Постанова
від 18.05.2017 по справі 820/5993/16
ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 травня 2017 р. Справа № 820/5993/16

Колегія суддів Харківського апеляційного адміністративного суду у складі

Головуючого судді: Подобайло З.Г.

Суддів: Тацій Л.В. , Григорова А.М.

за участю секретаря судового засідання Гришко Ю.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління Держгеокадастру у Харківській області на постанову Харківського окружного адміністративного суду від 04.04.2017р. по справі № 820/5993/16

за позовом ОСОБА_1

до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області , Державного кадастрового реєстратора Управління Держгеокадастру у Харківському районі Харківської області ОСОБА_2 треті особи ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , Комунальне підприємство "Постачальник послуг" Солоницівської селищної ради

про скасування державної реєстрації, скасування рішення та зобов'язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИЛА:

ОСОБА_1 звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому, з урахуванням уточнених позовних вимог, просить суд:

- скасувати державну реєстрацію земельних ділянок, яким присвоєно кадастрові номери 6325158500:03:008:0085, 6325158500:03:008:0086, 6325158500:03:008:0087, 325158500:03:008: 0088, 6325158500:01:039:0001 та на даний час відведені наступним громадянам: ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, шляхом закриття Поземельних книг із скасуванням кадастрових номерів цих земельних ділянок;

- визнати недійсним та скасувати рішення органу державної влади, на підставі якого за заявою інших вищезазначених осіб до Державного земельного кадастру внесені відомості про земельні ділянки, розташовані за межами населених пунктів на території Роганської селищної ради Харківського районну Харківської області, загальною площею по 0,1200 га;

- скасувати рішення Державного кадастрового реєстратора Управління Держгеокадастру у Харківському районі Харківській області ОСОБА_2 № РВ-6300672732016 від 13.10.2016 р. про відмову у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру;

- зобов'язати Управління Держгеокадастру у Харківському районі Харківській області внести відомості до Державного земельного кадастру про земельну ділянку, загальною площею 2,0000 га, розташовану за межами населених пунктів на території Роганської селищної ради Харківського району Харківської області, шляхом її державної реєстрації згідно документації із землеустрою, яка затверджена Головним Управлінням Держгеокадастру у Харківській області за гр. ОСОБА_1, та присвоїти їй кадастровий номер.

Постановою Харківського окружного адміністративного суду від 04 квітня 2017 р. адміністративний позов ОСОБА_1 задоволено частково.

Скасовано рішення Державного кадастрового реєстратора Управління Держгеокадастру у Харківському районі Харківської області ОСОБА_2 № РВ-6300672732016 від 13.10.2016 року про відмову у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру.

Зобов'язано Головне управління Держгеокадастру у Харківській області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про внесення відомостей до Державного земельного кадастру про земельну ділянку, загальною площею 2,0000 га, розташовану за межами населених пунктів на території Роганської селищної ради Харківського району Харківської області, шляхом її державної реєстрації згідно документації із землеустрою, яка затверджена Головним управлінням Держгеокадастру у Харківській області за гр. ОСОБА_1, та присвоєння їй кадастрового номеру.

В задоволенні іншої частини позовних вимог відмовлено.

Головне управління Держгеокадастру у Харківській області, не погодившись з вказаною постановою суду, подало апеляційну скаргу , вважає , що судом першої інстанції ухвалене рішення з порушенням норм матеріального права - статті 19 Конституції України, п.п. 67, 73, 77, 110 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України №1051 від 17.10.2012, вимог ст.ст. 5, 9, 23, 24 Закону України Про Державний земельний кадастр , ст.ст. 79, 79-1, 118 Земельного кодексу України, та процесуального права - статті 159 КАС України, тому наявні усі передбачені законодавством підстави для скасування цієї постанови та прийняття нового судового рішення. Просить суд апеляційної інстанції скасувати постанову Харківського окружного адміністративного суду від 04.04.2017 року , прийняти нову постанову, якою в задоволенні позовних вимог відмовити повністю.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши постанову суду першої інстанції та доводи апеляційної скарги, дослідивши письмові докази, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено та підтверджується матеріалами справи, що 16 травня 2016 р. позивач звернувся з клопотанням щодо надання йому дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, орієнтовною площею 2,0000 га з земель запасу сільськогосподарського призначення державної власності, із цільовим призначенням - для ведення особистого селянського господарства, що розташована по за межами населених пунктів на території Роганської селищної ради Харківського районну Харківської області до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області.

Відповідно до довідки Головного управління Держгеокадастру у Харківській області від 13.07.2016 р. 31-20.06-0.4-1310/14-16 з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями, наданої за заявою позивача, вказана земельна ділянка - земля сільськогосподарського призначення, орієнтовною площею -2.0000 га, не була надана у власність або користування та відноситься до землі запасу сільськогосподарського призначення (за даними форми 6-зем станом на 01.01.2016 року).

30 травня 2016 р. Наказом Головного управління Держгеокадастру у Харківській області № 4657 - СГ «Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою» ОСОБА_1 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої за межами населених пунктів на території Роганської селищної ради Харківського районну Харківської області. Орієнтований розмір земельної ділянки - 2,0000 га, із цільовим призначенням - для ведення особистого селянського господарства.

Згідно із ч. 2 Наказу Головного управління Держгеокадастру у Харківській області № 4657 - СГ від 30 травня 2016 р. фізичною особою - підприємцем ОСОБА_9 за замовленням позивача виготовлено Проект землеустрою, щодо відведення земельної ділянки, який після погодження та отримання позитивного висновку обов'язкової державної експертизи землевпорядної документації, затверджено відповідно до вимог чинного законодавства (висновок про погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки від 19.09.2016 року №958/41-16).

Позивачем надано до суду лист фізичної особи - підприємця ОСОБА_9 (вих. № 1111 - 1) від 11.11.2016 р., відповідно до якого згідно договору № 1104 від 11.04.2016 р. ФОП ОСОБА_9 повідомляє, що ним виконана кадастрова зйомка земельної ділянки для подальшої розробки проекту землеустрою щодо відведення даної земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства. Після обробки даних та співставлення їх з даними Публічної кадастрової карти було встановлено, що дана земельна ділянка вільна, та не знаходиться у власності або користуванні інших юридичних або фізичних осіб.

05 жовтня 2016 р. позивач звернувся до Управління Держгеокадастру у Харківському районі Харківській області із письмовою заявою про внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру про вище вказану земельну ділянку (реєстраційний № ЗВ-6304608962016, дата вхідної реєстрації 06.10.2016 р.).

13 жовтня 2016 р. державний кадастровий реєстратор Управління Держгеокадастру у Харківському районі Харківській області ОСОБА_2 за наслідками розгляду заяви від 06 жовтня 2016 р. № ЗВ-6304608962016 прийняла рішення про відмову у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру за № РВ-6300672732016.

Підставою для прийняття рішення № РВ-6300672732016 від 13.10.2016 р. про відмову у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру стала невідповідність електронного документа установленим вимогам - перетин з ділянкою за кадастровим номером 6325158500:03:008:0085, площа співпадає на 6%; перетин з ділянкою за кадастровим номером 6325158500:03:008:0086, площа співпадає на 6%; перетин з ділянкою за кадастровим номером 6325158500:03:008:0087, площа співпадає на 6%; перетин з ділянкою за кадастровим номером 325158500:03:008:0088, площа співпадає на 6%; перетин з ділянкою за кадастровим номером 6325158500:01:039:0001, що перебувають у власності держави.

Позивачем вказано, що він звертався з заявами (Вх. № ПІ6748/0/20-16) до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області від 26 серпня 2016 р. та до Управління Держгеокадастру у Харківському районі Харківській області від 29 серпня 2016 р., з яких вбачається, що з метою попередження виникнення спірних питань, у разі надходження від інших громадян клопотань про надання дозволу на розробку Проекту землеустрою, щодо відведення земельної ділянки на вище вказану земельну ділянку в цілому або окремих її частин, я належним чином повідомив про те, що маю намір виконати усі передбачені діючим законодавством вимоги для завершення процесу отримання вказаної земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства.

Задовольняючи частково позовні вимоги , суд першої інстанції виходив з того , що при прийнятті рішення про відмову у внесенні відомостей (змін) до Державного земельного кадастру державним кадастровим реєстратором порушено принципи добросовісності та безсторонності прийняття рішень, відмовлено у реєстрації земельної ділянки за позивачем з упередженим використанням повноважень, наданих законом, надано при цьому перевагу третім особам.

Відповідно до ст. 195 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає судові рішення суду першої інстанції в межах апеляційної скарги. Постанова суду першої інстанції в частині відмови у задоволенні позову не оскаржується.

Колегія суддів не погоджується з висновком суду першої інстанції в частині задоволення позовних вимог, виходячи з наступного.

Статтею 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Ведення Державного земельного кадастру в Україні врегульоване Земельним кодексом України, Законом України Про Державний земельний кадастр , Порядком ведення Державного земельного кадастру, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України №1051 від 17.10.2012.

Статтею 9 Закону України Про Державний земельний кадастр передбачено, що внесення відомостей до Державного земельного кадастру і надання таких відомостей здійснюються державними кадастровими реєстраторами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин

Відповідно до вимог частини 4 статті 9 Закону України Про Державний земельний кадастр державний кадастровий реєстратор здійснює внесення відомостей до Державного земельного кадастру або надає відмову у їх внесенні.

Відповідно до п. 67 Порядку ведення Державного земельного кадастру внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру здійснюється виключно на підставі та відповідно до Закону України "Про Державний земельний кадастр" та цього Порядку.

Згідно із п. 73 Порядку, державний кадастровий реєстратор у строк, що не перевищує 14 робочих днів з дня прийняття заяви про внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру:

- розглядає її разом з документами, зазначеними у пункті 69 цього Порядку, та перевіряє: відповідність документів вимогам, зазначеним у пункті 67 цього Порядку; електронний документ відповідно до пункту 74 цього Порядку;

- за результатами перевірки вносить відомості (зміни до них) до Державного земельного кадастру або приймає рішення про відмову у внесенні таких відомостей з підстав, зазначених у пунктах 91-137 цього Порядку, за формою згідно з додатком 14.

Відповідно до п.77 Порядку у разі невідповідності електронного документа вимогам, зазначеним у пункті 74 цього Порядку, Державний кадастровий реєстратор:

- складає за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру протокол проведення перевірки електронного документа за формою згідно з додатком 16;

- повертає заявникові документацію із землеустрою та оцінки земель без позначки, зазначеної у пункті 75 цього Порядку, разом з електронним документом, протоколом його перевірки та іншими документами для виправлення зазначених у протоколі проведення перевірки електронного документа помилок та подання документів разом з цим протоколом для проведення повторної перевірки.

За вимогами статті 23 Закону України Про Державний земельний кадастр електронний документ подається Державному кадастровому реєстратору, який здійснює внесення відповідних відомостей до Державного земельного кадастру, разом із документацією, яка є підставою для такого внесення, у паперовому вигляді.

Перевірка відповідності наданого електронного документа наявним даним Державного земельного кадастру та встановленим вимогам до змісту, структури і технічних характеристик щодо розроблення такого документа здійснюється Державним кадастровим реєстратором, уповноваженим здійснювати внесення відповідних відомостей до Державного земельного кадастру, протягом строку, встановленого статтею 21 цього Закону для їх внесення.

Частиною 6 статті 24 Закону України Про Державний земельний кадастр передбачено, що підставою для відмови у здійсненні державної реєстрації земельної ділянки є, зокрема, знаходження в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки або її частини.

Матеріали справи свідчать , що державним кадастровим реєстратором Управління Держгеокадастру у Харківському районі Харківської області ОСОБА_2 за наслідком розгляду заяви ОСОБА_1 від 06.10.2016 №ЗВ-6304608962016 прийнято рішення про відмову у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру за №РВ- 6300672732016 у зв'язку із тим, що мала місце невідповідність електронного документу установленим вимогам, а саме перетини з іншими земельними ділянками, які перебувають у власності держави.

Враховуючи вище наведе , колегія суддів дійшла висновку, що прийняте державним кадастровим реєстратором рішення відповідає п.п. 67, 73, 77, 110 Порядку, вимогам ст.ст. 5, 9, 23, 24 Закону України Про Державний земельний кадастр , Земельному кодексу України, тому правових підстав для його скасування у суду першої інстанції не було.

Стосовно висновку суду першої інстанції про те, що наявними у матеріалах справи доказами не підтверджено, що на момент звернення позивача до уповноважених органів щодо надання йому дозволу на розробку проекту землеустрою, розробки проекту та його погодження існували перетини меж земельної ділянки з іншими ділянками, колегія суддів зазначає наступне.

Станом на час надання дозволу на розроблення проекту землеустрою особі надається дозвіл стосовно земельної ділянки орієнтовної площі, межі та місце розташування якої на цей момент ще не визначені , це відповідає вимогам статті ст.ст. 79, 79-1, 118 Земельного Кодексу України.

Статтею 79 Земельного кодексу України передбачено, що земельна ділянка - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами.

Формування земельної ділянки за вимогами статті 79-1 Земельного кодексу України полягає у визначенні земельної ділянки як об'єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.

Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі.

Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера.

Формування земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок.

Матеріали справи свідчать , що наказом Головного управління Держгеокадастру у Харківській області №4657-СГ від 30.05.2016 ОСОБА_1 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою по відведенню земельної ділянки орієнтовного розміру - 2,0000 га, що свідчить про те, що точна площа, межі, місце розташування такої ділянки на момент звернення позивача не були визначені.

Тобто, відомостей стосовно перетинів меж земельної ділянки з іншими ділянками не існувало, оскільки межі та площа земельної ділянки, яку бажав отримати ОСОБА_1 на той час не були визначені.

В той же час після розроблення відповідного проекту землеустрою по відведенню земельної ділянки та погодження такого проекту державна реєстрація земельної ділянки здійснюється відповідно до вимог Закону України Про Державний земельний кадастр , Порядком ведення Державного земельного кадастру, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України №1051 від 17.10.2012.

При цьому, для державної реєстрації земельної ділянки Державному кадастровому реєстраторові, який здійснює таку реєстрацію, подаються (п.110 Порядку):

- заява про державну реєстрацію земельної ділянки за формою згідно з додатком 22;

- оригінал погодженої відповідно до законодавства документації із землеустрою, яка є підставою для формування земельної ділянки (разом з позитивним висновком державної експертизи землевпорядної документації у разі, коли така документація підлягає обов'язковій державній експертизі землевпорядної документації);

- електронний документ.

Таким чином, встановлення наявності перетинів з іншими земельними ділянками можливе на етапі внесення відомостей щодо земельної ділянки до Державного земельного кадастру, тобто , після того, як особа отримає дозвіл на розробку проекту землеустрою, виготовить такий проект, та відповідно відбудеться його погодження.

Отже , суд першої інстанції дійшов помилкового висновку , що уповноваженими органами позивачу надані всі дозвільні документи для отримання земельної ділянки,

Крім того, відповідно до вимог статті 118 Земельного кодексу України процедура отримання дозвільних документів позивачем на земельну ділянку на сьогодні не завершена .

Надання особі дозволу на розроблення документації із землеустрою, виготовлення такої документації та її погодження не призводить до безумовного прийняття позитивного рішення стосовно передачі такої земельної ділянки у власність цієї особи.

Враховуючи наведені вимоги законів та обставини справи, колегія суддів дійшла висновку , що оскаржуване рішення державного кадастрового реєстратора Управління Держгеокадастру у Харківському районі Харківської області ОСОБА_2 відповідає вимогам чинного земельного законодавства , є правомірним та підстав для його скасування в даному випадку не вбачається.

Також, колегія суддів не погоджується з висновком суду першої інстанції щодо необхідності виходу за межі позовних вимог та зобов'язання Головного управління повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про внесення відомостей до Державного земельного кадастру про земельну ділянку, загальною площею 2,0000 га, розташовану за межами населених пунктів на території Роганської селищної ради Харківського району Харківської області шляхом її державної реєстрації, згідно документації із землеустрою, яка затверджена Головним управлінням за ОСОБА_1 та присвоєння її кадастрового номеру , оскільки за наявності існуючої державної реєстрації у Державному земельному кадастрі земельних ділянок, із якими має місце перетин земельної ділянки ОСОБА_1 відповідний кадастровий реєстратор при повторному розгляді заяви буде змушений прийняти рішення у відповідності до вимог ст. 24 Закону України Про Державний земельний кадастр , ст.ст. 73, 77 Порядку, а саме знову повторно відмовити у задоволенні такої заяви, враховуючи , що відмова суду у задоволенні вимог про скасування державної реєстрації земельних ділянок, яким присвоєно кадастрові номери 6325158500:03:008:0085, 6325158500:03:008:0086, 6325158500:03:008:0087, 325158500:03:008: 0088, 6325158500:01:039:0001 , які на даний час відведені наступним громадянам: ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6 Олексіївні, шляхом закриття Поземельних книг із скасуванням кадастрових номерів цих земельних ділянок та визнання недійсним і скасування рішення органу державної влади, на підставі якого за заявою інших вищезазначених осіб до Державного земельного кадастру внесені відомості про земельні ділянки, розташовані за межами населених пунктів на території Роганської селищної ради Харківського районну Харківської області, загальною площею по 0,1200 га, позивачем не оскаржено.

Здійснення державної реєстрації земельної ділянки за ОСОБА_1 та присвоєння кадастрового номеру земельній ділянці можливе лише на підставі та у відповідності Закону України Про Державний земельний кадастр , Порядку ведення Державного земельного кадастру та у разі відсутності перешкод для здійснення такої реєстрації.

Враховуючи вищевикладені обставини та докази у їх сукупності, колегія суддів вважає, що в даному випадку відсутні правові підстави для задоволення позовних вимог.

Наведене не враховано судом першої інстанції при вирішенні справи по суті.

Таким чином, доводи апеляційної скарги в цій частині є обґрунтованими і спростовують висновки суду першої інстанції.

З врахуванням усіх вищенаведених обставин, колегія суддів дійшла висновку, що суд першої інстанції неповно з'ясував обставини справи, постанова суду прийнята з порушенням норм матеріального права, що призвело до неправильного вирішення справи, у зв'язку з чим відповідно до вимог ст.202 КАС України постанова суду підлягає скасуванню з прийняттям нової постанови про відмову в задоволенні позову.

Керуючись ст.ст. 160, 167, 195, 196, п. 3 ст. 198, ст. 202, 205, 207, 209, 254 Кодексу адміністративного судочинства, колегія суддів, -

П О С Т А Н О В И Л А:

Апеляційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Харківській області задовольнити.

Постанову Харківського окружного адміністративного суду від 04.04.2017р. по справі № 820/5993/16 скасувати в частині задоволення позовних вимог.

В цій частині прийняти нову постанову, якою в задоволені позову відмовити.

В іншій частині постанову Харківського окружного адміністративного суду від 04.04.2017р. залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з моменту її проголошення та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом двадцяти днів з дня складання постанови у повному обсязі шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.

Головуючий суддя (підпис)ОСОБА_10 Судді (підпис) (підпис) ОСОБА_11 ОСОБА_12 Повний текст постанови виготовлений 23.05.2017 р.

СудХарківський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення18.05.2017
Оприлюднено26.05.2017
Номер документу66647694
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —820/5993/16

Постанова від 09.11.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Ухвала від 05.09.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Ухвала від 12.07.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Мороз В.Ф.

Ухвала від 15.06.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Мороз В.Ф.

Постанова від 18.05.2017

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Подобайло З.Г.

Ухвала від 28.04.2017

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Подобайло З.Г.

Ухвала від 28.04.2017

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Подобайло З.Г.

Постанова від 04.04.2017

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Полях Н.А.

Ухвала від 14.03.2017

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Полях Н.А.

Ухвала від 14.03.2017

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Полях Н.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні