Справа № 2-а-2547/2009
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12 серпня 2009 року Солом' янс ький районний суд м. Києва в ск ладі
головуючого - судді Калініч енко О.Б.
при секретарі Кучерявець О .В.
розглянувши у відкритому с удовому засіданні в м. Києві с праву за адміністративним по зовом ОСОБА_1 до Управлінн я пенсійного фонду України в Солом' янському районі м. Ки єва про визнання дій протипр авними та зобов' язання нара хувати до виплати державну с оціальну допомогу як дитині війни, -
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до суду з позовною заявою, в якій прос ить поновити пропущений стро к для звернення до суду за зах истом своїх порушених прав з а період з 01.01.2006 року, зазначаюч и причиною пропуску строку з вернення до суду його необіз наність щодо належного розмі ру доплати та порядку поновл ення його прав, про що він дові дався тільки з публікацій в п ресі, а також просив визнати д ії відповідача щодо відмови в нарахуванні несплаченої де ржавної соціальної допомоги з 01.01.2006 року протиправними та з обов' язати його протягом 5 (п ' яти) календарних днів з дня набрання судовим рішенням ч инності нарахувати до виплат и у повному обсязі недоплаче ну позивачу як дитині війни щ омісячну державну соціальну 30% надбавку за період з 01.01.2006 рок у по 31.12.2008 року в сумі 3891,90 грн., врах увавши індекс інфляції за це й період.
На обґрунтування своїх вим ог зазначає, що є дитиною війн и в розумінні Закону України «Про соціальний захист діте й війни» від 18.11.2004 року і має пра во на пільги, передбачені цим Законом. Зокрема, відповідно до ст. 6 вказаного Закону Укра їни має право на отримання що місячної доплати до пенсії у розмірі 30% мінімальної пенсії за віком, а відповідач в поруш ення ст. 124 Конституції Україн и не здійснив нарахування та виплату підвищення пенсії у передбаченому законодавств ом порядку та розмірах.
Посилається на те, що така б ездіяльність відповідача гр убо порушила його законні пр ава, позбавила права отримув ати щомісячну доплату до пен сії в належному розмірі, що св ідчить про нехтування правам и громадян з боку відповідач а.
В судове засідання позивач не з' явився, просив розглян ути справу без його участі, по зовні вимоги підтримав та пр осив їх задовольнити.
Представник відповідача в судове засідання не з' явив ся, просив розглянути справу у їх відсутність. Крім того, п осилаючись на ст. ст. 99 та 100 КАС У країни, просив застосувати с трок позовної давності щодо звернення позивача з адмініс тративним позовом до суду.
В письмовій відповіді на за яву позивача про нарахування недоплаченої як дитині війн и щомісячної державної соціа льної допомоги з 01.01.2006 року пояс нював наступне.
Відповідно до ст. 28 Закону Ук раїни «Про загальнообов' яз кове державне пенсійне страх ування» мінімальний розмір п енсії за віком, встановлений абзацом першим частини перш ої цієї статті на рівні прожи ткового мінімуму, застосовує ться для визначення розмірів пенсій, призначених згідно з цим Законом, а не є розрахунко вою величиною для підвищення пенсії згідно Закону Україн и «Про соціальний захист діт ей війни».
Законом України «Про соціа льний захист дітей війни» ві д 18.11.2004 року (в редакції, що діяла до 01.01.2008 року) передбачено, що ді тям війни пенсії або щомісяч не довічне грошове утримання чи державна соціальна допом ога, що виплачується замість пенсії, підвищується на 30%) мін імальної пенсії за віком. При цьому фінансування виплат п о даному Закону має проводит ься за рахунок коштів Держав ного бюджету України, який за тверджує Верховна Рада Украї ни, а не з Пенсійного фонду Укр аїни.
Щодо виплати зазначеної на дбавки дітям війни, то вказує на те, що відповідно до Закону України «Про внесення змін д о Закону України «Про держав ний бюджет України на 2006 рік» в ід 19.01.2006 року до ст. 110 Закону Укра їни від 20.12.2005 року № 3235-IV «Про Держ авний бюджет України на 2006 рік » було внесено зміни, якими вс тановлено, що пільги, дітям ві йни, передбачені аб. 7 ст. 5 Закон у України «Про соціальний за хист дітей війни», запровадж ується з 01.01.2006 року, а ст. 6 - у 2006 роц і поетапно, за результатами в иконання бюджету у першому п івріччі, у порядку, визначено му Кабінетом Міністрів Украї ни за погодженням з Комітето м Верховної Ради України з пи тань бюджету.
Однак Кабінетом Міністрів України не було встановлено та погоджено з Комітетом Вер ховної Ради України з питань бюджету порядок виплати під вищення до пенсії дітям війн и, у відповідності до якого та в силу положень Закону Украї ни від 19.01.2006 року було б зобов' язане діяти Управління, тому підвищення дітям війни було поставлене в залежність від встановлення Кабінетом Міні стрів України зазначеного ви ще відповідного порядку.
Відповідно до п. 12 статті 71 За кону України «Про Державний бюджет України на 2007 рік» дія с т. 6 Закону України «Про соціал ьний захист дітей війни» бул а зупинена.
Протягом 2008 року виплата вка заної надбавки проводилась в ідповідно до змін до ст. 6 Зако ну, внесених п. 42 розділу 2 Закон у України від 28.12.2007 року «Про Де ржавний бюджет України на 2008 р ік та про внесення змін до дея ких законодавчих актів Украї ни», в розмірі 10% від прожитков ого мінімуму.
Тому за вказаних обставин в важає, що підстав для підвище ння пенсії позивачу у відпов ідності із Законом України « Про соціальний захист дітей війни» за 2006-2008 роки немає.
Суд, дослідивши матеріали с прави, вважає, що позов підляг ає задоволенню частково з та ких підстав.
Відповідно до частини 2 стат ті 19 Конституції України орга ни державної влади, їх посадо ві особи зобов' язані діяти лише на підставі, в межах повн оважень та у спосіб, що передб ачені Конституцією та закона ми України.
Судом встановлено, що позив ач, ІНФОРМАЦІЯ_1, знаходит ься на обліку в Управлінні пе нсійного фонду України в Сол ом' янському районі м. Києва і отримує пенсію відповідно до Закону України «Про загал ьнообов' язкове державне пе нсійне страхування».
Згідно зі ст. 1 Закону Україн и «Про соціальний захист діт ей війни» дитиною війни є осо ба, яка є громадянином Україн и та якій на час закінчення (2 в ересня 1945 року) Другої світово ї війни було менше 18 років.
Позивач має статус дитини в ійни в розумінні Закону Укра їни «Про соціальний захист д ітей війни», що не заперечуєт ься відповідачем, а відтак, на нього повністю розповсюджую ться всі пільги та соціальні гарантії, передбачені цим За коном, в тому числі й право на державну соціальну підтримк у - підвищення до пенсії в розм ірі 30% мінімальної пенсії за в іком, як визначено ст. 6 Закону .
На момент звернення позива ча до суду вимоги Закону не ви конані і нарахування йому до плати до пенсії в розмірі 30% ві д мінімальної пенсії за віко м відповідачем в належному р озмірі не здійснено: у 2006-2007 рока х такі виплати не проводилис ь, а в 2008 році - виплачені у розмі рі 10% від прожиткового мінімум у.
Відповідно до ст. 46 Конститу ції України громадяни мають право на соціальний захист, щ о включає право на забезпече ння їх у разі повної, частково ї або тимчасової втрати прац ездатності, втрати годувальн ика, безробіття з незалежних від них обставин, а також у ст арості та в інших випадках, пе редбачених законом.
Таким чином, щомісячна допл ата до пенсії для дітей війни є формою соціального забезп ечення громадян, які відпові дно до спеціального закону, є дітьми війни. Тобто, фактично ця щомісячна надбавка є форм ою реалізації конституційно го права громадян, які є дітьм и війни, на соціальний захист .
Однак відповідно до Закону України «Про внесення змін д о Закону України «Про держав ний бюджет України на 2006 рік» в ід 19.01.2006 року до ст. 110 Закону Укра їни від 20.12.2005 року № 3235-IV «Про Держ авний бюджет України на 2006 рік » було внесено зміни, якими вс тановлено, що пільги дітям ві йни, передбачені аб. 7 ст. 5 Закон у України «Про соціальний за хист дітей війни», запровадж ується з 01.01.2006 року, а ст. 6 - у 2006 роц і поетапно, за результатами в иконання бюджету у першому п івріччі, у порядку, визначено му Кабінетом Міністрів Украї ни за погодженням з Комітето м Верховної Ради України з пи тань бюджету.
Кабінетом Міністрів Украї ни не було встановлено та пог оджено з Комітетом Верховної Ради України з питань бюджет у порядок виплати підвищення до пенсії дітям війни, у відпо відності до якого та в силу по ложень Закону України від 19.01.20 06 року було б зобов' язане дія ти Управління, тому підвищен ня дітям війни було поставле не в залежність від встановл ення Кабінетом Міністрів Укр аїни зазначеного вище відпов ідного порядку. Оскільки Каб інет Міністрів України в 2006 ро ці не визначив порядку випла ти надбавки до пенсії дітям в ійни, то вимоги позивача, що ст осуються 2006 року, задоволенню не підлягають.
Що стосується вимог за 2007-2008 р ік, то слід зазначити наступн е.
Дійсно, відповідно до п. 12 ст. 71 Закону України «Про Державн ий бюджет України на 2007 рік» ді я ст. 6 Закону України «Про соц іальний захист дітей війни» була зупинена.
Проте, Рішенням Конституці йного Суду України від 09.07.2007 рок у № 6-рп/07 визнано не конституці йними (в тому числі) положення п. 12 ст. 71 Закону України «Про Де ржавний бюджет України на 2007 р ік». Також суд звернув увагу п арламенту, Президенту Україн и та Уряду України про необхі дність дотримання положень с татей Конституції України, Б юджетного Кодексу України пі д час підготовки, ухвалення і введення в дію законів про Де ржбюджет.
Поряд з цим, ч. 1 ст. 6 Закону Укр аїни «Про соціальний захист дітей війни» Законом України «Про Державний бюджет Украї ни на 2008 рік та про внесення змі н до деяких законодавчих акт ів України» від 28.12.2007 року викла дена в новій редакції: дітям в ійни (крім тих, на яких поширює ться дія Закону України «Про статус ветеранів війни, гара нтії їх соціального захисту» ) до пенсії або щомісячного до вічного грошового утримання чи державної соціальної доп омоги, що виплачується заміс ть пенсії, виплачується підв ищення у розмірі надбавки, вс тановленої для учасників вій ни.
Відповідно до пункту 2 Прикі нцевих положень Закону Украї ни «Про Державний бюджет Укр аїни на 2008 рік та про внесення з мін до деяких законодавчих а ктів України» розділ II цього З акону, яким, зокрема, внесено з міни до статті 6 Закону Україн и «Про соціальний захист діт ей війни», набирає чинності з 01.01.2008 року.
За таких обставин, Закон України №107 від 28.12.2007 року «Про Д ержавний бюджет України на 2008 рік» (п. 41 розділ II) з 01.01.2008 року вст ановлював надбавку до пенсії дітям війни в розмірі 10% прожи ткового мінімуму для осіб, як і втратили працездатність.
Проте, вказані зміни, внесен і підпунктом 2 пункту 41 розділ у II Закону України від 28.12.2007 року № 107-VI (текст ст. 6 в редакції Зако ну № 107-VI (107-17) від 28.12.2007), також визнан о такими, що не відповідають К онституції України (є неконс титуційними), згідно з Рішенн ям Конституційного Суду Укра їни від 22.05.2008 року №10-рп/2008.
Відповідно до п. 5,6 резолютив ної частини рішення Конститу ційного Суду України від 09.07.2007 р оку № 6-рп/2007, рішення Конституц ійного Суду України має прею диціальне значення для судів загальної юрисдикції при ро згляді ними позовів у зв' яз ку з правовідносинами, які ви никли внаслідок дії положень статей зазначених законів, щ о визнані неконституційними . Рішення Конституційного Су ду України є обов' язковим д о виконання на території Укр аїни, остаточним і не може бут и оскаржене.
Таким чином, у зв' язку з ви знанням Конституційним Судо м України такими, що не відпов ідають Конституції України ( є неконституційними) відпові дних положень Закону України «Про Державний бюджет Украї ни на 2007 рік» та Закону України «Про Державний бюджет Украї ни на 2008 рік», якими була зупине на дія положень чинного зако нодавства України (щодо 2007 рок у), чи вони змінені в сторону о бмеження прав громадянина (щ одо 2008 року), на підставі якого позивачу не була нарахована доплата до пенсії, відповіда ч зобов' язаний здійснити пе рерахування пенсії, тобто пр ивести у відповідність з ріш еннями Конституційного Суду України розмір виплат позив ачу доплати до пенсії.
При цьому суд враховує, що в ідповідно до ст. 152 Конституці ї України, ст. 73 Закону України «Про Конституційний Суд Укр аїни» закони та інші правові акти, які за рішенням Констит уційного Суду України визнаю ться неконституційними, огол ошуються не чинними і втрача ють чинність від дня прийнят тя Конституційним Судом Укра їни рішення про їх неконстит уційність.
Також в резолютивній части ні Рішення від 22.05.2008 року №10-рп/2008 зазначено, що положення Зако ну України «Про Державний бю джет України на 2008 рік та про вн есення змін до деяких законо давчих актів України» (107-17), виз нані неконституційними, втра чають чинність з дня ухвален ня Конституційним Судом Укра їни цього Рішення.
Тобто з набранням чинності вказаними рішеннями відпові дно - з 09.07.2007 року та з 22.05.2008 року у по зивача з' явилось право на п ідвищення пенсії у встановле ному Законом розмірі.
Суд не може взяти до уваги і визначенні Постановою Кабін ету Міністрів № 530 від 28.05.2008 року розміри підвищення до пенсії дітям війни, оскільки питанн я розміру підвищення пенсій дітям війни вирішені Законом України, а тому з огляду на за гальні засади пріоритету зак онів над підзаконними актами при розрахунку підвищення п енсії застосуванню підлягає саме Закон, а не постанов а.
Відповідно до ч. 1,2 ст. 71 КАС Ук раїни кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та зап еречення, крім випадків, вста новлених статтею 72 цього Коде ксу. В адміністративних спра вах про протиправність рішен ь, дій чи бездіяльності суб' єкта владних повноважень обо в' язок щодо доказування пра вомірності свого рішення, ді ї чи бездіяльності покладаєт ься на відповідача, якщо він з аперечує проти адміністрати вного позову.
Разом з тим, нормою ст. 99 КАС У країни для звернення до адмі ністративного суду за захист ом прав, свобод та інтересів о соби встановлюється річний с трок, який, якщо не встановлен о інше, обчислюється з дня, кол и особа дізналася або повинн а була дізнатися про порушен ня своїх прав, свобод чи інтер есів.
Згідно ст. 100 Кодексу пропуще ння строку звернення до адмі ністративного суду є підстав ою для відмови у задоволенні адміністративного позову за умови, якщо на цьому наполяга є одна із сторін.
Як вбачається з матеріалів справи позивач звернувся до суду 23.07.2009 року.
За таких обставин позиваче м пропущений строк звернення до адміністративного суду, в изначеного КАС України, щодо вимог про зобов' язання нар ахувати та виплатити доплату до пенсії в розмірі 30 % мінімал ьної пенсії за віком відпові дно до ст. 6 Закону України «Пр о соціальний захист дітей ві йни» за період з 09.07.2007 року до 31.12.2 007 року та за період 22.05.2008 року - 30.06. 2008 року, на чому наполягав пред ставник відповідача, і поваж ність причин його пропуску п озивачем не була суду доведе на.
Таким чином, суд дійшов висн овку, що викладені в позовній заяві доводи позивача є обгр унтованими та відповідно так ими, що підлягають задоволен ню частково з врахуванням ст року звернення до суду з позо вом за захистом прав, свобод т а інтересів за період з 01.07.2008 ро ку по 31.12.2008 року згідно ст. 6 Закон у України «Про соціальний за хист дітей війни» (в редакції від 09.07.2007 року) та за вирахуванн ям здійснених відповідачем з а цей період виплат підвищен ня до пенсії.
За змістом ст. 6 Закону Украї ни «Про соціальний захист ді тей війни» (в редакції від 09.07.2007 року) дітям війни пенсії або щ омісячне довічне грошове утр имання чи державна соціальна допомога, що виплачується за мість пенсії, підвищується н а 30 відсотків мінімальної пен сії за віком. Частиною 3 ст. 46 Ко нституції України встановле но, що пенсії, інші види соціал ьних виплат та допомоги, що є о сновним джерелом існування, мають забезпечувати рівень ж иття, не нижчий від прожитков ого мінімуму, встановленого законом.
У відповідності до положен ь ст. 46 Конституції України пр ийнято Закон України «Пр о прожитковий мінімум» (№ 966-XIV в ід 15.07.1999 року). Цей Закон дає визначення прожитковому мін імуму, закладає правову осно ву для його встановлення, зат вердження та врахування при реалізації державою констит уційної гарантії громадян на достатній життєвий рівень.
Частиною 2 ст. 1 Закону Україн и «Про прожитковий мінімум» встановлено, що прожитковий мінімум визначається нормат ивним методом у розрахунку н а місяць на одну особу, а також окремо для тих, хто відносить ся до основних соціальних і д емографічних груп населення : дітей віком до 6 років; дітей в іком від 6 до 18 років; працездат них осіб; осіб, які втратили пр ацездатність.
Статтею 2 вказаного закону в изначено, що прожитковий мін імум застосовується, зокрема , для встановлення розмірів м інімальної заробітної плати та мінімальної пенсії за вік ом, визначення розмірів соці альної допомоги, допомоги сі м' ям з дітьми, допомоги по бе зробіттю, а також стипендій т а інших соціальних виплат ви ходячи з вимог Конституції У країни та законів України; фо рмування Державного бюджету України та місцевих бюджеті в.
Тобто, з вищезазначеного ви пливає, що прожитковий мінім ум є базою для розрахунку мін імальної заробітної плати, м інімальної пенсії за віком, і нших соціальних виплат виход ячи з вимог Конституції Укра їни та законів України, та ґру нтується зокрема на ч. 3 ст. 46 Ко нституції, у відповідності д о якої пенсії, інші види соціа льних виплат та допомоги не м ожуть бути нижчими ніж прожи тковий мінімум, встановлений законом.
Враховуючи викладене, в кон тексті положень ст. 6 Закону Ук раїни «Про соціальний захист дітей війни» (в редакції від 0 9.07.2007 року) та ч. 1 ст. 28 Закону Украї ни «Про загальнообов' язков е державне пенсійне страхува ння», суд вважає за можливе за стосувати для визначення роз міру щомісячної доплати до м інімальної пенсії за віком р озмір прожиткового мінімуму , оскільки в даному випадку мі німальний розмір пенсії за в іком використовується лише я к коефіцієнт для визначення розміру щомісячної доплати д о пенсії, що на думку суду, не с уперечить вимогам ст. 28 Закону України «Про загальнообов' язкове державне пенсійне стр ахування».
Згідно з Законом України «П ро Державний бюджет України на 2008 рік» прожитковий мініму м для осіб, які втратили праце здатність, становить: з 1 січня - 470,00 грн., з 1 квітня - 481,00 грн., з 1 лип ня - 482,00 грн., з 1 жовтня - 498,00 грн.
Разом з тим, суд вважає що не підлягають задоволенню позо вні вимоги про виплату відпо відачем невиплаченої надбав ки з урахуванням індексації внаслідок інфляції.
Відповідно до положень Зак ону України «Про індексацію грошових доходів населення» за 1282-ХІІ від 03.07.1991 року та п. 2 Пост анови КМ України від 17 липня 2003 року № 1078 «Про затвердження По рядку проведення індексації грошових доходів населення» , на які посилається позивач, і ндексації підлягають грошов і доходи громадян, одержані в гривнях на території Україн и, які не мають разового харак теру, в тому числі пенсії (з ур ахуванням надбавок, доплат, п ідвищення до пенсії, додатко вої пенсії, цільової грошово ї допомоги на прожиття, держа вної допомоги та компенсацій них виплат, крім тих, які зазна чені у пункті 3 цього Порядку), щомісячне довічне грошове у тримання, що виплачується за мість пенсії.
Згідно п. 3 Порядку до об' єк тів індексації, визначених у пункті 2, не відносяться, зокр ема: соціальні виплати, які ви значаються залежно від прожи ткового мінімуму (пенсії, обч ислені з урахуванням абзацу першого частини першої статт і 28 Закону України «Про загаль нообов' язкове державне пен сійне страхування»; додатков а пенсія, підвищення, компенс аційні виплати, надбавки та і нші доплати до пенсії, які виз начаються залежно від прожит кового мінімуму).
Як встановлено вище, розмір соціальної надбавки до пенс ії дітям війни визначається саме з прожиткового мінімуму (30% його розміру), а тому дана на дбавка до пенсії не є об' єкт ом індексації в розумінні вк азаних вище нормативних акті в, у зв' язку з чим вимога про індексацію не ґрунтується на законі.
Враховуючи вищенаведене, с уд прийшов до висновку про ча сткове задоволення заявлени х позовних вимог.
Виходячи з правил ч. 1 ст. 94 КАС України, якщо судове рішення ухвалене на користь сторони , яка нею суб' єктом владних п овноважень, суд присуджує вс і здійснені нею документальн о підтверджені судові витрат и з Державного бюджету Украї ни (або відповідного місцево го бюджету, якщо іншою сторон ою був орган місцевого самов рядування, його посадова чи с лужбова особа).
Керуючись Конституцією Ук раїни, Законом України «Про с оціальний захист дітей війни », Законом України «Про індек сацію грошових доходів насел ення», Законом України «Про з агальнообов' язкове держав не пенсійне страхування», Рі шенням Конституційного Суду України від 09.07.2007 року, Рішення м Конституційного Суду Украї ни від 22.05.2008 року, ст. ст. 9,69-71,94,97,99,100,121,158- 163 КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Позов ОСОБА_1 до Управл іння пенсійного фонду Україн и в Солом' янському районі м . Києва про визнання дій проти правними та зобов' язання на рахувати до виплати державну соціальну допомогу як дитин і війни задовольнити частков о.
Визнати дії Управління пен сійного фонду України в Соло м' янському районі м. Києва щ одо відмови в нарахуванні не сплаченої ОСОБА_1 державн ої соціальної допомоги проти правними.
Зобов' язати Управління п енсійного фонду України в Со лом' янському районі м. Києв а нарахувати та виплатити О СОБА_1 надбавку, передбачен у ст. 6 Закону України «Про соц іальний захист дітей війни» у розмірі 30 % мінімальної пенс ії за віком, виходячи з розрах унку прожиткового мінімуму д ля осіб, які втратили працезд атність, визначеного Законом України «Про загальнообов' язкове державне пенсійне стр ахування», за період часу з 01 л ипня 2008 року по 31 грудня 2008 року, з а виключенням здійснених Упр авлінням пенсійного фонду Ук раїни в Солом' янському райо ні м. Києва за цей період таких виплат.
В задоволенні решти позовн их вимог відмовити.
Стягнути з Державного бюдж ету України на користь ОСОБ А_1 судові витрати у сумі - 3,40 г рн.
Постанова може бути оскарж ена до Апеляційного адмініст ративного суду м. Києва протя гом 20 днів після подачі заяви про апеляційне оскарження, я ка подається протягом 10 днів з дня проголошення постанови.
Суд | Солом'янський районний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 12.08.2009 |
Оприлюднено | 07.10.2010 |
Номер документу | 10732341 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Солом'янський районний суд міста Києва
Калініченко О.Б.
Адміністративне
Добропільський міськрайонний суд Донецької області
Діденко Сергій Олександрович
Адміністративне
Білопільський районний суд Сумської області
Терещенко Ольга Іванівна
Адміністративне
Чугуївський міський суд Харківської області
Рєзнікова Світлана Сергіївна
Адміністративне
Світловодський міськрайонний суд Кіровоградської області
Широкоряд Р.В.
Адміністративне
Світловодський міськрайонний суд Кіровоградської області
Широкоряд Р.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні