Постанова
від 18.01.2023 по справі 580/654/22
ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа №580/654/22 Суддя (судді) першої інстанції: Сергій ГАРАНЬ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 січня 2023 року м. Київ

Шостий апеляційний адміністративний суд у складі:

головуючого - судді Ключковича В.Ю.,

суддів Беспалова О.О.,

Грибан І.О.,

за участю

секретаря судового засідання Кузьмука Б.І.,

представника позивача Кучер Ю.В.,

представника відповідача Птухи В.І.,

розглянувши у відкритому засіданні в режимі відеоконференції апеляційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю «Управлінська компанія «Нова якість» Благоустрій» на рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 25 серпня 2022 року у справі за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Управлінська компанія «Нова якість» Благоустрій» до Виконавчого комітету Черкаської міської ради про визнання протиправною бездіяльності, -

В С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю «Управлінська компанія «Нова якість» Благоустрій» звернулося до Черкаського окружного адміністративного суду з позовом до Виконавчого комітету Черкаської міської ради, в якому просило суд визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо не виконання вимог, передбачених Порядком проведення конкурсу на надання послуг з вивезення побутових відходів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.11.2011 №1173, а саме призначення та проведення конкурсу визначення виконавця послуг з вивезення твердих побутових відходів на території м. Черкаси.

Рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від 25.08.2022 у задоволенні адміністративного позову відмовлено.

Не погоджуючись із вказаним рішенням, позивач подав апеляційну скаргу, з підстав порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, в якій просить скасувати рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 25.08.2022 та задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.

Позивач вважає, що не проведення всупереч вимогам чинною законодавства України конкурсу з надання послуг їх вивезення твердих побутових відходів обмежує право осіб, у тому числі і його, які мали (мають) намір взяти участь у конкурсі, змагатися за право здійснення відповідної діяльності на ринку надання послуг із вивезення твердих побутових відходів у м. Черкаси.

На думку позивача, не проведення конкурсу з визначення виконавця послуг з вивезення побутових відходів призводить до обмеження конкуренції на ринку послуг з вивезення побутових відходів на території міста Черкаси. Оскаржувані дії Виконавчого комітету Черкаської міської ради є порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченого п. 3 ст. 50, ч. 1 ст. 15 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді анти конкурентних дій органу місцевого самоврядування, які призводять до обмеження конкуренції на ринку послуг зі збирання та перевезення твердих побутових відходів.

Позивач звертає увагу, що Північним міжобласним територіальним відділенням Антимонопольного комітету України, з метою контролю за дотриманням вимог законодавства про захист економічної конкуренції органами місцевого самоврядування та суб`єктами господарювання, які здійснюють діяльність на регіональних ринках поводження з відходами (послуг з вивезення побутових відходів та захоронення побутових відходів), проведено дослідження. В ході проведення вказаного дослідження Північним міжобласним територіальним відділенням Антимонопольного комітету України було виявлено, що після закінчення дії попереднього договору із виконавцем послуг із збирання та вивезення побутових відходів, виконавчий комітет Черкаської міської ради не провів новий конкурс на визначення відповідного суб`єкта господарювання, а продовжив дію старого договору до 2025 року. Північне міжобласне територіальне відділення Антимонопольного комітету України дійшло висновку, що такі дії виконавчого комітету Черкаської міської ради містять ознаки порушення Закону України «Про захист економічної конкуренції» у вигляді антиконкурентних дій (бездіяльності) органу місцевого самоврядування, що призвело до недопущення конкуренції на ринку послуг з вивезення твердих побутових відходів у м. Черкаси. 25.02.2021 адміністративна колегія Північного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України розпочала розгляд відповідної справи. Інформація про відкриття провадження та розгляд справи міститься у відкритому доступі на офіційному сайті Антимонопольного комітету України https://northmtv.amcu. izov.ua

Крім того, на розгляді в Господарському суді Черкаської області перебувала справа за позовом ТОВ «Управлінська компанія «Нова якість «Благоустрій» до Виконавчого комітету Черкаської міської ради та до КП «Черкаська служба чистоти» Черкаської міської ради про визнання незаконним та скасування рішення та визнання правочину недійсним (справа №925/967/20). Мотивуючи відмову в задоволенні позовних вимог суд першої інстанції вказав, що рішення Черкаської міської ради від 28.02.2020 №202 «Про затвердження інвестиційної програми КП «Черкаська служба чистоти» та додаткова угода №1 від 02.03.2020 до договору були предметом судового розгляду у справах №925/967/20 та №925/788/20. В обох справах в задоволенні позовних вимог відмовлено. При цьому, в задоволенні позовних вимог у справі №925/967/20 було відмовлено лише тому, що позивачем було не вірно обрано спосіб захисту, при цьому Господарським судом Черкаської області було встановлено, що дії Черкаської міської ради щодо продовження дії Договору за допомогою Додаткової угоди не відповідають чинним нормам, а Позивач має право звернутись з відповідним позовом щодо зобов`язання Черкаської міської ради призначити та провести конкурс.

Проте, судом першої інстанції не враховано вказані вище висновки Господарського суду Черкаської області, які зазначені в рішенні в справі №925/967/20.

Позивач вважає, що положення чинного законодавства України імперативно встановлюють вимогу щодо проведення нового конкурсу. Законодавцем надано право органам місцевого самоврядування разово встановити строк для договорів, які укладаються за результатом проведеного конкурсу на вивезення побутових відходів до заключения самого договору, після встановлення такого строку та заключения відповідного договору такі повноваження втрачаються. При цьому, пролонгація строків дії договору, шляхом зміни рішень органу місцевого самоврядування, що вичерпали свою дію, також є порушенням принців та положень національного законодавства.

Щодо наявності порушеного права позивача, останній зауважує, що є потенційним учасником конкурсу з визначення виконавця послуг з вивезення побутових відходів у м. Черкаси, проте своїм правом на участь у конкурсі не може скористатися у зв`язку з прийняттям рішення Черкаської міської ради від 28.02.2020 №202 «Про затвердження інвестиційної програми КП «Черкаська служба чистоти», яке на його думку прийнятого з порушенням норм чинного законодавства України, укладенням Додаткової угоди №1 від 02.03.2020 до договору та бездіяльністю Виконавчого комітету Черкаської міської ради щодо підготовки та проведення конкурсу на визначення виконавця послуг з вивезення твердих побутових відходів на території м. Черкаси, що с неправомірним.

Також, позивач посилається на правову позицію Верховного Суду від 27.01.2021 в справі №916/2127/20.

На думку позивача, один виключний варіант поведінки для організатора конкурсу- органу місцевого самоврядування передбачений п. 32 постанови Кабінету Міністрів України від 16.11.2011 №1173 "Питання надання послуг з вивезення побутових відходів" - це провести новий конкурс на надання послуг з вивезення побутових відходів на території, визначеній таким договором не пізніше ніж за два місяця до припинення договору на надання послуг з вивезення побутових відходів на певній території населеного пункту. Не проведення конкурсу на надання послуг з вивезення побутових відходів на території, визначеній таким договором не пізніше ніж за два місяця до припинення договору на надання послуг з вивезення побутових відходів на певній території населеного пункту є протиправною бездіяльністю, яка порушує право позивача як потенційного учасника такого конкурсу.

Ухвалами Шостого апеляційного адміністративного суду від 06.12.2022 відкрито апеляційне провадження у даній справі та призначено її до судового розгляду на 18.01.2023.

13.01.2023 до Шостого апеляційного адміністративного суду надійшов відзив на апеляційну скаргу, в якому відповідач просить таку залишити без задоволення, а спірне рішення суду першої інстанції залишити без змін.

Відповідач зазначає, що п. 30 Правил надання послуг з побутовими відходами передбачено, що саме організатор конкурсу, в даному випадку орган місцевого самоврядування в особі виконавчого комітету Черкаської міської ради, зазначає строк, протягом якого виконавець має право надавати такі послуги, але не менш як п`ять років. Отже, законодавець не обмежує орган місцевого самоврядування у встановленні верхньої межі строку дії договору.

Крім того, при укладенні господарського договору сторони зобов`язані погодити предмет, ціну та строк дії договору. У даному випадку, сторони Договору погодились продовжити строк його дії до 31.05.2025.

Також, відповідач зауважує, що рішення Черкаської міської ради від 28.02.2020 №202 та додаткова угода №1 від 02.03.2020 до Договору, протиправність яких намагається довести позивач у даній справі, неодноразово були предметом судового розгляду у справах №925/967/20 та №925/788/20, за результатом розгляду яких у задоволенні позовів ТОВ «Управлінська компанія «Нова якість «Благоустрій» до Виконавчого комітету Черкаської міської ради було відмовлено.

Щодо посилання позивача на ймовірне порушення відповідачем п. 3 ст. 50, ч. 1 ст. 15 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді анти конкурентних дій органу місцевого самоврядування, які призводять до обмеження конкуренції на ринку послуг зі збирання та перевезення твердих побутових відходів, посилаючись на відкриття провадження адміністративною колегією Північного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету. Втім, на офіційному сайті Антимонопольного комітету відсутня буд-яка інформація про результати розгляду порушеної справи відносно відповідача.

Відповідач наголошує, що рішенням Черкаської міської ради від 13.12.2019 №2-5362 передбачено провести конкурс з визначення виконавця послуги з поводження з побутовими відходами у м. Черкаси, що відмінний від конкурсу з визначення виконавця послуги з вивезення твердих побутових відходів, оскільки включає в себе послуги не лише щодо вивезення різного виду побутових відходів. Наразі в судовому порядку розглядаються спори між ТОВ «Управлінська компанія «Нова якість «Благоустрій», який є правонаступником ТОВ «Сантехбудконструкція», та виконавчим комітетом Черкаської міської ради предметом яких є укладений договір на надання послуг з вивезення побутових відходів (великогабаритних та ремонтних) на території міста Черкаси від 26.04.2019 №1-26/04/19. Лише після розірвання зазначеного договору можливо буде, у визначеному законодавством порядку, провести конкурс з визначення виконавця послуги з поводження з побутовими відходами у м. Черкаси,

Відтак, станом на сьогоднішній день діє договір про надання послуг з вивезення твердих побутових відходів на території міста Черкаси, укладений на підставі проведеного виконавчим комітетом Черкаської міської ради конкурсу та в подальшому буде проводитись інший конкурс на поводження з різними видами побутових відходів в м. Черкаси, підготовку до якого проводить виконавчий комітет Черкаської міської ради та в якому може взяти участь ТОВ «Управлінська компанія «Нова якість «Благоустрій».

Таким чином, на думку відповідача, відсутні підстави для визнання протиправною бездіяльності відповідача, який діє з дотриманням вимог передбачених Порядком проведення конкурсу на надання послуг з вивезення побутових відходів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.11.2011 №1173 та в умовах дії договорів на вивезення твердих побутових відходів від 04.06.2016 та судового розгляду спорів, предметом яких є договір на вивезення побутових відходів (великогабаритних та ремонтних) від 26.04.2019 №1-26/04/19 на території міста Черкаси.

Відповідач також зауважує, що позивач - ТОВ «Управлінська компанія «Нова якість Благоустрій» (код ЄДРПОУ 43157848) у відповідності до Закону України «Про товариства з обмеженою та додатковою відповідальністю» створено шляхом виділу з ТОВ «Сантехбудконструкція» (код ЄДРПОУ 34726071) (утворене 05.12.2006) і є його правонаступником в питаннях надання послуг з вивезення побутових відходів, не скористалось своїм правом для участі у конкурсі на надання послуг з вивезення твердих побутових відходів, одним із видів діяльності якого також зазначено - збирання безпечних відходів (38.11).

Відповідач звертає увагу, що права позивача порушені з 31.03.2020, тобто кінцевого строку для проведення конкурсу. Отже, кінцевий строк звернення до адміністративного суду є 31.09.2020, проте, позивач звернувся за захистом своїх нібито порушених прав лише у січні 2022 року.

В судове засідання, призначене на 18.01.2023 з`явились представник позивача та представник відповідача . Представник позивача підтримав апеляційну скаргу та просив її задовольнити, представник відповідача заперечив проти задоволення такої та просила залишити без змін оскаржуване рішення суду першої інстанції. Учасники справи надали свої пояснення по суті справи, правом надання додаткових пояснень не скористались, виступили в судових дебатах. В зв`язку з технічним збоєм, проголошення вступної та резолютивної частини постанови було здійснено в відкритому судового засіданні без проведення фіксації такого в режимі відео конференції.

Керуючись частинами 1 та 2 ст. 308 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.

Як вбачається з матеріалів справи, Черкаською міською радою прийнято рішення від 19.08.2014 №2-61 «Про визначення послуги з вивезення побутових відходів, як окремої комунальної послуги, право на яку виборюється на конкурсних засадах».

На виконання рішення виконавчого комітету Черкаської міської ради від 14.04.2015 №397, в травні 2015 проведено конкурс для визначення виконавця послуг з вивезення твердих побутових відходів на території міста Черкаси відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 16.11.2011 №1173 «Питання надання послуг з вивезення побутових відходів».

Учасниками конкурсу з надання послуг з вивезення твердих побутових відходів були комунальне підприємство «Черкаська служби чистоти» Черкаської міської ради та товариство з обмеженою відповідальністю «СЕЛТІК», що підтверджується протоколом про розкриття конкурсних пропозицій проведення конкурсу на надання послуг з вивезення твердих побутових відходів від 26.05.2015 №1.

За результатами оцінки конкурсних пропозицій, конкурсна комісія вирішила визнати КП «Черкаська служба чистоти» Черкаської міської ради переможцем конкурсу з надання послуг з вивезення твердих побутових відходів в м. Черкаси, що підтверджується протоколом оцінки конкурсних пропозицій на проведення конкурсу на надання послуг з вивезення твердих побутових відходів від 26.05.2015 №2.

Рішенням виконавчого комітету Черкаської міської ради від 29.05.2015 №564 «Про введення в дію рішення конкурсної комісії щодо визначення переможця конкурсу на надання послуг з вивезення твердих побутових відходів в м. Черкаси» введено в дію рішення конкурсної комісії (протокол від 26.05.2015 №2) щодо визначення переможця конкурсу на надання послуг з вивезення твердих побутових відходів в м. Черкаси комунального підприємства «Черкаська служба чистоти»; встановлено строк, протягом якого виконавець має право надавати послуги з вивезення твердих побутових відходів в м. Черкаси - 5 років з дня укладення договору.

04.06.2015 між виконавчим комітетом Черкаської міської ради, як замовником, та комунальним підприємством «Черкаська служба чистоти», як виконавцем, укладено договір на надання послуг з вивезення твердих побутових відходів на території м. Черкаси (далі - договір). Згідно з п. 1 договору, виконавець зобов`язується згідно з графіком надавати послуги з вивезення твердих побутових відходів на території м. Черкаси, а замовник зобов`язується виконати обов`язки, передбачені цим договором. Договір діє з 04.05.2015 до 31.05.2020 і набирає чинності з дня його укладення (п. 11 договору).

В подальшому, рішенням виконавчого комітету Черкаської міської ради від 28.02.2020 №202 «Про затвердження інвестиційної програми КП «Черкаська служба чистоти» та внесення змін до договору, беручи до уваги рішення Черкаської міської ради від 13.12.2019 №2-5362 «Про здійснення заходів щодо поводження з побутовими дами в місті Черкаси», враховуючи необхідність впровадження єдиного тарифу на комунальну послугу з поводження з побутовими відходами, включаючи послуги з вивезення, перероблення та захоронення побутових твердих та інших відходів, з метою забезпечення безперервного збору, вивезення та захоронення твердих побутових відходів в місті Черкаси, вирішено серед іншого: продовжити строк дії договору від 04.06.2015 на надання послуг з вивезення твердих побутових відходів на території м. Черкаси, укладеного з комунальним підприємством «Черкаська служба чистоти» Черкаської міської ради, до 31.05.2025 (але у будь - якому випадку до дати укладання за результатами конкурсу нового договору на поводження з побутовими виходами), шляхом укладання додаткової угоди до договору згідно з додатком 2 до цього рішення; внести відповідні зміни до рішення виконавчого комітету Черкаської міської ради від 29.05.2015 №564 «Про введення в дію рішення конкурсної комісії щодо визначення переможця конкурсу на надання послуг з вивезення твердих побутових відходів в м. Черкаси» щодо визначення переможця конкурсу на надання послуг з вивезення твердих побутових відходів в м. Черкаси». Додатковою угодою №1 до договору від 02.03.2020 продовжено строк дії договору до 31.05.2025.

Вважаючи свої права порушеними, позивач звернувся з даним позовом до суду.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, прийшов до висновку, що відсутні підстави для визнання протиправною бездіяльності відповідача, який діяв з дотриманням вимог передбачених Порядком проведення курсу на надання послуг з вивезення побутових відходів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.11.2011 №1173 та в умовах дії договорів на вивезення твердих побутових відходів від 04.06.2015.

Переглядаючи справу за наявними у ній доказами, перевіряючи законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, колегія суддів зазначає про таке.

Відповідно до частин 1, 4 ст. 10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21.05.1997 №280/97-ВР (далі - Закон №280/97-ВР) сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Порядок формування та організація діяльності рад визначаються Конституцією України, цим та іншими законами, а також статутами територіальних громад.

Частиною 3 ст. 24 Закону №280/97-ВР встановлено, що органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.

За приписами пунктів 43, 44, 55 ч. 1 ст. 26 Закону №280/97-ВР виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання:

затвердження договорів, укладених сільським, селищним, міським головою від імені ради, з питань, віднесених до її виключної компетенції;

встановлення відповідно до законодавства правил з питань благоустрою території населеного пункту, забезпечення в ньому чистоти і порядку, торгівлі на ринках, додержання тиші в громадських місцях, за порушення яких передбачено адміністративну відповідальність;

визначення на конкурсних засадах юридичних осіб, які здійснюють у межах певної території збирання та перевезення побутових відходів спеціально обладнаними для цього транспортними засобами.

Відповідно до підпунктів 6, 15, 16 п. «а» ст. 30 Закону №280/97-ВР до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать власні (самоврядні) повноваження:

вирішення питань збирання, транспортування, утилізації та знешкодження побутових відходів, знешкодження та захоронення трупів тварин;

затвердження схем санітарного очищення населених пунктів та впровадження систем роздільного збирання побутових відходів;

затвердження норм надання послуг з вивезення побутових відходів;

Порядок проведення конкурсу на надання послуг з вивезення побутових відходів затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 16.11.2011 №1173 «Питання надання послуг з вивезення побутових відходів» (далі - Постанова №1173).

На виконання п. 1 Порядку №1173 цей Порядок визначає процедуру підготовки та проведення конкурсу з визначення виконавця послуг з вивезення побутових відходів на певній території населеного пункту.

Відповідно до пунктів 3 та 4 Порядку №1173 учасниками конкурсу можуть бути суб`єкти господарювання: установчими документами яких передбачено провадження діяльності у сфері поводження з побутовими відходами; які можуть забезпечити виконання обов`язків, визначених у частині другій статті 8 Закону України "Про житлово-комунальні послуги". Кількість учасників конкурсу не обмежується.

Підготовка та проведення конкурсу забезпечується виконавчим органом сільської, селищної, міської ради або місцевою держадміністрацією у разі делегування їй повноважень відповідними радами у порядку, встановленому законом, виконавчим органом місцевого самоврядування суб`єкта співробітництва у формах, передбачених Законом України "Про співробітництво територіальних громад".

На виконання п. 31 Порядку №1173 з переможцем конкурсу протягом десяти календарних днів після прийняття конкурсною комісією рішення укладається договір на надання послуг з вивезення побутових відходів на певній території населеного пункту відповідно до типового договору, наведеного у додатку 2.

Як вбачається з матеріалів справи, Черкаською міською радою прийнято рішення від 19.08.2014 №2-61 «Про визначення послуги з вивезення побутових відходів, як окремої комунальної послуги, право на яку виборюється на конкурсних засадах».

Даним Рішенням:

визначено послугу з вивезення побутових відходів, як окрему комунальну послугу, право на яку виборюється на конкурсних засадах.

визначено організатором конкурсу з визначення виконавця послуг з вивезення побутових відходів у місті Черкаси призначено виконавчий комітет Черкаської міської ради.

доручено виконавчому комітету Черкаської міської ради організувати та провести конкурс відповідно до Порядку проведення конкурсу на надання послуг з вивезення побутових відходів, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 16.11.2011 №1173.

На виконання рішення виконавчого комітету Черкаської міської ради від 14.04.2015 №397, в травні 2015 проведено конкурс для визначення виконавця послуг з вивезення твердих побутових відходів на території міста Черкаси відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 16.11.2011 №1173 «Питання надання послуг з вивезення побутових відходів» в травні 2015 року.

Учасниками конкурсу з надання послуг з вивезення твердих побутових відходів були комунальне підприємство «Черкаська служби чистоти» Черкаської міської ради та товариство з обмеженою відповідальністю «СЕЛТІК», що підтверджується протоколом про розкриття конкурсних пропозицій на проведення конкурсу на надання послуг з вивезення твердих побутових відходів від 26.05.2015 №1.

За результатами оцінки конкурсних пропозицій, конкурсна комісія вирішила визнати КП «Черкаська служба чистоти» Черкаської міської ради переможцем конкурсу з надання послуг з вивезення твердих побутових відходів в м. Черкаси, що підтверджується протоколом оцінки конкурсних пропозицій на проведення конкурсу на надання послуг з вивезення твердих побутових відходів від 26.05.2015 №2.

Рішенням виконавчого комітету Черкаської міської ради від 29.05.2015 №564 «Про введення в дію рішення конкурсної комісії щодо визначення переможця конкурсу на надання послуг з вивезення твердих побутових відходів в м. Черкаси» введено в дію рішення конкурсної комісії (протокол від 26.05.2015 №2) щодо визначення переможця конкурсу на надання послуг з вивезення твердих побутових відходів в м. Черкаси комунального підприємства «Черкаська служба чистоти». Встановлено строк, протягом якого виконавець має право надавати послуги з вивезення твердих побутових відходів в м. Черкаси - 5 років з дня укладення договору.

04.06.2015 між виконавчим комітетом Черкаської міської ради, як Замовником, та комунальним підприємством «Черкаська служба чистоти», як Виконавцем, укладено договір на надання послуг з вивезення твердих побутових відходів на території м. Черкаси. Згідно з п. 1 вказаного Договору, Виконавець зобов`язується згідно з графіком надавати послуги з вивезення твердих побутових відходів на території м. Черкаси, а Замовник зобов`язується виконати обов`язки, передбачені цим Договором. Договір діє з 04.06.2015 до 31.05.2020 і набирає чинності з дня його укладення (пункт 11 Договору).

Додаток 2 до Порядку №1173 містить типовий договір на надання послуг з вивезення побутових відходів на певній території населеного пункту.

Розділ «Строк дії цього договору» сформульований у наступній редакції:

11. Договір діє з


до
і набирає чинності з дня його укладення.

Умови зміни, розірвання, припинення дії цього договору

12. Зміна умов договору проводиться у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі коли не досягнуто такої згоди, спір розв`язується у судовому порядку.

13. Договір може бути достроково розірваним за згодою сторін, а також внаслідок односторонньої відмови від договору замовника, яка допускається у разі систематичного порушення виконавцем його умов (не менш як три порушення, встановлені за результатами контролю, проведеного замовником чи уповноваженими органами державного нагляду (контролю).

Одностороння відмова замовника від договору допускається у разі вчинення виконавцем таких порушень:

недотримання графіка вивезення побутових відходів (за винятком настання обставин непереборної сили), погодженого з органом місцевого самоврядування;

невиконання вимог законодавства про відходи, санітарних норм і правил, Правил надання послуг з вивезення побутових відходів, актів замовника, рішень конкурсної комісії;

залучення до роботи на маршрутах водіїв, що не пройшли відповідної підготовки;

більш як два випадки порушення водіями виконавця з власної вини вимог законодавства про дорожній рух;

незабезпечення виконавцем належного контролю за технічним станом транспортних засобів;

набрання законної сили обвинувальним вироком суду щодо працівника виконавця.

14. Дія договору припиняється у разі, коли:

закінчився строк, на який його укладено;

виконавець протягом 30 (тридцяти) календарних днів з моменту набрання чинності цим договором не розпочав надавати послуги на всіх об`єктах утворення побутових відходів, зазначених у пункті 3 цього договору.

Дія договору припиняється також в інших випадках, передбачених законом.

Як підтверджено матеріалами справи, Договір про надання послуг з вивезення твердих побутових відходів на території м. Черкаси від 04.06.2015 , укладений між Виконавчим комітетом Черкаської міської ради та КП «Черкаська служба чистоти» складений за у відповідності до Додатку 2 до Порядку №1173.

За приписами п. 32 Порядку №1173 протягом десяти днів після припинення договору на надання послуг з вивезення побутових відходів на певній території населеного пункту проводиться новий конкурс на надання послуг з вивезення побутових відходів на території, визначеній таким договором.

В подальшому, рішенням виконавчого комітету Черкаської міської ради від 28.02.2020 №202 «Про затвердження інвестиційної програми КП «Черкаська служба чистоти» та внесення змін до договору», беручи до уваги рішення Черкаської міської ради від 13.12.2019 №2-5362 «Про здійснення заходів щодо поводження з побутовими відходами в місті Черкаси», враховуючи необхідність впровадження єдиного тарифу на комунальну послугу з поводження з побутовими відходами, включаючи послуги з вивезення, перероблення та захоронення побутових твердих та інших відходів, з метою забезпечення безперервного збору, вивезення та захоронення твердих побутових відходів в місті Черкаси, вирішено серед іншого:

продовжити строк дії договору від 04.06.2015 на надання послуг з вивезення твердих побутових відходів на території м. Черкаси, укладеного з комунальним підприємством «Черкаська служба чистоти» Черкаської міської ради до 31.05.2025, шляхом укладання додаткової угоди до договору згідно з додатком 2 до цього рішення;

внести відповідні зміни до рішення виконавчого комітету Черкаської міської ради від 29.05.2015 №564 «Про введення в дію рішення конкурсної комісії щодо визначення переможця конкурсу на надання послуг з вивезення твердих побутових відходів в м. Черкаси».

Додатковою угодою №1 до Договору від 02.03.2020 продовжено строк дії договору до 31.05.2025.

Рішенням Господарський суд Черкаської області від 08.10.2020 у справі №925/788/20 (набрало законної сили 10.11.2020) за позовом ТОВ «Вельтум-Запоріжжя» до Виконавчого комітету Черкаської міської ради, м. Черкаси, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - КП «Черкаська служба чистоти» Черкаської міської ради про визнання протиправним і скасування рішення Виконавчого комітету Черкаської міської ради від 28.02.2020 №202 «Про затвердження інвестиційної програми КП «Черкаська служба чистоти» та внесення змін до договору», яким було продовжено строк дії договору від 04.06.2015 на надання послуг з вивезення твердих побутових відходів на території міста Черкаси укладеного з КП «Черкаська служба чистоти» Черкаської міської ради до 31.05.2025, шляхом укладання додаткової угоди до договору згідно з додатком 2 до цього Рішення та внесені відповідні зміни до рішення Виконавчого комітету Черкаської міської ради від 29.05.2015 №564 у задоволенні позовних вимог відмовлено повністю.

У даному рішенні суд прийшов до висновку, що:

«…спірне рішення регулює правовідносини, в яких позивач не бере безпосередньої участі, стосується прав та інтересів лише визначеної в ньому особи КП «Черкаська служба чистоти», а отже, відповідає ознакам індивідуального акту…

… Інвестиційна програма Комунального Підприємства «Черкаська служба чистоти» Черкаської міської ради на 2020-2025 роки (далі - «Програма») розроблена відповідно до вимог Постанови КМУ від 26.07.2006 №1010 «Про затвердження Порядку формування тарифів на послуги з поводження з побутовими відходами» та Закону України «Про житлово-комунальні послуги» від 24 червня 2004 року №1875-ІV. Програма передбачає перелік заходів, строки та графік їх реалізації з відповідним обґрунтуванням, а також зазначенням джерел фінансування.

Програма не є цільовою програмою органу місцевого самоврядування

та спрямована на визначення економічно-обґрунтованих витрат КП

«Черкаська служба чистоти» на визначення короткострокових пріоритетів в

діяльності підприємства, покращення якості обслуговування мешканців, шляхом своєчасного та якісного надання послуг.

Джерелом фінансування заходів програми є кошти підприємства отримані від ведення фінансово-господарської діяльності. Загальний плановий обсяг капітальних інвестицій цієї Програми складає 22612 тис.грн.

Залучення коштів бюджету міста Черкаси не планується.

Метою дії Програми є забезпечення розвитку сфери поводження з відходами у місті Черкаси шляхом:

Оновлення парку контейнерів для збору побутових відходів об`ємом 1,1 м.куб.;

Улаштування контейнерних майданчиків для збору відходів у

відповідності до діючих санітарних норм та правил;

Оновлення парку сміттєзбиральної техніки;

Безпечне захоронення побутових відходів на діючому полігоні ТПВ.

Спірне рішення відповідач прийняв в межах своїх повноважень керуючись ст. 21 Закону України «Про відходи», яке за своєю правовою природою є актом ненормативного характеру, тобто актом індивідуальної дії…

…Позивач, оскаржуючи спірне рішення не врахував, що воно не стосується безпосередньо його прав та інтересів. Спірне рішення регулює правовідносини, в яких позивач не бере безпосередньої участі, стосується прав та інтересів лише визначеної в ньому особи КП «Черкаська служба чистоти», а отже, відповідає ознакам індивідуального акту…

…Оскільки позивач у зв`язку із затвердженням інвестиційної програми у сфері поводження з побутовими відходами у м. Черкаси та продовженням з КП «Черкаська служба чистоти» строку дії договору на вивезення побутових відходів не є учасником (суб`єктом) правовідносин, передбачених у відповідному рішенні, як акті індивідуальної дії, таке рішення не породжує безпосередньо для позивача жодних прав та обов`язків, тому і не надає права на захист, тобто права на звернення до суду з цим позовом…».

Рішенням Господарського суду Черкаської області від 24.11.2020 у справі №925/967/20 (набрало законної сили 09.03.2021) за позовом ТОВ "Управлінська компанія "Нова якість "Благоустрій" до виконавчого комітету Черкаської міської ради та до КП "Черкаська служба чистоти" Черкаської міської ради про визнання незаконним та скасування рішення виконавчого комітету Черкаської міської ради "Про затвердження інвестиційної програми КП "Черкаська служба чистоти" та внесення змін до договору" від 28.02.2020 №202 та визнання недійсною додаткової угоди №1 від 02.03.2020 до договору на надання послуг з вивезення твердих побутових відходів на території м. Черкаси від 04.06.2015, укладеної між виконавчим комітетом Черкаської міської ради та комунальним підприємством "Черкаська служба чистоти" Черкаської міської ради" відповідно до рішення виконавчого комітету Черкаської міської ради "Про затвердження інвестиційної програми КП "Черкаська служба чистоти" та внесення змін до договору" №202 від 28.02.2020 у задоволенні позовних вимог відмовлено повністю.

Постановою Господарського суду Черкаської області від 09.03.2021 апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Управлінська компанія "Нова якість "Благоустрій" залишено без задоволення. Рішення Господарського суду Черкаської області від 24.11.2020 у справі №925/967/20 залишено без змін.

У даних судових рішеннях суди прийшли до висновку, що:

«…Вбачається, що оспорюване рішення виконавчого комітету Черкаської міської ради від 28.02.2020 р. № 202 "Про затвердження інвестиційної програми КП "Черкаська служба чистоти" та внесення змін до договору є актом індивідуальної дії та безпосередньо стосується лише другого відповідача у справі КП "Черкаська служба чистоти"…

… Однак оспорювані рішення виконавчого комітету Черкаської міської ради "Про затвердження інвестиційної програми КП "Черкаська служба чистоти" та внесення змін до договору" від 28.02.2020 № 202 та додаткова угода № 1 від 02.03.2020 до договору на надання послуг з вивезення твердих побутових відходів на території м. Черкаси від 04.06.2015 між відповідачами по справі не стосуються безпосередньо позивача.

Позивач не є учасником відносин, які виникли між відповідачами стосовно реалізації спірного рішення виконавчого комітету Черкаської міської ради "Про затвердження інвестиційної програми КП "Черкаська служба чистоти" та внесення змін до договору" від 28.02.2020 р. № 202 та додаткової угоди № 1 від 02.03.2020 р. до договору на надання послуг з вивезення твердих побутових відходів на території м. Черкаси від 04.06.2015 р…

… Позивач може бути лише учасником нового конкурсу, який у відповідності до п. 32 Постанови Кабінету Міністрів України № 1173 від 16.11.2011 р. "Питання надання послуг з вивезення побутових відходів" повинен провести організатор конкурсу - Виконавчий комітет Черкаської міської ради…

… У матеріалах справи відсутні докази того, що виконком Черкаської міської ради при прийнятті оспорюваного рішення та укладенні додаткової угоди № 1 від 02.03.2020 р. порушив свою компетенцію…

… Отже, оскільки оспорювані рішення Виконавчого комітету Черкаської міської ради та додаткова угода № 1 не стосуються безпосередньо Товариства з обмеженою відповідальністю "Управлінська компанія "Нова якість "Благоустрій", тому визнання їх незаконним та недійсним не призведе до поновлення порушеного права позивача, яке він вбачає у непроведенні нового конкурсу з визначення виконавця послуг по вивезенню побутових відходів.

Крім цього, наслідками задоволення позовних вимог може лише спричинити колапс з вивезенням сміття у м. Черкаси через припинення дії договору між відповідачами і припинення своїх договірних обов`язків з боку КП "Черкаська служба чистоти" по вивезенню сміття.

Натомість для проведення нового конкурсу необхідний певний проміжок часу, та відсутні гарантії, що позивач стане його переможцем.

Це вказує на неефективний та неналежний спосіб захисту порушеного права з боку позивача…

… Отже організатора конкурсу можна зобов`язати виконати те, що прямо передбачає постанова Кабінету Міністрів України - провести новий конкурс, а позивач має право заявити позов про зобов`язання виконкому Черкаської міської ради провести такий конкурс.

Крім цього, постанова Кабінету Міністрів України від 16.11.2011 р. № 1173 "Питання надання послуг з вивезення побутових відходів" не передбачає заміну конкурсу на укладення додаткової угоди до чинного договору із попереднім переможцем конкурсу та на продовження такого договору, бо це призводить до порушення конкуренції на ринку та надання незаконних переваг одному суб`єкту господарювання перед іншими.

Також, додатковою угодою № 1 від 02.03.2020 р. передбачено, що за новими умовами договір діє з 04 червня 2015 року до 31 травня 2025 року (але у будь-якому випадку до дати укладання за результатами конкурсу нового договору на поводження з побутовими відходами) і набирає чинності з дати його укладення.

Отже ця умова договору дозволяє в межах нового строку дії договору провести новий конкурс, в якому за бажанням візьме участь також і позивач.

Враховуючи викладене, колегія суддів погоджується з висновком місцевого суду про те, що вимоги позивача про визнання незаконним та скасування рішення Виконавчого комітету Черкаської міської ради «Про затвердження інвестиційної програми КП «Черкаська служба чистоти» та внесення змін до договору» від 28.02.2020 р. № 202 та визнання недійсної додаткової угоди № 1 від 02.03.2020 р. до договору на надання послуг з вивезення твердих побутових відходів на території м. Черкаси від 04.06.2015 р. є необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню…».

Отже, вказаними судовими рішеннями зроблено висновок, що оскаржувані рішення відповідача не стосуються прав позивача та підстав для визнання їх нікчемними, недійсними та скасування немає.

Відтак, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що станом на день звернення ТОВ «Управлінська компанія «Нова «Благоустрій» з позовом, в місті Черкаси проведений конкурс на надання послуг з вивезення твердих побутових відходів та визначено виконавця, який має право надавати послуги із вивезення твердих побутових відходів в м. Черкаси строком до 31.05.2025 та з яким укладено договір на надання послуг з вивезення твердих побутових відході на території міста Черкаси.

Крім того, як вірно звертає увагу суд першої інстанції, станом на час розгляду справи діє рішення Черкаської міської ради від 12.08.2021 №8-159 «Про організацію визначення виконавця послуг з поводження з побутовими відходами», яким значено, що: виконавець послуги з поводження з побутовими відходами у місті Черкаси є суб`єкт господарювання, визначений виконавцем послуг з поводження з побутовими відходами у встановленому законодавством порядку на конкурсних засадах; організатором конкурсу з визначення виконавця послуг з поводження з побутовими відходами у м. Черкаси є виконавчий комітет Черкаської міської ради, якому доручено провести конкурс відповідно до Порядку проведення конкурсу на надання послуг з вивезення побутових відходів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.11.2011 №1173.

Прийняттю даного рішення передувало рішення Черкаської міської ради 13.12.2019 № 2-5362 «Про здійснення заходів щодо поводження з побутовими відходами в місті Черкаси», яким доручено виконавчим органам ради здійснити дії, направлені на встановлення тарифу комунальної послуги з поводження з побутовими відходами в місті Черкаси (як єдиного тарифу на комунальну послугу поводження з побутовими відходами), включаючи: послуги з вивезення, перероблення та захоронення побутових твердих, великогабаритних, ремонтних, рідких, небезпечних відходів).

Учасниками справи також не заперечується, що учасниками конкурсу з надання послуг з вивезення твердих побутових відходів були комунальне підприємство «Черкаська служби чистоти» Черкаської міської ради та товариство з обмеженою відповідальністю «СЕЛТІК», що підтверджується протоколом №1 від 26.05.2015 про розкриття конкурсних пропозицій на проведення конкурсу на надання послуг з вивезення твердих побутових відходів.

ТОВ «Управлінська компанія «Нова якість Благоустрій» у відповідності до Закону України «Про товариства з обмеженою та додатковою відповідальністю» створено шляхом виділу з ТOB «Сантехбудконструкція» і є його правонаступником в питаннях надання послуг з вивезення побутових відходів, не скористалось своїм правом для участі у конкурсі на надання послуг з вивезення твердих побутових відходів, одним із видів діяльності якого також зазначено - збирання безпечних відходів (38.11) в 2015 році. Що спростовує доводи позивача про порушення його прав відповідачем щодо участі у конкурсі, як потенційного учасника.

Також, колегія суддів відхиляє доводи відповідача, що позивачем пропущено строк звернення до суду з даним позовом, оскільки як було вказано вище ще в 2020 році ним було подано позови до господарських судів щодо захисту його прав у спірних правовідносинах і на невірний спосіб захисту йому було вказано під час розгляду господарської справи №925/967/20.

Щодо посилання позивачем на правову позицію Верховного Суду від 27.01.2021 в справі №916/2127/20, колегія суддів зазначає, що така не може бути взята до уваги, оскільки спірним питанням в ній є не проведення конкурсу органом місцевої влади взагалі, а у спірних правовідносинах конкурс проведений, втім спірним є можливість пролонгації укладеного за результатами перемоги у конкурсі договору, тобто предмет не є аналогічним.

З огляду на вищенаведене, колегія суддів приходить до висновку, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив рішення у відповідності до норм матеріального та процесуального права. Доводи апеляційної скарги висновків суду не спростовують, тобто прийняте рішення відповідає матеріалам справи та вимогам закону, та не підлягає скасуванню.

Відповідно до пункту 30 рішення Європейського Суду з прав людини у справі «Hirvisaari v. Finland» від 27.09.2001, рішення судів повинні достатнім чином містити мотиви, на яких вони базуються для того, щоб засвідчити, що сторони були заслухані, та для того, щоб забезпечити нагляд громадськості за здійсненням правосуддя .

Згідно пункту 29 рішення Європейського Суду з прав людини у справі «Ruiz Torija v. Spain» від 09.12.1994, статтю 6 не можна розуміти як таку, що вимагає пояснень детальної відповіді на кожний аргумент сторін. Відповідно, питання, чи дотримався суд свого обов`язку обґрунтовувати рішення може розглядатися лише в світлі обставин кожної справи

Згідно пункту 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.

Відповідно до ст. 242 КАС України, рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.

Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права.

Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.

Колегією суддів встановлено, що судом першої інстанції було у повній мірі встановлено обставини справи, яким надано належну правову оцінку із дотриманням діючих норм матеріального та процесуального права.

У свою чергу, вказані в апеляційній скарзі доводи відповідача не свідчать про наявність передбачених ст. 317 КАС України підстав для скасування рішення суду першої інстанції, зазначених вище висновків суду попередньої інстанції не спростовують та не дають підстав вважати, що судом першої інстанції при розгляді справи неправильно застосовано норми матеріального права, які регулюють спірні правовідносини, чи порушено норми процесуального права.

За правилами ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

За таких обставин, суд апеляційної інстанції приходить до висновку, що підстав для скасування рішення суду першої інстанції не вбачається.

Керуючись ст.ст. 242-245, 308, 310, 315, 316, 321-322, 325, 328-329 КАС України, суд,-

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю «Управлінська компанія «Нова якість» Благоустрій» залишити без задоволення.

Рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 25 серпня 2022 року залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена протягом тридцяти днів шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.

Повний текст постанови буде складено 23 січня 2023 року.

Головуючий суддя В.Ю. Ключкович

Судді О.О. Беспалов

І.О. Грибан

СудШостий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення18.01.2023
Оприлюднено24.01.2023
Номер документу108539034
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо реалізації спеціальних владних управлінських функцій в окремих галузях економіки, у тому числі у сфері житлово-комунального господарства; теплопостачання; питного водопостачання

Судовий реєстр по справі —580/654/22

Постанова від 26.06.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Ухвала від 25.06.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Ухвала від 14.03.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Постанова від 18.01.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Ключкович Василь Юрійович

Постанова від 18.01.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Ключкович Василь Юрійович

Ухвала від 17.01.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Ключкович Василь Юрійович

Ухвала від 06.12.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Ключкович Василь Юрійович

Ухвала від 06.12.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Ключкович Василь Юрійович

Ухвала від 21.11.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Ключкович Василь Юрійович

Рішення від 25.08.2022

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Сергій ГАРАНЬ

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні