ПІВНІЧНО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
33001 , м. Рівне, вул. Яворницького, 59
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10 квітня 2023 року Справа № 924/280/22
Північно-західний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючий суддя Маціщук А.В., суддя Мельник О.В. , суддя Гудак А.В.
секретар судового засідання Стафійчук К.В.
за участю представників сторін:
позивача - пред. Демчук Л.Г.
відповідача - пред. Бейлик А.Б.
розглянувши апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Нарс Центр"
на рішення Господарського суду Хмельницької області від 02.12.2022 р.
ухвалене у м. Хмельницькому, повний текст складено 12.12.2022 р.
у справі № 924/280/22 (суддя Димбовський В.В.)
за позовом Хмельницької міської ради
до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "Нарс Центр"
про стягнення 336447,68 грн. безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати за земельну ділянку
В С Т А Н О В И В :
Відповідно до рішення Господарського суду Хмельницької області від 02.12.2022 р. у справі № 924/280/22 позов задоволено частково. Згідно з рішенням підлягає стягненню з Товариства з обмеженою відповідальністю "Нарс Центр" на користь Хмельницької міської ради 295591,03 грн. безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати за земельну ділянку по вул. Вінницьке шосе, 12/2Д у м. Хмельницькому. Відмовлено у задоволенні позовних вимог в частині позовних вимог про стягнення 40856,65 грн. безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати.
Не погоджуючись із рішенням суду першої інстанції, відповідач Товариство з обмеженою відповідальністю "Нарс Центр" звернувся до Північно-західного апеляційного господарського суду із апеляційною скаргою, у якій просить рішення Господарського суду Хмельницької області від 02.12.2022 р. в частині задоволення позову у розмірі 295591,03 грн. скасувати та в цій частині ухвалити нове рішення про відмову у задоволенні позову. В іншій частині рішення суду першої інстанції просить залишити без змін.
Також до апеляційної скарги на рішення суду включено заперечення на ухвалу Господарського суду Хмельницької області від 11.10.2022 р. про відмову в задоволенні клопотання про призначення експертизи.
Відповідач/скаржник вважає рішення суду першої інстанції від 02.12.2022 р. в частині задоволення позову незаконним та необґрунтованим, тому таким, що підлягає скасуванню.
Скаржник звертає увагу суду на п. 12 витягу з НГП, де вказано коефіцієнт (КФ) - 2,5 % та цільове призначення земельної ділянки « 12.11 Для розміщення та експлуатації об`єктів дорожнього сервісу».
Скаржник вважає, що при здійсненні розрахунку необхідно брати до уваги Коефіцієнт 0,5 або 1%, а не 2,5 %, оскільки об`єкти нерухомого майна не відносяться до об`єктів дорожнього сервісу.
При цьому скаржник посилається: - на матеріали по наданню дозволу на розроблення проекту відведення землеустрою щодо відведення земельної ділянки та висновку про відповідність місця розташування земельної ділянки за 2012 рік, відповідно до яких призначення земельної ділянки за адресою: м. Хмельницький, Вінницьке шосе 12/2 Д - для обслуговування нежитлових будівель та споруд, а саме: санвузла, кіоску-кафе, прохідної та залізного ангару;
- на відповіді Управління земельних ресурсів та земельної реформи ХМР від 07.06.2017 р. та ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області від 14.06.2017 р., де вказується про цільове призначення земель землекористувача ПП «Автоцентр «ЛеонПоділля» - для обслуговування нежитлових будівель та споруд, залізничний ангар №1»;
- на Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку від 02.03.2015 р. 32-2204-0.4-3234/2-15 щодо спірної земельної ділянки, де вказується «назва земельної ділянки» - «під нежитлові приміщення» та згідно п. 11 витягу вказано коефіцієнт (КФ) - 1 %.
Стверджує, що об`єкти нерухомого майна, що знаходяться у власності ТОВ «Нарс Цент» не відносяться до об`єктів дорожнього сервісу, а земельна ділянка не відноситься до земель дорожнього господарства.
Також звертає увагу суду, що з 40183 кв.м земельної ділянки - 32166 кв.м. займає асфальтна площадка, яка не може мати жодного відношення до коефіцієнта (КФ) - 2,5 % та цільове призначення земельної ділянки - « 12,11 Для розміщення та експлуатації об`єктів дорожнього сервісу».
Доводить, що проведена нормативна грошова оцінка земельної ділянки не відповідає вимогам нормативно-правових актів. Невідповідність нормативної грошової оцінки нормам чинного законодавства призвела до необґрунтовано-завищеного розміру оцінки у сумі 28318085 грн., з якої позивач і вираховує ціну позову та вартість безпідставно збережених коштів.
Пояснює, що невірне застосування коефіцієнта функціонального використання земельної ділянки необхідно перевірити шляхом призначення експертизи, керуючись ст.ст. 99, 100 ГПК України з посиланням на правову позицію Великої Палати Верховного Суду від 09.11.2021 р. у справі № 905/1680/20.
Пояснює, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 6810100000:20:006:0035 з усіма показниками вперше була проведена (визначена) 21.10.2021 р. та становила 28318085 грн., а тому період з 24.06.2021 р. по 20.10.2021 р., обрахований та вказаний неправомірно, так як в даний період ще не було визначено нормативну грошову оцінку даної земельної ділянки, а тому і не могла бути врахована і розрахована за даний період.
Посилаючись на відповідь ТУ ДПС у Хмельницькій області від 09.12.2021 р., скаржник вважає, що ТОВ «Нарс Центр» станом на 01.12.2021 р. сплатило 74903,90 грн. і суд першої інстанції зарахував розмір сплаченої ТОВ «Нарс Центр» орендної плати у сумі 74903,90 грн., проте інші розрахунки судом були здійснені невірно. Тому розмір неодержаних доходів орендної плати позивача може становити 18728,48 грн., а не 295591,03 грн., як невірно визначено судом першої інстанції.
На підставі викладеного просить рішення Господарського суду Хмельницької області від 02.12.2022 р. в частині задоволення позову у розмірі 295591,03 грн. скасувати у ухвалити в цій частині нове рішення, яким відмовити у задоволенні позову Хмельницькій міській раді в цій частині, а в іншій частині рішення суду першої інстанції залишити без змін.
Хмельницька міська рада подала до суду відзив на апеляційну скаргу, у якому пояснює, апеляційна скарга є необгрунтованою, безпідставною та не підлягає задоволенню.
На спростування доводів ТОВ «НАРС ЦЕНТР» про неправильне застосування коефіцієнта та цільового призначення земельної ділянки 12.11. для розміщення та експлуатації об`єктів дорожнього сервісу, пояснює, що формування земельної ділянки ТОВ «НАРС ЦЕНТР» по вул.Вінницьке шосе, 12/2Д здійснювалася відповідно до проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки. Як вбачається із завдання на виготовлення проекту землеустрою, затвердженого директором ТОВ «НАРС ЦЕНТР» С. Семенюк 04.05.2021 р., цільове призначення земельної ділянки було зазначено 12.11 - для розміщення та експлуатації об`єктів дорожнього сервісу. Отже, сам директор визначив код та цільове призначення земельної ділянки по вул. Вінницьке шосе, 12/2Д та в подальшому затвердив його. Крім того, директор ТОВ «НАРС ЦЕНТР» С. Семенюк подав клопотання про затвердження проекту землеустрою та надання земельної ділянки в оренду з кодом 12.11. для розміщення та експлуатації об`єктів дорожнього сервісу, а саме для обслуговування нежитлових будівель та споруд: санвузла, кіоску-кафе, прохідної, мийки автомобілів та залізного ангару №1 по вул. Вінницьке шосе, 12/2Д.
Щодо правомірності застосування коефіцієнту, який характеризує функціональне використання земельної ділянки по вул. Вінницьке шосе, 12/2Д зазначає, що згідно з Класифікацією видів цільового призначення земель, затвердженою наказом Державного комітету України з земельних ресурсів від 23.07.2010 р. № 548, код КВЦПЗ 12.11 встановлено для розміщення та експлуатації об`єктів дорожнього сервісу.
Відповідно до п. 5 Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.11.2016 р. № 489 коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), встановлюється на підставі Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23 липня 2010 року № 548.
Отже, код КВЦПЗ земельної ділянки по вул.Вінницьке шосе, 12/2Д визначений в установленому порядку і враховуючи, що об`єкти, які належать на праві власності TOB «НАРС Центр», відносяться до об`єктів дорожнього сервісу, посилання скаржника в апеляційній скарзі на неправильне застосування коефіцієнту та неналежність об`єктів до об`єктів дорожнього сервісу є необгрунтованими.
Доводить, що TOB «НАРС Центр» безпідставно вказує в апеляційній скарзі на неправомірну відмову у задоволенні клопотання про призначення експертизи, що позбавило відповідача можливості довести неправомірність нормативної грошової оцінки земельної ділянки по вул. Вінницьке шосе, 12/2Д, оскільки предметом доказування у справі є наявність заборгованості зі сплати за землю, а не перевірка на їх відповідність вимогам чинного законодавства долучених позивачем до позову витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку спірної земельної ділянки, які в свою чергу офіційно видані в межах повноважень відповідним державним органом.
Пояснює, що рішенням другої сесії Хмельницької міської ради № 20 від 15.12.2010 р. було затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Хмельницького, виконану Українським державним науково-дослідним інститутом проектування міст «Діпромісто», і на сьогоднішній день рішення міської ради № 20 від 15.12.2010 р. є чинним та таким, що відповідає законодавству.
Доводить у зв`язку з цим помилковість тверджень скаржника, що датою визначення нормативно грошової оцінки земельної ділянки по вул.Вінницьке шосе, 12/2Д є 21.10.2021 р., а тому розрахунок безпідставно збережених коштів за період з 24.06.2021 р. по 01.12.2021 р. є неправомірним. Посилається на ст.1 Закону України «Про оцінку земель», п. 19 Методики нормативно грошової оцінки земельних ділянок і доводить, що згідно з технічною документацією з нормативно грошової оцінки земель м. Хмельницького, яка затверджена рішенням Хмельницької міської ради від 15.12.2010 р. № 20, датою нормативно грошової оцінки є 01.01.2009 р.
Наголошує, що у п.20 Методики нормативно грошової оцінки земельних ділянок зазначено, що дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок. З врахуванням зазначеного Хмельницькою міською радою було затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Хмельницького станом на 01.01.2009 р., а не технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельної ділянки по вул. Вінницьке шосе, 12/2Д. Стверджує, що 21.10.2021 р. є лише датою формування витягу, а не датою нормативноі грошової оцінки.
На підставі викладеного просить апеляційну скаргу ТОВ «Нарс Центр» залишити без задоволення, а рішення Господарського суду Хмельницької області від 02.12.2022 р. у справі № 924/280/22 - без змін.
10.04.2023 р. до початку судового засідання Товариство з обмеженою відповідальністю "Нарс Центр" подало письмове клопотання про призначення судової земельно-технічної експертизи і в судовому засіданні таке клопотання підтримане скаржником.
Ухвалою Північно-західного апеляційного господарського суду від 10.04.2023 р. відмовлено в задоволенні клопотання Товариства з обмеженою відповідальністю "Нарс Центр" про призначення судової земельно-технічної експертизи.
В судовому засіданні представник ТОВ «Нарс Центр» підтримав доводи апеляційної скарги. Представник Хмельницької міської ради проти доводів апеляційної скарги заперечив.
Розглянувши апеляційну скаргу, заслухавши у судовому засіданні пояснення представників сторін, вивчивши матеріали справи, наявні в ній докази, перевіривши оцінку обставин справи та повноту їх встановлення місцевим господарським судом, дослідивши правильність застосування судом першої інстанції при винесенні оскаржуваного рішення норм матеріального та процесуального права, колегія суддів Північно-західного апеляційного господарського суду вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню.
Відповідно до ч. 1 ст. 269 ГПК України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено наступне.
Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек № 281886194 від 29.10.2021 р. ТОВ "Нарс Центр" є власником нежитлових будівель та споруд, а саме: санвузла площею 19,5 кв.м., кіоску-кафе площею 46,3 кв.м., прохідної площею 5,4 кв.м., мийки автомобілів площею 394,7 кв.м. по вул. Вінницьке шосе, 12/2Д, а також залізного ангару № 1 загальною площею 1086,6 кв.м. по вул. Вінницьке шосе, 12/2Д /а.с. 13-14 у т.1/.
Нерухоме майно знаходиться на земельній ділянці по вул. Вінницьке шосе, 12/2Д з кадастровим номером 6810100000:20:006:0035.
Відповідно до витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку, сформованому 28.10.2021 р., в Державному земельному кадастрі з 24.06.2021 р. зареєстрована земельна ділянка площею 4,0183 га по вул. Вінницьке шосе, 12/2Д з кадастровим номером 6810100000:20:006:0035, цільове призначення: 12.11 Для розміщення та експлуатації об`єктів дорожнього сервісу; Категорія земель: Землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення для обслуговування нежитлових будівель та споруд, а саме: санвузла, кіоску-кафе, прохідної, мийки автомобілів та залізного ангару № 1, площа - 4,0183 га. /а.с. 19 у т.1/.
На запит Управління земельних ресурсів Хмельницької міської ради від 08.11.2021 р. щодо сплати орендної плати/земельного податку за земельну ділянку /а.с.15 у т.1/ Головним управлінням ДПС у Хмельницькій області листом від 09.12.2021 р. повідомлено, що ТОВ "Нарс Центр" сплатило орендну плату у 2018 році - 59673,44 грн., у 2019 році - 90133,68 грн., у 2020 році - 89884,68 грн., станом на 01.12.2021 сплачена орендна плата 74903,90 грн. /а.с. 16 у т.1/.
Витягом з технічної документації про нормативну грошову оцінку від 06.12.2021 р. підтверджено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 6810100000:20:006:0035 становить 28313085 грн.; цільове призначення: 12.11 - для розміщення та експлуатації об`єктів дорожнього сервісу; категорія земель: землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення; коефіцієнт Кф - 2,5 /а.с. 18 у т.1/.
Управління земельних ресурсів Хмельницької міської ради 09.05.2022 р. виконало розрахунок розміру орендної плати, належної до сплати за період з 24.06.2021 р. по 01.12.2021 р., за користування земельною ділянкою по вул. Вінницьке шосе, 12/2Д площею земельної ділянки 40183 м2 з урахуванням нормативної грошової оцінки земельної ділянки 28318085,00 грн. /а.с. 21 у т.1/. Відповідно до цього розрахунку визначена орендна плата в рік у розмірі 849542,55 грн. (3% від НГО), в місяць - 70795,21 грн. та 2359,84 грн. в день (червень). Із врахуванням сплачених ТОВ "Нарс Центр" 34047,25 грн. протягом всього часу користування земельною ділянкою без правовстановлюючих документів визначено суму неодержаного доходу як орендної плати за землю 336447,68 грн. за період з 24.06.2021 р. по 01.12.2021 р.
Досліджуючи питання застосування нормативної грошової оцінки, суд встановив таке.
Відповідно до рішення Хмельницької міської ради від 15.12.2010 p. № 20 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Хмельницького" вирішено затвердити технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Хмельницького, виконану Українським державним науково-дослідним інститутом проектування міст "Діпромісто". Рішення набирає чинності з 01.01.2011 р. /а.с. 22 у т.1/.
Відповідно до п. 2.4 рішення Хмельницької міської ради від 29.08.2012 p. № 64 "Про впорядкування орендної плати за землю та втрату чинності рішень сесії міської ради" обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладання або зміни умов договору оренди чи продовження його дії, а також відповідно до фактичного функціонального використання приміщень, будівель, споруд, розташованих на ній, про що орендар має вказати у своїй заяві (клопотанні) щодо передачі в оренду земельної ділянки /а.с.23-26 у т.1/.
Згідно з п. 2.7 рішення Хмельницької міської ради від 29.08.2012p. № 64 у разі зміни функціонального використання земельної ділянки або її частини (зміна функціонального використання приміщень, будівель, споруд) в межах цільового призначення земельної ділянки, визначеної договором оренди землі, орендар, не пізніше місячного терміну з моменту настання вказаної події, зобов`язаний надати в управління земельних ресурсів та земельної реформи департаменту архітектури, містобудування та земельних ресурсів відповідні підтверджуючі документи для проведення уточнюючого розрахунку орендної плати за земельну ділянку.
Відповідно до п. 2.13 рішення Хмельницької міської ради від 29.08.2012 p. № 64 розмір орендної плати може бути змінено на вимогу орендодавця в особі управління земельних ресурсів та земельної реформи у разі зміни грошової оцінки земель міста Хмельницького та у разі встановлення нових ставок земельного податку відповідно до чинного законодавства України.
Додатком до рішення Хмельницької міської ради від 29.08.2012 p. є «Розмір річної орендної плати за землю у м.Хмельницькому», у якому визначено відсотки від нормативної грошової оцінки, що враховуються для розрахунку, а саме :
- 3,0%: для ведення виробничої діяльності (за виключенням п. 8); для благоустрою території; для розміщення, будівництва та обслуговування проходів, проїздів, площадок, заїздів, пожежних, аварійних та запасних виїздів, газону (крім тих, які використовуються для розміщення, будівництва та обслуговування автомобільних газокомпресорних станцій для заправки автомобілів природним газом, автозаправних комплексів та автозаправних станцій); різного виду площадки, майданчики, які не передбачені цим рішенням (та крім тих, що використовуються для розміщення, будівництва та обслуговування автомобільних газокомпресорних станцій для заправки автомобілів природним газом, автозаправних комплексів та автозаправних станцій); для розміщення, будівництва та обслуговування градірні, склопункту, цеху, кузні, жомової ями; для розміщення, будівництва та обслуговування котельні, воловні, пекарні; для розміщення, будівництва та обслуговування кооперативних автостоянок для зберігання особистого транспорту громадян, гаражно-будівельних кооперативів, які є неприбутковими організаціями; для розміщення, будівництва та обслуговування корпусів, баз, матеріально-технічних баз, пилорами, прохідних, господарських; підсобних будівель чи приміщень, прорабських, контор, контрольно-диспечерських пунктів, естакад; для розміщення, будівництва та обслуговування бетоно-змішувальних вузлів, очисних споруд, будівлі АПК, зимовника, майстерні, ангарів, доків, приміщення холодильника, вагової, камери схову, свердловини;
- 4,0%: для розміщення, будівництва та обслуговування автостоянок, майданчиків для стоянки автомобілів, паркінгу, парковки; для розміщення, будівництва та обслуговування побутового приміщення;
- 5,0% для розміщення, будівництва та обслуговування об`єктів транспорту;
- 8,0%: для розміщення, будівництва та обслуговування магазину, кафе, інтернет-кафе, бару, ресторану, інших об`єктів торгівлі та закладів ресторанного типу та прибудов до них; для розміщення, будівництва та обслуговування СТО, підприємств для технічного обслуговування і ремонту автомобілів, об`єктів для миття автомобілів, для розміщення будівництва та обслуговування павільйонів.
Висновком № 2372/02-01-23 від 07.02.2012 р. підтверджено відповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральному плану м. Хмельницького, іншій містобудівній документації, схемам землеустрою і техніко-економічним обґрунтуванням використання та охорони земель від 07.02.2012 р., який видано ПП "Автоцентр "Леон-Поділля" для обслуговування нежитлових будівель та споруд а саме: санвузла, кіоску-кафе, прохідної, мийки автомобілів та залізного ангару № 1 /а.с.46 у т.1/.
Відповідно до рішення Господарського суду Хмельницької області від 02.12.2022 р. у даній справі № 924/280/22 позов задоволено частково. Згідно з рішенням підлягає стягненню з Товариства з обмеженою відповідальністю "Нарс Центр" на користь Хмельницької міської ради 295591,03 грн. безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати за земельну ділянку по вул. Вінницьке шосе, 12/2Д у м. Хмельницькому. Відмовлено у задоволенні позовних вимог в частині позовних вимог про стягнення 40856,65 грн. безпідставно збережених коштів.
Ухвалюючи оскаржуване рішення, Господарський суд Хмельницької області взяв до уваги належність об`єктів нерухомості, розташованих на земельній ділянці площею 4,0183 га по вул. Вінницьке шосе, 12/2Д з кадастровим номером 6810100000:20:006:0035 на праві власності відповідачу та дійшов висновку про використання відповідачем спірної земельної ділянки без правовстановлюючих документів та без державної реєстрації права у відповідності до статей 125, 126 ЗК України, що призвело до несплати відповідачем коштів за користування вказаною земельною ділянкою.
Судом враховано виконану відповідачем оплату в сумі 74903,90 грн. за 2021 рік, що не було в повному обсязі враховано у розрахунку позивача до позовної заяви, тому суд першої інстанції задоволив позов в частині стягнення 295591,03 грн., а в частині позовних вимог про стягнення 40856,65 грн. безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати відмовив.
Отже, предметом позову у цій справі є вимога позивача про стягнення з відповідача як власника приміщень безпідставно збережених коштів за користування земельною ділянкою без правовстановлюючих документів за період з 24.06.2021 р. до 01.12.2021 р. Правовою підставою позову є норми статей 1212-1214 Цивільного кодексу України.
Згідно зі статтею 80 Земельного кодексу України суб`єктами права власності на землі комунальної власності є територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування.
Відповідно до ст. 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
Податковим кодексом України встановлено, що плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності (підпункт 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України).
Відповідно до статті 96 Земельного кодексу України землекористувачі зобов`язані, зокрема, своєчасно сплачувати земельний податок або орендну плату.
Згідно з ч.ч. 1, 2 ст. 1212 Цивільного кодексу України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала. Положення глави 83 Цивільного кодексу України застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.
Відповідно до частини 1 статті 377 Цивільного кодексу України та статті 120 Земельного кодексу України (в редакції на момент виникнення спірних правовідносин) до особи, яка набула право власності на житловий будинок (крім багатоквартирного), будівлю або споруду, переходить право власності, право користування на земельну ділянку, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення в обсязі та на умовах, встановлених для попереднього землевласника (землекористувача).
З урахуванням принципу єдності та цілісності об`єкта нерухомості із земельною ділянкою, на якій він розташований, право на земельну ділянку в набувача будинку, будівлі або споруди виникає з моменту набуття права на будинок, будівлю або споруду незалежно від будь-яких подальших дій набувача щодо оформлення права на земельну ділянку.
Як вже зазначалось, інформаційною довідкою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна № 281886194, сформованою 29.10.2021 р., підтверджено, що ТОВ "Нарс Центр" є власником нежитлових будівель та споруд, які розміщені на земельній ділянці площею 4,0183 га по вул. Вінницьке шосе, 12/2Д з кадастровим номером 6810100000:20:006:0035, яка належить до комунальної власності громади міста Хмельницького, тому відповідач має право на використання вказаної земельної ділянки.
Такі обставини сторонами визнаються, не оспорюються. Натомість відповідач заперечує правомірність застосування коефіцієнту, який характеризує функціональне використання земельної ділянки, а також період нарахування, оскільки вважає, що датою визначення нормативно-грошової оцінки є 21.10.2021 р., тоді як позивач просить про стягнення коштів з 24.06.2021 р.
За змістом статті 93 Земельного кодексу України та статті 1 Закону України "Про оренду землі" оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності. Відповідно до норм ст.125 Земельного кодексу України право оренди земельної ділянки виникає з моменту державної реєстрації цього права.
За змістом норм ч.2 ст.120 Земельного кодексу України не вважається правопорушенням відсутність у власника будинку, будівлі, споруди зареєстрованого права оренди на земельну ділянку, яка має іншого власника і на якій розташоване це нерухоме майно. До моменту оформлення власником об`єкта нерухомого майна права оренди земельної ділянки, на якій розташований цей об`єкт, відносини з фактичного користування земельною ділянкою без укладеного договору оренди та недоотримання її власником доходів у вигляді орендної плати є за своїм змістом кондикційними. Фактичний користувач земельної ділянки, який без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, які мав сплатити за користування нею, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі частини першої статті 1212 ЦК України.
Аналогічний правовий висновок викладено в постановах Великої Палати Верховного Суду 09.11.2021 р. у справі № 905/1680/20, від 23.05.2018 р. у справі № 629/4628/16-ц та від 20.11.2018 р. у справі № 922/3412/17 та враховуються колегією суддів відповідно до ч.6 ст.13 Закону України «Про судоустрій та статус суддів», ч.4 ст.236 ГПК України.
Згідно з ч.1-2 ст.79-1 Земельного кодексу України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.
Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Формування земельних ділянок (крім випадків, визначених у частинах 6-7 цієї статті) здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок. Земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї.
Таким чином, земельна ділянка є сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера та реєстрації її у Державному земельному кадастрі. Аналогічний правовий висновок міститься у постанові Верховного Суду від 29.05.2020р. у справі № 922/2843/19, постанові Верховного Суду від 21.12.2020 р. у справі № 924/1265/19 та враховуються колегією суддів відповідно до ч.6 ст.13 Закону України «Про судоустрій та статус суддів», ч.4 ст.236 ГПК України.
Як вбачається з витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 28.10.2021 р. в Державному земельному кадастрі зареєстрована земельна ділянка площею 4,0183 га по вул. Вінницьке шосе, 12/2Д з кадастровим номером 6810100000:20:006:0035, цільове призначення: 12.11 Для розміщення та експлуатації об`єктів дорожнього сервісу; Категорія земель: землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення для обслуговування нежитлових будівель та споруд, а саме: санвузла, кіоску-кафе, прохідної, мийки автомобілів та залізного ангару № 1, площа - 4,0183 га. Державна реєстрація земельної ділянки у Державному земельному кадастрі проведена 24.06.2021 р. /а.с. 19 у т.1/.
Судом звертається увага, що формування земельної ділянки ТОВ «Нарс Центр» по вул.Вінницьке шосе, 12/2Д здійснювалася відповідно до проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для розміщення і експлуатації об`єктів дорожнього сервісу /а.с.135-164 у т.1/. Як вбачається із завдання на виготовлення проекту землеустрою, затвердженого директором ТОВ «НАРС ЦЕНТР» С. Семенюк 04.05.2021 р., цільове призначення земельної ділянки було зазначено 12.11 - для розміщення та експлуатації об`єктів дорожнього сервісу. Отже, сам директор погодив код та цільове призначення земельної ділянки по вул. Вінницьке шосе, 12/2Д та в подальшому затвердив його. Крім того, директор ТОВ «НАРС ЦЕНТР» С. Семенюк подав клопотання про затвердження проекту землеустрою та надання земельної ділянки в оренду з кодом 12.11. для розміщення та експлуатації об`єктів дорожнього сервісу, а саме для обслуговування нежитлових будівель та споруд: санвузла, кіоску-кафе, прохідної, мийки автомобілів та залізного ангару №1 по вул. Вінницьке шосе, 12/2Д /а.с.135 зв. у т.1/.
Коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки по вул. Вінницьке шосе, 12/2Д згідно з класифікацією видів цільового призначення земель, затвердженої наказом Державного комітету України з земельних ресурсів від 23.07.2010 р. № 548, код КВЦПЗ 12.11 встановлено для розміщення та експлуатації об`єктів дорожнього сервісу. Натомість відповідач не звертався до управління земельних ресурсів та земельної реформи департаменту архітектури, містобудування та земельних ресурсів з питанням щодо зміни функціонального використання земельної ділянки або її частини (зміна функціонального використання приміщень, будівель, споруд), як це передбачено п. 2.7 рішення Хмельницької міської ради від 29.08.2012p. № 64.
Нормами ч.4 ст.5, абз.3 ч.1 ст.13, ч.1 ст.21 Закону України "Про оцінку земель", пункту 289.1 статті 289 ПК України визначено, що для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
Зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, який у будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлено нормами підпункту 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України.
Статтею 288 Податкового кодексу України передбачено, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою за розмір земельного податку, для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки. Відповідно до п. 288.5 статті 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати не може перевищувати 12 % нормативної грошової оцінки.
Згідно з ч.ч. 1, 2 ст.20, ч.1 ст.23 Закону України "Про оцінку земель" за результатами нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель. Технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.
Згідно з нормами ч.3 ст.23 Закону України "Про оцінку земель" витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається органами, що здійснюють ведення Державного земельного кадастру.
У даній справі на підтвердження розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка використовується відповідачем, позивачем надано Витяг із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок від 06.12.2021 р., відповідно до якого нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 6810100000:20:006:0035 становить 28313085,00 грн. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки сформований 06.12.2021 р. /а.с.18 у т.1/.
Позивачем правомірно використано дані з витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, в тому числі - щодо коефіцієнту 2,5%, який вказаний у витягу з технічної документації.
Відповідно до ст.1 Закону України «Про оцінку земель», п. 19 Методики нормативно грошової оцінки земельних ділянок згідно з технічною документацією з нормативно грошової оцінки земель м.Хмельницького, яка затверджена рішенням Хмельницької міської ради від 15.12.2010 р. № 20, датою нормативно грошової оцінки є 01.01.2009 р.
Отже, Хмельницькою міською радою було затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Хмельницького станом на 01.01.2009 р., тоді як 21.10.2021 р. є датою формування витягу, а не датою нормативноі грошової оцінки, як помилково стверджує відповідач.
Враховано при цьому, що, як вже зазначалось вище, рішенням Хмельницької міської ради № 64 від 29.08.2012 р. впорядковано орендну плату за землю, передбачивши застосування під час розрахунку орендної плати за землю відсотки від нормативної грошової оцінки згідно додатка. У додатку до рішення Хмельницької міської ради № 64 від 29.08.2012 р. розмір річної орендної плати в м. Хмельницькому на земельні ділянки визначено відсотки від нормативної грошової оцінки, що враховуються для розрахунку, від 3 до 8 %.
Таким чином, ТОВ "Нарс Центр" як фактичний користувач земельної ділянки, яка перебуває у комунальній власності без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, які мав заплатити за користування нею, а тому зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі частини першої статті 1212 Цивільного кодексу України. Нарахування спірної суми здійснене позивачем на підставі технічної документації та витягу з нормативної грошової оцінки землі.
При цьому застосований коефіцієнт цільового призначення: 12.11 Для розміщення та експлуатації об`єктів дорожнього сервісу; Категорія земель: землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення для обслуговування нежитлових будівель та споруд, а саме: санвузла, кіоску-кафе, прохідної, мийки автомобілів та залізного ангару № 1 підтверджений витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку, і формування земельної ділянки ТОВ «Нарс Центр» по вул.Вінницьке шосе, 12/2Д здійснювалася відповідно до проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для розміщення і експлуатації об`єктів дорожнього сервісу з урахуванням вже такого коефіцієнту.
Судом звертається увага, що за нормами ч.1, 2 ст.20 Земельного кодексу України при встановленні цільового призначення земельних ділянок здійснюється віднесення їх до певної категорії земель та виду цільового призначення. При зміні цільового призначення земельних ділянок здійснюється зміна категорії земель та/або виду цільового призначення.
Віднесення земельних ділянок до певної категорії та виду цільового призначення земельних ділянок здійснюється, зокрема, щодо земельних ділянок, якими розпоряджаються Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, - за рішенням відповідного органу.
Як зазначено вище, відповідач не звертався до відповідного органу місцевого самоврядування для зміни цільового призначення земельної діляоки.
Згідно з ч.4 ст.20 Земельного кодексу України та ч.1 ст.15 Закону України "Про державний земельний кадастр" до Державного земельного кадастру включаються такі відомості про земельні ділянки, зокрема, про цільове призначення (категорія земель, вид використання земельної ділянки в межах певної категорії земель).
Класифікація видів цільового призначення земель, затверджена наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23 липня 2010 року № 548, тобто встановлена на законодавчому рівні.
ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області правомірно використано коефіцієнт 2,5 при обрахунку нормативно грошової оцінки, який передбачений згідно з Порядком нормативної грошової оцінки земель населених пунктів № 489 від 25.11.2016 р. та Методикою нормативної грошової оцінки земельних ділянок № 1147 від 03.11.2021 р. для земельної ділянки саме такого виду та цільового призначення, що спростовує відповідні доводи скаржника в апеляційній скарзі. Таким чином спростовуються доводи відповідача щодо необхідності застосування коефіцієнту 0,5% або 1% з посиланням на рішення суду у справі № 924/149/18.
Позивач здійснив розрахунок розміру орендної плати в межах мінімально можливого розміру відсотку від нормативної грошової оцінки земельної ділянки - 3,0%, що не суперечить рішенню Хмельницької міської ради № 64 від 29.08.2012 р.
Колегія суддів перевіривши розрахунок позивача встановила, що розмір коштів орендної плати за земельну ділянку за період з 24.06.2021 р. по 01.12.2021 р. складає 370494,93 грн. (нормативна грошова оцінка земельної ділянки 28318085,00грн.*3%).
При цьому, відповідачем за 2021 рік (станом на 01.12.2021 р.) сплачено 74903,90 грн. орендної плати, що підтверджується листом Головного управління ДПС у Хмельницькій області від 15.12.2021 р. /а.с. 16 у т.1/.
Отже враховуючи, що відповідачем за 2021 рік сплачено 74903,90 грн., а позивачем при здійсненні розрахунку не в повному обсязі враховано вказану проплату, а лише на суму 34047,25 грн., суд першої інстанції обгрунтовано задоволив позов в частині стягнення 295591,03 грн., а в частині позовних вимог про стягнення 40856,65 грн. безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати відмовив.
Підсумовуючи викладене, колегія суддів дійшла висновку, що рішення Господарського суду Хмельницької області від 02.12.2022 р. у справі № 924/280/22 ґрунтується на матеріалах справи, відповідає чинному законодавству, а тому відсутні підстави для його зміни чи скасування. Доводи скаржника, викладені в апеляційній скарзі, не спростовують обґрунтованих висновків суду першої інстанції.
Витрати зі сплати судового збору за розгляд апеляційної скарги покладаються на скаржника згідно з ст.129 ГПК України.
Керуючись ст. ст. 129, 269, 270, 276, 281 - 282 Господарського процесуального кодексу України, суд
П О С Т А Н О В И В :
Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Нарс Центр" залишити без задоволення. Рішення Господарського суду Хмельницької області від 02.12.2022 р. у справі № 924/280/22 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття.
Постанову апеляційної інстанції може бути оскаржено у касаційному порядку, визначеному Господарським процесуальним кодексом України.
Матеріали справи № 924/280/22 повернути Господарському суду Хмельницької області.
Повний текст постанови складений 10.05.2023 р.
Головуючий суддя Маціщук А.В.
Суддя Мельник О.В.
Суддя Гудак А.В.
Суд | Північно-західний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 10.04.2023 |
Оприлюднено | 15.05.2023 |
Номер документу | 110787297 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин |
Господарське
Північно-західний апеляційний господарський суд
Маціщук А.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні