ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 березня 2023 року
м. Київ
справа № 500/8138/21
адміністративне провадження № К/990/29818/22
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Стеценка С.Г.,
суддів: Бучик А.Ю., Стрелець Т.Г.,
розглянувши в письмовому провадженні в касаційному порядку адміністративну справу № 500/8138/21
за позовом ОСОБА_1
до Чортківської міської ради Тернопільської області, Товстенської селищної ради Чортківського району Тернопільської області
треті особи: Білівський опорний заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Чортківської міської ради Тернопільської області, Управління освіти, молоді та спорту Чортківської міської ради
про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії
за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 16 травня 2022 року (головуючий суддя: Дерех Н. В.) та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 21 вересня 2022 року (колегія у складі: головуючого судді: Кушнерика М. П., суддів: Курильця А. Р., Мікули О. І.)
В С Т А Н О В И В:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. У листопаді 2021 року ОСОБА_1 звернувся до Тернопільського окружного адміністративного суду з позовом до Чортківської міської ради Тернопільської області, Товстенської селищної ради Чортківського району Тернопільської області, треті особи: Білівський опорний заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Чортківської міської ради Тернопільської області, Управління освіти, молоді та спорту Чортківської міської ради, в якому просив:
- визнати протиправним та скасувати рішення Чортківської міської ради Тернопільської області від 17 вересня 2021 року № 664 «Про створення опорного закладу загальної середньої освіти»;
- скасувати запис в Єдиному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 30 вересня 2021 року, яким Товстенською селищною радою Заліщицького (на даний момент Чортківського) району Тернопільської області до Єдиного Державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесено запис № 1006341070009000142, відповідно до якого за юридичною адресою: 48514 с. Біла Чортківського району Тернопільської області проведена державна реєстрація юридичної особи - Білівського опорного закладу загальної середньої освіти I-III ступенів Чортківської міської ради Тернопільської області, ідентифікаційний код якої 24618851.
2. В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач зазначив про те, що оскаржуване рішення є протиправним та підлягає скасуванню, так як прийнято без дотримання належної процедури, з порушенням вимог чинного законодавства.
Також позивач зазначив, що всупереч вимогам пунктів 5 та 6 Положення про опорний заклад освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 червня 2019 року № 532, Чортківська міська рада Тернопільської області, будучи засновником опорного закладу освіти та його філій, не організувала проведення інформаційно-роз`яснювальної роботи серед громадськості щодо утворення опорних закладів освіти та їх філій в селах Біла, Бичків, Скородинці Чортківського району Тернопільської області, а також не затвердила умови та не провела конкурс за результатами якого присвоєно Білівському закладу загальної середньої освіти статус опорного. ОСОБА_1 просить врахувати те, що конкурс проводиться згідно зі статтею 13 Закону України «Про освіту», статтею 8 Закону України «Про повну загальну середню освіту», відповідно до Положення про опорний заклад освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 червня 2019 року № 532 «Про затвердження положення про опорний заклад освіти» та Умов проведення конкурсу з визначення опорного закладу загальної середньої освіти, які мали б бути затверджені рішенням сесії Чортківської міської ради.
Крім того, позивач зазначає про те, що в порушення вимог Методичних рекомендацій, затверджених розпорядженням Кабінету Міністрів України від 05 вересня 2012 року № 675-р, Чортківською міською радою Тернопільської області не проведено повного та системного аналізу доцільності визначення відповідних навчальних закладів опорними школами та не враховано інтересів та пропозицій територіальної громади з цього приводу. Вважає, що Чортківська міська рада, приймаючи рішення про визначення опорних шкіл, не оприлюднила проект відповідного рішення та не провела відповідних консультацій із громадськістю, а прийняла оскаржуване рішення без врахування інтересів громади, чим порушила положення статей 8 та 13 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», а також Порядку проведення консультацій з громадськістю з питань формування та реалізації державної політики, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 3 листопада 2010 року № 996.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
3. Тернопільський окружний адміністративний суд рішенням від 16 травня 2022 року, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 21 вересня 2022 року, у задоволенні позову відмовив.
4. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суди попередніх інстанцій виходили з того, що відповідач діяв на підставі, в межах повноважень та у спосіб, який визначений законодавством про загальну освіту, а оскаржуване рішення є правомірним.
Також, суди дійшли висновку, що не підлягає і до задоволення позовна вимога про скасування запису в Єдиному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 30 вересня 2021 року, яким Товстенською селищною радою Заліщицького (на даний момент Чортківський) району Тернопільської області до Єдиного Державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесено запис № 1006341070009000142, оскільки є похідною.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
5. 31 жовтня 2022 року на адресу Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду надійшла касаційна скарга ОСОБА_1 на рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 16 травня 2022 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 21 вересня 2022 року, в якій скаржник просить скасувати вказані судові рішення та ухвалите нове, яким позов задовольнити повністю.
6. Обґрунтовуючи касаційну скаргу, скаржник зазначає про те, що судами першої та апеляційної інстанцій неправильно застосовані норми матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи по суті.
Так, судами не враховано, що ОСОБА_1 на момент подачі позовної заяви займав посаду директора реорганізованої Білівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Чортківської міської ради Тернопільської області та виконував обов`язки директора Білівського опорного закладу середньої освіти, а отже є учасником освітнього процесу і мав всі підстави звернутись до адміністративного суду.
Крім того, судом апеляційної інстанції при прийнятті рішення не було враховано висновків щодо застосування норм права у подібних правовідносинах викладених у постановах Верховного Суду від 18 листопада 2021 року у справі № 813/3928/17 та від 12 грудня 2019 року у справі № 200/13942/18-а.
ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
7. Згідно протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 31 жовтня 2022 року вказану касаційну скаргу передано на розгляд колегії суддів Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду: головуючий суддя (суддя-доповідач): Стеценко С. Г., суддів: Бучик А. Ю., Стрелець Т. Г.
8. Ухвалою Верховного Суду від 15 листопада 2022 року касаційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 16 травня 2022 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 21 вересня 2022 року - залишено без руху. Надано скаржнику строк для усунення недоліків протягом десяти днів з дня отримання копії цієї ухвали, а саме шляхом уточнення підстави звернення до суду касаційної інстанції з відповідним обґрунтуванням, з урахуванням мотивів, наведених у цій ухвалі та надання документа про доплату судового збору.
9. На виконання вимог вказаної ухвали Верховного Суду, 02 грудня 2022 року від позивача надійшла касаційна скарга в новій редакції та документ про доплату судового збору.
10. Ухвалою Верховного Суду від 09 грудня 2022 року відкрито провадження за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 16 травня 2022 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 21 вересня 2022 року.
11. Ухвалою Верховного Суду від 21 березня 2023 року закінчено підготовку справи до касаційного розгляду і, враховуючи приписи п. 3 ч. 1 ст. 345 КАС України постановлено здійснювати такий в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами з 22 березня 2023 року.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
12. Як убачається з матеріалів справи та встановлено судами попередніх інстанцій, 24 грудня 2019 року утворено Чортківську міську територіальну громаду, якою до міста Чорткова приєднано населені пункти: с. Біла, с. Бичківці, с. Скородинці та с. Росохач.
13. 20 лютого 2020 року до Чортківської міської територіальної громади також приєднано населені пункти с. Горішня Вигнанка та с. Пастуше.
14. Чортківською міською радою (двадцять шоста позачергова сесія восьмого скликання) прийнято рішення від 17 вересня 2021 року № 664 «Про створення опорного закладу загальної середньої освіти», у відповідності до якого затверджено Положення про опорний заклад Чортківської міської ради Тернопільської області та Положення про філію опорного закладу Чортківської міської ради Тернопільської області згідно з додатком 1; створено опорний заклад загальної середньої освіти на базі Білівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Чортківської міської ради Тернопільської області; змінено найменування Білівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Чортківської міської ради Тернопільської області (код ЄДРПОУ 24618851, юридична адреса - 48514, Тернопільська область, Чортківський район, село Біла), на: повне найменування - Білівський опорний заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Чортківської міської ради, скорочене найменування - Білівський ОЗЗСО І-ІІІ ступенів.
15. З вказаного рішення вбачається, що реорганізовані, шляхом приєднання до юридичної особи Білівський опорний заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Чортківської міської ради Тернопільської області, наступні юридичні особи: Бичківська загальносвітня школа І-ІІ ступенів Чортківської міської ради Тернопільської області, Скородинська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів Чортківської міської ради Тернопільської області, Бичківський заклад дошкільної освіти (дитячий садок) Чортківської міської ради Тернопільської області, Скородинський заклад дошкільної освіти (дитячий садок) Чортківської міської ради Тернопільської області.
16. Також, у відповідності до вказаного рішення, затверджено Статут Білівського опорного закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Чортківської міської ради Тернопільської області згідно з додатком 2.
17. Згідно виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб- підприємців та громадських формувань, 30 вересня 2021 року Товстенською селищною радою Заліщицького району Тернопільської області до Єдиного Державного реєстру внесено запис № 1006341070009000142, відповідно до якого за юридичною адресою: 48514 с. Біла Чортківського району Тернопільської області проведена державна реєстрація юридичної особи - Білівського опорного закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Чортківської міської ради Тернопільської області, ідентифікаційний код якої 24618851.
18. Вважаючи рішення Чортківської міської ради Тернопільської області протиправним та необґрунтованим, та вважаючи таким, що підлягає скасуванню запис у Єдиному Державному реєстрі за № 1006341070009000142, ОСОБА_1 звернувся до суду із цим позовом.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
19. Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених ст. 341 КАС України, колегія суддів зазначає наступне.
20. Частиною 2 ст. 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
21. За приписами ч. 1 ст. 143 Конституції України територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування, зокрема, утворюють, реорганізовують та ліквідовують комунальні підприємства, організації і установи, а також здійснюють контроль за їх діяльністю; вирішують інші питання місцевого значення, віднесені законом до їхньої компетенції.
22. Систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування визначено Законом України від 21 травня 1997 року № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні» (далі - Закон № 280/97-ВР).
23. Згідно з ч. 1, 4 ст. 10 Закону № 280/97-ВР сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Порядок формування та організація діяльності рад визначаються Конституцією України, цим та іншими законами, а також статутами територіальних громад.
24. Відповідно до ч. 1 ст. 17, абз. 2 п. 30 ч. 1 ст. 26 Закону № 280/97-ВР відносини органів місцевого самоврядування з підприємствами, установами та організаціями, що перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, будуються на засадах їх підпорядкованості, підзвітності та підконтрольності органам місцевого самоврядування.
Реорганізація або ліквідація навчальних закладів комунальної форми власності здійснюється за рішенням місцевої ради.
25. За приписами підп. 1 п. «а» ст. 32 Закону № 280/97-ВР до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать власні (самоврядні) повноваження: управління закладами освіти, охорони здоров`я, культури, фізкультури і спорту, оздоровчими закладами, молодіжними центрами, які належать територіальним громадам або передані їм, молодіжними підлітковими закладами за місцем проживання, організація їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення.
26. Положеннями частин 1-3 статті 59 Закону № 280/97-ВР передбачено, що рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос. Рішення ради приймаються відкритим поіменним голосуванням, окрім випадків, передбачених пунктами 4 і 16 статті 26, пунктами 1, 29 і 31 статті 43 та статтями 55, 56 цього Закону, в яких рішення приймаються таємним голосуванням. Результати поіменного голосування підлягають обов`язковому оприлюдненню та наданню за запитом відповідно до Закону України «Про доступ до публічної інформації». На офіційному веб-сайті ради розміщуються в день голосування і зберігаються протягом необмеженого строку всі результати поіменних голосувань. Результати поіменного голосування є невід`ємною частиною протоколу сесії ради.
27. Відповідно до ч. 2 ст. 64 Закону № 280/97-ВР сільські, селищні, міські, районні в містах (у разі їх створення) ради та їх виконавчі органи самостійно розпоряджаються коштами відповідних місцевих бюджетів, визначають напрями їх використання.
Також, відповідно до абзацу 4 п. 6-1 розділу V «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», сформована територіальна громада є правонаступником усього майна, прав та обов`язків розформованої територіальної громади з урахуванням особливостей, визначених підпунктами 5 і 6 цього пункту.
28. Положеннями ст. 13 Закону України від 05 вересня 2017 року № 2145-VIII «Про освіту» (далі - Закон № 2145-VIII) для забезпечення територіальної доступності повної загальної середньої освіти органи місцевого самоврядування створюють і утримують мережу закладів освіти та їхніх філій. Кожна особа має право здобувати початкову та базову середню освіту в закладі освіти (його філії), що найбільш доступний та наближений до місця проживання особи. Право особи здобувати початкову та базову середню освіту у державному або комунальному закладі освіти (його філії), за яким закріплена територія обслуговування, на якій проживає ця особа, гарантується, що не обмежує право особи обрати інший заклад освіти.
Засновник закладу освіти або уповноважений ним орган (особа) приймає рішення про створення, реорганізацію, ліквідацію, зміну типу закладу освіти, затверджує статут (його нову редакцію), укладає засновницький договір у випадках, визначених законом (абз. 1 ч. 2 ст. 25 Закону № 2145-VIII).
29. Згідно зі ч. 2 ст. 66 Закону № 2145-VIII районні, міські ради, зокрема, відповідають за реалізацію державної політики у сфері освіти та забезпечення якості освіти на відповідній території, забезпечення доступності дошкільної, початкової та базової середньої освіти, позашкільної освіти; планують та забезпечують розвиток мережі закладів дошкільної, початкової та базової середньої освіти, позашкільної освіти; засновують заклади освіти, а також реорганізовують, перепрофільовують (змінюють тип) та ліквідовують їх з урахуванням спеціальних законів; забезпечують доступність дошкільної та середньої освіти для всіх громадян, які проживають на відповідній території, та вживають заходів для забезпечення потреби у дошкільній та позашкільній освіті.
30. Відповідно до п. 6 ч. ст. 1 Закону України від 16 січня 2020 року № 463-IX «Про повну загальну середню освіту» (далі - Закон № 463-IX) засновником закладу загальної середньої освіти є орган державної влади від імені держави, відповідна рада від імені територіальної громади (громад), фізична та/або юридична особа, рішенням та за рахунок майна яких засновано заклад загальної середньої освіти або які в інший спосіб відповідно до законодавства набули прав і обов`язків засновника.
Територіальну доступність повної загальної середньої освіти забезпечують у межах повноважень органи державної влади та органи місцевого самоврядування шляхом: формування та утримання мережі закладів освіти, у тому числі опорних, їхніх структурних підрозділів (філій) (ч. 1 ст. 8 Закону № 463-IX).
31. Положенням ст. 31 Закону № 463-IX визначено, що опорний заклад освіти - це заклад загальної середньої освіти, що має у своєму складі філії та/або здійснює підвезення здобувачів освіти, педагогічних працівників (за потреби) до цього закладу і у зворотному напрямку, а також забезпечений кваліфікованими педагогічними кадрами, має сучасну матеріально-технічну і навчально-методичну базу, безпечне освітнє середовище та спроможний відповідно до вимог цього Закону забезпечувати здобуття на належному рівні початкової, базової та/або профільної середньої освіти на рівні державних стандартів.
32. Згідно з ч. 1, 2 ст. 32 Закону № 463-IX рішення про утворення, реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) закладу загальної середньої освіти приймає його засновник (засновники). Мережа закладів загальної середньої освіти формується відповідно до законодавства з урахуванням соціально-економічної та демографічної ситуації, а також відповідно до культурно-освітніх та інших потреб територіальної громади та/або суспільства. Розвиток мережі комунальних початкових шкіл, гімназій забезпечують районні, міські, сільські, селищні ради. Рішення про утворення комунальних початкових шкіл, гімназій як окремих юридичних осіб, їх реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) приймають районні, міські, сільські, селищні ради. У разі реорганізації чи ліквідації закладу загальної середньої освіти засновник зобов`язаний забезпечити учням можливість продовжити здобуття загальної середньої освіти на відповідному рівні освіти. Реорганізація, зміна типу, ліквідація закладу загальної середньої освіти у сільській місцевості допускається лише після громадського обговорення проекту відповідного рішення засновника, який оприлюднюється не менше ніж за один рік до прийняття відповідного рішення.
33. За приписами п. 5, 6 Положення про опорний заклад освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 червня 2019 року № 532 (далі - Положення № 532) засновник для прийняття рішення про утворення опорного закладу освіти та його філій: проводить аналіз рівня матеріально-технічного забезпечення та кадрового потенціалу закладів освіти, культури, фізичної культури і спорту, що належать до сфери його управління, з урахуванням методичних рекомендацій МОН та Мінрегіону; вивчають стан впровадження профільної середньої освіти у закладах освіти та якість надання освітніх послуг; прогнозують витрати на зміцнення матеріально-технічної бази опорних закладів освіти та їх філій, створення в них нового освітнього простору, придбання шкільних автобусів з метою організації підвезення здобувачів освіти і педагогічних працівників до місця навчання, роботи та до місця проживання, введення у разі потреби додаткових посад педагогічних працівників, створення безперешкодного (безбар`єрного) середовища для осіб з особливими освітніми потребами; організовують проведення інформаційно-роз`яснювальної роботи серед громадськості щодо утворення опорних закладів освіти та їх філій.
Засновник присвоює закладу загальної середньої освіти статус опорного за результатами конкурсу, проведеного відповідно до затверджених ним умов. Під час проведення конкурсу обов`язково враховуються: рівень забезпечення кваліфікованими педагогічними кадрами; наявність сучасної матеріально-технічної бази (належним чином обладнаних спортивних об`єктів, кабінетів природничо-математичного та іншого спрямування, лабораторій, навчальних майстерень, комп`ютерного і мультимедійного обладнання, швидкісного доступу до Інтернету тощо); укомплектування бібліотечного фонду підручниками, науково-методичною, художньою та довідковою літературою; наявність та зручність автомобільних доріг з твердим покриттям для забезпечення безпечного підвезення здобувачів освіти і педагогічних працівників до місця навчання, роботи та місця проживання.
34. Справи, предмет спору у яких виник у правовідносинах, подібних до справи, яка розглядається, вже були предметом розгляду у Верховному Суді, зокрема, у постанові від 06 лютого 2019 року (справа №720/1536/16-а) колегія суддів Касаційного адміністративного суду, посилаючись на раніше висловлену Верховним Судом правову позицію у постанові від 14 серпня 2018 року у справі № 359/6814/17, дійшла таких висновків:
« 35. …рішення про ліквідацію та реорганізацію навчального закладу комунальної форми власності приймає місцева (сільська, селищна, міська) рада, у віданні якої перебуває відповідний навчальний заклад.
45. …консультації з громадськістю проводяться в обов`язковому порядку, зокрема, з приводу розроблення та реалізації програм економічного, соціального і культурного розвитку.
46. Отже, оскаржувані рішення впливають на таке важливе конституційне право позивачів (їх дітей), як право на освіту, що є безумовною підставою для врахування думки територіальної громади при прийнятті таких рішень.
50. Як зазначено у статті 3 Конвенції «Про права дитини», схваленої резолюцією 44 сесії Генеральної Асамблей ООН від 20.11.1989 №44/25, ратифікованої постановою Верховної Ради України від 27.02.1991 № 789-XII, що в усіх діях щодо дітей, незалежно від того, здійснюються вони державними чи приватними установами, що займаються питаннями соціального забезпечення, судами, адміністративними чи законодавчими органами, першочергова увага приділяється якнайкращому забезпеченню інтересів дитини.
51. Отже, у випадку наявності будь-якої правової колізій, неповноти, нечіткості або суперечливості законодавства, що регулює спірні правовідносини, що стосуються інтересів дітей, з урахуванням положень статті 3 Конвенції «Про права дитини», пріоритети повинні надаватися якнайкращому забезпеченню інтересів дітей.».
35. Розглядаючи цю справу у касаційному порядку, колегія суддів не вбачає підстав для відступу від таких висновків щодо застосування норм права, раніше висловлених Верховним Судом.
36. Як убачається з матеріалів справи та встановлено судами попередніх інстанцій, рішенням Чортківської районної ради від 11 травня 2018 року № 371 оголошено про проведення конкурсу на визначення опорного закладу району та затверджено Умови проведення конкурсу з визначення опорного навчального закладу.
З викопіювання із веб-сайту Чортківської районної державної адміністрації вбачається, що така містить інформацію про робочі поїздки 02 серпня 2018 року та 15 січня 2019 року, проведено візити до закладів загальної середньої освіти (зокрема, Білівської ЗОШ І-ІІІ ступенів, Бичківської ЗОШ І-ІІ ступенів та Скородинської ЗОШ І-ІІ ступенів), під час яких проведено зустрічі із представниками освітньої галузі та жителями сіл.
37. Рішенням Чортківської міської ради від 12 березня 2020 року № 1828 «Про надання згоди на прийняття в комунальну власність територіальної громади міста Чорткова установ з штатною чисельністю зі спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міста Чортківського району» надано згоду на прийняття у комунальну власність територіальної громади міста Чорткова Білівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Чортківської районної ради, Бичківської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Чортківської районної ради, Скородинської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Чортківської районної ради.
38. Рішенням Чортківської міської ради від 17 березня 2020 року № 1836 «Про зміну найменування закладів освіти приєднаних сільських територіальних громад та затвердження їх Статутів у повній редакції» визначено Чортківську міську раду засновником вищезазначених закладів освіти та змінено їх найменування, зокрема на: Білівську загальноосвітню школу І-ІІІ ступенів Чортківської міської ради Тернопільської області; Бичківську загальноосвітню школу І-ІІ ступенів Чортківської міської ради Тернопільської області; Скородинську загальноосвітню школу І-ІІ ступенів Чортківської міської ради Тернопільської області.
В подальшому, рішенням Чортківської міської ради від 23 липня 2021 року № 346 «Про створення робочої групи з вивчення оптимізації мережі закладів освіти міської ради» утворено робочу групу з вивчення питання оптимізації мережі закладів освіти, що належать до комунальної власності Чортківської міської ради. Утвореною робочою групою з вивчення оптимізації мережі закладів освіти міської ради проаналізовано матеріали щодо прогнозованої наповнюваності класів у розрізі закладів Чортківської міської ради на 2021-2024 роки, штатні розписи у розрізі за 2020-2021 навчальний рік та проекти штатних розписів на 2021-2022 навчальний рік, нормативну базу, що використовується при складанні штатних розписів та проведенні тарифікації працівників закладів освіти, інформацію щодо витрат на утримання в розрізі закладів освіти на 2020 рік та кошториси за 2021 рік, маршрути руху шкільних автобусів.
Засідання робочої групи щодо оптимізації мережі закладів освіти на 2021-2022 навчальний рік Чортківської міської ради Тернопільської області, підтверджується протоколом від 03 вересня 2021 року № 4.
39. Також судами попередніх інстанцій встановлено, що комісією для вивчення можливості створення опорного закладу, створеною наказом Чортківської міської ради від 21 вересня 2020 року № 129-од, проаналізовано Білівську ЗОШ І-ІІІ ступенів, Бичківську ЗОШ І-ІІ ступенів та Скородинську ЗОШ І-ІІ ступенів на предмет проектної потужності навчального закладу, мережі класів, середньої наповнюваності, рівня забезпечення кваліфікованими педагогічними кадрами, стану матеріально-технічної, навчально-методичної бази, у тому числі укомплектування бібліотечного фонду, наявності та зручності автомобільних доріг з твердим покриттям для забезпечення безпечного підвезення здобувачів освіти і педагогічних працівників до місця навчання, роботи та місця проживання.
Чортківською міською радою проведено виїзні засідання у с Бичківці, у с. Скородинці та враховано пропозиції жителів цих сіл, зокрема батьків чиї діти навчалися у Бичківській ЗОШ І-ІІ ступенів та Скородинській ЗОШ І-ІІ ступенів.
40. Отже, із системного аналізу зазначених норм та встановлених судами попередніх інстанцій обставин, вбачається, що Чортківська міська рада здійснила всі необхідні заходи на виконання пунктів 5 та 6 Положення № 532 та не встановлено порушення відповідачем щодо рішення про створення, ліквідацію та реорганізацію освітнього округу та навчального закладу комунальної форми власності приймає місцева (сільська, селищна, міська) рада, у віданні якої перебуває відповідний навчальний заклад (їх об`єднання). Відтак, Чортківська міська рада набула прав засновника щодо вищезазначених закладів освіти шляхом правонаступництва.
41. Постановою Кабінету Міністрів України від 03 листопада 2021 року № 996 «Про забезпечення участі громадськості у формуванні та реалізації державної політики» затверджено Порядок проведення консультацій з громадськістю з питань формування та реалізації державної політики (далі - Порядок № 996).
42. За приписами п. 11-13 Порядку № 996 проведення консультацій з громадськістю щодо проектів нормативно-правових актів, які стосуються конституційних прав, свобод та обов`язків громадян; стосуються життєвих інтересів громадян, у тому числі впливають на стан навколишнього природного середовища; передбачають провадження регуляторної діяльності у певній сфері; визначають стратегічні цілі, пріоритети і завдання у відповідній сфері державного управління (у тому числі проекти державних і регіональних програм економічного, соціального і культурного розвитку, рішення стосовно їх виконання); стосуються інтересів територіальних громад, здійснення повноважень місцевого самоврядування, делегованих органам виконавчої влади відповідними радами; визначають порядок надання адміністративних послуг; стосуються правового статусу громадських об`єднань, їх фінансування та діяльності; передбачають надання пільг чи встановлення обмежень для суб`єктів господарювання та інститутів громадянського суспільства; стосуються присвоєння юридичним особам та об`єктам права власності, які за ними закріплені, об`єктам права власності, які належать фізичним особам, імен (псевдонімів) фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій; стосуються витрачання бюджетних коштів (звіти головних розпорядників бюджетних коштів за минулий рік), здійснюються у формі публічного громадського обговорення та/або електронних консультацій з громадськістю.
Публічне громадське обговорення передбачає організацію і проведення публічних заходів: конференцій, форумів, громадських слухань, засідань за круглим столом, зборів, зустрічей (нарад) з громадськістю; Інтернет-конференцій, відеоконференцій. Додатково у рамках публічного громадського обговорення можуть проводитися засідання громадських рад, інших допоміжних органів, утворених при органах виконавчої влади.
43. Відповідно до п. 16 Порядку № 996 електронні консультації з громадськістю проводяться у підрубриці «Електронні консультації з громадськістю» рубрики «Консультації з громадськістю» офіційного веб-сайту органу виконавчої влади.
Під час проведення електронних консультацій з громадськістю орган виконавчої влади оприлюднює на своєму офіційному веб-сайті та на урядовому веб-сайті «Громадянське суспільство і влада» інформаційне повідомлення про проведення електронних консультацій, текст проекту акта, винесеного на обговорення. В інформаційному повідомленні про проведення електронних консультацій з громадськістю зазначаються: найменування органу виконавчої влади, який проводить електронні консультації з громадськістю; назва проекту акта або стислий зміст пропозиції щодо реалізації державної політики у відповідній сфері державного і суспільного життя, винесеної на обговорення; соціальні групи населення та заінтересовані сторони, на які поширюватиметься дія рішення, яке планується прийняти за результатами електронних консультацій з громадськістю; можливі наслідки проведення в життя рішення для різних соціальних груп населення та заінтересованих сторін; електронна адреса, строк і форма подання пропозицій та зауважень; номер телефону, за яким надаються консультації з питання, що винесено на обговорення; прізвище, ім`я відповідальної особи органу виконавчої влади; строк і спосіб оприлюднення результатів обговорення (пункт 17 Порядку № 996).
44. Судами попередніх інстанцій встановлено та вбачається з матеріалів справи, що результати громадських обговорень щодо створення Білівського опорного закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Чортківської міської ради Тернопільської області та його філій, зафіксовані у протоколі від 05 березня 2021 року.
Також, Чортківською міською радою проведено зустрічі із жителями с. Біла, с. Бичківці, та с. Скородинці, на яких здійснено обговорення створення Білівського опорного закладу середньої освіти І-ІІІ ступенів Чортківської міської ради Тернопільської області та його філій.
Проект рішення про створення опорного закладу освіти у Чортківській міській територіальній громаді та реорганізації закладів освіти було оприлюднено на офіційному веб-сайті Чортківської міської ради до 05 серпня 2020 року, тобто більш як за рік до прийняття оскаржуваного в даній справі рішення, що кореспондує до вимог норми ст. 32 Закону України «Про повну загальну середню освіту».
45. Враховуючи вищенаведене, колегія суддів погоджується з висновками судів першої та апеляційної інстанцій щодо відсутності підстав для визнання протиправним та скасування рішення Чортківської міської ради Тернопільської області від 17 вересня 2021 року № 664 «Про створення опорного закладу загальної середньої освіти».
Також, колегія суддів вважає вірними висновки судів попередніх інстанцій щодо відсутності підстав для задоволення позовної вимоги про скасування запису в Єдиному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 30 вересня 2021 року, яким Товстенською селищною радою Заліщицького (на даний момент Чортківський) району Тернопільської області до Єдиного Державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесено запис № 1006341070009000142, оскільки під час розгляду справи встановлено правомірність рішення від 17 вересня 2021 року № 664 «Про створення опорного закладу загальної середньої освіти».
46. Колегія суддів критично ставиться до посилань скаржника на те, що він на момент подачі позовної заяви займав посаду директора реорганізованої Білівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Чортківської міської ради Тернопільської області та виконував обов`язки директора Білівського опорного закладу середньої освіти, а отже є учасником освітнього процесу і мав всі підстави звернутись до адміністративного суду.
Так, позивач покликається на абстрактні порушення своїх прав, при цьому не спростовує висновки судів попередніх інстанцій, що прийняте рішення покращить якість освіти в цілому та реалізує принципи оптимізації діяльності навчальних закладів, що, в свою чергу, створює кращі умови на здобуття кваліфікованої освіти в майбутньому.
Такі висновки узгоджуються з правовою позицією викладеною у постанові Верховного Суду від 13 квітня 2022 року у справі № 814/693/18.
47. Посилання скаржника на те, що судом апеляційної інстанції при прийнятті рішення не було враховано висновків Верховного Суду викладених у постановах від 18 листопада 2021 року у справі № 813/3928/17 та від 12 грудня 2019 року у справі № 200/13942/18-а є необґрунтованими та безпідставними, оскільки правовідносини у цій справі не є подібними з правовідносинами у справах, які наводить скаржник.
48. Інші доводи касаційної скарги не спростовують вищенаведені висновки судів попередніх інстанцій.
49. Частиною другою статті 6 КАС України передбачено, що суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.
50. Закон України «Про судоустрій і статус суддів» встановлює, що правосуддя в Україні функціонує на засадах верховенства права відповідно до європейських стандартів та спрямоване на забезпечення права кожного на справедливий суд.
51. Відповідно до статті 17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» суди застосовують як джерело права при розгляді справ положення Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод та протоколів до неї, а також практику Європейського суду з прав людини та Європейської комісії з прав людини.
52. Суд враховує позицію Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки аргументів учасників справи у касаційному провадженні), сформовану, зокрема у справах «Салов проти України» (заява № 65518/01; пункт 89), «Проніна проти України» (заява № 63566/00; пункт 23) та «Серявін та інші проти України» (заява № 4909/04; пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення.
53. Суд враховує позицію Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки аргументів учасників справи у касаційному провадженні), сформовану, зокрема у справах «Салов проти України» (заява № 65518/01; пункт 89), «Проніна проти України» (заява № 63566/00; пункт 23) та «Серявін та інші проти України» (заява № 4909/04; пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (див. рішення у справі «Руїс Торіха проти Іспанії» (Ruiz Torija v. Spain) серія A. 303-A; пункт 29).и повинні діяти вчасно та в належний і послідовний спосіб (рішення у справах «Beyeler v. Italy» № 33202/96, «Oneryildiz v. Turkey» № 48939/99, «Moskal v. Poland» № 10373/05).
54. Відповідно до ч. 1 ст. 350 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.
55. З огляду на вказане, колегія суддів вважає, що рішення судів першої та апеляційної інстанцій у цій справі є законними та обґрунтованими і не підлягають скасуванню, оскільки суди, всебічно перевіривши обставини справи, вирішили спір у відповідності з нормами матеріального права та при дотриманні норм процесуального права, в оскаржуваних судових рішеннях повно і всебічно з`ясовані обставини в адміністративній справі з наданням оцінки всім аргументам учасників справи, а доводи касаційної скарги їх не спростовують.
56. Оскільки колегія суддів залишає в силі рішення судів першої та апеляційної інстанцій, то відповідно до ст. 139 КАС України судові витрати не підлягають новому розподілу.
Керуючись ст. ст. 341, 345, 349, 350, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду, -
П О С Т А Н О В И В:
Касаційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення.
Рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 16 травня 2022 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 21 вересня 2022 року залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною та оскарженню не підлягає.
СуддіС.Г. Стеценко А.Ю. Бучик Т.Г. Стрелець
Суд | Касаційний адміністративний суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 22.03.2023 |
Оприлюднено | 24.03.2023 |
Номер документу | 109758919 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Стеценко С.Г.
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кушнерик Мар’ян Петрович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кушнерик Мар’ян Петрович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кушнерик Мар’ян Петрович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кушнерик Мар’ян Петрович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кушнерик Мар’ян Петрович
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Дерех Надія Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні