжди застосовується ретроспективно. Тобто, кожного року, після 01 січня, для розрахунку бази оподаткування земельним податком враховується чинна нормативна грошова оцінка (яка проводиться раз на 5-7 років) з урахуванням кумулятивного (накопичувального) застосування коефіцієнтів індексації (які визначається щорічно). Визначальним є те, що саме закон встановлює, що кумулятивне застосування коефіцієнту індексації починається з дати проведення нормативної грошової оцінки. А враховуючи, що нормативна грошова оцінка проводиться раз на 5-7 років, то щорічно, після її проведення, при визначенні бази оподаткування, будуть враховуватись всі коефіцієнти індексації за попередні роки, починаючи від дати проведення нормативної грошової оцінки.

Такий підхід дозволяє актуалізувати величину бази оподаткування земельним податком, визначеної, наприклад, у 2016 році на підставі нормативної грошової оцінки, розмір якої визначено станом на 2013 рік, шляхом врахування інфляційних коефіцієнтів за цей період.

Тобто, сенс кумулятивного застосування коефіцієнтів індексації саме у тому й полягає, щоб, застосовуючи їх за минулі роки, починаючи з дати проведення грошової оцінки, щорічно актуалізувати базу оподаткування земельним податком».

Судами попередніх інстанцій встановлено, що рішенням Дніпропетровської міської ради від 15 липня 2015 року № 4/65 затверджено Технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м. Дніпропетровська, розроблену ДП «Український державний науково-дослідний інститут проектування міст «Діпромісто» ім. Ю.М. Білоконя, введено в дію з 01 січня 2016 року нову нормативну грошову оцінку земель м. Дніпропетровська базовою вартістю 1 кв.м. землі - 306,35 грн та відзначено, що нормативна грошова оцінка земель м. Дніпропетровська підлягає щорічній індексації відповідно до вимог чинного законодавства.

За змістом витягу від 15 січня 2019 року № 37/0/197-19 Головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області було застосовано коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки в розмірі 1,89720602.

Такий коефіцієнт було розраховано із застосуванням коефіцієнтів індексації за 2013 рік у розмірі 1, за 2014 рік у розмірі 1,249, за 2015 рік у розмірі 1,433, за 2016 рік у розмірі 1,06, за 2017 рік у розмірі 1, за 2018 рік у розмірі 1 (1 х 1,249 х 1,433 х 1,06 х 1 х 1 =1,89720602).

Тобто до нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка була затверджена рішенням Дніпропетровської міської ради від 15 липня 2015 року № 4/65 та яка почала діяти з 01 січня 2016 року, відповідач застосував коефіцієнти індексації нормативної грошової оцінки земель за 2014 рік та 2015 рік.

Враховуючи позицію, викладену у постанові Верховного Суду у справі № 804/937/16, колегія суддів вважає, що відповідач при формуванні спірного витягу вірно застосував коефіцієнти індексації за 2014 рік та 2015 рік, оскільки порядок індексації нормативно-грошової оцінки земельної ділянки відповідає вимогам законодавства та пункт 289.2 статті 289 ПК України прямо передбачає, що коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель, а не від дати її затвердження або введення в дію.

Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 18 червня 2020 року у справі № 804/1737/17, від 18 серпня 2021 року у справі № 818/912/18, від 08 грудня 2021 року у справі № 804/7002/16 та від 13 квітня 2022 року у справі № 818/1057/17, від 23 червня 2022 року у справі № 160/8668/19.

Частиною другою статті 6 КАС України передбачено, що суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.

Закон України «Про судоустрій і статус суддів» встановлює, що правосуддя в Україні функціонує на засадах верховенства права відповідно до європейських стандартів та спрямоване на забезпечення права кожного на справедливий суд.

Відповідно до статті 17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» суди застосовують як джерело права при розгляді справ положення Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод та протоколів до неї, а також практику Європейського суду з прав людини та Європейської комісії з прав людини.

Суд враховує позицію Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки аргументів учасників справи у касаційному провадженні), сформовану, зокрема у справах «Салов проти України» (заява № 65518/01; пункт 89), «Проніна проти України» (заява № 63566/00; пункт 23) та «Серявін та інші проти України» (заява № 4909/04; пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення.

Згідно із пунктом 1 частини 1 статті 349 КАС України суд касаційної інстанції за наслідками розгляду касаційної скарги має право залишити судові рішення судів першої та (або) апеляційної інстанцій без змін, а скаргу без задоволення.

За приписами частини 1 статті 350 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.

Враховуючи наведене, Верховний Суд не встановив неправильного застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права при ухваленні судових рішень і погоджується з висновками судів першої та апеляційної інстанцій у справі.

Рішення судів першої та апеляційної інстанцій є законними та обґрунтованими, і не підлягають скасуванню, оскільки суди, всебічно перевіривши обставини справи, вирішили спір у відповідності з нормами матеріального права та при дотриманні норм процесуального права, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи, а доводи касаційної скарги їх не спростовують.

Керуючись статтями 341, 345, 349, 350, 355, 356 КАС України, суд

П О С Т А Н О В И В:

Касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «АРКА» залишити без задоволення.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 20.03.2019 та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 15 жовтня 2019 року у справі № 160/614/19 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.

Судді Верховного Суду: С.М. Чиркін

А.А. Єзеров

В.М. Кравчук

Дата ухвалення рішення20.09.2022
Оприлюднено26.09.2022
Номер документу106390162
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —160/614/19

Постанова від 20.09.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Ухвала від 19.09.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Ухвала від 28.11.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Саприкіна І.В.

Постанова від 15.10.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

Постанова від 15.10.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

Ухвала від 15.08.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

Ухвала від 15.08.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

Рішення від 20.03.2019

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Жукова Євгенія Олексіївна

Рішення від 20.03.2019

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Жукова Євгенія Олексіївна

Ухвала від 23.01.2019

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Жукова Євгенія Олексіївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні