Рішення
від 25.08.2022 по справі 580/654/22
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25 серпня 2022 року справа № 580/654/22

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Гараня С.М.,

за участю:

секретаря судового засідання Битяк Т.А.,

представника позивача адвоката Кучер Ю.В.(за ордером),

представника відповідача - Милокостенко К.В. (за довіреністю),

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду в порядку загального позовного провадження адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю Управлінська компанія Нова якість Благоустрій до виконавчого комітету Черкаської міської ради про визнання протиправною бездіяльності,

ВСТАНОВИВ:

До Черкаського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява товариства з обмеженою відповідальністю Управлінська компанія Нова якість Благоустрій (18036, м. Черкаси, вул. Смілянська, 145, далі позивач) до виконавчого комітету Черкаської міської ради (18001, м. Черкаси, вул. Б.Вишневецького, 36, далі відповідач), в якому просить визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо не виконання вимог, передбачених Порядком проведення конкурсу на надання послуг з вивезення побутових відходів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.11.2011 №1173, а саме призначення та проведення конкурсу визначення виконавця послуг з вивезення твердих побутових відходів на території м. Черкаси.

В обгрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що 04.06.2015 між виконавчим комітетом Черкаської міської ради, як замовником та комунальним підприємством «Черкаська служба чистоти», як виконавцем, укладено договір на надання послуг з вивезення твердих побутових відходів на території м. Черкаси (далі - договір). Згідно з п.1 договору, виконавець зобов`язується згідно з графіком надавати послуги з вивезення твердих побутових відходів на території м. Черкаси, а замовник зобов`язується виконати обов`язки, передбачені цим договором. Договір діє з 04.05.2015 до 31.05.2020 і набирає чинності з дня його укладення (пункт 11 договору). В подальшому, всупереч вимогам чинного законодавства та порушуючи інтерес позивача в доступі на ринок виконавців послуг, виконавчий комітет Черкаської міської ради замість оголошення конкурсу на визначення нового переможця, який буде надавати послуги з вивезення твердих побутових відходів у м. Черкаси, уклав додаткову угоду № 1 із КП "Черкаська служба чистоти", якою продовжив строк дії договору до 31.05.2025.

Відповідач позов не визнав, надав до суду письмовий відзив на позов, в якому зазначив, що станом на день звернення до суду ТОВ «Управлінська компанія «Нова «Благоустрій», в місті Черкаси проведений конкурс на надання послуг з вивезення твердих побутових відходів; визначено виконавця, який має право надавати послуги із вивезення твердих побутових відходів в м. Черкаси строком до 31.05.2025 та з яким укладено договір на надання послуг з вивезення твердих побутових відході на території міста Черкаси. Як вірно зазначено позивачем і не заперечується відповідачем, відповідно до п. 32 Порядку проведення конкурсу на надання послуг з вивезення побутових відходів, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 16.11.2011 №1173 (далі- Порядок) «Не пізніше ніж за два місяця до припинення договору на надання послуг з вивезення побутових відходів на певній території населеного пункту проводиться новий конкурс на надання послуг з вивезення побутових відходів на території, визначеній таким договором». Враховуючи, що строк дії договору на надання послуг з вивезення твердих побутових відходів на території м. Черкаси від 04.06.2015 не закінчився, тому до 31.05.2025, у виконавчого комітету Черкаської міської ради відсутній обов`язок проводити конкурс на надання послуг з вивезення побутових відходів. Такий обов`язок наступить не пізніше 30.03.2025, а тому вимоги ТОВ «Управлінська компанія «Нова якість» Благоустрій» є передчасними.

Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримала, посилаючись на обставини викладені в адміністративному позові.

Представник відповідача у судовому засіданні заперечувала проти задоволення позову.

Заслухавши пояснення представників учасників справи, дослідивши наявні в матеріалах справи докази, оцінивши їх в сукупності, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, судом встановлено таке.

Черкаською міською радою прийнято рішення від 19.08.2014 № 2-61 «Про визначення послуги з вивезення побутових відходів, як окремої комунальної послуги, право на яку виборюється на конкурсних засадах».

На виконання рішення виконавчого комітету Черкаської міської ради від 14.04.2015 № 397, в травні 2015 проведено конкурс для визначення виконавця послуг з вивезення твердих побутових відходів на території міста Черкаси відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 16.11.2011 №1173 «Питання надання послуг з вивезення побутових відходів».

Учасниками конкурсу з надання послуг з вивезення твердих побутових відходів були комунальне підприємство «Черкаська служби чистоти» Черкаської міської ради та товариство з обмеженою відповідальністю «СЕЛТІК», що підтверджується протоколом про розкриття конкурсних пропозицій проведення конкурсу на надання послуг з вивезення твердих побутових відходів від 26.05.2015 № 1.

За результатами оцінки конкурсних пропозицій, конкурсна комісія вирішила визнати КП «Черкаська служба чистоти» Черкаської міської ради переможцем конкурсу з надання послуг з вивезення твердих побутових відходів в м. Черкаси, що підтверджується протоколом оцінки конкурсних пропозицій на проведення конкурсу на надання послуг з вивезення твердих побутових відходів від 26.05.2015 №2.

Рішенням виконавчого комітету Черкаської міської ради від 29.05.2015 № 564 «Про введення в дію рішення конкурсної комісії щодо визначення переможця конкурсу на надання послуг з вивезення твердих побутових відходів в м. Черкаси» введено в дію рішення конкурсної комісії (протокол від 26.05.2015 № 2) щодо визначення переможця конкурсу на надання послуг з вивезення твердих побутових відходів в м. Черкаси комунального підприємства «Черкаська служба чистоти»; встановлено строк, протягом якого виконавець має право надавати послуги з вивезення твердих побутових відходів в м. Черкаси - 5 років з дня укладення договору.

04.06.2015 між виконавчим комітетом Черкаської міської ради, як замовником, та комунальним підприємством «Черкаська служба чистоти», як виконавцем, укладено договір на надання послуг з вивезення твердих побутових відходів на території м. Черкаси (далі - договір). Згідно з п.1 договору, виконавець зобов`язується згідно з графіком надавати послуги з вивезення твердих побутових відходів на території м. Черкаси, а замовник зобов`язується виконати обов`язки, передбачені цим договором. Договір діє з 04.05.2015 до 31.05.2020 і набирає чинності з дня його укладення (пункт 11 договору).

В подальшому, рішенням виконавчого комітету Черкаської міської ради від 28.02.2020 №202 «Про затвердження інвестиційної програми КП «Черкаська служба чистоти» та внесення змін до договору, беручи до уваги рішення Черкаської міської ради від 13.12.2019 № 2-5362 «Про здійснення заходів щодо поводження з побутовими дами в місті Черкаси», враховуючи необхідність впровадження єдиного тарифу на комунальну послугу з поводження з побутовими відходами, включаючи послуги з вивезення, перероблення та захоронення побутових твердих та інших відходів, з метою забезпечення безперервного збору, вивезення та захоронення твердих побутових відходів в місті Черкаси, вирішено серед іншого: продовжити строк дії договору від 04.06.2015 на надання послуг з вивезення твердих побутових відходів на території м. Черкаси, укладеного з комунальним підприємством «Черкаська служба чистоти» Черкаської міської ради, до 31.05.2025 (але у будь - якому випадку до дати укладання за результатами конкурсу нового договору на поводження з побутовими виходами), шляхом укладання додаткової угоди до договору згідно з додатком 2 до цього рішення; внести відповідні зміни до рішення виконавчого комітету Черкаської міської ради від 29.05.2015 № 564 «Про введення в дію рішення конкурсної комісії щодо визначення переможця конкурсу на надання послуг з вивезення твердих побутових відходів в м. Черкаси» щодо визначення переможця конкурсу на надання послуг з вивезення твердих побутових відходів в м. Черкаси». Додатковою угодою № 1 до договору від 02.03.2020 продовжено строк дії договору до 31.05.2025.

Вважаючи, протиправною бездіяльність відповідача щодо не проведення конкурсу з визначення виконавця послуг з вивезення твердих побутових відходів та яка призводить до обмеження конкуренції на ринку послуг з вивезення побутових відходів на території міста Черкаси, позивач звернувся з позовом до суду.

Надаючи оцінку правовідносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з такого.

Відповідно до ст. ст. 7, 19 Конституції України в Україні визнається і гарантується місцеве самоврядування. Правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною 3 статті 24 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" встановлено, що органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.

При прийнятті актів як нормативного, так і ненормативного (індивідуального характеру) державний чи інший орган повинен бути на це уповноважений, діяти в межах наданої йому компетенції.

Порядок проведення конкурсу на надання послуг з вивезення побутових відходів затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 16.11.2011 №1173.

Відповідно до п. 3 Порядку учасниками конкурсу можуть бути суб`єкти господарювання: установчими документами яких передбачено провадження діяльності у сфері поводження з побутовими відходами; які можуть забезпечити виконання обов`язків, визначених у частині другій статті 8 Закону України "Про житлово-комунальні послуги". Кількість учасників конкурсу не обмежується.

Згідно з п. 4 Порядку підготовка та проведення конкурсу забезпечується виконавчим органом сільської, селищної, міської ради або місцевою держадміністрацією у разі делегування їй повноважень відповідними радами у порядку, встановленому законом, виконавчим органом місцевого самоврядування суб`єкта співробітництва у формах, передбачених Законом України "Про співробітництво територіальних громад".

Відповідач п.32 Порядку визначено, що не пізніше ніж за два місяця до припинення договору на надання послуг з вивезення побутових відходів на певній території населеного пункту проводиться новий конкурс на надання послуг з вивезення побутових відходів на території, визначеній таким договором.

Позивач доказує порушення відповідачем положень постанови КМУ від 16 листопада 2011 р. № 1173 "Питання надання послуг з вивезення побутових відходів", якою прямо не передбачено права продовжувати договірні стосунки між відповідачем та КП «Черкаська служба чистоти» замість проведення нового конкурсу, як вимагає п.32 Порядку.

Під час розгляду справи судом встановлено, що рішення Черкаської міської ради від 28.02.2020 №202 «Про затвердження інвестиційної програми КП «Черкаська служба чистоти» та додаткова угода № 1 від 02.03.2020 до договору були предметом судового розгляду у справах № 925/967/20, № 925/788/20.

Так, рішенням господарського суду Черкаської області у справі № 925/967/20 за позовом ТОВ «Управлінська компанія «Нова якість «Благоустрій» про визнання незаконним та скасування рішення виконавчого комітету Черкаської міської ради "Про затвердження інвестиційної програми КП "Черкаська служба чистоти" та внесення змін до договору" від 28.02.2020 № 202 - визнання недійсною додаткової угоди № 1 від 02.03.2020 до договору на надання послуг з вивезення твердих побутових відходів на території м. Черкаси від 04.06.2015, укладеної між виконавчим комітетом Черкаської міської ради (код ЄДРПОУ 04061547) та комунальним підприємством "Черкаська служба чистоти" Черкаської міської ради" (код ЄДРПОУ 03328652) відповідно до рішення виконавчого комітету Черкаської міської ради "Про затвердження інвестиційної програми КП "Черкаська служба чистоти" та внесення змін до договору" № 202 від 28.02.2020 відмовлено повністю. Постановою Північного апеляційного господарського суду від 09.03.2021, рішення суду першої інстанції залишено без змін.

Рішенням господарського суду Черкаської області від 08.10.2020 у справі № 925/788/20 відмовлено у задоволенні позову ТОВ «Вельтум-Запоріжжя» про скасування рішення виконавчого комітету Черкаської міської ради від 28.02.2020 № 202 «Про затвердження інвестиційної програми КП «Черкаська служба чистоти» та внесення змін до договору», яким було продовжено строк дії договору від 04.06.2015 на надання послуг з вивезення твердих побутових відходів на території міста Черкаси укладеного з комунальним підприємством «Черкаська служба чистоти» Черкаської міської ради до 31.05.2025, шляхом укладання додаткової угоди до договору згідно з додатком 2 до цього рішення та внесені відповідні зміни до рішення Виконавчого комітету Черкаської міської ради від 29.05.2015 № 564. Вказане рішення 10.11.2020 набрало законної сили.

Отже станом на день звернення ТОВ «Управлінська компанія «Нова «Благоустрій» з позовом, в місті Черкаси проведений конкурс на надання послуг з вивезення твердих побутових відходів; визначено виконавця, який має право надавати послуги із вивезення твердих побутових відходів в м. Черкаси строком до 31.05.2025 та з яким укладено договір на надання послуг з вивезення твердих побутових відході на території міста Черкаси.

Крім того, станом на час розгляду справи діє рішення Черкаської міської ради від 12.08.2021 № 8-159 «Про організацію визначення виконавця послуг з поводження з побутовими відходами», яким значено, що: виконавець послуги з поводження з побутовими відходами у місті Черкаси є суб`єкт господарювання, визначений виконавцем послуг з поводження з побутовими відходами у встановленому законодавством порядку на конкурсних засадах; організатором конкурсу з визначення виконавця послуг з поводження з побутовими відходами у м. Черкаси є виконавчий комітет Черкаської міської ради, якому доручено провести конкурс відповідно до Порядку проведення конкурсу на надання послуг з вивезення побутових відходів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.11.2011 № 1173.

Прийняттю даного рішення передувало рішення Черкаської міської ради 13.12.2019 № 2-5362 «Про здійснення заходів щодо поводження з побутовими відходами в місті Черкаси», яким доручено виконавчим органам ради здійснити дії, направлені на встановлення тарифу комунальної послуги з поводження з побутовими відходами в місті Черкаси (як єдиного тарифу на комунальну послугу поводження з побутовими відходами), включаючи: послуги з вивезення, перероблення та захоронення побутових твердих, великогабаритних, ремонтних, рідких, небезпечних відходів).

Отже, рішенням Черкаської міської ради від 13.12.2019 № 2-5362 передбачено провести конкурс з визначення виконавця послуги з поводження з побутовими відходами у м. Черкаси, що відмінний від конкурсу з визначення виконавця послуги з вивезення твердих побутових відходів, оскільки включає в себе послуги не лише щодо вивезення різного виду побутових відходів.

З наведеного вбачається, що станом на сьогоднішній день діє договір про надання послуг з вивезення твердих побутових відходів на території міста Черкаси, укладений на підставі проведеного виконавчим комітетом Черкаської міської ради конкурсу та в подальшому буде проводитись інший конкурс на погодження з різними видами побутових відходів в м. Черкаси, підготовку до якого проводить виконавчий комітет Черкаської міської ради та в якому може взяти участь позивач.

Таким чином, відсутні підстави для визнання протиправною бездіяльності відповідача, який діяв з дотриманням вимог передбачених Порядком проведення курсу на надання послуг з вивезення побутових відходів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.11.2011 № 1173 та в умовах дії договорів на вивезення твердих побутових відходів від 04.06.2015.

Крім того, згідно матеріалів справи учасниками конкурсу з надання послуг з вивезення твердих побутових відходів були комунальне підприємство «Черкаська служби чистоти» Черкаської міської ради та товариство з обмеженою відповідальністю «СЕЛТІК», що підтверджується протоколом № 1 від 26.05.2015 про розкриття конкурсних пропозицій на проведення конкурсу на надання послуг з вивезення твердих побутових відходів. Так, ТОВ «Управлінська компанія «Нова якість Благоустрій» у відповідності до Закону України «Про товариства з обмеженою та додатковою відповідальністю» створено шляхом виділу з ТOB «Сантехбудконструкція» і є його правонаступником в питаннях надання послуг з вивезення побутових відходів, не скористалось своїм правом для участі у конкурсі на надання послуг з вивезення твердих побутових відходів, одним із видів діяльності якого також зазначено - збирання безпечних відходів (38.11).

Отже, якщо б позивач мав би намір надавати послуги з вивезення побутових відходів на території міста Черкаси, він би в свій час скористався такою можливістю шляхом прийняття участі в оголошеному конкурсі.

Тому, наведені факти спростовують доводи ТОВ «Управлінська компанія «Нова якість» Благоустрій» про порушення його прав відповідачем щодо участі у конкурсі, як потенційного учасника.

До того ж необхідно врахувати, що гарантоване статтею 55 Конституції України й конкретизоване у звичайних законах України право на судовий захист передбачає можливість звернення до суду за захистом порушеного права, але вимагає, щоб стверджувальне порушення було обґрунтованим.

Обов`язковою умовою задоволення позову є доведеність позивачем порушених саме його прав та охоронюваних законом інтересів з боку відповідача, зокрема наявність в особи, яка звернулася з позовом, суб`єктивного матеріального права або законного інтересу, на захист якого подано позов.

Враховуючи викладене, позовні вимоги є необгрунтованими та задоволенню не підлягають.

Керуючись ст.ст. 2, 90, 139, 242-246, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову відмовити повністю.

Копію рішення направити учасникам справи.

Рішення набирає законної сили відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 293, 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту.

Повний текст рішення виготовлено 18.10.2022.

Суддя Сергій ГАРАНЬ

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення25.08.2022
Оприлюднено21.10.2022
Номер документу106834356
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо реалізації спеціальних владних управлінських функцій в окремих галузях економіки, у тому числі у сфері житлово-комунального господарства; теплопостачання; питного водопостачання

Судовий реєстр по справі —580/654/22

Постанова від 26.06.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Ухвала від 25.06.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Ухвала від 14.03.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Постанова від 18.01.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Ключкович Василь Юрійович

Постанова від 18.01.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Ключкович Василь Юрійович

Ухвала від 17.01.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Ключкович Василь Юрійович

Ухвала від 06.12.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Ключкович Василь Юрійович

Ухвала від 06.12.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Ключкович Василь Юрійович

Ухвала від 21.11.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Ключкович Василь Юрійович

Рішення від 25.08.2022

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Сергій ГАРАНЬ

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні