Справа № 2-а-2547/2009 рік
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
16 грудня 2009 року
Чугуївський міський суд Х арківської області в складі:
головуючої судді - Рєзни кової С.С.,
при секретарі - Андрєєво ї В.В.
розглянувши в порядку пис ьмового провадження у м.Чугу їві Харківської області адмі ністративну справу за позово м ОСОБА_1 до Управління Пе нсійного фонду України в Чуг уївському районі Харківсько ї області про стягнення щомі сячної державної соціальної допомоги «дітям війни»,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 (надалі-позива ч) 15.10.2009 року звернувся до Чугуї вського міського суду Харків ської області з адміністрати вним позовом до Управління п енсійного фонду України в Чу гуївському районі Харківськ ої області (надалі-відповіда ч), в якому просив відновити пр опущений строк для звернення з позовом до суду за захистом порушених прав, свобод і інте ресів за період з 01 січня 2006 рок у до 31 грудня 2007 року та зобов' язати відповідача здійснити перерахунок пенсії з підвищ енням її на 30 відсотків мініма льної пенсії за віком, провес ти відповідні нарахування і виплатити недоплачену йому, як дитині війни, щомісячну де ржавну соціальну допомогу за період з 01 січня 2006 року до 31 гру дня 2007 року.
В обґрунтування позовних в имог позивач посилався на те , що відповідно до статті 1 Зак ону України № 2195-ІV від 18 листопа да 2004 року «Про соціальний зах ист дітей війни», є дитиною ві йни. Всупереч діючого законо давства відповідачем протяг ом 2006-2007 років йому не виплачува лася доплата до пенсії в розм ірі 30 відсотків від мінімальн ої пенсії за віком.
Розмір допомоги у відповід ності до ст. 6 Закону України с кладає 30% мінімальної пенсії з а віком згідно ст. 28 Закону Укр аїни «Про загальнообов' язк ове державне пенсійне страху вання» встановлюється в розм ірі прожиткового мінімуму дл я осіб, які втратили працезда тність. Прожитковий мінімум для осіб, що втратили працезд атність, складає: з 01 січня 2006 ро ку - 350 грн., з 01 квітня 2006 року - 359 грн., з 01 жовтня 2006 року - 366 грн ., з 01 січня 2007 року - 380 грн., з 01 кві тня 2007 року - 406 грн., з 01 жовтня 2007 року - 411 грн. Позивач вважає д ії відповідача такими, що не в ідповідають вимогам ст. 6 Зако ну України «Про соціальний з ахист дітей війни», порушуют ь його конституційні права н а гарантовані державою матер іальну підтримку дітям війни . Відповідач керуючись норма ми законів, які визнані некон ституційними рішенням Конст итуційного Суду України від 09.07.2007року № 6-рп/2007 року, невірно на рахував та встановив позивач у розмір сум, гарантованих де ржавою. Своїми діями відпові дач грубо порушив його права , тому він звернувся з вищезаз наченим позовом до суду.
Позивач у судове засідання не з' явився, надавши суду кл опотання про розгляд справи за його відсутності, просив п озов задовольнити, посилаючи сь на підстави, зазначені в по зовній заяві.
Представник відповідача у судове засідання не з' явив ся, надавши суду клопотання п ро розгляд справи за його її в ідсутності, просив відмовити в задоволенні позовних вимо г, в запереченнях посилався н а те, що згідно ст. 110 Закону Укр аїни «Про Державний бюджет У країни на 2006 рік» від 20.12.2005 № 3235-ІV б уло встановлено, що дія ст. 6 За кону України «Про соціальний захист дітей війни» повинна була запровадитися у 2006 році п оетапно, за результатами вик онання бюджету у першому пів річчі, у порядку, визначеному Кабінетом міністрів Укр аїни за погодженням з Коміте том Верховної Ради України з питань бюджету, але протягом 2006 року вищевказаних змін до з аконодавства не було. Пункто м 12 ст. 71 ЗУ «Про Державний бюдж ет України на 2007 рік» від 19.12.2006 № 48 9 - V, дію ст. 6 Закону України «П ро соціальний захист дітей в ійни» № 2195 зупинено на 2007 рік з у рахуванням положень ст..111 цьо го Закону, яка передбачає, що у 2007 року підвищення до пенсії а бо щомісячного довічного гро шового утримання чи державно ї соціальної допомоги, яка ви плачується замість пенсії, в ідповідно до ст..6 ЗУ «Про соці альний захист дітей війни» в иплачується особам, які є інв алідами, у розмірі 50 відсотків від розміру надбавки, встано вленої для учасників війни.
Отже, немає законних підста в для призначення та виплати підвищення як дитині війни д о пенсії за період з 01.01.2006 року п о 31.12.2007 року. Законом України «П ро Державний бюджет на 2008 рік т а внесення змін до деяких зак онодавчих актів України» пер едбачено, що дітям війни до пе нсії або щомісячного довічно го грошового утримання чи де ржавної соціальної допомоги , що виплачується замість пен сії, виплачуватиметься підви щення незалежно від встановл ення інвалідності та у розмі рі, встановленому для учасни ків війни (10 відсотків прожитк ового мінімуму для осіб, які в тратили працездатність).
Рішенням Конституційного Суду України № 10-рп/2008 від 22.05.2008 ро ку вищезазначені зміни визна ні неконституційними.
З 22.05.2008 року набрала чинності Постанова «Деякі питання со ціального захисту окремих ка тегорій громадян» № 530 від 28.05.2008 р оку, де з метою збереження рів ня соціального захисту окрем их категорій громадян у п.8 К абінету Міністрів України постановив, що дітям війни (кр ім тих, на яких поширюється ді я Законів України «Про стату с ветеранів війни, гарантії ї х соціального захисту» та «П ро жертв нацистського пересл ідування») до пенсії або щомі сячного довічного грошового утримання чи державної соці альної допомоги виплачуєтьс я замість пенсії, підвищення провадиться у таких розміра х: з 22 травня 2008 року - 48,10 грн., з 01 л ипня 2008 року - 48,20 грн. та з жовтн я 2008 року - 49,80 грн. Пенсійний фо нд України діє на підставі По ложення про Пенсійний фонд У країни, затвердженого Указом Президента України від 01.03.2001 ро ку № 121,2001 та здійснює згідно п. 15 П оложення свої повноваження б езпосередньо через створені в установленому порядку йог о територіальні управління. Відповідно до п. 3 Положення ос новним із завдань ПФУ є ефект ивне використання коштів Пен сійного фонду України, вказа ним Положенням визначається вичерпний перелік напрямів використання коштів Пенсійн ого фонду України, при цьому з гідно п. 10 Положення, кошти Пен сійного фонду України викори стовуються виключно за призн аченням і вилученню не підля гають. Реалізація нормативни х приписів і пенсійних прогр ам здійснюється шляхом фінан сування пенсійних виплат за рахунок чітко визначених при бутковою частиною бюджету Пе нсійного фонду України. Бюдж ет пенсійного фонду України щорічно затверджується Ка бінетом Міністрів України . На даний час пенсію позивачу нарахована правильно, оскіл ьки в самому Законі України « Про соціальний захист дітей війни» не визначено величини мінімальної пенсії за віком для здійснення розрахунку в ідповідного підвищення особ ам, які мають статус «Діти вій ни», а також відсутній механі зм реалізації положень ст..6 За кону № 2195.
Одночасно, представник від повідача зазначила, що позив ач пропустив строк звернення з адміністративним позовом до суду визначений ч. 2 ст. 99 КАС України.
За наявності клопотання вс іх осіб, які беруть участь у сп раві, судовий розгляд справи здійснюється в порядку пись мового провадження, що ві дповідає положенням ч.3 ст.122 КА С України.
Суд, з' ясувавши зміст позо вних вимог та заперечення на позов, вивчивши та дослідивш и наявні докази, вважає, що поз овні вимоги підлягають частк овому задоволенню з наступни х підстав.
Встановлено, що позивач О СОБА_3, ІНФОРМАЦІЯ_1, пере буває на обліку у відповідач а - Управління Пенсійного фон ду України в Чугуївському ра йоні Харківської області і є особою, на яку поширюється ді я абзацу 1 статті 1 Закону Укра їни «Про соціальний захист д ітей війни» № 2195-IV від 18 листопад а 2004 року, та має статус «дитини війни», що підтверджується п освідченням НОМЕР_1 з пост авленням в ньому штампом «Ди тина війни» (а.с. 5).
Згідно статті 6 Закону № 2195-IV д ітям війни пенсії або щоміся чне довічне грошове утриманн я чи державна соціальна допо мога що виплачується замість пенсії, підвищуються на 30 від сотків мінімальної пенсії за віком. Редакція цієї статті н абрала чинності з 01 січня 2006 ро ку.
Щодо вимог позивача про під вищення пенсії у 2006 році, суд ви ходить з наступного.
Дію статті 6 цього Закону бу ло зупинено на 2006 рік відповід но до п. 17 ст. 77 Закону України «П ро Державний бюджет України на 2006 рік» від 20 грудня 2005 року № 3 235-IV. Проте, Законом України від 22 березня 2006 року № 3367-IV «Про внес ення змін до Закону України « Про Державний бюджет України на 2006 рік» було внесені зміни т а виключено п.17 ст.77 зазначеног о закону. Ці зміни набули зако нної сили через 10 діб після оп ублікування 22 березня, тобто 0 2 квітня 2006 року було відновлен о дію ст. 6 в редакції від 01 січн я 2006 року. Разом з тим, відповід но до вимог ст. 110 Закону Україн и «Про Державний бюджет Укра їни на 2006 рік» від 20 грудня 2005 рок у (зі змінами, внесеними 19 січн я 2006 року) зазначене підвищенн я в 2006 році повинно було запров аджуватися поетапно за резул ьтатами виконання бюджету у першому півріччі згідно з по рядком, який мав бути визначе ний Кабінетом Міністрів України та погоджений Коміт етом Верховної Ради України з питань бюджету. Але Кабін ет міністрів України у 2006 ро ці так і не визначив порядку в иплати 30% надбавки до пенсії « дітям війни», що у свою чергу в иключало можливість збільше ння пенсії «дітям війни». Згі дно довідки відповідача, під вищення пенсії позивачу у 2006-200 7 роках як «дитині війні» не зд ійснювалося. На підставі вик ладеного, суд приходить до ви сновку, що вимоги позивача, як і стосуються вимог про випла ту надбавки до пенсії у 2006 році задоволенню не підлягають, о скільки вони не ґрунтуються на законі.
Щодо вимог позивача по випл атам за 2007 рік, суд виходить з н аступного.
Дію ст. 6 Закону на 2007 рік було зупинено ст.111 Закону України від 19 грудня 2006 року «Про Держа вний бюджет України на 2007 рік» (з урахуванням положень п. 12 ст . 71 цього Закону) та визначено, щ о у 2007 році підвищення до пенсі ї відповідно до ст. 6 Закону, ви плачується особам, які є інва лідами (крім тих, на яких пошир юється дія Закону України «П ро статус ветеранів війни, га рантії їх соціального захист у») у розмірі 50% від розміру над бавки, встановленої для учас ників війни. Разом з тим, Рішен ням Конституційного суду Укр аїни від 09 липня 2007 року № 6-рп/2007 (с права про соціальні гарантії громадян) визнані неконстит уційними положення п. 12 ст. 71 За кону України «Про Державний бюджет України на 2007 рік» щодо зупинення дії на 2007 рік ст.6 Зак ону. Таким чином, відновлено д ію ст.6 Закону України № 2195-IV.
Рішення Конституційного С уду України у цій справі має п реюдиціальне значення для су дів загальної юрисдикції при розгляді ними позовів у зв'яз ку з правовідносинами, які ви никли внаслідок дії положень статей зазначеного закону, щ о визнані неконституційними .
Рішення Конституційного С уду України є обов'язковим до виконання на території Укра їни, остаточним і не може бути оскаржене.
Відповідно до ч.2 ст.152 Консти туції України закони, інші пр авові акти або їх окремі поло ження, що визнані неконститу ційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційн им Судом України рішення про їх неконституційність .
Отже, управління Пенсійног о фонду України повинно було зробити перерахунок пенсії позивачу, починаючи з липня 200 7 року. Підстави для перерахун ку за період з січня по 09 липня 2007 року - були відсутні.
Згідно з частиною 1 статті 28 з акону України «Про загальноо бов' язкове державне пенсій не страхування» від 09.07.2003 року № 1058- IV, мінімальний розмір пенсі ї за віком встановлюється у р озмірі прожиткового мінімум у для осіб, які втратили праце здатність, визначеного закон ом.
Суд вважає за необхідне при йняти у своїх висновках поня ття «мінімальна пенсія за ві ком», про яке йдеться у ст. 28 зак ону України «Про загальнообо в' язкове державне пенсійне страхування», оскільки саме це правове визначення засто совується виключно в діях ві дповідача під час визначення пенсій громадянам та їх приз начення. Положення ст. 28 Закон у України «Про загальнообов' язкове державне пенсійне стр ахування» не є перешкодою дл я застосування даної величин и (мінімального розміру пенс ії за віком) до обрахування ін ших пенсій чи доплат, пов' яз аних з мінімальною пенсією з а віком, оскільки чинним зако нодавством не встановлено ін шого, крім передбаченого час тиною першою статті, мінімал ьного розміру пенсії за віко м.
Так, згідно з частиною 1 стат ті 62 Закону України від 19.12.2006 рок у № 489-V «Про Державний бюджет Ук раїни на 2007 рік» прожитковий м інімум для осіб, які втратили працездатність, на 2007 рік затв ерджений у наступному розмір і: з 01 січня - 380 грн., з 01 квітня - 406 грн., з 01 жовтня - 411 грн.
Відповідно до частини 3 стат ті 62 Закону України від 19.12.2006 рок у № 489-V «Про Державний бюджет Ук раїни на 2007 рік» встановлено, щ о для визначення мінімальног о розміру пенсії за віком від повідно до абзацу першого ча стини першої статті 28 Закону У країни «Про загальнообов' я зкове державне пенсійне стра хування» від 09.07.2003 року № 1058 з 1 кві тня та з 1 жовтня 2007 року застос овується прожитковий мініму м для осіб, які втратили праце здатність, визначений абзацо м п' ятим частини першої ціє ї статті, збільшений на 1 відсо ток.
Крім того, згідно ч. 2 ст. 85 Зако ну України «Про пенсійне заб езпечення» від 05.11.1991 року № 1788-ХІ І (з наступними змінами та доп овненнями) виплата пенсій пр оводиться за поточний місяць загальною сумою у встановле ні строки, але не пізніше 25 чис ла місяця, за який виплачуєть ся пенсія.
Таким чином, відповідач пов инен був підвищити пенсію, по чинаючи з 9 липня по 31 грудня 2007 р оку в наступних розмірах:
- за липень: [(406 грн. + 1%) * 30%] / 31 * 23 дня = 123,02 / 31 * 23 = 91,27 грн.;
- за серпень - вересень: [(406 гр н. +1%) * 30%] * 2 міс. = (410,06 * 30%) * 2 = 123,02 * 2 = 246,04 грн.;
- за жовтень - грудень: [(411 грн . +1%) * 30%] * 3 = 415,11 грн. * 30% * 3 = 124,53 * 3 = 373,59 грн.
Підстави для перерахунку за період з січня по липень 2007 року були відсутні, оскільки позивач не надав доказів, що в ін є інвалідом і йому повинні підвищити пенсію відповідно до ст.6 Закону у розмірі 50% від р озміру надбавки, встановлено ї для учасників війни.
Доводи представника відпо відача стосовно того, що відп овідно до вимог ст.28 Закону Ук раїни «Про загальнообов' яз кове державне пенсійне страх ування» мінімальний розмір п енсії за віком, як розрахунко ва величина застосовується л ише до правовідносин, що регу люються цим законом, і до тако ї категорії громадян як «діт и війни» не застосовується, а згідно ст.7 Закону фінансове з абезпечення державних соціа льних гарантій «дітей війни» здійснюється за рахунок кош тів Державного бюджету Украї ни і Пенсійний фонд України н е повинен нести відповідальн ість за позовами вказаної ка тегорії громадян - є хибним та спростовані вищенаведени ми висновками.
Суд зауважує, що реалізація особою права, яке пов' язане з отриманням бюджетних кошт ів, котра базується на спеціа льних та чинних на час виникн ення спірних правовідносин н ормативно-правових актів нац іонального законодавства, не може бути поставлена у залеж ність від бюджетних асигнува нь, тобто посилання органами державної влади на відсутні сть коштів, як на причину неви конання своїх зобов' язань, судом не приймаються до уваг и. Так, у справі «Кечко проти У країни» Європейський суд з п рав людини констатував, що не приймає аргумент Уряду, щодо бюджетних асигнувань, оскіл ьки органи державної влади н е можуть посилатись на відсу тність коштів, як на причину н евиконання своїх зобов' яза нь. Суди не повинні приймати д о уваги обставини, коли з набу ттям чинності певним законом , його нормами призупиняєтьс я дія положень закону, що був п рийнятий раніше. І тому до спі рних правовідносин застосов ується закон, що діяв на момен т виникнення у особи відпові дного права.
Твердження представника в ідповідача про те, що позивач пропустив строк для звернен ня до суду з даним позовом, суд не приймає до уваги, оскільки відповідно до ч. 2 ст. 87 Закону У країни «Про пенсійне забезпе чення» № 1931-ХХІ від 6 грудня 1991 ро ку (з наступними змінами) сума пенсії, не одержані своєчасн о з вини органу, що призначає а бо виплачує пенсію, виплачує ться за минулий час без обмеж ення будь-яким строком. Таким чином, доводи представника в ідповідача про пропуск строк у звернення позивача до суду з його вимогами про перераху нок та виплату недоотриманої пенсії не ґрунтується на зак оні, тому є безпідставними. Пр и цьому, зауважує на те, що пре дметом оскарження є неправом ірність дій відповідача щодо не здійснення нарахування д оплати до пенсії та її виплат і не в повному обсязі, тобто ці позовні вимоги нерозривно п ов' язані між собою.
Таким чином, суд вважає за н еобхідне зобов' язати відпо відача здійснити перерахуно к та виплатити позивачу надб авку до пенсії згідно ст.6 Зако ну України «Про соціальний з ахист дітей війни» та частин и 1 статті 28 Закону України «Пр о загальнообов' язкове держ авне пенсійне страхування» в ід 09.07.2003 року за період з 09 липня по 31 грудня 2007 року у розмірі 30 % м інімальної пенсії за віком з урахуванням різниці, яка бул а виплачена у цей період пози вачу у меншому розмірі ніж пе редбачено зазначеними норма ми закону або не виплачена.
Пенсійний фонд України діє відповідно до Положення «Пр о Пенсійний фонд України» і з дійснює свої повноваження на підставі п. 15 зазначеного пол оження через створені в уста новленому порядку територіа льні управління. відповідно до Закону України «Про загал ьнообов' язкове державне пе нсійне страхування» рішення , щодо призначення, нарахуван ня, перерахунок пенсії прийм аються територіальними орга нами Пенсійного фонду Україн и за місцем проживання пенсі онерів.
Таким чином, обов' язок по н арахуванню та виплаті доплат и до пенсії позивача, передба ченої ст. 6 Закону покладено на відповідні територіальні уп равління за місцем проживанн я позивача.
Отже, зібрані у справі доказ и та їх наявна оцінка вказуют ь на наявність підстав для ч асткового задоволення вимог позивача.
На підставі викладеного, ке руючись ст. ст. 6, 22, 46,152 ч. 2 Конститу ції України ст. ст. 1-4, 6-9, 10-12, 17, 71, 72, 94, 99, 158-163, 167, 186, 254 Кодексу адміністрати вного судочинства України, с т.ст. 6,7 Закону України «Про со ціальний захист дітей війни» від 18 листопада 2004 року № 21 95-IV, Законом України «Про Д ержавний бюджет на 2006 рік» від 20.12.2005 року Законом України «Про внесення змін до Закону Укра їни «Про Державний бюдже т на 2006 рік» від 19.01.2006 року , Законом України «Про держа вний бюджет на 2007 рік» від 19 гру дня 2006 року № 486-V, Р ішенн ями Конституційного Суду Укр аїни від 09 липня 2007 року за № 6-рп /2007 року, ст. 28 Закону України «Пр о загальнообов' язкове держ авне пенсійне страхування» в ід 09 липня 2003 року № 1058, Полож енням про Пенсійний фонд Укр аїни, затвердженим Указом Пр езидента України від 01.03.2001 року за № 121/2001 , суд -
ПОСТАНОВИВ:
Позовні вимоги О СОБА_1 до Управління Пенсій ного фонду України в Чугуївс ькому районі Харківської обл асті про стягнення щомісячно ї державної соціальної допом оги дітям війни - задовольнит и частково.
Визнати дії Управління Пе нсійного фонду України в Чуг уївському районі Харківсько ї області (63503, вул.Леонова,4-а, м. Ч угуїв Харківської області), щ одо нездійснення перерахунк у та виплати ОСОБА_1 підви щення до пенсії відповідно д о ст.6 Закону України «Про соці альний захист дітей війни» з а період з 09 липня по 31 грудня 2007 року, в розмірі 30 відсотків мі німальної пенсії за віком - неправомірними.
Зобов' язати Управління П енсійного фонду України в Чу гуївському районі Харківськ ої області (63503, вул.Леонова,4-а, м . Чугуїв Харківської області ) здійснити перерахунок та ви платити на користь ОСОБА_1 (63524 АДРЕСА_1) підвищення до пенсії відповідно до ст.6 Зако ну України «Про соціальний з ахист дітей війни» та частин и 1 статті 28 Закону України «Пр о загальнообов' язкове держ авне пенсійне страхування» з а період з 09 липня 2007 року по 31 гр удня 2007 року, з урахуванням рі зниці, яка була виплачена у це й період позивачу у меншому р озмірі ніж передбачено зазна ченими нормами закону або не виплачена.
У задоволенні позовних вим ог, щодо перерахунку та випла ти підвищення до пенсії відп овідно до ст.6 Закону України « Про соціальний захист дітей війни» за 2006 рік, за період з 01 сі чня 2007 року по 09 липня 2007 року в ро змірі 30 відсотків мінімально ї пенсії за віком - відмовит и.
Постанова може бути оскарж ена до Харківського апеляцій ного адміністративного суду через Чугуївський міський с уд Харківської області шляхо м подання заяви про апеляцій не оскарження протягом десят и днів з дня проголошення пос танови та поданням після цьо го протягом двадцяти днів ап еляційної скарги, або в поряд ку, визначеному ч. 5 ст. 186 КАС Укр аїни.
Суддя -
Суд | Чугуївський міський суд Харківської області |
Дата ухвалення рішення | 16.12.2009 |
Оприлюднено | 24.12.2009 |
Номер документу | 7144277 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Добропільський міськрайонний суд Донецької області
Діденко Сергій Олександрович
Адміністративне
Білопільський районний суд Сумської області
Терещенко Ольга Іванівна
Адміністративне
Чугуївський міський суд Харківської області
Рєзнікова Світлана Сергіївна
Адміністративне
Світловодський міськрайонний суд Кіровоградської області
Широкоряд Р.В.
Адміністративне
Світловодський міськрайонний суд Кіровоградської області
Широкоряд Р.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні