Рішення
від 19.10.2022 по справі 910/6998/21
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01054, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.uaРІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Київ

19.10.2022Справа № 910/6998/21

Господарський суд міста Києва у складі судді Пукшин Л.Г., за участі секретаря судового засідання Росущан К.О., розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали господарської справи

за позовом Міністерства інфраструктури України (01135, м. Київ, пр-т Перемоги, 14)

до Фонду державного майна України (01133, м. Київ, вул. Генерала Алмазова, 8/9)

треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача:

1) Кабінет Міністрів України (01008, м. Київ, вул. Грушевського, 12/2),

2) Державна судноплавна компанія "Чорноморське морське пароплавство" (01135, м. Київ, пр-т Перемоги, 14)

про визнання недійсним та скасування наказів

за участю представників сторін:

від позивача: Ігнатенко Т.Б.

від відповідача: Вакуляк Ю.А.

від третьої особи-1: Меньшова О.Я.

від третьої особи-2: Козаченко І.В.

У судовому засіданні 19.10.2022, в порядку ст. 240 ГПК України, було проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

Міністерство інфраструктури України (далі - позивач) звернулось до Господарського суду міста Києва з позовом до Фонду державного майна України (далі - відповідач), за участі третьої особи Кабінету Міністрів України (далі - третя особа 1), Державної судноплавної компанії "Чорноморське морське пароплавство" (далі - третя особа 2) про визнання недійсним та скасування наказу.

Позовні вимоги мотивовані тим, що відповідно до протокольного рішення Кабінету Міністрів України від 16.05.2018 №18 доручено Фонду державного майна України забезпечити здійснення заходів щодо зупинення приватизації ДСК "ЧМП". На виконання вказаного протокольного рішення КМУ, наказом ФДМ від 01.06.2018 року №725 зупинено приватизацію ДСК "ЧМП", проте, Фондом державного майна України видано наказ від 28.12.2019 року №1574, відповідно до якого продовжено приватизацію об`єктів малої приватизації, що підлягали приватизації в 2018-2019 роках та наказ від 06.01.2021 року №5, відповідно до додатку №2 якого, єдиний майновий комплекс ДСК "ЧМП" включено до переліку об`єктів малої приватизації, що підлягають приватизації у 2021 році. У зв`язку з чим, позивач просить суд, визнати та скасувати наказ Фонду державного майна України від 25.04.2018 року №545 "Про прийняття рішення про приватизацію Державної судноплавної компанії "Чорноморське морське пароплавство", а також визнати незаконним та скасувати наказ Фонду державного майна України від 06.01.21 року №5 "Про затвердження переліків об`єктів малої приватизації в 2021 році" в частині включення Державної судноплавної компанії "Чорноморське морське пароплавство" до переліку об`єктів, що підлягають приватизації в 2021 році.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 09.09.2021 року у справі №910/6998/21 позов Міністерства інфраструктури України до Фонду державного майна України, треті особи - Кабінет Міністрів України, Державна судноплавна компанія "Чорноморське морське пароплавство" про визнання недійсним та скасування наказу - залишено без розгляду.

Постановою Північного апеляційного господарського суду від 02.11.2021 суд скасував ухвалу Господарського суду міста Києва від 09.09.2021 року та направив матеріали справи №910/6998/21 для продовження розгляду до Господарського суду міста Києва.

18.11.2021 року матеріали справи №910/6998/21 були повернуті до Господарського суду міста Києва.

Розпорядженням керівника апарату №05-23/2060/21 від 18.11.2021 у зв`язку з перебуванням судді Маринченка Я.В на навчанні у Національній школі суддів України, призначено повторний автоматизований розподіл матеріалів справи №910/6998/21.

Протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями головуючим суддею від 18.11.2021 визначено суддю Пукшин Л.Г.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 24.11.2021 суд призначив підготовче засідання у справі №910/6998/21 на 22.12.2021.

22.12.2021 до канцелярії суду надійшло клопотання відповідача про долучення до матеріалів справи додаткових доказів.

У судовому засіданні 22.12.2021 суд на місці ухвалив долучити до матеріалів справи письмові додаткові пояснення третьої особи-1 та відкласти підготовче засідання на 19.01.2022.

30.12.2021 до канцелярії суду надійшло клопотання позивача про долучення до матеріалів справи документів.

14.01.2022 через загальний відділ діловодства суду надійшло клопотання третьої особи-2 про відкладення розгляду справи.

19.01.2022 до канцелярії суду надійшли також пояснення третьої особи-2 для долучення до матеріалів справи.

У судовому засіданні 19.01.2022 суд на місці ухвалив долучити до матеріалів справи наданні третьою особою-2 пояснення, задовольнити клопотання про відкладення підготовчого засідання та відповідно до ст. 183 Господарського процесуального кодексу України, керуючись принципом розумності строків у відповідності до статті 6 Конвенції про захист прав людини, відкласти підготовче засідання на 16.02.2022.

16.02.2022 на електронний суд надійшло клопотання третьої особи-2 про надання можливості брати участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду.

У судовому засіданні 16.02.2022 суд на місці ухвалив задовольнити усне клопотання відповідача та відповідно до ст. 183 Господарського процесуального кодексу України, керуючись принципом розумності строків у відповідності до статті 6 Конвенції про захист прав людини, відкласти підготовче засідання на 02.03.2022.

06.04.2022 на електронну адресу суду надійшло клопотання відповідача про відкладення розгляду справи.

11.04.2022 до суду надійшло клопотання позивача про відкладення розгляду справи.

Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» №64/2022 від 24.02.2022, затвердженого Законом України від 24.02.2022 №2102-IX, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану» в Україні введено воєнний стан із 05 год. 30 хв. 24.02.2022 строком на 30 діб, у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України.

Указами Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» №133/2022 від 14.03.2022 та №259/2022 від 18.04.2022 продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 год. 30 хв. 26.03.2022 строком на 30 діб та з 05 год. 30 хв. 25.04.2022 строком на 30 діб, у зв`язку з триваючою широкомасштабною збройною агресією Російської Федерації проти України.

Судове засідання 02.03.2022 не відбулось у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України та активними бойовими діями у Київській області та місті Києві.

Суд зазначає, що навіть в умовах воєнного стану конституційне право людини на судовий захист не може бути обмеженим.

Відповідно до ст. 26 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» правосуддя на території, на якій уведено воєнний стан, здійснюється лише судами. Скорочення чи прискорення будь-яких форм судочинства забороняється.

За таких обставин, ухвалою суду від 03.05.2022 призначено наступне судове засідання у справі №910/6998/21 на 08.06.2022.

01.06.2022 на електронну адресу суду надійшло клопотання позивач та третьої-особи-2 про участь в судових засіданнях в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду.

У судовому засіданні 08.06.2022 суд на місці ухвалив відкласти підготовче засідання на 22.06.2022.

У судовому засіданні 22.06.2022 суд на місці ухвалив задовольнити усне клопотання позивача, закрити підготовче провадження та призначити справу до судового розгляду по суті на 26.07.2022.

У судовому засіданні 26.07.2022 суд на місці ухвалив оголосити перерву до 08.08.2022.

У судовому засіданні 08.08.2022 суд на місці ухвалив долучити до матеріалів справи нормативний акт, наданий відповідачем, та відкласти судове засідання на 08.09.2022.

26.08.2022 на електронний суд надійшло клопотання третьої особи-2 про участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду.

У судовому засіданні 08.09.2022 суд на місці ухвалив долучити до матеріалів справи лист Мінінфраструктури України №4132/16/14 від 18.08.2022, наданий відповідачем, та оголосити перерву до 21.09.2022.

У судовому засіданні 21.09.2022 суд на місці ухвалив відкласти розгляд справи на 28.09.2022.

У судовому засіданні 28.09.2022 суд на місці ухвалив оголосити перерву до 12.10.2022.

У судовому засіданні 12.10.2022 суд на місці ухвалив долучити до матеріалів справи подані через канцелярію суду документи позивача та відкласти судове засідання на 19.10.2022.

У судовому засіданні 19.10.2022 суд заслухав представників позивача та третьої особи-2, які підтримали позовні вимоги та просили задовольнити їх в повному обсязі. Представник відповідача проти позову заперечували, представник третьої особи-1 щодо заявлених позовних вимог зазначила на розсуд суду.

Розглянувши подані документи і матеріали, заслухавши пояснення представників сторін та третіх осіб, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив.

У провадженні Господарського суду Одеської області перебувала справа №17-1-4-5-32-24-2/136-03-5080 (до цього справа мала наступні номери: № 24-2-32/136-03-5080, № 32-24-2/136-03-5080, №4-5-32-24-2/136-03-5080) про банкрутство Державної судноплавної компанії "Чорноморське морське пароплавство", порушеної ухвалою суду від 11.07.2003.

24 лютого 2006 року ухвалою Господарського суду Одеської області у справі №4-5-32-24-2/136-03-5080 введено процедуру санації Державної судноплавної компанії "Чорноморське морське пароплавство"

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 19.08.2008 затверджено план санації Державної судноплавної компанії "Чорноморське морське пароплавство".

Під час перебування Державної судноплавної компанії "Чорноморське морське пароплавство" у процедурі санації, Постановою КМУ від 12 травня 2015 № 271 «Про проведення прозорої та конкурентної приватизації у 2015 - 2017 роках» було включено Державну судноплавну компанію «Чорноморське морське пароплавство», що належить до сфери управління Мінінфраструктури, до переліку об`єктів державної власності, що підлягають приватизації у 2015-2017 роках.

20 грудня 2016 року наказом Фонду державного майна України № 2265 "Про прийняття рішення щодо приватизації Державної судноплавної компанії "Чорноморське морське пароплавство" прийнято рішення щодо приватизації Державної судноплавної компанії "Чорноморське морське пароплавство".

Зважаючи, що на момент видання вищевказаного наказу Державна судноплавна компанія "Чорноморське морське пароплавство" перебувала у процедурі санації, Мінінфраструктури листом № 342/16/10-17 від 19.01.2017 повідомило Фонд державного майна України про неможливість передання останньому повноважень органу управління майном та про те, що ці повноваження перейшли до керуючого санацією в силу положень Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом». Крім того, було повідомлено про необхідність зупинення процесу приватизації ДСК «ЧМП» до завершення реалізації плану санації підприємства.

Листами від 27.02.2017 №1670/16/10-17, від 28.08.2017 № 8505/16/10-17, від 18.10.2017 № 4684/16/14-17, від 06.02.2018 №1210/16/10-18 Мінінфраструктури також просило ФДМ виключити ДСК «ЧМП» з переліку підприємств, що підлягають приватизації, надавши пропозиції щодо включення інших підприємств в цей перелік, з огляду на опрацювання проекту постанови КМУ про внесення змін до постанови КМУ від 12 травня 2015 № 271.

Про недоцільність приватизації ДСК «ЧМП» та необхідність зупинення приватизації і виключення Компанії з переліку підприємств, які підлягають приватизації, позивач також неодноразово повідомляв Кабінет Міністрів України листами від 10.03.2017 №2007/16/10-17, від 07.07.2017 №3441/1614-17, від 12.10.2017 № 4582/16/14-17, від 23.11.2017 № 12086/16/10-17.

Згідно з додатком 1 до наказу Фонд державного майна України від 13.12.2017 № 1868 «Про затвердження переліків об`єктів груп В, Г, що підлягають підготовці до продажу в 2018 році», Державну судноплавну компанію "Чорноморське морське пароплавство" було включено до групи В переліку об`єктів, що підлягають підготовці до продажу у 2018 році.

Відповідно до додатку 2 наказу Фонду державного майна України від 27.03.2018 № 447 "Про затвердження переліків об`єктів малої приватизації, що підлягають приватизації в 2018 році" Державну судноплавну компанію "Чорноморське морське пароплавство" включено до переліку єдиних майнових комплексів державних підприємств та їх структурних підрозділів, у тому числі тих, що передані в оренду.

Позивач зазначає, що враховуючи ситуацію, яка склалась навколо Державної судноплавної компанії "Чорноморське морське пароплавство" та майна підприємства, Міністерство інфраструктури України неодноразово інформувало Кабінет Міністрів України, Фонд державного майна України та Спеціальну контрольну комісію Верховної Ради України з питань приватизації про недоцільність приватизації Державної судноплавної компанії "Чорноморське морське пароплавство", про що свідчать наявні в матеріалах справи листи.

04 квітня 2018 року протокольним рішенням Кабінету Міністрів України (витяг з протоколу засідання КМУ № 12 наявний в матеріалах справи) доручено Міністерству інфраструктури України у строк до 01.05.2018 подати до Фонду державного майна України пропозиції щодо заміни Державної судноплавної компанії "Чорноморське морське пароплавство" у переліку об`єктів приватизації іншими підприємствами, що підлягають приватизації, з метою виконання плану надходжень до державного бюджету коштів від приватизації.

На виконання вказаного протокольного рішення Міністерством інфраструктури України було надіслано Фонду державного майна України лист №4523/16/10-18 від 27.04.2018 з пропозицією щодо заміни Державної судноплавної компанії "Чорноморське морське пароплавство", виключивши Компанію з переліку об`єктів, що підлягають приватизації у 2018 році, та включення до цього переліку інших об`єктів державної власності.

Проте, всупереч протокольному рішенню Уряду та без урахування встановленого цим рішенням строку для надання пропозицій Міністерства інфраструктури України, 25.04.2018 наказом Фонду державного майна України № 545 прийнято рішення про приватизацію Державної судноплавної компанії "Чорноморське морське пароплавство" шляхом продажу єдиного майнового комплексу на аукціоні з умовами, про яке позивача було повідомлено листом №10-21-8519 від 02.05.2018.

Листом №1549/16/14-18 від 11.05.2018 Мінінфраструктури звернулось до Прем`єр-міністра України з порушенням питання щодо необхідності зупинення процедури приватизації ДСК «ЧМП» та надання доручення ФДМ розглянути питання про скасування Наказу №545 та виключення ДСК «ЧМП» з переліку підприємств, що підлягають приватизації.

Відповідно до підпункту 6 пункту 7 протокольного рішення Кабінету Міністрів України (протокол засідання КМУ від 16.05.2018 № 18 наявний в матеріалах справи) зобов`язано Фонд державного майна України з урахуванням положень Закону України "Про приватизацію держаного і комунального майна" забезпечити здійснення заходів щодо зупинення приватизації Державної судноплавної компанії "Чорноморське морське пароплавство".

На виконання вказаного протокольного рішення Уряду Фонд державного майна України наказом від 01.06.2018 №725 зупинив приватизацію Державної судноплавної компанії "Чорноморське морське пароплавство".

Однак, всупереч протокольному рішенню Кабінету Міністрів України та вищевиданому наказу, Фондом державного майна України були видані наступні накази:

- № 1574 від 28.12.2019 «Про затвердження переліків об`єктів малої приватизації, що підлягають приватизації в 2020 році», пунктом 2 якого продовжено приватизацію об`єктів малої приватизації, що підлягали приватизації в 2018 - 2019 роках, відповідно до наказу ФДМ від 27.03.2018 № 447 «Про затвердження переліків об`єктів малої приватизації, що підлягають приватизації в 2018 році»;

- №5 від 06.01.2021 «Про затвердження переліків об`єктів малої приватизації, що підлягають приватизації в 2021 році», відповідно до додатку № 2 якого єдиний майновий комплекс ДСК «ЧМП» включено до переліку об`єктів малої приватизації, що підлягають приватизації у 2021 році.

За доводами позивача, накази Фонду державного майна України №545 від 24.05.2018 та № 5 від 06.01.2021 в частині включення єдиного майнового комплексу Державної судноплавної компанії "Чорноморське морське пароплавство" до переліку об`єктів, що підлягають приватизації у 2021 році, є незаконними та такими, що підлягають скасування, оскільки порушують приписи ст. 19 Конституції України, ст. 5 Закону України «Про управління об`єктами державної власності», ст. 5, 11 та 12 Закону України «Про приватизацію державного та комунального майна» та Господарського кодексу України. Позивач вважає, що Фонд державного майна України видаючи наказ №545 від 24.04.2018 порушив приписи протокольного рішення КМУ (протокол засідання КМУ від 04.04.2018 № 12), проігнорував відсутність згоди органу управління майном - Мінінфраструктури на приватизацію ДСК «ЧМП» та включення Компанії до переліку підприємств, які підлягають приватизації.

Оцінюючи подані докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, суд вважає, що позовні вимоги позивача підлягають задоволенню з наступних підстав.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з ч. 1 ст. Закону України "Про центральні органи виконавчої влади" від 17.03.2011 № 3166-VI (далі - Закон № 3166) систему центральних органів виконавчої влади складають міністерства України (далі - міністерства) та інші центральні органи виконавчої влади.

Міністерства забезпечують формування та реалізують державну політику в одній чи декількох сферах, інші центральні органи виконавчої влади виконують окремі функції з реалізації державної політики (ч. 2 ст. 1 Закону № 3166).

Пунктом 1 Положення про Міністерство інфраструктури України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.06.2015 № 460 (далі - Положення), визначено, що Міністерство інфраструктури України (Мінінфраструктури) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України.

Мінінфраструктури є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сферах автомобільного, залізничного, морського та річкового транспорту, надання послуг поштового зв`язку, а також забезпечує формування та реалізацію державної політики у сфері авіаційного транспорту та використання повітряного простору України, розвитку, будівництва, реконструкції та модернізації інфраструктури авіаційного, морського та річкового транспорту, дорожнього господарства, навігаційно-гідрографічного забезпечення судноплавства, торговельного мореплавства, з питань безпеки на автомобільному транспорті загального користування, міському електричному, залізничному, морському та річковому транспорті, а також державного нагляду (контролю) за безпекою на автомобільному транспорті загального користування, міському електричному, залізничному, морському та річковому транспорті крім сфери безпеки мореплавства суден флоту рибної промисловості) (абзац 2 пункту 1 Положення).

Мінінфраструктури України у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства (п. 2 Положення).

Зі змісту пп. 63 п. 4 Положення вбачається, що згідно покладених на Мінінфраструктури завдань Міністерство здійснює відповідно до законодавства функції з управління об`єктами державної власності.

Відповідно до ч. 1 ст. 1 Закону України "Про управління об`єктами державної власності" від 01.09.2006 № 185-V (далі - Закон № 185) управління об`єктами державної власності - здійснення Кабінетом Міністрів України та уповноваженими ним органами, іншими суб`єктами, визначеними цим Законом, повноважень щодо реалізації прав держави як власника таких об`єктів, пов`язаних з володінням, користуванням і розпоряджанням ними, у межах, визначених законодавством України, з метою задоволення державних та суспільних потреб.

Частиною 1 ст. 4 Закону № 185 встановлено, що суб`єктами управління об`єктами державної власності зокрема є: Кабінет Міністрів України, Фонд державного майна України, міністерства та інші органи виконавчої влади; органи, які здійснюють управління державним майном відповідно до повноважень, визначених окремими законами.

Згідно з ст. 22 Господарського кодексу України повноваження суб`єктів управління у державному секторі економіки - Кабінету Міністрів України, міністерств, інших органів влади та організацій щодо суб`єктів господарювання визначаються законом (частина третя). Держава реалізує право державної власності у державному секторі економіки через систему організаційно-господарських повноважень відповідних органів управління щодо суб`єктів господарювання, що належать до цього сектора і здійснюють свою діяльність на основі права господарського відання або права оперативного управління (частина п`ята).

Розпорядженням Кабінет Міністрів України від 08.02.1995 № 59-р доручено Мінтрансу утворити на базі майна, що знаходиться у загальнодержавній власності, закріпленого за акціонерним судноплавним концерном "Бласко" - "Чорноморське морське пароплавство" та підприємствами, які входять до його складу, державне підприємство - "Державна судноплавна компанія "Чорноморське морське пароплавство" визнавши його правонаступником зазначеного концерну.

Відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України "Про затвердження переліку підприємств, установ та організацій, що передаються до сфери управління Мінтрансзв`язку" від 28.09.2004 № 684-р, державна судноплавна компанія "Чорноморське морське пароплавство" належить до сфери управління Мінтрансзв`язку (на теперішній час - Мінінфраструктури).

Статутом Державної судноплавної компанії "Чорноморське морське пароплавство" затвердженим наказом Міністерством транспорту та зв`язку України від 24.11.2005 № 817 (у редакції, затвердженій наказом Міністерства інфраструктури України від 27.04.2011 № 71) встановлено, що Державна судноплавна компанія "Чорноморське морське пароплавство" є державним унітарним підприємством і діє як державне комерційне підприємство, яке засноване на державній власності та належить до сфери управління Міністерства інфраструктури України.

Частиною 3 ст. 73 Господарського кодексу України визначено, що державне унітарне підприємство утворюється компетентним органом державної влади в розпорядчому порядку на базі відокремленої частини державної власності, як правило, без поділу її на частки, і входить до сфери його управління (частина перша). Орган державної влади, до сфери управління якого входить підприємство, є представником власника і виконує його функції у межах, визначених цим Кодексом та іншими законодавчими актами (частина друга). Майно державного унітарного підприємства перебуває у державній власності і закріплюється за таким підприємством на праві господарського відання чи праві оперативного управління (частина третя).

Правовий режим майна суб`єкта господарювання, заснованого на державній (комунальній) власності, може бути змінений шляхом приватизації майна державного (комунального) підприємства відповідно до закону (ч. 3 ст. 145 ГК України).

З відомостей Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань вбачається, що Міністерство інфраструктури України є єдиним засновником Державної судноплавної компанії "Чорноморське морське пароплавство".

Тобто, Компанія є суб`єктом господарювання державного сектору економіки, а Міністерство інфраструктури України є уповноваженим органом управління майном, що знаходиться на балансі Державної судноплавної компанії "Чорноморське морське пароплавство".

Судом прийнято до уваги, що 18 січня 2018 року було прийнято Закон України «Про приватизацію державного і комунального майна» № 2269-VIII, який набрав чинності 07.03.2018 року (надалі - Закон №2269).

Пунктом 2 Прикінцевих та перехідних положень вищевказаного Закону визначено, що приватизація (продаж) об`єктів, щодо яких рішення про приватизацію було прийнято до набрання чинності цим Законом, здійснюється та завершується відповідно до вимог цього Закону, крім об`єктів, зазначених нижче.

Враховуючи, що Державна судноплавна компанія "Чорноморське морське пароплавство" не належить до виключень, вказаних у п.2 Прикінцевих та перехідних положень вищевказаного Закону, її приватизація повинна здійснюватись відповідно до положень цього Закону.

Зі змісту постанови Кабінету Міністрів України від 12.05.2015 №271 «Про проведення прозорої та конкурентної приватизації у 2015 - 2017 роках», якою було включено Державну судноплавну компанію "Чорноморське морське пароплавство" до переліку об`єктів державної власності, що підлягають приватизації у 2015-2017 роках, вбачається, що остання поширювала свою дію на 2015-2017 роки.

Приймаючи до уваги той факт, що приватизація Державної судноплавної компанії "Чорноморське морське пароплавство" не відбулася у вищевказаний період, та зважаючи на прийняття Закону України «Про приватизацію державного і комунального майна» № 2269-VIII, приватизація об`єктів державної власності повинна здійснюватись відповідно до норм нового закону про приватизацію, а саме - Закону «Про приватизацію державного і комунального майна».

Відповідно до положень ч.1 ст. 10 Закону №2269 порядок приватизації державного і комунального майна передбачає різні етапи. Прийняттю рішення про приватизацію передує етап формування та затвердження переліку об`єктів, що підлягають приватизації.

Переліки об`єктів приватизації формуються на підставі пропозицій уповноважених органів управління державним майном стосовно включення об`єктів права державної власності до переліку об`єктів, що підлягають приватизації на наступний рік, також на підставі заяв потенційних покупців.

Як вбачається із змісту позовної заяви та підтверджується матеріалами справи, позивач не надавав відповідачу пропозицій щодо включення Державної судноплавної компанії «Чорноморське морське пароплавство» до переліку об`єктів, що підлягають приватизації.

Положеннями Закону №2269 передбачено, що якщо ініціаторами приватизації потенційні покупці, вони подають відповідні заяви до ФДМ про включення об`єктів в перелік об`єктів для приватизації. ФДМ протягом трьох днів після надходження заяви звертається до уповноважених органів управління державним майном щодо надання згоди на включення такого об`єкта до переліку об`єктів державної власності, що підлягають приватизації.

Відповідно до статті 12 Закону №2269 рішення про приватизацію об`єкта, який включено до переліку об`єктів державної власності, що підлягають приватизації, приймається державними органами приватизації шляхом видання наказу, але не пізніше 30 днів з дня включення до переліку об`єктів, що підлягають приватизації.

Отже, для прийняття наказу про приватизацію об`єкта державної власності, вищевказаний об`єкт має бути включений в перелік об`єктів державної власності, що підлягають приватизації. При цьому, такий перелік має бути сформований і затверджений з дотриманням вимог ст. 11 Закону України «Про приватизацію державного і комунального майна».

З матеріалів справи вбачається, що Фонд державного майна України не звертався до Міністерства інфраструктури України щодо надання згоди на включення ДСК «ЧМП» до переліку об`єктів державної власності, що підлягають приватизації у 2018 -2021 роках.

За приписами ч. 2 ст. 12 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна" у місячний строк з моменту прийняття рішення про приватизацію уповноваженими органами управління передаються державним органам приватизації функції з управління майном державних підприємств. У разі непередачі об`єкта державної власності в установлений строк рішення про передачу такого об`єкта державної власності приймає Кабінет Міністрів України. Проект зазначеного рішення Кабінету Міністрів України готує Фонд державного майна України.

Тобто, в силу приписів частини першої статті 1 Закону №185 повноваження щодо реалізації прав держави як власника такого об`єкту, пов`язаних з володінням, користуванням і розпоряджанням ним, надано саме Мінінфраструктури, а не Фонду державного майна України. Відтак, приватизація ДСК «ЧМП», яка має бути здійснена відповідно до закону, передбачає отримання погодження Мінінфраструктури цієї приватизації або, у разі відсутності такого погодження, відповідного рішення Уряду.

Судом встановлено, що Фонд державного майна України звертався до Мінінфраструктури з вимогами щодо передачі йому функцій з управління майном ДСК «ЧМП», проте, такої передачі не відбулось з огляду на протокольні рішення КМУ, незаконності прийнятих наказів ФДМ про включення ДСК «ЧМП» в перелік підприємств, що підлягають приватизації, та незаконності прийнятого ФДМ рішення про приватизацію Державної судноплавної компанії «Чорноморське морське пароплавство».

Крім того, позивач неодноразово повідомляв Фонд державного майна України про те, що передача функцій управління ДСК «ЧМП» не узгоджується з приписами Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом».

Враховуючи, що позивачем так і не було передано відповідачу функції з управління майном Державної судноплавної компанії «Чорноморське морське пароплавство», рішення про передачу такого об`єкта державної власності мав приймати Кабінет Міністрів України в силу положень ч.2 ст. 12 Закону №2269.

При цьому, такого рішення про передачу функцій з управління майном ДСК «ЧМП» Кабінетом Міністрів України не приймалося, що свідчить про відсутність законних підстав для вжиття відповідачем заходів і дій, спрямованих на приватизацію Державної судноплавної компанії «Чорноморське морське пароплавство».

З матеріалів справи також вбачається, що 04.04.2018 Кабінетом Міністрів України було прийнято протокольне рішення, відповідно до якого Уряд доручив позивачеві у строк до 01.05.2018 подати до Фонду державного майна України пропозиції щодо заміни ДСК «ЧМП» іншими підприємствами, що підлягають приватизації з метою виконання плану надходжень до державного бюджету коштів від приватизації.

На виконання вказаного протокольного рішення Мінінфраструктури України листом від 27.04.2018 № 4523/16/10-18 надіслано до ФДМ пропозиції щодо заміни Державної судноплавної компанії «Чорноморське морське пароплавство», виключивши останню з переліку об`єктів, що підлягають приватизації у 2018 році, та включення до цього переліку інших об`єктів державної власності.

Відповідно до ст. 4 Закону України "Про Фонд державного майна України" основним завданням ФДМ України є організація виконання Конституції та законів України, актів Президента України і Кабінету Міністрів України, інших актів законодавства та здійснення контролю за їх виконанням є основним завдання Фонду державного майна України.

Проте, всупереч протокольному рішенню КМУ та незважаючи на запропоновані позивачем інші підприємства на заміну ДСК «ЧМП», Фонд державного майна України наказом №545 від 25.04.2018 прийняв рішення про приватизацію Державної судноплавної компанії «Чорноморське морське пароплавство» шляхом продажу єдиного майнового комплексу на аукціоні з умовами.

При цьому, у супровідному листі №1021-8519 від 02.05.2018 до наказу від 25.04.2018 №545 Фонд державного майна посилається на протокол №12 засідання КМУ від 04.04.2018, тобто, визнає той факт, що ДСК «ЧМП» не підлягає приватизації, оскільки має бути замінена іншими підприємствами відповідно до наданих пропозицій Мінінфраструктури.

Отже, враховуючи те, що протокольні рішення Кабінету Міністрів України є обов`язковими для виконання Фондом державного майна України, останній з огляду на протокольне рішення КМУ №18 від 16.05.2018, зобов`язаний забезпечити вжиття заходів щодо зупинення приватизації Державної судноплавної компанії "Чорноморське морське пароплавство".

У відзиві відповідач заперечуючи щодо задоволення позовних вимог вказує, що з огляду на ст. 4 Закону України "Про приватизацію державного та комунального майна" Державна судноплавна компанія "Чорноморське морське пароплавство" не є об`єктом приватизація якого заборонена.

Так, правові, економічні та організаційні основи приватизації державного і комунального майна та майна, що належить Автономній Республіці Крим врегульовується Закон України "Про приватизацію державного та комунального майна" від 18.01.2018 № 2269-VIII.

До об`єктів державної і комунальної власності, що підлягають приватизації, належать усі об`єкти права державної і комунальної власності, крім тих, приватизація яких прямо заборонена цим Законом та іншими законами України (ч. 1 ст. 4 Закон України "Про приватизацію державного та комунального майна").

За приписами ст. 17 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" з дня винесення ухвали про санацію, зокрема: припиняються повноваження органів управління боржника - юридичної особи, повноваження органів управління передаються керуючому санацією. Органи управління боржника протягом трьох днів з дня прийняття рішення про санацію та призначення керуючого санацією зобов`язані забезпечити передачу керуючому санацією бухгалтерської та іншої документації боржника, печаток і штампів, матеріальних та інших цінностей.

Власник майна боржника (орган управління майном боржника) не може обмежувати повноваження керуючого санацією щодо розпорядження майном боржника.

Значні угоди та угоди, щодо яких є заінтересованість, укладаються керуючим санацією тільки за згодою комітету кредиторів, якщо інше не передбачено цим Законом або планом санації.

Отже, відповідно до норм Закону, який є спеціальним та має пріоритет перед іншими законодавчими актами при розгляді справи про банкрутство, з моменту введення процедури санації, розпорядження майном боржника відбувається в порядку, визначеному планом санації.

Частиною 2 ст. 18 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" визначено, що заходами щодо відновлення платоспроможності боржника, які містять план санації, можуть бути: продаж частини майна боржника; продаж майна боржника як цілісного майнового комплексу (для недержавних підприємств).

Таким чином, нормами Закону визначено можливість продажу майна боржника як цілісного майнового комплексу виключно для недержавних підприємств.

Згідно з ст. 20 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" з метою відновлення платоспроможності боржника та задоволення вимог кредиторів план санації може передбачати продаж частини боржника на відкритих торгах. Керуючий санацією після проведення інвентаризації та майна боржника має право почати продаж частини майна боржника на відкритих . Заходи до забезпечення вимог кредиторів стосовно частини майна боржника, яка с продажу згідно з планом санації, скасовуються ухвалою господарського суду а перша). Продаж частини майна боржника - державного підприємства в процедурі санації проводиться відповідно до законодавчих актів з питань приватизації з урахуванням особливостей передбачених цим Законом.

Відтак, з викладеного слідує, що Закон не передбачає продаж боржника - державного підприємства як цілісного майнового комплексу.

Статтею 33 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" з метою відновлення платоспроможності та задоволення вимог кредиторів боржника план санації може передбачати продаж майна боржника як цілісного майнового комплексу.

Положеннями ст. 35 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" визначено, що з метою відновлення платоспроможності боржника та задоволення вимог кредиторів план санації може передбачати продаж частини майна боржника. Продажу в процедурі санації боржника підлягає тільки майно, зазначене в затвердженому у встановленому порядку плані санації (частина перша). Продаж частини майна боржника в процедурі санації боржника проводиться на аукціоні відповідно до порядку, встановленого цим Законом.

Планом санації, схваленим на засіданні комітету кредиторів Державної судноплавної компанії "Чорноморське морське пароплавство" (протокол від 18.08.2006), передбачено повний розрахунок з конкурсними та поточними кредиторами за рахунок реалізації частини майна боржника в першу чергу об`єктів нерухомості.

Отже, Законом України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" закріплено, що продаж майна боржника можливий виключно згідно з планом санації шляхом проведення відкритих торгів у установленому законом порядку.

Крім того, ухвалою Господарського суду Одеської області від 11.07.2003 у справі № 32/136-03-5080 про порушення провадження у справі про банкрутство Державної судноплавної компанії "Чорноморське морське пароплавство" введено мораторій на задоволення вимог кредиторів, а також заборонено боржнику (Державній судноплавної компанії "Чорноморське морське пароплавство") та іншим особам вчиняти будь-які дії по відчуженню майна боржника, де б воно не знаходилось та в якому б вигляді воно не було, здійснювати дії по реорганізації боржника, внесення майна та інших активів як внеску у підприємства, організації, що засновуються.

При цьому, Фондом державного майна України не надано жодних доказів того, що на момент прийняття наказу №5 від 06.01.2021 «Про затвердження переліків об`єктів малої приватизації, що підлягають приватизації у 2021 році» в частині включення єдиного майнового комплексу ДСК «ЧМП» до переліку об`єктів, що підлягають приватизації у 2021 році, процес повернення активів третьої особи-2 закінчено, а тому таке рішення відповідача прийнято без врахування обставин, що мають суттєве значення.

Судом також прийнято до уваги, що Законом України "Про приватизацію державного та комунального майна", який набрав чинності 07.03.2018, запроваджено нову класифікацію об`єктів малої та великої приватизації.

Так, відповідно до ч. 3 ст. 5 Закону України "Про приватизацію державного та комунального майна" до об`єктів великої приватизації належать об`єкти державної та комунальної власності (єдині майнові комплекси державних підприємств та пакети акцій (часток) суб`єктів господарювання, у статутному капіталі яких більше 50 відсотків акцій (часток) належить державі), вартість активів яких згідно з даними фінансової звітності за останній звітний рік перевищує 250 мільйонів гривень.

З долучених до матеріалів справи балансів (звітів про фінансовий стан) вбачається, що вартість активів Державної судноплавної компанії "Чорноморське морське пароплавство" протягом 2019-2020 років склала більше 250 мільйонів гривень, про що було повідомлено відповідним контролюючим та податковим органам.

При цьому на сайті відповідача міститься оголошення про підготовку до приватизації Державної судноплавної компанії "Чорноморське морське пароплавство", яка відноситься до категорії малої приватизації, за відсутності інформації про балансову вартість, обов`язок по визначені якої був покладений на Департамент підготовки та продажу об`єктів приватизації згідно з наказом Фонду державного майна України №447 від 27.03.2018.

Відповідно до ч. 2 ст. 11 Законом України "Про приватизацію державного та комунального майна" перелік об`єктів великої приватизації державної власності, що підлягають приватизації, затверджується Кабінетом Міністрів України за поданням Фонду державного майна України.

Статтею 74 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається, як на підставу своїх вимог та заперечень.

Відповідно до ст. 76, 77 Господарського процесуального кодексу України, належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Відповідачем не надано жодних належних та допустимих доказів того, що балансова вартість Державної судноплавної компанії "Чорноморське морське пароплавство" складає менше 250 мільйонів гривень, як і не спростовано того факту, що включення третьої особи-2 в перелік підприємств, які підлягають приватизації як об`єкту великої приватизації належить до компетенції Кабінету Міністрів України, а не Фонду державного майна України, який затверджує лише перелік об`єктів малої приватизації.

Відповідно до ст. 13 Господарського процесуального кодексу України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Відповідно до ст. 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Приймаючи до уваги встановлені судом обставини, виходячи з системного аналізу положень чинного законодавства, суд дійшов висновку про доведеність позивачем неправомірності дій Фонду державного майна України щодо прийняття рішення про приватизацію Державної судноплавної компанії "Чорноморське морське пароплавство" та включення останньої до переліку підприємств, що підлягають приватизації у 2021 році, що є підставою для визнання незаконними та скасування наказів Фонду державного майна України №545 від 25.04.2018 та №5 від 06.01.2021 в частині включення Державної судноплавної компанії "Чорноморське морське пароплавство" до переліку об`єктів, що підлягають приватизації в 2021 році.

З огляду на викладене, всі інші доводи та міркування учасників судового процесу відхилені судом та не прийняті до уваги як необґрунтовані, безпідставні та такі, що не спростовують висновків суду щодо задоволення позовних вимог.

Відповідно до статті 129 Господарського процесуального кодексу України витрати по сплаті судового збору у розмірі 4 540,00 грн покладаються на відповідача. Інші судові витрати пов`язані з розглядом справи, які полягають у витратах на поштові відправлення, залишаються за позивачем, як такі що не доведені належним чином.

Керуючись ст. 129, 236-238, 240 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити повністю.

2. Визнати незаконним та скасувати наказ Фонду державного майна України від 25.04.2018 №545 «Про прийняття рішення про приватизацію Державної судноплавної компанії "Чорноморське морське пароплавство".

3. Визнати незаконним та скасувати наказ Фонду державного майна України від 06.01.2021 №5 «Про затвердження переліків об`єктів малої приватизації, що підлягають приватизації в 2021 році» в частині включення Державної судноплавної компанії "Чорноморське морське пароплавство" до переліку об`єктів, що підлягають приватизації в 2021 році.

4. Стягнути з Фонду державного майна України (01133, м. Київ, вул. Генерала Алмазова, буд. 8/9, ідентифікаційний код 00032945) на користь Міністерства інфраструктури України (01135, м. Київ, пр-т. Перемоги, буд. 14, ідентифікаційний код 37472062) судовий збір у розмірі 4 540 грн 00 коп.

5. Після набрання рішенням законної сили видати наказ.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст рішення складено 26.10.2022

Суддя Л. Г. Пукшин

Дата ухвалення рішення19.10.2022
Оприлюднено27.10.2022
Номер документу106949880
СудочинствоГосподарське
Сутьвизнання недійсним та скасування наказів

Судовий реєстр по справі —910/6998/21

Постанова від 19.04.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Гаврилюк О.М.

Ухвала від 13.03.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Гаврилюк О.М.

Ухвала від 13.02.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Студенець В.І.

Ухвала від 09.02.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Гаврилюк О.М.

Ухвала від 07.02.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Гаврилюк О.М.

Ухвала від 16.01.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Гаврилюк О.М.

Ухвала від 12.12.2022

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Гаврилюк О.М.

Ухвала від 25.11.2022

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Гаврилюк О.М.

Рішення від 19.10.2022

Господарське

Господарський суд міста Києва

Пукшин Л.Г.

Ухвала від 12.10.2022

Господарське

Господарський суд міста Києва

Пукшин Л.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні