Рішення
від 31.10.2022 по справі 580/3770/22
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

31 жовтня 2022 року справа № 580/3770/22

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Гаращенка В.В.,

розглянувши у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження у приміщенні суду адміністративну справу за позовом приватного акціонерного товариства Черкасиавтотранс до Державної служби України з безпеки на транспорті про визнання протиправною та скасування постанови,

ВСТАНОВИВ:

Приватне акціонерне товариство Черкасиавтотранс звернулось до суду з позовною заявою до Державної служби України з безпеки на транспорті, Центрального міжрегіонального управління Укртрансбезпеки, в якій просить:

- скасувати, як протиправну постанову відділу державного нагляду (контролю) у Черкаській області Укртрансбезпеки від 21.06.2022 р. за №303916 про накладення на ПрАТ Черкасиавтотранс адміністративно-господарського штрафу в сумі 17000,00 грн. за порушення законодавства про автомобільний транспорт

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що у позивача є в наявності протокол №00151-02213-22 від 21.01.2022 перевірки технічного стану транспортного засобу марки ПАЗ 4234, д.н.з. НОМЕР_1 , який після технічного контролю визнано технічно справним. Отже, станом на дату проведення рейдової перевірки та складання акту у позивача був наявний чинний протокол перевірки технічного стану транспортного засобу. При цьому, абз.3 ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт» не встановлює відповідальність за відсутність саме у водія, який здійснює перевезення пасажирів, протоколу перевірки технічного стану транспортного засобу, а вищезазначений протокол міститься у відповідному реєстрі, наявність якого можливо було перевірити відповідачем під час здійснення рейдової перевірки. Також позивачем вказано, що відповідачем не було дотримано приписів законодавства України щодо дотримання процедури розгляду акту перевірки про порушення ним законодавства про автомобільний транспорт, що позбавило позивача. законного права бути присутнім під час розгляду справи, подати відповідні докази, висловити заперечення тощо. Позивачем наголошено, що справа про порушення позивачем законодавства про автомобільний транспорт розглядалась в територіальному органі Укртрансбезпеки ук трок понад два місяців з дня його виявлення.

Ухвалою суду від 30.08.2022 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, справу вирішено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами.

Відповідач позов не визнав, надав до суду відзив на позов, в якому просить відмовити у задоволенні позову, оскільки за наслідками рейдової перевірки виявлено, що приватним акціонерним товариством Черкасиавтотранс, за допомогою водія ОСОБА_1 , який керував транспортним засобом марки ПАЗ 4234, д.н.з. НОМЕР_1 , здійснено перевезення пасажирів за відсутності на момент перевірки протоколу перевірки технічного стану транспортного засобу, чим порушено вимоги ст. 39 Закону України «Про автомобільний транспорт». Також відповідачем вказано, що перевищенням двомісячного строку, встановленого Порядком №1567, не є тим порушенням, яке має тягнути беззаперечне скасування прийнятих за результатами розгляду постанов про накладення адміністративно-господарських штрафів, оскільки такі штрафи накладено з дотриманням строків, встановлених частиною першою статті 250 Господарського кодексу України, а саме: протягом шести місяців з дня виявлення порушення, але не пізніш як через один рік з дня порушення.

Дослідивши матеріали справи, всебічно та повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши надані учасниками судового процесу докази в їх сукупності, суд зазначає наступне.

Із наявних матеріалів справи суд встановив, що посадовими особами Відділу державного нагляду (контролю) у Черкаській області 31.01.2022 здійснено рейдову перевірку вимог законодавства України про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів та вантажів автомобільним транспортом та встановлено, що о 12 год. 30 хв. приватним акціонерним товариством Черкасиавтотранс, за допомогою водія ОСОБА_1 , який керував транспортним засобом марки ПАЗ 4234, д.н.з. НОМЕР_1 , здійснено перевезення пасажирів за відсутності на момент перевірки протоколу перевірки технічного стану транспортного засобу, чим порушено вимоги ст. 39 Закону України «Про автомобільний транспорт».

За наслідками розгляду справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт Відділ державного нагляду (контролю) у Черкаській області 21.06.2022 прийняв постанову №303916 про застосування до позивача адміністративно-господарського штрафу в сумі 17000 грн.

Вважаючи, що вищезазначену постанову протиправною, позивач звернувся до суду з даним позовом за захистом своїх прав та інтересів.

Надаючи правову оцінку обставинам справи суд враховує, що спеціальним законом, що регулює спірні правовідносини, є Закон України «Про автомобільний транспорт» №2344-III від 05.04.2001, відповідно до статті 1 якого автомобільний перевізник - фізична або юридична особа, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів чи (та) вантажів транспортними засобами (далі - Закон № 2344-III).

Згідно зі ст. 6 Закону №2344-III державний контроль автомобільних перевізників на території України здійснюється шляхом проведення планових, позапланових і рейдових перевірок (перевірок на дорозі). Планові перевірки проводяться не частіше одного разу на рік. Орган державного контролю не пізніше ніж за 10 календарних днів до початку проведення планової перевірки письмово повідомляє про це автомобільного перевізника, якого буде перевіряти. Позапланові перевірки проводяться лише на підставі заяви (повідомлення в письмовій формі) про порушення автомобільним перевізником вимог законодавства про автомобільний транспорт уповноваженими особами органів, яким надано право здійснення державного контролю, з метою перевірки наведених фактів та виконання припису про порушення зазначеного законодавства. Рейдові перевірки дотримання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом здійснюються шляхом зупинки транспортного засобу або без такої зупинки посадовими особами центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, та його територіальних органів, які мають право зупиняти транспортний засіб у форменому одязі за допомогою сигнального диска (жезла) відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України. У разі проведення позапланових і рейдових перевірок автомобільний перевізник, що буде перевірятися, про час проведення перевірки не інформується.

На виконання вимог ст. 6 Закону №2344-III постановою Кабінету Міністрів України від 08.11.2006 №1567 затверджено Порядок здійснення державного контролю на автомобільному транспорті (далі - Порядок №1567), який визначає процедуру здійснення державного контролю за додержанням суб`єктами господарювання, які провадять діяльність у сфері автомобільного транспорту (далі - суб`єкти господарювання), вимог законодавства про автомобільний транспорт, норм та стандартів щодо організації перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, норм міжнародних договорів про міжнародне автомобільне сполучення, виконанням умов перевезень, визначених дозволом на перевезення на міжобласних автобусних маршрутах, вимог Європейської угоди щодо роботи екіпажів транспортних засобів, які виконують міжнародні автомобільні перевезення, дотриманням габаритно-вагових параметрів, наявністю дозвільних документів на виконання перевезень та відповідністю виду перевезень, відповідних ліцензій, внесенням перевізниками-нерезидентами платежів за проїзд автомобільними дорогами.

Згідно з п. 2 Порядку №1567 державному контролю підлягають усі транспортні засоби вітчизняних та іноземних суб`єктів господарювання, що здійснюють автомобільні перевезення пасажирів та вантажів на території України.

Положеннями п. 15 Порядку №1567 передбачено, що під час проведення рейдової перевірки перевіряється, зокрема, наявність визначених статтями 39 і 48 Закону № 2344-III документів, на підставі яких здійснюються перевезення автомобільним транспортом, додержання водієм режиму праці та відпочинку, виконання водієм інших вимог Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту та Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, інших нормативно-правових актів. У разі виявлення в ході перевірки транспортного засобу порушення законодавства про автомобільний транспорт посадовими особами, що провели перевірку, складається акт за формою згідно з додатком 3, що встановлено п. 21 Порядку №1567.

Із матеріалів справи судом встановлено, що посадовими особами Відділу державного нагляду (контролю) у Черкаській області 31.01.2022 здійснено рейдову перевірку вимог законодавства України про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів та вантажів автомобільним транспортом та встановлено, що 0 12 год. 30 хв. приватним акціонерним товариством Черкасиавтотранс, за допомогою водія ОСОБА_1 , який керував транспортним засобом марки ПАЗ 4234, д.н.з. НОМЕР_1 , здійснено перевезення пасажирів за відсутності на момент перевірки протоколу перевірки технічного стану транспортного засобу, чим порушено вимоги ст. 39 Закону України «Про автомобільний транспорт».

Відповідно до ст. 34 Закону № 2344-III автомобільний перевізник повинен утримувати транспортні засоби в належному технічному і санітарному стані та забезпечувати їх зберігання відповідно до вимог статті 21 цього Закону.

Порядок проведення обов`язкового технічного контролю та обсяги перевірки технічного стану транспортних засобів, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 30 січня 2012 року №137 (далі Порядок №137), визначає процедуру проведення обов`язкового технічного контролю та обсяги перевірки технічного стану транспортних засобів, зареєстрованих уповноваженими органами МВС (далі - транспортні засоби), за результатами якої встановлюється їх придатність до експлуатації або неможливість експлуатації (далі Порядок № 137).

Відповідно до п. 18 Порядку №137 перевірка конструкцій і технічного стану транспортних засобів проводиться згідно з Вимогами до перевірки. У разі позитивного результату після проведення обов`язкового технічного контролю транспортного засобу замовникові видається протокол перевірки технічного стану. У разі негативного результату або невідповідності даних у свідоцтві про реєстрацію транспортного засобу даним ідентифікації транспортного засобу складається акт невідповідності технічного стану транспортного засобу за формою згідно з додатком 4.

Судом із матеріалів справи встановлено, що згідно з протоколом перевірки технічного стану транспортного засобу №00151-02213-22 (серія ВС №734381), складеного 21.01.2022, транспортний засіб - МЗ, ПАЗ 4234, номерний знак НОМЕР_1 , після технічного контролю визнано технічно справним. Дата чергового проходження обов`язкового технічного контролю не пізніше 21.07.2022.

Таким чином, у матеріалах адміністративної справи містяться докази перевірки технічного стану транспортного засобу транспортного засобу позивача - МЗ, ПАЗ 4234, номерний знак НОМЕР_1 .

Відповідно до ч. 3 ст. 39 Закону №2344-III документи для регулярних спеціальних пасажирських перевезень:

для автомобільного перевізника - ліцензія, договір із замовником транспортних послуг, паспорт маршруту, документ, що засвідчує використання автобуса на законних підставах, інші документи, передбачені законодавством України;

для водія автобуса - посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, схема маршруту, розклад руху, інші документи, передбачені законодавством України.

Разом з цим, положеннями Закону №2344-III та Порядку №137 не передбачено обов`язку водія автобуса перебувати у наявності протокол перевірки технічного стану транспортного засобу.

Крім того, згідно п. 3 Порядку №137 суб`єкти здійснення обов`язкового технічного контролю транспортних засобів через осіб, що отримали доступ до реєстру результатів обов`язкового технічного контролю транспортних засобів, забезпечують кожної робочої зміни внесення до реєстру результатів обов`язкового технічного контролю транспортних засобів інформації про результати обов`язкового технічного контролю транспортних засобів, яка зазначена в протоколі перевірки технічного стану транспортного засобу чи акті невідповідності технічного стану транспортного засобу, а також про пошкоджені або зіпсовані бланки протоколів перевірки технічного стану транспортного засобу.

Враховуючи вищевикладені обставини, суд дійшов висновку, що посадовими особами Відділу державного нагляду (контролю) у Черкаській області 31.01.2022 під час здійснення рейдової перевірки щодо дотримання приватним акціонерним товариством Черкасиавтотранс вимог законодавства України про автомобільний транспорт - повинні були самостійно здійснити перевірку інформації у реєстрі результатів обов`язкового технічного контролю транспортних засобів інформації про результати обов`язкового технічного контролю транспортного засобу МЗ, ПАЗ 4234, номерний знак НОМЕР_1 , яка зазначена у протоколі перевірки технічного стану транспортного засобу №00151-02213-22 (серія ВС №734381), складеного 21.01.2022.

Щодо посилання позивача на те, що відповідач позбавив його законного права бути присутнім під час розгляду справи, подати відповідні докази, висловити заперечення, скористатися послугами адвоката, оскільки не відреагував на його заяву про відкладення розгляду справи на іншу дату, то суд зазначає наступне.

Згідно з п. 25 Порядку №1567 справа про порушення розглядається в органі державного контролю за місцезнаходженням суб`єкта господарювання або за місцем виявлення порушення (за письмовою заявою уповноваженої особи суб`єкта господарювання) не пізніше ніж протягом двох місяців з дня його виявлення.

Справа про порушення розглядається у присутності уповноваженої особи суб`єкта господарювання.

Пунктом 26 Порядку №1567 передбачено, що про час і місце розгляду справи про порушення уповноважена особа суб`єкта господарювання повідомляється під розписку чи рекомендованим листом із повідомленням.

У разі неявки уповноваженої особи суб`єкта господарювання справа про порушення розглядається без її участі.

Порядок оформлення матеріалів та розгляду справ про адміністративні правопорушення, пов`язані з порушенням законодавства про автомобільний транспорт, уповноваженими на те посадовими особами Державної інспекції України з безпеки на наземному транспорті та її територіальних органів (далі уповноважені посадові особи) встановлює інструкція з оформлення матеріалів про адміністративні правопорушення Державною інспекцією України з безпеки на наземному транспорті, затверджена наказом Міністерства інфраструктури України 24.04.2013 №254 (далі Інструкція №254, чинної станом на час виникнення спірних правовідносин).

Відповідно до п. 3.1 та п. 3.2 розділу ІІІ Інструкції №254 при розгляді справи про адміністративне правопорушення особа, уповноважена розглядати справи про адміністративне правопорушення, зобов`язана дотримуватися вимог статті 38 Кодексу, відповідно до якої адміністративне стягнення може бути накладено не пізніш як через два місяці з дня вчинення правопорушення, а у разі триваючого правопорушення - не пізніш як через два місяці з дня його виявлення. Справа розглядається в присутності особи, яка притягається до адміністративної відповідальності. Розгляд справи за відсутності особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, можливий лише у випадках, коли є підтвердження про належне повідомлення цієї особи про місце і час розгляду справи і якщо від неї не надійшло клопотання про відкладення розгляду справи.

Системний аналіз вищенаведених положень свідчить, що на орган державного контролю покладено обов`язок належного повідомлення суб`єкта господарювання про місце і час розгляду справи про порушення шляхом вручення суб`єкту господарювання такого повідомлення під розписку чи рекомендованим листом із повідомленням.

Судом із матеріалів справи встановлено, що повідомлення про розгляд 21.06.2022 з 09 год. 00 хв. до 11 год. 30 хв. справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт - позивачем отримано лише 05.07.2022, тобто через 14 днів після розгляду відповідачем такої справи.

Отже у матеріалах адміністративної справи відсутні докази того, що позивач дійсно належним чином був повідомлений про місце і час розгляду справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт, яке відбулось 21.06.2022.

Таким чином, відповідачем не було дотримано приписів вищевказаного Порядку №1567 та Інструкції №254 щодо дотримання процедури розгляду акту перевірки про порушення ним законодавства про автомобільний транспорт, що позбавило представника ПрАТ «Черкасиавтотранс». законного права бути присутнім під час розгляду справи, подати відповідні докази, висловити заперечення тощо.

Враховуючи викладене суд дійшов висновку, що постанова Відділу державного нагляду (контролю) у Черкаській області від 21.06.2022 №303916 прийнята з порушенням чинного законодавства України, є протиправним та підлягає скасуванню.

Щодо посилання позивача на те, що адміністративне стягнення може бути накладено не пізніше, як через два місяці з дня вчинення правопорушення, то суд зазначає наступне.

Згідно з п. 25 Порядку №1567 справа про порушення розглядається в органі державного контролю за місцезнаходженням суб`єкта господарювання або за місцем виявлення порушення (за письмовою заявою уповноваженої особи суб`єкта господарювання) не пізніше ніж протягом двох місяців з дня його виявлення.

Однак, у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України від 24.02.2022 № 2102-ІХ введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24.02.2022 строком на 30 діб.

Указом Президента України від 14.03.2022 № 133/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» від 15.03.2022 № 2119-ІХ, Указом Президента України від 18.04.2022 № 259/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» від 21.04.2022 № 2212-ІХ продовжено з 05 години 30 хвилин 25.04.2022 строком на 30 діб та Указом Президента від 17.05.2022 № 341/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» від 17.05.2022 № 2263-ІХ, продовжено строк дії воєнного стану на 90 діб.

Відповідно до частини першої статті 250 Господарського кодексу України адміністративно-господарські санкції можуть бути застосовані до суб`єкта господарювання протягом шести місяців з дня виявлення порушення, але не пізніше як через один рік з дня порушення цим суб`єктом встановлених законодавчими актами правил здійснення господарської діяльності, крім випадків, передбачених законом.

При цьому, суд врахував, що розгляд справи відносно ПрАТ «Черкасиавтотранс» з перевищенням двомісячного строку, встановленого Порядком №1567, однак штраф накладено на позивача з дотриманням строків, встановлених частиною першою статті 250 Господарського кодексу України, а саме: протягом шести місяців з дня виявлення порушення, але не пізніш як через один рік з дня порушення.

Враховуючи, що Укртрансбезпека здійснює свою діяльність в рамках виконання вимог правового режиму воєнного стану в Україні, суд дійшов висновку про правомірність дій суб`єкта владних повноважень щодо розгляду 21.06.2022 справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт, тобто з перевищенням двомісячного строку, встановленого Порядком №1567.

Згідно частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

З урахуванням наведеного, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та оцінки наявних у матеріалах справи доказів в сукупності, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та такими, що підлягають до задоволення.

Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України понесені позивачем судові витрати зі сплати судового збору слід стягнути за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Керуючись ст. 2, 5, 6, 14, 77, 134, 241-246, 255, 263, 295, 370 КАС України суд, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати постанову Відділу державного нагляду (контролю) у Черкаській області від 21.06.2022 №303916.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної служби України з безпеки на транспорті (01135, м. Київ, пр. Перемоги, 14, код ЄДРПОУ 39816845) на користь приватного акціонерного товариства Черкасиавтотранс (18019, м.Черкаси, вул. Сурікова, 8, код ЄДРПОУ 03115376) судові витрати зі сплати судового збору в сумі 2481 (дві тисячі чотириста вісімдесят одна) грн.

Копію рішення направити особам, які беруть участь у справі.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана безпосередньо до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня проголошення судового рішення.

Суддя Валентин ГАРАЩЕНКО

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення31.10.2022
Оприлюднено03.11.2022
Номер документу107060404
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них

Судовий реєстр по справі —580/3770/22

Ухвала від 13.07.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мацедонська В.Е.

Ухвала від 27.06.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мацедонська В.Е.

Ухвала від 22.05.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мацедонська В.Е.

Ухвала від 11.04.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Уханенко С.А.

Ухвала від 23.03.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Уханенко С.А.

Постанова від 09.02.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Оксененко Олег Миколайович

Ухвала від 26.01.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Оксененко Олег Миколайович

Ухвала від 26.01.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Оксененко Олег Миколайович

Ухвала від 12.12.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Оксененко Олег Миколайович

Рішення від 31.10.2022

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Валентин ГАРАЩЕНКО

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні