Рішення
від 25.07.2022 по справі 334/273/21
ЛЕНІНСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М. ЗАПОРІЖЖЯ

Дата документу 25.07.2022

Справа № 334/273/21

Провадження № 2/334/247/22

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 липня 2022 року

Ленінський районний суд м. Запоріжжя в складі:

головуючого судді Гнатюка О.М.,

при секретарі судового засідання Алєйніковій О.В.,

за участі представника позивача ОСОБА_1 ,

представника позивача ОСОБА_2 ,

представника відповідача Приходька А.С.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні цивільну справу за позовом ОСОБА_3 до Товариства з обмеженою відповідальністю «Керуюча компанія «Статус» про захист прав споживача комунальних послуг, -

ВСТАНОВИВ:

До Ленінського районного суду м. Запоріжжя звернувся позивач із позовом про захист прав споживача комунальних послуг до ТОВ «Керуюча компанія «Статус».

Позов обґрунтований наступним.

Позивач є власником квартири (нерухомого майна житлового призначення) АДРЕСА_1 .

Між позивачем, як споживачем житлових, комунальних та додаткових послуг, та відповідачем - Товариством з обмеженою відповідальністю «Керуюча компанія «Статус», укладений договір від 20 травня 2014 р. № 3322 1280 «Про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, комунальних та додаткових послуг». Предметом договору є надання виконавцем, а споживачем своєчасна оплата наступних послуг: послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій; послуг централізованого постачання і водовідведення холодної та гарячої води, послуг з централізованого опалення, компенсація вартості спожитої електроенергії; забезпечення утримання служби адміністраторів (консьєржів) в будинку та/або контрольно-пропускних постів до будинку, контрольно-пропускних пунктів в`їзду на територію, патрульної служби в будинку і на території, інші додаткові послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, які не увійшли до тарифу, у зв`язку із домовленістю сторін про отримання споживачем послуг, що не враховані у структурі, періодичності та строках надання послуг, затверджених органами місцевого самоврядування.

Отже, предметом договору також є надання додаткових послуг (зокрема послуги з охорони), що не охоплюються житловими (послуга з утримання багатоквартирного будинку) та комунальними послугами (ХВП та водовідведення, ГВП, центральне опалення тощо).

Тому укладений між сторонами договір є змішаним, зокрема в частині надання додаткових послуг, цей договір є договором про надання послуг, укладання, виконання та припинення якого регулюється нормами ст.ст. 901-907 ЦК України. В іншій частині цей договір регулюється Законом України «Про житлово-комунальні послуги».

Про це зазначено також в п. 14.4 договору.

Позивач є споживачем, захист прав якого здійснюється в порядку, встановленому законом України «Про захист прав споживачів». Те, що на спірні відносини розповсюджується законодавство про захист прав споживачів також підтверджується ч. З ст. 16 Закону України «Про житлово-комунальні послуги», згідно якій захист прав споживачів житлово-комунальних послуг здійснюється уповноваженим центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного нагляду (контролю) за дотриманням законодавства про захист прав споживачів.

Позивач вважає, що умови договору «Про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, комунальних та додаткових послуг» містять несправедливі умови в частині надання і оплати додаткових послуг, і такі умови визнаються недійсними як несправедливі (ч. 5 ст. 18 Закону України «Про захист прав споживачів»). З цих підстав предметом позову є визнання недійсними умов договору в частині надання і оплати додаткових послуг та застосування наслідків недійсності правочину, а саме повернення коштів, сплачених в рахунок оплати додаткових послуг, як безпідставно отриманих (ст.ст. 1212 ЦК України).

Крім того передача будинку в управління відповідача відбулась з порушеннями законодавства, в зв`язку з чим до предмету позову додатково включається вимога про визнання договору в цілому.

Також, позивач звертався до відповідача про відмову від договору в односторонньому порядку в частині сплати додаткових послуг. Зазначена обставина, незалежно від факту визнання договору недійсним в цілому або в частині сплати додаткових послуг, є самостійною підставою для припинення нарахування плати за додаткові послуги. Тому нарахування плати за додаткові послуги є неправомірним, незалежно від наслідків розгляду вимог про визнання договору недійсним, в зв`язку з чим позивач заявляє вимоги про припинення нарахування та пред`явлення до сплати рахунків за додаткові послуги, відмінних від комунальних та житлових, як припинення дії, яка порушує право позивача.

Договір про надання послуг відповідачем містить умови, які згідно із Законом України «Про захист прав споживачів» визначаються як несправедливі, а саме: 1) п. 10) ч. 3 ст. 18 - установлення обов`язкових для споживача умов, з якими він не мав реальної можливості ознайомитися перед укладенням договору.

Так п. 4.1. містить обов`язок відповідача повідомити позивача до 15.09.2014 р., тобто вже після укладання договору, про істотні умови надання послуг:

4.1. Виконавець зобов`язується:

4.1.1. Включно до «15» вересня 2014 року повідомити Споживача про структуру, періодичність, строки надання та вартість Послуг передбачених цим Договором.

Таким чином, про обов`язкові для себе умови, які в свою чергу є істотними умовами договору, позивач отримав змогу довідатись лише після укладання договору. Таким чином, споживач перед укладанням договору не мав відомостей про структуру, періодичність надання послуг, строки та вартість, які є обов`язковими для споживача, що не дозволяло йому зробити свідомий вибір щодо предмету та змісту договору.

Відсутність можливості свідомого вибору перед укладанням договору не дозволяє говорити, що в разі обізнаності позивача з усіма істотними та обов`язковими умовами договору, він би надав згоду на укладання договору. Таким чином, визнання недійсним цього пункту договору є підставою для визнання недійсним всього договору в цілому.

Згідно п. 3.7, 3.8. договору виконавцеві надається право в односторонньому порядку змінювати вартість додаткових послуг.

Вказані пункти не можна розцінювати як такі, що містять положення про індексацію ціни, оскільки не містять чітких та недвозначних умов та методів розрахунку.

Відповідач не призначався управителем будинку відповідно до викладеного порядку, тому визначення його виконавцем послуг суперечить викладеному. Про викладене свідчить відсутність протоколу зборів співвласників, складеного за встановленою формою із зазначенням обов`язкових відомостей. Крім того, збори співвласників також у встановленому законом порядку не затверджували склад послуг, зокрема додаткових, що можуть надаватись управителем, та тариф на такі додаткові послуги.

Оскільки співвласники будинку не приймали рішення про визначення управителя, управитель визначається рішенням органу місцевого самоврядування за наслідками конкурсу, а відносини, що виникли на підставі попередньо укладених договорів продовжують діяти не більше одного року з моменту набрання чинності Законом «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку».

Позивачем у складі отриманих послуг за період з жовтня 2017 р. по березень 2019 р. сплачено на користь відповідача 63049,13 грн., в тому числі вартість додаткових послуг - 22550,91грн. Отже, останній місяць, за який позивач сплатив вартість додаткових послуг, це березень 2019 р.

Згідно зі ст. 216 ЦК України недійсний правочин не створює юридичних наслідків, крім тих, що пов`язані з його недійсністю.

Згідно ст. 1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого)без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала. Положення цієї глави застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події. Положення цієї глави застосовуються також до вимог про повернення виконаного за недійсним правочином. Цим обґрунтовані вимоги про повернення 22550,91грн., сплачених на оплату вартості додаткових послуг, тобто на виконання недійсного правочину.

Згідно ч. 12 ст. 10 Закону України «Про захист прав споживачів», - споживач має право відмовитися від договору про виконання робіт (надання послуг) без штрафних санкцій з боку виконавця у разі виникнення обставин, передбачених в абзацах першому та другому цієї частини, такими обставинами, зокрема, є істотне збільшення вартості послуг, порівняно з вартістю на момент укладання договору.

Зокрема, в грудні 2018 р. вартість послуг становила 6,88 грн., а вже у грудні 2020 р. - 10,83 грн. Лише за два роки ціна збільшилась на 58 відсотків.

Таким чином, позивач має безумовне право на відмову від договору про надання послуг в зв`язку із істотним збільшенням їх вартості.

Згідно ч. 3 ст. 651 ЦК України, у разі односторонньої відмови від договору у повному обсязі або частково, якщо право на таку відмову встановлено договором або законом, договір є відповідно розірваним або зміненим.

Таким чином, договір по надання послуг вважається розірваним з моменту надсилання повідомлення про відмову від договору.

Позивач листом від 14.01.2021 р. повідомив відповідача про відмову від договору в частині надання додаткових послуг, проте останній продовжує нараховувати та пред`являти до сплати вартість додаткових послуг.

Просить визнати недійсним умови договору від 20 травня 2014 р. № 3322 1280 «Про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, комунальних та додаткових послуг» в частині надання та оплати додаткових послуг; визнати недійсним в цілому договір від 20 травня 2014 р. № 3322 1280 «Про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, комунальних та додаткових послуг», стягнути з відповідача на користь позивача 18597,67 грн., отриманих без належної правової підстави; зобов`язати відповідача припинити нарахування та пред`явлення до сплати рахунків за додаткові послуги; стягнути судові витрати.

Представники позивача у судовому засіданні підтримали позовні вимоги, надали пояснення аналогічні викладеним у позовній заяві.

Представник відповідача надав відзив, у якому заперечив можливість задоволення позовних вимог та зазначив наступне.

На підставі Розпорядження Шевченківської районної в місті Києві державної адміністрації від 09.04.2014 року №174 «Про визначення балансоутримувача житлових будинків АДРЕСА_2 , АДРЕСА_3 , АДРЕСА_4 » ТОВ «Керуюча компанія «Статус» визначене балансоутримувачем, зокрема, будинку АДРЕСА_3 .

30 травня 2016 року відбулись збори співвласників будинків АДРЕСА_2 , АДРЕСА_3 , АДРЕСА_4 , за результатами яких ТОВ «Керуюча компанія «Статус» було визначено управителем зазначених будинків, в тому числі будинку АДРЕСА_4 . Рішення зборів співвласників оформлено протоколом зборів співвласників багатоквартирного будинку за місцезнаходженням: АДРЕСА_4 від 30.05.2016 року.

Викладене спростовує твердження Позивача про передачу будинку в управління Відповідача.

Вид та вартість послуг (тарифи) за Договором про надання комунальних послуг Позивач та Відповідач погодили в п.п. 3.5.1. п. 3.5. цього Договору. При оплаті наданих послуг до 20-го числа наступного за розрахунковим місяця застосовується тариф - 7, 72 грн. за 1 м.кв. При оплаті після 20-го числа наступного за розрахунковим місяця - 8, 48 грн. за 1 м.кв.

Під додатковими послугами згідно Договору про надання комунальних послуг, Сторони розуміють забезпечення утримання служби адміністраторів (консьєржів) в Будинку та/або контрольно-пропускних постів до Будинку, контрольно-пропускних пунктів в`їзду на територію, патрульної служби в Будинку і на території, інші додаткові послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, які не увійшли до тарифу, у зв`язку із домовленістю Сторін про отримання Споживачем послуг, що не враховані у структурі, періодичності та строках надання послуг, затверджених органами місцевого самоврядування (п. 7.3 Договору).

Механізм доведення до відома споживачів інформації про перелік житлово-комунальних послуг, структуру цін/тарифів, зміну цін/тарифів з обґрунтуванням її необхідності був затверджений Наказом Міністерством регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України №390 від 30.07.2012 року «Про затвердження Порядку доведення до споживачів інформації про перелік житлово-комунальних послуг, структуру цін/тарифів, зміну цін/тарифів з обґрунтуванням її необхідності та про врахування відповідної позиції територіальних громад».

У відповідності до положень названого Наказу, відповідачем інформація про структуру, періодичність, строки надання та вартість послуг за Договором про надання комунальних послуг була доведена до відома позивача у спосіб її розміщення на інформаційних стендах багатоквартирного будинку.

Відповідно до п. 3.8 Договору утримання у випадку зміни розміру витрат Виконавця пов`язаних з наданням Додаткових послуг, зокрема, але не виключно: у випадку зміни вартості послуг/робіт, що надаються Виконавцю третіми особами (субвиконавцями/субпідрядниками) та/або зміни розміру та/або видів податків та/або обов`язкових платежів та/або зміни мінімального розміру заробітної плати тощо, вартість Додаткових послуг та, відповідно, розмір щомісячної плати, визначеної у п. 3.2. цього Договору, може бути змінено (збільшено або зменшено) за рішенням уповноваженого органу Виконавця, що не потребує укладення додаткового договору Сторонами.

Вартість Додаткових послуг може бути змінена не частіше одного разу протягом одного кварталу. Про зміну вартості Додаткових послуг Виконавець повідомляє Споживача за тридцять календарних днів до початку надання Додаткових послуг за зміненою вартістю, шляхом розміщення рішення (наказу) уповноваженого органу Виконавця про зміну вартості Додаткових послуг, а також письмового обґрунтування такої зміни на дошці оголошень в під`їздах Будинку та приміщенні Виконавця за його місцезнаходженням за винятком випадків, передбачених п. 3.7. Договору.

Споживач зобов`язується не рідше одного разу на місяць ознайомлюватися з інформацією на дошках оголошень. Невиконання Споживачем цього обов`язку не звільняє Споживача від зобов`язання своєчасно оплачувати Додаткові послуги з урахуванням зазначених змін.

Нова (змінена) вартість Додаткових послуг починає застосовуватись із дати (включно), вказаної в рішенні уповноваженого органу Виконавця про зміну вартості Додаткових послуг. Оскарження Споживачем зміни вартості Додаткових послуг в судовому або іншому порядку не звільняє його від обов`язку сплати зміненої вартості Додаткових послуг. У випадку набрання законної сили рішенням суду про визнання зміни вартості Додаткових послуг незаконною (недійсною). Виконавець здійснює відповідний перерахунок платежів за Договором та повертає надмірно сплачені кошти Споживачу або зараховує їх в рахунок майбутніх платежів Споживача.

Викладене спростовує доводи останнього про його необізнаність щодо структури, періодичності, строків надання та вартості послуг за Договором про надання комунальних послуг на не виконання Відповідачем п. 4.1.1. цього Договору.

Не заслуговують на уваги і доводи позивача про наявність у Договорі про надання комунальних послуг несправедливих умов в частині права відповідача змінювати умови Договору в односторонньому порядку.

Як передбачено ст. 14 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» (в редакції, що діяла на момент виникнення правовідносин) залежно від порядку затвердження цін/тарифів на житлово-комунальні послуги вони поділяються на три групи: перша група - житлово-комунальні послуги, ціни/тарифи на які затверджують уповноважені центральні органи виконавчої влади, а у випадках, передбачених законом, - національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг та національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики; друга група - житлово-комунальні послуги, ціни/тарифи на які затверджують органи місцевого самоврядування для надання на відповідній території; третя група - житлово-комунальні послуги, ціни/тарифи на які визначаються виключно за договором (домовленістю сторін).

Ціни/тарифи на житлово-комунальні послуги та послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій формуються і затверджуються центральними органами виконавчої влади, національними комісіями, що здійснюють державне регулювання у відповідних сферах, та органами місцевого самоврядування відповідно до їхніх повноважень, визначених законом.

Відповідно до ч. 1 ст. 31 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» порядок формування тарифів на кожний вид житлово-комунальних послуг другої групи (пункт 2 частини першої статті 14 цього Закону) визначає Кабінет Міністрів України.

У випадках зміни та/або встановлення органами місцевого самоврядування та/або іншими органами/установами, які мають відповідні повноваження, тарифів стосовно Послуг, зазначених у п.п. 3.5.1., 3.5.3. - 3.5.6. Договору, - то вартість таких Послуг та розмір щомісячної плати, визначеної у п. 3.2. Договору, автоматично змінюються на відповідну суму без укладення Сторонами додаткового договору та без дотримання інших додаткових формальностей (п. 3.7. Договору).

Розпорядженням виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) від 03.05.2018 року №738 «Про внесення змін до Тарифів та структури тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, які надають виконавці цих послуг, по кожному будинку окремо для здійснення розрахунків із споживачами залежно від оплати останніми не пізніше або після 20 числа місяця, що настає за розрахунковим» було встановлено тариф на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій в розмірі 17,66 грн., при сплаті до 20-го числа місяця, що настає за розрахунковим, та 19,42 грн., при сплаті після 20-го числа місяця, що настає за розрахунковим.

Розпорядженням виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) від 11.10.2016 року № 983 «Про внесення змін до тарифів на теплову енергію, виробництво теплової енергії, постачання теплової енергії, послуги з централізованого опалення і централізованого постачання гарячої води Товариству з обмеженою відповідальністю «Керуюча компанія «Статус» тариф на послуги з централізованого опалення і централізованого постачання гарячої води для населення встановлений у розмірі 1196, 75 грн. за 1 Гкал.

Розпорядженням виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) від 05.03.2019 року №385 «Про встановлення тарифів на теплову енергію, виробництво теплової енергії, постачання теплової енергії, послуги з централізованого опалення і централізованого постачання гарячої води Товариству з обмеженою відповідальністю «Керуюча компанія «Статус» тариф на послуги з централізованого опалення і централізованого постачання гарячої води для населення встановлений у розмірі 1491, 34 грн. за 1 Гкал.

Відповідно до п. 3.8 Договору про надання комунальних послуг у випадку зміни розміру витрат Виконавця, пов`язаних з наданням Додаткових послуг, зокрема, але не виключно: у випадку зміни вартості послуг/робіт, що надаються Виконавцю третіми особами (субвиконавцями/субпідрядниками) та/або зміни розміру та/або видів податків та/або обов`язкових платежів та/або зміни мінімального розміру заробітної плати тощо, вартість Додаткових послуг та, відповідно, розмір щомісячної плати, визначеної у п. 3.2. цього Договору, може бути змінено (збільшено або зменшено) за рішенням уповноваженого органу Виконавця, що не потребує укладення додаткового договору Сторонами.

З викладеного вбачається, що зміна тарифу обумовлюється не суб`єктивним бажанням відповідача, а об`єктивними обставинами такими як збільшення вартості послуг, які надаються відповідачу третіми особами (внаслідок зміни розміру заробітної плати, вартості енергоносіїв тощо), прийняття рішення органами місцевого самоврядування про підвищення тарифів і таке інше.

Відповідач, змінюючи вартість послуг (тариф) за Договором про надання комунальних послуг, діяв в межах своїх повноважень, визначених чинним законодавством та Договором. Стаття 18 Закону України «Про захист прав споживачів» в даному випадку застосуванню не підлягає. Дискримінаційних умов Договір про надання комунальних послуг не містить.

Більш того, позивач, частково оплачуючи спожиті житлово-комунальні та додаткові послуги, про що сам зазначає у своїй позовній заяві, визнав правомірність самого Договору про надання комунальних послуг, і вид послуг, що надаються відповідачем, і їх вартість.

Так, згідно з Розрахунком нарахувань житлово-комунальних послуг, власником квартири за адресою: АДРЕСА_5 є ОСОБА_3 , який з лютого 2015 року по вересень 2018 року, а також у листопаді 2018 року по січень 2019 року та у квітні 2019 року сплачував, хоча і не в повному обсязі, нараховану плату за надані житлово-комунальні та додаткові послуги згідно Договору про надання комунальних послуг.

Відповідач видав наказ №64-ОД від 15.11.2018 року «Про зміну вартості нарахувань за додаткові послуги», згідно якого з 01.01.2019 року вартість додаткових послуг для житлових приміщень становить 11,76 грн. при сплаті до 20-го числа місяця, що настає з розрахунковим, та 12,94 грн. при сплаті після 20-го числа місяця, що настає за розрахунковим.

До цього наказу додано «Обґрунтування зміни вартості додаткових послуг» від 15.11.2018 року.

Зміст наказу №64-ОД від 15.11.2018 року та обґрунтування зміни вартості додаткових послуг від 15.11.2018 року було доведено до відома всіх мешканців будинку АДРЕСА_3 у спосіб, передбачений Договором утримання.

Наказом №01-ОД від 02.01.2019 року були внесені зміни до наказу №64-ОД від 15.11.2018 року змінено розмір тарифу, а саме 10,83 грн. при сплаті до 20-го числа місяця, що настає за розрахунковим, та 11,91 грн. при сплаті після 20-го числа місяця, що настає за розрахунковим.

Зміст наказу №01-ОД від 02.01.2019 року також було доведено до відома всіх мешканців будинку АДРЕСА_3 у спосіб, передбачений Договором утримання.

Вартість додаткових послуг розраховувалась, виходячи із затверджених тарифів, що коректне відображено у розрахунках нарахувань.

Викладене повністюспростовує будь-якісумніви щодоправомірності змінирозміру тарифівна додаткові послуги.

Представник відповідача у судовому засідання просив відмовити у задоволенні позовних вимог з мотивів викладених у відзиві.

Заслухавши думку учасників, дослідивши матеріали справи, суд приходить до наступного.

Позивач є власником квартири (нерухомого майна житлового призначення) АДРЕСА_1 .

Між позивачем, як споживачем житлових, комунальних та додаткових послуг, та відповідачем - Товариством з обмеженою відповідальністю «Керуюча компанія «Статус», укладений договір від 20 травня 2014 р. № 3322 1280 «Про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, комунальних та додаткових послуг». Предметом договору є надання виконавцем, а споживачем своєчасна оплата наступних послуг: послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій; послуг централізованого постачання і водовідведення холодної та гарячої води, послуг з централізованого опалення, компенсація вартості спожитої електроенергії; забезпечення утримання служби адміністраторів (консьєржів) в будинку та/або контрольно-пропускних постів до будинку, контрольно-пропускних пунктів в`їзду на територію, патрульної служби в будинку і на території, інші додаткові послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, які не увійшли до тарифу, у зв`язку із домовленістю сторін про отримання споживачем послуг, що не враховані у структурі, періодичності та строках надання послуг, затверджених органами місцевого самоврядування.

На підставі Розпорядження Шевченківської районної в місті Києві державної адміністрації від 09.04.2014 року №174 «Про визначення балансоутримувача житлових будинків АДРЕСА_2 , АДРЕСА_3 , АДРЕСА_4 » ТОВ «Керуюча компанія «Статус» визначене балансоутримувачем, зокрема, будинку АДРЕСА_3 .

30 травня 2016 року відбулись збори співвласників будинків АДРЕСА_2 , АДРЕСА_3 , АДРЕСА_4 , за результатами яких ТОВ «Керуюча компанія «Статус» було визначено управителем зазначених будинків, в тому числі будинку АДРЕСА_4 . Рішення зборів співвласників оформлено протоколом зборів співвласників багатоквартирного будинку за місцезнаходженням: АДРЕСА_4 від 30.05.2016 року.

Вид та вартість послуг (тарифи) за Договором про надання комунальних послуг Позивач та Відповідач погодили в п.п. 3.5.1. п. 3.5. цього Договору. При оплаті наданих послуг до 20-го числа наступного за розрахунковим місяця застосовується тариф - 7,72 грн. за 1 м.кв. При оплаті після 20-го числа наступного за розрахунковим місяця - 8,48 грн. за 1 м.кв.

Під додатковими послугами згідно Договору про надання комунальних послуг, Сторони розуміють забезпечення утримання служби адміністраторів (консьєржів) в Будинку та/або контрольно-пропускних постів до Будинку, контрольно-пропускних пунктів в`їзду на територію, патрульної служби в Будинку і на території, інші додаткові послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, які не увійшли до тарифу, у зв`язку із домовленістю Сторін про отримання Споживачем послуг, що не враховані у структурі, періодичності та строках надання послуг, затверджених органами місцевого самоврядування (п. 7.3 Договору).

Вартість додаткових послуг позивач та відповідач погодили в п.п. 3.5.2. п. 3.5. Договору про надання комунальних послуг. При оплаті наданих послуг до 20-го числа наступного за розрахунковим місяця застосовується тариф - 4,22 грн. за 1 м.кв. При оплаті після 20-го числа наступного за розрахунковим місяця - 4,64 грн. за 1 м.кв.

Механізм доведення до відома споживачів інформації про перелік житлово-комунальних послуг, структуру цін/тарифів, зміну цін/тарифів з обґрунтуванням її необхідності був затверджений Наказом Міністерством регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України №390 від 30.07.2012 року «Про затвердження Порядку доведення до споживачів інформації про перелік житлово-комунальних послуг, структуру цін/тарифів, зміну цін/тарифів з обґрунтуванням її необхідності та про врахування відповідної позиції територіальних громад».

У відповідності до положень названого Наказу, відповідачем інформація про структуру, періодичність, строки надання та вартість послуг за Договором про надання комунальних послуг була доведена до відома Позивача у спосіб її розміщення на інформаційних стендах багатоквартирного будинку.

Як передбачено ст. 14 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» (в редакції, що діяла на момент виникнення правовідносин) залежно від порядку затвердження цін/тарифів на житлово-комунальні послуги вони поділяються на три групи: перша група - житлово-комунальні послуги, ціни/тарифи на які затверджують уповноважені центральні органи виконавчої влади, а у випадках, передбачених законом, - національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг та національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики; друга група - житлово-комунальні послуги, ціни/тарифи на які затверджують органи місцевого самоврядування для надання на відповідній території; третя група - житлово-комунальні послуги, ціни/тарифи на які визначаються виключно за договором (домовленістю сторін).

Ціни/тарифи на житлово-комунальні послуги та послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій формуються і затверджуються центральними органами виконавчої влади, національними комісіями, що здійснюють державне регулювання у відповідних сферах, та органами місцевого самоврядування відповідно до їхніх повноважень, визначених законом.

Відповідно до ч. 1 ст. 31 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» порядок формування тарифів на кожний вид житлово-комунальних послуг другої групи (пункт 2 частини першої статті 14 цього Закону) визначає Кабінет Міністрів України.

У випадках зміни та/або встановлення органами місцевого самоврядування та/або іншими органами/установами, які мають відповідні повноваження, тарифів стосовно Послуг, зазначених у п.п. 3.5.1., 3.5.3. - 3.5.6. Договору, - то вартість таких Послуг та розмір щомісячної плати, визначеної у п. 3.2. Договору, автоматично змінюються на відповідну суму без укладення Сторонами додаткового договору та без дотримання інших додаткових формальностей (п. 3.7. Договору).

Відповідно до п. 3.8 Договору про надання комунальних послуг у випадку зміни розміру витрат Виконавця пов`язаних з наданням Додаткових послуг, зокрема, але не виключно: у випадку зміни вартості послуг/робіт, що надаються Виконавцю третіми особами (субвиконавцями/субпідрядниками) та/або зміни розміру та/або видів податків та/або обов`язкових платежів та/або зміни мінімального розміру заробітної плати тощо, вартість Додаткових послуг та, відповідно, розмір щомісячної плати, визначеної у п. 3.2. цього Договору, може бути змінено (збільшено або зменшено) за рішенням уповноваженого органу Виконавця, що не потребує укладення додаткового договору Сторонами.

Отже зміна тарифу обумовлюється не суб`єктивним бажанням відповідача, а об`єктивними обставинами такими як збільшення вартості послуг, які надаються відповідачу третіми особами (внаслідок зміни розміру заробітної плати, вартості енергоносіїв тощо), прийняття рішення органами місцевого самоврядування про підвищення тарифів і таке інше.

Відповідач, змінюючи вартість послуг (тариф) за Договором про надання комунальних послуг, діяв в межах своїх повноважень, визначених чинним законодавством та Договором. Стаття 18 Закону України «Про захист прав споживачів» в даному випадку застосуванню не підлягає.

Дискримінаційних умов Договір про надання комунальних послуг не містить.

Відповідно до положеньст. 322 Цивільного кодексу України, власник зобов`язаний утримувати майно, що йому належить, якщо інше не встановлено договором або законом.

Частиною 1 ст.16 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» визначено, що порядок надання житлово-комунальних послуг, їх якісні та кількісні показники мають відповідати умовам договору та вимогам законодавства.

Згідно ст. 19 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» учасниками відносин у сфері житлово-комунальних послуг є: власник, споживач, виконавець, виробник. Виробник послуг може бути їх виконавцем. Особливими учасниками відносин у сфері житлово-комунальних послуг є балансоутримувач та управитель, які залежно від цивільно-правових угод можуть бути споживачем, виконавцем або виробником.

Порядок формування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій затверджений Постановою Кабінету Міністрів України №869 від 01 червня 2011 року «Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на житлово-комунальні послуги».

Вказаний Порядок визначає механізм формування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій і поширюється на суб`єктів господарювання всіх форм власності, які надають послуги, суб`єктів господарювання всіх форм власності, що спеціалізуються на виконанні окремих послуг, на умовах субпідрядних договорів з виконавцями, органи місцевого самоврядування, власників, орендарів житлових будинків (гуртожитків), власників (наймачів) квартир (житлових приміщень у гуртожитках), власників нежитлових приміщень у житлових будинках (гуртожитках).

Відповідно до 2 Порядку тариф на послуги розраховується окремо за кожним будинком залежно від запланованих кількісних показників послуг, що фактично повинні надаватися для забезпечення належного санітарно-гігієнічного, протипожежного, технічного стану будинків і споруд та прибудинкових територій з урахуванням переліку послуг згідно з додатком до цього Порядку.

Послуги надаються з урахуванням встановленого рішенням органу місцевого самоврядування тарифу, його структури, періодичності та строків надання послуг. Копія такого рішення є невід`ємною частиною договору про надання послуг. Інформація про перелік послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, їх вартість, структуру тарифу, його зміну з обґрунтуванням її необхідності доводиться до відома споживачів у порядку, затвердженому Мінрегіоном.

За п.5 ч.3 ст.20 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» споживач зобов`язаний оплачувати житлово-комунальні послуги у строки, встановлені договором або законом.

Згідно з ч. 1 ст. 32 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» плата за житлово-комунальні послуги нараховується щомісячно відповідно до умов договору в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Статтею 162 Житлового кодексу України передбачено, що власник зобов`язаний своєчасно вносити квартирну плату і плату за комунальні послуги.

Згідно п. 20 Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затверджених Постановою Кабінету Міністрів України від 21.07.2005 року № 630 плата за надані послуги вносяться споживачем відповідно до показань засобів обліку води і теплої енергії або затверджених нормативів (норм) споживання на підставі платіжного документа.

Відповідно до п. 5 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про житлово-комунальні послуги», житлово-комунальні послуги - результат господарської діяльності, спрямованої на забезпечення умов проживання та/або перебування осіб у житлових і нежитлових приміщеннях, будинках і спорудах, комплексах будинків і споруд відповідно до нормативів, норм, стандартів, порядків і правил, що здійснюється на підставі відповідних договорів про надання житлово-комунальних послуг.

Частинами 1, 2 ст. 19 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» (в редакції чинній станом на час виникнення спірних правовідносин) встановлено, що відносини між учасниками договірних відносин у сфері житлово-комунальних послуг здійснюються виключно на договірних засадах. Учасниками відносин у сфері житлово-комунальних послуг є: власник, споживач, виконавець, виробник.

Відповідно до п. 1 ч. 3 ст. 20 вищевказаного закону, споживач зобов`язаний укласти договір на надання житлово-комунальних послуг, підготовлений виконавцем на основі типового договору.

Згідно п. п. 3 ч. 2 ст. 21 вказаного Закону, виконавець зобов`язаний підготувати та укласти із споживачем договір на надання житлово-комунальних послуг з визначенням відповідальності за дотримання умов його виконання згідно з типовим договором.

Частинами 3 та 31 Розділу VI ПРИКІНЦЕВІ ТА ПЕРЕХІДНІ ПОЛОЖЕННЯ Закону України «Про житлово-комунальні послуги» (№ 2189) встановлено, що договори про надання комунальних послуг, укладені до введення в дію цього Закону, зберігають чинність на умовах, визначених такими договорами, до дати набрання чинності договорами про надання відповідних комунальних послуг, укладеними за правилами, визначеними цим Законом. У разі якщо договорами про надання комунальних послуг, укладеними до введення в дію цього Закону, передбачено більш ранній строк їх припинення, такі договори вважаються продовженими на той самий строк і на тих самих умовах.

Договори пронадання послугз утриманнябудинків іспоруд таприбудинкових територій,укладені звиконавцями такихпослуг абоз управителями,визначеними згідноіз цимЗаконом,до введенняв діюнорм цьогоЗакону,що регулюютьнадання послугиз управліннябагатоквартирним будинком,зберігають чинністьна умовах,визначених такимидоговорами (утому числіщодо вивезенняпобутових відходів-за наявності),до датинабрання чинностідоговорами пронадання послугз управліннябагатоквартирним будинком,укладеними заправилами,визначеними цимЗаконом. У разі якщо такими договорами передбачено більш ранній строк їх припинення, такі договори вважаються продовженими на той самий строк і на тих самих умовах.

Статтею 629 ЦК України встановлено, що договір є обов`язковим для виконання сторонами.

Відповідно до ст. 14 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» (№ 2189) залежно від порядку затвердження цін/тарифів на житлово-комунальні послуги вони поділяються на три групи: 1) перша група - житлово-комунальні послуги, ціни/тарифи на які затверджують уповноважені центральні органи виконавчої влади, а у випадках, передбачених законом, - національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг; 2) друга група - житлово-комунальні послуги, ціни/тарифи на які затверджують органи місцевого самоврядування для надання на відповідній території; 3) третя група - житлово-комунальні послуги, ціни/тарифи на які визначаються виключно за договором (домовленістю сторін).

Ціни/тарифи на комунальні послуги та послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій формуються і затверджуються центральними органами виконавчої влади, національними комісіями, що здійснюють державне регулювання у відповідних сферах, та органами місцевого самоврядування відповідно до їхніх повноважень, визначених законом.

Частиною 1 ст. 31 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» встановлено, що порядок формування тарифів на кожний вид житлово-комунальних послуг другої групи (пункт 2 частини першої статті 14 цього Закону) визначає Кабінет Міністрів України.

Відповідно до п. 3.7. Договору № 3322 0890 від 29 травня 2014 року, у випадках зміни та/або встановлення органами місцевого самоврядування та/або іншими органами/установами, які мають відповідні повноваження, тарифів стосовно послуг, зазначених у п.п. 3.5.13.5.3.-3.5.6. договору, то вартість таких послуг та розмір щомісячної плати, визначеної у п. 3.2. договору, автоматично змінюється на відповідну суму без укладення сторонами додаткового договору та без дотримання інших додаткових формальностей.

Посилання на те, що ТОВ «КК «Статус» не є управителем у розумінні чинного законодавства, а відтак, останній не може стягувати заборгованість за житлово-комунальні послуги, не підтверджується наявними в матеріалах справи доказами. Крім того, як вбачається з матеріалів справи, відповідач частково сплачував кошти за оплату житлово-комунальних послуг, а відтак визнавав право ТОВ «КК «Статус» на їх отримання.

За вказаних обставин відсутні підстави для визнання недійсним договору від 20 травня 2014 р. № 3322 1280 «Про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, комунальних та додаткових послуг»

Також не підлягають задоволенню похідні позовні вимоги щодо стягнення безпідставно отриманих коштів на підставі ст.1212 ЦК України та припинення нарахувань за додаткові послуги.

Питання щодо розподілу судових витрат вирішити в порядку ст.. 141 ЦПК України, поклавши його оплату на позивача у зв`язку з відмовою у задоволенні позову.

Керуючись ст. ст. 2, 80, 81, 141, 258-259, 263-265, 268 ЦПК України, суд,-

ВИРІШИВ:

Відмовити в задоволенні позовних вимог ОСОБА_3 до Товариства з обмеженою відповідальністю «Керуюча компанія «Статус» про захист прав споживача комунальних послуг.

Стягнути з ОСОБА_3 , ІПН НОМЕР_1 , на користь держави судовий збір у розмірі 908,00 грн.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку, шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня проголошення рішення.

Повний текст виготовлений 25 липня 2022 року.

Суддя О.М. Гнатюк

СудЛенінський районний суд м. Запоріжжя
Дата ухвалення рішення25.07.2022
Оприлюднено21.10.2022
Номер документу106846993
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, пов’язаних із застосуванням Закону України «Про захист прав споживачів»

Судовий реєстр по справі —334/273/21

Ухвала від 11.04.2023

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Антоненко Наталія Олександрівна

Постанова від 18.01.2023

Цивільне

Запорізький апеляційний суд

Гончар М. С.

Постанова від 18.01.2023

Цивільне

Запорізький апеляційний суд

Гончар М. С.

Ухвала від 10.01.2023

Цивільне

Запорізький апеляційний суд

Гончар М. С.

Ухвала від 15.11.2022

Цивільне

Запорізький апеляційний суд

Гончар М. С.

Ухвала від 15.11.2022

Цивільне

Запорізький апеляційний суд

Гончар М. С.

Ухвала від 26.10.2022

Цивільне

Запорізький апеляційний суд

Гончар М. С.

Рішення від 25.07.2022

Цивільне

Ленінський районний суд м. Запоріжжя

Гнатюк О. М.

Ухвала від 17.10.2022

Цивільне

Запорізький апеляційний суд

Гончар М. С.

Рішення від 19.07.2022

Цивільне

Ленінський районний суд м. Запоріжжя

Гнатюк О. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні