ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09 листопада 2022 року
м. Київ
справа №820/5993/16
адміністративне провадження № К/9901/42779/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду :
судді-доповідача - Стародуба О.П.,
суддів: Кравчука В.М., Берназюка Я.О.
розглянув в порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 на постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 18.05.2017 (судді - Подобайло З.Г., Тацій Л.В., Григорова А.М.)
у справі за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області, державного кадастрового реєстратора Управління Держгеокадастру у Харківському районі Харківської області Опришко Наталії Вікторівни, треті особи ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , Комунальне підприємство "Постачальник послуг" Солоніцивської селищної ради про скасування державної реєстрації, скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії,
КОРОТКИЙ ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ
У листопаді 2016 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом, в якому просив:
- скасувати державну реєстрацію земельних ділянок, яким присвоєно кадастрові номери 6325158500:03:008:0085, 6325158500:03:008:0086, 6325158500:03:008:0087, 325158500:03:008: 0088, 6325158500:01:039:0001 та на даний час відведені наступним громадянам: ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , шляхом закриття Поземельних книг із скасуванням кадастрових номерів цих земельних ділянок;
- визнати недійсним та скасувати рішення органу державної влади, на підставі якого за заявою інших вищезазначених осіб до Державного земельного кадастру внесені відомості про земельні ділянки, розташовані за межами населених пунктів на території Роганської селищної ради Харківського районну Харківської області, загальною площею по 0,1200 га;
- скасувати рішення Державного кадастрового реєстратора Управління Держгеокадастру у Харківському районі Харківській області Опришко Наталії Вікторівни № РВ-6300672732016 від 13.10.2016 про відмову у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру;
- зобов`язати Управління Держгеокадастру у Харківському районі Харківській області внести відомості до Державного земельного кадастру про земельну ділянку, загальною площею 2,0000 га, розташовану за межами населених пунктів на території Роганської селищної ради Харківського району Харківської області, шляхом її державної реєстрації згідно документації із землеустрою, яка затверджена Головним Управлінням Держгеокадастру у Харківській області за гр. ОСОБА_1 , та присвоїти їй кадастровий номер.
ВСТАНОВЛЕНІ СУДАМИ ПОПЕРЕДНІХ ІНСТАНЦІЙ ОБСТАВИНИ СПРАВИ
16.05.2016 ОСОБА_1 звернувся до відповідача з клопотанням щодо надання йому дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, орієнтовною площею 2,0000 га з земель запасу сільськогосподарського призначення державної власності, із цільовим призначенням - для ведення особистого селянського господарства, що розташована за межами населених пунктів на території Роганської селищної ради Харківського районну Харківської області до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області.
Відповідно до довідки Головного управління Держгеокадастру у Харківській області від 13.07.2016 31-20.06-0.4-1310/14-16 з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями, наданої за заявою позивача, вказана земельна ділянка - земля сільськогосподарського призначення, орієнтовною площею 2.0000 га, не була надана у власність або користування та відноситься до земель запасу сільськогосподарського призначення (за даними форми 6-зем станом на 01.01.2016).
30.05.2016 Наказом Головного управління Держгеокадастру у Харківській області №4657 - СГ "Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою" ОСОБА_1 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої за межами населених пунктів на території Роганської селищної ради Харківського районну Харківської області. Орієнтований розмір земельної ділянки - 2,0000 га, із цільовим призначенням - для ведення особистого селянського господарства.
Згідно ч. 2 Наказу Головного управління Держгеокадастру у Харківській області №4657 - СГ від 30.05.2016 фізичною особою - підприємцем ОСОБА_8 за замовленням позивача виготовлено Проект землеустрою, щодо відведення земельної ділянки, який після погодження та отримання позитивного висновку обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації, затверджено відповідно до вимог чинного законодавства (висновок про погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки від 19.09.2016 №958/41-16).
05.10.2016 позивач звернувся до Управління Держгеокадастру у Харківському районі Харківській області із письмовою заявою про внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру про вище вказану земельну ділянку (реєстраційний № ЗВ-6304608962016, дата вхідної реєстрації 06.10.2016).
13.10.2016 державний кадастровий реєстратор Управління Держгеокадастру у Харківському районі Харківській області Опришко Наталія Вікторівна за наслідками розгляду заяви від 06.10.2016 №ЗВ-6304608962016 прийняла рішення про відмову у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру за №РВ-6300672732016.
Підставою для прийняття рішення №РВ-6300672732016 від 13.10.2016 про відмову у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру стала невідповідність електронного документа установленим вимогам - перетин з ділянкою за кадастровим номером 6325158500:03:008:0085, площа співпадає на 6%; перетин з ділянкою за кадастровим номером 6325158500:03:008:0086, площа співпадає на 6%; перетин з ділянкою за кадастровим номером 6325158500:03:008:0087, площа співпадає на 6%; перетин з ділянкою за кадастровим номером 325158500:03:008:0088, площа співпадає на 6%; перетин з ділянкою за кадастровим номером 6325158500:01:039:0001, що перебувають у власності держави.
Не погоджуючись з вказаним рішенням, вважаючи його протиправним, позивач звернувся до суду з цим позовом.
В обгрунтування позовних вимог посилався на те, що приймаючи оскаржуване рішення, державний кадастровий реєстратор діяла не у відповідності до вимог чинного законодавства.
КОРОТКИЙ ЗМІСТ РІШЕНЬ СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
Постановою Харківського окружного адміністративного суду від 04.04.2017 позов задоволено частково.
Скасовано рішення Державного кадастрового реєстратора Управління Держгеокадастру у Харківському районі Харківської області Опришко Наталії Вікторівни №РВ-6300672732016 від 13.10.2016 про відмову у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру.
Зобов`язано Головне управління Держгеокадастру у Харківській області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про внесення відомостей до Державного земельного кадастру про земельну ділянку, загальною площею 2,0000 га, розташовану за межами населених пунктів на території Роганської селищної ради Харківського району Харківської області, шляхом її державної реєстрації згідно документації із землеустрою, яка затверджена Головним управлінням Держгеокадастру у Харківській області за гр. ОСОБА_1 , та присвоєння їй кадастрового номеру.
В задоволенні іншої частини позовних вимог відмовлено.
Постановою Харківського апеляційного адміністративного суду від 18.05.2017 постанову Харківського окружного адміністративного суду від 04.04.2017 скасовано в частині задоволення позовних вимог та прийнято в цій частині нову постанову, якою в задоволенні позову відмовлено.
В іншій частині постанову Харківського окружного адміністративного суду від 04.04.2017 залишено без змін.
Ухвалюючи рішення про часткове задоволення позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що Уповноваженими державними органами надано позивачу необхідну дозвільну документацію для отримання земельної ділянки у власність, тобто, вчинено всі дії для формування у позивача уявлення про те, що його право на отримання у власність конкретної земельної ділянки буде реалізовано. В свою чергу, при прийнятті рішення про відмову у внесенні відомостей (змін) до Державного земельного кадастру державним кадастровим реєстратором порушено принципи добросовісності та безсторонності прийняття рішень, відмовлено у реєстрації земельної ділянки за позивачем з упередженим використанням повноважень, наданих законом, надано при цьому перевагу третім особам.
Відмовляючи у задоволенні позовних вимог щодо скасування державної реєстрації земельних ділянок, яким присвоєно кадастрові номери 6325158500:03:008:0085, 6325158500:03:008:0086, 6325158500:03:008:0087, 325158500:03:008: 0088, 6325158500:01:039:0001 та які на даний час відведені фізичним особам - третім особам у справі, шляхом закриття Поземельних книг із скасуванням кадастрових номерів цих земельних ділянок та визнання та скасування рішення органу державної влади, на підставі якого за заявою інших вищезазначених осіб до Державного земельного кадастру внесені відомості про земельні ділянки, розташовані за межами населених пунктів на території Роганської селищної ради Харківського районну Харківської області, загальною площею по 0,1200 га, суд першої інстанції виходив з того, що визнання протиправним рішення суб`єкта владних повноважень можливе лише за позовом особи, право або законний інтерес якої порушені цим рішенням.
Скасовуючи постанову суду першої інстанцій в частині задоволених позовних вимог та приймаючи в цій частині нове рішення про відмову у їх задоволенні, апеляційний суд виходив з того, що прийняте державним кадастровим реєстратором рішення відповідає п.п. 67, 73, 77, 110 Порядку, вимогам ст.ст. 5, 9, 23, 24 Закону України "Про Державний земельний кадастр", Земельному кодексу України, тому правових підстав для його скасування у суду першої інстанції не було.
Крім того, суд апеляційної інстанції виходив з того, що на момент надання позивачу дозволу на розроблення проекту землеустрою межі бажаної земельної ділянки не були визначені, а встановлення наявності перетинів з іншими земельними ділянками можливе на етапі внесення відомостей щодо земельної ділянки до Державного земельного кадастру, тобто, після того, як особа отримає дозвіл на розробку проекту землеустрою, виготовить такий проект, та відповідно відбудеться його погодження.
УЗАГАЛЬНЕНІ ДОВОДИ ОСОБИ, ЯКА ПОДАЛА КАСАЦІЙНУ СКАРГУ ТА ІНШИХ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
В обґрунтування касаційної скарги позивач посилається на те, що судом апеляційної інстанції порушено норми матеріального та процесуального права, неповно встановлено обставини справи, що призвело до ухвалення помилкового судового рішення.
Покликається на те, що апеляційним судом не було досліджено належним чином наявні в матеріалах справи докази та не надано їм відповідну оцінку, що призвело до ухвалення необґрунтованого рішення. Зокрема, покликається на те, що апеляційним судом не було взято до уваги той факт, що державна реєстрація земельних ділянок за кадастровими номерами 6325158500:03:008:0085, 6325158500:03:008:0086, 6325158500:03:008:0087 та 6325158500:03:008:0088 здійснена за відсутності заяви її власника або користувача, а наявні у матеріалах справи заяви третіх осіб, а саме ОСОБА_5 , ОСОБА_4 , ОСОБА_3 , ОСОБА_2 про затвердження проекту землеустрою, датовані 29.11.2016, тобто після того, як було внесено відомості до Державного земельного кадастру.
Покликається на те, що ним було отримано дозвільні документи раніше, аніж третіми особами. Крім того, реалізуючи своє право на безоплатну передачу земель державної, комунальної власності в порядку ст. 121 ЗК України, отримавши дозвіл на розробку проекту документації із землеустрою та згодом позитивний висновок про погодження даного проекту, він мав реальні очікування і сподівання на отримання відповідної земельної ділянки у власність.
Просив постанову суду апеляційної інстанції скасувати та залишити в силі постанову суду першої інстанції.
Заперечуючи проти касаційної скарги відповідач просив у її задоволенні відмовити, а постанову суду апеляційної інстанції залишити без змін.
Покликався на те, що апеляційним судом прийнято законне та обґрунтоване рішення. В свою чергу, доводи касаційної скарги позивача не підтверджені належними доказами.
ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Відповідно до частини першої статті 1 Закону України "Про Державний земельний кадастр" від 07.07.2011 №3613-VI (далі Закон - №3613-VI у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) державний земельний кадастр - єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами.
Державна реєстрація земельної ділянки - внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про формування земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номера.
Ведення Державного земельного кадастру здійснюється шляхом: створення відповідної державної геодезичної та картографічної основи, яка визначається та надається відповідно до цього Закону; внесення відомостей про об`єкти Державного земельного кадастру; внесення змін до відомостей про об`єкти Державного земельного кадастру; оброблення та систематизації відомостей про об`єкти Державного земельного кадастру.
Порядок ведення Державного земельного кадастру визначається Кабінетом Міністрів України відповідно до вимог цього Закону. (ч.ч. 1, 3 ст. 5 Закону №3613-VI).
Внесення відомостей до Державного земельного кадастру і надання таких відомостей здійснюються державними кадастровими реєстраторами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин. (ч. 1 ст. 9 Закону №3613-VI).
Відповідно до положень ст. 23 Закону №3613-VI документація із землеустрою та оцінки земель, яка є підставою для внесення відомостей до Державного земельного кадастру, подається органу, що здійснює внесення таких відомостей, також у формі електронного документа.
Вимоги до змісту, структури і технічних характеристик електронного документа визначаються Порядком ведення Державного земельного кадастру.
Електронний документ подається Державному кадастровому реєстратору, який здійснює внесення відповідних відомостей до Державного земельного кадастру, разом із документацією, яка є підставою для такого внесення, у паперовому вигляді.
Перевірка відповідності наданого електронного документа наявним даним Державного земельного кадастру та встановленим вимогам до змісту, структури і технічних характеристик щодо розроблення такого документа здійснюється Державним кадастровим реєстратором, уповноваженим здійснювати внесення відповідних відомостей до Державного земельного кадастру, протягом строку, встановленого статтею 21 цього Закону для їх внесення.
Відповідно до ч.ч. 1, 2, 4, 5, 6 ст. 24 Закону №3613-VI державна реєстрація земельної ділянки здійснюється при її формуванні шляхом відкриття Поземельної книги на таку ділянку.
Державна реєстрація земельних ділянок здійснюється за місцем їх розташування відповідним Державним кадастровим реєстратором центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин
Для державної реєстрації земельної ділянки Державному кадастровому реєстратору, який здійснює таку реєстрацію, подаються: заява за формою, встановленою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері земельних відносин; оригінал документації із землеустрою, яка є підставою для формування земельної ділянки; документація із землеустрою, яка є підставою для формування земельної ділянки у формі електронного документа.
Заява з доданими документами надається заявником особисто чи уповноваженою ним особою або надсилається поштою цінним листом з описом вкладення та повідомленням про вручення.
Державний кадастровий реєстратор, який здійснює державну реєстрацію земельних ділянок, протягом чотирнадцяти днів з дня реєстрації заяви: перевіряє відповідність документів вимогам законодавства; за результатами перевірки здійснює державну реєстрацію земельної ділянки або надає заявнику мотивовану відмову у державній реєстрації.
Підставою для відмови у здійсненні державної реєстрації земельної ділянки є: розташування земельної ділянки на території дії повноважень іншого Державного кадастрового реєстратора; подання заявником документів, передбачених частиною четвертою цієї статті, не в повному обсязі; невідповідність поданих документів вимогам законодавства; знаходження в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки або її частини.
Порядок ведення Державного земельного кадастру визначається постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 №1051 "Про затвердження Порядку ведення Державного земельного кадастру" (тут і далі - у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин; Порядок №1051).
Відповідно до п.п. 67, 69, 70, 73 зазначеного Порядку внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру здійснюється виключно на підставі та відповідно до Закону України "Про Державний земельний кадастр" та цього Порядку.
Внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру здійснюється за заявою згідно з додатком 12 замовника документації із землеустрою та оцінки земель або її розробника від імені замовника, якщо це передбачено договором на виконання відповідних робіт (далі - заявник).
Заява разом з документацією із землеустрою або оцінки земель, електронним документом та іншими документами, зазначеними у пунктах 91-137 цього Порядку, подається заявником Державному кадастровому реєстраторові особисто або надсилається рекомендованим листом з описом вкладення та повідомленням про вручення.
Державний кадастровий реєстратор у момент надходження до нього заяви про внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру разом з документами, зазначеними у пункті 69 цього Порядку, перевіряє: 1) повноваження особи, що звернулася за внесенням відповідних відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру; 2) наявність повного пакета документів, необхідних для внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру; 3) розташування об`єкта Державного земельного кадастру на території дії його повноважень; 4) придатність електронного документа для проведення його перевірки за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру.
Державний кадастровий реєстратор у строк, що не перевищує 14 робочих днів з дня прийняття заяви про внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру: 1) розглядає її разом з документами, зазначеними у пункті 69 цього Порядку, та перевіряє: відповідність документів вимогам, зазначеним у пункті 67 цього Порядку; електронний документ відповідно до пункту 74 цього Порядку; 2) за результатами перевірки вносить відомості (зміни до них) до Державного земельного кадастру або приймає рішення про відмову у внесенні таких відомостей з підстав, зазначених у пунктах 91-137 цього Порядку, за формою згідно з додатком 14.
Відповідно до п. 111 Порядку №1051 Державний кадастровий реєстратор для здійснення державної реєстрації земельної ділянки протягом 14 календарних днів з дня реєстрації відповідної заяви перевіряє: 1) відповідність поданих документів вимогам, передбаченим пунктом 67 цього Порядку; 2) електронний документ відповідно до пункту 74 цього Порядку.
За результатами перевірки Державний кадастровий реєстратор здійснює державну реєстрацію земельної ділянки: приймає рішення про відмову у державній реєстрації земельної ділянки відповідно до пунктів 70, 73, 77-85 цього Порядку, зокрема, у разі розташування в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки або її частини.
Зі змісту наведених правових норм вбачається, що державна реєстрація земельної ділянки здійснюється шляхом відкриття Поземельної книги, а її номер є кадастровим номером земельної ділянки. При цьому Закон №3613-VI та Порядок №1051 визначають вичерпний перелік підстав для відмови у здійсненні державної реєстрації земельної ділянки, зокрема невідповідність поданих документів вимогам законодавства.
Аналогічних висновків дійшов Верховний Суд у постановах від 18.10.2018 у справі №807/764/17, від 31.01.2019 у справі № №826/14200/17, від 18.05.2020 у справі №819/723/18, від 20.08.2020 у справі №806/1578/16 та від 29.09.2020 у справі №0840/3100/18, 25.05.2022 у справі №120/4896/18-а.
У постанові від 13.12.2016 у справі №815/5987/14 Верховний Суд України та постановах від 27.02.2018 у справі №545/808/17, від 22.02.2019 у справі №813/1631/14, від 27.02.2018 у справі №545/808/17, від 28.02.2020 у справі №461/1257/17, від 22.07.2021 у справі №320/1177/19 Верховний Суд дійшов висновків щодо можливості одночасного надання дозволів на розробку проектів землеустрою декільком особам на одну й туж саму земельну ділянку. При цьому Верховний Суд дійшов наступних висновків:
«…чинним законодавством не передбачено право сільської ради відступати від положень ст.118 Земельного кодексу України, в тому числі не передбачено й прийняття сільською радою рішення про відмову у задоволенні вимоги, порушеної в заяві про надання дозволу на розробку проекту землеустрою, у зв`язку з відведенням земельної ділянки іншій особі».
«… дозвіл і проект землеустрою, розроблений на його підставі, є стадіями єдиного процесу надання земельної ділянки у власність чи користування. Передача (надання) земельної ділянки у власність відповідно до статті 118 ЗК України є завершальним етапом визначеної процедури безоплатної приватизації земельних ділянок.
При цьому, отримання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки не означає позитивного рішення про надання її у власність.»
«…надання дозволу на розробку проекту землеустрою має на меті лише формування земельної ділянки як окремого об`єкта. При цьому не суттєво за чиїм замовленням такий проект буде розроблено. Закон не виключає ситуації, коли проекти одночасно розробляються різними замовниками.
Надання дозволу на розробку проекту відведення не свідчить, що проект радою буде затверджено. Якщо буде виявлено обставини, що за законом є підставами для відмови у затвердженні проекту, рада може відмовити.».
Під час розгляду справи апеляційним судом встановлено наявність перетинів земельної ділянки, яку бажає отримати у власність позивач, з іншими земельними ділянками, що в силу приписів абз. 13 пункту 111 Порядку ведення Державного земельного кадастру №1051 є підставою для відмови у внесенні відомостей до Державного земельного кадастру.
За таких обставин апеляційний суд обґрунтовано дійшов висновку щодо правомірності відмови відповідача у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру та прийняв рішення про відмову у задоволенні позовних вимог в цій частині.
Доводи касаційної скарги висновки суду апеляційної інстанції не спростовують і зводяться до додаткової перевірки доказів, що, в силу положень частини другої статті 341 КАС України, знаходиться поза межами повноважень суду касаційної інстанції.
Покликання позивача в обґрунтування касаційної скарги на незаконність дій відповідача під час внесення відомостей про земельні ділянки третіх осіб є безпідставним, оскільки рішенням суду першої інстанції в цій частині відмовлено в задоволенні позовних вимог, а позивачем оскаржується лише рішення суду апеляційної інстанції в частині відмови у задоволенні позовних вимог про скасування рішення №РВ-6300672732016 від 13.10.2016 та зобов?язання відповідача розглянути його заяву. При цьому, позивачем рішення суду першої інстанції не оскаржується, а за вимогами касаційної скарги позивач просить залишити рішення суду першої інстанції в силі.
Відповідно до частини 1 статті 350 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо рішення, переглянуте в передбачених статтею 341 цього Кодексу межах, ухвалено з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Таким чином, оскільки при ухваленні рішення суд апеляційної інстанції порушень норм матеріального та процесуального права не допустив, суд прийшов до висновку про залишення касаційної скарги без задоволення, а рішення апеляційного суду без змін.
Керуючись ст. 345, 349, 350, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, -
постановив:
Касаційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення, а постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 18.05.2017 - залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною та оскарженню не підлягає.
Судді:
О.П. Стародуб
В.М. Кравчук
Я.О. Берназюк
Суд | Касаційний адміністративний суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 09.11.2022 |
Оприлюднено | 11.11.2022 |
Номер документу | 107249660 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (у тому числі прав на земельні ділянки) |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Стародуб О.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні