ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
12 грудня 2022 року м. Київ № 640/15045/21
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі головуючої судді Кузьменко А.І., розглянувши в порядку спрощеного провадження адміністративну справу
за позовом ОСОБА_1
до Київського квартирно-експлуатаційного управління, Міністерства оборони України
третя особа ОСОБА_2
про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити дії
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 (далі - позивач) звернувся до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Київського квартирно-експлуатаційного управління, Міністерства оборони України, тертя особа - ОСОБА_2 , в якому просить: визнати протиправними дії Київського квартирно-експлуатаційного управління щодо зменшення ОСОБА_1 розміру грошової компенсації за належне для отримання жиле приміщення у зв`язку з неправомірним застосуванням на час її виплати опосередкованої вартості 1 кв. м загальної площі житла для міста Києва у розмірі 15146 грн., визначеної наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 26.06.2020 № 151, який втратив чинність; зобов`язати Київське квартирно-експлуатаційне управління провести перерахунок розміру грошової компенсації, виходячи з опосередкованої вартості 1 кв. м загальної площі у розмірі 15465 грн. для м. Києва згідно з наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 16 грудня 2020 року № 311, та виплатити ОСОБА_1 недоплачену суму з урахуванням раніше проведеної виплати; визнати протиправними дії Міністерства оборони України в особі Об`єднаної житлової комісії апарату Міністерства оборони України та безпосередньо підпорядкованих структур щодо відмови у включенні матері позивача, ОСОБА_2 , до облікової справи полковника запасу ОСОБА_1 як члена сім`ї, який має право на поліпшення житлових умов, та до списку членів сім`ї на отримання грошової компенсації за належне для отримання жиле приміщення; зобов`язати Міністерство оборони України в особі Об`єднаної житлової комісії апарату Міністерства оборони України та безпосередньо підпорядкованих структур включити до облікової справи полковника запасу ОСОБА_1 його матір, ОСОБА_2 , як члена сім`ї, який має право на поліпшення житлових умов, а також до списку членів сім`ї на отримання грошової компенсації за належне для отримання жиле приміщення, та подати оформлене належним чином рішення про виплату ОСОБА_1 грошової компенсації замість належних для отримання членом його сім`ї, ОСОБА_2 , 13,65 кв. м жилої площі для реалізації до Київського квартирно-експлуатаційного управління; визнати протиправною бездіяльність Міністерства оборони України в особі Об`єднаної житлової комісії апарату Міністерства оборони України та безпосередньо підпорядкованих структур щодо неврахування полковнику запасу ОСОБА_1 під час прийняття рішення про виплату грошової компенсації за належне для отримання житлове приміщення додаткової жилої площі в розмірі 10 кв. м відповідно до Положення про пільги для військовослужбовців, військовозобов`язаних, осіб, звільнених з військової служби у відставку, та їх сімей, затверджених постановою Ради Міністрів СРСР від 17.02.1981 № 193, статті 49 Житлового кодексу Української РСР; зобов`язати Міністерство оборони України в особі Об`єднаної житлової комісії апарату Міністерства оборони України та безпосередньо підпорядкованих структур подати оформлене належним чином рішення про виплату ОСОБА_1 грошової компенсації за додаткову жилу площу у розмірі 10 кв. м. відповідно до Положення про пільги для військовослужбовців, військовозобов`язаних, осіб, звільнених з військової служби у відставку, та їх сімей, затверджених постановою Ради Міністрів СРСР від 17 лютого 1981 року № 193, а також статті 49 Житлового кодексу Української РСР, для реалізації до Київського квартирно-експлуатаційного управління; зобов`язати Київське квартирно-експлуатаційне управління здійснити виплату ОСОБА_1 грошової компенсації за додаткову жилу площу у розмірі 10 кв. м відповідно до Положення про пільги для військовослужбовців, військовозобов`язаних, осіб, звільнених з військової служби у відставку, та їх сімей, затверджених постановою Ради Міністрів СРСР від 17 лютого 1981 року № 193, статті 49 Житлового кодексу Української РСР, після отримання оформленого належним чином рішення Міністерства оборони України в особі Об`єднаної житлової комісії апарату Міністерства оборони України та безпосередньо підпорядкованих структур з цього питання; зобов`язати Київське квартирно-експлуатаційне управління здійснити виплату ОСОБА_1 грошової компенсації замість належних для отримання членом його сім`ї, ОСОБА_2 , 13,65 кв. м жилої площі, після отримання оформленого належним чином рішення Міністерства оборони України в особі Об`єднаної житлової комісії апарату Міністерства оборони України та безпосередньо підпорядкованих структур з цього питання.
В обґрунтування позовних вимог позивач вказує, що при прийнятті рішення про виплату позивачу грошової компенсації за належне для отримання жиле приміщення відповідачами протиправно застосовано наказ Міністерства розвитку громад та територій України від 26 червня 2020 року № 151, не враховано наявність у позивача права на додаткову житлову площу в розмірі 10 кв. м відповідно до Положення про пільги для військовослужбовців, військовозобов`язаних, осіб, звільнених з військової служби у відставку, та їх сімей, затверджених постановою Ради Міністрів СРСР від 17.02.1981 № 193, статті 49 Житлового кодексу Української РСР та відмовлено у включенні матері позивача, ОСОБА_2 , до облікової справи, що мало правовим наслідком виплату позивачу грошової компенсації у меншому розмірі.
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 24 червня 2021 року справу прийнято до провадження та призначено до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін.
Заперечуючи проти задоволення позовних вимог у відзиві на позов представник Міністерства оборони України зазначає, що при вчиненні оскаржуваних дій відповідачі діяли відповідно до Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей», Житлового кодексу УРСР, постанови Кабінету Міністрів України від 02 вересня 2015 року №728, Інструкції з організації забезпечення військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями, затвердженою наказом Міністерства оборони України від 31 липня 2018 року № 380.
З аналогічних підставі заперечував проти задоволення позовних вимог представник Київського квартирно-експлуатаційного управління у відзиві на позов.
У відповіді на відзив позивач вказує, що він змушений був надати згоду на отримання грошової компенсації на склад сім`ї з чотирьох осіб, інакше грошова компенсація йому не була б виплачена відповідачами.
У пояснення представник Київського квартирно-експлуатаційного управління наголошував, що позивачем не надано жодного доказу на підтвердження застосування до нього примусу.
Третя особа письмових пояснень по суті позову не надала, хоча була належним чином повідомлена про відкриття провадження у справі.
Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Окружний адміністративний суд міста Києва встановив наступне.
Статтею 47 Конституції України передбачено, що кожен має право на житло. Держава створює умови, за яких кожний громадянин матиме змогу побудувати житло, придбати його у власність або взяти в оренду. Громадянам, які потребують соціального захисту, житло надається державою та органами місцевого самоврядування безоплатно або за доступну для них плату відповідно до закону. Ніхто не може бути примусово позбавлений житла інакше як на підставі закону за рішенням суду.
Згідно статтею 17 Конституції України, держава забезпечує соціальний захист громадян України, які перебувають на службі у Збройних Силах України та в інших військових формуваннях, а також членів їхніх сімей.
Визначення соціального захисту військовослужбовців міститься уст. 1 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» (далі Закон № 2011), та означає діяльність (функція) держави, спрямовану на встановлення системи правових і соціальних гарантій, що забезпечують реалізацію конституційних прав і свобод, задоволення матеріальних і духовних потреб військовослужбовців відповідно до особливого виду їх службової діяльності, статусу в суспільстві, підтримання соціальної стабільності у військовому середовищі. Це право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, у старості, а також в інших випадках, передбачених законом.
Відповідно до абзацу 1 частини 1 статті 12 Закону № 2011, держава забезпечує військовослужбовців жилими приміщеннями або за їх бажанням грошовою компенсацією за належне їм для отримання жиле приміщення на підставах, у межах норм і відповідно до вимог, встановлених Житловим кодексом Української РСР, іншими законами, в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Крім того, згідно пункту 18 статті 15 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» № 3551-ХІІ особам з інвалідністю внаслідок війни та прирівняним до них особам (стаття 7) надаються пільги, зокрема, позачергове забезпечення житлом осіб, які потребують поліпшення житлових умов, у тому числі за рахунок жилої площі, що передається міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, підприємствами та організаціями у розпорядження місцевих рад та державних адміністрацій. Особи, зазначені в цій статті, забезпечуються жилою площею протягом двох років з дня взяття на квартирний облік, а особи з інвалідністю I групи з числа учасників бойових дій на території інших країн - протягом року.
Відповідно до статті 48-1 Житлового кодексу УРСР (далі - ЖК УРСР) порядок та розмір надання громадянам грошової компенсації за належні їм для отримання жилі приміщення визначаються Кабінетом Міністрів України.
Механізм визначення розміру і надання військовослужбовцям та членам їх сімей, що перебувають разом з ними на обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, який ведеться у військових частинах, органах, підрозділах, загонах, військових навчальних закладах, установах (далі - військові частини), а у разі їх розформування - у військових комісаріатах та квартирно-експлуатаційних установах (організаціях), за їх бажанням грошової компенсації за належне їм для отримання жиле приміщення (далі - компенсація) визначає Порядок визначення розміру і надання військовослужбовцям та членам їх сімей грошової компенсації за належне їм для отримання жиле приміщення, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 02 вересня 2015 року №728 (далі Порядок №728).
Приписами пункту 3 цього Порядку зазначено, що військовослужбовці та члени їх сімей, які відповідно до законодавства потребують поліпшення житлових умов, мають право отримати компенсацію один раз протягом усього часу проходження військовослужбовцями військової служби за умови, що ними не було використано право на безоплатну приватизацію житла.
Відповідно до пункту 5 Порядку визначення розміру і надання військовослужбовцям та членам їх сімей грошової компенсації за належне їм для отримання жиле приміщення, черговість надання компенсації визначається за часом взяття військовослужбовця та членів його сім`ї на облік громадян, які потребують поліпшення житлових умов, та/або включення до списків осіб, які мають право на першочергове чи позачергове отримання жилих приміщень.
Згідно із пунктом 6 вказаного Порядку підставою для відмови у наданні військовослужбовцю та членам його сім`ї компенсації є їх зняття з обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, або виключення із списків громадян, що мають право на першочергове чи позачергове отримання жилих приміщень.
Порядок виплати грошової компенсації за належне військовослужбовцеві для отримання жиле приміщення передбачений Інструкцією з організації забезпечення військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями, затвердженою наказом Міністерства оборони України від 31 липня 2018 року № 380 (розділ VIIІ «Виплата грошової компенсації за належне для отримання житлове приміщення») (далі - Інструкція).
Відповідно розділу VIIІ Інструкції, визначення і надання розміру грошової компенсації здійснюються відповідно до Порядку визначення розміру і надання військовослужбовцям та членам їх сімей грошової компенсації за належне їм для отримання жиле приміщення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02 вересня 2015 року № 728 (далі - Порядок).
На підставі аналізу кількісного обліку військовослужбовців та членів їх сімей, які потребують поліпшення житлових умов у Збройних Силах України, ГКЕУ за пропозиціями КЕУ, КЕВ (КЕЧ) районів під час планування видатків на наступний бюджетний період визначає щорічну потребу в коштах для виплати грошової компенсації. Протягом I кварталу після затвердження кошторису Міноборони ГКЕУ готує проект розподілу видатків між військовими частинами, військовими комісаріатами та КЕУ, КЕВ (КЕЧ) районів, який подається на затвердження заступнику Міністра оборони України (згідно з розподілом обов`язків). Після затвердження розподілу видатків ГКЕУ доводить обсяги виділених лімітів на виплату грошової компенсації на відповідний рік до військових частин, військових комісаріатів та КЕУ, КЕВ (КЕЧ) районів для організації відповідної роботи щодо виплати грошової компенсації.
Житлові комісії військових частин (об`єднані житлові комісії) інформують листом з повідомленням військовослужбовців та членів їх сімей, у яких настала черга на отримання житлових приміщень, про їх право на отримання грошової компенсації, її орієнтовний розмір та перелік документів, необхідних для її отримання, або надають таке повідомлення особисто під підпис. Військовослужбовці та члени їх сімей за бажанням можуть особисто звернутися до житлової комісії військової частини (об`єднаної житлової комісії) про отримання грошової компенсації та отримати інформацію про орієнтовний розмір компенсації і перелік документів, необхідних для її отримання.
Для отримання грошової компенсації та визначення її остаточного розміру військовослужбовці та члени їх сімей подають до житлових комісій військових частин (об`єднаних житлових комісій) документи, визначені в Порядку визначення розміру і надання грошової компенсації; житлові комісії військових частин (об`єднані житлові комісії) розглядають надані документи протягом десяти робочих днів та приймають відповідне рішення про надання грошової компенсації.
Про прийняте рішення житлова комісія у п`ятиденний строк письмово інформує військовослужбовців та членів їх сімей.
Протокол засідання житлової комісії військової частини (об`єднаної житлової комісії) затверджується наказом командира військової частини та з обліковою справою направляється до КЕУ, КЕВ (КЕЧ) району.
На підставі отриманих документів у КЕУ, КЕВ (КЕЧ) району розробляється список осіб, які мають право та надали згоду на отримання грошової компенсації за належне їм для отримання житлове приміщення у військовій частині (далі - Список виплати грошової компенсації) (додаток 24), разом із розрахунком виплати грошової компенсації за належне для отримання житлове приміщення (далі - Розрахунок) (додаток 25) окремо на кожного військовослужбовця.
За наявності у військовослужбовців та членів їх сімей права на отримання однокімнатної квартири компенсація нараховується за житло загальною площею 40 кв. м.
Список виплати грошової компенсації, підписаний начальником КЕУ, КЕВ (КЕЧ) району, направляється до ГКЕУ для узагальнення та внесення на розгляд Комісії з контролю.
Для розгляду Комісією з контролю Списків виплати грошової компенсації на її засідання можуть запрошуватися голови житлових комісій військових частин (об`єднаних житлових комісій).
За результатами розгляду Списків виплати грошової компенсації Комісія з контролю приймає рішення окремо щодо кожного військовослужбовця про:
-погодження виплати грошової компенсації;
-відмову в погодженні виплати грошової компенсації із зазначенням причини такої відмови.
Рішення Комісії з контролю оформлюється протоколом.
ГКЕУ на підставі рішення Комісії з контролю готує Списки виплати грошової компенсації в Збройних Силах України та після затвердження Міністром оборони України направляє їх до військових частин, військових комісаріатів та КЕУ, КЕВ (КЕЧ) району для оформлення документів на перерахування коштів військовослужбовцям на їх особистий рахунок у банківській установі.
Військовослужбовець відкриває поточний рахунок в уповноваженому Міністерством фінансів України банку, через який здійснюються виплати заробітної плати (грошового забезпечення) працівникам (військовослужбовцям) та проводяться виплати соціальної допомоги.
Військова частина, військовий комісаріат, КЕУ, КЕВ (КЕЧ) району інформує військовослужбовців та членів їх сімей щодо готовності до виплати грошової компенсації та її розміру.
Про виплату грошової компенсації КЕУ, КЕВ (КЕЧ) району протягом трьох робочих днів письмово повідомляє житлову комісію військової частини, яка на найближчому засіданні приймає рішення про зняття військовослужбовця з обліку.
Рішення житлової комісії військової частини (об`єднаної житлової комісії) є підставою для видання наказу командира військової частини про отримання військовослужбовцем грошової компенсації та зняття з обліку.
Документи, пов`язані з виплатою грошової компенсації, щороку долучаються до номенклатури справ на поточний рік та зберігаються у КЕУ, КЕВ (КЕЧ) району протягом п`яти років з дати прийняття рішення про зняття військовослужбовців та членів їх сімей з обліку (розділ VIIІ Інструкції).
З матеріалів справи вбачається, що позивача з 13 листопада 1993 року зараховано на квартирний облік при в/ч НОМЕР_1 та відповідно до Виписки із протоколу засідання житлової комісії військової частини 32536 від 13 листопада 1993 року №11, зараховано до пільгової (позачергової) черги.
Відповідно до Виписки із протоколу засідання житлової комісії військової частини А-1040 від 21 травня 1996 року № 3 ОСОБА_1 було зараховано на квартирний облік при в/ч НОМЕР_2 зі складом сім`ї - 3 особи, з урахуванням дружини - ОСОБА_3 та сина - ОСОБА_4 .
Згідно витягу з протоколу засідання житлової комісії Головного квартирно-експлуатаційного управління Збройних Сил України від 15 вересня 2010 року №7, позивача зараховано на квартирний облік при Головному квартирно-експлуатаційному управлінні Збройних Сил України з 13 листопада 1993 року зі складом сім`ї - 1 особа - позивач.
Витягом із протоколу №12 засідання житлової комісії апарату Міністерства оборони України від 18 вересня 2013 року підтверджується внесення змін до облікової справи позивача, змінено склад сім`ї з однієї на дві особи у зв`язку із народженням доньки ОСОБА_5 .
З 13 січня 2016 року, до облікової справи позивача внесено зміни, відповідно до Витягу з протоколу №15 засідання житлової комісії Міністерства оборони України та безпосередньо підпорядкованих структур від 13 січня 2016 року: склад сім`ї - 4 особи: позивач, дружина, син та донька.
Рішенням об`єднаної житлової комісії апарату Міністерства оборони України та безпосередньо підпорядкованих структур від 09 грудня 2020 року (витяг із протоколу №27 від 09 грудня 2020 року), затвердженим Державним секретарем Міністерства оборони України 09 грудня 2020 року, за результатами розгляду заяви/згоди полковника запасу ОСОБА_1 стосовно надання грошової компенсації за належне для отримання жиле приміщення по спискам позачерговиків, з урахуванням складу сім`ї позивача із 4 осіб, а саме: позивач, ОСОБА_3 , ОСОБА_5 , ОСОБА_4 , постановлено надати позивачу на склад сім`ї 4 особи грошову компенсацію за належне отримання житлового приміщення по спискам позачерговиків, з урахуванням приватизації дружини та виплатити за додаткову площу 10 кв.м., як такий, що має сина інваліда за належне для отримання жиле приміщення, за умови здачі службового житла, зі зняттям з квартирного обліку по об`єднаній житловій комісії апарату Міністерства оборони України та безпосередньо підпорядкованих структур та направити облікову справу позивача до Київського квартирно-експлуатаційного управління для подальшої реалізації прийнятого рішення.
Вищевказане рішення було оголошено наказом начальника Головного управління майна та ресурсів №228/нагп від 11 грудня 2020 року та доведене до Об`єднаної житлової комісії апарату Міністерства оборони України та безпосередньо підпорядкованих структур, а також Київському квартирно-експлуатаційному управлінню.
15 грудня 2020 року Київським квартирно-експлуатаційним управлінням подано Список осіб, які мають право та надали згоду на отримання грошової компенсації за належне їм для отримання житлове приміщення та Розрахунок грошової компенсації за належне для отримання житлове приміщення, які 15 грудня 2020 року були погоджені головою Об`єднаної житлової комісії апарату Міністерства оборони України та безпосередньо підпорядкованих структур, а також 15 грудня 2020 року затверджені начальником Головного управління майна та ресурсів.
Відповідно до Протоколу засідання Комісії з контролю за забезпеченням військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями № 185 від 16 грудня 2020 року, який затверджено Головою Комісії з контролю за забезпеченням військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями 16 грудня 2020 року, позивачу призначено виплату грошової компенсації за належне для отримання жиле приміщення у гарнізоні міста Києва у сумі 1 845 312,91 грн.
На підставі вищевказаного Протоколу № 185 було складено список осіб, які мають право на отримання грошової компенсації за належне їм для отримання жиле приміщення, за підписом Голови Комісії з контролю за забезпеченням військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями та Начальника Головного управління майна та ресурсів, який погоджено Міністром оборони України та скріплено гербовою печаткою Міністерства оборони України.
30 грудня 2020 року о 13:47:32 Державною казначейською службою України було проведено оплату грошової компенсації за належне для отримання житло у сумі 1 845 312,91 грн. на підставі платіжного доручення № 63 від 24 грудня 2020 року.
Щодо доводів позивача, що при проведенні Розрахунку грошової компенсації за належне для отримання житлове приміщення відповідачі мали застосовувати наказ Міністерства розвитку громад та територій України від 16 грудня 2020 року №311, суд зазначає, що з матеріалів справи вбачається, що Розрахунок грошової компенсації за належне для отримання житлове приміщення був складений та погоджений 15 грудня 2020 року, тобто до прийняття наказу Міністерства розвитку громад та територій України від 16 грудня 2020 року №311.
З урахуванням наведеного суд дійшов висновку, що при проведенні Розрахунку грошової компенсації за належне для отримання житлове приміщення, відповідачі діяли відповідно до згадуваних норм законодавства.
Статтею 49 Житлового кодексу Української PCP визначено, що понад норму жилої площі окремим категоріям громадян надається додаткова жила площа у вигляді кімнати або в розмірі десяти квадратних метрів. Громадянам, яким ця площа необхідна за умовами і характером виконуваної роботи, розмір додаткової жилої площі може бути збільшено.
Порядок і умови надання додаткової жилої площі та перелік категорій громадян, які мають право на її одержання, встановлюється законодавством Союзу PCP.
Згідно із пунктом 27 Положення про пільги для військовослужбовців, військовозобов`язаних, осіб, звільнених з військової служби у відставку, та їх сімей, затвердженого Постановою Ради Міністрів СРСР №193 від 17 лютого 1981 року, особи офіцерського складу в званні полковника, йому рівному і вище, які перебувають на дійсній військовій службі, так і звільнені в запас або у відставку, а також командири окремих військових частин мають право на додаткову кімнату або на додаткову житлову площу в розмірах, що встановлюються чинним законодавством.
З матеріалів справи вбачається, що позивачу не нарахована та не виплачена грошова компенсація за додаткову жилу площу у розмірі 10 кв. м. відповідно до Положення про пільги для військовослужбовців, військовозобов`язаних, осіб, звільнених з військової служби у відставку, та їх сімей, затверджених постановою Ради Міністрів СРСР від 17 лютого 1981 року № 193, а також статті 49 Житлового кодексу Української РСР, спростовано матеріалами справи, а саме витягом із протоколу об`єднаної житлової комісії апарату Міністерства оборони України №27 від 09 грудня 2020 року.
З огляду на викладене, суд вважає обґрунтованими позовні вимоги в частині визнання протиправною бездіяльність Міністерства оборони України в особі Об`єднаної житлової комісії апарату Міністерства оборони України та безпосередньо підпорядкованих структур щодо неврахування полковнику запасу ОСОБА_1 під час прийняття рішення про виплату грошової компенсації за належне для отримання житлове приміщення додаткової жилої площі в розмірі 10 кв. м відповідно до Положення про пільги для військовослужбовців, військовозобов`язаних, осіб, звільнених з військової служби у відставку, та їх сімей, затверджених постановою Ради Міністрів СРСР від 17.02.1981 № 193, статті 49 Житлового кодексу Української РСР та, як наслідок, зобов`язання Міністерство оборони України в особі Об`єднаної житлової комісії апарату Міністерства оборони України та безпосередньо підпорядкованих структур розглянути питання щодо виплати ОСОБА_1 грошової компенсації за додаткову жилу площу у розмірі 10 кв. м. відповідно до Положення про пільги для військовослужбовців, військовозобов`язаних, осіб, звільнених з військової служби у відставку, та їх сімей, затверджених постановою Ради Міністрів СРСР від 17 лютого 1981 року № 193, а також статті 49 Житлового кодексу Української РСР, для реалізації до Київського квартирно-експлуатаційного управління.
Оскільки виплата компенсації проводиться на підставі рішення Міністерства оборони України в особі Об`єднаної житлової комісії апарату Міністерства оборони України, отже позов в частині зобов`язання Київське квартирно-експлуатаційне управління здійснити виплату ОСОБА_1 грошової компенсації за додаткову жилу площу у розмірі 10 кв. м є передчасним та таким, що не підлягає задоволенню.
Суд наголошує, що позивачем подано нотаріально засвідчену заяву від 12 грудня 2020 року, копія якої міститься в матеріалах справи, за підписами позивача та ОСОБА_3 від свого імені та від імені ОСОБА_5 , а також за підписом ОСОБА_4 про надання згоди на отримання грошової компенсації за належне їм для отримання житлове приміщення зі зняттям з квартирного обліку в Київському гарнізоні.
Крім того, позивачем подано нотаріально засвідчену заяву від 12 грудня 2020 року за підписами позивача та ОСОБА_3 від свого імені та від імені ОСОБА_5 , а також за підписом ОСОБА_4 та ОСОБА_6 про надання своєї згоди на здачу службового житла та взяття на себе зобов`язання його звільнити протягом двох місяців після отримання грошової компенсації.
З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що станом на час виникнення спірних правовідносин позивач усвідомлював, що грошова компенсація йому виплачується на склад сім`ї з чотирьох осіб та надав відповідну згоду.
Щодо доводів позивача про тиск з боку відповідачів щодо відмови від отримання грошової компенсації на матір, суд зазначає, що позивачем не надано жодного доказу наявності такого тиску (позивач не звертався ні до правоохоронних органів ні до Міністерства оборони України із відповідними заявами про вчинення відповідачами протиправних дій).
Крім того, з матеріалів справи вбачається, що позивачем отримано компенсацію без зауважень .
Також, з матеріалів справи вбачається, що позивач до відповідачів із заявою про проведення перерахунку грошової компенсації за належне для отримання житлове приміщення не звертався.
Щодо позову в частині визнання протиправними дії Міністерства оборони України в особі Об`єднаної житлової комісії апарату Міністерства оборони України та безпосередньо підпорядкованих структур щодо відмови у включенні матері позивача, ОСОБА_2 , до облікової справи полковника запасу ОСОБА_1 як члена сім`ї, який має право на поліпшення житлових умов, та до списку членів сім`ї на отримання грошової компенсації за належне для отримання жиле приміщення, суд зазначає таке.
Відповідно до пункту 2.5 Інструкції про організацію забезпечення військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями, затвердженої Наказом Міністерства
оборони України від 30 листопада 2011року № 737, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 10 січня 2012 року за № 24/20337, для зарахування на облік військовослужбовець подає через нетаємне діловодство військової частини рапорт, зразок якого наведений у додатку 1 до цієї Інструкції, на ім`я командира військової частини про зарахування на облік, який підписується повнолітніми членами сім`ї, що проживають разом з військовослужбовцем, мають самостійне право на отримання жилого приміщення та бажають разом з ним перебувати на квартирному обліку.
Рапорт (додаток 1) реєструється представником житлової комісії військової частини в книзі реєстрації рапортів (заяв) про взяття на квартирний облік та внесення змін до облікової справи (додаток 2), яка ведеться в житловій комісії військової частини.
До рапорту (додаток 1) військовослужбовцем додаються такі документи: довідка з місця проживання про реєстрацію і склад сім`ї (Ф-3) (далі - Ф-3); витяг із наказу про призначення до військової частини; витяг з послужного списку особової справи військовослужбовця; довідка про проходження військової служби з військової частини (Ф-5) (далі - Ф-5); довідка про склад сім`ї з військової частини (Ф-7) (далі - Ф-7); довідка (додаток 3) з останнього місця служби про перебування на квартирному обліку (військовослужбовці військових частин, які дислокувалися на тимчасово окупованій території України та в населених пунктах, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють або здійснюють не в повному обсязі свої повноваження і переміщені з місць попередньої дислокації, надають довідку квартирно-експлуатаційного органу, в зоні відповідальності якого знаходиться військова частина (підрозділ), за новим місцем дислокації на підставі облікових списків станом на 01 січня 2014 року); довідка про те, чи перебувають члени сім`ї на квартирному обліку за місцем проживання, роботи (проходження військової служби); ксерокопії паспортів повнолітніх членів сім`ї, свідоцтв про народження неповнолітніх членів сім`ї, свідоцтва про шлюб військовослужбовця; документи, що підтверджують право на першочергове чи позачергове одержання жилого приміщення військовослужбовцем або членами його сім`ї, інші пільги.
Інші документи житлова комісія запитує в разі потреби через командира (начальника) військової частини у відповідних державних органів, установ, організацій, громадян.
Перед проведенням засідання житлової комісії, на якому буде розглядатися рапорт військовослужбовця про зарахування на квартирний облік, членами житлової комісії проводиться перевірка житлових умов військовослужбовця та у п`ятиденний строк складається довідка про перевірку житлових умов (додаток 5).
Рішення житлової комісії військової частини щодо взяття військовослужбовця та членів його сім`ї на квартирний облік (або обгрунтована відмова) повинно бути винесене у місячний строк з дня подання ним рапорту.
В матеріалах справи відсутні докази, що мати позивача є особою, яка має самостійне право на отримання житлового приміщення.
Крім того, в матеріалах справи відсутні докази звернення позивача із документами, визначеними пунктом 2.5 Інструкції про організацію забезпечення військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями, затвердженої Наказом Міністерства оборони України від 30 листопада 2011року № 737, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 10 січня 2012 року за № 24/20337 для розгляду питання щодо постановлення його (позивача) матері на облік.
З огляду на викладене, позов в частині визнання протиправними дій Міністерства оборони України в особі Об`єднаної житлової комісії апарату Міністерства оборони України та безпосередньо підпорядкованих структур щодо відмови у включенні матері позивача, ОСОБА_2 , до облікової справи полковника запасу ОСОБА_1 як члена сім`ї, який має право на поліпшення житлових умов, та до списку членів сім`ї на отримання грошової компенсації за належне для отримання жиле приміщення; зобов`язання Міністерство оборони України в особі Об`єднаної житлової комісії апарату Міністерства оборони України та безпосередньо підпорядкованих структур включити до облікової справи полковника запасу ОСОБА_1 його матір, ОСОБА_2 , як члена сім`ї, який має право на поліпшення житлових умов, а також до списку членів сім`ї на отримання грошової компенсації за належне для отримання жиле приміщення, та подати оформлене належним чином рішення про виплату ОСОБА_1 грошової компенсації замість належних для отримання членом його сім`ї, ОСОБА_2 , 13,65 кв. м жилої площі для реалізації до Київського квартирно-експлуатаційного управління; задоволенню не підлягає.
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Згідно з частиною 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до статті 72 Кодексу адміністративного судочинства України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Частиною 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
На думку Окружного адміністративного суду міста Києва, позивачем надано суду достатні документальні докази, якими підтверджується протиправність бездіяльності відповідачів в частині розгляду питання щодо врахування полковнику запасу ОСОБА_1 під час прийняття рішення про виплату грошової компенсації за належне для отримання житлове приміщення додаткової жилої площі в розмірі 10 кв. м, отже з урахуванням вимог, встановлених частиною 2 статті 19 Конституції України та частиною 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, а тому, виходячи з меж заявлених позовних вимог та системного аналізу положень законодавства України, суд приходить до висновку про наявність правових підстав для часткового задоволення позову.
Відповідно до частини 3 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.
Оскільки позивач звільнений від сплати судового збору, отже відсутні підстави для розподілу судових витрат.
Враховуючи викладене, керуючись статтями 72-77, 139, 143, 241-246, 255, 257-263 Кодексу адміністративного судочинства України, Окружний адміністративний суд міста Києва, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов ОСОБА_1 задовольнити частково.
Визнати протиправною бездіяльність Міністерства оборони України в особі Об`єднаної житлової комісії апарату Міністерства оборони України в частині розгляду питання щодо врахування полковнику запасу ОСОБА_1 під час прийняття рішення про виплату грошової компенсації за належне для отримання житлове приміщення додаткової жилої площі в розмірі 10 кв. м відповідно до Положення про пільги для військовослужбовців, військовозобов`язаних, осіб, звільнених з військової служби у відставку, та їх сімей, затверджених постановою Ради Міністрів СРСР від 17.02.1981 № 193, статті 49 Житлового кодексу Української РСР.
Зобов`язати Міністерство оборони України в особі Об`єднаної житлової комісії апарату Міністерства оборони України розглянути питання щодо виплати ОСОБА_1 грошової компенсації за додаткову жилу площу у розмірі 10 кв. м. відповідно до Положення про пільги для військовослужбовців, військовозобов`язаних, осіб, звільнених з військової служби у відставку, та їх сімей, затверджених постановою Ради Міністрів СРСР від 17 лютого 1981 року № 193, а також статті 49 Житлового кодексу Української РСР, для реалізації до Київського квартирно-експлуатаційного управління.
В задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Рішення набирає законної сили відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 293, 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України.
Відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.
Суддя А.І. Кузьменко
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 12.12.2022 |
Оприлюднено | 15.12.2022 |
Номер документу | 107840569 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо публічної житлової політики |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Епель Оксана Володимирівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Епель Оксана Володимирівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Епель Оксана Володимирівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Епель Оксана Володимирівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Епель Оксана Володимирівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Епель Оксана Володимирівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Епель Оксана Володимирівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Епель Оксана Володимирівна
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Кузьменко А.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні