Рішення
від 14.11.2022 по справі 300/3657/22
ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"14" листопада 2022 р. справа № 300/3657/22

м. Івано-Франківськ

Івано-Франківський окружний адміністративний суд в складі судді Кафарського В.В., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом керівника Окружної прокуратури міста Івано-Франківська до Івано-Франківської міської ради Івано-Франківської області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В:

Керівник Окружної прокуратури міста Івано-Франківська (далі - позивач), який діє в інтересах держави, звернувся до суду з адміністративним позовом до Івано-Франківської міської ради Івано-Франківської області (далі - відповідач) про визнання протиправною бездіяльності щодо вчинення дій, спрямованих на проведення державної реєстрації права власності на гідротехнічну споруду, а саме: дамбу р. Бистриці Надвірнянської, м. Івано-Франківськ нижче залізничного моста, правий берег с. Микитинці, висотою 3-5 м, довжиною 2,2 км, а також зобов`язання відповідача звернутися до органу реєстрації із заявою щодо проведення державної реєстрації права власності на таку гідротехнічну споруду.

Позовні вимоги мотивовані тим, що відповідачем протиправно не забезпечено реалізацію державної політики у сфері володіння, користування і розпорядження об`єктами комунальної власності на відповідній території, у тому числі щодо реєстрації права власності на гідротехнічну споруду - дамбу р. Бистриці Надвірнянської, м. Івано-Франківськ нижче залізничного моста, правий берег с. Микитинці, висотою 3-5 м, довжиною 2,2 км.

Відповідач скористався правом подання відзиву на позовну заяву, який надійшов на адресу суду 07.10.2022 за №701/11.1-03/14в від 06.10.2022, у якому представник Івано-Франківської міської ради Івано-Франківської області із заявленими позовними вимогами не погодився, вказав на їх безпідставність на необґрунтованість. З посиланням на відповідні правові норми, представник зазначив, що дамба, як гідротехнічна споруда, не наділена всіма тими технічними характеристиками, інформація про які підлягає обов`язковому внесенню до Державного реєстру прав. Зважаючи на те, що дамба є однією, неподільною спорудою, а відповідач не наділений необхідними засобами та спеціалістами для належного утримування такої споруди, підстав для задоволення вимог позивача та здійснення державної реєстрації права власності на дамбу, представник відповідача не вбачає.

Від позивача 17.10.2022 судом отримано відповідь на відзив за №09.50-70-5159ВИХ-22 від 14.10.2022, у якій позивач зазначив, що дамба на р. Бистриці Надвірнянської, м. Івано-Франківськ нижче залізничного моста, правий берег с. Микитинці, висотою 3-5 м, довжиною 2,2 км є об`єктом нерухомого майна, оскільки розташована на земельній ділянці, її переміщення неможливе без знецінення та зміни призначення. Водночас зауважив, що зазначений об`єкт являє собою будівельну систему, пов`язану із землею, яка створена з будівельних матеріалів, напівфабрикатів, устаткування та обладнання в результаті виконання різних будівельно-монтажних робіт. Крім того, звернув увагу, що такий об`єкт збудований і прийнятий в експлуатацію в порядку вимог чинного законодавства, та відноситься до V (найвищої) категорії складності. Підсумовуючи позивач вказав, що відповідач для належного утримання, обслуговування та фінансування видатків на утримання дамби, а також контролю за її цільовим використання, повинен здійснити реєстрацію права власності на дамбу, однак всупереч вимогам чинного законодавства, упродовж більш ніж 19 років не зареєстрував таке право власності, чим допустив порушення інтересів держави в особі громади, що проживає на території Івано-Франківської міської ради. На переконання позивача, наведені обставини свідчать про обґрунтованість позовних вимог та наявність підстав для задоволення позову в повному обсязі.

На адресу суду від представника відповідача надійшло клопотання про закриття провадження у справі. Таке клопотання обґрунтовано тим, що за предметом спору та обставин звернення позивача до суду дана справа підлягає розгляду місцевими загальними судами в порядку, визначеному нормами ГПК України.

Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 25.10.2022 відмовлено у задоволенні клопотання про закриття провадження у справі №300/3657/22 за позовною заявою керівника Окружної прокуратури міста Івано-Франківська до Івано-Франківської міської ради Івано-Франківської області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.

На адресу суду від представника відповідача надійшла заява про розгляд справи у загальному провадження.

20.10.2022 на адресу суду від керівника Окружної прокуратури міста Івано-Франківська надійшло заперечення щодо заяви проти розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження.

Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 25.10.2022 залишено без задоволення заяву представника Івано-Франківської міської ради про розгляд за правилами загального позовного провадження адміністративної справи за позовною заявою керівника Окружної прокуратури міста Івано-Франківська до Івано-Франківської міської ради Івано-Франківської області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.

Окрім того, на адресу суду від представника відповідача надійшло клопотання про залучення до участі у справі в якості третьої особи, що не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача, Комунальне підприємство «Благоустрій». Таке клопотання обґрунтовано тим, що рішенням виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради від 30.05.2019 №631 «Про передачу об`єктів на баланс» гідротехнічну споруду, а саме дамбу на р. Бистриці Надвірнянської, м. Івано-Франківськ нижче залізничного моста, правий берег с. Микитинці, висотою 3-5 м, довжиною 2,2 км, передано від КП «Муніципальна дорожна компанія» на баланс КП «Благоустрій». А отже рішення в даній справі може вплинути на права та обов`язки КП «Благоустрій».

Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 25.10.2022 залучено до участі в адміністративній справі №300/3657/22 за позовною заявою керівника Окружної прокуратури міста Івано-Франківська до Івано-Франківської міської ради Івано-Франківської області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Комунальне підприємство «Благоустрій» (вул. Залізнична, буд. 22, м. Івано-Франківськ, 76006, код ЄДРПОУ - 42796175).

Представником Івано-Франківської міської ради 31.10.2022 подано заперечення на відповідь на відзив від 26.10.2022 №740/11.11-03/14в, в якому зазначено, що відповідачем вживались відповідні заходи щодо здійснення реєстрації права власності на гідротехнічну споруду, а саме дамбу на р. Бистриці Надвірнянської, м. Івано-Франківськ нижче залізничного моста, правий берег с. Микитинці. Зокрема до Міністерства юстиції України направлявся лист з приводу надання роз`яснення стосовно державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, а саме гідротехнічну споруду (дамбу), в результаті розгляду якого у листі від 09.02.2021 надано роз`яснення, що такі об`єкти як гідротехнічні споруди не наділені технічними характеристиками інформація про які підлягає обов`язковому внесенню до Державного реєстру прав. Окрім іншого, в листі Івано-Франківського обласного бюро технічної інвентаризації від 04.10.2022 №399/01-21 зазначено, що Методикою обстеження і паспортизації гідротехнічних споруд систем гідравлічного вилучення та складування промислових відходів та хвостів, затвердженої наказом Державного комітету у справах містобудування і архітектури від 19.12.1995 №252, не передбачено можливості та необхідності проведення реєстрації права власності на гідротехнічні споруди. Представник відповідача просив в задоволенні позову відмовити.

Керівником Окружної прокуратури міста Івано-Франківська 02.11.2022 надано додаткові пояснення від 01.11.2022 за №09.50-70-5566ВИХ-22, у яких зазначено про те, що міською радою вживалися виключно заходи щодо отримання роз`яснень, однак із заявою до відповідного органу реєстрації щодо проведення державної реєстрації права власності на гідротехнічну споруду відповідач не звертався, оскільки відповідно до статті 11 Закону України про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державний реєстратор самостійно приймає рішення за результатом розгляду заяв у сфері державної реєстрації прав.

Комунальне підприємство «Благоустрій» копію ухвали Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 25.10.2022 отримав 26.10.2022, що підтверджується розпискою про отримання судового рішення у справі №300/3657/22, однак правом на подання пояснень щодо позову не скористалось.

Суд, розглянувши справу за правилами спрощеного позовного провадження, дослідивши в сукупності письмові докази, якими позивач обґрунтовує свої позовні вимоги, встановив наступне.

На території Івано-Франківської міської ради на р. Бистриця Надвірнянської, нижче залізничного моста, правий берег с. Микитинці розташована гідротехнічна споруда (дамба, протяжність якої становить 2,2 км, висотою 3-5 м.

Рішенням виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради від 30.05.2019 №631 «Про передачу об`єктів на баланс», на підставі акта приймання-передачі основних засобів від 03.06.2019 №5, вказаний об`єкт передано від КП «Муніципальна дорожня компанія» на баланс КП «Благоустрій» (а. с. 31-32).

Згідно додатку до вказаного рішення, рік введення в експлуатацію дамби - 1993, первісна балансова вартість - 3 115 640,60 грн (а. с. 31, зворотна сторона).

Згідно акта введення в експлуатацію основних засобів від 03.06.2019 КП «Благоустрій» (а. с. 145) та бухгалтерської довідки вказана споруда обліковується на рахунку (субрахунку) 103 «Будинки та споруди» за інвентарним номером 10300042 (а. с. 30).

З інформації, розміщеної на веб-порталі «Прозорро», встановлено, що у 2020 році Управлінням капітального будівництва в Івано-Франківській області проводились роботи щодо «Відновлення дамби та берегоукріплення р. Бистриці Надвірнянської, м. Івано-Франківськ нижче залізничного моста, правий берег с. Микитинці, пошкодженої стихією 12-25 червня 2020 року. Капітальний ремонт. (Перша черга) (ДСТУ Б.Д. 1.1-1:2013) (ДК 021:2015 - 45453000-7 - Капітальний ремонт і реставрація) (ID: UА-2020-09-16-000371-с) (а. с. 136-138).

Згідно інформації Управління капітального будівництва в Івано-Франківській області від 31.08.2022 №252 на проведення робіт на вказаному об`єкті було розроблено проектно-кошторисну документацію (а. с. 36).

На підставі завдання на проектування ТОВ «УКРТЕХІНЖИШРИНГ» виготовлено робочий проект «Відновлення дамби та берегоукріплення р. Бистриці Надвірнянської, м. Івано-Франківськ нижче залізничного моста, правий берег с. Микитинці, пошкодженої стихією 12-25 червня 2020 року. Капітальний ремонт» (а. с. 37-112).

Згідно проекту ділянка проектування захисних споруд розташована в заплаві р. Бистриця Надвірнянська в м. Івано-Франківську та в с. Микитинці.

Робочим проектом передбачалося виконання робіт у дві черги: перша черга - регулювання русла на довжині 430 м, насип дамби - 308 м, влаштування призми на перемичці з великогабаритного каменю - 1298 куб. м., друга черга - влаштування призми - 4302 куб. м., монтаж плит - 521,92 куб. м., упор з габіонних ящиків - 153 куб. м., кріплення берега каменем - 195 куб. м.

Відповідно до робочого проекту загальна кошторисна вартість будівництва у поточних цінах станом на 17.08.2020 складала 19682,311 тис. грн, у тому числі перша черга - 8008,523 тис. грн, друга черга - 11673,788 тис. грн.

КП Івано-Франківської обласної ради «ПРО-ЕКСПЕРТ» складено позитивний експертний звіт від 03.09.2020 за №09-326-20 щодо розгляду проектної документації на будівництво за вказаним робочим проектом, у відповідності до якого зазначена документація розроблена згідно з вихідними даними на проектування з дотриманням вимог міцності, надійності та довговічності об`єкту будівництва, його експлуатаційної безпеки та інженерного забезпечення, санітарного і епідеміологічного благополуччя населення, охорони праці, екології, пожежної безпеки, техногенної безпеки (а. с. 113).

Наказом Управління капітального будівництва в Івано-Франківській області від 04.09.2020 №257-пр «Про затвердження проектної документації» затверджено проектну документацію по об`єкту «Відновлення дамби та берегоукріплення р. Бистриці Надвірнянської, м. Івано-Франківськ нижче залізничного моста, правий берег с. Микитинці, пошкодженої стихією 12-25 червня 2020 року. Капітальний ремонт» 19 682 311,00 грн.

Щодо виконання робіт із відновлення дамби Управління капітального будівництва в Івано-Франківській області 22.09.2020 уклало договір на закупівлю підрядних робіт за державні кошти №53т із ТОВ «БУДІВЕЛЬНА ФІРМА ГРАНДТАВЕРБУД» (вартість робіт згідно договору - 7 807 278,00 грн) (а. с. 118-125).

Відповідно до відомостей ресурсів до локального кошторису № 2-1-1 форма № 1а, під час виконання робіт по об`єкту «Відновлення дамби та берегоукріплення р. Бистриці Надвірнянської, м. Івано-Франківськ нижче залізничного моста, правий берег с. Микитинці, пошкодженої стихією 12-25 червня 2020 року. Капітальний ремонт» використовувались будівельні матеріали, зокрема: дошки обрізні, камінь, щебінь, гравій, арматура, плита перекриттів, бетонні суміші, суміші піщано-гравійні, електроди, мастика, дроти, ящики габіонні (а. с. 73-78).

У відповідності до пункту 12.1 Договору на закупівлю підрядних робіт за державні кошти від 22.09.2020 №53т фінансування робіт (будівництва об`єкта) здійснюється за рахунок коштів державного бюджету, на підставі Розпорядження Кабінету Міністрів України від 02.07.2020 № 811-р «Про виділення коштів з резервного фонду державного бюджету для проведення невідкладних заходів з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації, яка виникла у червні 2020 року», розпорядження ОДА від 06.07.2020 № 345, розпорядження ОДА від 22.07.2020 № 380, «Протокол позачергового засідання Регіональної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки і надзвичайних ситуацій від 11.09.2020 №45» - 8 000 000,00 грн.

Відповідно до пункту 3.2 договору формування договірної ціни та забезпечення робіт матеріалами, устаткуванням та послугами здійснюється із урахуванням положень Загальних умов укладення та виконання договорів підряду в капітальному будівництві, затверджених постановою КМУ від 01.08.2005 № 668 та у відповідності до наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 05.07.2013 № 293 «Про прийняття національного стандарту ДСТУ Б Д.1.1-1:2013)»,

Згідно пунктів 15.2, 15.3 Договору Підрядник гарантує якість закінчених робіт, досягнення показників, визначених у проектній документації та можливість їх експлуатації протягом гарантійного терміну, який складає 10 років з моменту передачі об`єкту підряду.

Згідно акту введення в експлуатацію основних засобів від 03.06.2019 КП «Благоустрій» вказана споруда обліковується на рахунку (субрахунку) 103 «Будинки та споруди» за інвентарним номером 10300042, на якому згідно додатку 1 до Плану рахунків бухгалтерського обліку бюджетних установ (п. 4), затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 26.06.2013 №611, обліковуються, зокрема, гідротехнічні споруди, у тому числі дамби.

Під час відновлення дамби р. Бистриці Надвірнянської, м. Івано-Франківськ нижче залізничного моста, правий берег с. Микитинці, висотою 3-5 м, довжиною 2,2 км, використовувалися будівельні матеріали, устаткування та обладнання, а проектно-кошторисна документація розроблялась згідно норм, передбачених для об`єктів будівництва.

В результаті опрацювання стану використання майна інженерної інфраструктури водних об`єктів на території області та використання бюджетних коштів, Івано-Франківською обласною прокуратурою встановлено, що право власності на гідротехнічну споруду - дамбу р. Бистриці Надвірнянської, м. Івано-Франківськ нижче залізничного моста, правий берег с. Микитинці, висотою 3-5 м, довжиною 2,2 км, не зареєстровано, у зв`язку із чим, з метою отримання інформації щодо зареєстрованого права власності на таку споруду, Івано-Франківська обласна прокуратура звернулась до Івано-Франківської об`єднаної територіальної громади із листом від 28.12.2020 (а. с. 25).

Відповідачем листом від 16.01.2021 №09/01-09/4850 повідомлено позивача про те, що дамба на р. Бистриці Надвірнянської, м. Івано-Франківськ нижче залізничного моста, правий берег с. Микитинці, висотою 3-5 м, довжиною 2,2 км перебуває на балансі КП «Благоустрій», однак заходи щодо реєстрації права власності на такий об`єкт не вживалися (а. с. 28).

Зважаючи на встановлений факт бездіяльності відповідача щодо здійснення державної реєстрації нерухомого майна - гідротехнічної споруди (дамби), що на переконання позивача унеможливлює його належне утримання і може призвести до його втрати та носить загрозу для життя та здоров`я жителів громади, заступник керівника Івано-Франківської обласної прокуратури в інтересах держави звернувся з цим позовом до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає таке.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

У відповідності до статті 121 Конституції України на органи прокуратури покладено функції представництва інтересів громадян і держави в судах у випадках визначених законом.

Право на звернення прокурора або його заступника до адміністративного суду в інтересах держави передбачено статтею 24 Закону України «Про прокуратуру» та статтею 53 КАС України.

Частиною 2 статті 23 Закону України «Про прокуратуру» передбачено, що підставою представництва у суді інтересів держави є наявність порушень або загрози порушень інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Згідно з частиною 4 статті 53 КАС України прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, визначених статтею 169 цього Кодексу.

Частина 5 статті 53 КАС України передбачає, що у разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача.

Статтею 2 Закону України від 01.07.2004 № 1952-IV «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» встановлено, що державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно; Державний реєстр речових прав на нерухоме майно (далі - Державний реєстр прав) - єдина державна інформаційна система, що забезпечує обробку, збереження та надання відомостей про зареєстровані речові права на нерухоме майно та їх обтяження.

Відповідно до частини 1 статті 5 вказаного Закону у державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення.

Якщо законодавством передбачено прийняття в експлуатацію нерухомого майна, державна реєстрація прав на таке майно проводиться після прийняття його в експлуатацію в установленому законодавством порядку, крім випадків, передбачених статтею 31 цього Закону (частина 2).

Право власності на житловий будинок, будівлю, споруду, а також їх окремі частини може бути зареєстровано незалежно від того, чи зареєстровано право власності чи інше речове право на земельну ділянку, на якій вони розташовані (частина 3).

Частиною 1 статті 10 Закону №280/97-ВР встановлено, що сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Згідно приписів частин 1 та 5 статті 16 Закону України від 21.05.1997 №280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні» органи місцевого самоврядування є юридичними особами і наділяються цим та іншими законами власними повноваженнями, в межах яких діють самостійно і несуть відповідальність за свою діяльність відповідно до закону. Від імені та в інтересах територіальних громад права суб`єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради.

Згідно приписів статті 25 Закону №280/97-ВР міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Відповідно до пункту 30 частини 1 статті 25 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються, зокрема, питання прийняття рішень щодо відчуження відповідно до закону комунального майна; затвердження місцевих програм приватизації, а також переліку об`єктів комунальної власності, які не підлягають приватизації; визначення доцільності, порядку та умов приватизації об`єктів права комунальної власності; вирішення питань про придбання в установленому законом порядку приватизованого майна, про включення до об`єктів комунальної власності майна, відчуженого у процесі приватизації, договір купівлі-продажу якого в установленому порядку розірвано або визнано недійсним, прийняття рішення про здійснення державно-приватного партнерства щодо об`єктів комунальної власності, у тому числі на умовах концесії, про створення, ліквідацію, реорганізацію та перепрофілювання підприємств, установ та організацій комунальної власності відповідної територіальної громади.

Таким чином, питання визначення, ведення обліку комунального майна та право на розпорядження вказаним майном належить до повноважень органу місцевого самоврядування.

За змістом статті 60 Закону №280/97-ВР територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності, на рухоме та нерухоме майно. Від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності органи місцевого самоврядування. Підставою набуття права комунальної власності є передача майна комунальним громадам безоплатно державою, іншими суб`єктами права власності, а також майнових прав, створення, придбання майна органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом. Органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування, та розпорядження об`єктами права комунальної власності. Майнові операції, які здійснюються органами місцевого самоврядування з об`єктами права комунальної власності, не повинні ослаблювати економічних основ місцевого самоврядування, зменшувати обсяг та погіршувати умови надання послуг населенню. Право комунальної власності територіальної громади захищається законом на рівних умовах з правами власності інших суб`єктів. Об`єкти права комунальної власності не можуть бути вилучені у територіальних громад, передані іншим суб`єктам права власності без згоди безпосередньо територіальної громади або відповідного рішення ради чи уповноваженого нею органу, за винятком випадків, передбачених законом.

З аналізу наведених положень суд приходить до висновку, що орган місцевого самоврядування наділений повноваженнями щодо вирішення питань у сфері управління майном, яке перебуває у комунальній власності відповідних територіальних громад.

Відповідно до пункту 7 розділу ІІ Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності» від 06.09.2012 №5245-VI (чинний з 01.01.2013), з дня набрання чинності цим Законом землі державної та комунальної власності в Україні вважаються розмежованими.

Згідно із пунктами 3, 4 Розділу ІІ Прикінцевих та перехідних положень цього Закону, з дня набрання чинності цим Законом землями комунальної власності відповідних територіальних громад вважаються:

а) земельні ділянки:

- на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності відповідної територіальної громади;

- які перебувають у постійному користуванні органів місцевого самоврядування, комунальних підприємств, установ, організацій;

б) всі інші землі, розташовані в межах відповідних населених пунктів, крім земельних ділянок приватної власності та земельних ділянок, зазначених у підпунктах «а» і «б» пункту 4 цього розділу.

У державній власності залишаються:

а) розташовані в межах населених пунктів земельні ділянки:

- на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна державної власності;

- які перебувають у постійному користуванні органів державної влади, державних підприємств, установ, організацій, Національної академії наук України, державних галузевих академій наук;

- які належать до земель оборони;

б) земельні ділянки, що використовуються Чорноморським флотом російської федерації на території України на підставі міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України;

в) землі зон відчуження та безумовного (обов`язкового) відселення, що зазнали радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи;

г) усі інші землі, розташовані за межами населених пунктів, крім земельних ділянок приватної власності та земельних ділянок, зазначених у підпункті «а» пункту 3 цього розділу, а також земель, які відповідно до закону віднесені до комунальної власності.

Таким чином, вказані нормами закону конкретизують яке саме майно залишається у комунальній власності, а яке у державній власності.

Водночас, враховуючи наведене, суд зазначає, що власники земельної ділянки чи водного об`єкта автоматично не являються власниками спірних у справі гідротехнічних споруд, оскільки оформлення права власності передбачає вчинення ряду процедурних дій.

Разом з тим, вчиняти дії з оформлення права власності може відповідний уповноважений орган, у віданні якого перебуває відповідна земельна ділянка чи на праві власності.

Спірним у даній справі є те, чи має вчиняти дії власник земельної ділянки, у даному випадку, орган місцевого самоврядування, який взяв на баланс гідротехнічну споруду, що знаходиться на земельній ділянці державної форми власності.

Нормами частини 1 статті 182 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) визначено, що право власності та інші речові права на нерухомі речі, обмеження цих прав, їх виникнення, перехід і припинення підлягають державній реєстрації.

Згідно абзацу 1 частини 1 статті 181 ЦК України, до нерухомих речей (нерухоме майно, нерухомість) належать земельні ділянки, а також об`єкти, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких є неможливим без їх знецінення та зміни їх призначення.

Статтею 183 ЦК України встановлено, що подільною є річ, яку можна поділити без втрати її цільового призначення, а неподільною, відповідно, яку не можна поділити без втрати такого призначення.

Відповідно ж до статті 186 ЦК України річ, призначена для обслуговування іншої (головної) речі і пов`язана з нею спільним призначенням, є її приналежністю. Приналежність слідує за головною річчю, якщо інше не встановлено договором або законом.

Згідно частини 1 статті 187 ЦК України, складовою частиною речі є все те, що не може бути відокремлене від речі без її пошкодження або істотного знецінення.

Частиною 1 статті 188 ЦК України встановлено, що у випадку, якщо кілька речей утворюють єдине ціле, що дає змогу використовувати його за призначенням, вони вважаються однією річчю (складна річ).

Відповідно до Державного класифікатора будівель та споруд ДК 018-2000, затвердженого наказом Державного комітету України по стандартизації, метрології та сертифікації від 17.08.2000 №507, під спорудами розуміється будівельні системи, пов`язані з землею, які створені з будівельних матеріалів, напівфабрикатів, устаткування та обладнання в результаті виконання різних будівельно-монтажних робіт.

За визначенням статті 1 Закону України «Про аквакультуру» від 18.09.2012 №5293-VI, гідротехнічні споруди рибогосподарської технологічної водойми (гідротехнічні споруди) об`єкти нерухомого майна (земляні греблі та дамби, водозабірні споруди, повеневі водоскиди, донні водовипуски, водопостачальні, скидні та рибозбірноосушувальні канали, рибовловлювачі, камери облову, причали, водоскиди, бистротоки, перепади, перегороджувальні рибозахисні та інші споруди), що є інженерними спорудами, які призначені для управління водними ресурсами (підготовка, постачання, збереження, транспортування води та водовідведення), а також для запобігання шкідливій дії вод.

Згідно із пунктом 1.9.18 Методики обстеження і паспортизації гідротехнічних споруд систем гідравлічного вилучення та складування промислових відходів та хвостів, затвердженого наказом Державного комітету у справах містобудування і архітектури від 19.12.1995 №252, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 21.12.1995 за №466/1002, гідротехнічні споруди - це споруди для використання водних ресурсів, а також для боротьби з шкідливим впливом вод: греблі й дамби різного призначення та їхні конструктивні елементи; водоскиди, водоспуски, споруди водовідведення: тонелі, канали, труби, лотки; регуляційні споруди, накопичувачі промислових відходів, ставки, відкриті водозабори, гідромеханічне та механічне обладнання, призначене для нормального функціонування споруд.

З урахуванням наведеного суд прийшов до висновку, що такий об`єкт, як дамба на річці Бистриці Надвірнянської, м. Івано-Франківськ нижче залізничного моста, правий берег с. Микитинці, висотою 3-5 м, довжиною 2,2 км, належить до гідротехнічних споруд.

Водночас, незалежно від того чи є дамба гідротехнічною чи інженерною спорудою, вона є спорудою, призначеною для використання водних ресурсів, для боротьби з шкідливим впливом вод, захистом земель від водної та вітрової ерозії, інших негативних процесів.

Тому такий об`єкт як дамба є нерухомим майном, оскільки вона нерозривно пов`язана з землею та її переміщення в інше місце може призвести до надзвичайних ситуацій техногенного і природного характеру.

Відповідно до пункту 2.7 Методичних рекомендаціях стосовно об`єктів нерухомого майна, права на які підлягають державній реєстрації, затверджених протоколом колегії Державної реєстраційної служби України від 11.12.2012 за №3, до об`єктів нерухомого майна, права на які підлягають державній реєстрації, належать споруди (інженерні, гідротехнічні тощо) - земельні поліпшення, що не належать до будівель та приміщень, призначені для виконання спеціальних технічних функцій.

До гідротехнічних споруд відносяться: греблі й дамби різного призначення та їхні конструктивні елементи; водоскиди, водоспуски, споруди водовідведення: тунелі, канали, труби, лотки; регуляційні споруди, накопичувачі промислових відходів, ставки, відкриті водозабори, гідромеханічне та механічне обладнання, призначене для нормального функціонування споруд.

За наведених фактичних обставин справи та їх правового регулювання, суд прийшов до висновку, що право на гідротехнічні споруди, а саме: дамбу на річці Бистриці Надвірнянської, м. Івано-Франківськ нижче залізничного моста, правий берег с. Микитинці, висотою 3-5 м, довжиною 2,2 км, підлягає державній реєстрації.

Згідно рішення виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради від 30.05.2019 №631 «Про передачу об`єктів на баланс», на підставі акта приймання-передачі основних засобів від 03.06.2019 №5, вказаний об`єкт передано від КП «Муніципальна дорожня компанія» на баланс КП «Благоустрій».

У додатку до вказаного рішення вказано, що рік введення в експлуатацію дамби - 1993, первісна балансова вартість - 3 115 640,60 грн.

Згідно акта введення в експлуатацію основних засобів від 03.06.2019 КП «Благоустрій» та бухгалтерської довідки вказана споруда обліковується на рахунку (субрахунку) 103 «Будинки та споруди» за інвентарним номером 10300042.

Комунальне підприємство «Благоустрій» є юридичною особою, про що 05.02.2019 в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань вчинено запис про проведення державної реєстрації. Засновником даного комунального підприємства є Івано-Франківська міська рада, а форма власності зазначена державна власність / власність територіальних громад.

Враховуючи вищенаведені норми законодавства, та те, що Івано-Франківська міська рада є органом, уповноваженим здійснювати управління комунальним майном територіальної громади, на території якої розташована спірна гідротехнічна споруда, в саме дамба на річці Бистриці Надвірнянської, м. Івано-Франківськ нижче залізничного моста, правий берег с. Микитинці, висотою 3-5 м, довжиною 2,2 км, що розташована на території міста Івано-Франківськ, то саме на неї покладено обов`язок по вжиттю заходів, спрямованих на оформлення та державну реєстрацію права власності на таку.

В той же час, Івано-Франківська міської рада, як суб`єкт права комунальної власності, що здійснює від імені та в інтересах територіальної громади відповідні права щодо володіння та розпорядження комунальним майном, не здійснювала відповідних дій, спрямованих на оформлення та державну реєстрацію права власності на гідротехнічну споруду. Вищевказане свідчить про протиправну бездіяльність відповідача.

Згідно з частинами1, 2 статті77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідно до частини другої статті 139 КАС України, при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Відтак, враховуючи вимоги статті 139 КАС України, підстави для відшкодування витрат зі сплати судового збору, понесених позивачем, відсутні.

На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

позов керівника Окружної прокуратури міста Івано-Франківська (вул. Мулика, 9, м. Івано-Франківськ, 76000, код ЄДРПОУ - 03530483) до Івано-Франківської міської ради Івано-Франківської області (вул. Грушевського, 21, м. Івано-Франківськ, 76004, код ЄДРПОУ - 33644700) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність Івано-Франківської міської ради Івано-Франківської області (вул. Грушевського, 21, м. Івано-Франківськ, 76004, код ЄДРПОУ - 33644700) щодо незвернення до органу реєстрації із заявою щодо проведення державної реєстрації права власності на гідротехнічну споруду - дамбу на річці Бистриці Надвірнянської, м. Івано-Франківськ нижче залізничного моста, правий берег с. Микитинці, висотою 3-5 м, довжиною 2,2 км.

Зобов`язати Івано-Франківську міську раду Івано-Франківської області (вул. Грушевського, 21, м. Івано-Франківськ, 76004, код ЄДРПОУ - 33644700) звернутися до органу реєстрації із заявою для проведення державної реєстрації права власності на гідротехнічну споруду - дамбу на річці Бистриці Надвірнянської, м. Івано-Франківськ нижче залізничного моста, правий берег с. Микитинці, висотою 3-5 м, довжиною 2,2 км.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку. Відповідно до статей 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення рішення в повному обсязі.

Керівникові Окружної прокуратури міста Івано-Франківська та Івано-Франківській міській раді Івано-Франківської області рішення надіслати через підсистему «Електронний суд».

Перебіг процесуальних строків, початок яких пов`язується з моментом вручення процесуального документа учаснику судового процесу в електронній формі, починається з наступного дня після доставлення документів до Електронного кабінету в розділ «Мої справи».

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Суддя /підпис/ Кафарський В.В.

Рішення складене в повному обсязі 14 листопада 2022 р.

СудІвано-Франківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення14.11.2022
Оприлюднено17.11.2022
Номер документу107284819
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (у тому числі прав на земельні ділянки)

Судовий реєстр по справі —300/3657/22

Постанова від 05.03.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Ухвала від 04.03.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Ухвала від 22.05.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Ухвала від 17.04.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Постанова від 22.02.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Бруновська Надія Володимирівна

Ухвала від 20.01.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Бруновська Надія Володимирівна

Ухвала від 20.01.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Бруновська Надія Володимирівна

Ухвала від 23.12.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Бруновська Надія Володимирівна

Рішення від 14.11.2022

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Кафарський В.В.

Ухвала від 25.10.2022

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Кафарський В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні