ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 вересня 2022 рокуЛьвівСправа № 500/8138/21 пров. № А/857/9890/22
Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі:
головуючого судді Кушнерика М.П.
суддів Курильця А.Р., Мікули О.І.
за участю секретаря судового засідання Хомича О.Р.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Львові апеляційну скаргу представника ОСОБА_1 - адвоката Бакалець Ігоря Гнатовича на рішенняТернопільського окружного адміністративного судувід 16 травня 2022 року, прийняте суддею Дерех Н.В. в м. Тернопіль, о 16 годині 26 хвилині, повний текст складено 26 травня 2022 року,у справі № 500/8138/21 за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Чортківської міської ради Тернопільської області, Товстенської селищної ради Чортківського району Тернопільської області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору: на стороні відповідача Білівський опорний заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Чортківської міської ради Тернопільської області, Управління освіти, молоді та спорту Чортківської міської ради про визнання протиправним та скасування рішення, зобов"язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
в листопаді 2021 року, ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Чортківської міської ради Тернопільської області, Товстенської селищної ради Чортківського району Тернопільської області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Білівський опорний заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Чортківської міської ради Тернопільської області, Управління освіти, молоді та спорту Чортківської міської ради, в якому просить визнати протиправним та скасувати рішення Чортківської міської ради Тернопільської області № 664 від 17 вересня 2021 року «Про створення опорного закладу загальної середньої освіти»; скасувати запис в Єдиному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 30.09.2021 року, яким Товстенською селищною радою Заліщицького (на даний момент Чортківського) району Тернопільської області до Єдиного Державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесено запис № 1006341070009000142, відповідно до якого за юридичною адресою: 48514 с.Біла Чортківського району Тернопільської області проведена державна реєстрація юридичної особи - Білівського опорного закладу загальної середньої освіти I- III ступенів Чортківської міської ради Тернопільської області, ідентифікаційний код якої 24618851.
Позовні вимоги мотивує тим, що рішення Чортківської міської ради Тернопільської області «Про створення опорного закладу загальної середньої освіти» від 17.09.2021 року за № 664 є протиправним та підлягає скасуванню, так як прийнято без дотримання належної процедури, з порушенням вимог чинного законодавства. Вказав, що всупереч вимогам пунктів 5 та 6 Положення про опорний заклад освіти, затвердженого Постановою № 532 від 19.06.2019, Чортківська міська рада Тернопільської області, будучи засновником опорного закладу освіти та його філій, не організувала проведення інформаційно-роз`яснювальної роботи серед громадськості щодо утворення опорних закладів освіти та їх філій в селах Біла, Бичків, Скородинці Чортківського району Тернопільської області, а також не затвердила умови та не провела конкурс за результатами якого присвоєно Білівському закладу загальної середньої освіти статус опорного. Просить врахувати, що конкурс проводиться згідно зі статтею 13 Закону України «Про освіту», статтею 8 Закону України «Про повну загальну середню освіту», відповідно до Положення про опорний заклад освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.06.2019 № 532 «Про затвердження положення про опорний заклад освіти» та Умов проведення конкурсу з визначення опорного закладу загальної середньої освіти, які мали б бути затверджені рішенням сесії Чортківської міської ради. В порушення вимог Методичних рекомендацій, затверджених розпорядженням Кабінету Міністрів України від 05.09.2012 № 675-р, Чортківською міською радою Тернопільської області не проведено повного та системного аналізу доцільності визначення відповідних навчальних закладів опорними школами та не враховано інтересів та пропозицій територіальної громади з цього приводу. Вважає, що Чортківська міська рада, приймаючи рішення про визначення опорних шкіл, не оприлюднила проект відповідного рішення та не провела відповідних консультацій із громадськістю, а прийняла оскаржуване рішення без врахування інтересів громади, чим порушила положення статей 8 та 13 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», а також Порядку проведення консультацій з громадськістю з питань формування та реалізації державної політики, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 3 листопада 2010 року № 996.
Рішенням Тернопільського окружного адміністративного суду від 16 травня 2022 року, в задоволенні позову відмовлено.
Представник позивача адвокат Бакалець І.Г. не погодившись з рішення суду, подав апеляційну скаргу з підстав неправильного застосування норм матеріального права та порушення норм процесуального права.
Обгрунтовуючи апеляційну скаргу аналогічно позовним вимогам, просить скасувати рішення суду та прийняти нове, яким позов задоволити.
Чортківською міською радоюподано відзив на апеляційну скаргу, в якому апеляційну скаргу позивача просить залишити без задоволення. Поряд з цим зазначає, що доводи апеляційної скарги є необґрунтованими, а судом першої інстанції повно та об`єктивно з`ясовано всі обставини справи.
Від представника Чортківської міської ради та Управління освіти, молоді та спорту Чортківської міської ради надійшли заяви про розгляд справи у відсутності їх представника.
У відповідності до вимог ч.4 ст. 229 КАС України у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Заслухавши доповідь судді-доповідача, обговоривши доводи апеляційної скарги та перевіривши матеріали справи, колегія суддів, вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.
Згідно ч.1 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Відповідно до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Судом встановлено, що 24.12.2019 утворено Чортківську міську територіальну громаду, якою до міста Чорткова приєднано населені пункти: с. Біла, с. Бичківці, с. Скородинці та с. Росохач.
20.02.2020 також приєднано населені пункти с. Горішня Вигнанка та с. Пастуше.
Чортківською міською радою (двадцять шоста позачергова сесія восьмого скликання) прийнято рішення № 664 від 17.09.2021 "Про створення опорного закладу загальної середньої освіти", у відповідності до якого затверджено Положення про опорний заклад Чортківської міської ради Тернопільської області та Положення про філію опорного закладу Чортківської міської ради Тернопільської області згідно з додатком 1; створено опорний заклад загальної середньої освіти на базі Білівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Чортківської міської ради Тернопільської області; змінено найменування Білівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Чортківської міської ради Тернопільської області (код ЄДРПОУ 24618851, юридична адреса - 48514, Тернопільська область, Чортківський район, село Біла, на: повне найменування - Білівський опорний заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Чортківської міської ради, скорочене найменування - Білівський ОЗЗСО І-ІІІ ступенів.
З вказаного рішення вбачається, що реорганізовані, шляхом приєднання до юридичної особи Білівський опорний заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Чортківської міської ради Тернопільської області, наступні юридичні особи: Бичківська загальносвітня школа І-ІІ ступенів Чортківської міської ради Тернопільської області, Скородинська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів Чортківської міської ради Тернопільської області, Бичківський заклад дошкільної освіти (дитячий садок) Чортківської міської ради Тернопільської області, Скородинський заклад дошкільної освіти (дитячий садок) Чортківської міської ради Тернопільської області.
Також, у відповідності до вказаного рішення затверджено Статут Білівського опорного закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Чортківської міської ради Тернопільської області згідно з додатком 2.
Згідно виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб- підприємців та громадських формувань, 30.09.2021 Товстенською селищною радою Заліщицького району Тернопільської області до Єдиного Державного реєстру внесено запис № 1006341070009000142, відповідно до якого за юридичною адресою: 48514 с.Біла Чортківського району Тернопільської області проведена державна реєстрація юридичної особи - Білівського опорного закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Чортківської міської ради Тернопільської області, ідентифікаційний код якої 24618851.
Не погоджуючись із вказаним рішенням Чортківської міської ради Тернопільської області, та вважаючи таким, що підлягає скасуванню запис у Єдиному Державному реєстрі за № 1006341070009000142, позивач звернувся з даним позовом до суду.
Відмовляючи в задоволенні позову, суд першої інстанції дійшов висновку, що відповідач діяв на підставі, в межах повноважень та у спосіб визначені законодавством про загальну освіту, а оскаржуване рішення є правомірним. Не підлягає і до задоволення позовна вимога про скасування запису в Єдиному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 30.09.2021 року, яким Товстенською селищною радою Заліщицького (на даний момент Чортківський) району Тернопільської області до Єдиного Державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесено запис № 1006341070009000142, оскільки є похідною.
Апеляційний суд погоджується з таким висновком суду першої інстанції, виходячи з наступного.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з частиною 1 статті 143 Конституції України, територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування, зокрема, утворюють, реорганізовують та ліквідовують комунальні підприємства, організації і установи, а також здійснюють контроль за їх діяльністю; вирішують інші питання місцевого значення, віднесені законом до їхньої компетенції.
Як зазначено Конституційним Судом України у рішенні від 1 квітня 2010 року (справа № 1-6/2010) органи місцевого самоврядування при вирішенні питань місцевого значення, віднесених Конституцією України та законами України до їхньої компетенції, є суб`єктами владних повноважень, які виконують владні управлінські функції, зокрема нормотворчу, координаційну, дозвільну, реєстраційну, розпорядчу.
Систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування визначено Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 № 280/97-ВР, в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин, (далі - Закон № 280/97-ВР).
Відповідно до положень частини 1 статті 10 Закону № 280/97-ВР сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Частиною 4 статті 10 Закону № 280/97-ВР визначено, що порядок формування та організація діяльності рад визначаються Конституцією України, цим та іншими законами, а також статутами територіальних громад.
Згідно з частиною 1 статті 17 Закону № 280/97-ВР відносини органів місцевого самоврядування з підприємствами, установами та організаціями, що перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, будуються на засадах їх підпорядкованості, підзвітності та підконтрольності органам місцевого самоврядування.
Відповідно до абзацу другого пункту 30 частини першої статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 № 280/97-ВР, реорганізація або ліквідація навчальних закладів комунальної форми власності здійснюється за рішенням місцевої ради.
Згідно з підпунктом 1 пункту «а» статті 32 Закону № 280/97-ВР до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать власні (самоврядні) повноваження: управління закладами освіти, охорони здоров`я, культури, фізкультури і спорту, оздоровчими закладами, молодіжними центрами, які належать територіальним громадам або передані їм, молодіжними підлітковими закладами за місцем проживання, організація їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення.
Положеннями частин 1-3 статті 59 Закону № 280/97-ВР передбачено, що рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос. Рішення ради приймаються відкритим поіменним голосуванням, окрім випадків, передбачених пунктами 4 і 16 статті 26, пунктами 1, 29 і 31 статті 43 та статтями 55, 56 цього Закону, в яких рішення приймаються таємним голосуванням. Результати поіменного голосування підлягають обов`язковому оприлюдненню та наданню за запитом відповідно до Закону України «Про доступ до публічної інформації». На офіційному веб-сайті ради розміщуються в день голосування і зберігаються протягом необмеженого строку всі результати поіменних голосувань. Результати поіменного голосування є невід`ємною частиною протоколу сесії ради.
Відповідно до частини 2 статті 64 Закону № 280/97-ВР сільські, селищні, міські, районні в містах (у разі їх створення) ради та їх виконавчі органи самостійно розпоряджаються коштами відповідних місцевих бюджетів, визначають напрями їх використання.
Також, відповідно до абзацу 4 п. 6-1 розділу V «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», сформована територіальна громада є правонаступником усього майна, прав та обов`язків розформованої територіальної громади з урахуванням особливостей, визначених підпунктами 5 і 6 цього пункту.
За правилами статті 13 Закону України «Про освіту» від 05.09.2017 № 2145-VIII для забезпечення територіальної доступності повної загальної середньої освіти органи місцевого самоврядування створюють і утримують мережу закладів освіти та їхніх філій. Кожна особа має право здобувати початкову та базову середню освіту в закладі освіти (його філії), що найбільш доступний та наближений до місця проживання особи. Право особи здобувати початкову та базову середню освіту у державному або комунальному закладі освіти (його філії), за яким закріплена територія обслуговування, на якій проживає ця особа, гарантується, що не обмежує право особи обрати інший заклад освіти.
Засновник закладу освіти або уповноважений ним орган (особа) приймає рішення про створення, реорганізацію, ліквідацію, зміну типу закладу освіти, затверджує статут (його нову редакцію), укладає засновницький договір у випадках, визначених законом (абзац перший частина другої статті 25 Закону України «Про освіту» від 05.09.2017 № 2145-VIII)
Відповідно до частини другої статті 66 Закону України «Про освіту» районні, міські ради, зокрема, відповідають за реалізацію державної політики у сфері освіти та забезпечення якості освіти на відповідній території, забезпечення доступності дошкільної, початкової та базової середньої освіти, позашкільної освіти; планують та забезпечують розвиток мережі закладів дошкільної, початкової та базової середньої освіти, позашкільної освіти; засновують заклади освіти, а також реорганізовують, перепрофільовують (змінюють тип) та ліквідовують їх з урахуванням спеціальних законів; забезпечують доступність дошкільної та середньої освіти для всіх громадян, які проживають на відповідній території, та вживають заходів для забезпечення потреби у дошкільній та позашкільній освіті.
Відповідно до п. 6 частини ст. 1 Закону України «Про повну загальну середню освіту» від 16.01.2020 № 463-IX, засновником закладу загальної середньої освіти є орган державної влади від імені держави, відповідна рада від імені територіальної громади (громад), фізична та/або юридична особа, рішенням та за рахунок майна яких засновано заклад загальної середньої освіти або які в інший спосіб відповідно до законодавства набули прав і обов`язків засновника.
Територіальну доступність повної загальної середньої освіти забезпечують у межах повноважень органи державної влади та органи місцевого самоврядування шляхом: формування та утримання мережі закладів освіти, у тому числі опорних, їхніх структурних підрозділів (філій). (частина перша ст.8 Закону України "Про повну загальну середню освіту").
Ст. 31 Закону України "Про повну загальну середню освіту" вбачається, що опорний заклад освіти - це заклад загальної середньої освіти, що має у своєму складі філії та/або здійснює підвезення здобувачів освіти, педагогічних працівників (за потреби) до цього закладу і у зворотному напрямку, а також забезпечений кваліфікованими педагогічними кадрами, має сучасну матеріально-технічну і навчально-методичну базу, безпечне освітнє середовище та спроможний відповідно до вимог цього Закону забезпечувати здобуття на належному рівні початкової, базової та/або профільної середньої освіти на рівні державних стандартів.
Частиною першою, другою статті 32 Закону України «Про повну загальну середню освіту» визначено, що рішення про утворення, реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) закладу загальної середньої освіти приймає його засновник (засновники). Мережа закладів загальної середньої освіти формується відповідно до законодавства з урахуванням соціально-економічної та демографічної ситуації, а також відповідно до культурно-освітніх та інших потреб територіальної громади та/або суспільства. Розвиток мережі комунальних початкових шкіл, гімназій забезпечують районні, міські, сільські, селищні ради. Рішення про утворення комунальних початкових шкіл, гімназій як окремих юридичних осіб, їх реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) приймають районні, міські, сільські, селищні ради. У разі реорганізації чи ліквідації закладу загальної середньої освіти засновник зобов`язаний забезпечити учням можливість продовжити здобуття загальної середньої освіти на відповідному рівні освіти. Реорганізація, зміна типу, ліквідація закладу загальної середньої освіти у сільській місцевості допускається лише після громадського обговорення проекту відповідного рішення засновника, який оприлюднюється не менше ніж за один рік до прийняття відповідного рішення.
Відповідно до п. 5 Положення про опорний заклад освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.06.2019 № 532 (далі - Положення № 532) засновник для прийняття рішення про утворення опорного закладу освіти та його філій: проводить аналіз рівня матеріально-технічного забезпечення та кадрового потенціалу закладів освіти, культури, фізичної культури і спорту, що належать до сфери його управління, з урахуванням методичних рекомендацій МОН та Мінрегіону; вивчають стан впровадження профільної середньої освіти у закладах освіти та якість надання освітніх послуг; прогнозують витрати на зміцнення матеріально-технічної бази опорних закладів освіти та їх філій, створення в них нового освітнього простору, придбання шкільних автобусів з метою організації підвезення здобувачів освіти і педагогічних працівників до місця навчання, роботи та до місця проживання, введення у разі потреби додаткових посад педагогічних працівників, створення безперешкодного (безбар`єрного) середовища для осіб з особливими освітніми потребами; організовують проведення інформаційно-роз`яснювальної роботи серед громадськості щодо утворення опорних закладів освіти та їх філій.
Згідно пункту 6 Положення № 532, засновник присвоює закладу загальної середньої освіти статус опорного за результатами конкурсу, проведеного відповідно до затверджених ним умов. Під час проведення конкурсу обов`язково враховуються: рівень забезпечення кваліфікованими педагогічними кадрами; наявність сучасної матеріально-технічної бази (належним чином обладнаних спортивних об`єктів, кабінетів природничо-математичного та іншого спрямування, лабораторій, навчальних майстерень, комп`ютерного і мультимедійного обладнання, швидкісного доступу до Інтернету тощо); укомплектування бібліотечного фонду підручниками, науково-методичною, художньою та довідковою літературою; наявність та зручність автомобільних доріг з твердим покриттям для забезпечення безпечного підвезення здобувачів освіти і педагогічних працівників до місця навчання, роботи та місця проживання.
Рішенням Чортківської районної ради від 11.05.2018 № 371 оголошено про проведення конкурсу на визначення опорного закладу району та затверджено Умови проведення конкурсу з визначення опорного навчального закладу.
З викопіювання із веб-сайту Чортківської районної державної адміністрації вбачається, що така містить інформацію про робочі поїздки 02.08.2018 та 15.01.2019, проведено візити до закладів загальної середньої освіти (зокрема, Білівської ЗОШ І-ІІІ ступенів, Бичківської ЗОШ І-ІІ ступенів та Скородинської ЗОШ І-ІІ ступенів), під час яких проведено зустрічі із представниками освітньої галузі та жителями сіл.
Рішенням Чортківської міської ради від 12.03.2020 № 1828 «Про надання згоди на прийняття в комунальну власність територіальної громади міста Чорткова установ з штатною чисельністю зі спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міста Чортківського району» надано згоду на прийняття у комунальну власність територіальної громади міста Чорткова Білівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Чортківської районної ради, Бичківської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Чортківської районної ради, Скородинської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Чортківської районної ради.
Рішенням Чортківської міської ради від 17.03.2020 №1836 «Про зміну найменування закладів освіти приєднаних сільських територіальних громад та затвердження їх Статутів у повній редакції» визначено Чортківську міську раду засновником вищезазначених закладів освіти та змінено їх найменування, зокрема на: Білівську загальноосвітню школу І-ІІІ ступенів Чортківської міської ради Тернопільської області; Бичківську загальноосвітню школу І-ІІ ступенів Чортківської міської ради Тернопільської області; Скородинську загальноосвітню школу І-ІІ ступенів Чортківської міської ради Тернопільської області.
В подальшому, рішенням Чортківської міської ради від 23.07.2021 № 346 «Про створення робочої групи з вивчення оптимізації мережі закладів освіти міської ради» утворено робочу групу з вивчення питання оптимізації мережі закладів освіти, що належать до комунальної власності Чортківської міської ради. Утвореною робочою групою з вивчення оптимізації мережі закладів освіти міської ради проаналізовано матеріали щодо прогнозованої наповнюваності класів у розрізі закладів Чортківської міської ради на 2021-2024 роки, штатні розписи у розрізі за 2020-2021 навчальний рік та проекти штатних розписів на 2021-2022 навчальний рік, нормативну базу, що використовується при складанні штатних розписів та проведенні тарифікації працівників закладів освіти, інформацію щодо витрат на утримання в розрізі закладів освіти на 2020 рік та кошториси за 2021 рік, маршрути руху шкільних автобусів.
Засідання робочої групи щодо оптимізації мережі закладів освіти на 2021- 2022 навчальний рік Чортківської міської ради Тернопільської області, підтверджується протоколом № 4 від 03.09.2021.
Судом встановлено, що комісією для вивчення можливості створення опорного закладу, створеною наказом Чортківської міської ради від 21.09.2020 № 129-од, проаналізовано Білівську ЗОШ І-ІІІ ступенів, Бичківську ЗОШ І-ІІ ступенів та Скородинську ЗОШ І-ІІ ступенів на предмет проектної потужності навчального закладу, мережі класів, середньої наповнюваності, рівня забезпечення кваліфікованими педагогічними кадрами, стану матеріально-технічної, навчально-методичної бази, у тому числі укомплектування бібліотечного фонду, наявності та зручності автомобільних доріг з твердим покриттям для забезпечення безпечного підвезення здобувачів освіти і педагогічних працівників до місця навчання, роботи та місця проживання.
Чортківською міською радою проведено виїзні засідання у с Бичківці, у с. Скородинці та враховано пропозиції жителів цих сіл, зокрема батьків чиї діти навчалися у Бичківській ЗОШ І-ІІ ступенів та Скородинській ЗОШ І-ІІ ступенів.
Із системного аналізу зазначених норм та встановлених обставин, судом встановлено, що Чортківська міська рада здійснила всі необхідні заходи на виконання пунктів 5 та 6 Положення № 532 та не встановлено порушення відповідачем щодо рішення про створення, ліквідацію та реорганізацію освітнього округу та навчального закладу комунальної форми власності приймає місцева (сільська, селищна, міська) рада, у віданні якої перебуває відповідний навчальний заклад (їх об`єднання). Відтак, Чортківська міська рада набула прав засновника щодо вищезазначених закладів освіти шляхом правонаступництва.
Постановою Кабінету Міністрів України від 03.11.2021 № 996 «Про забезпечення участі громадськості у формуванні та реалізації державної політики» затверджено Порядок проведення консультацій з громадськістю з питань формування та реалізації державної політики (далі - Порядок № 996).
Згідно п.11, 12 Порядку проведення консультацій з громадськістю консультації з громадськістю проводяться у формі публічного громадського обговорення, електронних консультацій з громадськістю (безпосередні форми) та вивчення громадської думки (опосередкована форма). Проведення консультацій з громадськістю щодо проектів нормативно-правових актів, які стосуються конституційних прав, свобод та обов`язків громадян; стосуються життєвих інтересів громадян, у тому числі впливають на стан навколишнього природного середовища; передбачають провадження регуляторної діяльності у певній сфері; визначають стратегічні цілі, пріоритети і завдання у відповідній сфері державного управління (у тому числі проекти державних і регіональних програм економічного, соціального і культурного розвитку, рішення стосовно їх виконання); стосуються інтересів територіальних громад, здійснення повноважень місцевого самоврядування, делегованих органам виконавчої влади відповідними радами; визначають порядок надання адміністративних послуг; стосуються правового статусу громадських об`єднань, їх фінансування та діяльності; передбачають надання пільг чи встановлення обмежень для суб`єктів господарювання та інститутів громадянського суспільства; стосуються присвоєння юридичним особам та об`єктам права власності, які за ними закріплені, об`єктам права власності, які належать фізичним особам, імен (псевдонімів) фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій; стосуються витрачання бюджетних коштів (звіти головних розпорядників бюджетних коштів за минулий рік), здійснюються у формі публічного громадського обговорення та/або електронних консультацій з громадськістю.
Відповідно до пункту 13 Порядку № 996 публічне громадське обговорення передбачає організацію і проведення публічних заходів: конференцій, форумів, громадських слухань, засідань за круглим столом, зборів, зустрічей (нарад) з громадськістю; Інтернет-конференцій, відеоконференцій. Додатково у рамках публічного громадського обговорення можуть проводитися засідання громадських рад, інших допоміжних органів, утворених при органах виконавчої влади.
Згідно з пунктом 16 Порядку № 996 електронні консультації з громадськістю проводяться у підрубриці «Електронні консультації з громадськістю» рубрики «Консультації з громадськістю» офіційного веб-сайту органу виконавчої влади.
Під час проведення електронних консультацій з громадськістю орган виконавчої влади оприлюднює на своєму офіційному веб-сайті та на урядовому веб-сайті «Громадянське суспільство і влада» інформаційне повідомлення про проведення електронних консультацій, текст проекту акта, винесеного на обговорення. В інформаційному повідомленні про проведення електронних консультацій з громадськістю зазначаються: найменування органу виконавчої влади, який проводить електронні консультації з громадськістю; назва проекту акта або стислий зміст пропозиції щодо реалізації державної політики у відповідній сфері державного і суспільного життя, винесеної на обговорення; соціальні групи населення та заінтересовані сторони, на які поширюватиметься дія рішення, яке планується прийняти за результатами електронних консультацій з громадськістю; можливі наслідки проведення в життя рішення для різних соціальних груп населення та заінтересованих сторін; електронна адреса, строк і форма подання пропозицій та зауважень; номер телефону, за яким надаються консультації з питання, що винесено на обговорення; прізвище, ім`я відповідальної особи органу виконавчої влади; строк і спосіб оприлюднення результатів обговорення (пункт 17 Порядку № 996).
Судом встановлено, що результати громадських обговорень щодо створення Білівського опорного закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Чортківської міської ради Тернопільської області та його філій, зафіксовані у протоколі від 05.03.2021.
Чортківською міською радою проведено зустрічі із жителями с. Біла, с. Бичківці, та с. Скородинці, на яких здійснено обговорення створення Білівського опорного закладу середньої освіти І-ІІІ ступенів Чортківської міської ради Тернопільської області та його філій.
Проект рішення про створення опорного закладу освіти у Чортківській міській територіальній громаді та реорганізації закладів освіти було оприлюднено на офіційному веб-сайті Чортківської міської ради до 05.08.2020, тобто більш як за рік до прийняття оскаржуваного в даній справі рішення, що кореспондує до вимог норми ст. 32 Закону України "Про повну загальну середню освіту".
Колегія суддів погоджується з судом першої інстанції, що вищезазначені обставини спростовують в цій частині доводи позивача.
Разом з тим, колегія суддів погоджується з позицією суду першої інстанції, що доводи позивача загалом зводяться до порушення його трудових прав, які не підлягають розгляду в адміністративному провадженні.
Оскільки рішення Чортківської міської ради Тернопільської області № 664 від 17 вересня 2021 року «Про створення опорного закладу загальної середньої освіти» правомірне, не підлягає і до задоволення позовна вимога про скасування запису в Єдиному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 30.09.2021 року, яким Товстенською селищною радою Заліщицького (на даний момент Чортківський) району Тернопільської області до Єдиного Державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесено запис № 1006341070009000142, оскільки є похідною.
Таким чином, колегія суддів вважає, що судом першої інстанції вірно встановлені обставини справи та надана їм правова оцінка.
Гарантоване статтею 55 Конституції України й конкретизоване у звичайних законах України право на судовий захист передбачає можливість звернення до суду за захистом по рушеного права, але вимагає, щоб стверджувальне порушення було обґрунтованим. Обов`язковою умовою задоволення позову є доведеність позивачем порушених саме його прав та охоронюваних законом інтересів з боку суб`єкта владних повноважень.
Відповідно до Рішення Конституційного Суду України від 01.12.2004 № 18-рп/2004 поняття "порушене право", за захистом якого особа може звертатися до суду і яке вживається в низці законів України, має той самий зміст, що й поняття "охоронюваний законом інтерес". Щодо останнього, то в цьому ж Рішенні Конституційний Суд України зазначив, що поняття "охоронюваний законом інтерес" означає правовий феномен, який: а) виходить за межі змісту суб`єктивного права; б) є самостійним об`єктом судового захисту та інших засобів правової охорони; в) має на меті задоволення усвідомлених індивідуальних і колективних потреб; г) не може суперечити Конституції і законам України, суспільним інтересам, загальновизнаним принципам права; д) означає прагнення (не юридичну можливість) до користування у межах правового регулювання конкретним матеріальним та/або нематеріальним благом; є) розглядається як простий легітимний дозвіл, тобто такий, що не заборонений законом. Охоронюваний законом інтерес регулює ту сферу відносин, заглиблення в яку для суб`єктивного права законодавець вважає неможливим або недоцільним.
Конституційний Суд України, вирішуючи питання, порушені в конституційному зверненні і конституційному поданні щодо тлумачення частини другої статті 55 Конституції України, в Рішенні від 14.12.2011 № 19-рп/2011 зазначив, що права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави (частина друга статті 3 Конституції України). Для здійснення такої діяльності органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові і службові особи наділені публічною владою, тобто мають реальну можливість на підставі повноважень, встановлених Конституцією і законами України, приймати рішення чи вчиняти певні дії. Особа, стосовно якої суб`єкт владних повноважень прийняв рішення, вчинив дію чи допустив бездіяльність, має право на захист. Право на судовий захист передбачає можливість звернення до суду за захистом порушеного права, але вимагає, щоб порушення, про яке стверджує позивач, було обґрунтованим. Таке порушення прав має бути реальним, стосуватися індивідуально виражених прав або інтересів особи, яка стверджує про їх порушення.
Статтями 1 та 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" визначено, що суди застосовують як джерело права при розгляді справ положення Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод та протоколів до неї, а також практику Європейського суду з прав людини та Європейської комісії з прав людини.
Так, згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі "Серявін та інші проти України" від 10.02.2010, заява 4909/04, відповідно до п. 58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" від 09.12.1994, серія A, № 303-A, п. 29).
Апеляційний суд відхиляє решту доводів апелянта, які наведені у поданій апеляційній скарзі, оскільки такі на правильність висновків суду не впливають, а, відтак, не можуть покладатися в основу скасування чи зміни оскарженого судового рішення.
Отже, доводи апеляційної скарги дають підстави для висновку про правильне застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, які призвели до правильного вирішення справи.
Керуючись ч.3 ст.243, ст.ст.308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу представника ОСОБА_1 - адвоката Бакалець Ігоря Гнатовича залишити без задоволення, а рішенняТернопільського окружного адміністративного судувід 16 травня 2022 рокуу справі № 500/8138/21, - без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції.
Головуючий суддя М. П. Кушнерик судді А. Р. Курилець О. І. Мікула Повне судове рішення складено 26.09.22
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.09.2022 |
Оприлюднено | 28.09.2022 |
Номер документу | 106439587 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кушнерик Мар’ян Петрович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кушнерик Мар’ян Петрович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кушнерик Мар’ян Петрович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кушнерик Мар’ян Петрович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кушнерик Мар’ян Петрович
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Дерех Надія Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні