Рішення
від 25.11.2022 по справі 440/27/19
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25 листопада 2022 року м. ПолтаваСправа № 440/27/19

Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Бойка С.С., Суддя Полтавського окружного адміністративного суду Бойко С.С., розглянувши в письмовому провадженні справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Управління ліцензування і контролю якості надання медичної допомоги в МОЗ України, Міністерства охорони здоров`я України, треті особи: Комунальне медичне підприємство Лікарня Придніпровська та Приватне підприємство Медівайс про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В:

02 січня 2019 року ОСОБА_1 звернулася до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою, з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог, до Управління ліцензування і контролю якості надання медичної допомоги в МОЗ України, Міністерства охорони здоров`я України, треті особи: Комунальне медичне підприємство Лікарня Придніпровська та Приватне підприємство Медівайс про визнання не законною бездіяльності Управління ліцензування та контролю якості надання медичної допомоги Міністерства охорони здоров`я України щодо відмови у проведенні позапланової перевірки господарської діяльності Комунального медичного підприємства Лікарня Придніпровська керівник ОСОБА_2 ; визнання не законною бездіяльності Управління ліцензування та контролю якості надання медичної допомоги Міністерства охорони здоров`я України щодо відмови у проведенні позапланової перевірки господарської діяльності з медичної практики Приватного підприємства Медівайс керівник ОСОБА_3 ; зобов`язання Управління ліцензування та контролю якості надання медичної допомоги Міністерства охорони здоров`я України провести позапланову перевірку господарської діяльності з медичної практики Комунального медичного підприємства Лікарня Придніпровська ОСОБА_2 з дотриманням вимог Закону України "Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності ( в присутності ОСОБА_1 ); зобов`язання Управління ліцензування та контролю якості надання медичної допомоги Міністерства охорони здоров`я України провести позапланову перевірки господарської діяльності з медичної практики ПП Медівайс керівник ОСОБА_3 з дотриманням вимог Закону України "Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" (в присутності ОСОБА_1 ).

Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 18.06.2019 у задоволенні позову ОСОБА_1 до Управління ліцензування і контролю якості надання медичної допомоги в МОЗ України, Міністерства охорони здоров`я України, треті особи: Комунальне медичне підприємство Лікарня Придніпровська та Приватне підприємство Медівайс про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії відмовлено.

Постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 15 січня 2020 року рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 18 червня 2019 року по справі № 440/27/19 залишено без змін.

Постановою Верховного Суду від 06 квітня 2022 року рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 18 червня 2019 року та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 16 січня 2020 року в справі №440/27/19 скасовано, а справу №440/27/19 направлено на новий розгляд до суду першої інстанції.

Справа надійшла до Полтавського окружного адміністративного суду 09 травня 2022 року.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 17 травня 2022 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі, постановлено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження, без виклику учасників справи.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 15 червня 2022 року клопотання представника відповідача про розгляд справи в порядку загального позовного провадження задоволено, у справі №440 27/19 призначено підготовче судове засідання на 21 липня 2022 року.

Від Міністерства охорони здоров`я надійшли відзиви у якому представник відповідача просить відмовити позивачу у задоволенні позову, зазначаючи, що проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) здійснюється на підставі обґрунтованого звернення фізичної особи про порушення суб`єктом господарювання її законних прав, що повинно доводити доцільність проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю). Проте, звернення позивача не містили відповідних обґрунтувань про порушення Комунальним медичним підприємством "Лікарня Придніпровська" та Приватним підприємством "Медівайс" її законних прав, що повинна доводити доцільність проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю). Проте, враховуючи неодноразові звернення позивача та розумінні того, що людина , її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканість і безпека визнаються в Україні найвищою соц2іальною цінністю та кожна людина має природне невід`ємне і непорушне право на здоров`я, Міністерством вирішено питання про доцільність включення комунального медичного підприємства «Лікарня Придністровська» та Приватне підприємство «МЕДІВАЙС» в перелік суб`єктів господарювання, які підлягають плановим заходам державного нагляду (контролю) у 2019 році, про що проінформовано листом від 18.10.2018 №17-06/Г-13382, Г-13384-зв. Також Наказом МОЗ України від 28.11.2018 №2218 затверджено річний план здійснення заходів державного нагляду (контролю) Міністерством охорони здоров`я України на 2019 рік, розміщений на офіційному веб-сайті МОЗ України. 10 липня 2019 року Міністерством охорони здоров`я України складено за результатами проведення планового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері господарської діляьності з медичної практики, що підлягає ліцензуванню акт №17/79 щодо перевірки Приватного підприємства «МЕДІВАЙС» та акт №17/81 щодо перевірки Комунального медичного підприємства «Лікарня Придніпровська». Отже, права позивача не були порушені, а Міністерство охорони здоров`я України діяло на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачений Конституцією, тому позовні вимоги є безпідставними та необґрунтованими, а позов таким, що не підлягає задоволенню/том 1 а.с. 113-124, т.6 а.с.2 6/.

У письмових поясненнях треті особи наголошували на тому, що ніяким чином не порушили права позивача на безоплатне медичне обслуговування, оскільки громадяни самі вирішують яким видом послуг користуватися. Стверджували, що комісією Міністерства здоров`я України проведені перевірки за заявою ОСОБА_1 , порушення на які вона вказувала не виявлені, що підтверджується актами перевірки №17/81 від 10.07.2019 та №17/79 від 10.07.2019 /том 2 а.с. 70-89, том 5 а.с. 205 - 250/.

21 липня 2022 року сторони у підготовче судове засідання не з`явилися, про дату, час та місце повідомлені належним чином, 21.07.2022 через канцелярію суду представник відповідача подав клопотання про призначення судового засідання в режимі відеоконференції, протокольною ухвалою суд відмовив у задоволенні клопотання представника відповідача, підготовче судове засідання відкладено до 09.08.2022 /том 6 а.с.146/.

09 серпня 2022 року суд відклав підготовче судове засідання до 08.09.2022 , у зв`язку з неявкою сторін, про дату, час та місце повідомлені належним чином, причини неявки не відомі /том 6 а.с.167/.

08 вересня 2022 року у підготовче судове засідання учасники справи не з`явилися, належним чином повідомлялися про розгляд справи, позивач заявила клопотання про розгляд справи без її участі, представник КМП «Лікарня Придніпровська» подав клопотання про проведення судового засідання без його участі та закриття підготовчого судового засідання. Протокольною ухвалою закрито підготовче провадження, призначено справу до судового розгляду по суті на 20.09.2022 року / том 6 а.с. 198/.

20 вересня 2022 року судове засідання відкладено до 06.10.2022, у зв`язку з перебуванням судді Бойка С.С. на навчанні у Національній школі суддів / том 6 а.с.201/.

06 жовтня 2022 року в судове засідання сторони не з`явилися, про дату, час та місце повідомлені належним чином, суд вирішив відкласти судове засідання до 20.10.2022 /том 6 а.с.236/.

20 жовтня 2022 року в судове засідання сторони не з`явилися, про дату, час та місце повідомлені належним чином, суд вирішив відкласти судове засідання до 15.11.2022 /том 6 а.с.243/.

15 листопада 2022 року в судове засідання сторони не з`явилися, про дату, час та місце повідомлені належним чином, Позивач та представник відповідача просили розгляд справи проводити без їх участі.

Згідно з частиною дев`ятою статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

Відповідно до частини четвертої статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Зважаючи на відсутність перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених статтею 205 Кодексу адміністративного судочинства України, а також відсутність потреби заслухати свідка або експерта, суд 15 листопада 2022 року перейшов до розгляду справи у порядку письмового провадження.

Дослідивши матеріали позовної заяви, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступні обставини та відповідні до них правовідносини.

ОСОБА_1 неодноразово протягом 2018 року зверталася до Міністерства охорони здоров`я України із зверненнями та запитами, зокрема, щодо отримання відомостей з Ліцензійного реєстру МОЗ України про діяльність Комунального медичного підприємства «Лікарня Придніпровська» (код ЄДРПОУ - 01111598), Приватного підприємства "Медівайс" (код ЄДРПОУ - 36007587), отримання відомостей з ліцензійних справ зазначених суб`єктів господарювання та щодо можливості проведення перевірки додержання юридичними особами вимог ліцензійних умов провадження господарської діяльності з медичної практики.

Листами від 23.01.2018 № 17/17-СП/3665/1691, 31.01.2018 № 17/23/342-17/2468, 28.02.2019 № 17/17-СП/405/5173, 10.04.2018 № 17/17-СП/885/9047, 18.10.2018 № 17-06/Г-13382, Г-13384/12679-зв, Міністерством надані відповіді, згідно з якими орган ліцензування може здійснити позапланову перевірку додержання Комунальним медичним підприємством «Лікарня Придніпровська» та Приватним підприємством "Медівайс" вимог Ліцензійних умов за наявності підстав, передбачених статтею 3 Закону України "Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".

Позивач не погодилася із такими діями відповідачів та оскаржила їх до суду.

Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 18 червня 2019 року, залишеним без змін постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 16 січня 2020 року, відмовлено в задоволенні позову.

Не погодившись з судовими рішеннями ОСОБА_1 звернулася до Верховного Суду з касаційною скаргою, у якій просила скасувати судові рішення внаслідок задоволення касаційної скарги:

Постановою Верховного суду від 06.04.2022 року у справі 440/27/19 касаційну скаргу ОСОБА_1 задоволено частково. Рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 18 червня 2019 року та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 16 січня 2020 року у справі №440/27/19 скасовано. Справу №440/27/19 направлено до Полтавського окружного адміністративного суду на новий розгляд.

У Постанові Верховного суду від 06.04.2022 зазначено, що при новому розгляді справи суд має проаналізувати звернення позивача до відповідачів на предмет існування об`єктивних підстав проведення позапланового заходу контролю, а також дослідити акти Міністерства охорони здоров`я, складені за результатами планової перевірки у 2019 році та встановити чи були предметом дослідження суб`єктом владних повноважень оскаржувані порушення, а також чи знайшли вони своє підтвердження в ході заходу контролю чи ні.

Розглянувши матеріали справи, надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує таке.

Відповідно до статті 3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Статтею 27 Конституції України визначено, що кожна людина має невід`ємне право на життя. Ніхто не може бути свавільно позбавлений життя. Обов`язок держави - захищати життя людини. Кожен має право захищати своє життя і здоров`я, життя і здоров`я інших людей від протиправних посягань.

Конституція України також гарантує кожному громадянину право на охорону здоров`я, медичну допомогу та медичне страхування (стаття 49).

Згідно з вимогами частини першої статті 6 Закону України "Основи законодавства України про охорону здоров`я" від 19 листопада 1992 року № 2801-XII (зі змінами та доповненнями; далі - у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин; Закон №2801-XII) кожний громадянин України має право на охорону здоров`я, що передбачає відшкодування заподіяної здоров`ю шкоди.

Відповідно до пунктів д, е, ї частини першої статті 6 Закону № 2801-XII кожний громадянин України має право на охорону здоров`я, що передбачає: кваліфіковану медичну допомогу, включаючи вільний вибір лікаря, вибір методів лікування відповідно до його рекомендацій і закладу охорони здоров`я; достовірну та своєчасну інформацію про стан свого здоров`я і здоров`я населення, включаючи існуючі і можливі фактори ризику та їх ступінь; оскарження неправомірних рішень і дій працівників, закладів та органів охорони здоров`я.

Згідно з пунктом "е" частини першої статті 7 Закону № 2801-XII держава згідно з Конституцією України гарантує всім громадянам реалізацію їх прав у сфері охорони здоров`я шляхом встановлення відповідальності за порушення прав і законних інтересів громадян у сфері охорони здоров`я.

Відповідно до частин першої, п`ятої, шостої статті 8 Закону № 2801-XII держава визнає право кожного громадянина України на охорону здоров`я і забезпечує його захист. У разі порушення законних прав і інтересів громадян у сфері охорони здоров`я відповідні державні, громадські або інші органи, підприємства, установи та організації, їх посадові особи і громадяни зобов`язані вжити заходів щодо поновлення порушених прав, захисту законних інтересів та відшкодування заподіяної шкоди. Судовий захист права на охорону здоров`я здійснюється у порядку, встановленому законодавством.

Відповідно до статті 80 цього ж Закону особи, винні у порушенні законодавства про охорону здоров`я, несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність згідно із законодавством.

Статтею 19 Закону України «Про ліцензування видів господарської діяльності» встановлено, що контроль за додержанням ліцензіатами вимог ліцензійних умов здійснюють в межах своїх повноважень органи ліцензування шляхом проведення планових і позапланових перевірок відповідно до Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.

Відповідно до частини дев`ятої статті 19 Закону України «Про ліцензування видів господарської діяльності», для проведення перевірки органом ліцензування створюється комісія, до складу якої можуть входити виключно працівники його апарату і територіальних органів.

Позапланові перевірки додержання ліцензіатами вимог ліцензійних умов проводяться у разі наявності хоча б однієї з таких підстав:

1) виявлення у документах, що подаються ліцензіатом до органу ліцензування згідно з цим Законом, інформації, що вказує на недотримання ним вимог ліцензійних умов, - з метою перевірки додержання ліцензіатом вимог ліцензійних умов у відповідній частині;

2) виявлення у державних інформаційних ресурсах (паперових або електронних) інформації, що свідчить про порушення ліцензіатом вимог ліцензійних умов або не узгоджується з інформацією, що подається ліцензіатом органу ліцензування відповідно до вимог цього Закону, - з метою перевірки додержання ліцензіатом вимог ліцензійних умов у відповідній частині ( зокрема, повідомлення про зміну даних, зазначених у підтвердних документах) або перевірки достовірності відповідної інформації;

3) розпорядження про усунення порушень ліцензійних умов, видане за результатами проведення планових заходів, - з метою перевірки його виконання;

4) обґрунтоване звернення фізичної або юридичної особи про те, що внаслідок порушення ліцензіатом вимог ліцензійних умов такій особі (особам) було завдано матеріальної шкоди або порушено її (їхні) законні права чи інтереси, - з метою перевірки додержання ліцензіатом вимог ліцензійних умов у відповідній частині;

5) повідомлення посадових осіб контролюючих органів при виявленні в ході виконання контрольних повноважень порушення ліцензіатом вимог ліцензійних умов - з метою перевірки додержання ліцензіатом вимог ліцензійних умов у відповідній частині;

6) неподання ліцензіатом у встановлений строк органу ліцензування звітності, подання якої передбачено ліцензійними умовами, без поважних причин, що унеможливлюють її подання і настання яких не залежить від волі ліцензіата, та повідомлення про них органу ліцензування - з метою перевірки додержання ліцензіатом вимог ліцензійних умов у відповідній частині;

7) реалізація загрози життю чи здоров`ю людей, навколишньому природному середовищу або державній безпеці, яка безпосередньо пов`язана з провадженням ліцензіатом виду господарської діяльності, що підлягає ліцензуванню, та документально підтверджена органом державної влади, уповноваженим у відповідній сфері, - з метою перевірки додержання ліцензіатом вимог ліцензійних умов, що пов`язані з відповідним випадком.

Позапланова перевірка додержання ліцензіатом вимог ліцензійних умов з підстав, передбачених пунктами 2, 4 та 5 частини дев`ятої цієї статті, здійснюється лише за наявності погодження спеціально уповноваженого органу з питань ліцензування, яке надається на підставі рішення Експертно-апеляційної ради з питань ліцензування за зверненням органу ліцензування.

Звернення органу ліцензування повинно містити документальне підтвердження виявлення інформації, передбаченої пунктом 2 частини дев`ятої цієї статті, або завірену ним копію відповідного звернення чи повідомлення, передбачених пунктами 4 або 5 частини дев`ятої цієї статті.

Разом з цим, Закон України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» визначає правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю).

ОСОБА_1 неодноразово протягом 2018 року зверталася до Міністерства охорони здоров`я України із зверненнями та запитами, зокрема, щодо отримання відомостей з Ліцензійного реєстру МОЗ України про діяльність Комунального медичного підприємства «Лікарня Придніпровська» (код ЄДРПОУ - 01111598), Приватного підприємства "Медівайс" (код ЄДРПОУ - 36007587), отримання відомостей з ліцензійних справ зазначених суб`єктів господарювання та щодо можливості проведення перевірки додержання юридичними особами вимог ліцензійних умов провадження господарської діяльності з медичної практики.

Міністерство охорони здоров`я України неодноразово у своїх відповідях позивачеві надано пояснення відносно можливості проведення перевірки вказаних підприємств додержання вимог Ліцензійних умов проведення господарської діяльності з медичної практики. З зазначенням того, що Міністерство, як орган ліцензування, відповідно до своїх повноважень, здійснює контроль за додержанням ліцензіатами вимог Ліцензійних умов шляхом проведення планових і позапланових перевірок відповідно до Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», Закону України «Про ліцензування видів господарської діяльності» з урахуванням особливостей, на час дії мораторію, визначених Законом України «Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».

Законом України «Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», що діяв на момент виникнення спірних правовідносин, встановлено до 31 грудня 2018 року мораторій на проведення органами державного нагляду (контролю) планових заходів із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.

Відповідно до статті 3 Закону України «Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» до 31 грудня 2018 року позапланові заходи державного нагляду (контролю) здійснюються органами державного нагляду (контролю):

1) з підстави, передбаченої частиною другою цієї статті (за погодженням центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну регуляторну політику, політику з питань нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, ліцензування та дозвільної системи у сфері господарської діяльності та дерегуляції господарської діяльності (далі - Державна регуляторна служба);

2) за письмовою заявою суб`єкта господарювання до відповідного органу державного нагляду (контролю) про здійснення заходу державного нагляду (контролю) за його бажанням;

3) за рішенням суду;

4) у разі настання аварії, смерті потерпілого внаслідок нещасного випадку, що було пов`язано з діяльністю суб`єкта господарювання;

5) у разі настання події, що має значний негативний вплив відповідно до критеріїв, затверджених Кабінетом Міністрів України, на права, законні інтереси, життя та здоров`я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки держави;

6) для перевірки виконання суб`єктом господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення попереднього заходу органом державного нагляду (контролю).

Позаплановий захід державного нагляду (контролю) на підставі обґрунтованого звернення фізичної особи про порушення суб`єктом господарювання її законних прав проводиться органом державного нагляду (контролю) за погодженням Державної регуляторної служби.

Для погодження орган державного нагляду (контролю) подає Державній регуляторній службі копію відповідного звернення фізичної особи та обґрунтування необхідності проведення перевірки. Державна регуляторна служба розглядає подані документи та надає погодження або вмотивовану відмову у наданні погодження протягом п`яти робочих днів з дня надходження відповідних документів.

Форма та порядок надання погодження на проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) на підставі обґрунтованого звернення фізичної особи про порушення суб`єктом господарювання її законних прав затверджуються Державною регуляторною службою.

Враховуючи викладене, у зв`язку із дією мораторію на проведення планових перевірок, позаплановий захід державного нагляду (контролю) здійснюється, зокрема, на підставі обґрунтованого звернення фізичної особи про порушення суб`єктом господарювання її законних прав.

Разом з тим, відповідно до вимог Закону України "Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" (який діяв на момент виникнення спірних правовідносин), затвердженого наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України і Державної регуляторної служби України від 20.01.2017 № 56/5, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України від 09.02.2017 за № 186/30054 "Про затвердження форми та Порядку надання погодження на проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) на підставі обґрунтованого звернення фізичної особи про порушення суб`єктом господарювання її законних прав" Порядок надання погодження на проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) на підставі обґрунтованого звернення фізичної особи про порушення суб`єктом господарювання її законних прав на підставі обґрунтованого звернення фізичної особи про порушення суб`єктом господарювання її законних прав або вмотивованої відмови у погодженні.

Пунктом 3 та 5 Порядку надання погодження на проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) на підставі обґрунтованого звернення фізичної особи про порушення суб`єктом господарювання її законних прав встановлено, що для отримання погодження на проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) на підставі обґрунтованого звернення фізичної особи про порушення суб`єктом господарювання її законних прав орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня надходження такого звернення подає ДРС копію відповідного звернення та лист з обґрунтуванням необхідності проведення такого заходу (далі - звернення органу державного нагляду (контролю)) та звернення органу державного нагляду (контролю) повинно доводити доцільність проведення цим органом позапланового оду державного нагляду (контролю) на підставі обґрунтованого звернення фізичної особи про порушення суб`єктом господарювання її законних прав.

Враховуючи викладене, проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) здійснюється на підставі обґрунтованого звернення фізичної особи про порушення суб`єктом господарювання її законних прав, повинно доводити доцільність проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю).

Оскільки звернення позивача не містили відповідних обґрунтувань про порушення комунальним медичним підприємством «Лікарня Придніпровська» та приватним підприємством "Медівайс" її законних прав, позапланова перевірка зазначених закладів не проводилася.

Проте, враховуючи, неодноразові звернення позивача та розуміння того, що людина її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканість і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю та кожна людина має природне невід`ємне і непорушне право на здоров`я, Міністерство охорони здоров`я України прийняло рішення про включення Комунального медичного підприємства «Лікарня Придніпровська» та Приватного підприємства «Медівайс» в перелік суб`єктів господарювання, які підлягають плановим заходам державного нагляду (контролю) у 2019 році, про що позивача проінформовано листом від 18.10.2018 №17-06/Г-13382, Г -13384/12679-зв.

Наказом Міністерства охорони здоров`я України від 28.11.2018 №2218 затверджено річний план здійснення заходів державного нагляду (контролю) Міністерством охорони здоров`я України на 2019 рік, який розміщений на офіційному веб-сайті МОЗ України.

10 липня 2019 року Міністерством охорони здоров`я України проведено плановий захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання Комунальним медичним підприємством «Лікарня Придніпровська» вимог законодавства у сфері господарської діяльності медичної практики, що підлягає ліцензуванню, за результатами якого складено акт №17/81.

Комісією при проведенні перевірки, порушень вчинених Комунальним медичним підприємством «Лікарня Придніпровська», про на які вказувала позивачка не виявлено.

Так, відповідно до Акту перевірки №14/81, ліцензіатом дотримані під час здійснення господарської діяльності ліцензійні умови, а саме:

-дотримано пункт 6 Ліцензійних умов у документах, поданих для отримання ліцензії, зазначені достовірні відомості (порядковий номер акта 1);

-дотримано підпункт 3 пункт 13 Ліцензійних умов - у ліцензіата наявні документи (копії), які підтверджують достовірність даних, що зазначалися здобувачем ліцензії у документах, які подавалися до органу ліцензування (порядковий номер акта 17);

-дотримано підпункт 4 пункт 13 Ліцензійних умов ліцензіат проводить господарську діяльність з медичної практики за спеціальностями, які зазначені в документах, що додаються до заяви про отримання ліцензії, або повідомлені про зміни (порядковий номер акта 18);

-дотримано підпункт 5 пункт 13, абзац перший пункту 22 Ліцензійних умов, абзац шостий статті 14-1 ЗУ №2801-ХІІ, наказ №153, наказ №158, підпункти 1.2, 1.4, 1.6 пункту 1 наказу №768 - у ліцензіата наявні прилади, обладнання, оснащення відповідно до профілю та рівня надання медичної допомоги (порядковий номер акта 19);

-дотримано підпункт 9 пункт 13 Ліцензійних умов; графа 12 пункту 1 наказу №61 - ліцензіат забезпечив внітрішньолабораторний і зовнішній контроль якості лабораторних вимірювань ( у разі наявності в структурі закладу лабораторії) (порядковий номер акта 24);

-Ліцензіат дотримується встановлених санітарних норм (порядковий номер акта 41), в тому числі :

-дотримано підпункт 25 пункт 13 Ліцензійних умов, стаття 22 ЗУ №4004-ХІІ пункт 2.13 розділу ІІ, пункти 4.19, 4.20 розділу IV наказу №145, наказу №325 вивезення, знищення побутового сміття та медичних відходів (порядковий номер акта 41.1);

-дотримано підпункт 25 пункт 13 Ліцензійних умов, стаття 22 ЗУ №4004-ХІІ пункт 2.10 розділу ІІ наказу №145, наказу №325 організації території та приміщень відповідно до функціонального призначення (порядковий номер акта 41.2);

-дотримано підпункт 25 пункт 13 Ліцензійних умов, ДсанПіН 2.2.4-171-10 холодного та гарячого водопостачання (порядковий номер акта 41.3);

-дотримано підпункт 25 пункт 13 Ліцензійних умов, наказу №552 забезпеченості необхідними мийними та дезінфекційними засобами (порядковий номер акта 41.4);

-дотримано підпункт 25 пункт 13 Ліцензійних умов, пункт 9.4 розділу ІХ Інструкції щодо організації контролю та профілактики післяопераційних інфекцій, спричинених мікроорганізмами, резистентними до дії антимікробних препаратів, затвердженої наказом №236, пункти 5.6, 5.7 розділу V наказу №55; розділ 1 Інструкції з організації проведення комплексу профілактичних заходів щодо виникнення внутрішньолікарняних інфекцій в акушерських стаціонарах, затвердженої наказом №234 -наявність умов для миття та антисептичної обробки рук персоналу (порядковий номер акта 41.6);

-дотримано підпункт 25 пункт 13 Ліцензійних умов, статті 11, 12 22 ЗУ №1645-ІІІ, статті 26,27 ЗУ №404-ХІІ, наказ №236, наказ №234, наказ № 502, наказ №280 - щодо своєчасності та повноти санітарно-проепідемічних заходів з профілактики внутрішньолікарняних інфекцій (порядковий номер акта 41.7);

-дотримано підпункт 25 пункт 13 Ліцензійних умов, с пункти 12.28, 12.31, 12.32 розділу ХІІ Інструкції щодо організації контролю та профілактики післяопераційних гнійно-запальних інфекцій, спричинених мікроорганізмами, резистентними до дії антимікробних препаратів, затвердженої наказом №236, пункт 3.26 розділу ІІІ наказу №55, пункт 2.5 розділу 2 Інструкції з організації проведення комплексу профілактичних заходів щодо виникнення внутрішньолікарняних інфекцій в акушерських стаціонарах, затвердженої наказом №234, наказ №552 ДСТУ 13683:2003 щодо передстерилізаційного очищення стерилізації виробів медичного призначення ( порядковий номер акта 41.8);

-дотримано підпункт 25 пункт 13 Ліцензійних умов, с підпункти 3.2.20, 3.2.21 пункту 3.2 розділу 3 наказу №26, розділ VI наказу №55, розділ 1 Інструкції з організації проведення комплексу профілактичних заходів щодо виникнення внутрішньолікарняних інфекцій в акушерських стаціонарах, затвердженої наказом №234, розділ VI наказу №259, пункт 3 розділу V наказу №552 щодо роботи системи вентиляції (порядковий номер 41.9);

-дотримано підпункт 25 пункту 13 Ліцензійнихї умов, стаття 30 ЗУ №4004-ХІІ, стаття 35 ЗУ №1645-ІІІ; постанова №157, наказ №1, наказ №133, пункти 4.5-4.9 розділу VI Інструкції щодо організації контролю та профілактики післяопераційних гнійно-запальних інфекцій, спричинених мікроорганізмами, резистентними до дії антимікробних препаратів, затвердженої наказом №236, пункт 2.3 розділу 2 Інструкції з організації проведення комплексу профілактичних заходів щодо виникнення внутрішньолікарняних інфекцій в акушерських стаціонарах, затвердженої наказом №234 щодо своєчасного виявлення обліку, реєстрації інфекційних, паразитарних захворювань, носійства збудників цих хвороб ( порядковий номер 41.11);

- дотримано підпункт 25 пункту 13 Ліцензійних умов, Типове положення про комісію з інфекційного контролю закладу охорони здоров`я, затверджене наказом №236, пункту 2.4 розділу 2 Інструкції з організації проведення комплексу профілактичних заходів щодо виникнення внутрішньолікарняних інфекцій в акушерських стаціонарах, затвердженої наказом №234, розділи ІІ VI наказу №684 щодо наявності у закладі та дотримання вимог до складу комісії з інфекційного контролю ( порядковий номер 41.12);

-дотримано підпункт №25 пункту 13 Ліцензійних умов; розділ Х Інструкції щодо організації контролю та профілактики післяопераційних гнійно-запальних інфекцій, спричинених мікроорганізмами, резистентними до дії антимікробних препаратів, затвердженої наказом №236,розділ 1 Інструкції з організації проведення комплексу профілактичних заходів щодо виникнення внутрішньолікарняних інфекцій в акушерських стаціонарах, затвердженої наказом №234, розділи ІІ - V наказу №684 щодо наївності затверджених алгоритмів (обгрунтовані і задокументовані способи виконання відповідних завдань і позицій епідемічної безпеки) маніпуляцій, процедур, оперативних втручань, інших медичних процесів та технологій щодо профілактики внутрішньолікарняних інфекцій ( порядковий номер 41.13);

Ліцензіат дотримується порядку надання медичної допомоги відрповідно до спеціальностей, виду та місць провадження (порядковий номер акта 46), в тому числі:

-дотримано абзац другий пункту 9 Ліцензійних умов, статті 35,35-1-35-6 ЗУ №2801-ХІІ медична допомога надається за видом (видами) медичної допомоги, зазначеними в документах, що додавалися до заяви про отримання ліцензії ( з урахуванням внесених до них змін, поданих ліцензіатом органові ліцензування) (порядковий номер 46.2);

-дотримано абзац третій Ліцензійних умов медична допомога надається за місцем (місцями) її провадження, зазначеними в документах, що додавалися до заяви про отримання ліцензії ( з урахуванням внесених до них змін, поданих ліцензіатом органові ліцензування ( порядковий номер 46.3)

- дотримання пункту 16 Ліцензійних умов ліцензіат, який має у своїй структурі клініко-діагностичні лабораторії (біохімічні, імонулогічні, віросологічні, мікробіологічні, медико-генетичні, патогістологічні та інші), забезпечує зовнішній та внутрішній контроль якості досліджень і вимірювань (порядковий номер 48);

- дотримано пункт 20 Ліцензійних умов у закладі охорони здоров`я наявні документи, що підтверджують право користування приміщенням (право власності, оренди або інше право користування) (порядковий номер 52);

- дотримано пункт 22 Ліцензійних умов, постанови №753, постанови №754, постанови №755 у закладі охорони здоров`я наявні медичне обладнання, витратні матеріали та вироби медичного призначення, дозволені до використання в Україні та необхідні для виконання обсягу медичної допомоги, передбаченої уніфікованими клінічними протоколами, затвердженими МОЗ, за переліком спеціальностей, за якими проводиться медична практика ( порядковий №53).

Таким чином відповідно до проведеної перевірки Міністерством охорони здоров`я України Комунального медичного підприємства «Лікарня Придніпровська» та складеного в результаті чого Акта перевірки №14/81 від 10.07.2019, Комунальне медичне підприємство «Лікарня Придніпровська» здійснює свою діяльність відповідно до ліцензійних умов та відповідних нормативно-правових актів.

Також, 10 липня 2019 року Міністерством охорони здоров`я України проведено плановий захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання Приватним підприємством «МЕДІВАЙС» вимог законодавства у сфері господарської діяльності медичної практики, що підлягає ліцензуванню, за результатами якого складено акт №17/79.

Комісією при проведенні перевірки, порушень вчинених Приватним підприємством «МЕДІВАЙС», про на які вказувала позивачка не виявлено.

Так, відповідно до Акту перевірки №14/79, ліцензіатом дотримані під час здійснення господарської діяльності ліцензійні умови, а саме:

- дотримано пункт 6 Ліцензійних умов у документах, поданих для отримання ліцензії, зазначені достовірні відомості (порядковий номер акта 1);

-дотримано підпункт 3 пункт 13 Ліцензійних умов - у ліцензіата наявні документи (копії), які

підтверджують достовірність даних, що зазначалися здобувачем ліцензії у документах, які подавалися до органу ліцензування (порядковий номер акта 17);

-дотримано підпункт 4 пункт 13 Ліцензійних умов ліцензіат проводить господарську

діяльність з медичної практики за спеціальностями, які зазначені в документах, що додаються до

заяви про отримання ліцензії, або повідомлені про зміни (порядковий номер акта 18);

-дотримано підпункт 5 пункт 13, абзац перший пункту 22 Ліцензійних умов, абзац шостий

статті 14-1 ЗУ №2801-ХІІ, наказ №153, наказ №158, підпункти 1.2, 1.4, 1.6 пункту 1 наказу №768 -

у ліцензіата наявні прилади, обладнання, оснащення відповідно до профілю та рівня надання

медичної допомоги (порядковий номер акта 19);

-дотримано підпункт 9 пункт 13 Ліцензійних умов; графа 12 пункту 1 наказу №61 - ліцензіат

забезпечив внітрішньолабораторний і зовнішній контроль якості лабораторних вимірювань ( у разі

наявності в структурі закладу лабораторії) (порядковий номер акта 24);

Ліцензіат дотримується встановлених санітарних норм (порядковий номер акта 41), в тому числі :

-дотримано підпункт 25 пункт 13 Ліцензійних умов, стаття 22 ЗУ №4004-ХІІ пункт 2.13 розділу ІІ, пункти 4.19, 4.20 розділу IV наказу №145, наказу №325 вивезення, знищення побутового сміття та медичних відходів (порядковий номер акта 41.1);

-дотримано підпункт 25 пункт 13 Ліцензійних умов, стаття 22 ЗУ №4004-ХІІ пункт 2.10 розділу ІІ наказу №145, наказу №325 організації території та приміщень відповідно до

функціонального призначення (порядковий номер акта 41.2);

-дотримано підпункт 25 пункт 13 Ліцензійних умов, ДсанПіН 2.2.4-171-10 холодного та

гарячого водопостачання (порядковий номер акта 41.3);

-дотримано підпункт 25 пункт 13 Ліцензійних умов, наказу №552 забезпеченості

необхідними мийними та дезінфекційними засобами (порядковий номер акта 41.4);

-дотримано підпункт 25 пункт 13 Ліцензійних умов, пункт 9.4 розділу ІХ Інструкції щодо організації контролю та профілактики післяопераційних інфекцій, спричинених мікроорганізмами, резистентними до дії антимікробних препаратів, затверджекної наказом №236, пункти 5.6, 5.7 розділу V наказу №55; розділ 1 Інструкції з організації проведення комплексу профілактичних заходів щодо виникнення внутрішньолікарняних інфекцій в акушерських стаціонарах, затвердженої наказом №234 -наявність умов для миття та антисептичної обробки рук персоналу (порядковий номер акта 41.6);

-дотримано підпункт 25 пункт 13 Ліцензійних умов, статті 11, 12 22 ЗУ №1645-ІІІ, статті 26,27

ЗУ №404-ХІІ, наказ №236, наказ №234, наказ № 502, наказ №280 - щодо своєчасності та повноти

санітарно-проепідемічних заходів з профілактики внутрішньолікарняних інфекцій (порядковий

номер акта 41.7);

-дотримано підпункт 25 пункт 13 Ліцензійних умов, с пункти 12.28, 12.31, 12.32 розділу ХІІ

Інструкції щодо організації контролю та профілактики післяопераційних гнійно-запальних інфекцій,

спричинених мікроорганізмами, резистентними до дії антимікробних препаратів, затвердженої

наказом №236, пункт 3.26 розділу ІІІ наказу №55, пункт 2.5 розділу 2 Інструкції з організації

проведення комплексу профілактичних заходів щодо виникнення внутрішньолікарняних інфекцій в

акушерських стаціонарах, затвердженої наказом №234, наказ №552 ДСТУ 13683:2003 щодо

передстерилізаційного очищення стерилізації виробів медичного призначення ( порядковий номер

акта 41.8);

-дотримано підпункт 25 пункт 13 Ліцензійних умов, с підпункти 3.2.20, 3.2.21 пункту 3.2 розділу 3 наказу №26, розділ VI наказу №55, розділ 1 Інструкції з організації проведення комплексу профілактичних заходів щодо виникнення внутрішньолікарняних інфекцій в акушерських стаціонарах, затвердженої наказом №234, розділ VI наказу №259, пункт 3 розділу V наказу №552 щодо роботи системи вентиляції (порядковий номер 41.9);

-дотримано підпункт 25 пункту 13 Ліцензійнихї умов, стаття 30 ЗУ №4004-ХІІ, стаття 35 ЗУ №1645-ІІІ; постанова №157, наказ №1, наказ №133, пункти 4.5-4.9 розділу VI Інструкції щодо організації контролю та профілактики післяопераційних гнійно-запальних інфекцій, спричинених мікроорганізмами, резистентними до дії антимікробних препаратів, затвердженої наказом №236, пункт 2.3 розділу 2 Інструкції з організації проведення комплексу профілактичних заходів щодо виникнення внутрішньолікарняних інфекцій в акушерських стаціонарах, затвердженої наказом №234 щодо своєчасного виявлення обліку, реєстрації інфекційних, паразитарних захворювань, носійчства збудників цих хвороб ( порядковий номер 41.11);

- дотримано підпункт 25 пункту 13 Ліцензійних умов, Типове положення про комісію з інфекційного контролю закладу охорони здоров`я, затверджене наказом №236, пункту 2.4 розділу 2 Інструкції з організації проведення комплексу профілактичних заходів щодо виникнення внутрішньолікарняних інфекцій в акушерських стаціонарах, затвердженої наказом №234, розділи ІІ VI наказу №684 щодо наявності у закладі та дотримання вимог до складу комісії з інфекційного контролю ( порядковий номер 41.12);

-дотримано підпункт №25 пункту 13 Ліцензійних умов; розділ Х Інструкції щодо організації контролю та профілактики післяопераційних гнійно-запальних інфекцій, спричинених мікроорганізмами, резистентними до дії антимікробних препаратів, затвердженої наказом №236,розділ 1 Інструкції з організації проведення комплексу профілактичних заходів щодо виникнення внутрішньолікарняних інфекцій в акушерських стаціонарах, затвердженої наказом №234, розділи ІІ - V наказу №684 щодо наявності затверджених алгоритмів (обгрунтовані і задокументовані способи виконання відповідних завдань і позицій епідемічної безпеки) маніпуляцій, процедур, оперативних втручань, інших медичних процесів та технологій щодо профілактики внутрішньолікарняних інфекцій ( порядковий номер 41.13);

Ліцензіат дотримується порядку надання медичної допомоги відповідно до спеціальностей, виду та місць провадження (порядковий номер акта 46), в тому числі:

-дотримано абзац другий пункту 9 Ліцензійних умов, статті 35,35-1-35-6 ЗУ №2801-ХІІ медична допомога надається за видом (видами) медичної допомоги, зазначеними в документах, що додавалися до заяви про отримання ліцензії ( з урахуванням внесених до них змін, поданих ліцензіатом органові ліцензування) (порядковий номер 46.2);

-дотримано абзац третій Ліцензійних умов медична допомога надається за місцем (місцями) її

провадження, зазначеними в документах, що додавалися до заяви про отримання ліцензії ( з урахуванням внесених до них змін, поданих ліцензіатом органові ліцензування ( порядковий номер 46.3)

- дотримання пункту 16 Ліцензійних умов ліцензіат, який має у своїй структурі клініко- діагностичні лабораторії (біохімічні, імонулогічні, віросологічні, мікробіологічні, медико-генетичні, патогістологічні та інші), забезпечує зовнішній та внутрішній контроль якості досліджень і вимірювань (порядковий номер 48);

-дотримано пункт 20 Ліцензійних умов у закладі охорони здоров`я наявні документи, що підтверджують право користування приміщенням (право власності, оренди або інше право користування) (порядковий номер 52);

-дотримано пункт 22 Ліцензійних умов, постанови №753, постанови №754, постанови №755 у закладі охорони здоров`я наявні медичне обладнання, витратні матеріали та вироби медичного призначення, дозволені до використання в Україні та необхідні для виконання обсягу медичної допомоги, передбаченої уніфікованими клінічними протоколами, затвердженими МОЗ, за переліком спеціальностей, за якими проводиться медична практика ( порядковий №53).

Отже, відповідно до проведеної перевірки Міністерством охорони здоров`я України Приватного підприємства «Медівайс» та складеного в результаті чого Акта перевірки №14/79 від 10.07.2019, Приватне підприємство «Медівайс» здійснює свою діяльність відповідно до ліцензійних умов та відповідних нормативно-правових актів.

Таким чином, суд проаналізувавши звернення позивача до відповідачів, дослідивши акти Міністерства охорони здоров`я, складені за результатами планової перевірки у 2019 році встановив, що порушення на які вказувала у своїх зверненнях ОСОБА_1 не знайшли вони своє підтвердження при перевірці Приватного підприємства «Медівайс» та Комунального медичного підприємства "Лікарня Придніпровська".

При цьому, суд зазначає, що позивачкою не надано доказів, оскарження актів перевірки Міністерства охорони здоров`я України від 10.07.2019 № 14/79 та №14/81.

Щодо вимог позивачки щодо проведення перевірки медичних закладів в її присутності, суд зазначає, що відповідно до вимог Порядку контролю за додержанням Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з медичної практики, вбачається, що при перевірці дотримання ліцензійних умов комісією з перевірки вивчається медична документація, що, в свою чергу, містить інформацію з обмеженим доступом (конфіденційну), а тому участь позивачки під час проведення перевірки медичних закладів є недопустимою, оскільки може порушувати конституційні права інших осіб, в тому числі їх право на таємницю про стан свого здоров`я.

Зважаючи на встановлені у ході розгляду фактичні обставини справи та беручи до уваги норми чинного законодавства, якими урегульовані спірні відносини, суд дійшов висновку про відмову у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 повністю.

Керуючись статтями 2, 3, 6-10, 72-77, 90, 241-246, 262, 287 Кодексу адміністративного судочинства України,

В И Р І Ш И В:

У задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 до Управління ліцензування і контролю якості надання медичної допомоги в МОЗ України, Міністерства охорони здоров`я України, треті особи: Комунальне медичне підприємство Лікарня Придніпровська та Приватне підприємство Медівайс про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії відмовити.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції.

Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя С.С. Бойко

Дата ухвалення рішення25.11.2022
Оприлюднено02.12.2022
Номер документу107594477
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії

Судовий реєстр по справі —440/27/19

Рішення від 25.11.2022

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Бойко

Ухвала від 04.10.2022

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Бойко

Ухвала від 08.08.2022

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Бойко

Ухвала від 01.08.2022

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Бойко

Ухвала від 14.06.2022

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Бойко

Ухвала від 16.05.2022

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Бойко

Ухвала від 05.04.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єзеров А.А.

Ухвала від 05.04.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єзеров А.А.

Постанова від 05.04.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єзеров А.А.

Постанова від 05.04.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єзеров А.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні