ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26 червня 2024 року
м. Київ
справа №580/654/22
адміністративне провадження № К/990/7459/23
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Чиркіна С.М.,
суддів: Єзерова А.А., Стародуба О.П.,
розглянувши у порядку письмового провадження касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Управлінська компанія «Нова якість» Благоустрій» на рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 25.08.2022 (головуючий суддя: Гарань С.М.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 18.01.2023 (головуючий суддя: Ключкович В.Ю., судді: Беспалов О.О., Грибан І.О.) у справі № 580/654/22 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Управлінська компанія «Нова якість» Благоустрій» до Виконавчого комітету Черкаської міської ради про визнання протиправною бездіяльності,
У С Т А Н О В И В:
І. РУХ СПРАВИ
У січні 2022 року Товариство з обмеженою відповідальністю «Управлінська компанія «Нова якість» Благоустрій» (далі - ТОВ «Управлінська компанія «Нова якість» Благоустрій» або позивач) звернулося до суду з позовом до Виконавчого комітету Черкаської міської ради (далі - виконком Черкаської міської ради або відповідач), в якому просило визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо невиконання вимог, передбачених Порядком проведення конкурсу на надання послуг з вивезення побутових відходів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.11.2011 № 1173, а саме: призначення та проведення конкурсу визначення виконавця послуг з вивезення твердих побутових відходів на території м. Черкаси.
Черкаський окружний адміністративний суд рішенням від 25.08.2022, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 18.01.2023, у задоволенні позову відмовив.
Не погоджуючись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, позивач подав касаційну скаргу, у якій просить Суд скасувати оскаржувані судові рішення і ухвалити нову постанову про задоволення позову.
IІ. ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ
Ухвалою Верховного Суду від 14.03.2023 відкрито касаційне провадження у справі.
Ухвалою Верховного Суду від 25.06.2024 справу призначено до розгляду у порядку письмового провадження.
ІІІ. АРГУМЕНТИ СТОРІН
Позовна заява обґрунтована тим, що рішенням виконкому Черкаської міської ради від 29.05.2015 № 564 було введено в дію рішення конкурсної комісії (протокол від 26.05.2015 № 2) щодо призначення переможцем конкурсу на надання послуг з вивезення твердих побутових відходів в м. Черкаси КП «Черкаська служба чистоти». На реалізацію цього рішення, 04.06.2015 між виконкомом Черкаської міської ради, як замовником, та КП «Черкаська служба чистоти», як виконавцем, було укладено договір на надання послуг з вивезення твердих побутових відходів на території м. Черкаси (далі - договір) строком дії з 04.05.2015 до 31.05.2020. Отже, останнім днем дії договору є 31.05.2020.
Водночас позивач із посиланням на положення частини третьої статті 351 Закону України «Про відходи», пункт 55 частини першої статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», Порядок проведення конкурсу на надання послуг з вивезення побутових відходів, затверджений, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 16.11.2011 № 1173, наполягає, що визначення виконавця послуг з вивезення твердих побутових відходів відбувається на конкурсних засадах.
Отже, за позицією позивача, у зв`язку із закінчення дії вказаного договору, відповідач повинен був провести новий конкурс на вивезення твердих побутових відходів на території м. Черкаси.
Натомість, всупереч вимогам чинного законодавства та порушуючи інтерес позивача в доступі на ринок виконавців послуг, відповідач замість оголошення конкурсу на визначення нового переможця, який буде надавати послуги з вивезення твердих побутових відходів у м. Черкаси, на підставі рішення від 28.02.2020 № 202 продовжив строк дії договору від 04.06.2015 ще на п`ять років шляхом укладення додаткової угоди № 1 із КП «Черкаська служба чистоти».
Відповідач позов не визнав. Стверджує, що станом на день звернення до суду ТОВ «Управлінська компанія «Нова «Благоустрій», в місті Черкаси проведений конкурс на надання послуг з вивезення твердих побутових відходів; визначено виконавця, який має право надавати послуги із вивезення твердих побутових відходів в м. Черкаси строком до 31.05.2025 та з яким укладено договір на надання послуг з вивезення твердих побутових відході на території м. Черкаси.
Враховуючи, що строк дії договору на надання послуг з вивезення твердих побутових відходів на території м. Черкаси від 04.06.2015 не закінчився, тому до 31.05.2025, у відповідача відсутній обов`язок проводити конкурс на надання послуг з вивезення побутових відходів. Такий обов`язок наступить не пізніше 30.03.2025, а тому вимоги ТОВ «Управлінська компанія «Нова якість» Благоустрій» є передчасними.
ІV. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
Судами попередніх інстанцій установлено, що Черкаською міською радою прийнято рішення від 19.08.2014 № 2-61 «Про визначення послуги з вивезення побутових відходів, як окремої комунальної послуги, право на яку виборюється на конкурсних засадах».
На виконання рішення виконкому Черкаської міської ради від 14.04.2015 № 397, в травні 2015 року було проведено конкурс для визначення виконавця послуг з вивезення твердих побутових відходів на території м. Черкаси відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 16.11.2011 № 1173 «Питання надання послуг з вивезення побутових відходів».
Учасниками конкурсу з надання послуг з вивезення твердих побутових відходів були КП «Черкаська служби чистоти» Черкаської міської ради та ТОВ «СЕЛТІК», що підтверджується інформацією, зазначеною у протоколі про розкриття конкурсних пропозицій проведення конкурсу на надання послуг з вивезення твердих побутових відходів від 26.05.2015 № 1.
За результатами оцінки конкурсних пропозицій, конкурсна комісія вирішила визнати КП «Черкаська служба чистоти» Черкаської міської ради переможцем конкурсу з надання послуг з вивезення твердих побутових відходів в м. Черкаси, що підтверджується інформацією, зазначеною у протоколі оцінки конкурсних пропозицій на проведення конкурсу на надання послуг з вивезення твердих побутових відходів від 26.05.2015 № 2.
Рішенням виконкому Черкаської міської ради від 29.05.2015 № 564 «Про введення в дію рішення конкурсної комісії щодо визначення переможця конкурсу на надання послуг з вивезення твердих побутових відходів в м. Черкаси» введено в дію рішення конкурсної комісії (протокол від 26.05.2015 № 2) щодо визначення переможця конкурсу на надання послуг з вивезення твердих побутових відходів в м. Черкаси КП «Черкаська служба чистоти»; встановлено строк, протягом якого виконавець має право надавати послуги з вивезення твердих побутових відходів в м. Черкаси - 5 років з дня укладення договору.
04.06.2015 між виконкомом Черкаської міської ради, як замовником, та КП «Черкаська служба чистоти», як виконавцем, було укладено договір на надання послуг з вивезення твердих побутових відходів на території м. Черкаси (далі - договір), відповідно до умов якого виконавець зобов`язується згідно з графіком надавати послуги з вивезення твердих побутових відходів на території м. Черкаси, а замовник зобов`язується виконати обов`язки, передбачені цим договором.
Пунктом 11 цього Договору визначено, що такий діє з 04.05.2015 до 31.05.2020 і набирає чинності з дня його укладення.
В подальшому, рішенням виконкому Черкаської міської ради від 28.02.2020 № 202 «Про затвердження інвестиційної програми КП «Черкаська служба чистоти» та внесення змін до договору», беручи до уваги рішення Черкаської міської ради від 13.12.2019 № 2-5362 «Про здійснення заходів щодо поводження з побутовими дами в місті Черкаси», враховуючи необхідність впровадження єдиного тарифу на комунальну послугу з поводження з побутовими відходами, включаючи послуги з вивезення, перероблення та захоронення побутових твердих та інших відходів, з метою забезпечення безперервного збору, вивезення та захоронення твердих побутових відходів в місті Черкаси, вирішено серед іншого:
продовжити строк дії договору від 04.06.2015 на надання послуг з вивезення твердих побутових відходів на території м. Черкаси, укладеного з КП «Черкаська служба чистоти» Черкаської міської ради, до 31.05.2025 (але у будь - якому випадку до дати укладання за результатами конкурсу нового договору на поводження з побутовими виходами), шляхом укладання додаткової угоди до договору згідно з додатком 2 до цього рішення;
внести відповідні зміни до рішення виконавчого комітету Черкаської міської ради від 29.05.2015 № 564 «Про введення в дію рішення конкурсної комісії щодо визначення переможця конкурсу на надання послуг з вивезення твердих побутових відходів в м. Черкаси» щодо визначення переможця конкурсу на надання послуг з вивезення твердих побутових відходів в м. Черкаси».
Додатковою угодою № 1 до договору від 02.03.2020 продовжено строк дії договору до 31.05.2025.
Вважаючи свої права та інтереси порушеними, позивач звернувся із цим позовом до суду.
V. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що станом на день звернення з цим позовом до суду, в м. Черкаси проведений конкурс на надання послуг з вивезення твердих побутових відходів та визначено виконавця (КП «Черкаська служба чистоти»), який має право надавати послуги із вивезення твердих побутових відходів в м. Черкаси строком до 31.05.2025 та з яким укладено договір про надання послуг з вивезення твердих побутових відході на території м. Черкаси.
Також суди попередніх інстанцій встановили, що рішення виконкому Черкаської міської ради від 28.02.2020 № 202 та додаткова угода № 1 від 02.03.2020 до Договору, були предметом судового розгляду господарськими судами у справах №925/967/20 та № 925/788/20, за результатом розгляду яких у задоволенні позовів ТОВ «Управлінська компанія «Нова якість «Благоустрій», ТОВ «Вельтум-Запоріжжя» до виконкому Черкаської міської ради було відмовлено.
Суди попередніх інстанцій також встановили, що позивач у 2015 році не скористався своїм правом для участі у конкурсі на надання послуг з вивезення твердих побутових відходів, що спростовує твердження про порушення його прав щодо участі у конкурсі, як потенційного учасника.
VІ. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ
Касаційна скарга позивача обґрунтована неповним з`ясуванням судами обставин, що мають значення для правильного вирішення справи по суті.
Скаржник стверджує, що за вимогами національного законодавства виконавець послуг з вивезення побутових відходів визначається виключно на конкурсній основі.
Так, згідно із рішенням виконкому № 564 виконавцем послуг з вивезення твердих побутових відходів у м. Черкаси було визначено КП «Черкаська служба чистоти». На реалізацію цього рішення, 04.06.2015 між виконкомом Черкаської міської ради та КП «Черкаська служба чистоти» було укладено договір на надання послуг з вивезення твердих побутових відходів на території м. Черкаси строком дії з 04.05.2015 до 31.05.2020.
Відповідно, за твердженнями скаржника, по закінченню дії договору у 2020 році мав бути проведений новий конкурс на вивезення твердих побутових відходів на території м. Черкаси.
Натомість рішенням від 28.02.2020 № 202 виконкомом продовжено строк дії Договору, укладеного з КП «Черкаська служба чистоти», до 31.05.2025.
Такі дії, на переконання скаржника, свідчать про те, що КП «Черкаська служба чистоти» здобуло статус виконавця послуг з вивезення твердих побутових відходів не завдяки конкурентній боротьби, а внаслідок продовження дії договору, що своєю чергою призводить до обмеження конкуренції на ринку послуг з вивезення побутових відходів на території міста Черкаси.
Скаржник наполягає, що положення чинного законодавства України імперативно встановлюють вимогу щодо проведення нового конкурсу. Законодавцем надано право органам місцевого самоврядування разово встановити строк для договорів, які укладаються за результатом проведеного конкурсу на вивезення побутових відходів. Водночас пролонгація строків дії договору, шляхом зміни рішень органу місцевого самоврядування, що вичерпали свою дію, не допускається.
Таким чином, непроведення всупереч вимог чинного законодавства України конкурсу з надання послуг на вивезення твердих побутових відходів обмежує право осіб, у тому числі позивача, які мали (мають) можливість взяти участь у конкурсі, змагатися за право здійснення відповідної діяльності на ринку надання послуг із вивезення твердих побутових відходів у м. Черкаси.
Своєю чергою, позивач є потенційним учасником конкурсу з визначення виконавця послуг з вивезення побутових відходів у м. Черкаси, проте своїм правом на участь у конкурсі не може скористатися у зв`язку із бездіяльністю виконкому Черкаської міської ради щодо підготовки та проведення конкурсу на визначення виконавця послуг з вивезення твердих побутових відходів на території м. Черкаси.
Скаржник також просить врахувати, що Північним міжобласним територіальним відділенням Антимонопольного комітету України, з метою контролю за дотриманням вимог законодавства про захист економічної конкуренції органами місцевого самоврядування та суб`єктами господарювання, які здійснюють діяльність на регіональних ринках поводження з відходами (послуг з вивезення побутових відходів та захоронення побутових відходів), проведено дослідження.
В ході проведення цього дослідження, Північним міжобласним територіальним відділенням Антимонопольного комітету України було виявлено, що після закінчення дії попереднього договору із виконавцем послуг із збирання та вивезення побутових відходів (КП «Черкаська служба чистоти»), виконком Черкаської міської ради не провів новий конкурс на визначення відповідного суб`єкта господарювання, а продовжив дію старого договору до 2025 року. Північне міжобласне територіальне відділення Антимонопольного комітету України дійшло висновку, що такі дії виконкому Черкаської міської ради містять ознаки порушення Закону України «Про захист економічної конкуренції» у вигляді антиконкурентних дій (бездіяльності) органу місцевого самоврядування, що призвело до недопущення конкуренції на ринку послуг з вивезення твердих побутових відходів у м. Черкаси. 25.02.2021 адміністративна колегія Північного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України розпочала розгляд справи. Інформація про відкриття провадження та розгляд справи міститься у відкритому доступі на офіційному сайті Антимонопольного комітету України https://northmtv.amcu. izov.ua.
Відповідач подав відзив на касаційну скаргу. Із посиланням на пункт 30 Правил надання послуг з побутовими відходами, відповідач стверджує, що законодавець не обмежує орган місцевого самоврядування у встановленні верхньої межі строку дії договору.
Крім того, при укладенні господарського договору сторони зобов`язані погодити предмет, ціну та строк дії договору. У спірному випадку, сторони Договору погодились продовжити строк його дії до 31.05.2025.
Також, відповідач зауважує, що рішення Черкаської міської ради від 28.02.2020 №202 та додаткова угода № 1 від 02.03.2020 до Договору, протиправність яких намагається довести позивач у цій справі, неодноразово були предметом судового розгляду у справах № 925/967/20 та № 925/788/20, за результатом розгляду яких у задоволенні позовів, у т.ч., ТОВ «Управлінська компанія «Нова якість «Благоустрій», до виконкому Черкаської міської ради було відмовлено.
Отже, відповідач стверджує, що станом на сьогоднішній день діє договір про надання послуг з вивезення твердих побутових відходів на території м. Черкаси від 04.05.2015, укладений на підставі проведеного виконкомом Черкаської міської ради конкурсу та в подальшому буде проводитись інший конкурс на поводження з різними видами побутових відходів в м. Черкаси, в якому може взяти участь ТОВ «Управлінська компанія «Нова якість «Благоустрій».
Відповідач також наголосив, що рішенням Черкаської міської ради від 13.12.2019 №2-5362 передбачено провести конкурс з визначення виконавця послуги з поводження з побутовими відходами у м. Черкаси, що відмінний від конкурсу з визначення виконавця послуги з вивезення твердих побутових відходів, оскільки включає в себе послуги не лише щодо вивезення різного виду побутових відходів. Наразі в судовому порядку розглядаються спори між ТОВ «Управлінська компанія «Нова якість «Благоустрій», який є правонаступником ТОВ «Сантехбудконструкція», та виконкомом Черкаської міської ради, предметом яких є укладений договір на надання послуг з вивезення побутових відходів (великогабаритних та ремонтних) на території м. Черкаси від 26.04.2019 №1-26/04/19. Лише після розірвання зазначеного договору можливо буде, у визначеному законодавством порядку, провести конкурс з визначення виконавця послуги з поводження з побутовими відходами у м. Черкаси.
Щодо посилань позивача на ймовірні порушення, встановлені адміністративною колегією Північного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету, то відповідач наголосив, що на офіційному сайті Антимонопольного комітету відсутня буд-яка інформація про результати розгляду порушеної справи відносно відповідача.
Від позивача на адресу Верховного Суду надійшли додаткові пояснення у справі, в яких останній повідомив, що 21.03.2022 Північним міжобласним територіальним відділенням Антимонопольного комітету за результатами розгляду справи №98/60/100рп/к.21 було прийнято рішення № 60/11-рк «Про порушення законодавства про захист економічної конкуренції», яким, серед іншого, визнано бездіяльність виконкому Черкаської міської ради, яка полягала у непроведенні конкурсу на визначення виконавця послуг з вивезення твердих побутових відходів на території м. Черкаси у 2020 році порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченим пунктом 3 статті 50 та частиною першою статті 15 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді бездіяльності органу місцевого самоврядування, що призвела до недопущення конкуренції на ринку послуг з вивезення твердих побутових відходів у м. Черкаси; зобов`язано виконком Черкаської міської ради у двомісячний строк з дати отримання рішення у справі припинити порушення, вказане у пункті 1 резолютивної частини цього рішення.
Також від позивача на адресу суду касаційної інстанції надійшло клопотання про пришвидшення розгляду справи, яке серед іншого, обґрунтоване тим, що законність рішення Північного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету від 21.03.2022 № 60/11-рк «Про порушення законодавства про захист економічної конкуренції» підтверджена в судовому порядку (справа № 910/8225/23).
VІІ. ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Перевіряючи у межах повноважень, визначених частинами першою - другою статті 341 КАС України, правильність застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права, а також надаючи оцінку аргументам скаржника, висловленим у касаційній скарзі та відзиві на неї, Верховний Суд виходить з такого.
Організація поводження з відходами, вивезення побутових відходів врегульовано Законами України «Про місцеве самоврядування в Україні» (далі - Закон № 280/97-ВР), «Про відходи» (далі - Закон № 187/98-ВР), Правилами надання послуг з поводження з побутовими відходами, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 10.12.2008 № 1070 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 27.03.2019 № 318; далі - Правила № 1070), Порядком проведення конкурсу на надання послуг з вивезення побутових відходів, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 16.11.2011 № 1173 (далі - Порядок №1173).
Систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування визначає Закон № 280/97-ВР.
Відповідно до статті 1 Закону № 280/97-ВР, основні терміни, використані в цьому Законі, мають таке значення: представницький орган місцевого самоврядування - виборний орган (рада), який складається з депутатів і відповідно до закону наділяється правом представляти інтереси територіальної громади і приймати від її імені рішення; виконавчі органи рад - органи, які відповідно до Конституції України та цього Закону створюються сільськими, селищними, міськими, районними в містах (у разі їх створення) радами для здійснення виконавчих функцій і повноважень місцевого самоврядування у межах, визначених цим та іншими законами.
Приписами статті 10 цього Закону передбачено, що сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Представницькі органи місцевого самоврядування, сільські, селищні, міські голови, виконавчі органи місцевого самоврядування діють за принципом розподілу повноважень у порядку і межах, визначених цим та іншими законами.
Частинами першою, другою статті 11 Закону № 280/97-ВР передбачено, що виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад є їх виконавчі комітети, відділи, управління та інші створювані радами виконавчі органи.
Виконавчі органи сільських, селищних, міських, районних у містах рад є підконтрольними і підзвітними відповідним радам, а з питань здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади - також підконтрольними відповідним органам виконавчої влади.
Згідно із пунктом 55 частини першої статті 26 Закону № 280/97-ВР виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання, як визначення на конкурсних засадах юридичних осіб, які здійснюють у межах певної території збирання та перевезення побутових відходів спеціально обладнаними для цього транспортними засобами.
Відповідно до підпункту 6 пункту «а» статті 26 Закону № 280/97-ВР до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать власні (самоврядні) повноваження: вирішення питань збирання, транспортування, утилізації та знешкодження побутових відходів, знешкодження та захоронення трупів тварин.
Згодом було прийнято Закон України від 03.12.2020 № 1060-IX «Про внесення змін до деяких законів України щодо врегулювання окремих питань у сфері надання житлово-комунальних послуг», яким виключено пункт 55 частини першої статті 26 Закону № 280/97-ВР.
Також цим Законом було внесено зміни у підпункт 6 пункту «а» статті 30 Закону №280/97-ВР, а саме: слова «збирання, транспортування, утилізації та знешкодження побутових відходів» замінено словами «поводження з побутовими відходами».
Пункт «а» статті 30 Закону №280/97-ВР було доповнено підпунктом 23 такого змісту: «визначення на конкурсних засадах суб`єктів господарювання, що здійснюють у межах певної території надання послуг з вивезення побутових відходів спеціально обладнаними для цього транспортними засобами».
Водночас, правові, організаційні та економічні засади діяльності, пов`язаної із запобіганням або зменшенням обсягів утворення відходів, їх збиранням, перевезенням, зберіганням, сортуванням, обробленням, утилізацією та видаленням, знешкодженням та захороненням, а також з відверненням негативного впливу відходів на навколишнє природне середовище та здоров`я людини на території України визначає Закон № 187/98-ВР.
За визначеннями, наведеними у статті 1 Закону № 187/98-ВР, побутові відходи - відходи, що утворюються в процесі життя і діяльності людини в житлових та нежитлових будинках (тверді, великогабаритні, ремонтні, рідкі, крім відходів, пов`язаних з виробничою діяльністю підприємств) і не використовуються за місцем їх накопичення; послуги з вивезення побутових відходів - збирання, зберігання та перевезення побутових відходів, що здійснюються у населеному пункті згідно з правилами благоустрою, затвердженими органом місцевого самоврядування.
Пунктом «е» частини першої статті 16 Закону № 187/98-ВР передбачено, що підприємства, установи та організації усіх форм власності у сфері поводження з відходами мають право на участь у конкурсах на набуття права виконання послуг у сфері поводження з побутовими відходами на певній території.
Частиною третьою статті 351 Закону № 187/98-ВР імперативно визначено, що виконавця послуг з вивезення побутових відходів визначає орган місцевого самоврядування на конкурсних засадах у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Відтак, саме на виконання статті 351 Закону № 187/98-ВР Уряд затвердив Порядок №1173, яким визначив процедуру підготовки та проведення конкурсу з визначення виконавця послуг з вивезення побутових відходів на певній території населеного пункту (далі - конкурс).
Своєю чергою, пункт 4 Порядку № 1173 визначає, що підготовка та проведення конкурсу забезпечується виконавчим органом сільської, селищної, міської ради або місцевою держадміністрацією у разі делегування їй повноважень відповідними радами у порядку, встановленому законом, виконавчим органом місцевого самоврядування суб`єкта співробітництва у формах, передбачених Законом України «Про співробітництво територіальних громад» (далі - організатор конкурсу).
Критерії відповідності конкурсних пропозицій кваліфікованим вимогам визначено додатком 1 до Порядку № 1173.
Згідно із пунктами 30, 31 Порядку № 1173 організатор конкурсу протягом не більш як п`яти робочих днів з дня проведення конкурсу вводить у дію відповідним актом рішення конкурсної комісії щодо визначення переможця конкурсу на певній території населеного пункту, межі якої були визначені умовами конкурсу, та зазначає строк, протягом якого виконавець має право надавати такі послуги, але не менш як п`ять років.
З переможцем конкурсу протягом десяти календарних днів після прийняття конкурсною комісією рішення укладається договір на надання послуг з вивезення побутових відходів на певній території населеного пункту.
Пунктом 3 Правил № 1070 також передбачено, що послуги з поводження з побутовими відходами надаються суб`єктом господарювання, визначеним органом місцевого самоврядування на конкурсних засадах в установленому законодавством порядку виконавцем послуг з вивезення побутових відходів.
Разом з цим, пунктом 32 Порядку № 1173 унормовано, що не пізніше ніж за два місяця до припинення договору на надання послуг з вивезення побутових відходів на певній території населеного пункту проводиться новий конкурс на надання послуг з вивезення побутових відходів на території, визначеній таким договором.
Отже, зміст наведених норм права дає підстави дійти висновку, що виконавця послуг з вивезення побутових відходів визначає орган місцевого самоврядування на конкурсних засадах в установленому законодавством порядку. Разом з цим, не пізніше ніж за два місяця до припинення договору, укладеного з попереднім переможцем конкурсу, проводиться новий конкурс на надання послуг з вивезення побутових відходів на території, визначеній таким договором.
Водночас законодавець не допускає можливості пролонгації договору, укладеного з попереднім переможцем конкурсу, замість проведення нового конкурсу.
У справі, що розглядається, судами попередніх інстанцій установлено, що рішенням виконкому Черкаської міської ради від 29.05.2015 № 564 КП «Черкаська служба чистоти» визначено виконавцем послуг з вивезення твердих побутових відходів у м. Черкаси терміном на 5 років, тобто до 31.05.2020.
Виконком уклав з КП «Черкаська служба чистоти» договір про надання послуг з вивезення твердих побутових відходів у м. Черкаси від 04.06.2015.
За умовами цього Договору, КП «Черкаська служба чистоти», як Виконавець, зобов`язується надавати послуги з вивезення твердих побутових відходів на території м. Черкаси, а виконком Черкаської міської ради, як Замовник, зобов`язується виконати свої обов`язки по Договору, зокрема - погодити графік вивезення твердих побутових відходів, прийняти рішення про встановлення тарифів на цю послугу не нижче економічно обґрунтованих витрат та ін.
Договір укладено на період з 04.06.2015 по 31.05.2020.
Водночас, рішенням виконкому від 28.02.2020 № 202 продовжено строк дії Договору, укладеного з КП «Черкаська служба чистоти», до 31.05.2025 (але у будь-якому випадку до дати укладення нового договору на поводження з побутовими відходами за результатами конкурсу), шляхом укладання додаткової угоди до Договору.
Проте, на виконання наведених вимог Порядку № 1173 новий конкурс не проводився.
Отже, враховуючи правове регулювання спірних правовідносин, колегія суддів приходить до висновку, що такі дії виконкому Черкаської міської ради створили умови, за яких Підприємство здобуло статус виконавця послуг з вивезення твердих побутових відходів не завдяки конкурентній боротьбі та власним досягненням, а внаслідок продовження дії Договору.
Своєю чергою, суб`єкти господарювання, органи влади, органи місцевого самоврядування, а також органи адміністративно-господарського управління та контролю зобов`язані сприяти розвитку конкуренції та не вчиняти будь-яких неправомірних дій, які можуть мати негативний вплив на конкуренцію (частина друга статті 4 Закону України від 11.01.2001 № 2210-III «Про захист економічної конкуренції»).
Колегія суддів також враховує доводи скаржника про те, що Північним міжобласним територіальним відділенням Антимонопольного комітету України, з метою контролю за дотриманням вимог законодавства про захист економічної конкуренції органами місцевого самоврядування та суб`єктами господарювання, які здійснюють діяльність на регіональних ринках поводження з відходами (послуг з вивезення побутових відходів та захоронення побутових відходів), було проведено дослідження, у ході якого виявлено, що після закінчення дії попереднього договору із виконавцем послуг із збирання та вивезення побутових відходів (КП «Черкаська служба чистоти»), виконком Черкаської міської ради не провів новий конкурс на визначення відповідного суб`єкта господарювання, а продовжив дію старого договору до 2025 року.
У додатково поданих до суду касаційної інстанції поясненнях скаржник наголосив, що 21.03.2022 Північним міжобласним територіальним відділенням Антимонопольного комітету за результатами розгляду справи № 98/60/100рп/к.21 прийнято рішення № 60/11-рк «Про порушення законодавства про захист економічної конкуренції», яке було предметом судового розгляду у справі №910/8225/23.
Тож, керуючись частиною п`ятою статті 4 Закону України від 22.12.2005 № 3262-IV «Про доступ до судових рішень», згідно з якою судді мають право на доступ до усіх інформаційних ресурсів Єдиного державного реєстру судових рішень, колегія суддів у справі, що розглядається, враховує рішення прийняті судами інших юрисдикцій, які мають значення для вирішення ключового питання касаційного розгляду.
Так, із інформації, що міститься у Єдиному державному реєстрі судових рішень, колегією суддів установлено, що господарський суд розглядав справу №910/8225/23 за позовом Виконавчого комітету Черкаської міської ради до Північного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України, третя особа: КП «Черкаська служба чистоти» про скасування пунктів 1, 2 рішення Північного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету № 60/11-р/к від 21.03.2023.
Рішенням Господарського суду міста Києва від 07.08.2023 у справі № 910/8225/23, залишеним без змін постановою Північного апеляційного господарського суду від 21.02.2024, у задоволенні позову виконкому Черкаської міської ради відмовлено.
Під час розгляду справи № 910/8225/23 господарським судом установлено, що Комітет, розглянувши матеріали справи № 98/60/100рп/к.21 про порушення законодавства про захист від недобросовісної конкуренції, прийняв рішення від 21.03.2023 «Про порушення законодавства про захист від недобросовісної конкуренції та накладення штрафу» №60/11-р/к (з урахуванням додаткового рішення від 25.04.2023 № 60/42-р/к) (надалі - Рішення), яким, серед іншого, постановлено:
1. Визнати бездіяльність виконавчого комітету Черкаської міської ради яка полягала у не проведенні конкурсу на визначення виконавця послуг з вивезення твердих побутових відходів на території м. Черкаси 2020 році порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченим пунктом 3 статті 50 та частиною першою статті 15 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді бездіяльності органу місцевого самоврядування, що призвела до недопущення конкуренції на ринку послуг з вивезення твердих побутових відходів у м. Черкаси;
2. Зобов`язати виконавчий комітет Черкаської міської ради у двомісячний строк з дати отримання рішення у справі припинити порушення, вказане у пункті 1 резолютивної частини цього рішення.
Суди зазначили, що Комітет дійшов висновку, що бездіяльність виконавчого комітету Черкаської міської ради, яка полягає у непроведенні конкурсу на визначення виконавця послуг з вивезення твердих побутових відходів на території м. Черкаси у 2020 році, є порушенням, передбаченим пунктом 3 статті 50 та частиною першою статті 5 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді антиконкурентної бездіяльності органу місцевого самоврядування, що призвели до недопущення конкуренції на ринку послуг з вивезення твердих побутових відходів у м. Черкаси.
Перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення в оскаржуваному рішенні, господарські суди погодилися із висновками Комітету, що бездіяльність Виконкому, яка полягала у непроведенні нового конкурсу на визначення виконавця послуг з вивезення твердих побутових відходів на території у м. Черкаси у 2020 році є порушенням законодавства про захист економічної конкуренції.
Суди обох інстанцій у справі № 910/8225/23 визнали безпідставними твердження виконкому про те, що укладення з третьою особою додаткової угоди № 1 від 02.03.2020 до Договору здійснювалося у відповідності до вимог Цивільного кодексу України та Господарського кодексу України, і на момент винесення відповідачем оскаржуваного Рішення ні вказана додаткова угода, ні сам Договір не були визнані недійсними в судовому порядку та були чинними, оскільки органи місцевого самоврядування повинні здійснювати заходи щодо створення та розвитку конкурентного середовища на ринку житлово-комунальних послуг, визначаючи у порядку, встановленому законодавством, на конкурсних засадах, виконавців житлово-комунальних послуг.
Також суди у справі № 910/8225/23 зазначили, що сама по собі законність укладання Додаткової угоди до Договору не свідчить про відсутність ознак порушення конкурентного законодавства в частині організації її складання, підписання та її легітимації - прийняття відповідного рішення органом місцевого самоврядування, у цій справі - Рішення ВК ЧЕРКАСЬКОЇ МР від 28.02.2020 № 202, яким продовжено строк дії Договору, укладеного з КП «ЧЕРКАСЬКА СЛУЖБА ЧИСТОТИ» до 31.05.2025.
Оскільки ВК Черкаської міської ради не було визначено виконавця послуг з вивезення твердих побутових відходів на конкурсній основі, суб`єкти господарювання, які мають право та могли мати намір надавати дані послуги на території м. Черкаси після спливу дії Договору наступні 5 років, були позбавлені такої можливості. У зв`язку з чим, підприємства, установи, організації усіх форм власності у сфері поводження з побутовими відходами не змогли реалізувати своє передбачене законодавством, право на участь у конкурсі, що створило бар`єри вступу на ринок послуг з вивезення побутових відходів на території м. Черкаси.
Відповідно до частини четвертої статті 78 КАС України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.
Отже, наведена норма визначає преюдиційні підстави звільнення осіб, які беруть участь у справі, від доказування обставин з метою досягнення процесуальної економії - за наявності цих підстав у суду не буде необхідності досліджувати докази для встановлення певних обставин.
За встановлених у справі № 910/8225/23 обставин, що мають преюдиційне значення для вирішення цієї справи, колегія суддів приходить до висновку, що виконком Черкаської міської ради, не провівши у 2020 році конкурс на визначення виконавця послуг з вивезення побутових відходів у м. Черкаси допустив бездіяльність.
Своєю чергою, суди попередніх інстанцій у справі, що розглядається, дійшли помилкового висновку, що відповідач шляхом пролонгації договору від 04.06.2015 діяв у межах та у спосіб, визначених Законами № 280/97-ВР та № 187/98-ВР повноважень.
Також колегія суддів вважає необґрунтованими посилання судів попередніх інстанцій на судові рішення у справах № 925/967/20 та № 925/788/20, в яких оскаржувалися рішення виконкому Черкаської міської ради «Про затвердження інвестиційної програми КП «Черкаська служба чистоти» та внесення змін до договору» від 28.02.2020 № 202 та додаткова угода № 1 від 02.03.2020, оскільки відмовляючи у задоволенні вимог ТОВ «Управлінська компанія «Нова якість «Благоустрій», ТОВ «Вельтум-Запоріжжя» суди у вказаних справах виходили з того, що обраний позивачами спосіб захисту порушених прав є неефективним, а оскаржувані акти не стосуються безпосередньо прав позивачів.
За таких обставин, коли суди попередніх інстанцій повно встановили обставини справи, проте неправильно застосували норми матеріального права, їх рішення підлягають скасуванню з ухваленням нової постанови про задоволення позову.
VІІІ. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Відповідно до частини першої - третьої статті 351 КАС України підставами для скасування судових рішень повністю або частково і ухвалення нового рішення або зміни рішення у відповідній частині є неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.
Порушення норм процесуального права може бути підставою для скасування або зміни рішення лише за умови, якщо це порушення призвело до ухвалення незаконного рішення.
Неправильним застосуванням норм матеріального права вважається: неправильне тлумачення закону або застосування закону, який не підлягає застосуванню, або незастосування закону, який підлягав застосуванню.
ІХ. СУДОВИЙ ЗБІР
За змістом частини шостої статті 139 КАС України якщо суд апеляційної чи касаційної інстанції, не повертаючи адміністративної справи на новий розгляд, змінить судове рішення або ухвалить нове, він відповідно змінює розподіл судових витрат.
Отже, зважаючи на результат касаційного розгляду (позов задоволено), понесені позивачем витрати на сплату судового збору за розгляд справи мають бути присуджені на його користь у сумі 11 164,50 грн (2481 грн (судовий збір за подання позовної заяви) + 3721,50 грн (судовий збір за подання апеляційної скарги) + 4962 грн (судовий збір на подання касаційної скарги).
Керуючись статтями 139, 345, 349, 351, 355, 356, 359 КАС України, Суд
П О С Т А Н О В И В:
Касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Управлінська компанія «Нова якість» Благоустрій» задовольнити.
Рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 25.08.2022 та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 18.01.2023 у справі №580/654/22 скасувати і ухвалити нову постанову про задоволення позову.
Визнати протиправною бездіяльність Виконавчого комітету Черкаської міської ради щодо невиконання вимог, передбачених Порядком проведення конкурсу на надання послуг з вивезення побутових відходів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.11.2011 № 1173, а саме: призначення та проведення конкурсу визначення виконавця послуг з вивезення твердих побутових відходів на території м. Черкаси.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Управлінська компанія «Нова якість» Благоустрій» (код ЄДРПОУ: 43157848; юридична адреса: 18036, м. Черкаси, вул. Смілянська, 145) за рахунок бюджетних асигнувань Виконавчого комітету Черкаської міської ради (код ЄДРПОУ: 04061547; адреса: 18000, м. Черкаси, вул. Байди Вишневецького, 36) сплачений судовий збір у розмірі 11 164 (одинадцять тисяч сто шістдесят чотири) гривень 50 копійок.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.
Судді Верховного Суду: С. М. Чиркін
А. А. Єзеров
О. П. Стародуб
Суд | Касаційний адміністративний суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 26.06.2024 |
Оприлюднено | 28.06.2024 |
Номер документу | 120036185 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо реалізації спеціальних владних управлінських функцій в окремих галузях економіки, у тому числі у сфері житлово-комунального господарства; теплопостачання; питного водопостачання |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Чиркін С.М.
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Ключкович Василь Юрійович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Ключкович Василь Юрійович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Ключкович Василь Юрійович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Ключкович Василь Юрійович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Ключкович Василь Юрійович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Ключкович Василь Юрійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні