РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
21 листопада 2022 року м. Рівне№460/25721/22
Рівненський окружний адміністративний суд у складі судді Борискіна С.А. за участю секретаря судового засідання Морозюк О.В. та сторін і інших осіб, які беруть участь у справі:
позивача 1, 2: законний представник ОСОБА_1 , представник Кисельова М.І.,
позивача 3, 4, 5: законний представник ОСОБА_2 ,
позивача 6, 7: законний представник ОСОБА_3 ,
позивача 8: законний представник ОСОБА_4 ,
відповідача: представник Парчук Н.І.,
третя особа на стороні відповідача: представник Морозова К.Б.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом
ОСОБА_1 в інтересах малолітнього ОСОБА_5 , ОСОБА_1 в інтересах малолітньої ОСОБА_6 , ОСОБА_2 в інтересах малолітнього ОСОБА_7 , ОСОБА_2 в інтересах малолітнього ОСОБА_8 , ОСОБА_2 в інтересах малолітньої ОСОБА_9 , ОСОБА_3 в інтересах малолітньої ОСОБА_10 , ОСОБА_3 в інтересах малолітньої ОСОБА_11 , ОСОБА_4 в інтересах малолітньої дитини ОСОБА_12 доРівненської міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Управління освіти виконавчого комітету Рівненської міської ради про визнання протиправним та скасування рішення, -
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 в інтересах малолітніх дітей: ОСОБА_5 та ОСОБА_6 , ОСОБА_2 в інтересах малолітніх дітей: ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_3 в інтересах малолітніх дітей: ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_4 в інтересах малолітньої дитини: ОСОБА_12 , звернулися до суду з позовом до Рівненської міської ради, в якому просили :
-визнати протиправним та скасувати рішення Рівненської міської ради "Про реорганізацію Рівненської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №4 Рівненської міської ради" від 08.07.2022 №2124.
Мотивуючи свої вимоги законні представники позивачів зазначали, що оскаржуване право порушує право на початкову освіту їхніх дітей, зокрема, на доступність її отримання у закладі, максимально наближеному до місця проживання, а також на безоплатність середньої освіти, рівність умов її отримання. Просили позов задовольнити повністю.
Ухвалою суду від 23.08.2022 відкрито загальне позовне провадження у справі та призначено підготовче засідання у справі на 13.10.2022 на 09:30 год.
Позиція відповідача щодо позовних вимог висловлена у відзиві на позов від 16.09.2022, відповідно до змісту якого він заперечував проти їхнього задоволення. Зазначав на обґрунтування такої позиції про те, що оскаржуване рішення підготовлено та прийнято з дотриманням вимог чинного законодавства України, а також жодним чином не порушує права здобувачів освіти на індивідуальну освітню програму чи права батьків здобувачів освіти на вибір закладу освіти. Просив у задоволенні позову відмовити повністю.
Ухвалою суду від 13.10.2022 закрито підготовче провадження у справі та призначено справу до судового розгляду по суті на 27.10.2022 на 09:30 год.
Крім того, вказаною ухвалою суду вирішено викликати в судове засідання з розгляду справи по суті свідків та залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача: Управління освіти виконавчого комітету Рівненської міської ради (вул.Соборна, 30, м.Рівне, 33000, код ЄДРПОУ 25675242).
26.10.2022 до суду надійшли письмові пояснення третьої особи на стороні відповідача, в яких викладено аргументи і міркування на підтримку заперечень проти позову.
27.10.2022 в судовому засіданні оголошено перерву до 21.11.2022 до 10:30 год.
У судовому засіданні, призначеному на 21.11.2022, представники позивачів позовні вимоги підтримали з наведених у позові підстав. Просили позов задовольнити повністю.
Представник відповідачів у судовому засіданні проти позовних вимог заперечувала з підстав, викладених у відзиві. Просила повністю відмовити у задоволенні позову.
Представник третьої особи на стороні відповідача зазначила про безпідставність та необґрунтованість позовних вимог.
Також у судовому засіданні, призначеному на 21.11.2022, судом допитано свідка ОСОБА_13 , яка зазначала про протиправність оскаржуваного рішення у справі, оскільки вважала, що своїми діями відповідач фактично примусив її звільнитися з роботи вчителя Рівненської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №4 Рівненської міської ради (далі також ЗОШ №4).
Заслухавши пояснення представників учасників справи, свідка, розглянувши матеріали та з`ясувавши всі обставини адміністративної справи, які мають юридичне значення для розгляду та вирішення спору по суті, дослідивши наявні у справі докази у їх сукупності, суд дійшов висновку, що в задоволенні адміністративного позову слід відмовити, враховуючи таке.
Судом встановлено та не є спірним у справі, що ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 є батьками малолітніх дітей, які навчалися у Рівненській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів №4 Рівненської міської ради або ж повинні при досягненні шкільного віку бути зарахованідо 1 класу такого навчального закладу відповідно до закріпленої за закладом середньої освіти території обслуговування.
31.05.2022 на сайті Рівненської міської ради було опубліковано проект рішення "Про реорганізацію Рівненської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №4 Рівненської міської ради", в якому зазначалось про приєднання Рівненської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №4 Рівненської міської ради (код ЄДРПОУ 22561762) до Рівненського академічного ліцею "Престиж" імені Лілії Котовської Рівненської міської ради (код ЄДРПОУ 33408716).
З витягу з протоколу засідання постійної комісії з питань науки, освіти, культури, туризму, духовного відродження, молодi, спорту, зв`язків з громадськими об`єднаннями, засобами масової інформації, захисту прав людини, законності, правопорядку, розвитку місцевого самоврядування, Регламенту, депутатської діяльності та етики Рівненської міської ради від 14.06.2022 №44 слідує, що профільна комісія розглянула проект рішення "Про реорганізацію Рівненської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №4 Рівненської міської ради".За результатами розгляду комісіїпроект не отримав необхідної кількості голосів на підтримку, тому вважався таким, що виноситься на розгляд сесії.
Витягом з Протоколу засідання постійної комісії з питань бюджету, фінансів та управління комунальною власністю Рівненської міської ради від 30.06.2022 №59 підтверджується, що за результатами голосування членів постійної комісії ( за - 5, проти - 0, утрималися - 1) ухвалено підтримати проект рішення "Про реорганізацію Рівненської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №4 Рівненської міської ради".
08.07.2022 Рівненська міська рада прийняла рішення "Про реорганізацію Рівненської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №4 Рівненської міської ради" №2124, яким, з метою оптимізації мережі закладів освіти Рівненської територіальної громади, зокрема, вирішила:
1) реорганізувати Рівненську загальноосвітню школу І-ІІІ ступенів №4Рівненської міської ради (код ЄДРПОУ 22561762)шляхом приєднання доРівненського академічного ліцею "Престиж" імені Лілії Котовської Рівненської міської ради (код ЄДРПОУ 33408716);
2) вважати Рівненський академічний ліцей "Престиж" імені ЛіліїКотовської Рівненської міської ради правонаступником майна, прав таобов`язків Рівненської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 4 Рівненськоїміської ради.
Не погоджуючись із зазначеним рішенням та вважаючи його протиправним, позивачі звернулися до суду з даним позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам та вирішуючи спір по суті, суд зазначає наступне.
За правилами ч.1 ст.13 Закону України "Про освіту" від 05.09.2017 № 2145-VIII (далі також Закон № 2145-VIII) для забезпечення територіальної доступності повної загальної середньої освіти органи місцевого самоврядування створюють і утримують мережу закладів освіти та їхніх філій.
Відповідно до ч.1 ст.32 Закону України "Про повну загальну середню освіту" від 16.01.2020 №463-IX (далі також Закон №463-IX) рішення про утворення, реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) закладу загальної середньої освіти приймає його засновник (засновники).
Згідно з п.6 ч.1 ст.1 Закону № 463-IX засновником закладу загальної середньої освіти (далі - засновник) є орган державної влади від імені держави, відповідна рада від імені територіальної громади (громад), фізична та/або юридична особа, рішенням та за рахунок майна яких засновано заклад загальної середньої освіти або які в інший спосіб відповідно до законодавства набули прав і обов`язків засновника.
Також положеннями ч.1 ст.32 Закону №463-IX визначено, що мережа закладів загальної середньої освіти формується відповідно до законодавства з урахуванням соціально-економічної та демографічної ситуації, а також відповідно до культурно-освітніх та інших потреб територіальної громади та /або суспільства.
Рішення про утворення комунальних початкових шкіл, гімназій як окремих юридичних осіб, їх реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) приймають міські, сільські, селищні ради.
Рішення про утворення комунальних ліцеїв як окремих юридичних осіб, їх реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) приймають Верховна Рада Автономної Республіки Крим, обласні, міські, селищні, сільські ради відповідно до вимог законодавства.
Для започаткування та проведення освітньої діяльності комунального ліцею засновник має забезпечити відповідність такого закладу освіти вимогам, що визначені цим Законом, положенням про ліцей та ліцензійними умовами, у тому числі щодо:
функціонування не менше двох класів за трьома профілями навчання на рівні профільної середньої освіти (протягом 10-12 років навчання учнів);
функціонування ліцею як окремої юридичної особи, відокремленої від початкової школи та гімназії, крім випадків, визначених цим Законом;
забезпечення здобуття учнями профільної середньої освіти відповідно до профілів навчання з навчальним навантаженням та з можливістю обрання учнями навчальних предметів (інтегрованих курсів, інших освітніх компонентів) в обсягах, що визначаються законодавством;
створення безпечного, інклюзивного та цифрового освітнього середовища відповідно до вимог законодавства;
підвезення (у разі потреби) учнів і педагогічних працівників до закладу освіти (місця навчання, роботи) та у зворотному напрямку до місця проживання (за потреби) на відстань, що визначається законодавством;
забезпечення проживання учнів у пансіонах у разі, якщо час їхнього доїзду до ліцею буде більше норми, визначеної законодавством;
забезпечення учасникам освітнього процесу вільного і безоплатного бездротового доступу до мережі Інтернет з характеристиками, що відповідають вимогам законодавства, у приміщеннях закладу освіти, у тому числі у пансіоні;
забезпечення здобувачів освіти харчуванням у порядку та відповідно до вимог, визначених Кабінетом Міністрів України;
відповідності іншим вимогам, визначеним законодавством.
Рішення про утворення початкової школи як структурного підрозділу у складі гімназії, його реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) приймає (приймають) засновник (засновники) такого закладу.
З метою задоволення духовних потреб громадян приватні заклади освіти, зокрема засновані релігійними організаціями, статути (положення) яких зареєстровано у встановленому законодавством порядку, мають право визначати релігійну спрямованість своєї освітньої діяльності.
Під час утворення закладу загальної середньої освіти засновник зобов`язаний враховувати вимоги ліцензійних умов провадження освітньої діяльності у сфері загальної середньої освіти.
Частиною 2 статті 32 зазначеного Закону передбачено, що у разі реорганізації чи ліквідації закладу загальної середньої освіти засновник зобов`язаний забезпечити учням можливість продовжити здобуття загальної середньої освіти на відповідному рівні освіти.
Реорганізація, зміна типу, ліквідація закладу загальної середньої освіти у сільській місцевості допускається лише після громадського обговорення проекту відповідного рішення засновника, який оприлюднюється не менше ніж за один рік до прийняття відповідного рішення.
Абзацом 2 пункту 30 частини 1 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21.05.1997 №280/97-ВР (далі Закон №280/97-ВР) передбачено, що реорганізація або ліквідація навчальних закладів комунальної форми власності здійснюється за рішенням місцевої ради.
Отже, рішення про ліквідацію та реорганізацію навчального закладу комунальної форми власності приймає місцева (сільська, селищна, міська) рада, у віданні якої перебуває відповідний навчальний заклад.
Таким чином, до повноважень Рівненської міської ради віднесено вирішення питання щодо створення, реорганізації та ліквідації навчальних закладів комунальної форми власності, що не є спірним у справі.
Положеннями ч.1-3 ст.59 Закону №280/97-ВР передбачено, що рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.
Рішення ради приймаються відкритим поіменним голосуванням, окрім випадків, передбачених пунктами 4 і 16 статті 26, пунктами 1, 29 і 31 статті 43 та статтями 55, 56 цього Закону, в яких рішення приймаються таємним голосуванням. Результати поіменного голосування підлягають обов`язковому оприлюдненню та наданню за запитом відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації". На офіційному вебсайті ради розміщуються в день голосування і зберігаються протягом необмеженого строку всі результати поіменних голосувань. Результати поіменного голосування є невід`ємною частиною протоколу сесії ради.
Відповідно до ч.1.1 ст.1 Регламенту Рівненської міської ради, затвердженого рішенням Рівненської міської ради від 18.11.2021 №1619 (далі Регламент), Рівненська міська рада (далі Рівнерада) представницький орган місцевого самоврядування, який наділений правом представляти інтереси територіальної громади, приймати від її імені рішення та здійснювати в її інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, законами України "Про місцеве самоврядування в Україні", "Про статус депутатів місцевих рад", Європейською хартією місцевого самоврядування, Статутом територіальної громади міста Рівного, іншими нормативно-правовими актами та цим Регламентом. Рівнерада має печатку із зображенням Державного Герба України і своїм найменуванням, може мати рахунки в установах банків України.
Згідно з ч.13.1 ст.13 Регламенту Рівнерада утворює постійні та тимчасові контрольні комісії. Функціональна спрямованість і порядок організації роботи постійних комісій визначаються окремим положенням та рішенням Рівнеради. Комісії є підзвітними Рівнераді та відповідальними перед нею.
Рівнерада проводить свою роботу сесійно. Сесія Рівнеради це форма роботи Рівнеради як представницького органу, яка складається з пленарних засідань, а також засідань постійних комісій Рівнеради.
Міський голова видає розпорядження про скликання сесії (пленарного засідання), яке доводиться до відома депутатів, засобів масової інформації та населення не пізніше як за 10 днів до дати проведення сесії (пленарного засідання), із зазначенням часу скликання, місця проведення та питань, які передбачається винести на розгляд Рівнеради. Це розпорядження та всі додатки також висилають на адреси електронної пошти депутатів (ч.21.1, 21.2 ст.21 Регламенту).
Положеннями ч.25.5 ст.25 Регламенту визначено, що пропозиція щодо кожного питання, яке пропонується включити до проєкту порядку денного сесії, подається з проєктом рішення, яке пропонується прийняти за цією пропозицією, підготовленим згідно з вимогами цього Регламенту. Проєкти рішень попередньо обговорюються депутатами, постійними комісіями, іншими зацікавленими сторонами та можуть бути обговорені громадськістю, зокрема на сайті Рівнеради.
До розпорядження міського голови про скликання сесії Рівнеради не можуть бути включені питання (проєкти рішень), які не були оприлюднені у строки, визначені Законом України "Про доступ до публічної інформації", та які попередньо не були розглянуті відповідною постійною комісією Рівнеради.
Згідно з ч.42.2 ст.42 Регламенту рішення Рівнеради приймається на її пленарному засіданні. Рішення вважається прийнятим, якщо воно набрало не менше 22 голосів, крім питань, щодо яких визначено іншу кількість голосів для ухвалення рішення. Депутат, що був відсутній під час голосування, не може подати свій голос після завершення голосування. Також депутат не має права відкликати свій голос після голосування.
Матеріалами справи підтверджено і позивачами не заперечується належне оприлюднення проєкту спірного у справі рішення, його розгляд постійними комісіями ради та ухвалення на пленарному засіданні більшістю голосів.
Твердження сторін позивачів про прийняття оскаржуваного рішення без урахування думки батьків, як членів територіальної громади, не заслуговують на увагу, з огляду на те, що в силу вимог ст.32 Закону №463-IX, громадське обговорення проєкту відповідного рішення засновника, як обов`язкова умова реорганізації і ліквідації закладів загальної середньої освіти, вимагається лише для сільської місцевості. Обов`язку проведення громадських обговорень щодо реорганізації і ліквідації закладів загальної середньої освіти на території міста ст.32 вказаного Закону не містить.
На переконання суду, оприлюднення проєкту рішення "Про реорганізацію Рівненської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №4 Рівненської міської ради" на офіційному сайті відповідача 31.05.2022 давало змогу зацікавленим особам висловити думку щодо такого рішення.
Судом досліджено колективні та індивідуальні звернення законних представників позивачів до державних органів та Списки з підписами батьків учнів ЗОШ №4 м.Рівне, які проти злиття з Рівненським академічним ліцеєм "Престиж", проте, незгода окремих жителів громади з відповідним рішенням не може свідчити про його незаконність.
Судом не встановлено саме тих процедурних порушень при прийнятті рішення, що оскаржується, які могли б вплинути на кінцевий результат.
Щодо покликань позивачів на порушення права учнів ЗОШ №4 на освіту, зокрема, на її доступність, безоплатність, рівність, то суд зазначає таке.
Згідно з приписами ст.6-8 Закону №463-IX в Україні створюються рівні умови для здобуття повної загальної середньої освіти.
Кожному забезпечується доступність та якість повної загальної середньої освіти.
Кожному громадянину України, іншим особам, які перебувають в Україні на законних підставах, а також кожній дитині незалежно від підстав її перебування в Україні гарантується безоплатне здобуття у державних та комунальних закладах освіти повної загальної середньої освіти на кожному її рівні за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів один раз протягом життя.
Не може бути обмежень у доступі до здобуття повної загальної середньої освіти.
Право на здобуття повної загальної середньої освіти гарантується незалежно від віку, статі, раси, кольору шкіри, стану здоров`я, інвалідності, особливих освітніх потреб, громадянства, національності, політичних, релігійних чи інших переконань, місця проживання, мови спілкування, походження, сімейного, соціального та майнового стану, складних життєвих обставин, наявності судимості, а також інших обставин та ознак.
Встановлення актами законодавства спеціальних правил та/або вжиття заходів, що забезпечують можливість здобуття повної загальної середньої освіти, у тому числі забезпечення розумного пристосування, не вважається дискримінацією.
Жоден учасник освітнього процесу не повинен зазнавати жодних форм дискримінації, зокрема мати будь-які обмеження в освітньому процесі або у праві брати участь у заходах, що проводяться в закладі освіти, у тому числі на підставі надання чи ненадання благодійної допомоги закладу освіти.
Територіальну доступність повної загальної середньої освіти забезпечують у межах повноважень органи державної влади та органи місцевого самоврядування шляхом:
формування та утримання мережі закладів освіти, у тому числі опорних, їхніх структурних підрозділів (філій); функціонування міжшкільних ресурсних центрів; закріплення території обслуговування за комунальними закладами освіти (їхніми структурними підрозділами), що забезпечують здобуття початкової та/або базової середньої освіти; підвезення учнів та педагогічних працівників до закладу освіти і у зворотному напрямку; створення та утримання пансіонів; сприяння запровадженню з урахуванням вибору батьків дітей або осіб, які досягли повноліття, різних форм здобуття повної загальної середньої освіти, їх забезпечення та підтримки тощо.
Кожна дитина має право на здобуття початкової та базової середньої освіти у найбільш доступному та наближеному до місця її проживання закладі освіти (його структурному підрозділі).
Право дитини на здобуття початкової та базової середньої освіти у комунальному закладі освіти (його структурному підрозділі), за яким закріплена територія обслуговування, на якій проживає дитина, гарантується, що не обмежує право батьків дитини або особи, яка досягла повноліття, обирати інший заклад освіти відповідно до законодавства.
Для належного та ефективного визначення і закріплення за закладом освіти території обслуговування місцеві органи виконавчої влади або органи місцевого самоврядування ведуть облік дітей дошкільного та шкільного віку, враховують спроможність кожного закладу освіти і демографічну ситуацію на відповідній території та у разі необхідності забезпечують створення додаткових класів. При цьому кількість класів початкової школи має забезпечувати здобуття початкової освіти всіма дітьми, які проживають на території обслуговування відповідного закладу освіти.
Частиною 2 статті 32 Закону №463-IX передбачено, що у разі реорганізації чи ліквідації закладу загальної середньої освіти засновник зобов`язаний забезпечити учням можливість продовжити здобуття загальної середньої освіти на відповідному рівні освіти.
Як встановлено судом і не є спірним у справі, підставою прийняття рішення Рівненської міської ради "Про реорганізацію Рівненської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №4 Рівненської міської ради" від 08.07.2022 №2124 стала обставина того, що мережа Рівненської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №4 Рівненської міської ради не є оптимальною.
Так, судом встановлено, що середня наповнюваність учнів у 5-11 класах даної школи становить 23,8 (розрахункова наповнюваність розподілу освітньої субвенції між місцевими бюджетами - 27,5).
Управлінням освіти проаналізовано реєстр обліку дітей шкільного віку закладів освіти Рівненської міської територіальної громади i з`ясовано, що 592 дитини, які проживають на території обслуговування Рівненської ЗОШ № 4, навчаються в інших закладах загальної середньої освіти, зокрема: в ЗОШ № 18-122 дитини; ЗОШ № 9-95 дiтей; СпШ № 15-58 дiтей; НВК № 2-48 дiтей; НВК№ 12-45 дiтей: ЗОШ №10- 40 дітей тощо.
З урахуванням наведеного, до наказу Управління освіти виконавчого комітету Рівненської міської ради від 30.09.2021№ 372-осн. було внесено зміни щодо території обслуговування ЗОШ №4 (наказ Управління освіти виконавчого комітету Рівненської міської ради від 16.05.2022 № 126-осн.).
Також судом встановлено, що впродовж останніх років Рівненська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №4 Рівненської міської ради набирала один десятий клас, що унеможливлювало перепрофілювання такої школи в ліцей, оскільки однією з вимог до освітньої діяльності ліцею є функціонування не менше двох 10-12 класів за трьома профілями навчання.
Поряд з цим, злиття двох закладів освіти передбачає:
-учні 2-11 класів ЗОШ №4 продовжуватимуть навчання у приміщенні ЗОШ №4;
-педагогічні та технічні працівники ЗОШ №4 залишаються працювати на своїх місцях зі своїми учнями;
-батьки майбутніх першокласників за бажанням або залежно від місця проживання можуть обирати заклади, які знаходяться в межах пішохідної доступності.
В Рівненському академічному ліцеї "Престиж" імені Лілії Котовської Рівненської міської ради функціонує ряд гуртків, серед яких шість за бюджетні кошти.
Вказані обставини підтверджено учасниками справи в ході судового розгляду, змістом відзиву, пояснень третьої особи, наявними в матеріалами справи доказами, зокрема, листами Управління освіти виконавчого комітету Рівненської міської ради від 01.07.202 №вих-39/01-20/Т/22, від 14.07.2022 №вих-07/01-19/22, пояснювальною запискою Управління освіти виконавчого комітету Рівненської міської ради до проекту оскаржуваного рішення та жодним чином не спростовано сторонами позивачів.
При цьому суд зазначає, що Рівненська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №4 Рівненської міської ради так як і Рівненський академічний ліцей "Престиж" імені Лілії Котовської Рівненської міської ради є закладами освіти комунальної власності.
Відповідно, комунальний ліцей, як бюджетна установа, фінансується за рахунок коштів державного та місцевого бюджетів.
Послуги для досягнення учнями результатів навчання (компетентностей), визначених державними стандартами, надаються державними та комунальними закладами загальної середньої освіти на безоплатній основі.
Поряд з цим, відповідно до вимог чинного законодавства, зокрема, ст.78 Закону України "Про освіту", ст.59 Закону України "Про повну загальну середню освіту", постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження переліку платних послуг, які можуть надаватися закладами освіти, іншими установами та закладами системи освіти, що належать до державної і комунальної форми власності" від 27.08.2010 №796, спільного наказу Міністерства освіти і науки України, Міністерства фінансів України, Міністерства економіки України "Про затвердження порядків надання платних послуг не державними та комунальними навчальними закладами" від 23.07.2010 №736/902/758, державні та комунальні заклади освіти мають право надавати платні освітні послуги.
Платні освітні послуги Рівненського академічного ліцею "Престиж" імені Лілії Котовської Рівненської міської ради є додатковими і надаються на підставі письмової заяви батьків або осіб, які їх замінюють, тобто виключно на добровільних засадах.
Відповідно, твердження позивачів про порушення рівності умов доступу дітей до освіти та дискримінацію за майновим станом, з огляду на платність освітніх послуг в ліцеї, є непідтвердженими та безпідставними.
Щодо територіальної доступності навчального закладу, то суд зазначає, що з аналізу зазначених вище вимог Закону №463-IX та Закону № 2145-VIII слідує, що чинним законодавством встановлено обов`язковість загальної середньої освіти, однак не встановлено обов`язковості її здобуття лише у конкретному навчальному закладі.
Вказане узгоджується з висновками Верховного Суду, наведеними у постанові від 30.11.2021 у справі №290/791/16-а.
В ході судового розгляду встановлено і позивачами не спростовано, що батьки Рівненської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №4 Рівненської міської ради за бажанням або залежно від місця проживання можуть обирати заклади, які знаходяться в межах пішохідної доступності, зокрема, ЗОШ №9, ЗОШ №18, Рівненський академічний ліцей "Престиж" імені Лілії Котовської Рівненської міської ради.
Відповідно до даних електронного сервісу "Googlemaps" маршрут від вул.Архітектора Бургіньйона (Жуковського), 30 до вул. Данила Галицького, 15 в м.Рівне становить 1,5 км.
Пунктом 3 розділу І Санітарного регламенту для закладів загальної середньої освіти, затвердженого наказом Міністерства здоров`я України від 25.09.2020 №2205, передбачено, що учні, які проживають на відстані від закладу освіти понад 2 км, забезпечуються підвезенням у порядку, визначеному засновником (засновниками) закладу освіти відповідно до законодавства.
Тобто, в даному випадку дотримана норма пішохідної доступності до 2 км.
За наведеного у сукупності, суд дійшов висновку, що під час розгляду справи не встановлено обставин, які б доводили, що внаслідок прийняття оскаржуваного рішення право учнів Рівненської загальноосвітньої школи І-ІІІступенів №4 Рівненської міської ради на освіту було обмежено.
На переконання суду, спірне рішення відповідача жодним не порушує прав позивачів, як членів Рівненської територіальної громади, зокрема, права малолітніх на здобуття повної загальної середньої освіти, оскільки таке право може бути реалізовано учнями в закладі загальної середньої освіти Рівненський академічний ліцей "Престиж", що розташований на території міської територіальної громади.
Вирішуючи даний спір, суд також враховує, що відповідно до приписів ст.6 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) суд при вирішення справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини. Звернення до адміністративного суду для захисту прав і свобод людини і громадянина безпосередньо на підставі Конституції України гарантується. Забороняється відмова в розгляді та вирішенні адміністративної справи з мотивів неповноти, неясності, суперечливості чи відсутності законодавства, яке регулює спірні відносини.
При цьому суд зазначає, що принцип пропорційності є складовою принципу верховенства права. Сам же принцип пропорційності має також три підпринципи: адекватність (міра адекватна для досягнення завчасно встановленої цілі, якщо бажаний результат може бути досягнуто тільки за умови звертання до цієї міри); необхідність (міра є законною з найменш можливими обмеженнями при умові досягнення легітимної цілі); пропорційність як сувора вимога (серйозність втручання та серйозність причин, які виправдовують це втручання, повинні бути пропорційними одна до іншої).
Європейський суд з прав людини в рішенні по справі "Handyside v. theUnitedKingdom" від 07.12.1976, зазначив про те, що кожна "спеціальна процедура", "умова", "обмеження" чи "покарання", які покладені, повинні бути пропорційні легітимній меті, що переслідується.
З огляду на встановлені обставини справи, суд вважає, що приймаючи оскаржуване рішення, відповідачем дотримано принципу пропорційності, тобто балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів громадян та цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення.
Устатті 3 Конвенції "Про права дитини", схваленої резолюцією 44 сесії Генеральної Асамблей ООН від 20.11.1989 № 44/25, ратифікованоїпостановою Верховної Ради України від 27.02.1991 № 789-XII, йдеться про те, що в усіх діях щодо дітей, незалежно від того, здійснюються вони державними чи приватними установами, що займаються питаннями соціального забезпечення, судами, адміністративними чи законодавчими органами, першочергова увага приділяється якнайкращому забезпеченню інтересів дитини.
Це означає, що у випадку будь-якої правової колізії, неповноти, нечіткості або суперечливості законодавства, що регулює спірні правовідносини, що стосуються інтересів дітей, з урахуванням положеньстатті 3 Конвенції "Про права дитини", пріоритет повинен надаватися якнайкращому забезпеченню інтересів дітей.
В цьому випадку, на переконання суду, реорганізація ЗОШ №4 не порушує інтересів дітей та їх права на здобуття середньої освіти.
Згідно з пунктом 30 Рішення Європейського Суду з прав людини у справі "Hirvisaari v. Finland" від 27.09.2001, рішення судів повинні достатнім чином містити мотиви, на яких вони базуються для того, щоб засвідчити, що сторони були заслухані, та для того, щоб забезпечити нагляд громадськості за здійсненням правосуддя.
Крім того, судом враховується, що відповідно до пункту 41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень, обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини, очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.
Згідно з ч.1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.
Відповідно до приписів ч.2 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
На переконання суду, при прийнятті оскаржуваного рішення, відповідач вжив належних заходів щодо забезпечення мешканців міста Рівне на реалізацію гарантованого Конституцією України права на освіту, на доступ до освіти, належні умови отримання освіти, а також діяв у спосіб, передбачений Конституцією та законами України, та у межах наданих повноважень.
Натомість, факт наявності у позивачів порушеного права не знайшов свого підтвердження в ході судового розгляду.
За таких обставин, суд дійшов висновку про відмову у задоволенні позову в повному обсязі.
Підстави для розподілу судових витрат у відповідності до вимог ст.139 КАС України у суду відсутні.
Керуючись статтями 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В :
У задоволенні позову ОСОБА_1 в інтересах малолітніх дітей: ОСОБА_5 та ОСОБА_6 , ОСОБА_2 в інтересах малолітніх дітей: ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_3 в інтересах малолітніх дітей: ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_4 в інтересах малолітньої дитини: ОСОБА_12 до Рівненської міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача, Управління освіти виконавчого комітету Рівненської міської ради, - про визнання протиправним та скасування рішення - відмовити повністю.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Повний текст рішення складений 01 грудня 2022 року
Учасники справи:
Позивач - ОСОБА_1 в інтересах малолітнього ОСОБА_5 ( АДРЕСА_1 , ЄДРПОУ/РНОКПП НОМЕР_1 )
Позивач - ОСОБА_1 в інтересах малолітньої ОСОБА_6 ( АДРЕСА_1 , ЄДРПОУ/РНОКПП НОМЕР_1 )
Позивач - ОСОБА_2 в інтересах малолітнього ОСОБА_7 ( АДРЕСА_2 , ЄДРПОУ/РНОКПП НОМЕР_2 )
Позивач - ОСОБА_2 в інтересах малолітнього ОСОБА_8 ( АДРЕСА_2 , ЄДРПОУ/РНОКПП НОМЕР_2 )
Позивач - ОСОБА_2 в інтересах малолітньої ОСОБА_9 ( АДРЕСА_2 , ЄДРПОУ/РНОКПП НОМЕР_2 )
Позивач - ОСОБА_3 в інтересах малолітньої ОСОБА_10 ( АДРЕСА_3 , ЄДРПОУ/РНОКПП НОМЕР_3 )
Позивач - ОСОБА_3 в інтересах малолітньої ОСОБА_11 ( АДРЕСА_3 , ЄДРПОУ/РНОКПП НОМЕР_3 )
Позивач - ОСОБА_4 в інтересах малолітньої дитини ОСОБА_12 ( АДРЕСА_4 , ЄДРПОУ/РНОКПП НОМЕР_4 )
Відповідач - Рівненська міська рада (вул. Соборна, 12 а,м. Рівне,33028, ЄДРПОУ/РНОКПП 34847334)
Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Управління освіти виконавчого комітету Рівненської міської ради Адреса: вул.Соборна, 30, м.Рівне, 33028, ЄДРПОУ/РНОКПП 25675242.
Суддя С.А. Борискін
Суд | Рівненський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.11.2022 |
Оприлюднено | 05.12.2022 |
Номер документу | 107653640 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації державної політики у сфері освіти, науки, культури та спорту |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні