Рішення
від 02.12.2022 по справі 924/280/22
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"02" грудня 2022 р. Справа №924/280/22

Господарський суд Хмельницької області у складі судді Димбовського В.В., при секретарі судового засідання Потербі О.О., розглянувши матеріали справи

за позовом Хмельницької міської ради, м. Хмельницький

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Нарс Центр", м. Хмельницький

про стягнення 336447,68 грн. безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати за земельну ділянку

Представники сторін:

від позивача: Демчук Л.Г. згідно виписки та посвідчення

від відповідача: Бейлик А.Б. згідно ордеру

Рішення виноситься 02.12.2022р., оскільки в судовому засіданні оголошувалась перерва.

Суть спору: Хмельницька міська рада звернулася до господарського суду з позовом, у якому просить суд стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Нарс Центр" 336447,68 грн. безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати за земельну ділянку.

В обґрунтування позову посилається на те, що з 02.04.2018р. відповідач на підставі договорів купівлі-продажу від 02.04.2018 є власником нежитлових будівель та споруд, а саме: санвузла площею 19,5 кв.м., кіоску-кафе площею 46,3 кв.м., прохідної площею 5,4 кв.м., мийки автомобілів площею 394,7 кв.м. по вул. Вінницьке шосе, 12/2Д. Дані обставини, на думку позивача, підтверджуються інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна №281886194 від 29.10.2021.

Як зауважив позивач, з моменту оформлення права власності на вищезазначене нерухоме майно ТОВ "Нарс Центр" права на землю не оформляє, користується земельною ділянкою по вул. Вінницьке шосе, 12/2Д без правовстановлюючих документів для обслуговування нерухомого майна, плату за користування даною земельною ділянкою в повному обсязі не вносить.

Позивач звернув увагу суду, що Головним управлінням ДПС у Хмельницькій області листом від 15.12.2021р. було повідомлено, що ТОВ "Нарс Центр" у 2018 році сплатило 59673,44 грн., у 2019 - 90133,68 грн., у 2020 - 89884,68 грн., станом на 01.12.2021 - 74903,90 грн. коштів орендної плати. На підставі вищевказаних відомостей управлінням земельних ресурсів Хмельницької міської ради було зроблено запит до Відділу №1 управління у Хмельницькому районі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, у відповідь на який було отримано витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки та нараховано розмір орендної плати в період з 24.06.2021 по 01.12.2021, який мав би сплатити відповідач у випадку дотримання вимог чинного законодавства України щодо укладення договору оренди землі з врахуванням проплат здійснених у 2021 році.

Позивач зауважив, що відповідно до витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 28.10.2021 року з 24.06.2021 року в Державному земельному кадастрі зареєстрована земельна ділянка площею 4,0183 га по вул. Вінницьке шосе, 12/2Д з кадастровим номером 6810100000:20:006:0035, яка належить на праві власності Хмельницькій міській раді. Так як земельна ділянка по вул. Вінницьке шосе, 12/2Д площею 40183 кв.м. є сформованою як об`єкт цивільних прав, ще з 24.06.2021 розмір безпідставно збережених коштів, який відповідає орендній платі за користування земельною ділянкою, було нараховано на земельну ділянку площею 40183 кв.м., що підтверджується витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 28.10.2021р.

Позивач зазначив, що з моменту оформлення права власності на нерухоме майно ТОВ "Нарс Центр" права на землю не оформляє, користується земельною ділянкою по вул. Вінницьке шосе, 12/2Д без правовстановлюючих документів для обслуговування вищевказаного нерухомого майна, плату за користування даною земельною ділянкою в повному обсязі не вносить. Внаслідок цього Хмельницька міська територіальна громада в особі Хмельницької міської ради була позбавлена можливості отримати дохід у розмірі 336447,68 грн. від здачі земельної ділянки в оренду в період з 24.06.2021р. до 01.12.2021р. ТОВ "Нарс Центр" не є власником та постійним землекористувачем земельної ділянки, а тому не є суб`єктом плати за землю у формі земельного податку, при цьому, єдина можлива форма здійснення плати за землю для нього, як землекористувача, є орендна плата.

Відповідач у відзиві на позов від 10.08.2022р. зазначив, що в додатках до позовної заяви наявний розрахунок розміру орендної плати, де йде посилання на витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку від 06.12.2021 р., у п. 12 витягу, де вказано Коефіцієнт (КФ) - 2,5 % та цільове призначення земельної ділянки " 12.11 Для розміщення та експлуатації об`єктів дорожнього сервісу" Коефіцієнт (Кф) згідно методики, розшифровується як "Коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки". Приміщення, які на даний час перебувають у власності ТОВ "Нарс Центр", раніше перебували у власності ПП "Автоцентр "Леон-Поділля". Згідно матеріалів по наданню дозволу на розроблення проекту відведення землеустрою щодо відведення земельної ділянки та висновку про відповідність місця розташування земельної ділянки за 2012 р. вказується про необхідність надання земельної ділянки за адресою: м. Хмельницький, Вінницьке шосе 12/2 Д для обслуговування нежитлових будівель та споруд, а саме: санвузла, кіоску-кафе, прохідної, мийки автомобілів та залізного ангару.

Як зауважив відповідач, у справі №924/149/18 за позовом Прокуратури в інтересах Хмельницької міської ради до ПП "Автоцентр "Леон-Поділля" про стягнення збитків, знаходиться відповідь ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області від 14.06.2017 р. на запит Управління земельних ресурсів та земельної реформи ХМР від 07.06.2017 р., у якому вказується "цільове призначення земель" землекористувача ПП "Автоцентр "Леон-Поділля" - "для обслуговування нежитлових будівель та споруд, залізничний ангар № 1". Також наявний Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку від 02.03.2015 р. 32-2204-0.4-3234/2-15 щодо спірної земельної ділянки, де вказується "назва земельної ділянки" - "під нежитлові приміщення" та згідно п. 11 Витягу вказано коефіцієнт (КФ) -1 %.

Відповідач вважає, що при здійсненні розрахунку необхідно брати до уваги саме Коефіцієнт 0,5 або 1%, а не 2,5 %, так як об`єкти нерухомого майна не відносяться до об`єктів дорожнього сервісу.

Відповідач наполягає на тому, що необґрунтованим та невірним є проведений позивачем розрахунок (за період з 24.06.2021 р. по 01.12.2021 p., де вказано нормативну грошову оцінку земельної ділянки у розмірі 28318085,00 грн. та вказано суму коштів земельного податку сплаченого ТОВ "Нарс Центр" протягом даного періоду - 34047,25 грн.).

Окремо відповідач зазначив, що 08.08.2022 р. представником ТОВ "Нарс Центр" Адвокатом Бейликом А.Б. було отримано відповідь ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області від 05.08.2022 р. № 1692/281-22, де вказано, що "дата визначення нормативної грошової оцінки земельної ділянки за адресою: м. Хмельницький, вул. Вінницьке шосе 12/2Д, кадастровий номер 6810100000:20:006:0035 є 21 жовтня 2021 р. за реєстраційним номером 19-22-0,381-1408/0/75-21 (дата первинного формування витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку даної земельної ділянки). Отже, нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 6810100000:20:006:0035 вперше була проведена (визначена) 21.10.2021 р. та становила 28318085 грн.

Таким чином, на думку відповідача, період з 24.06.2021 р. по 20.10.2021 p., обрахований та вказаний неправомірно, так як в даний період ще не було визначено нормативну грошову оцінку даної земельної ділянки, а тому і не могла бути врахована і розрахована за даний період. Отже, період за який Позивач має право нараховувати безпідставне збереження орендної плати становить з 21.10.2021 р. по 01.12.2021 р.

Також, на думку відповідача, позивачем невірно визначено суму земельного податку сплачено ТОВ "Нарс Центр". В розрахунку позивачем вказано 34047,25 грн. Проте, згідно відповіді ГУ ДПС у Хмельницькій області від 09.12.2021 р. вказано, що ТОВ "Нарс Центр" станом на 01.12.2021 р. сплатили 74903,90 грн. орендної плати/земельного податку. Отже, саме ця сума має бути врахована у розрахунку.

Відповідач у відзиві на позов надав контр-розрахунок розміру орендної плати ТОВ "Нарс Центр", за яким розмір неодержаних доходів орендної плати позивача може становити не більше ніж 18728,48 грн.

Позивач 15.08.2022р. подав відповідь на відзив, у якому зазначив, що формування земельної ділянки ТОВ "Нарс Центр" по вул. Вінницьке шосе, 12/2Д здійснювалася відповідно до проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки. Як вбачається із завдання на виготовлення проекту землеустрою, затвердженого директором ТОВ "Нарс Центр" С. Семенюк 04.05.2021р., цільове призначення земельної ділянки було зазначено 12.11 для розміщення та експлуатації об`єктів дорожнього сервісу. Отже, сам директор визначив код та цільове призначення земельної ділянки по вул. Вінницьке шосе, 12/2Д, та в подальшому затвердив його. Крім того, в клопотанні директор ТОВ "Нарс Центр" С. Семенюк просив затвердити проект землеустрою та передати земельну ділянку в оренду з кодом 12.11. для розміщення та експлуатації об`єктів дорожнього сервісу, а саме для обслуговування нежитлових будівель та споруд: санвузла, кіоску-кафе, прохідної, мийки автомобілів та залізного ангару №1 по вул. Вінницьке шосе, 12/2Д.

Позивач, посилаючись на ст. 1 Закону України "Про автомобільні дороги", зазначив, що об`єкти, які належать на праві власності ТОВ "Нарс Центр" відносяться до об`єктів дорожнього сервісу, тому посилання відповідача у відзиві на неправильність застосування коефіцієнту та неналежність об`єктів до об`єктів дорожнього сервісу є необґрунтованими, а посилання у відзиві на архівну справу №924/149/18 є безпідставними та не заслуговують на увагу, з врахуванням вищевикладеного.

Позивач зауважив, що рішення міської ради №20 від 15.12.2010р., яким було затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Хмельницького, є чинним та таким, що відповідає законодавству.

Посилаючись на ст. 1 Закону України "Про оцінку земель", позивач зазначив, що дата оцінки земельної ділянки - дата (число, місяць та рік), на яку проводиться оцінка земельної ділянки та визначається її вартість. Для нормативної грошової оцінки земельної ділянки - дата, вказана в технічній документації. Відповідно до ст. 1 Закону України "Про оцінку земель" П. 19 Методики нормативно грошової оцінки земельних ділянок, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 03.11.2021 №1147 визначено, що за результатами проведення нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок. Датою нормативної грошової оцінки земельної ділянки є дата, зазначена в технічній документації. Згідно технічної документації з нормативно грошової оцінки земель міста Хмельницького, яка затверджена рішенням Хмельницької міської ради від 15.12.2010 року №20 датою нормативно грошової оцінки є 01.01.2009 року.

Враховуючи зазначене, позивач прийшов до висновку, що посилання представника відповідача в відзиві на те, що вперше було проведено нормативно грошову оцінку земельної ділянки 21.10.2021 року є необґрунтованим, оскільки 21.10.2021 року є лише датою формування витягу, а не датою нормативно грошової оцінки. На підставі викладеного, Хмельницькою міською радою було правомірно здійснено розрахунок безпідставно збережених коштів в розмірі орендної плати за період з 24.06.2021 по 01.12.2021 року на підставі витягу, який додано до матеріалів позовної заяви.

02.09.2022р. представником відповідача подано клопотання про призначення судової земельно-технічної експертизи, проведення якої просив доручити Хмельницькому відділенню КНДІСЕ.

22.09.2022р. представником відповідача подано уточнення до клопотання про призначення судової земельно-технічної експертизи.

З врахуванням уточнення, поданого 22.09.2022р., представник відповідача у клопотанні від 02.09.2022р. просив суд на експертизу поставити наступні питання: чи відповідає виконана станом на 21.10.2021 р. нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 6810100000:20:006:0035 (місце розташування земельної ділянки м. Хмельницький, вулиця Вінницьке шосе, 12/2Д) вимогам нормативно-правових актів? - Чи вірно визначено Коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Коефіцієнт (Кф) кадастровий номер 6810100000:20:006:0035 (місце розташування земельної ділянки м. Хмельницький, вулиця Вінницьке шосе, 12/2Д) станом на 21.10.2021р. Якою є дійсна нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 6810100000:20:006:0035 (місце розташування земельної ділянки м. Хмельницький, вулиця Вінницьке шосе, 12/2Д) станом на 21.10.2021 p.?

Суд ухвалою від 11.10.2022р. відмовив в задоволенні клопотання відповідача від 02.09.2022р. про призначення судової земельно-технічної експертизи.

У судовому засіданні 02.12.2022р. представник позивача наполягає на задоволенні позовних вимог.

Представник відповідача у судовому засіданні 02.12.2022р. просить суд у позові відмовити.

Фактичні обставини, встановлені судом та зміст спірних правовідносин.

Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек №281886194 від 29.10.2021р. ТОВ "Нарс Центр" є власником нежитлових будівель та споруд, а саме: санвузла площею 19,5 кв.м., кіоску-кафе площею 46,3 кв.м., прохідної площею 5,4 кв.м., мийки автомобілів площею 394,7 кв.м. по вул. Вінницьке шосе, 12/2Д, а також залізного ангару №1 загальною площею 1086,6 кв.м. по вул. Вінницьке шосе, 12/2Д.

У листі від 08.11.2021р. Управління земельних ресурсів Хмельницької міської ради просило Головне управління ДПС у Хмельницькій області з метою здійснення контролю за використанням земельних ділянок з порушенням земельного законодавства щодо інформації по сплаті орендної плати/земельного податку за земельну ділянку площею 4,0183 га по вул. Вінницьке шосе, 12/2Д у м. Хмельницькому у 2018 - 2021 роках.

На запит Головним управлінням ДПС у Хмельницькій області листом від 15.12.2021р. було повідомлено, що ТОВ "Нарс Центр" у 2018 році сплатило 59673,44 грн., у 2019 році сплатило 90133,68 грн., у 2020 році сплатило 89884,68 грн., станом на 01.12.2021 орендна плата 74903,90 грн.

У листі від 03.12.2021р. Управління земельних ресурсів Хмельницької міської ради просило Відділ №1 Управління у Хмельницькому районі ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області надати витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 4,0183 га по вул. Вінницьке шосе, 12/2Д у м. Хмельницькому, з метою здійснення контролю за використанням земельних ділянок на території м. Хмельницького з порушенням земельного законодавства, згідно наведеної таблиці.

Відповідно до витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 28.10.2021р. в Державному земельному кадастрі з 24.06.2021р. зареєстрована земельна ділянка площею 4,0183 га по вул. Вінницьке шосе, 12/2Д з кадастровим номером 6810100000:20:006:0035, цільове призначення: 12.11 Для розміщення та експлуатації об`єктів дорожнього сервісу; Категорія земель: Землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення для обслуговування нежитлових будівель та споруд, а саме: санвузла, кіоску-кафе, прохідної, мийки автомобілів та залізного ангару №1, площа - 4,0183 га.

До витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 28.10.2021р. додано кадастровий план земельної ділянки, опис меж.

Відповідно до витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку від 06.12.2021р. нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 6810100000:20:006:0035 становить 28313085 грн.; цільове призначення: 12.11 Для розміщення та експлуатації об`єктів дорожнього сервісу; Категорія земель: Землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення; Коефіцієнт Кф - 2,5. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки підписаний головним спеціалістом Головного Управління Держгеокадастру у Хмельницькій області Березовською Н.П.

Також в матеріалах справи наявний розрахунок розміру орендної плати Управління земельних ресурсів Хмельницької міської ради від 09.05.2022р. щодо ТОВ "Нарс Центр" по вул. Вінницьке шосе, 12/2Д за період з 24.06.2021р. по 01.12.2021р.: площа земельної ділянки 40183 м2, нормативна грошова оцінка земельної ділянки 28318085,00 грн., орендна плата в рік - 849542,55 грн. (3% від НГО), 70795,21 грн. в місяць, 2359,84 грн. в день (червень), розмір неодержаного доходу в розмірі орендної плати за землю 370494,93 грн. Сума коштів, сплачених орендарем протягом терміну використання земельної ділянки без правовстановлюючих документів 34047,25 грн. Розмір неодержаного доходу в розмірі орендної плати за землю за період з 24.06.2021р. по 01.12.2021р. 336447,68 грн.

Відповідно до рішення Хмельницької міської ради від 15.12.2010p. №20 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Хмельницького" вирішено затвердити технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Хмельницького, виконану Українським державним науково-дослідним інститутом проектування міст "Діпромісто". Рішення набирає чинності з 01.01.2011р.

Відповідно до п. 2.4 рішення Хмельницької міської ради від 29.08.2012p. №64 "Про впорядкування орендної плати за землю та втрату чинності рішень сесії міської ради" обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладання або зміни умов договору оренди чи продовження його дії, а також відповідно до фактичного функціонального використання приміщень, будівель, споруд, розташованих на ній, про що орендар має вказати у своїй заяві (клопотанні) щодо передачі в оренду земельної ділянки.

Згідно з п. 2.7 рішення Хмельницької міської ради від 29.08.2012p. №64 у разі зміни функціонального використання земельної ділянки або її частини (зміна функціонального використання приміщень, будівель, споруд) в межах цільового призначення земельної ділянки, визначеної договором оренди землі, орендар, не пізніше місячного терміну з моменту настання вказаної події, зобов`язаний надати в управління земельних ресурсів та земельної реформи департаменту архітектури, містобудування та земельних ресурсів відповідні підтверджуючі документи для проведення уточнюючого розрахунку орендної плати за земельну ділянку.

Відповідно до п. 2.13 рішення Хмельницької міської ради від 29.08.2012p. №64 розмір орендної плати може бути змінено на вимогу Орендодавця, в особі управління земельних ресурсів та земельної реформи, у разі зміни грошової оцінки земель м Хмельницького та у разі встановлення нових ставок земельного податку відповідно до чинного законодавства України.

До рішення Хмельницької міської ради від 29.08.2012p. додано додаток - розмір річної орендної плати за землю, у якому визначено відсотки від нормативної грошової оцінки, що враховуються для розрахунку, у якому визначено:

- 3,0%: для ведення виробничої діяльності (за виключенням п. 8); для благоустрою території; для розміщення, будівництва та обслуговування проходів, проїздів, площадок, заїздів, пожежних, аварійних та запасних виїздів, газону (крім тих, які використовуються для розміщення, будівництва та обслуговування автомобільних газокомпресорних станцій для заправки автомобілів природним газом, автозаправних комплексів та автозаправних станцій); різного виду площадки, майданчики, які не передбачені цим рішенням (та крім тих, що використовуються для розміщення, будівництва та обслуговування автомобільних газокомпресорних станцій для заправки автомобілів природним газом, автозаправних комплексів та автозаправних станцій); для розміщення, будівництва та обслуговування градірні, склопункту, цеху, кузні, жомової ями; для розміщення, будівництва та обслуговування котельні, воловні, пекарні; для розміщення, будівництва та обслуговування кооперативних автостоянок для зберігання особистого транспорту громадян, гаражно-будівельних кооперативів, які є неприбутковими організаціями; для розміщення, будівництва та обслуговування корпусів, баз, матеріально-технічних баз, пилорами, прохідних, господарських; підсобних будівель чи приміщень, прорабських, контор, контрольно-диспечерських пунктів, естакад; для розміщення, будівництва та обслуговування бетоно-змішувальних вузлів, очисних споруд, будівлі АПК, зимовника, майстерні, ангарів, доків, приміщення холодильника, вагової, камери схову, свердловини;

- 4,0%: для розміщення, будівництва та обслуговування автостоянок, майданчиків для стоянки автомобілів, паркінгу, парковки; для розміщення, будівництва та обслуговування побутового приміщення;

- 5,0% для розміщення, будівництва та обслуговування об`єктів транспорту;

- 8,0%: для розміщення, будівництва та обслуговування магазину, кафе, інтернет-кафе, бару, ресторану, інших об`єктів торгівлі та закладів ресторанного типу та прибудов до них; для розміщення, будівництва та обслуговування СТО, підприємств для технічного обслуговування і ремонту автомобілів, об`єктів для миття автомобілів, для розміщення будівництва та обслуговування павільйонів.

У листі Департаменту архітектури, містобудування та земельних ресурсів Хмельницької міської ради від 07.06.2017р., адресованому Відділу у Хмельницькому районі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, зазначено про необхідність надати інформацію про вартість земельних ділянок щодо земельної ділянки по вул. Вінницьке шосе, 12/2Д для обслуговування нежитлових будівель та споруд, залізний ангар №1, 2014-2017.

У відповідь на лист від 07.06.2017р., Відділ у Хмельницькому районі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області надав листом від 14.06.2017р. інформацію про вартість 1 м. кв. земельної ділянки по вул. Вінницьке шосе, 12/2Д для обслуговування нежитлових будівель та споруд, залізний ангар №1: для комерційного використання: 2014р. -536 грн. 2015р. - 669 грн. 2016р. - 958 грн. 2017р. - 813 грн.

У матеріалах справи наявний Висновок про відповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральному плану м. Хмельницького, іншій містобудівній документації, схемам землеустрою і техніко-економічним обґрунтуванням використання та охорони земель від 07.02.2012р., який видано ПП "Автоцентр "Леон-Поділля" для обслуговування нежитлових будівель та споруд а саме: санвузла, кіоску-кафе, прохідної, мийки автомобілів та залізного ангару №1.

Також у матеріалах справи наявні витяги про реєстрацію права власності на нерухоме майно від 19.08.2009р. №23626059 та від 25.05.2009р. №22828551, за якими ПП "Автоцентр "Леон-Поділля" належать санвузол площею 19,5 кв.м., кіоск-кафе площею 46,3 кв.м., прохідна площею 5,4 кв.м., мийка автомобілів площею 394,7 кв.м., залізний ангар №1 загальною площею 1086 кв.м по вул. Вінницьке шосе, 12/2Д.

У відповіді ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області від 05.08.2022 р. на запит адвоката Бейлика А.Б. зазначено, що дата визначення нормативної грошової оцінки земельної ділянки за адресою: м. Хмельницький, вул. Вінницьке шосе, 12/2 Д, кадастровий номер 6810100000:20:006:0035 21 жовтня 2021р. за реєстраційним номером 19-22-0,381-1408/0/75-21 (дата первинного формування витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки з кадастровим номером 6810100000:20:006:0035).

У листі Служби автомобільних доріг у Хмельницькій області від 26.09.2022р., адресованому адвокату Бейлику А.Б., зазначається, що земельна ділянка площею 40183 кв.м. з кадастровим номером 68101000000:20:006:0035 на якій розміщені нежитлові приміщення ТОВ "Нарс Центр" не відноситься до земель дорожнього господарства та не перебуває в постійному землекористуванні Служби автомобільних доріг.

Дослідивши зібрані у справі докази та давши їм правову оцінку в сукупності, судом прийнято до уваги наступне:

Згідно зі статтею 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Відповідно до статті 13 Конституції України земля є об`єктом права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією.

Згідно зі статтею 80 Земельного кодексу України суб`єктами права власності на землі комунальної власності є територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування.

Приписами ч.ч. 1, 2 ст. 83 Земельного кодексу України визначено, що землі, які належать на праві власності територіальним громадам є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають, зокрема, усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності.

Згідно зі статями 122, 123, 124 Земельного кодексу України міські ради передають земельні ділянки у власність або користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб. Надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

Відповідно до ст. 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

Податковим кодексом України встановлено, що плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності (підпункт 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України).

За змістом статті 93 Земельного кодексу України та статті 1 Закону України "Про оренду землі" оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Відповідно до статті 96 Земельного кодексу України землекористувачі зобов`язані, зокрема, своєчасно сплачувати земельний податок або орендну плату.

Позивач просить суд стягнути з відповідача, як власника об`єкта нерухомого майна, безпідставно збережені кошти орендної плати на підставі статей 1212-1214 Цивільного кодексу України за фактичне користування без належних правових підстав земельною ділянкою комунальної власності, на якій ці об`єкти розміщені, за період з 24.06.2021р. до 01.12.2021р.

Згідно з частинами 1 та 2 статті 1212 Цивільного кодексу України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала. Положення глави 83 Цивільного кодексу України застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.

Як вже зазначалось, згідно з інформаційною довідкою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна №281886194 від 29.10.2021р. ТОВ "Нарс Центр" є власником нежитлових будівель та споруд, а саме: санвузла площею 19,5 кв.м., кіоску-кафе площею 46,3 кв.м., прохідної площею 5,4 кв.м., мийки автомобілів площею 394,7 кв.м., а також залізного ангару №1 загальною площею 1086,6 кв.м., по вул. Вінницьке шосе, 12/2Д.

Відповідно до приписів статті 125 Земельного кодексу України право оренди земельної ділянки виникає з моменту державної реєстрації цього права.

З огляду на приписи частини другої статті 120 Земельного кодексу України не вважається правопорушенням відсутність у власника будинку, будівлі, споруди зареєстрованого права оренди на земельну ділянку, яка має іншого власника і на якій розташоване це нерухоме майно. До моменту оформлення власником об`єкта нерухомого майна права оренди земельної ділянки, на якій розташований цей об`єкт, відносини з фактичного користування земельною ділянкою без укладеного договору оренди та недоотримання її власником доходів у вигляді орендної плати є за своїм змістом кондикційними. Фактичний користувач земельної ділянки, який без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, які мав сплатити за користування нею, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі частини першої статті 1212 ЦК України.

Аналогічний правовий висновок викладено в постановах Великої Палати Верховного Суду 09.11.2021р. у справі № 905/1680/20, від 23.05.2018р. у справі № 629/4628/16-ц та від 20.11.2018р. у справі № 922/3412/17.

Для вирішення спору щодо стягнення з власника об`єкта нерухомого майна, безпідставно збережених коштів орендної плати згідно із статтями 1212-1214 Цивільного кодексу України за фактичне користування без належних на те правових підстав земельною ділянкою комунальної власності, на якій цей об`єкт розташований необхідно, насамперед, з`ясувати: а) чи наявні правові підстави для використання земельної ділянки; б) яка площа земельної ділянки та чи є вона сформованою відповідно до вимог земельного законодавства; в) в якому розмірі підлягають відшкодуванню доходи, пов`язані із безпідставним збереженням майна, розраховані відповідно до вимог земельного законодавства, а саме на підставі нормативної грошової оцінки землі.

Аналогічний правовий висновок викладено в постанові Верховного Суду від 10.02.2020р. у справі № 922/981/18, від 09.02.2021р. у справі № 922/3617/19.

Відповідно до частини 1 статті 377 Цивільного кодексу України (в редакції на момент виникнення спірних правовідносин) до особи, яка набула право власності на житловий будинок (крім багатоквартирного), будівлю або споруду, переходить право власності, право користування на земельну ділянку, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення в обсязі та на умовах, встановлених для попереднього землевласника (землекористувача).

Також, аналогічні положення містяться у статті 120 Земельного кодексу України.

Тобто існує принцип єдності та цілісності об`єкта нерухомості із земельною ділянкою, на якій він розташований.

Таким чином, право на земельну ділянку в набувача будинку, будівлі або споруди виникає з моменту набуття права на будинок, будівлю або споруду незалежно від будь-яких подальших дій набувача щодо оформлення права на земельну ділянку.

Враховуючи, що ТОВ "Нарс Центр" є власником нежитлових будівель та споруд, а саме: санвузла площею 19,5 кв.м., кіоску-кафе площею 46,3 кв.м., прохідної площею 5,4 кв.м., мийки автомобілів площею 394,7 кв.м., а також залізного ангару №1 загальною площею 1086,6 кв.м., по вул. Вінницьке шосе, 12/2Д, відповідач має право на використання вказаної земельної ділянки.

Згідно з частинами 1-2 статті 79-1 Земельного кодексу України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Формування земельних ділянок здійснюється: у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності; шляхом поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок; шляхом визначення меж земельних ділянок державної чи комунальної власності за проектами землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, проектами землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб, проектами землеустрою щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; за проектами землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв).

Відповідно до частин 3-9 вищезазначеної статті сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Формування земельних ділянок (крім випадків, визначених у частинах 6-7 цієї статті) здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок. Земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї.

Таким чином, земельна ділянка є сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера та реєстрації її у Державному земельному кадастрі.

Аналогічний висновок містяться у постанові Верховного Суду від 29.05.2020р. у справі № 922/2843/19.

Відповідно до ст. 1 Закону України "Про Державний земельний кадастр" державна реєстрація земельної ділянки - внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про формування земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номера.

Частиною 1 ст. 24 Закону України "Про Державний земельний кадастр" передбачено, що державна реєстрація земельної ділянки здійснюється при її формуванні шляхом відкриття Поземельної книги на таку ділянку.

Згідно з ч. 8 ст. 24 даного Закону на підтвердження державної реєстрації земельної ділянки заявнику безоплатно видається витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку. Витяг містить всі відомості про земельну ділянку, внесені до Поземельної книги. Складовою частиною витягу є кадастровий план земельної ділянки.

Як вбачається з витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 28.10.2021р. в Державному земельному кадастрі зареєстрована земельна ділянка площею 4,0183 га по вул. Вінницьке шосе, 12/2Д з кадастровим номером 6810100000:20:006:0035, цільове призначення: 12.11 Для розміщення та експлуатації об`єктів дорожнього сервісу; Категорія земель: Землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення для обслуговування нежитлових будівель та споруд, а саме: санвузла, кіоску-кафе, прохідної, мийки автомобілів та залізного ангару №1, площа - 4,0183 га.

Державна реєстрація земельної ділянки у Державному земельному кадастрі проведена 24.06.2021р.

Таким чином, земельна ділянка по вул. Вінницьке шосе, 12/2Д у м. Хмельницькому сформована як об`єкт цивільних прав.

У випадку використання землекористувачем сформованої земельної ділянки комунальної власності, якій присвоєно окремий кадастровий номер, без оформлення договору оренди власник такої земельної ділянки (орган місцевого самоврядування, який представляє інтереси територіальної громади) може захистити своє право на компенсацію йому вартості неотриманої орендної плати в порядку статті 1212 ЦК України.

Аналогічний правовий висновок міститься у постанові Великої Палати Верховного Суду від 09.11.2021 року у справі № 905/1680/20.

З огляду на викладене ТОВ "Нарс Центр", як фактичний користувач земельної ділянки, яка перебуває у комунальній власності без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, які мав заплатити за користування нею, а тому зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі частини першої статті 1212 Цивільного кодексу України.

Аналогічний правовий висновок викладено в постанові Верховного Суду від 09.02.2021р. у справі № 922/3617/19.

Відповідно до частини 1 статті 21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі.

Зі змісту положень частини 4 статті 5, абзацу 3 частини 1 статті 13 Закону України "Про оцінку земель", пункту 289.1 статті 289 ПК України слідує, що для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Отже, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, який у будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлено положеннями підпункту 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 ПК України.

Аналогічний висновок міститься у постанові Великої Палати Верховного Суду від 09.11.2021р. у справі № 905/1680/20, постанові Верховного Суду від 09.02.2022р. у справі № 910/8770/19.

Статтею 12 Закону України "Про оцінку земель" регламентовано, що нормативно-правові акти з проведення оцінки земель затверджуються Кабінетом Міністрів України. Для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності нормативна грошова оцінка земель проводиться обов`язково (стаття 13 цього Закону); нормативно-грошова оцінка земельних ділянок у межах населених пунктів проводиться не рідше ніж на 5 - 7 років (стаття 18 Закону України "Про оцінку земель").

Згідно з частинами 1, 2 статті 20, частини 1 статті 23 Закону України "Про оцінку земель" за результатами нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель. Технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.

Згідно з положеннями частини третьої статті 23 Закону України "Про оцінку земель" витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається органами, що здійснюють ведення Державного земельного кадастру.

При цьому, Велика Палата Верховного Суду у постанові від 09.11.2021р. у справі № 905/1680/20, аналізуючи положення ПК України та законодавства про оцінку земель (Закон України "Про оцінку земель", Порядок нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затверджений Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України 25.11.2016р. № 489, Методику нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затверджену постановою Кабінету Міністрів України від 23.03.1995 року № 213, Порядок ведення Державного земельного кадастру, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 року № 1051), зробила висновок, що належними доказами на обґрунтування оцінки землі є довідка, витяг з Державного земельного кадастру щодо земельної ділянки, яка є об`єктом плати за землю, та технічна документація на земельну ділянку, виготовлена компетентним органом.

Таким чином, дані з витягу з Державного земельного кадастру та дані з витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки є тими доказами, за якими визначається сплата орендної плати.

На підтвердження розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка використовується відповідачем, позивачем надано Витяг із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок від 06.12.2021р., згідно якого нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 6810100000:20:006:0035 становить 28313085,00 грн. Вищезазначений Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки сформований 06.12.2021р., підписаний головним спеціалістом Головного Управління Держгеокадастру у Хмельницькій області Березовською Н.П.

Приписи статті 288 Податкового кодексу України вказують на те, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою за розмір земельного податку, для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки.

Відповідно до п. 288.5 статті 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати не може перевищувати 12 % нормативної грошової оцінки.

Обов`язковими для визначення орендної плати є відомості у витягах з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок.

Аналогічний правовий висновок викладено в постанові Великої Палати Верховного Суду від 13.02.2019р. у справі № 320/5877/17 та постанові Великої Палати Верховного Суду від 23.05.2018р. у справі №629/4628/16-ц.

Таким чином, позивачем правомірно використано дані з витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, в тому числі - щодо коефіцієнту 2,5%, який вказано у витягу з технічної документації.

Вищенаведеним спростовуються доводи відповідача щодо необхідності застосування коефіцієнту 0,5% або 1% з посиланням на рішення суду у справі №924/149/18.

З огляду на викладене, посилання відповідача на лист Служби автомобільних доріг у Хмельницькій області від 26.09.2022р. судом до уваги не приймається, як такий, що не спростовує вищенаведене.

Як вже зазначалось, рішенням Хмельницької міської ради № 64 від 29.08.2012р. впорядковано орендну плату за землю, передбачивши застосування під час розрахунку орендної плати за землю відсотки від нормативної грошової оцінки згідно додатка.

У додатку до рішення Хмельницької міської ради № 64 від 29.08.2012р. розмір річної орендної плати в м. Хмельницькому на земельні ділянки визначено відсотки від нормативної грошової оцінки, що враховуються для розрахунку, у якому передбачено:

- 3,0%: для ведення виробничої діяльності (за виключенням п. 8); для благоустрою території; для розміщення, будівництва та обслуговування проходів, проїздів, площадок, заїздів, пожежних, аварійних та запасних виїздів, газону (крім тих, які використовуються для розміщення, будівництва та обслуговування автомобільних газокомпресорних станцій для заправки автомобілів природним газом, автозаправних комплексів та автозаправних станцій); різного виду площадки, майданчики, які не передбачені цим рішенням (та крім тих, що використовуються для розміщення, будівництва та обслуговування автомобільних газокомпресорних станцій для заправки автомобілів природним газом, автозаправних комплексів та автозаправних станцій); для розміщення, будівництва та обслуговування градірні, склопункту, цеху, кузні, жомової ями; для розміщення, будівництва та обслуговування котельні, воловні, пекарні; для розміщення, будівництва та обслуговування кооперативних автостоянок для зберігання особистого транспорту громадян, гаражно-будівельних кооперативів, які є неприбутковими організаціями; для розміщення, будівництва та обслуговування корпусів, баз, матеріально-технічних баз, пилорами, прохідних, господарських; підсобних будівель чи приміщень, прорабських, контор, контрольно-диспечерських пунктів, естакад; для розміщення, будівництва та обслуговування бетоно-змішувальних вузлів, очисних споруд, будівлі АПК, зимовника, майстерні, ангарів, доків, приміщення холодильника, вагової, камери схову, свердловини;

- 4,0%: для розміщення, будівництва та обслуговування автостоянок, майданчиків для стоянки автомобілів, паркінгу, парковки; для розміщення, будівництва та обслуговування побутового приміщення;

- 5,0% для розміщення, будівництва та обслуговування об`єктів транспорту;

- 8,0%: для розміщення, будівництва та обслуговування магазину, кафе, інтернет-кафе, бару, ресторану, інших об`єктів торгівлі та закладів ресторанного типу та прибудов до них; для розміщення, будівництва та обслуговування СТО, підприємств для технічного обслуговування і ремонту автомобілів, об`єктів для миття автомобілів, для розміщення будівництва та обслуговування павільйонів.

Як вбачається із матеріалів справи, а саме витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку, вказана земельна ділянка загальною площею 4,0183 га призначена для обслуговування нежитлових будівель та споруд, на ній знаходяться: санвузол, кіоск-кафе, прохідна, мийка автомобілів та залізний ангар.

Не зважаючи на знаходження на вказаній земельній ділянці різних видів нежитлових будівель та споруд, позивач здійснив розрахунок розміру орендної плати в межах мінімально можливого розміру відсотку від нормативної грошової оцінки земельної ділянки - 3,0%, що не суперечить рішенню Хмельницької міської ради № 64 від 29.08.2012р. та чинному законодавству.

Більше того, відповідач, надаючи у відзиві на позов контр-розрахунок розміру орендної плати, також вказував 3,0% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Таким чином, суд, провівши перерахунок, дійшов висновку, що розмір коштів орендної плати за земельну ділянку за період з 24.06.2021р. по 01.12.2021р. складає 370494,93 грн. (нормативна грошова оцінка земельної ділянки 28318085,00 грн. * 3% = 849542,55 грн., що становить 70795,21 грн. в місяць, 2359,84 грн. в день).

При цьому, відповідачем за 2021 рік (станом на 01.12.2021р.) сплачено 74903,90 грн. орендної плати, що підтверджується листом Головного управління ДПС у Хмельницькій області від 15.12.2021р.

Оскільки відповідачем за 2021 рік сплачено 74903,90 грн., а позивачем не доведено, що з вищенаведеної суми тільки частина була сплачена відповідачем в якості плати за землю (орендної плати), а частина була сплачена відповідачем в якості суми коштів, сплачених орендарем протягом терміну використання земельної ділянки без правовстановлюючих документів, суд приходить до висновку, що здійснену відповідачем оплату слід зарахувати в якості орендної плати за 2021 рік.

Враховуючи вищенаведене, позивачу слід було при здійсненні розрахунку відняти сплачені відповідачем 74903,90 грн. орендної плати від загальної суми 370494,93 грн., що здійснено позивачем не в повному обсязі, лише на суму 34047,25 грн.

Усні доводи позивача щодо того, що ним здійснився поділ сплаченої відповідачем у 2021 році суми (74903,90 грн.) на 11 місяців та подальше вирахування суми за п`ять місяців судом до уваги не приймаються, оскільки з зазначеного листа неможливо зробити висновок про сплату вказаної суми помісячно, а визначено загальну суму сплати за 2021 рік - 74903,90 грн., яку слід відняти від загальної суми нарахувань: 370494,93 грн. - 74903,90 грн. = 295591,03 грн.

Оскільки Державна реєстрація земельної ділянки у Державному земельному кадастрі проведена 24.06.2021р., позивач правомірно здійснив розрахунок саме з дати державної реєстрації земельної ділянки - 24.06.2021р., а тому судом до уваги не приймаються контр-розрахунок розміру орендної плати відповідача та доводи відповідача про те, що нарахування слід здійснювати за менший період.

Згідно з ч. 1 ст. 237 ГПК України при ухваленні рішення суд вирішує, чи мали місце обставини (факти), якими обґрунтовувалися вимоги та заперечення, та якими доказами вони підтверджуються; чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження.

В свою чергу, статтею 2 ГПК України унормовано, що завданням господарського судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів, пов`язаних із здійсненням господарської діяльності, та розгляд інших справ, віднесених до юрисдикції господарського суду, з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав і законних інтересів фізичних та юридичних осіб, держави.

Відповідно до частини 1 статті 73 Господарського процесуального кодексу України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Відповідно до ч. 1. ст. 76 ГПК України, належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування.

Частиною 1 ст. 77 ГПК України передбачено, що обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

Згідно з ч. 1 ст. 86 Господарського процесуального кодексу України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Обов`язок доказування та подання доказів відповідно до ст. 74 Господарського процесуального кодексу України розподіляється між сторонами виходячи з того, хто посилається на певні юридичні факти, які обґрунтовують його вимоги та заперечення.

Це стосується відповідача, який мав довести наявність тих обставин, на які він посилається, зазначаючи про необґрунтованість позову, а також позивача, який наголошував на обґрунтованості проведеного розрахунку та необхідності пропорційного зарахування коштів в розмірі 74903,90 грн. в якості орендної плати.

У рішенні Суду у справі Трофимчук проти України no. 4241/03 від 28.10.2010р. Європейським судом з прав людини зазначено, що хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожен довод сторін.

З врахуванням викладеного, інші доводи сторін судом до уваги не приймаються.

Таким чином, з огляду на фактичні обставини справи та наведені норми законодавства, суд вважає, що позовні вимоги підлягають частковому задоволенню, в частині стягнення з відповідача 295591,03 грн. безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати за земельну ділянку. У частині позовних вимог про стягнення 40856,65 грн. безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати належить відмовити.

Відповідно до ч. 1 ст. 129 ГПК України, судові витрати покладаються на сторони пропорційно задоволеним позовним вимогам.

Керуючись ст. 129, 232, 233, 236, 237, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити частково.

Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю "Нарс Центр" (вул. Вінницьке шосе, 12/2Д м. Хмельницький, 29031, код 39192263) на користь Хмельницької міської ради (вул. Героїв Маріуполя, 3, м. Хмельницький, 29000, код 33332218) 295591,03 грн. (двісті дев`яносто п`ять тисяч п`ятсот дев`яносто одна гривня 03 коп.) безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати за земельну ділянку по вул. Вінницьке шосе, 12/2Д у м. Хмельницькому (р/р UA968999980314030611000022775, ЄДРПОУ 37971775, одержувач коштів: ГУК у Хмел.обл/Хмельниц. мтг/24062200, банк одержувача: Казначейство України (ЕАП), призначення платежу - Кошти за шкоду, що заподіяна на земельних ділянках державної та комунальної власності, які не надані у користування та не передані у власність, внаслідок їх самовільного зайняття, використання не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу).

Видати наказ.

У частині позовних вимог про стягнення 40856,65 грн. безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати відмовити.

Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю "Нарс Центр" (вул. Вінницьке шосе, 12/2Д м. Хмельницький, 29031, код 39192263) судовий збір в сумі 4433,87 грн. (чотири тисячі чотириста тридцять три гривні 87 коп.) на користь Хмельницької міської ради (вул. Героїв Маріуполя, 3, м. Хмельницький, 29000, код 33332218) (р/р UA368999980314080535000022775, банк одержувача: Казначейство України (ЕАП), код за ЄДРПОУ 37971775, одержувач коштів: ГУК у Хмел.обл/Хмельниц. мтг/21080500, призначення платежу - інші надходження).

Видати наказ.

Повний текст рішення складено 12.12.2022р.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду (ч.1, 2 ст. 241 ГПК України).

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення (ч.1, 2 ст. 256 ГПК України).

Суддя В.В. Димбовський

Віддруковано 3 примірника:

1 - в матеріали,

2 - позивачу (rada@khm.gov.ua 29000, м. Хмельницький, вул. Гагаріна, 3),

3 - відповідачу (artur-beilyk@ukr.net ; 29031, м. Хмельницький, вул. Вінницьке шосе, 12/2Д).

Всім рек.

СудГосподарський суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення02.12.2022
Оприлюднено13.12.2022
Номер документу107802569
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин

Судовий реєстр по справі —924/280/22

Ухвала від 24.07.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Случ О.В.

Постанова від 10.04.2023

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Маціщук А.В.

Ухвала від 10.04.2023

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Маціщук А.В.

Ухвала від 07.04.2023

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Маціщук А.В.

Ухвала від 21.03.2023

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Маціщук А.В.

Ухвала від 09.02.2023

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Маціщук А.В.

Ухвала від 16.01.2023

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Маціщук А.В.

Рішення від 02.12.2022

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Димбовський В.В.

Ухвала від 14.11.2022

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Бучинська Г.Б.

Ухвала від 02.11.2022

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Димбовський В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні