ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 640/16844/21 Суддя (судді) першої інстанції: Кармазін О.А.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10 листопада 2022 року м. Київ
Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого-судді Парінова А.Б.,
суддів: Беспалова О.О.,
Ключковича В.Ю.,
розглянувши у порядку письмового провадження апеляційну скаргу Підприємства «Республіканський будинок звукозапису і друку» Українського товариства сліпих на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 21 лютого 2022 року по справі за адміністративним позовом Підприємства «Республіканський будинок звукозапису і друку» Українського товариства сліпих до Фонду соціального захисту інвалідів, третя особа Київське міське відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю про визнання протиправним та скасування наказу,
В С Т А Н О В И Л А :
До Окружного адміністративного суду міста Києва звернулось Підприємства «Республіканський будинок звукозапису і друку» Українського товариства сліпих (надалі - позивач) до Фонду соціального захисту інвалідів (надалі - відповідач), третя особа Київське міське відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю, в якому просив суд визнати протиправним та скасувати наказ Фонду соціального захисту інвалідів від 14 травня 2021 року № 46 «Про повернення коштів до державного бюджету».
В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що умови договору від 07.08.2020 № 12/2020 про надання фінансової допомоги на безповоротній основі, наданої в межах бюджетної програми КПКВК 2507030 «Заходи із соціальної, трудової та професійної реабілітації осіб з інвалідністю», повністю виконані з дотриманням умов додатку 5 до договору від 07.08.2020 № 12/2020, кошторису і плану використання бюджетних коштів, з економією і поверненням виділених коштів в сумі 100770,47 грн (сто тисяч сімсот сімдесят гривень 47 копійок). Натомість, наказ Фонду соціального захисту інвалідів від 14.05.2021 №46 передбачає вжиття вичерпних заходів щодо стягнення з позивача до Державного бюджету коштів безповоротної фінансової допомоги, наданих позивачу в межах бюджетної програми КПКВК 2507030 «Заходи із соціальної, трудової та професійної реабілітації осіб з інвалідністю» за напрямком «Випуск спеціальної літератури та аудіозаписів (у тому числі для професійної підготовки осіб з інвалідністю) з метою комплектування бібліотек» в сумі 513107,00 грн, які використані не за цільовим призначенням. Порушення стосується того, що позивач нібито змінив на власний розсуд структуру видатків на оплату праці, але, як стверджує позивач, цю структуру по суті ніхто не затверджував і не погоджував, а отже й змінювати формально нічого.
Як наслідок, позивач посилається на те, що вжив всіх належних організаційних заходів, задіявши увесь свій кадровий людський трудовий ресурс для ефективного і своєчасного виконання умов договору від 07.08.2020 № 12/2020 в межах видатків, передбачених на оплату праці додатком 5 до цього договору та планом використання бюджетних коштів.
Зазначає, що складаючи довідку від 06.04.2021 фахівці відповідача на свій розсуд, не враховуючи штатний розпис, який діяв з 1 серпня по 31 грудня 2020 року у період виконання договору від 07.08.2020 № 12/2020, приведений у відповідність до бізнес-плану поданого разом з заявою про надання фінансової допомоги на безповоротній основі у 2020 році, також не взявши до уваги надані розрахунково-платіжні відомості, самостійно визначили посади працівників та перелік і склад статей витрат калькулювання виробничої собівартості продукції.
Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 21 лютого 2022 року в задоволенні адміністративного позову - відмовлено.
Не погодившись із рішенням суду першої інстанції позивач (надалі - апелянт) подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове, яким задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.
Так, в своїй апеляційній скарзі апелянт посилається на незаконність, необґрунтованість та необ`єктивність рішення суду, порушення судом норм процесуального права та неправильного застосування норм матеріального права.
В апеляційній скарзі апелянт не погоджується з висновком суду першої інстанції щодо того, що змінюючи штатний розпис, зокрема, скорочуючи та/або добавляючи певні посади та/або змінюю чи розміри посадових окладів працівників, підприємство фактично змінює розміри використання бюджетних коштів, виділених Фондом соціального захисту інвалідів, оскільки такі кошти виділяються на певну мету за результатами проаналізованих документів, наданих заявником разом із заявою про надання фінансової допомоги на поворотній і безповоротній та цільової позики. Також не погоджується з висновком суду першої інстанції щодо того, що рішення про виділення коштів приймається у зв`язку із сталим розглядом поданих документів та без урахування будь-яких змін на майбутнє, у тому числі штатних розписів.
Відповідач заперечує проти апеляційної скарги в повному обсязі, з підстав зазначених у письмовому відзиві на апеляційну скаргу та зазначає, що рішення суду першої інстанції прийнято у відповідності до вимог законодавства.
Відповідно до пункту 3 частини 1 статті 311 Кодексу адміністративного судочинства України, суд апеляційної інстанції може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів, у разі подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, які ухвалені в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження).
З огляду на викладене, колегія суддів вважає за можливе розглянути справу в порядку письмового провадження.
Відповідно до положень статті 308 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції переглядає судові рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Перевіряючи законність та обґрунтованість оскаржуваного рішення суду першої інстанції, колегія суддів виходить з наступного.
Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції, позивачем на адресу Київського міського відділення Фонду соціального захисту інвалідів подано заяву про надання фінансової допомоги на поворотній та безповоротній основі та цільової позики, до якої додано пакет документів, у тому числі бізнес-план Підприємства «Республіканський будинок звукозапису і друку» Українського товариства сліпих» щодо випуску спеціальної літератури та аудіозаписів (у тому числі для професійної підготовки інвалідів) з метою комплектування бібліотек на 2020 рік, план використання бюджетних коштів на 2020 рік та штатно-посадови розпис, який введено в дію з 01.01.2020.
07.08.2020 між Київським міським відділенням Фонду соціального захисту інвалідів (далі - Відділення Фонду) та Підприємством «Республіканський будинок звукозапису і друку» Українського товариства сліпих (далі - Отримувач) укладено договір № 12/2020 про надання фінансової допомоги на безповоротній основі, відповідно до умов якого Відділення Фонду, в порядку та на умовах, визначених цим договором, надає отримувачу фінансову допомогу у розмірі 3927885,00 грн на безоплатній основі, для випуску спеціальної літератури у сумі 2808 088,00 грн та аудіозаписів у сумі 1 119 797,00 грн, а Отримувач зобов`язується використати її за цільовим призначенням на умовах, визначених цим договором.
Відповідно до п. 2.1 фінансова допомога надається Отримувачу для випуску спеціальної літератури штифтом Брайля та аудіозаписів (у тому числі для професійної підготовки осіб з інвалідністю) з метою комплектування бібліотек УТОС відповідно до кошторису витрат, що є невід`ємною частиною цього Договору (додаток № 1).
Згідно з п. 3.1 Договору фінансова допомога надається Відділенням Фонду за рахунок коштів державного бюджету в безготівковій формі шляхом перерахування їх на рахунок Отримувача, відкритий в установленому порядку в територіальних органах Державної казначейської служби України, відповідно до графіку перерахування грошових коштів фінансової допомоги (Додаток № 2).
При цьому, п. 4.1 Договору передбачено, що Відділення Фонду має право:
4.1.1 здійснювати перевірку цільового використання наданої Отримувачу фінансової допомоги для випуску спеціальної літератури шрифтом Брайля та аудіозаписів (у тому числі для професійної підготовки осіб з інвалідністю) не рідше одного разу на рік з обов`язковим повідомленням Отримувача за 10 днів до запланованої дати перевірки;
4.1.2. з метою перевірки цільового використання коштів фінансової допомоги вимагати від Отримувача надання документів, що підтверджують напрямки використання фінансової допомоги та фінансовий стан Отримувача.
Згідно з п. 4..2. Отримувач зобов`язаний:
4.2.1. виконувати належним чином умови цього Договору;
4.2.2. забезпечити належні умови проведення перевірки Відділенням Фонду.
Допускати представників Відділення Фонду на територію підприємства;
4.2.3. на період дії цього Договору спеціальну літературу шрифтом Брайля та аудіозаписи, які випущені за кошти фінансової допомоги: - використовувати за цільовим призначенням.
4.2.4. Після перерахування коштів на рахунок, відкритий в територіальних органах Державної казначейської служби України щокварталу до 5 числа місяця наступного за звітним, протягом дії цього Договору та не пізніше, ніж до 31 грудня 2020 року надавати Відділенню Фонду «Звіт про використання коштів Фонду» (Додаток №3) та «Аналіз інформації щодо діяльності підприємства» (Додаток №4).
При цьому, п. 5.1. Договору перебачено, що у разі нецільового використання Отримувачем фінансової допомоги або її частини, відповідна сума, проіндексована, з урахуванням рівня інфляції, підлягає поверненню до Державного бюджету на підставі рішення Фонду соціального захисту інвалідів.
17.08.2020 Київським міським відділенням Фонду соціального захисту інвалідів кошти у розмірі 3 927 885,00 грн. перераховані Підприємству «Республіканський будинок звукозапису і друку» Українського товариства сліпих».
Київським міським відділенням Фонду у період з 22.03.2021 по 06.04.2021 проведено перевірку щодо цільового використання наданої Підприємству «Республіканський будинок звукозапису і друку» Українського товариства сліпих фінансової допомоги за Договором від 07.08.2020 № 12/2020, за результатами якої складено довідку про результати перевірки виконання умов Договору від 07.08.2020 №12/2020 про надання фінансової допомоги на безповоротній основі Підприємству «Республіканський будинок звукозапису і друку» Українського товариства сліпих, наданої Київським міським відділенням Фонду соціального захисту інвалідів відповідно до Наказу Міністерства соціальної політики України від 20.07.2020 № 503.
У вказаній довідці зазначено, що відповідно до додатку 4 до Порядку складання бюджетної звітності розпорядниками та одержувачами бюджетних коштів, звітності фондами загальнообов`язкового державного соціального і пенсійного страхування (пункт І розділу II), звіту про надходження і використання інших надходжень спеціального фонду (форма № 4-3д) за 2020 рік за КПКВК 2507030 «Заходи із соціальної, трудової та професійної реабілітації осіб з інвалідністю» касові видатки за звітний період визначені у сумі 3 827 114,53 грн. Залишок невикористаних коштів у сумі 100 770,47 грн був списаний до доходної частини Державного бюджету 01.01.2021.
Також перевіркою встановлено, що на виконання умов договору від 07.08.2020 №12/2020 підприємством було виготовлено друкованої продукції шрифтом Брайля 6 273 примірників на суму 2 808 088 грн, аудіокниг 7 392 примірники на суму 1 009 939 грн.
Зазначено, що найменування продукції відповідають затвердженому та погодженому Переліку та виготовлені у повному обсязі, а саме: надруковано рельєфно-крапковим шрифтом 54 книги, 12 номерів журналу «Школяр», 12 номерів журналу «Заклик», озвучено 104 книги і 4 звукові альманахи.
Відповідно до зведених накладних за період з 17 серпня 2020 року по 31 грудня 2020 року друковану продукцію, виготовлену рельєфно-крапковим шрифтом Брайля, на загальну суму 2 808 088 грн відправлено до бібліотек через УДППЗ «Укрпошта».
Відповідно до зведених накладних за вищевказаний період Підприємством відправлено до бібліотек озвучену літературу на загальну суму 1 009 939 грн.
При перевірці відповідності фактичних годин звучання виготовленої продукції запланованим з`ясовано, що відхилення фактичних годин звучання оригіналу від орієнтовних складає 152 години 51 хвилину в частині зменшення. Внаслідок такої різниці сума економії коштів за рахунок зменшення фактичних годин звучання копій з 102828 запланованих до 92740 фактичних складає 109858 грн. Підприємство повернуло до Державного бюджету в кінці року невикористані кошти у сумі 100770,00 грн, отже сума перевищення витрат на виготовлення продукції складає 9088,00 грн.
У довідці також зафіксовано, наступне.
Згідно з Додатком 5 до п. 4.2.5 Договору Підприємству доведені граничні суми витрат за напрямками використання бюджетних коштів, у тому числі по оплаті праці - в розрізі структурних підрозділів Підприємства. На підставі додатку 5 відділенням Фонду 11.08.2020 погоджено план використання бюджетних коштів підприємства на 2020 рік.
Відділення Фонду провело ретельний аналіз фактичних витрат на оплату праці в розрізі структурних підрозділів Підприємства, враховуючи бізнес - план і розрахунки до нього, подані в пакеті документів на отримання фінансової допомоги та граничні суми витрат, доведені Підприємству у додатку 5 до Договору.
Звернута увага, що наданий під час перевірки штатний розпис Підприємства, який був введений в дію з 01.08.2020 і затверджений на період випуску продукції згідно умов Договору, складений не у відповідності до структури Підприємства, яку розглядали під час прийняття рішення про надання фінансової допомоги.
Зафіксовано, що підприємство вивело із складу адміністративного персоналу посаду «заступник директора», в посадові обов`язки якого входило «укладання договорів з постачальниками сировини та матеріалів», та ввело у складі друкарні додаткову посаду «менеджера з постачання», яка взагалі не передбачалася у бізнес - плані.
Також Підприємство безпідставно виключило із складу загальногосподарського відділу посади «головний інженер», «завідувач господарством», «водій», та включило їх до складу друкарні з метою зменшення витрат на оплату праці основного персоналу друкарні та збільшення витрат на утримання загальногосподарського персоналу.
Перевіркою встановлено, що підприємством перевищено граничні суми витрат на оплату праці адміністративного та загальногосподарського персоналу у сумі 492 483 грн, зменшено витрати на оплату праці основному персоналу у сумі 492 483 грн, у тому числі: працівникам друкарні - у сумі 486828 грн, працівникам студії звукозапису - у сумі 5655,00 грн ( додаток 4), що є порушенням п. 4.2.5 Договору.
Таким чином, третьою особою зроблено висновок, що кошти фінансової допомоги на безповоротній основі, надані Підприємству «Республіканський будинок звукозапису і друку» УТОС у 2020 році у сумі 3927885 грн використані у сумі 3827814,53 грн відповідно до плану використання бюджетних коштів та підтверджені документами у повному обсязі. Залишок бюджетних коштів у сумі 100770,47 грн списано до Державного бюджету 01.01.2021, що підтверджено випискою.
На виконання умов договору Підприємством випущено продукції на загальну суму 3818027 грн, у тому числі: літератури шрифтом Брайля 6 273 примірників на суму 2808088 грн, озвученої літератури 7392 примірники на суму 1009939,00 грн.
Вся випущена продукція протягом 2020 року Підприємством відправлена до бібліотек системи УТОС з метою їх комплектування.
Перевіркою встановлено, що Підприємство виконало план випуску спеціальної літератури рельєфно-крапковим шрифтом Брайля та план озвучення літератури у повному обсязі, перевищило можливі витрати на випуск озвученої літератури у сумі 9 088 грн.
Перевіркою встановлено, що Підприємством перевищено граничні суми витрат на оплату праці адміністративного та загальногосподарського персоналу у сумі 492 483,00 грн, чим порушено п. 4.2.5 Договору.
Таким чином, кошти фінансової допомоги у сумі 501571,00 грн використані не за цільовим призначенням згідно пункту 5.1 Договору мають бути повернуті до державного бюджету з урахуванням коефіцієнту інфляції остаточна сума, що підлягає поверненню до державного бюджету складає: 501 571,00 грн * 102,3% = 513107 грн.
Умови Договору про надання фінансової допомоги на безповоротній основі від 07.08.2020 № 12/2020 будуть вважатися повністю виконаними після перерахування Підприємством коштів у сумі 513 107,00 грн, використаних не за цільовим призначенням, до Державного бюджету та надання до відділення Фонду завіреної належним чином копії відповідного платіжного доручення.
14.05.2021 Фондом соціального страхування України, на підставі п. 5.3 Інструкції № 270 та довідки Київського міського відділення Фонду соціального захисту інвалідів про результати перевірки виконання умов договору від 07.08.202 № 12/2020 про надання фінансової допомоги на безоплатній основі підприємству «Республіканський будинок звукозапису і друку» Українського товариства сліпих», наданої Київським міським відділенням Фонду соціального захисту інвалідів відповідно до наказу Міністерства соціальної політики України від 20.07.2020 № 503, прийнято наказ № 46 «Про повернення коштів до державного бюджету», яким зобов`язано Підприємство «Республіканський будинок звукозапису і друку» повернути кошти у розмірі 513 107,00 грн, які використані не за цільовим призначенням та проіндексованої з урахуванням рівня інфляції.
Приймаючи рішення про відмову в задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що штатний розпис підприємства, який було введено в дію з 01.08.2020 і затверджений на період випуску продукції згідно умов Договору, складений не у відповідності до структури Підприємства, яка розглядалася Київським міським відділенням Фонду соціального захисту інвалідів під час прийняття рішення про надання фінансової допомоги та укладення договору.
Суд першої інстанції зауважив, що порівнявши такі штатні розписи станом на 01.01.2020 (який надавався до заяви про надання фінансової допомоги на поворотній та безповоротній основі та цільової позики) та станом на 01.08.2020, суд зазначає, що підприємство вивело із складу адміністративного персоналу посаду «заступник директора», на яку було передбачено витрати по виплаті заробітної плати відповідно до штатного розпису, введеного в дію з 01.01.2020 та ввело у складі друкарні додаткову посаду «менеджера з постачання», на яку не було передбачено виділення коштів на оплату праці, оскільки посада «менеджера з постачання» не була передбачена штатно-посадовим розписом, який введено в дію з 01.01.2020, який було надано до заяви для отримання коштів, а відтак не передбачалася в бізнес-плані підприємства, наданого із заявою про надання фінансової допомоги на поворотній і безповоротній основі та цільової позики.
Також, Підприємство «Республіканський будинок звукозапису і друку» Українського товариства сліпих» виключило із складу загальногосподарського відділу посади: «головний інженер», «завідувач господарством», «водій» та включило їх до складу друкарні згідно з штатного розпису, який введено в дію з 01.08.2020.
При цьому, суд першої інстанції звертав увагу на те, що змінюючи штатний розпис, зокрема, та/або скорочуючи та/або добавляючи певні посади та/або змінюючи розміри посадових окладів працівників, підприємство фактично змінює напрямок використання бюджетних коштів, виділених фондом соціального захисту інвалідів, оскільки такі кошти виділялися на певну мету за результатами проаналізованих документів, наданих заявником разом із заявою про надання фінансової допомоги на поворотній і безповоротній основі та цільової позики.
Тобто, рішення про виділення коштів приймається у зв`язку із сталим розглядом поданих документів та без урахуванням будь-яких змін на майбутнє, у тому числі штатних розписів.
Відтак, зі змісту проаналізованих штатних розписів, які введено в дію з 01.01.2020 та з 01.08.2020, а також зі змісту відомостей на виплату заробітної плати працівників вбачається, що Підприємство «Республіканський будинок звукозапису і друку» Українського товариства сліпих» виключило із складу загальногосподарського відділу посади «головний інженер», «завідувач господарством», «водій», та включило їх до складу друкарні, що свідчить про зменшення витрат на оплату праці основного персоналу друкарні та збільшення витрат на утримання загальногосподарського персоналу.
Переглядаючи справу за наявними у ній доказами, перевіряючи законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, колегія суддів зазначає про таке.
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Порядок та умови надання фінансової допомоги на поворотній і безповоротній основі та цільової позики за рахунок сум адміністративно- господарських санкцій та пені, що надходять до державного бюджету за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів визначається Інструкцією, затвердженою наказом Міністерства соціальної політики України від 06.09.2010 № 270 та зареєстрованою у Міністерстві юстиції України 20.10.2010 за № 954/18249 (далі - Інструкція № 270).
Відповідно до п. 1.3 Інструкції № 270 фінансова допомога на поворотній і безповоротній основі та цільова позика надаються заявникам за напрямами та з урахуванням вимог, встановлених Порядком використання суми адміністративно-господарських санкцій та пені за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів, що надійшли до державного бюджету, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 31.01.2007 № 70.
Згідно з п. 2.1 Інструкції № 270 заявники-роботодавці для отримання фінансової допомоги на поворотній і безповоротній основі та цільової позики звертаються із заявою про надання фінансової допомоги на поворотній і безповоротній основі та цільової позики за рахунок коштів Фонду (далі - заява) за формою, наведеною у додатку 1, до відділення Фонду, в якому вони зареєстровані. Заявники-роботодавці, на яких вимога щодо реєстрації у відділеннях Фонду не поширюється, звертаються із заявою до відділень Фонду за місцем їх державної реєстрації.
Відповідно до п. 2.2 вказаної Інструкції крім заяви про надання фінансової допомоги на поворотній і безповоротній основі та цільової позики, заявники-роботодавці надають відділенням Фонду:
анкету заявника-роботодавця за формою, наведеною у додатку 2 до цієї Інструкції;
копії статуту або положення, інших установчих документів (у разі їх наявності) з усіма змінами та доповненнями, засвідчені підписом та скріплені печаткою заявника-роботодавця (за наявності);
копію протоколу про обрання на посаду (рішення про призначення) посадових осіб заявника-роботодавця (директора, головного бухгалтера), засвідчену підписом та скріплену печаткою заявника-роботодавця (за наявності);
баланс (звіт про фінансовий стан), звіт про фінансові результати (звіт про сукупний дохід) за попередній рік та останній звітний період (за наявності);
податкову декларацію з податку на прибуток заявника-роботодавця за попередній рік та останній звітний період (за наявності);
довідку територіальних органів Державної фіскальної служби про відсутність заборгованості зі сплати податків і зборів (обов`язкових платежів);
обґрунтування необхідності здійснення видатків на заходи, перелік обладнання та інших товарно-матеріальних цінностей, які планується придбати за рахунок коштів Фонду, за формою, наведеною у додатку 3 до цієї Інструкції;
бізнес-план, прайс-листи, комерційні пропозиції для обґрунтування вартості проекту (для заявників-роботодавців, які звернулися за отриманням фінансової допомоги на поворотній і безповоротній основі та цільової позики, результатом використання якої передбачається отримання прибутку);
обґрунтування отримання фінансової допомоги за формою, наведеною у додатку 4 до цієї Інструкції (для інших заявників-роботодавців);
документ, що підтверджує право власності на приміщення, або договір оренди приміщення, де буде розміщене (встановлене) майно та/або надаватимуться відповідні послуги та проводитимуться роботи;
письмову згоду засновника про отримання заявником-роботодавцем фінансової допомоги за рахунок коштів Фонду за заявленим напрямом;
інші документи, передбачені пунктами 2.3-2.8 цього розділу (у разі потреби).
Згідно з п. 2.12 Інструкції № 270 датою звернення за наданням фінансової допомоги на поворотній і безповоротній основі та цільової позики вважається дата прийому заяви та усіх інших необхідних документів. Заява реєструється в журналі реєстрації заяв про надання фінансової допомоги на поворотній і безповоротній основі та цільової позики за рахунок коштів Фонду за формою, наведеною у додатку 6.
Відповідно до п. 2.13 Інструкції № 270 відділення Фонду при прийнятті заяви перевіряє наявність усіх необхідних документів та видає у день її прийняття заявнику відривний корінець заяви із зазначенням дати реєстрації за формою, наведеною у додатку 1 до цієї Інструкції. Якщо до заяви не додано всі необхідні документи, то відділення Фонду у відривному корінці (у день реєстрації заяви) визначає перелік документів, які необхідно додати
Заявник має подати до відділення Фонду ненадані документи згідно з переліком, зазначеним у відривному корінці, не пізніше ніж через 10 робочих днів з дати реєстрації заяви.
У разі неподання заявником у зазначений термін відповідних документів відділення Фонду залишає вже подані документи без розгляду, про що повідомляє заявника письмово. Залишення без розгляду документів, що подавалися з метою отримання коштів Фонду, не перешкоджає заявнику повторно звернутися до відділення Фонду.
Згідно з п. 2.15 Інструкції № 270 фонд із дня отримання примірника документів протягом 7 робочих днів перевіряє наявність відповідних бюджетних призначень, достовірність інформації, зазначеної в пункті 2.14 цього розділу, відповідність основним критеріям оцінки заявника-роботодавця, зазначеним у пункті 2.17 цього розділу, наявність повного переліку документів, визначених цією Інструкцією.
Фонд інформує відділення Фонду, заявника-роботодавця та Міністерство соціальної політики України про погодження або відмову у наданні фінансової допомоги на поворотній і безповоротній основі та цільової позики листом-погодженням, у якому містяться обґрунтування стосовно доцільності надання або відмови у наданні фінансової допомоги на поворотній і безповоротній основі та цільової позики заявнику-роботодавцю.
Пунктом 2.20 Інструкції № 270 передбачено, що відділення Фонду інформує заявника-роботодавця, заснованого громадською організацією інвалідів, про результати розгляду його заяви та надсилає копію рішення Міністерству соціальної політики України про доцільність надання фінансової допомоги на поворотній і безповоротній основі та цільової позики за рахунок коштів Фонду протягом 3 робочих днів після отримання такого рішення.
За зверненням заявника-роботодавця, заснованого громадською організацією інвалідів, але не пізніше 10 робочих днів з дати отримання ним письмового повідомлення про результати розгляду його заяви відділенням Фонду укладається із ним договір про надання фінансової допомоги та цільової позики.
Відділення Фонду протягом 3 робочих днів з дати підписання договору про надання фінансової допомоги та цільової позики із заявником-роботодавцем, заснованим громадською організацією інвалідів, надсилає його копії до Фонду і Міністерства соціальної політики України, а також інформує про це у письмовій формі Міністерство соціальної політики Автономної Республіки Крим, обласні, Київську та Севастопольську міські державні адміністрації.
Якщо протягом 10 робочих днів заявником не підписано договір, відділення Фонду за погодженням Фонду може продовжити строк укладання договору (за наявності поважних причин), про що повідомляє Міністерство соціальної політики України, Міністерство соціальної політики Автономної Республіки Крим, обласні, Київську та Севастопольську міські державні адміністрації.
При цьому, відповідно до п. 2.21 Інструкції № 270 причинами відмови у наданні фінансової допомоги на поворотній і безповоротній основі та цільової позики за рахунок коштів Фонду є наявність хоча б однієї з таких підстав:
неподання заявником документів, передбачених пунктами 2.2-2.8 та 2.11 Інструкції (відповідно до напряму фінансування);
подання заявниками документів, у яких містяться недостовірні відомості;
відсутність коштів Фонду для здійснення видатків за напрямами, передбаченими Інструкцією;
невідповідність заявника-роботодавця основним критеріям оцінки, передбаченим пунктом 2.17 Інструкції та пунктом 7 Порядку;
неподання уточненої інформації представником заявника-роботодавця або його засновником (у разі необхідності уточнення інформації), в тому числі під час розгляду Міністерством соціальної політики України питання стосовно доцільності надання фінансової допомоги.
Згідно з п. 3.1 Інструкції № 270 фінансова допомога на поворотній і безповоротній основі та цільова позика за рахунок коштів Фонду надаються в безготівковій формі шляхом, зокрема: перерахування коштів Фонду на рахунки отримувачів, відкриті в установленому порядку в органах Державної казначейської служби, для самостійного придбання товарів, робіт та послуг за напрямами, зазначеними у пунктах 4.1-4.4, 4.6, 4.9-4.14 Інструкції.
При цьому, згідно з п. 3.4 Інструкції № 270 взаємовідносини між відділенням Фонду та отримувачами, а у разі здійснення видатків передплати друкованих видань та протезування протезно-ортопедичними виробами підвищеної складності - між відділеннями Фонду та надавачами відповідних послуг регулюються на підставі договорів, що укладаються між ними в письмовій формі.
Відповідно до п. 4.6 Інструкції № 270 надання фінансової допомоги на поворотній та безповоротній основі бібліотекам, клубам, навчально-інформаційним центрам, редакціям періодичних видань, будинкам звукозапису і друку, які засновані громадськими організаціями інвалідів, реабілітаційному центру УТОС, - для придбання спеціального обладнання та адаптованого для інвалідів по зору програмного забезпечення.
Отримувачами зазначеної допомоги є бібліотеки, клуби, навчально-інформаційні центри, редакції періодичних видань, будинки звукозапису і друку, які засновані громадськими організаціями інвалідів, реабілітаційний центр УТОС.
Відповідно до п. 4.13 Інструкції № 270 надання фінансової допомоги на поворотній та безповоротній основі для випуску спеціальної літератури та аудіозаписів (у тому числі для професійної підготовки інвалідів) з метою комплектування бібліотек.
Отримувачами коштів за вказаним напрямом є підприємства, організації громадських організацій інвалідів, центри професійної реабілітації інвалідів - для випуску спеціальної літератури та аудіозаписів (у тому числі для професійної підготовки інвалідів) з метою комплектування бібліотек.
Спеціальною літературою для інвалідів є книжки, підручники та інші друковані видання, в тому числі періодичні видання, надруковані шрифтом Брайля.
Перелік спеціальної літератури та аудіозаписів (у тому числі для професійної підготовки інвалідів), на випуск яких надається фінансова допомога на безповоротній основі, визначається щороку всеукраїнськими громадськими організаціями інвалідів за погодженням з МОНмолодьспортом та Мінсоцполітики.
При цьому, відповідно до п. 5.1. Інструкції № 270 фонд та відділення Фонду здійснюють контроль за виконанням договорів про надання фінансової допомоги та цільової позики та за цільовим використанням коштів Фонду.
Згідно з п. п. 5.2. вказаної Інструкції строк подання звіту про використання коштів Фонду становить не менш як три роки з дати завершення виконання договору про надання фінансової допомоги та цільової позики.
Договір про надання фінансової допомоги та цільової позики вважається виконаним після вивчення результатів його виконання та їх позитивного оцінювання відділенням Фонду.
Разом з тим, відповідно до п. 5.3. Інструкції № 270 отримувачам забороняється використання коштів Фонду не за цільовим призначенням.
У разі нецільового використання роботодавцями фінансової допомоги та цільової позики або їх частини чи створення робочих місць для працевлаштування інвалідів у меншій кількості, ніж передбачено умовами договору про надання фінансової допомоги та цільової позики, відповідна сума, проіндексована з урахуванням рівня інфляції, підлягає поверненню до державного бюджету на підставі рішення Фонду.
Як зазначалось вище, підставою для прийняття оскаржуваного наказу слугувало те, що за результатами перевірки третьою особою встановлено нецільове використання бюджетних коштів, а саме на оплату праці особам, які не входили до штатного розпису, долученого до бізнес-плану, у зв`язку з чим, загальна сума нецільового використання коштів складає 513 107,00 грн.
Колегію суддів звертає увагу, що відповідно до договір від 07.08.2020 № 12/2020 предметом договору є фінансова допомога у розмірі 3927885,00 грн на безготівковій основі, для випуску спеціальної літератури у сумі 2808088,00 грн та аудіозаписів у сумі 1119797,00 грн, а отримувач такої допомоги зобов`язується використовувати її за цільовим призначенням.
Згідно з калькуляції (додаток 5 до п.4.2.5 договору про надання фінансової допомоги на безповоротній основі від 07.08.2020 № 12/2020) на оплату праці передбачено 3049962,00 грн, у т.ч. заробітна плата основних працівників в розмірі 2233929,66 грн, зарплата директорів 1558 год. - 263661,54 грн, зарплата заг-виробничого персоналу - 355320,00 грн, зарплата адмін. персоналу - 197050,80 грн.
Підписанню договору від 07.08.2020 № 12/2020 передувало листування між позивачем та Фондом соціального захисту інвалідів щодо встановлення суми безповоротної фінансової допомоги, зокрема позивачу для врахування в роботі при прийнятті рішення надано лист Мінсоцполітики від 25.06.2020 № 38, згідно з якого вирішено надати безповоротну фінансову допомогу в розмірі 3927885,00 грн.
При цьому, колегія суддів бере до уваги, що при поданні заяви про надання фінансової допомоги заявлена сума була в розмірі 4750000,00 грн.
Отже, посилання на початкові розрахунки, зокрема, що стосується штатного розпису від 01.01.2020, є помилковими, оскільки в період узгодження кінцевих домовленостей змін зазнало багато показників, що підтверджується наданням зміненого бізнес-плану, структури підприємства, що і призвело до зміни штатного розпису, прийнятого 01.08.2020.
При цьому, колегія суддів бере до уваги, що калькуляція до договору від 07.08.2020 № 12/2020 була розрахована саме з урахуванням суми наданої фінансової допомоги в розмірі 3927885,00 грн та з урахуванням всіх кінцевоприйнятих позивачем документів, а тому посилання відповідача та третьої особи на необізнаність щодо внесення змін в початкові показники, зокрема і в частині оплати праці за новим штатним розписом та структури підприємства, є неприйнятним.
Таким чином, судом першої інстанції помилково взято до уваги посилання відповідача на незатверджений бізнес-план, який був запропонований на початкову суму в розмірі 4750000 грн, натомість не надавши належної оцінки новому бізнес-плану, який був розроблений у відповідності до погодженої суми фінансової допомоги в розмірі 3927885 грн та який в подальшому було погоджено між сторонами.
На підтвердження вказаних обставин позивачем до матеріалів справи було надано порівняльну таблицю калькуляції план/використання, відповідно до якої сума фактично використаних коштів за оплату праці зазначена в розмірі 3007759,00 грн, у т.ч. заробітна плата основних працівників в розмірі 2233929,66 грн, зарплата директорів 1558 год. - факт. 1445 год, в розмірі 221459,00 грн, зарплата заг-виробничого персоналу - 355320,00 грн, зарплата адмін. персоналу - 197050,80 грн.
Отже, судом першої інстанції помилково здійснено порівняльний аналіз штатних розписів, оскільки остаточний розрахунок калькуляції, яка стала додатком 5 до договору від 07.08.2020 № 12/2020, був здійснений на підставі штатного розпису від 01.08.2020. Крім цього, вказаний штатний розпис став підставою для складання Плану використання бюджетних коштів, який було затверджено 13.08.2020.
Таким чином, фактично позивачем використано кошти згідно з калькуляцією та у відповідності до Плану використання бюджетних коштів за цільовим призначенням.
Суд апеляційної інстанції вважає за необхідне зазначити, що згідно п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.
Отже, доводи апеляційної скарги позивача спростовують висновки суду першої інстанції та є підставою для скасування рішення суду.
З огляду на викладене колегія суддів дійшла висновку, що суд першої інстанції, відмовляючи у задоволенні позовних вимог, неправильно застосував норми матеріального права. У зв`язку з цим колегія суддів вважає необхідним апеляційну скаргу задовольнити, рішення суду першої інстанції скасувати та прийняти нову постанову про задоволення адміністративного позову.
Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове судове рішення у відповідній частині або змінити судове рішення.
Приписи п. п. 1, 4 ч. 1, ч. 2 ст. 317 КАС України визначають, що підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи, неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.
Неправильним застосуванням норм матеріального права вважається: неправильне тлумачення закону або застосування закону, який не підлягає застосуванню, або незастосування закону, який підлягав застосуванню.
Разом з тим, згідно з ч. 6 ст. 139 КАС України, якщо суд апеляційної чи касаційної інстанції, не повертаючи адміністративної справи на новий розгляд, змінить судове рішення або ухвалить нове, він відповідно змінює розподіл судових витрат.
Частиною 1 цієї статті передбачено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Як убачається з матеріалів справи, позивачем було сплачено судовий збір за подання адміністративного позову у сумі 2270,00 грн, що підтверджується платіжним дорученням №1054 від 15.06.2021 та судовий збір при поданні апеляційної скарги у розмірі 3721,50 грн, що підтверджується платіжним дорученням №1252 від 22.04.2022.
Враховуючи, що позовні вимоги підлягають задоволенню, колегія суддів вважає за необхідне стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Фонду соціального захисту інвалідів на користь Підприємства «Республіканський будинок звукозапису і друку» Українського товариства сліпих судові витрати за сплату судового збору у сумі 5991,50 грн.
У зв`язку з цим колегія суддів вважає за необхідне апеляційну скаргу - задовольнити, а рішення суду першої інстанції - скасуванню, з прийняттям нового рішення про задоволення позовних вимог повністю.
Керуючись ст.ст. 241, 242, 250, 308, 311, 315, 317, 321, 322, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Підприємства «Республіканський будинок звукозапису і друку» Українського товариства сліпих» задовольнити.
Рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 21 лютого 2022 року скасувати та прийняти нову постанову, якою позов Підприємства «Республіканський будинок звукозапису і друку» Українського товариства сліпих - задовольнити:
Визнати протиправним та скасувати наказ Фонду соціального захисту інвалідів від 14 травня 2021 року № 46 «Про повернення коштів до державного бюджету».
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Фонду соціального захисту інвалідів (адреса: 04070, м. Київ, вул. Фролівська 6/8, корпус 15 А; код ЄДРПОУ 00034163) на користь Підприємства «Республіканський будинок звукозапису і друку» Українського товариства сліпих» (адреса: 01001, м. Київ, пров. Т. Шевченка, 4; код ЄДР: 03967725) судові витрати за сплату судового збору в розмірі 5991 (п`ять тисяч дев`ятсот дев`яносто одну) гривню 50 копійок.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку виключно з підстав, зазначених у ч. 5 ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України.
Головуючий суддя А.Б. Парінов
Судді: О.О. Беспалов
В.Ю. Ключкович
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.11.2022 |
Оприлюднено | 14.11.2022 |
Номер документу | 107276075 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них осіб з інвалідністю |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Парінов Андрій Борисович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні