Постанова
від 18.10.2022 по справі 826/9174/18
КАСАЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

Іменем України

18 жовтня 2022 року

м. Київ

справа №826/9174/18

адміністративне провадження № А/990/16/22

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Уханенка С.А.,

суддів: Данилевич Н.А., Мацедонської В.Е., Радишевської О.Р., Шевцової Н.В.,

за участю:

секретаря судового засідання - Часник А.О.,

представника позивача - Бурли В.Е.,

представника третьої особи (Служби безпеки України) - Сучкової А.М.,

представника третьої особи (Офісу Генерального прокурора) - Петрика В.А.,

представників третьої особи (Клименка О.В.) - Захарченка Ю.О., Оксенюк Г.О.

розглянув у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Восьмого апеляційного адміністративного суду від 05 липня 2022 року (суддя-доповідач Заверуха О.Б., судді Гінда О.М., Ніколін В.В.) у справі за позовом Міністерства юстиції України до Політичної партії «Щаслива Україна», за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору: на стороні позивача - Служби безпеки України, Офісу Генерального прокурора, на стороні відповідача - ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , про заборону політичної партії,

У С Т А Н О В И В:

У червні 2018 року Міністерство юстиції України звернулося до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Політичної партії «УСПІШНА КРАЇНА», в якому просило заборонити та примусово розпустити (ліквідувати) цю партію.

На обґрунтування позовних вимог зазначено, що листом від 07.06.2018 №10/3/3-23005-18 Генеральна прокуратура України повідомила Міністерство юстиції України про факти вчинення Політичною партією «УСПІШНА КРАЇНА» дій, спрямованих на зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності України, пропаганду війни, насильства, розпалювання міжетнічної ворожнечі, посягання на права і свободи людини. На підтвердження зазначеної інформації Генеральна прокуратура України додала до листа копії матеріалів досудового розслідування у кримінальному провадженні №42018000000000769 від 29.03.2018 за підозрою Голови політичної ради партії - Голови партії «УСПІШНА КРАЇНА» ОСОБА_2 у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч. 1 ст. 28, ч. 3 ст. 15, ч. 2 ст. 109, ч. 4 ст. 28, ч. 3 ст. 15, ч. 2 ст. 110 Кримінального кодексу України (далі - КК України), з яких, зокрема, вбачається участь ОСОБА_2 за допомогою легалізованої на території України Політичної партії «УСПІШНА КРАЇНА» в організації розповсюдження матеріалів із закликами до вчинення дій з метою насильницької зміни чи повалення конституційного ладу, захоплення державної влади, зміни меж території або державного кордону України, а також із закликами до створення «російської автономії», тобто у поєднанні з розпалюванням міжнаціональної ворожнечі. За доводами позивача, аналіз вказаної інформації та доданих документів свідчить про наявність підстав для заборони політичної партії в судовому порядку.

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 20 червня 2018 року відкрито провадження у справі та залучено до участі в ній Генеральну прокуратуру України і Службу безпеки України як третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору.

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 07 листопада 2018 року за клопотанням представника відповідача залучено до участі у справі ОСОБА_1 та ОСОБА_2 як третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача.

Ухвалою від 20 травня 2022 року Окружний адміністративний суд міста Києва передав справу за підсудністю до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Протокольною ухвалою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 05 липня 2022 року прийнято до розгляду заяву Міністерства юстиції України від 22 червня 2022 року про збільшення розміру позовних вимог, в якій позивач просив заборонити діяльність Політичної партії «УСПІШНА КРАЇНА» та передати у власність держави майно, кошти та інші активи Політичної партії «УСПІШНА КРАЇНА», її обласних, міських, районних організацій, первинних осередків.

Іншою протокольною ухвалою від 05 липня 2022 року Восьмий апеляційний адміністративний суд вирішив здійснювати провадження у справі з урахуванням змін до відомостей про найменування та місцезнаходження відповідача, згідно з якими Політична партія «УСПІШНА КРАЇНА» з місцезнаходженням за адресою: 01032, м. Київ, вул. Жилянська, 110, код ЄДРПОУ 37882413, перейменована на Політичну партію «ЩАСЛИВА УКРАЇНА» з місцезнаходженням за адресою: 84206, Донецька обл., м. Дружківка, вул. Гребенюка, 67, код ЄДРПОУ 37882413 (далі також Партія).

Ухвалою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 05 липня 2022 року, викладеною окремим документом, задоволено клопотання Міністерства юстиції України про відмову від позову в частині вимоги про примусовий розпуск Політичної партії «ЩАСЛИВА УКРАЇНА» та закрито провадження у справі в цій частині.

Рішенням Восьмого апеляційного адміністративного суду від 05 липня 2022 року позов задоволено повністю: заборонено діяльність Політичної партії «ЩАСЛИВА УКРАЇНА»; передано майно, кошти та інші активи Політичної партії «ЩАСЛИВА УКРАЇНА», її обласних, міських, районних організацій, первинних осередків та інших структурних утворень у власність держави.

Ухвалюючи таке рішення суд першої інстанції виходив з того, що наявні у матеріалах справи докази, які є належними, допустимими, достовірними і достатніми, підтверджують здійснення Партією забороненої діяльності, спрямованої на дискредитацію діючої влади, правоохоронної і судової систем України, дестабілізацію суспільно-політичної ситуації та підрив безпеки держави, в тому числі з наміром використання воєнізованих формувань, що в умовах прямої військової агресії з боку Російської Федерації (далі - росії) вимагає застосування до Партії крайнього заходу впливу з метою захисту демократичного суспільства, прав і свобод громадян України.

В апеляційній скарзі ОСОБА_1 просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове рішення, яким відмовити в задоволенні позову. Скаржник уважає рішення суду першої інстанції необґрунтованим і таким, що винесене з неповним з`ясування обставин, що мають значення для справи, недоведеністю обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими, невідповідністю висновків суду фактичним обставинам справи; а також прийнятим з порушенням норм процесуального права та неправильним застосуванням норм матеріального права.

Так, на думку скаржника, лише обвинувальний вирок суду в кримінальній справі є належним і допустимим доказом вчинення діяння проти основ національної безпеки України. Натомість позивач обґрунтовує існування факту вчинення такого діяння як підстави для заборони Партії матеріалами досудового розслідування, які підлягають оцінці в порядку кримінального судочинства і не можуть вважатися належними, допустимими і достовірними доказами під час розгляду цієї адміністративної справи. У цьому контексті скаржник зазначає про недоведеність обставин, які суд першої інстанції визнав встановленими, та порушення судом презумпції невинуватості.

Висновки суду першої інстанції щодо ролі ОСОБА_2 як фактичного голови Політичної партії «УСПІШНА КРАЇНА» та ОСОБА_1 як почесного голови цієї партії скаржник уважає такими, що не відповідають обставинам справи, які не підтверджують таких висновків.

Стверджує апелянт й про відсутність допустимих доказів на підтвердження факту забезпечення виготовлення агітаційної продукції із символікою Політичної партії «УСПІШНА КРАЇНА» ОСОБА_2 , оскільки показання свідків, які були допитані слідчим та прокурором під час досудового розслідування, але не були допитані в судовому засіданні, не можуть братися судом до уваги.

Крім того, апелянт указує на порушення судом першої інстанції принципу змагальності судового процесу, посилаючись на залишення судом поза увагою його аргументів і поданих у суді першої інстанції доказів на обґрунтування факту відсутності будь-яких порушень з боку Партії вимог Конституції та законів України, відповідності її програмних цілей демократичним засадам розбудови держави.

У відзиві на апеляційну скаргу Міністерство юстиції України просить залишити рішення суду першої інстанції без змін, уважаючи його законним і обґрунтованим. За доводами позивача, суд першої інстанції повно і всебічно з`ясував обставини справи та дав їм належну правову оцінку, обґрунтовано врахувавши наявність реальної загрози конституційному ладу та основним правам і свободам громадян України з боку Партії.

У відзиві на апеляційну скаргу Офіс Генерального прокурора просить залишити її без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін. Зазначає, що матеріали кримінального провадження №42018000000000769 підтверджують наявність підстав для заборони Партії.

У письмових поясненнях на апеляційну скаргу Служба безпеки України вважає доводи третьої особи необґрунтованими і безпідставними, а рішення суду першої інстанції таким, що прийняте з дотриманням норм матеріального та процесуального права. Наголошує, що на виконання покладених на Службу безпеки України завдань щодо попередження, виявлення, припинення та розкриття кримінальних правопорушень проти миру і безпеки людства, тероризму та інших протиправних дій, які безпосередньо створюють загрозу життєво важливим інтересам України, цим органом отримано та передано військовій прокуратурі інформацію, яка підтверджує здійснення відповідачем діяльності, що суперечить вимогам чинного законодавства.

У судовому засіданні представники Клименка О.В. підтримали доводи і вимоги апеляційної скарги, представники позивача і третіх осіб на його стороні заперечили проти задоволення апеляційної скарги.

Апеляційний розгляд справи здійснюється за відсутності відповідача - Політичної партії «Щаслива Україна» та третьої особи - ОСОБА_2 , які були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового засідання.

Заслухавши пояснення представників позивача і третіх осіб, дослідивши матеріали справи, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального і процесуального права, колегія суддів виходить з такого.

Як убачається з досліджених судом першої інстанції матеріалів справи, 26 липня 2011 року Державною реєстраційною службою України видано свідоцтво №197-п.п. про реєстрацію Політичної партії «НАШ ЧАС». Запис про реєстрацію Політичної партії «НАШ ЧАС» внесений до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців (далі - Єдиний державний реєстр) 19 вересня 2011 року за №10701020000044596 із зазначенням, зокрема, ідентифікаційного коду юридичної особи - 37882413 та керівника юридичної особи - ОСОБА_3 (т.2 а.с.119, 120-121).

Установчим З`їздом Політичної партії «НАШ ЧАС» (протокол від 12.05.2010 №1) затверджені Статут і Програма Партії, до яких вносилися зміни згідно з рішеннями З`їзду Політичної партії «НАШ ЧАС» (протокол від 26.05.2011 №2), позачергового З`їзду Політичної партії «НАШ ЧАС» (протокол від 28.11.2014 №5), позачергового З`їзду Політичної партії «УСПІШНА КРАЇНА» (протокол від 13.11.2015 №7 - зміни до Статуту), позачерговим З`їздом Політичної партії «УСПІШНА КРАЇНА» (протокол від 12.12.2015 №8 - зміни до Програми). Останні з указаних змін до Статут взяті до відома Міністерством юстиції України згідно з наказом від 21.12.2015 №2667/5 (т.3 а.с.75-97, 122-127).

Рішенням Позачергового З`їзду Політичної партії «НАШ ЧАС», оформленим протоколом від 28.11.2014 №5, змінено, зокрема, назву Політичної партії «НАШ ЧАС» на Політична партія «УСПІШНА КРАЇНА», її місцезнаходження, а також ухвалено відкликати з посади Голови Партії ОСОБА_3 у зв`язку з добровільним складанням ним повноважень та обрати Головою Партії ОСОБА_4 (т.2 а.с. 149-154).

13 січня 2015 року Державна реєстраційна служба України внесла зміни у свідоцтво про реєстрацію політичної партії від 26.07.2011 №197-п.п. у частині назви політичної партії - Політична партії «УСПІШНА КРАЇНА» (т.3 а.с.122).

Указані зміни до відомостей про Партію в частині її назви, місцезнаходження і керівника внесені до Єдиного державного реєстру (т.2 а.с.123-125, т.5 а.с. 180-183).

Згідно з протоколом засідання VIII Позачергового З`їзду Політичної партії «УСПІШНА КРАЇНА» від 12.12.2015 №8 вирішено, серед іншого, прийняти відставку ОСОБА_4 з посади Голови Партії, обрати новим Головою Партії ОСОБА_5 та обрати на посаду Почесного Голови Партії ОСОБА_1 (т.2 а.с. 155-162).

Рішенням IX Позачергового З`їзду Політичної партії «УСПІШНА КРАЇНА», оформленим протоколом від 12.12.2016 №9, на посаду Голови Політичної Ради Партії (Голови Партії) обрано ОСОБА_2 (т.2 а.с. 141-148).

Державна реєстрація змін до відомостей про керівників Партії, що відбулися на підставі рішень VIII і IX Позачергових З`їздів Політичної партії «УСПІШНА КРАЇНА», не проводилася (т.5 а.с. 180-183).

07 червня 2018 року Генеральна прокуратура України звернулася до Міністерства юстиції України з листом №10/3/3-23005-18 за підписом заступника Генерального прокурора - Головного військового прокурора, в якому просила вирішити питання про ініціювання судової процедури заборони Політичної партії «УСПІШНА КРАЇНА».

У листі викладено інформацію про кримінальне провадження №42018000000000769 від 29.03.2018 за підозрою ОСОБА_2 у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч. 1 ст. 255; ч. 4 ст. 28, ч. 3 ст. 209; ч. 4 ст. 28, ч. 3 ст. 15, ч. 2 ст. 109; ч. 4 ст. 28, ч. 3 ст. 15, ч. 2 ст. 110 КК України, яке перебувало в провадженні слідчого відділу Головного управління СБ України в м. Києві та Київській області та процесуальне керівництво досудовим розслідуванням у якому здійснювала Головна військова прокуратура Генеральної прокуратури України.

Зокрема, в листі повідомлялося про встановлені досудовим розслідуванням у вказаному кримінальному провадженні обставини створення колишнім Головою Державної податкової служби України, Міністром доходів і зборів України ОСОБА_1 злочинної організації, яка планувала вчиняти злочини проти основ національної безпеки України за допомогою вже легалізованої на території України Політичної партії «УСПІШНА КРАЇНА». Вказано, що за допомогою цієї політичної партії ОСОБА_1 планував формувати механізми впливу на громадську думку з метою дестабілізації ситуації в Україні, здійснювати постійні заходи з підготовки до формування регіональних партійних осередків на території України з метою їх використання в подальшому для популяризації ідей насильницької зміни чи повалення конституційного ладу, захоплення державної влади, а також вчиненні умисних дій з метою зміни меж території або державного кордону України, на порушення порядку, встановленого Конституцією України, в тому числі з використанням силових методів політичної боротьби, організації спеціальних інформаційних проєктів, які будуть містити публічні заклики до насильницької зміни чи повалення конституційного ладу, захоплення державної влади, вчинення умисних дій з метою зміни меж території або державного кордону України, на порушення порядку, встановленого Конституцією України, а також викривлені, тенденційні відео та друковані матеріали, направлені на дискредитацію діючої влади, правоохоронної і судової системи в Україні та дестабілізацію суспільно-політичної ситуації. Зазначено, що злочинний задум ОСОБА_1 знайшов своє відображення в «Плане влияния на общественно-политическую ситуацию в Украине, а также наращивание рейтинга политической партии «Успішна країна», в якому чітко регламентовані дії, які необхідно вчиняти для досягнення мети, відповідальні особи, порядок погодження таких дій, строки та статус виконання. Вказано на те, що Головою Партії Дмітріченко Н.Б. забезпечувалося виготовлення друкованої агітаційної продукції з символікою Політичної партії «УСПІШНА КРАЇНА» та «Успішної варти» із закликами до вчинення дій з метою захоплення державної влади, зміни меж території України тощо, що підтверджується вилученими статтями і брошурами, на яких розміщена символіка Політичної партії «УСПІШНА КРАЇНА» та організації «Успішна варта» (проєкту, започаткованого на базі Політичної партії «УСПІШНА КРАЇНА»). Звернуто увагу на висновок експерта від 24 січня 2018 року за результатами проведення комплексної судової психолого-лінгвістичної експертизи вилучених друкованих матеріалів, який підтверджує наявність у їхньому змісті публічних закликів, що спрямовані на шкоду суверенітетові, територіальній цілісності та недоторканості України. Зазначено, що вказані агітаційні матеріали провокативної спрямованості в час збройної агресії росії проти України носять виключно деструктивний характер, підсилюють інформаційний простір, спрямований проти інтересів України, носять підґрунтя для вчинення радикальних дій щодо порушення суверенітету і територіальної цілісності України, підрив її безпеки.

У додатках до листа від 07.06.2018 №10/3/3-23005-18 указано постанову прокурора про дозвіл на розголошення відомостей досудового розслідування на 2 аркушах та копії процесуальних документів, якими обґрунтовується інформація, на 240 аркушах (т.1. а.с.37-48).

Постановою прокурора у провадженні - прокурора відділу Головної військової прокуратури Генеральної прокуратури України від 07 червня 2018 року надано дозвіл уповноваженим особам Міністерства юстиції України на розголошення відомостей досудового розслідування кримінального провадження №42018000000000769 від 29.03.2018 для вирішення питання про ініціювання судової процедури заборони Політичної партії «Успішна країна» та за необхідності у подальшому під час судового розгляду в частині відомостей досудового розслідування, в обсязі, що міститься у додатках до листа Головної військової прокуратури Генеральної прокуратури від 07.06.2018 № 10/3/3-23005-18, шляхом використання інформації з копіями відповідних процесуальних документів (т.6 а.с.3-4).

На підставі аналізу повідомленої Генеральною прокуратурою України інформації та доданих нею документів Міністерство юстиції України зробило висновок про те, що Політична партія «УСПІШНА КРАЇНА» вчиняє дії, які порушують вимоги чинного законодавства, та звернулося до суду з цим позовом про заборону Партії, судове провадження за яким триває з червня 2018 року.

За цей час, згідно з протоколом засідання Чергового З`їзду Політичної партії «УСПІШНА КРАЇНА» від 24.02.2020 №1, вирішено змінити місцезнаходження центральних статутних органів Партії, яким визначити адресу: 84206, Донецька обл., м. Дружківка, вул. Гребенюка, буд. 67, змінити повне та скорочене найменування Партії з Політична партія «УСПІШНА КРАЇНА» на Політична партія «ЩАСЛИВА УКРАЇНА» (скорочене ПП «ЩАСЛИВА УКРАЇНА»), обрати новим Головою Партії ОСОБА_6 , внести зміни до статуту і програми Партії (т.5. а.с. 105-108).

Рішенням Міністерства юстиції України від 29.05.2020 №197/194 проведено державну реєстрацію змін найменування, місцезнаходження, у складі керівних органів, інформації для здійснення зв`язку з Політичною Партією «УСПІШНА КРАЇНА», відомостей про фізичних осіб, які мають право вчиняти дії від імені Політичної Партії «УСПІШНА КРАЇНА», до статуту та програми Політичної Партії «УСПІШНА КРАЇНА», які прийняті на підставі рішень Чергового З`їзду Політичної Партії «УСПІШНА КРАЇНА» від 28.04.2020 (т.5. а.с.100).

В Єдиному державному реєстрі за пошуковим критерієм ідентифікаційного коду 37882413 станом на 29.06.2022 міститься така інформація: найменування юридичної особи - Політична партія «ЩАСЛИВА КРАЇНА», місцезнаходження: 84206, Донецька обл., м. Дружківка, вул. Гребенюка, буд. 67, керівник - Соколовський О.В. (т.5 а.с.180-183).

Переглядаючи рішення суду першої інстанції в межах доводів і вимог апеляційної скарги та надаючи оцінку спірним правовідносинам, колегія суддів керується таким.

У статті 1 Конституції України Україну проголошено суверенною і незалежною, демократичною, соціальною, правовою державою.

За статтею 2 Конституції України суверенітет України поширюється на всю її територію. Україна є унітарною державою. Територія України в межах існуючого кордону є цілісною і недоторканною.

Згідно зі статтею 15 Конституції України суспільне життя в Україні ґрунтується на засадах політичної, економічної та ідеологічної багатоманітності. Жодна ідеологія не може визнаватися державою як обов`язкова. Цензура заборонена. Держава гарантує свободу політичної діяльності, не забороненої Конституцією і законами України.

Відповідно до статті 36 Конституції України громадяни України мають право на свободу об`єднання у політичні партії та громадські організації для здійснення і захисту своїх прав і свобод та задоволення політичних, економічних, соціальних, культурних та інших інтересів, за винятком обмежень, встановлених законом в інтересах національної безпеки та громадського порядку, охорони здоров`я населення або захисту прав і свобод інших людей (частина перша). Політичні партії в Україні сприяють формуванню і вираженню політичної волі громадян, беруть участь у виборах (частина друга).

Частиною першою статті 37 Конституції України забороняються утворення і діяльність політичних партій та громадських організацій, програмні цілі або дії яких спрямовані на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, на розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення.

У частині четвертій цієї статті встановлено, що заборона діяльності об`єднань громадян здійснюється лише в судовому порядку.

Закон України від 05.04.2001 №2365-III «Про політичні партії в Україні» (в редакції, чинній на час пред`явлення цього позову, далі - Закон №2365-III) визначає правові та організаційні засади реалізації права громадян на об`єднання в політичні партії, порядок їх утворення і діяльності.

За визначенням, наведеним у статті 2 Закону №2365-III, політичною партією є зареєстроване згідно з законом добровільне об`єднання громадян - прихильників певної загальнонаціональної програми суспільного розвитку, що має своєю метою сприяння формуванню і вираженню політичної волі громадян, бере участь у виборах та інших політичних заходах.

Відповідно до положень частини першої статті 5 Закону №2365-III утворення і діяльність політичних партій забороняється, якщо їх програмні цілі або дії спрямовані на: 1) ліквідацію незалежності України; 2) зміну конституційного ладу насильницьким шляхом; 3) порушення суверенітету і територіальної цілісності України; 4) підрив безпеки держави; 5) незаконне захоплення державної влади; 6) пропаганду війни, насильства, розпалювання міжетнічної, расової чи релігійної ворожнечі; 7) посягання на права і свободи людини; 8) посягання на здоров`я населення; 9) пропаганду комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів та їх символіки.

Діяльність політичної партії може бути заборонена лише за рішенням суду (частина третя статті 5 Закону №2365-III).

Згідно з частиною першою статті 3 Закону №2365-III політичні партії провадять свою діяльність відповідно до Конституції України, цього Закону, а також інших законів України та згідно із партійним статутом, прийнятим у визначеному цим Законом порядку.

Частиною першою статті 19 Закону №2365-III встановлено, що в разі порушення політичними партіями Конституції України, цього та інших законів України до них можуть бути вжиті такі заходи: 1) попередження про недопущення незаконної діяльності; 2) заборона політичної партії.

Державний контроль за діяльністю політичних партій у частині додержання політичною партією вимог Конституції та законів України, а також статуту політичної партії, крім випадків, коли здійснення такого контролю законом віднесено до повноважень інших органів державної влади, здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, інших громадських формувань (пункт 1 частини першої статті 18 Закону №2365-III).

За приписами частини першої статті 21 Закону №2365-III політична партія може бути за адміністративним позовом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, інших громадських формувань, заборонена в судовому порядку у випадку порушення вимог щодо створення і діяльності політичних партій, встановлених Конституцією України, цим та іншими законами України.

Таким центральним органом виконавчої влади, з огляду на Положення про Міністерство юстиції України, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 02.07.2014 №228 (далі - Положення), є Міністерство юстиції України, яке відповідно до покладених на нього завдань здійснює контроль за додержанням політичною партією вимог Конституції та законів України, а також статуту політичної партії, вживає визначених законом заходів у разі порушення політичними партіями Конституції та законів України, звертається до суду з позовом та бере участь у справі про анулювання реєстраційного свідоцтва політичної партії або про заборону політичної партії (пункт 1, підпункт 8315 пункту 4 Положення).

Отже, порушення політичною партією вимог Конституції та законів України, в тому числі вчинення дій, заборонених частиною першою статті 37 Конституції України і частиною першою статті 5 Закону №2365-III, може привести до заборони її діяльності в судовому порядку.

У такому випадку право звернення до суду з адміністративним позовом про заборону політичної партії має Міністерство юстиції України, яке в порядку державного контролю за додержанням політичною партією вимог Конституції та законів України виявить факти відповідних порушень.

Як убачається з позовної заяви, вимога про заборону Партії обґрунтована Міністерством юстиції України посиланням на фактичні обставини вилучення правоохоронними органами друкованої агітаційної продукції із символікою Політичної партії «УСПІШНА КРАЇНА» та створеної на її базі Громадської організації «Успішна варта» із закликами до вчинення дій з метою насильницької зміни чи повалення конституційного ладу, захоплення державної влади, зміни меж території України тощо, що у взаємозв`язку із вилученою водночас брошурою під навою «План влияния на общественно-политическую ситуацию в Украине, а также наращивание рейтинга политической партии «Успішна країна» та діями лідерів Політичної партії «УСПІШНА КРАЇНА» на виконання цього плану свідчать про здійснення Партією забороненої діяльності. На підтвердження зазначених обставин позивачем подано до суду копію листа Генеральної прокуратури України від 07.06.2018 №10/3/3-23005-18 разом із копіями матеріалів досудового розслідування кримінального провадження №42018000000000769 від 29.03.2018.

Заперечуючи проти доводів позивача, відповідач і треті особи на його стороні послались на недопустимість поданих позивачем доказів, що, на їхню думку, полягає у поданні позивачем до суду неналежним чином засвідчених копій матеріалів досудового розслідування, які до того ж не є належним засобом доказування обставин цієї справи, враховуючи, що лише вирок суду в кримінальному провадженні встановлює, чи мали місце відповідні дії проти основ національної безпеки України та ким вони вчинені.

Згідно з частиною першою статті 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються, зокрема, письмовими, речовими і електронними доказами (пункт 1 частини другої статті 72 КАС України).

Відповідно до вимог статей 73-76 КАС України докази мають бути належними (містити інформацію щодо предмета доказування), допустимими (одержаними з дотриманням порядку, встановленого законом). достовірними (на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи), достатніми (які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування).

Частиною першою статті 77 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Докази суду надають учасники справи. Суд може пропонувати сторонам надати докази та збирати докази з власної ініціативи, крім випадків, визначених цим Кодексом (частина четверта статті 77 КАС України).

За змістом статті 94 КАС України письмові докази подаються в оригіналі або в належним чином засвідченій копії, якщо інше не визначено цим Кодексом. Копії документів вважаються засвідченими належним чином, якщо їх засвідчено в порядку, встановленому чинним законодавством. Учасник справи, який подає письмові докази в копіях (електронних копіях), повинен зазначити про наявність у нього або іншої особи оригіналу письмового доказу. Учасник справи підтверджує відповідність копії письмового доказу оригіналу, який знаходиться у нього, своїм підписом із зазначенням дати такого засвідчення. Якщо подано копію (електронну копію) письмового доказу, суд за клопотанням учасника справи або з власної ініціативи може витребувати у відповідної особи оригінал письмового доказу. Якщо оригінал письмового доказу не поданий, а учасник справи або суд ставить під сумнів відповідність поданої копії (електронної копії) оригіналу, такий доказ не береться судом до уваги.

Матеріали справи свідчать про те, що Міністерство юстиції України при зверненні до суду з цим позовом подало копії матеріалів досудового розслідування, засвідчені належним чином Головною військовою прокуратурою Генеральної прокуратури України, у якої, за повідомленням позивача, знаходяться (на час звернення до суду) оригінали цих документів.

Про надання у розпорядження уповноваженим особам Міністерства юстиції України відомостей досудового розслідування кримінального провадження №42018000000000769 від 29.03.2018 в обсязі, що містяться у додатках до листа Головної військової прокуратури Генеральної прокуратури України від 07.06.2018 № 10/3/3-23005-18, зазначено й у постанові прокурора у провадженні - прокурора відділу Головної військової прокуратури Генеральної прокуратури України від 07 червня 2018 року.

За таких обставин та враховуючи особливий порядок надання доступу до матеріалів досудового розслідування, який установлений Кримінальним процесуальним кодексом України, подання Міністерством юстиції України до суду копій матеріалів досудового розслідування, засвідчених прокурором у кримінальному провадженні, відповідає вимогам статті 94 КАС України.

При цьому, стверджуючи про недопустимість указаних доказів, сторона відповідача не ставить під сумнів відповідність копій поданих позивачем документів їх оригіналам, що складають матеріали досудового розслідування. Зміст заперечень відповідача полягає у необхідності доведення відповідних обставин і надання їм оцінки в судовому порядку під час розгляду кримінальної справи.

Разом з тим, колегія суддів звертає увагу сторони відповідача на тому, що чинне законодавство України не висуває вимоги щодо обов`язковості притягнення винних осіб до кримінальної відповідальності за вчинення кримінальних правопорушень, зокрема проти основ національної безпеки України, для можливості заборони в судовому порядку діяльності політичної партії.

Натомість суд адміністративної юрисдикції під час розгляду справ цієї категорії уповноважений давати оцінку будь-яким фактичним обставинам, які підтверджують або спростовують наявність підстав для заборони політичної партії, незалежно від того, яку оцінку ці самі обставини отримають під час кримінального судочинства у площині кримінального права.

Слід також ураховувати, що докази, досліджені в ході розгляду кримінальної справи, можуть лише вказувати на наявність ознак кримінального правопорушення, вчиненого конкретною особою (обвинуваченим), а не партією.

У відповідності до приписів частини шостої статті 78 КАС України вирок суду в кримінальному провадженні, який набрав законної сили, дозволяє адміністративному суду вважати встановленими обставини лише щодо особи, стосовно якої ухвалений вирок.

При цьому, як правильно зазначив суд першої інстанції, факти порушень Конституції і законів України в діяльності політичних партій можуть бути виявлені й правоохоронними органами, враховуючи, що заборонені частиною першою статті 37 Конституції України і частиною першою статті 5 Закону №2365-III види діяльності політичних партій за своїм характером межують із діяннями, за які відповідна особа (суб`єкт кримінального правопорушення) підлягає кримінальній відповідальності.

Такий висновок суду не суперечить приписам Закону №2365-III і Положення, які не визначають форм державного контролю з боку Міністерства юстиції України за діяльністю політичних партій і способів установлення останнім фактів порушення політичними партіями вимог Конституції та законів України.

У зв`язку з викладеним колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про допустимість поданих позивачем доказів та необхідність надання судом їм оцінки в частині, що стосується предмета спору.

Так, постановою прокурора відділу Головної військової прокуратури Генеральної прокуратури України від 26 січня 2018 року визнано речовими доказами у кримінальному провадженні №42016000000003536 від 18.11.2016 та долучено до матеріалів досудового розслідування виявлені і вилучені слідчою групою під час проведення обшуку у приміщенні ТОВ «Он Медіа Консалтинг» за адресою: м. Київ, вул. Рейтарська, 35-В, наступні матеріали: статтю із символікою «Успішна Варта» із заголовком: «Ситуация со свободой слова в Украине» на 2 арк; статтю із символікою: «Успішна Варта» із заголовком «Люди, которые блокируют свободу слова в Украине, Главный военный прокурор Украины Анатолий Васильевич Матиос» на 2 арк., в 2 примірниках; статтю із символікою: «Успішна Варта» із заголовком: «Люди, которые блокируют свободу слова в Украине, Служба безопасности Украины ОСОБА_7 » на 2 арк., в 2 примірниках; брошуру із символікою « ІНФОРМАЦІЯ_1 » із заголовком « ІНФОРМАЦІЯ_2 », з назвою « ІНФОРМАЦІЯ_3 » на 15 арк.; брошуру з написом «Мониторинг некоторых аспектов нарушения прав человека в Украине за 2017 год» на 23 арк.; брошуру, виготовлену у формі таблиці з написом «План влияния на общественно-политическую ситуацию в Украине, а также наращивание рейтинга политической партии « ІНФОРМАЦІЯ_4 » на 5 арк.; брошуру « ІНФОРМАЦІЯ_4 » з однієї сторони із заголовком « ІНФОРМАЦІЯ_5 », а з іншої сторони із заголовком « ІНФОРМАЦІЯ_6 » в 470 екземплярах.(т.2., а.с. 43-46, т. 1 а.с. 105-128).

Постановою старшого слідчого в особливо важливих справах Головної військової прокуратури Генеральної прокуратури України від 15 грудня 2017 року призначено комплексну судову психолого-лінгвістичну експертизу вказаних текстових матеріалів, за результатами проведення якої експертами КНДІСЕ складено висновок від 24 січня 2018 року №25351/17-61/25352/17-39 (т.1 а.с. 49-87).

У дослідницькій частині цього висновку зазначено, що аналіз змісту всіх наданих на дослідження текстів показав, що вони об`єднані спільною тематикою і періодом описуваних подій. Їх провідною темою є інформація щодо суспільно-політичної ситуації, яка склалася в Україні на період складання цих текстів, аналіз цієї ситуації у певному соціально-політичному контексті, а також інформація щодо участі об`єктів висловлювань у певних подіях.

За результатами судової лінгвістичної (семантико-текстуальної) експертизи вказаних матеріалів експертом зроблені такі висновки:

- у текстах статті з символікою « ІНФОРМАЦІЯ_1 » під назвою: « ІНФОРМАЦІЯ_7 », статті з символікою: « ІНФОРМАЦІЯ_1 » під назвою «Люди, которые блокируют свободу слова в Украине, Главный военный прокурор Украины Анатолии Васильевич Матиос», брошури з символікою: «Успішна Варта» під назвою «Что происходит со свободой слова в Украине. Государственная цензура и борьба с инакомыслием декабрь 2017», брошури під назвою «Мониторинг некоторых аспектов нарушение прав человека в Украине за 2017 год Киев» містяться висловлювання, зміст яких спрямований на формування в української та світової спільноти негативного ставлення до органів діючої на період складання та поширення текстових матеріалів української влади, правоохоронної та судової систем, суспільно-політичних та економічних процесів, які відбуваються в Україні, та підрив довіри до них;

- у тексті під назвою «План влияния на общественно-политическую ситуацию в Украине, а также наращивание рейтинга политической партии «Успішна країна» викладена програма заходів політичної партії «Успішна країна», основний зміст якої, серед іншого, містить у собі певні положення впливу на суспільно-політичну ситуацію в Україні, а саме: через дискредитацію органів державної влади України, зокрема Президента України Петра Порошенка, правоохоронної та судової систем, в очах української та світової спільноти; шляхом повалення української влади, діючої на момент складання досліджуваного текстового матеріалу; шляхом зміни діючої в Україні системи влади; шляхом створення в Україні «русской» автономії;

- у тексті під назвою «Как разоблачить обман вокруг понятий «коренной народ» и «диаспора» на лицьовій стороні та у тексті на іншій стороні під назвою «Русские в Украине - граждане второго сорта?» містяться висловлювання, зміст яких спрямований на формування в російськомовних представників українського суспільства, росіян, представників інших національних меншин негативного ставлення до органів діючої на період складання та поширення текстових матеріалів української влади та правоохоронної системи, суспільно-економічних політичних процесів, які відбуваються в Україні, та підрив довіри них, а також висловлювання, у яких містяться: заклик до адресатів вступати до лав партії «Успішна країна» з метою поширення в Україні ідей національних автономій; вимога звільнити російськомовних представників українського суспільства, росіян та інших національних меншин від політичного економічного впливу центральної української влади; вимога щодо надання (за контекстом) росіянам та іншим національним меншинам, які проживають на території України, автономії «по принципу національних меньшинств».

У свою чергу за результатами судової психологічної експертизи експерт дійшов висновку, що в текстах наданих на дослідження статей і брошур, а саме: брошури з написом «Мониторинг некоторых аспектов нарушения прав человека в Украине за 2017 год» на 23 арк., брошури, виготовленої у формі таблиці з записом «План влияния на общественно-политическую ситуацию в Украине, а также наращивание рейтинга политической партии « ІНФОРМАЦІЯ_4 » на 5 арк.; брошури з символікою « ІНФОРМАЦІЯ_4 » з однієї сторони із заголовком «Как разоблачить обман вокруг понятий «коренной народ» и «Диаспора», а на іншій стороні: «Русские в Украине - граждане второго сорта?» на 1 арк., - містяться висловлювання автора, які можуть сприйматися цільовою аудиторією як заклики до певних дій, виражених у формі насильницької зміни чи повалення конституційного ладу або захоплення державної влади; зміни меж території або державного кордону України; на порушення порядку, встановленого Конституцією України, поєднані з розпалюванням національної ворожнечі; на шкоду суверенітетові, територіальній цілісності та недоторканності України; терористичного акту; розпалювання національної ворожнечі та ненависті, на приниження національної честі і гідності громадян. Зазначені заклики носять публічний характер, виражені в письмовій формі, у формі стверджень та закликів.

Під час огляду вказаних речових доказів, зображення яких (фотографії) зафіксовані в матеріалах досудового розслідування, що приєднані до матеріалів цієї справи, судом першої інстанції встановлено, що символіка Політичної партії «УСПІШНА КРАЇНА» (зображення голуба, поряд з яким у правій нижній частині міститься напис, виконаний заголовними літерами: УСПІШНА КРАЇНА ПОЛІТИЧНА ПАРТІЯ), що закріплена в Положенні про символіку Політичної партії «Успішна Країна», затвердженому Рішенням Ради Політичної партії «Успішна Країна» (протокол від 27.02.2015 №35) та зареєстрованому відповідно до наказу Державної реєстраційної служби України від 24.03.2015 №220 «Про державну реєстрацію символіки політичної партії» (т.2, а.с. 129, 130, 131-134, 135-140), міститься на обох сторонах брошури (агітаційної листівки) під назвою «Как разоблачить обман вокруг понятий «коренной народ» и «диаспора»; «Русские в Украине - граждане второго сорта?»

На решті друкованих матеріалів, а також на поліпропіленовому пакеті, в якому вони були запаковані на момент їх виявлення і вилучення, нанесено символіку ВО «Успішна варта», що являє собою зображення голуба, під яким міститься напис, виконаний заголовними літерами: УСПІШНА ВАРТА. При цьому у статтях і брошурах з цією символікою зазначено, зокрема, таку інформацію: «Успішна варта» - правозахисна група. Створена у квітні 2017 року партією «УСПІШНА КРАЇНА». Ключова ціль «Успішної варти» - відстоювання прав українців перед діючим режимом. Волонтери «Успішної варти» відвідують найбільш резонансні судові засідання, пов`язані із порушенням прав людини, допомагають донести до суспільства проблеми політичних в`язнів, їхню позицію в регіонах України».

Досліджуючи зміст зазначених матеріалів, суд першої інстанції доречно приділив особливу увагу одному з вилучених матеріалів під назвою «План влияния на общественно-политическую ситуацию в Украине, а также наращивание рейтинга политической партии «Успішна країна» (т.1., а.с.105-109). У цьому документі, виконаному у формі таблиці, визначено п`ять напрямків діяльності Політичної партії «Успішна країна» та конкретні заходи з метою їх реалізації, що вже виконані або підлягають виконанню протягом 2017-2018 років, а саме:

1) організація і розвиток центрального штабу та регіональних осередків партії. Статус виконання: налагоджена робота 12 обласних партійних осередків з метою максимальної впізнаваності партії серед населення України;

2) політична і соціально-економічна ситуація. Дискредитація П.Порошенка, органів прокуратури, Національної поліції, СБ України, нарощування обертів для створення платформи передвиборчої кампанії 2018 року, захист своїх активістів від репресій (кожен крок виконувати лише після узгодження з офісом у МСК). Статус виконання: проводиться постійна робота щодо збору, узагальнення та подання інформації проти ОСОБА_8 , правоохоронних органів, праворадикальних організацій, зокрема, такого змісту: держава в особі президента більше не здатна забезпечувати правопорядок і безпеку громадян України; режим Порошенка не докладає жодних зусиль для мирного вирішення конфлікту на Донбасі; Україна - фашистська держава. Росіяни тут люди другого сорту. Їм необхідно об`єднатись і боротись з режимом. Підключати АТО-шників (у них є зброя та досвід бойових дій), виділяти на них кошти та залучати на свій бік. Залучити до цієї роботи виключно надійних активістів, здатних організовувати приховані бойові осередки і їх збереження до умовної команди до дії. Здійснюється активна робота в напрямку об`єднання з політичними силами, лідерами опозиційної спрямованості з метою нарощування протестного потенціалу, який можна буде використати для повалення режиму П.Порошенка;

3) розвиток медіаплатформи партії з метою дискредитації діяльності Президента України, Кабінету Міністрів України, органів судової влади, силових структур (прокуратура, СБ України, Національна поліція), розвиток протестного потенціалу. Статус виконання: створена і запущена медіаплатформа «Успішне ТВ» і « ІНФОРМАЦІЯ_8 », яка функціонує на базі «Он медіа консалтинг» і транслюється на Інтернет-каналі «Ютуб». Частина матеріалів реалізується МХВ, Інтернет-порталом «Страна ЮА» та партнером «RT», що дає можливість впливати на владу України з використанням правозахисних структур на міжнародній арені (розповсюдження матеріалів, статей, блогів, коментарів, інтерв`ю проплачених політичних експертів тощо). Критика соціально-політичної політики діючого уряду і президента, місцевої влади з урахуванням регіональних економічних і соціальних проблем. Далі планується проводити телемости, інтерв`ю і репортажі в українських ЗМІ за участю впливових політиків і громадських діячів, спрямованих на формування громадської думки щодо неспроможності української влади вирішувати задачі із забезпечення економічного зростання, благополуччя населення та припинення війни на Донбасі;

4) протестний потенціал. Статус виконання: силами волонтерів і членів партії «Успішна країна» організована робота по розповсюдженню в рамках плану, узгодженого з офісом в МСК і створеному за участю «RT», інформації в соціальних мережах щодо корупційної діяльності ОСОБА_9 і його команди. Систематично організовувати інформаційні вкиди щодо неспроможності Порошенка вести зовнішньополітичну діяльність на світовій арені, виконувати «Мінські» домовленості щодо питання Донбасу. Планується також організовувати роботу з розповсюдження листівок про утиск прав російськомовного населення в Україні, а також національних меншин із закликом штаба лідера «Успішної країни» в МСК до створення російської автономії;

5) розвиток юридичного департаменту партії, строк виконання - протягом всього періоду. Статус виконання: створено юридичний департамент, а також запущено проект «Успішна варта». Просування ідеї зміни системи влади через соціальні мережі, підконтрольні ЗМІ (МХВ, Інтернет-портал «Страна ЮА», а також через «RT»)

В окремій колонці цієї таблиці з використанням скорочень зазначено відповідальних осіб за виконання вказаних заходів (мовою оригіналу): ОСОБА_10 - финансирование; ОСОБА_11 / ОСОБА_12 - координация; ОСОБА_13 / ОСОБА_14 - организация; М.Сим - координатор от МСК (RT).

Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що в цих скороченнях безпомилково вгадується російськомовне написання прізвищ та ініціалів осіб, які безпосередньо пов`язані з Партією, зокрема: « ОСОБА_11 » - ОСОБА_2 , « ОСОБА_14 » - ОСОБА_15 , « ОСОБА_13 » - ОСОБА_16 , « ОСОБА_12 » - ОСОБА_12 .

Так, з протоколу засідання IX Позачергового З`їзду Політичної партії «УСПІШНА КРАЇНА» від 12.12.2016 №9 убачається, що ОСОБА_2 , ОСОБА_16 і ОСОБА_15 брали в ньому участь як делегати, тобто члени Партії. ОСОБА_2 на цьому з`їзді обрана Головою Політичної Ради Партії (Головою Партії) та разом із ОСОБА_15 увійшла до складу Політичної Ради Партії як керівного органу Партії (пункти 5.1, 5.3 Статуту Політичної партії «УСПІШНА КРАЇНА»).

Не проведення на підставі рішень, прийнятих VIII і IX Позачерговими З`їздами Політичної партії «УСПІШНА КРАЇНА», державної реєстрації змін до відомостей про керівників Партії, що містяться в Єдиному державному реєстрі, на чому загострює увагу представник третьої особи в апеляційній скарзі, жодним чином не нівелює ролі ОСОБА_2 (з грудня 2016 року) як одного з лідерів Партії (поряд із ОСОБА_1 - Почесним Головою Партії), оскільки саме так її позиціонувала Партія в публічному і, перш за все, медійному просторі, що формує відповідне сприйняття цієї особи цільовою аудиторією. Підтвердженням цьому є, зокрема, інформація про ОСОБА_2 як Голову Політради Партії, розміщення якої на сторінці Політичної партії «УСПІШНА КРАЇНА» в мережі Інтернет за адресами: ІНФОРМАЦІЯ_9 , ІНФОРМАЦІЯ_10 , зафіксовано протоколами огляду прокурора від 29.01.2018 і від 05.02.2018, складеними під час досудового розслідування (т.1 а.с.91-92, т.2 а.с. 91-97).

Так само й ОСОБА_15 , виходячи з інформації на зазначеній вебсторінці Партії (https://uspishnakraina.com), входила до «Команди» як член Політради і голова молодіжного руху Партії. Контент зафіксованих в протоколі огляду скріншотів зазначеної вебсторінки дозволяє також характеризувати ОСОБА_15 як медійну особистість, яка фігурує у численних відеосюжетах і передачах інформаційного й розважального характеру, розміщених у ютубі, в тому числі на каналі Klymenko Time.

Крім того, з 11.07.2017 по 24.04.2018 ОСОБА_15 очолювала Громадську організацію «ВСЕУКРАЇНСЬКЕ ОБ`ЄДНАННЯ «УСПІШНА ВАРТА» (скорочено ВО «УСПІШНА ВАРТА», код ЄРПОУ 39536101), засновниками якої у грудні 2014 року були ОСОБА_4 і ОСОБА_17 (члени Партії, які входили до керівних її органів (протоколи позачергових з`їздів Політичної партії «УСПІШНА КРАЇНА» від 28.11.2014 №5, від 12.12.2015 №8, від 12.12.2016 №9)).

З 24.04.2018 керівником ВО «УСПІШНА ВАРТА» стала ОСОБА_12 , яка з 29.10.2014 (часу заснування) по 05.08.2021 була також керівником ТОВ «Он Медіа Консалтинг» (код ЄДРПОУ 39462805), за адресою якого правоохоронці у грудні 2017 року вилучили агітаційні матеріали.

Інформація щодо зазначених юридичних осіб, їхніх засновників і керівників підтверджується відкритими даними з публічних реєстрів у сервісі Опендатабот (opendatabot.ua).

Зв`язок між ВО «УСПІШНА ВАРТА» і Політичною партією «УСПІШНА КРАЇНА» суд першої інстанції простежив також з інформації на сторінці Партії в мережі Інтернет (https://uspishnakraina.com), де є посилання на сторінку «УСПІШНОЇ ВАРТИ» та, серед іншого, опубліковано статтю про проведення за ініціативою правозахисної групи «УСПІШНА ВАРТА» круглого столу щодо свободи слова в Україні, в кінці якої розміщено інформаційну довідку про «УСПІШНУ ВАРТУ», зміст якої повністю співпадає з інформацією про цю організацію, надрукованою на агітаційних матеріалах (https://uspishnakraina.com/ru/news/view/v-kieve-sostoalsa-kruglyj-stol-uspishna-varta-po-svobode-slova.html). Зміст зазначених вебсторінок у вигляді скріншотів зафіксований у протоколах огляду від 29.01.2018 і від 05.02.2018, (т.1 а.с.88-90, т.2 а.с. 91-97).

Завершуючи дослідження протоколу огляду вебсторінки Політичної партії «УСПІШНА КРАЇНА» за адресою: https://uspishnakraina.com, суд першої інстанції слушно акцентував увагу на розміщених на цьому інтернет-ресурсі посиланнях на відеоролики на ютуб-каналі Klymenko Time з такими назвами (російською мовою): «Геть президента! Марш против Порошенко», «Марш за импичмент Порошенко и «стенка» (т.2 а.с. 91-97).

Слід зазначити, що суд апеляційної інстанції позбавлений можливості безпосередньо дослідити вебсторінку Партії за вказаними посиланнями, оскільки цей сайт зареєстрований з використанням доменного імені верхнього рівня, призначеного для осіб, що здійснюють діяльність у російському сегменті мережі Інтернет (com.ru), у зв`язку з чим він заблокований для перегляду в Україні.

Таким чином, підтверджені зазначеними доказами фактичні обставини заснування посадовими особами Політичної партії «УСПІШНА КРАЇНА» громадської організації ВО «УСПІШНА ВАРТА», спільного керівництва Партії, ВО «УСПІШНА ВАРТА» і ТОВ «Он Медіа Консалтинг», розвитку медіаплатформи Партії (власної вебсторінки і каналів на ютубі) з поширенням публікацій та відео відверто маніпулятивного характеру, з антиукраїнським інформаційним контентом, що повторює риторику російських державних структур і спрямований на дестабілізацію суспільно-політичної ситуації, роблять вірогідним висновок про причетність Партії до виготовлення агітаційних матеріалів, вилучених за адресою місцезнаходження ТОВ «Он Медіа Консалтинг», та виконання Партією послідовних дій, спрямованих на реалізацію поставлених у «Плані» завдань щодо дискредитації діючої влади, розпалювання національної ворожнечі, нарощування протестного потенціалу, захоплення державної влади, в тому числі із застосуванням воєнізованих формувань, та в підсумку створення в Україні російської автономії.

Відповідно до пунктів 3 і 5 Керівних принципів щодо заборони і розпуску політичних партій та подібних заходів, ухвалених Венеціанською Комісією на 41 пленарній сесії (Венеція, 10-11 грудня 1999 року), заборона чи примусовий розпуск політичних партій можуть бути виправдані лише у випадку партій, які пропагують застосування насильства чи використовують насильство як політичний засіб для повалення демократичного конституційного порядку, таким чином підриваючи права і свободи, гарантовані конституцією. Сам лише факт, що партія пропагує мирні зміни до конституції, не повинен розглядатися як достатній для її заборони чи розпуску. Заборона чи розпуск політичних партій як дуже далекосяжний захід повинен застосовуватися з крайньою стриманістю. Перш ніж звертатися до компетентного судового органу щодо заборони чи розпуску партії, уряд чи інший орган влади повинен оцінити, беручи до уваги ситуацію в конкретній країні, чи ця партія дійсно становить небезпеку вільному і демократичному політичному порядку або правам окремих осіб і чи таку небезпеку не можна усунути іншими, менш радикальними заходами.

У прецедентній практиці ЄСПЛ виробив алгоритм, що покликаний визначити, чи не становить порушення положень Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 1950 року (далі - Конвенція) втручання держави у права на свободу мирних зібрань і свободу об`єднанням з іншими особами. Зокрема, втручання держави у реалізацію перелічених прав є виправданим та не є порушенням Конвенції у разі, якщо воно «передбачене законом» (prescribed by law), «переслідує правомірну мету» (pursues legitimate aim) та є «необхідним в демократичному суспільстві» (necessary in a democratic society) (справа «Herri Batasuna and Batasuna проти Іспанії», заяви № 25803/04 та № 25817/04, рішення від 30.06.2009, §53).

Згідно з усталеним принципом прецедентного права ЄСПЛ демократія не може бути без плюралізму. Суд уважає однією з головних характеристик демократії можливість диспуту щодо різних напрямів політичної думки через діалог без звернення до засобів насильства, навіть тоді, коли виголошені думки викликають тривогу та занепокоєння (справа «Herri Batasuna and Batasuna проти Іспанії», заяви № 25803/04 та № 25817/04, рішення від 30.06.2009, §76).

Так, ЄСПЛ наголошує, що політична партія може добиватися змін законодавства чи правового або конституційного ладу держави лише за дотримання двох умов: по-перше, засоби, що використовуються для цієї мети, повинні бути у всіх відношеннях правовими і демократичними; по-друге, зміна, запропонована політичною партією, має бути сумісною з основними демократичними принципами. Зважаючи на це, політична партія, лідери якої закликають до насильства або формують політику, яка не поважає демократію або яка спрямована на її знищення і нехтування прав і свобод, визнаних в демократичному суспільстві, не може претендувати на захист Конвенції проти заходів держави, що були викликані діяльністю партії (справа «Herri Batasuna and Batasuna проти Іспанії», заяви № 25803/04 та № 25817/04, рішення від 30.06.2009, § 79).

ЄСПЛ підкреслює, що держава не може бути зобов`язана чекати перш ніж втручатися до того моменту, поки політична партія не захопить владу і почне вживати конкретних заходів щодо здійснення політики, несумісної з нормами Конвенції та демократичним устроєм. Суд повторює, що у разі, коли присутність такої небезпеки встановлена національними судами за результатами ретельного вивчення обставин, що може бути перевірено суворим європейським контролем, держава може розумно запобігти впровадженню такої політики, що є несумісною з положеннями Конвенції, до того як буде вчинена спроба реалізувати її за допомогою конкретних кроків, які можуть нанести шкоду громадянському миру та демократичному режиму в країні (справа «Rafah Partisi and others проти Туреччини», заяви №№ 41340/98, 41342/98, 41343/98, 41344/98, рішення від 13.02.2003, §102).

У цьому контексті ЄСПЛ указує на те, що поняття «невідкладна соціальна потреба», що є необхідною для обґрунтування правомірності втручання держави в діяльність політичних партій, має тлумачитися у світлі двох моментів:

1) наявності переконливих доказів того, що існує достатній та загрозливий ризик для демократії у діяльності партії;

2) наявності риторики лідерів та членів партії (виступи та дії), що вказує на прагнення до моделі суспільства, що не є сумісною з концепцією демократії (справа «Herri Batasuna and Batasuna проти Іспанії», заяви №№ 25803/04, 25817/04, рішення від 30.06.2009, § 83).

У цьому рішенні колегія суддів уже наводила норми національного законодавства, які визначають підстави і порядок заборони діяльності політичних партій в Україні.

Водночас для перевірки дотримання інших двох умов трискладового тесту для оцінки необхідності втручання держави у діяльність Політичної партії «Щаслива Україна», слід проаналізувати суспільно-політичну ситуацію у країні в цілому.

Росія протягом тривалого часу проводила щодо України недружню державну політику, а у 2014 році грубо порушила державний суверенітет і територіальну цілісність України, норми міжнародного права та свої міжнародні зобов`язання, окупувавши частину території України - Автономну Республіку Крим та місто Севастополь, а також окремі території Донецької та Луганської областей.

24 лютого 2022 року, після визнання росією незалежності своїх «маріонеткових» утворень - так званих «ДНР» та «ЛНР» - розпочалося повномасштабне вторгнення росії на територію України, яке триває до нині.

Причиною цих подій, безумовно, можна назвати заперечення в росії можливості існування Української незалежної держави, агресивне несприйняття самобутності Українського народу.

Протягом всього часу збройної агресії росія продовжує вести проти України й інформаційну війну, спрямовану на підрив національної безпеки України, її національних інтересів, ліквідацію української державності та знищення української ідентичності, провокування проявів екстремізму, панічних настроїв у суспільстві, загострення і дестабілізацію суспільно-політичної та соціально-економічної ситуації в Україні.

Відповідно до частини першої статті 17 Конституції України захист суверенітету і територіальної цілісності України, забезпечення її економічної та інформаційної безпеки є найважливішими функціями держави, справою всього Українського народу.

Захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, шанування її державних символів є обов`язком громадян України (частина перша статті 65 Конституції України).

У Рішенні від 16 липня 2019 року №9-р/2019 (у справі за конституційним поданням 46 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) Закону України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки») Конституційний Суд України наголосив на праві України обстоювати демократичні конституційні принципи з огляду на історію становлення української незалежної держави, історичний контекст та загрози, що постали перед нею у зв`язку з тимчасовою окупацією частини її території.

У Рішенні від 21 грудня 2021 року №3-р/2021 (у справі за конституційним поданням 47 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) окремих приписів статті 6 Закону України «Про телебачення і радіомовлення», статей 15, 15-1, 26 Закону України «Про кінематографію») Конституційний Суд України констатував, що Україна має право захищати свою незалежність, свій державний суверенітет і свою територіальну цілісність шляхом здійснення таких системних заходів і застосування засобів, що є співмірними, допустимими і прийнятними з огляду на рівень небезпеки, загроз і викликів, що постали перед нею. Як зазначено в цьому Рішенні, в умовах застосування Російською Федерацією (її суб`єктами владних повноважень, посадовцями, а також її найманцями, журналістами, митцями тощо) різних засобів цілеспрямованого формування негативного образу України протидія державі-агресору здійснюється також в інформаційній сфері як складник національної безпеки української держави.

Крім того, Конституційний Суд України нагадав про використання владою росії російської мови як одного із інструментів геополітичної експансії (Рішення від 14 липня 2021 року №1-р/2021 (у справі за конституційним поданням 51 народного депутата України щодо відповідності Конституції України (конституційності) Закону України «Про забезпечення функціонування української мови як державної»).

Згідно зі Стратегією інформаційної безпеки, затвердженою Указом Президента України від 28 грудня 2021 року №685/2021, інформаційна безпека України є складовою частиною національної безпеки України, для забезпечення якої необхідним є виконання ряду стратегічних цілей та завдань, одним з яких є протидія дезінформації та інформаційним операціям, насамперед держави-агресора, спрямованим, серед іншого, на ліквідацію незалежності України, повалення конституційного ладу, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, пропаганду війни, насильства, жорстокості, розпалювання національної, міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі та ненависті, вчинення терористичних актів, посягання на права і свободи людини.

Наведене свідчить про легітимність мети втручання держави у права політичної партії, передбачені статтями 10, 11 Конвенції.

Отже, в умовах протистояння державі-агресору, спираючись на принцип «демократії, здатної захистити себе», колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про існування об`єктивної соціальної потреби в забороні Політичної партії «Щаслива Україна», діяльність якої щонайменше з кінця 2017 року спрямована на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади та розпалювання міжетнічної ворожнечі.

Заборона діяльності Партії, таким чином, є необхідною у демократичному суспільстві, переслідує легітимну мету і є необхідним заходом задля захисту інтересів держави та її демократичних інституцій.

Виходячи з цього, заборона діяльності Політичної партії «Щаслива Україна» в умовах повномасштабних воєнних дій є пропорційним заходом, адже здійснюється в інтересах національної безпеки, задля недопущення недемократичного функціонування публічної влади та запобігання порушенням основоположних прав людини.

Доводам представників відповідача і третіх осіб на його стороні з приводу відповідності статуту і програмних цілей Партії демократичним засадам розбудови держави суд першої інстанції дав правильну правову оцінку, зазначивши, що програма політичної партії не є єдиним критерієм визначення її цілей та намірів; зміст програми повинен порівнюватися з діями лідерів партії, її членів, цілої партії загалом, та позиціями, які вони відстоюють.

При цьому колегія суддів уважає слушними аргументи апеляційної скарги в частині недопустимості протоколів допитів свідків, долучених до матеріалів досудового розслідування, як доказів у цій справі, враховуючи, що в протоколі допиту свідка ОСОБА_18 слідчим суддею Печерського районного суду м. Києва від 06.04.2018, який здійснювався в порядку статті 225 КПК України, не зазначено джерела обізнаності свідка щодо певних обставин, що в силу вимог частини другої статті 91 КАС України є обов`язковою умовою для врахування показання свідка, а інші свідки не були допитані в суді.

Водночас помилкове врахування судом першої інстанції показань, зокрема, свідків ОСОБА_4 і ОСОБА_18 не вплинуло на правильну оцінку судом обставин справи, що ґрунтується не на окремо взятих доказах, а на їхній сукупності.

Відповідно до статті 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Суд першої інстанції повно і всебічно встановив обставини справи, дав їм належну юридичну оцінку, правильно застосував норми матеріального і процесуального права, тому відсутні підстави для скасування або зміни прийнятого ним рішення..

Керуючись статтями 2893, 308, 316 КАС України, Суд

П О С Т А Н О В И В:

1. Апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення.

2. Рішення Восьмого апеляційного адміністративного суду від 05 липня 2022 року залишити без змін.

3. Постанова набирає законної сили з моменту її проголошення та оскарженню не підлягає.

Повний текст виготовлено 19 жовтня 2022 року.

Суддя-доповідач С.А. Уханенко

Судді: Н.А. Данилевич

В.Е. Мацедонська

О.Р. Радишевська

Н.В. Шевцова

СудКасаційний адміністративний суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення18.10.2022
Оприлюднено20.10.2022
Номер документу106840684
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення прав на свободу об’єднання у політичні партії та громадські організації

Судовий реєстр по справі —826/9174/18

Постанова від 18.10.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Уханенко С.А.

Постанова від 18.10.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Уханенко С.А.

Ухвала від 19.05.2022

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Качур І.А.

Ухвала від 10.08.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Уханенко С.А.

Ухвала від 04.08.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Уханенко С.А.

Рішення від 04.07.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Заверуха Олег Богданович

Ухвала від 04.07.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Заверуха Олег Богданович

Ухвала від 04.07.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Заверуха Олег Богданович

Ухвала від 03.07.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Заверуха Олег Богданович

Ухвала від 30.06.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Заверуха Олег Богданович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні