ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
06 жовтня 2022 року м. Київ № 640/19672/21
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі судді Васильченко І.П. розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін адміністративну справу
за позовом ОСОБА_1
до Держаної міграційної служби України,
Центрального міжрегіонального управління Державної міграційної служби у
місті Києві та Київській області в особі Печерського районного відділу
Центрального міжрегіонального управління Державної міграційної служби у
місті Києві та Київській області,
третя особа Головне управління Державної міграційної служби України в Донецькій
області
про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити дії
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 (далі-позивач) звернувся до Окружного адміністративного суду м. Києва із позовною заявою до Державної міграційної служби України (далі-відповідач1), Центрального міжрегіонального управління Державної міграційної служби у місті Києві та Київській області в особі Печерського районного відділу Центрального міжрегіонального управління Державної міграційної служби у місті Києві та Київській області (далі-відповідач2), третя особа: Головне управління Державної міграційної служби України в Донецькій області (далі-третя особа), в якій просить суд:
- визнати протиправною бездіяльність Центрального міжрегіонального управління Державної міграційної служби у місті Києві та Київській області в особі Печерського районного відділу Центрального міжрегіонального управління Державної міграційної служби у місті Києві та Київській області по оформленню паспорта громадянина України у вигляді ID-картки на ім`я ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1
- зобов`язати Центральне міжрегіональне управління Державної міграційної служби у місті Києві та Київській області в особі Печерського районного відділу Центрального міжрегіонального управління Державної міграційної служби у місті Києві та Київській області оформити і видати ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , паспорт громадянина України у вигляді ID-картки.
Ухвалою Окружного адміністративного суду м. Києва від 15 квітня 2020 року відкрито провадження у справі у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін, встановлено відповідачу строк для надання відзиву на позов.
Ухвалою Окружного адміністративного суду м. Києва від 17 листопада 2021 року прийнято заяву про зміну предмету позову та залучено в якості співвідповідача Центрального міжрегіонального управління Державної міграційної служби у місті Києві та Київській області в особі Печерського районного відділу Центрального міжрегіонального управління Державної міграційної служби у місті Києві та Київській області.
Ухвалою Окружного адміністративного суду м. Києва від 16 лютого 2022 року залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє позовних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Головне управління Державної міграційної служби України в Донецькій області.
В обґрунтування позовної заяви зазначено, що відмова відповідач є незаконною, протиправною, такою що порушує конституційні права та свободи, обмежує особисті немайнові права та майнові інтереси позивача, має для нього та його життя негативні наслідки. Отже вказане оскаржуване рішення (відмова) суб`єкта владних повноважень безумовно підлягає визнанню протиправним та підлягає скасуванню.
Представник відповідача 1 надіслав до суду відзив, в якому заперечував проти позову, зазначивши, що позов є необґрунтованим та безпідставним, оскільки вимоги позивача заявлені до не належного відповідача.
Представник відповідача 2 подав відзив на позов, в якому заперечував проти позову. Вважає, що відповідач 2 при прийнятті спірного рішення діяв на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Так, оскільки під час перевірки інформації та встановлення особи, було встановлено, що ГУ ДМС в Донецькій області проводиться службова перевірка підстав оформлення паспорта громадянина України серії НОМЕР_1 , за обміном якого і звернувся позивач, а тому йому тимчасово було відмолено у видачі нового паспорту.
Третя особа правом подачі письмових пояснення щодо предмету позову не скористалася.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Окружний адміністративний суд міста Києва встановив наступне.
22 липня 2008 року позивач, ОСОБА_1 , був документований паспортом громадянина України серії НОМЕР_1 , виданий Червоногвардійським РВ Макіївського МУ ГУМВС України в Донецькій області.
23 травня 2012 року працівниками УГІРФО ГУ МВС України в Донецькій області було складено висновок за результатами службового розслідування за фактом видачі довідки № 327 щодо належності до громадянства України, оформлення паспорту громадянина України серії НОМЕР_1 позивачу.
Вважаючи вказаний висновок протиправним ОСОБА_1 звернувся до Окружного адміністративного суду міста Києва із адміністративним позовом (справа №826/13810/16) про визнання протиправним і скасування висновку УГІРФО ГУ МВС України в Донецькій області від 23 травня 2012 року за результатами службового розслідування за фактом видачі довідки №327 щодо належності до громадянства України, оформлення паспорту громадянина України ОСОБА_1 в частині скасування рішення від 09.07.2008 року та довідки № 327 щодо належності ОСОБА_1 до громадянства України. Також позивач просив суд зобов`язати Державну міграційну службу України документувати його паспортом громадянина України.
19 липня 2017 року Окружним адміністративним судом міста Києва було прийнято постанову у справі № 826/13810/16, якою було відмовлено у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1
22 січня 2018 року Київським апеляційним адміністративним судом, за наслідками розгляду апеляційної скарги, було прийнято постанову, якою апеляційну скаргу було залишено без задоволення, а постанову Окружного адміністративного суду міста Києва у справі № 826/13810/16 було залишено без змін.
Подана касаційна скарга позивача була вирішена постановою Верховного суду від 10 вересня 2019 року у справі № 826/13810/16, якою касаційну скаргу ОСОБА_1 було задоволено частково.
10 вересня 2019 року Постановою Верховного суду скасовано постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 19 липня 2017 року та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 22 січня 2018 року в частині відмови в задоволенні позовних вимог про визнання протиправним і скасування висновку за результатами службового розслідування за фактом видачі довідки №327 щодо належності до громадянства України, оформлення паспорту громадянина України ОСОБА_1 від 23 травня 2012 року в частині скасування рішення від 09 липня 2008 року та довідки №327 щодо належності ОСОБА_1 до громадянства України та закрито провадження в справі в цій частині.
В іншій частині постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 19 липня 2017 року та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 22 січня 2018 року залишено без змін.
При цьому, Державною міграційною службою було внесено до відповідних облікових реєстрів інформацію про те, що паспорт громадянина України на ім`я ОСОБА_1 був визнаний недійсним і таким, що підлягає вилученню.
В подальшому, рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 21 липня 2020 року в адміністративній справі №640/8932/20, залишеною без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 10 листопада 2020 року, позовні вимоги ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ІПН НОМЕР_2 ) задоволено; визнано протиправною бездіяльність Державної міграційної служби України по вилученню із відомчої інформаційної системи Державної міграційної служби України інформації про визнання недійсним та таким, що підлягає вилученню, паспорта громадянина України серії НОМЕР_1 , виданого Червоногвардійським РВ Макіївського МУ ГУ МВС України у Донецькій області 22.07.2008 року; зобов`язано Державну міграційну службу України вилучити із відомчої інформаційної системи Державної міграційної служби України інформацію про визнання недійсним та таким, що підлягає вилученню, паспорта громадянина України серії НОМЕР_1 , виданого Червоногвардійським РВ Макіївського МУ ГУ МВС України у Донецькій області 22.07.2008 року.
28 грудня 2020 року ОСОБА_1 звернувся до центру обслуговування «Паспортний сервіс» Державного підприємства «ДОКУМЕНТ», яке входить до сфери управління Державної міграційної служби України, із заявою про оформлення паспорта громадянина України у вигляді ID-картки шляхом обміну наявного у нього паспорта громадянина України зразка 1994 року. Оформлення паспорта громадянина України у вигляді ID-картки було зумовлене тим, що станом на дату звернення ОСОБА_1 вже виповнилось 45 років і він не звернувся до Державної міграційної служби в установленому законом порядку не пізніше як через місяць після досягнення відповідного віку для вклеювання до паспорта зразка 1994 року нових фотокарток.
Пропуск вказаного місячного строку був для вклеювання нових фотокарток був зумовлений тривалим обліком паспорта громадянина України ОСОБА_1 серії НОМЕР_1 , виданого Червоногвардійським РВ Макіївського МУ ГУ МВС України в Донецькій області 22.07.2008 року, зразка 1994 року у відомчої інформаційної системи Державної міграційної служби України як визнаного недійсним та такого, що підлягає вилученню. Такі дані про паспорт були вилучені із відомчої інформаційної системи Державної міграційної служби України на підставі рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 21 липня 2020 року у справі № 640/8932/20.
Згідно заяви-приєднання № 3-28122020/202 і акту виконаних робіт від 28 грудня 2020 року строк оформлення паспорта громадянина України складав 10 робочих днів, тобто мав бути виданий ОСОБА_1 , з урахуванням вихідних і святкових днів, не пізніше 11 січня 2021 року.
Однак станом на час звернення до суду паспорт громадянина України у вигляді ID-картки ОСОБА_1 не виданий.
Позивач, вважаючи вказану бездіяльність відповідача протиправною, звернувся до суду за захистом своїх порушених прав та законних інтересів.
Досліджуючи надані сторонами докази, аналізуючи наведені міркування та заперечення, оцінюючи їх в сукупності, суд бере до уваги наступне.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ст. 5 Закону України «Про громадянство України» від 18 січня 2001 року № 2235-III (далі Закон № 2235-III) документами, що підтверджують громадянство України, є: 1) паспорт громадянина України; 3) паспорт громадянина України для виїзду за кордон; 4) тимчасове посвідчення громадянина України; 6) дипломатичний паспорт; 7) службовий паспорт; 8) посвідчення особи моряка; 9) посвідчення члена екіпажу; 10) посвідчення особи на повернення в Україну.
Постановою Верховної Ради України від 26 червня 1992 р. № 2503-XII затверджено Положення про паспорт громадянина України та Положення про паспорт громадянина України для виїзду за кордон (далі Положення № 2503).
Відповідно до п. 1, 3, 5, 8, 9-11 Положення № 2503 паспорт громадянина України є документом, що посвідчує особу власника та підтверджує громадянство України. Паспорт є дійсним для укладання цивільно-правових угод, здійснення банківських операцій, оформлення доручень іншим особам для представництва перед третьою особою лише на території України, якщо інше не передбачено міжнародними договорами України.
Бланки паспортів виготовляються на замовлення центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері громадянства, з високоякісного паперу з використанням спеціального захисту.
Отже, чинним Положенням про паспорт громадянина України передбачено дві форми паспорта громадянина України: книжечка і картка.
Відповідно до п.п. 1 п. 100 Порядку № 302 територіальний орган/територіальний підрозділ ДМС має право відмовити особі в оформленні або видачі паспорта, якщо: особа не є громадянином України.
Відповідно до п. 5 Постанови КМУ від 25.03.2015 року № 302 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26 жовтня 2016 р. № 745) (далі - Порядку № 302) у разі втрати або викрадення паспорта особі замість втраченого або викраденого оформляється та видається новий паспорт.
Згідно з п. 46 Постанови КМУ від 25.03.2015 року № 302 заявник для оформлення паспорта замість втраченого або викраденого подає такі документи: 1) заяву встановленого МВС зразка про втрату або викрадення паспорта зразка 1994 року (далі - заява про втрату паспорта); 2) витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань (у разі викрадення паспорта на території України); 3) посвідчення про взяття на облік бездомних осіб (для бездомних осіб); 5) рішення суду про встановлення особи (для осіб, яких не було встановлено за результатами проведення процедури встановлення особи); 6) документ, що посвідчує особу законного представника/ уповноваженої особи, та документ, що підтверджує повноваження особи як законного представника/уповноваженої особи; 7) документи, що підтверджують сплату адміністративного збору, або оригінал документа про звільнення від його сплати. Оригінал документа про звільнення від сплати адміністративного збору повертається заявнику, а до заяви-анкети додається його копія, засвідчена працівником територіального органу/територіального підрозділу ДМС, уповноваженого суб`єкта шляхом проставлення відмітки Згідно з оригіналом та підпису із зазначенням його посади, прізвища, ініціалів та дати; 8) документи, що підтверджують відомості для внесення додаткової змінної інформації до безконтактного електронного носія та у паспорт (за наявності таких документів): про місце проживання - довідку органу реєстрації встановленого зразка; про народження дітей - свідоцтва про народження дітей; про шлюб і розірвання шлюбу - свідоцтво про шлюб, свідоцтво про розірвання шлюбу, рішення суду про розірвання шлюбу, яке набрало законної сили, або виданий компетентними органами іноземної держави документ, який згідно з її національним законодавством підтверджує відповідний факт; про зміну імені - свідоцтво про зміну імені, свідоцтво про народження, свідоцтво про шлюб, свідоцтво про розірвання шлюбу, рішення суду про розірвання шлюбу, яке набрало законної сили, або виданий компетентними органами іноземної держави документ, який згідно з її національним законодавством підтверджує відповідний факт; документ, що засвідчує реєстрацію в Державному реєстрі фізичних осіб - платників податків з даними про РНОКПП, або повідомлення про відмову від його прийняття, або дані про РНОКПП, внесені до паспорта або свідоцтва про народження. Особа може пред`явити копію документа, що засвідчує реєстрацію особи в Державному реєстрі фізичних осіб - платників податків, у тому числі в електронній формі, за умови наявності в територіального органу/територіального підрозділу ДМС, уповноваженого суб`єкта технічної можливості провести перевірку відповідності реєстраційних даних особи даним Державного реєстру фізичних осіб - платників податків в електронній формі інформаційно-телекомунікаційними засобами з використанням технічного та криптографічного захисту інформації відповідно до вимог законодавства з питань захисту інформації; 9) одну фотокартку розміром 10 х 15 сантиметрів для внесення відцифрованого образу обличчя особи шляхом сканування із застосуванням засобів Реєстру - для оформлення паспорта особі, яка не може пересуватися самостійно у зв`язку з тривалим розладом здоров`я, що підтверджується медичним висновком відповідного закладу охорони здоров`я, оформленим в установленому порядку, або особі, яка відбуває покарання в установах виконання покарань або стосовно якої обрано запобіжний захід у вигляді тримання під вартою, або яка перебуває на тривалому стаціонарному лікуванні в закладах МОЗ закритого типу (в разі потреби); 10) паспорт громадянина України для виїзду за кордон, у тому числі строк дії якого закінчився (для особи, яка постійно проживає за кордоном, або яка постійно проживала за кордоном та повернулася на постійне проживання в Україну); 11) заява про зняття з консульського обліку.
У разі втрати/викрадення паспорта, оформленого територіальним підрозділом ДМС, МВС, який припинив діяльність або тимчасово не здійснює свої повноваження, заявник додатково подає всі наявні документи, у тому числі документи, що містять фотозображення особи, які дають змогу ідентифікувати таку особу.
До документів також долучаються власноручно написана заява особи про необхідність оформлення паспорта, в якій за відсутності документів, зазначених в абзаці вісімнадцятому цього пункту, зазначається відповідна інформація, та окремий аркуш з підписом особи (у разі відсутності фізичних вад) для подальшого сканування із застосуванням засобів Реєстру.
Згідно з п. 49 Постанови КМУ від 25.03.2015 року № 302 після прийняття до розгляду заяви-анкети та доданих до неї документів працівник територіального органу/територіального підрозділу ДМС здійснює заходи з ідентифікації особи, на ім`я якої оформляється паспорт.
Відповідно до п. 50 Постанови КМУ від 25.03.2015 року № 302 ідентифікація особи здійснюється на підставі даних, отриманих з баз даних Реєстру.
Пошук в Реєстрі інформації щодо особи здійснюється за поданими персональними даними (у тому числі тими, що змінилися).
До запровадження органами реєстрації внесення до Реєстру відомостей про місце проживання особи в установленому законодавством порядку відомості про реєстрацію місця проживання, які подаються заявником, перевіряються за даними обліку територіального органу ДМС.
Рішення про оформлення паспорта приймається територіальним органом/територіальним підрозділом ДМС за результатами ідентифікації особи та перевірки факту належності особи до громадянства України (у разі оформлення паспорта вперше із застосуванням засобів Реєстру).
Відповідно до п. 24 Порядку № 302 працівник територіального органу/територіального підрозділу ДМС, уповноваженого суб`єкта під час приймання документів від заявника перевіряє повноту поданих заявником документів, зазначених у п.п. 35, 46 і 69 цього Порядку, відповідність їх оформлення вимогам законодавства.
У разі виявлення факту подання не всіх необхідних документів або подання документів, оформлення яких не відповідає вимогам законодавства, територіальний орган ДМС/територіальний підрозділ ДМС. уповноважений суб`єкт інформує заявника про відмову в прийнятті документів із зазначенням підстав такої відмови. За бажанням заявника відмова надається в письмовому вигляді.
Заявник має право повторно звернутися до територіального органу/територіального підрозділу ДМС, уповноваженого суб`єкта в разі зміни або усунення обставин, у зв`язку з якими йому було відмовлено в прийнятті документів.
Якщо під час прийому документів заявник надав паспорт, який, за даними відомчої інформаційної системи ДМС. визнано недійсним відповідно до пункту 108 цього Порядку, працівник територіального органу/територіального підрозділу ДМС, уповноваженого суб`єкта здійснює його вилучення в порядку, передбаченому п. 107 цього Порядку.
Після прийняття до розгляду заяви-анксти та доданих до неї документів працівник територіального підрозділу ДМС здійснює заходи з ідентифікації особи, на ім`я якої оформляється паспорт (п. 38 Порядку № 302).
Ідентифікація особи здійснюється на підставі даних, отриманих з баз даних Реєстру.
Пошук в Реєстрі інформації щодо особи здійснюється за поданими персональними даними (у тому числі тими, що змінилися).
До запровадження органами реєстрації внесення до Реєстру відомостей про місце проживання особи в установленому законодавством порядку відомості про реєстрацію місця проживання, які подаються заявником, перевіряються за даними обліку територіального органу ДМС.
Рішення про оформлення паспорта приймається територіальним органом/територіальним підрозділом ДМС за результатами ідентифікації особи та перевірки факту належності особи до громадянства України (у разі оформлення паспорта вперше із застосуванням засобів Реєстру (п. 73 Порядку № 302).
Ідентифікація особи, на ім`я якої оформляється паспорт у зв`язку з обміном паспорта зразка 1994 року і стосовно якої відсутня інформація в базах даних Реєстру, здійснюється відповідно до наявних державних та єдиних реєстрів, інших інформаційних баз, що перебувають у власності держави або підприємств, установ та організацій.
Надсилання запитів для перевірки інформації про особу здійснюється відповідно до п. 41 цього Порядку (п. 74 Порядку № 302).
За результатами проведених перевірок, підтвердження факту видачі паспорта зразка 1994 року, ідентифікації особи працівник територіального підрозділу ДМС приймає рішення про оформлення паспорта або про відмову в його оформленні (п. 79 Порядку № 302).
У разі коли паспорт зразка 1994 року був оформлений територіальним підрозділом ДМС, який припинив діяльність або тимчасово не здійснює свої повноваження, територіальний підрозділ ДМС надсилає запити до відповідного територіального органу ДМС (п. 80 Порядку № 302).
28.12.2020 позивач звернувся до Державного підприємства «Документ» із заявою про оформлення паспорта громадянина України у вигляді ID-картки у зв`язку з непридатністю паспорта для подальшого використання шляхом обміну.
Відповідно до п. 69 Порядку № 302 позивач надав наступні документи: - паспорт громадянина України серії НОМЕР_1 виданий 22.07.2008 Червоногвардійським РВ Макіївського МУ ГУ МВС України в Донецькій області; - паспорт громадянина України для виїзду за кордон серії НОМЕР_3 від 08.12.2008, орган що видав 1401; - свідоцтво про шлюб; - картка фізичної особи-платників податків; - посвідчення водія; - квитанцію про сплату адміністративної послуги та державного мита.
На підставі наданих документів сформовано заяву-анкету № 5504648 від 28.12.2020 для внесення інформації до ЄДДР у зв`язку з оформленням паспорта громадянина України позивачу у зв`язку з непридатністю паспорта для подальшого використання (далі - заява-анкета).
Після прийняття до розгляду заяви-анкети та поданих до неї документів Печорським відділом ЦМУ ДМС проведено заходи з ідентифікації особи позивача.
Враховуючи вимоги п.п. 73, 74 Порядку № 302, було встановлено, що позивач - ОСОБА_1 - документований паспортом громадянина України для виїзду за кордон серії НОМЕР_3 на прізвище ОСОБА_1 (далі - паспорт для виїзду за кордон) з помилкою тобто надана інформація потребує додаткової перевірки.
З метою проведення перевірки дотримання вимог законодавства під час внесення інформації про особу до Реєстру вперше при оформленні паспорта громадянина України для виїзду за кордон, коли ідентифікація особи здійснюється на підставі паспорта громадянина України зразка 1994 року, виданого територіальним органом/територіальним підрозділом ДМС, МВС, що припинив діяльність або тимчасово не здійснює свої повноваження, було направлено запит до Головного Управління ДМС України в Донецькій області (далі - ГУ ДМС України в Донецькій області).
Проведення перевірок, підтвердження факту видачі паспорта зразка 1994 року, ідентифікації особи, прийняття рішень про оформлення паспорта або про відмову в його оформленні здійснюється працівниками територіального підрозділу ДМС за місцем знаходження центру надання адміністративних послуг або паспортного сервісу.
За результатом здійснених перевірок та отриманої інформації Печерським відділом ЦМУ ДМС повідомлено позивача про те, що відповідно до наданих документів, що посвідчують особу, не вбачається за можливе провести ідентифікацію особи, як того вимагають п.п. 73, 74 Порядку № 302.
Під час перевірки інформації встановлено, що ГУ ДМС в Донецькій області відповідно до п. 109 Порядку № 302 проводиться службова перевірка підстав оформлення паспорта громадянина України серії НОМЕР_1 .
На підставі вищевикладеного та відповідно до п. 79 Порядку № 302, Печерським відділом ЦМУ ДМС тимчасово відмовлено ОСОБА_1 в оформленні паспорта громадянина України у формі картки, про що позивача було повідомлено відповідним листом Печерського відділу ЦМУ ДМС від 12.01.2021 № 8030-150/8030.2-21 та роз`яснено, щодо можливості повторного звернення з дотриманням вимог та визначеному законодавством порядку.
Пунктом 100 Порядку № 302 встановлено, що територіальний орган/територіальний підрозділ ДМС має право відмовити особі в оформленні або видачі паспорта, якщо:
1) особа не є громадянином України;
2) особа вже отримала паспорт (у тому числі паспорт зразка 1994 року), який є дійсним на день звернення (крім випадків обміну паспорта у зв`язку з виявленням помилки в інформації, внесеній до нього; звернення для обміну протягом одного місяця до дати закінчення строку дії паспорта; непридатності для подальшого використання);
3) дані, отримані з баз даних Реєстру, картотек, не підтверджують надану заявником інформацію;
4) за видачею паспорта звернувся законний представник, який не має документально підтверджених повноважень на отримання паспорта;
5) особа подала не в повному обсязі документи та інформацію, необхідні для оформлення і видачі паспорта;
6) особу не встановлено за результатами проведення процедури встановлення особи.
Положеннями п. 101 Порядку № 302 визначено, що у рішенні про відмову в оформленні чи видачі паспорта, яке доводиться до відома заявника в порядку і строки, встановлені законодавством, зазначаються підстави відмови.
У разі подання заяви-анкети через уповноваженого суб`єкта територіальний орган/територіальний підрозділ ДМС надсилає письмове повідомлення про прийняте рішення до уповноваженого суб`єкта для подальшого вручення заявнику.
Заявник має право повторно звернутися до територіального органу/територіального підрозділу ДМС, уповноваженого суб`єкта в разі зміни або усунення обставин, у зв`язку з якими йому було відмовлено в оформленні чи видачі паспорта.
Так, Рішенням від 12.01.2021 року позивачу тимчасово відмовлено громадянину ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , в оформленні та видачі паспорта громадянина України у формі картки на підставі п.79 Порядку оформлення, видачі, J обміну, пересилання, вилучення, повернення державі, визнання недійсним таш| знищення паспорта громадянина України, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 25.03.2015 № 302 (зі змінами).
Щодо посилань позивача, що його особа встановлювалася при вирішенні судових справ за участі відповідача 1, та відповідачу 1 неодноразово були направлені та отримані ним копії документів, які посвідчують особу позивача, суд вважає їх безпідставними з огляду на наступне.
Так, відповідно до пункту 7 Положення про Державну міграційну службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.08.2014 № 360 (далі - Положення № 360), ДМС здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи та територіальні підрозділи, у тому числі міжрегіональні. На утворені територіальні органи та територіальні підрозділи ДМС може покладатися виконання окремих завдань за міжрегіональним принципом.
Порядок оформлення, видачі, обміну, пересилання, вилучення, повернення державі, визнання недійсним та знищення паспорта громадянина України, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 25.03.2015 № 302 в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26.10.2016 № 745 (далі - Порядок № 302).
Відповідно до пункту 71 Порядку № 302, працівник територіального органу/територіального підрозділу ДМС, на якого згідно з його службовими обов`язками покладаються функції з оформлення паспорта, вчиняє дії, передбачені пунктами 24-29, 32-34 цього Порядку, і приймає до розгляду заяву-анкету та додані до неї документи.
Відповідно до пункту 24 Порядку № 302, працівник територіального органу/територіального підрозділу ДМС, уповноваженого суб`єкта під час приймання документів від заявника перевіряє повноту поданих заявником документів, зазначених у пунктах 35, 46 і 69 цього Порядку, відповідність їх оформлення вимогам законодавства.
У разі виявлення факту подання не всіх необхідних документів або подання документів, оформлення яких не відповідає вимогам законодавства, територіальний орган ДМС/територіальний підрозділ ДМС, уповноважений суб`єкт інформує заявника про відмову в прийнятті документів із зазначенням підстав такої відмови. За бажанням заявника відмова надається в письмовому вигляді.
Заявник має право повторно звернутися до територіального органу/територіального підрозділу ДМС, уповноваженого суб`єкта в разі зміни або усунення обставин, у зв`язку з якими йому було відмовлено в прийнятті документів.
Якщо під час прийому документів заявник надав паспорт, який, за даними відомчої інформаційної системи ДМС, визнано недійсним відповідно до пункту 108 цього Порядку, працівник територіального органу/територіального підрозділу ДМС, уповноваженого суб`єкта здійснює його вилучення в порядку, передбаченому пунктом 107 цього Порядку.
Відповідно до пункту 76 Порядку № 302, за результатами проведених перевірок, підтвердження факту видачі паспорта зразка 1994 року, ідентифікації особи працівник територіального підрозділу ДМС приймає рішення про оформлення паспорта або про відмову в його оформленні.
Як зазначено самим позивачем в позовній заяві він звернувся 28.12.2020 до відділу мобільного обслуговування громадян Державного підприємства «Документ», за адресою: вул. Генерала Алмазова, 11 з метою оформлення паспорту громадянина України у вигляді ID-картки шляхом обміну.
Проведення перевірок, підтвердження факту видачі паспорта зразка 1994 року, ідентифікації особи, прийняття рішень про оформлення паспорта або про відмову в його оформленні здійснюється працівниками територіального підрозділу ДМС за місцем знаходження центру надання адміністративних послуг або паспортного сервісу.
За результатом здійснених перевірок та отриманої інформації Печерським РВ ЦМУ ДМС в місті Києві та Київській області повідомлено позивача про те, що відповідно до наданих документів, що посвідчують особу не вбачається за можливе провести ідентифікацію особи, як того вимагають пункти 73, 74 Порядку № 302.
Під час перевірки інформації було встановлено, що ГУ ДМС в Донецькій області відповідно до пункту 109 Порядку № 302, проводиться службова перевірка підстав оформлення паспорта громадянина України серії НОМЕР_1 .
На підставі вищевикладеного та відповідно до пункту 79 Порядку № 302, Печерським РВ тимчасово відмовлено ОСОБА_1 в оформленні паспорта громадянина України у формі картки.
Про, що позивача було повідомлено відповідним листом Печерського РВ ЦМУ ДМС в місті Києві та Київській області від 12.01.2021 № 8030-150/8030.2-21.
Враховуючи вище викладене, суд приходить до висновку, що Печерським відділом ЦМУ ДМС заява позивача була розглянута, а тому у суду відсутні підстави для визнання бездіяльності протиправною.
Щодо позовних вимог в частині зобов`язання відповідача 2 оформити на видати позивачу паспорт у вигляді ID-картки, суд зазначає наступне.
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Відповідно до Рекомендацій Комітету Міністрів Ради Європи №R(80)2 стосовно здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятої Комітетом Міністрів 11.03.1980 року на 316-й нараді, під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.
Отже, суд зазначає, що дана позовна вимога є формою втручання в дискредиційні повноваження суб`єкта владних повноважень та виходить за межі завдань адміністративного, а відтак, позовні вимоги в цій частині не підлягають задоволенню.
Крім того, суд також враховує, що Головним управлінням ДМС у Донецькій області за результатами службової перевірки прийнято висновок від 22.09.2021 року №267/21 відповідно до якого паспорт громадянина України серії НОМЕР_1 , виданий 22.07.2008 Червоногвардійським РВ Макіївського МУ ГУМВС України в Донецькій області, вважати таким, що оформлений з порушенням вимог законодавства, та згідно з абзацом 9 пунктом 108 Порядку, визнати недійсним, підлягає анулювання та знищенню. При цьому, доказів скасування даного висновку сторонами не надано, а отже він є чинним.
З огляду на все викладене вище та виходячи із заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України, оцінки поданих доказів за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, виходячи з наведених висновків в цілому, суд доходить висновку, що позовні вимоги ОСОБА_1 не підлягають задоволенню.
Згідно з частиною 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до статті 72 Кодексу адміністративного судочинства України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Частиною 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Відповідно до частини 5 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України якщо сторону, на користь якої ухвалено рішення, звільнено від сплати судових витрат, з іншої сторони стягуються судові витрати на користь осіб, що їх понесли, пропорційно до задоволеної чи відхиленої частини вимог, а інша частина компенсується за рахунок коштів, передбачених Державним бюджетом України, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Якщо обидві сторони звільнені від сплати судових витрат, вони компенсуються за рахунок держави у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Оскільки матеріали справи не містять доказів понесення сторонами судових витрат, підстави для стягнення з відповідача на користь позивача судових витрат та компенсації судових витрат за рахунок коштів, передбачених Державним бюджетом України, відсутні.
Керуючись ст.ст. 2, 3, 6-11, 73-77, 79, 90, 139, 241 - 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
ВИРІШИВ:
В задоволенні позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ІПН НОМЕР_2 ) відмовити.
Рішення набирає законної сили відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 293, 295, 296 Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя І.П. Васильченко
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 06.10.2022 |
Оприлюднено | 12.10.2022 |
Номер документу | 106645933 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо реєстрації актів цивільного стану, крім актів громадянства |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Федотов Ігор В'ячеславович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Федотов Ігор В'ячеславович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Федотов Ігор В'ячеславович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Федотов Ігор В'ячеславович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Карпушова Олена Віталіївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Карпушова Олена Віталіївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Карпушова Олена Віталіївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Карпушова Олена Віталіївна
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Васильченко І.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні