ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД01010, м. Київ, вул. Князів Острозьких, 8, корп. 30. тел/факс 254-21-99, e-mail: inbox@6aa.court.gov.ua
Головуючий суддя у першій інстанції - Колеснікова І.С.
Суддя-доповідач - Епель О.В.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 грудня 2024 року Справа № 640/15045/21
Шостий апеляційний адміністративний суд у складі:
Головуючого судді: Епель О.В.,
суддів: Кобаля М.І., Мєзєнцева Є.І.,
розглянувши в порядку письмового провадження в залі суду в м. Києві апеляційні скарги ОСОБА_1 та Міністерства оборони України на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 12 грудня 2022 року у справі
за позовом ОСОБА_1
до Міністерства оборони України,
Київського квартирно-експлуатаційного управління
третя особа, яка не ОСОБА_2
заявляє самостійних
вимог на сторона
Позивача
про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити дії
В С Т А Н О В И В :
Історія справи.
1. ОСОБА_1 (далі - Позивач) звернувся до суду з адміністративним позовом до Міністерства оборони України (далі - Відповідач-1), Київського квартирно-експлуатаційного управління (Відповідач-2), третя особа: ОСОБА_2 (далі-Третя особа) в якому просив:
- визнати протиправними дії Київського квартирно-експлуатаційного управління щодо зменшення ОСОБА_1 розміру грошової компенсації за належне для отримання жиле приміщення у зв`язку з неправомірним застосуванням на час її виплати опосередкованої вартості 1 кв. м загальної площі житла для міста Києва у розмірі 15146 грн., визначеної наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 26.06.2020 № 151, який втратив чинність;
- зобов`язати Київське квартирно-експлуатаційне управління провести перерахунок розміру грошової компенсації, виходячи з опосередкованої вартості 1 кв. м загальної площі у розмірі 15465 грн. для м. Києва згідно з наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 16 грудня 2020 року № 311, та виплатити ОСОБА_1 недоплачену суму з урахуванням раніше проведеної виплати;
- визнати протиправними дії Міністерства оборони України в особі Об`єднаної житлової комісії апарату Міністерства оборони України та безпосередньо підпорядкованих структур щодо відмови у включенні матері позивача, ОСОБА_2 , до облікової справи полковника запасу ОСОБА_1 як члена сім`ї, який має право на поліпшення житлових умов, та до списку членів сім`ї на отримання грошової компенсації за належне для отримання жиле приміщення;
- зобов`язати Міністерство оборони України в особі Об`єднаної житлової комісії апарату Міністерства оборони України та безпосередньо підпорядкованих структур включити до облікової справи полковника запасу ОСОБА_1 його матір, ОСОБА_2 , як члена сім`ї, який має право на поліпшення житлових умов, а також до списку членів сім`ї на отримання грошової компенсації за належне для отримання жиле приміщення, та подати оформлене належним чином рішення про виплату ОСОБА_1 грошової компенсації замість належних для отримання членом його сім`ї, ОСОБА_2 , 13,65 кв. м. жилої площі для реалізації до Київського квартирно-експлуатаційного управління;
- визнати протиправною бездіяльність Міністерства оборони України в особі Об`єднаної житлової комісії апарату Міністерства оборони України та безпосередньо підпорядкованих структур щодо неврахування полковнику запасу ОСОБА_1 під час прийняття рішення про виплату грошової компенсації за належне для отримання житлове приміщення додаткової жилої площі в розмірі 10 кв. м відповідно до Положення про пільги для військовослужбовців, військовозобов`язаних, осіб, звільнених з військової служби у відставку, та їх сімей, затверджених постановою Ради Міністрів СРСР від 17.02.1981 № 193, статті 49 Житлового кодексу Української РСР;
- зобов`язати Міністерство оборони України в особі Об`єднаної житлової комісії апарату Міністерства оборони України та безпосередньо підпорядкованих структур подати оформлене належним чином рішення про виплату ОСОБА_1 грошової компенсації за додаткову жилу площу у розмірі 10 кв. м. відповідно до Положення про пільги для військовослужбовців, військовозобов`язаних, осіб, звільнених з військової служби у відставку, та їх сімей, затверджених постановою Ради Міністрів СРСР від 17 лютого 1981 року № 193, а також статті 49 Житлового кодексу Української РСР, для реалізації до Київського квартирно-експлуатаційного управління;
- зобов`язати Київське квартирно-експлуатаційне управління здійснити виплату ОСОБА_1 грошової компенсації за додаткову жилу площу у розмірі 10 кв. м відповідно до Положення про пільги для військовослужбовців, військовозобов`язаних, осіб, звільнених з військової служби у відставку, та їх сімей, затверджених постановою Ради Міністрів СРСР від 17 лютого 1981 року № 193, статті 49 Житлового кодексу Української РСР, після отримання оформленого належним чином рішення Міністерства оборони України в особі Об`єднаної житлової комісії апарату Міністерства оборони України та безпосередньо підпорядкованих структур з цього питання;
- зобов`язати Київське квартирно-експлуатаційне управління здійснити виплату ОСОБА_1 грошової компенсації замість належних для отримання членом його сім`ї, ОСОБА_2 , 13,65 кв. м жилої площі, після отримання оформленого належним чином рішення Міністерства оборони України в особі Об`єднаної житлової комісії апарату Міністерства оборони України та безпосередньо підпорядкованих структур з цього питання.
В обґрунтування своїх вимог Позивач зазначав, що при прийнятті рішення про виплату йому грошової компенсації за належне для отримання жиле приміщення Відповідачами протиправно застосовано наказ Міністерства розвитку громад та територій України від 26 червня 2020 року № 151.
Крім того, ОСОБА_1 стверджував, що Відповідачами не враховано наявність у нього права на додаткову житлову площу в розмірі 10 кв. м відповідно до Положення про пільги для військовослужбовців, військовозобов`язаних, осіб, звільнених з військової служби у відставку, та їх сімей, затверджених постановою Ради Міністрів СРСР від 17.02.1981 № 193, статті 49 Житлового кодексу Української РСР та відмовлено у включенні його матері - ОСОБА_2 , до облікової справи, що мало наслідком виплату Позивачу грошової компенсації у меншому розмірі.
2. Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 12 грудня 2022 року адміністративний позов задоволено частково, а саме:
- визнано протиправною бездіяльність Міністерства оборони України в особі Об`єднаної житлової комісії апарату Міністерства оборони України в частині розгляду питання щодо врахування полковнику запасу ОСОБА_1 під час прийняття рішення про виплату грошової компенсації за належне для отримання житлове приміщення додаткової жилої площі в розмірі 10 кв. м відповідно до Положення про пільги для військовослужбовців, військовозобов`язаних, осіб, звільнених з військової служби у відставку, та їх сімей, затверджених постановою Ради Міністрів СРСР від 17.02.1981 № 193, статті 49 Житлового кодексу Української РСР;
- зобов?язано Міністерство оборони України в особі Об`єднаної житлової комісії апарату Міністерства оборони України розглянути питання щодо виплати ОСОБА_1 грошової компенсації за додаткову жилу площу у розмірі 10 кв. м. відповідно до Положення про пільги для військовослужбовців, військовозобов`язаних, осіб, звільнених з військової служби у відставку, та їх сімей, затверджених постановою Ради Міністрів СРСР від 17 лютого 1981 року № 193, а також статті 49 Житлового кодексу Української РСР, для реалізації до Київського квартирно-експлуатаційного управління.
У задоволенні решти позовних вимог - відмовлено.
Ухвалюючи зазначене рішення, суд першої інстанції виходив з того, що особи офіцерського складу в званні полковника, йому рівному і вище, які перебувають на дійсній військовій службі, так і звільнені в запас або у відставку, а також командири окремих військових частин мають право на додаткову кімнату або на додаткову житлову площу в розмірах, що встановлюються чинним законодавством.
Разом з тим, суд зазначив, що оскільки виплата компенсації проводиться на підставі рішення Міністерства оборони України в особі Об`єднаної житлової комісії апарату Міністерства оборони України, отже позов в частині зобов`язання Київського квартирно-експлуатаційного управління здійснити виплату ОСОБА_1 грошової компенсації за додаткову жилу площу у розмірі 10 кв. м є передчасним та таким, що не підлягає задоволенню.
Відмовляючи у задоволенні позову в іншій частині, суд першої інстанції виходив з того, що розрахунок грошової компенсації за належне для отримання житлове приміщення був складений та погоджений 15 грудня 2020 року, тобто до прийняття наказу Міністерства розвитку громад та територій України від 16 грудня 2020 року №311.
Крім того, суд першої інстанції відзначив, що Позивачем було подано нотаріально засвідчену заяву від 12 грудня 2020 року за його підписом та підписами ОСОБА_6. від свого імені та від імені ОСОБА_3 , а також за підписом ОСОБА_4 та ОСОБА_5 про надання своєї згоди на здачу службового житла та взяття на себе зобов`язання його звільнити протягом двох місяців після отримання грошової компенсації.
З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що станом на час виникнення спірних правовідносин Позивач усвідомлював, що грошова компенсація йому виплачується на склад сім`ї з чотирьох осіб та надав відповідну згоду.
Також суд відзначив, що у матеріалах справи відсутні докази, що мати Позивача є особою, яка має самостійне право на отримання житлового приміщення та докази звернення Позивача із документами, визначеними пунктом 2.5 Інструкції про організацію забезпечення військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями, затвердженої Наказом Міністерства оборони України від 30 листопада 2011 року № 737 для розгляду питання щодо постановлення його (позивача) матері на облік.
Не погоджуючись з таким рішенням суду Позивач та Відповідач 1 подали апеляційні скарги.
У своїй апеляційній скарзі Позивач просить рішення суду першої інстанції скасувати в частині відмови у задоволенні позовних вимог та прийняти нове рішення, яким адміністративний позов задовольнити в повному обсязі, зазначаючи, що остаточне затвердження розміру його грошової компенсації за належне для отримання житлове приміщення відбулося лише після погодження відповідного списку Міністром оборони України, а тому Відповідач мав здійснити перерахунок компенсації з урахуванням наказу Міністерства розвитку громад та територій України від 16.12.2020 №311, яким затверджено нові показники опосередкованої вартості спорудження житла за регіонами України.
Також Позивач стверджує, що ним були надані всі необхідні документи для зарахування його матері до списку осібчленів сім`ї Позивача для отримання грошової компенсації за належне для отримання житлове приміщення.
При цьому ОСОБА_1 зазначає, на засідання житлової комісії була подана довідка, в якій зазначена недостовірна інформація щодо осіб, які фактично зареєстровані за місцем проживання.
З цих та інших підстав Позивач вважає, що оскаржуване ним рішення суду прийнято за неповно встановлених обставин справи та з порушенням норм матеріального права, що призвело до неправильного вирішення справи.
Відповідач - Міністерство оборони України у своїй апеляційній скарзі просить рішення суду змінити та відмовити у задоволенні позовних вимог, які були задоволені судом першої інстанції, стверджуючи, що суд не встановив в чому саме полягало порушення норм чинного законодавства, питання дії нормативно правових актів у часі та їх співвідношення за ступенем юридичної сили.
Так, Відповідач 1 стверджує, що, станом на час виникнення спірних правовідносин, Позивач не виконував роботу, пов`язану із необхідністю надання йому додаткової жилої площі, не проходив військову службу.
З цих та інших підстав Відповідач вважає, що оскаржуване ним рішення суду прийнято за неповно встановлених обставин справи та з порушенням норм матеріального права, що призвело до неправильного вирішення справи.
4. Ухвалами Шостого апеляційного адміністративного суду від 10.01.2024, 12.01.2024 та від 11.09.2024 відкрито апеляційне провадження, установлено строк для подання відзиву на апеляційну скаргу та призначено справу до судового розгляду в порядку письмового провадження.
5. Позивачем подано відзив на апеляційну скаргу Відповідача 1 у якому він просить таку скаргу залишити без задоволення, а рішення суду в оскаржуваній частині - без змін, наполягаючи на законності та обґрунтованості висновків суду першої інстанції в цій частині та безпідставності доводів Міністерства оборони України.
У відзиві Позивач також зазначає, що Положення про пільги для війьковослужбовців, військовозобов`язанних, осіб, звільнених з військової служби у віжставку та їх сімей, затверджених постановою Ради Міністрів СРСР від 17.02.1981 №193 на цей час залишається чинним на території України та підлягає застосуванню до спірних правовідносин.
6. Відповідачем 2 подано відзив на апеляційну скаргу Відповідача у якому вн просить її задовольнити в повному обсязі, зазначаючи, що вимоги Позивача є передчасними, оскільки ним не висловлювалося клопотання про отримання грошової компенсації за додаткову житову площу у розмірі 10 кв.м.
В обґрунтування своєї позиції Відповідач 2 посилається на правові висновки Шостого апеляційного адміністративного суду від 17.02.2022 у справі №755/6184/19.
7. Також від Відповідача 2 надійшов відзив на апеляційну скаргу Позивача у якому він просить у її задоволенні відмовити в повному обсязі.
Щодо розрахунку грошовох компенсації Відповідач 2 стверджує, що станом на момент прийняття рішення житловою комісією та складення списку осіб, які мають право та надали згоду на отримання житлової компенсації діяв наказ Мінітерства розвитку громад та територій України від 26.06.2020 №151. При цьому, Відповідач 2 зазначє, що рішення ОЖК АМОУ та БПС ОСОБА_1 не оскаржувалося.
Крім того Київське КЕУ відзначає, що наказ Мінітерства розвитку громад та територій України від 16.12.2020 набрав чинності 17.12.2020 після оприлюдненння на офіційному сайті міністерства 17.12.2020, а тону наказ Мінрегіону від 16.12.2020 №311 не міг бути застосований.
Щодо доводів Позивача щодо невключення його матері до списку членів сім`ї, Відповідач 2 зазначає, що ОСОБА_1 не надано жодних доказв про отримання відмови у включенні Третьої особи до складу сім`ї Позивача та до його облікової справи. Крім того, станом на час виникнення спірних правовідносин Позивач усвідомлював,що грошова копенсація йому виплачується на склад сім`ї з чотирьох осіб та надав відповідну згоду.
8. Ухвалою Шостого апеляційного адміністратвинго суду від 19 листопада 2024 року у Міністерства оборони України та Київського квартирно-експлуатаційного управління додаткові письмові пояснення щодо порядку та дати затвердження Міністром оборони України списку осіб, які мають право та надали згоду на отримання грошової компенсації за належне їм для отримання жиле приміщення, на підставі якого ОСОБА_1 була виплачена компенсація за належне йому для отримання жиле приміщення, а також докази, які такі обставини підтверджують.
9. На виконання зазначеної ухвали суду від Відповідача 2 надійшли додаткові пояснення щодо порядку призначення та виплати грошової компенсації. Водночас, відомості про дату затвердження Міністром оборони України списку осіб, які мають право та надали згоду на отримання грошової компенсації за належне їм для отримання жиле приміщення, на підставі якого ОСОБА_1 була виплачена спірна компенсація - відсутні.
10. На виконання зазначеної ухвали від Відповідача 1 надійшли належним чином завірені копії документів з облікової справи ОСОБА_1 , які вже наявні у матеріалах справи. Водночас, вимоги ухвали Шостого апеляційного адміністратвинго суду від 19 листопада 2024 року не виконані.
11. Відповідно до частини першої статті 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
12. Заслухавши суддю-доповідача, розглянувши доводи апеляційної скарги, перевіривши повноту встановлення судом першої інстанції фактичних обставин справи та правильність застосування ним норм матеріального і процесуального права, юридичної оцінки обставин справи, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню частково, а рішення суду - скасуванню в частині з наступних підстав.
13. Обставини справи, установлені судом першої інстанції.
Як встановлено судом першої інстанції та вбачається з матеріалів справи Позивача з 13 листопада 1993 року зараховано на квартирний облік при в/ч НОМЕР_1 та відповідно до Виписки із протоколу засідання житлової комісії військової частини НОМЕР_1 від 13 листопада 1993 року №11, зараховано до пільгової (позачергової) черги.
Відповідно до Виписки із протоколу засідання житлової комісії військової частини НОМЕР_2 від 21 травня 1996 року № 3 ОСОБА_1 було зараховано на квартирний облік при в/ч НОМЕР_2 зі складом сім`ї - 3 особи, з урахуванням дружини - ОСОБА_6 та сина - ОСОБА_4 .
Згідно витягу з протоколу засідання житлової комісії Головного квартирно-експлуатаційного управління Збройних Сил України від 15 вересня 2010 року №7, позивача зараховано на квартирний облік при Головному квартирно-експлуатаційному управлінні Збройних Сил України з 13 листопада 1993 року зі складом сім`ї - 1 особа - позивач.
Витягом із протоколу №12 засідання житлової комісії апарату Міністерства оборони України від 18 вересня 2013 року підтверджується внесення змін до облікової справи позивача, змінено склад сім`ї з однієї на дві особи у зв`язку із народженням доньки ОСОБА_3 .
З 13 січня 2016 року, до облікової справи позивача внесено зміни, відповідно до Витягу з протоколу №15 засідання житлової комісії Міністерства оборони України та безпосередньо підпорядкованих структур від 13 січня 2016 року: склад сім`ї - 4 особи: позивач, дружина, син та донька.
Судом першої інстранції також встановлено, що позивачем подано нотаріально засвідчену заяву від 12 грудня 2020 року, копія якої міститься в матеріалах справи, за підписами позивача та ОСОБА_6 від свого імені та від імені ОСОБА_3 , а також за підписом ОСОБА_4 про надання згоди на отримання грошової компенсації за належне їм для отримання житлове приміщення зі зняттям з квартирного обліку в Київському гарнізоні.
Крім того, позивачем подано нотаріально засвідчену заяву від 12 грудня 2020 року за підписами позивача та ОСОБА_6 від свого імені та від імені ОСОБА_3 , а також за підписом ОСОБА_4 та ОСОБА_5 про надання своєї згоди на здачу службового житла та взяття на себе зобов`язання його звільнити протягом двох місяців після отримання грошової компенсації.
Рішенням об`єднаної житлової комісії апарату Міністерства оборони України та безпосередньо підпорядкованих структур від 09 грудня 2020 року (витяг із протоколу №27 від 09 грудня 2020 року), затвердженим Державним секретарем Міністерства оборони України 09 грудня 2020 року, за результатами розгляду заяви/згоди полковника запасу ОСОБА_1 стосовно надання грошової компенсації за належне для отримання жиле приміщення по спискам позачерговиків, з урахуванням складу сім`ї позивача із 4 осіб, а саме: позивач, ОСОБА_6 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , постановлено надати позивачу на склад сім`ї 4 особи грошову компенсацію за належне отримання житлового приміщення по спискам позачерговиків, з урахуванням приватизації дружини та виплатити за додаткову площу 10 кв.м., як такий, що має сина інваліда за належне для отримання жиле приміщення, за умови здачі службового житла, зі зняттям з квартирного обліку по об`єднаній житловій комісії апарату Міністерства оборони України та безпосередньо підпорядкованих структур та направити облікову справу позивача до Київського квартирно-експлуатаційного управління для подальшої реалізації прийнятого рішення.
Вищевказане рішення було оголошено наказом начальника Головного управління майна та ресурсів №228/нагп від 11 грудня 2020 року та доведене до Об`єднаної житлової комісії апарату Міністерства оборони України та безпосередньо підпорядкованих структур, а також Київському квартирно-експлуатаційному управлінню.
15 грудня 2020 року Київським квартирно-експлуатаційним управлінням подано Список осіб, які мають право та надали згоду на отримання грошової компенсації за належне їм для отримання житлове приміщення та Розрахунок грошової компенсації за належне для отримання житлове приміщення, які 15 грудня 2020 року були погоджені головою Об`єднаної житлової комісії апарату Міністерства оборони України та безпосередньо підпорядкованих структур, а також 15 грудня 2020 року затверджені начальником Головного управління майна та ресурсів.
Відповідно до Протоколу засідання Комісії з контролю за забезпеченням військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями № 185 від 16 грудня 2020 року, який затверджено Головою Комісії з контролю за забезпеченням військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями 16 грудня 2020 року, позивачу призначено виплату грошової компенсації за належне для отримання жиле приміщення у гарнізоні міста Києва у сумі 1 845 312,91 грн.
На підставі вищевказаного Протоколу № 185 було складено список осіб, які мають право на отримання грошової компенсації за належне їм для отримання жиле приміщення, за підписом Голови Комісії з контролю за забезпеченням військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями та Начальника Головного управління майна та ресурсів, який погоджено Міністром оборони України та скріплено гербовою печаткою Міністерства оборони України.
30 грудня 2020 року о 13:47:32 Державною казначейською службою України було проведено оплату грошової компенсації за належне для отримання житло у сумі 1 845 312,91 грн на підставі платіжного доручення № 63 від 24 грудня 2020 року.
14. Нормативно-правове обґрунтування.
Спірні правовідносини врегульовані Конституцією України, Житловим кодексом УРСР (далі - ЖК УРСР), Законами України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» від 20 грудня 1991 року № 2011-XII (далі - Закон №2011-XII), «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» від 22 жовтня 1993 року № 3551-ХІІ (далі - Закон № 3551-ХІІ), Порядком визначення розміру і надання військовослужбовцям та членам їх сімей грошової компенсації за належне їм для отримання жиле приміщення, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 02 вересня 2015 року №728 (далі Порядок №728), Порядком виплати грошової компенсації за належне військовослужбовцеві для отримання жиле приміщення передбачений Інструкцією з організації забезпечення військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями, затвердженим наказом Міністерства оборони України від 31 липня 2018 року № (далі - Інструкція), Положенням про пільги для військовослужбовців, військовозобов`язаних, осіб, звільнених з військової служби у відставку, та їх сімей, затверджених постановою Ради Міністрів СРСР від 17 лютого 1981 року № 193 (далі - Положення №193).
Так, відповідно до частини другої статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 47 Конституції України передбачено, що кожен має право на житло. Держава створює умови, за яких кожний громадянин матиме змогу побудувати житло, придбати його у власність або взяти в оренду. Громадянам, які потребують соціального захисту, житло надається державою та органами місцевого самоврядування безоплатно або за доступну для них плату відповідно до закону. Ніхто не може бути примусово позбавлений житла інакше як на підставі закону за рішенням суду.
Згідно статтею 17 Конституції України, держава забезпечує соціальний захист громадян України, які перебувають на службі у Збройних Силах України та в інших військових формуваннях, а також членів їхніх сімей.
Соціальний захист військовослужбовців - це діяльність (функція) держави, спрямована на встановлення системи правових і соціальних гарантій, що забезпечують реалізацію конституційних прав і свобод, задоволення матеріальних і духовних потреб військовослужбовців відповідно до особливого виду їх службової діяльності, статусу в суспільстві, підтримання соціальної стабільності у військовому середовищі. Це право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, у старості, а також в інших випадках, передбачених законом (стаття 1 Закону №2011-ХІІ).
Згідно зі статтею 1-2 Закону №2011-ХІІ військовослужбовці користуються усіма правами і свободами людини та громадянина, гарантіями цих прав і свобод, закріпленими в Конституції України та законах України, з урахуванням особливостей, встановлених цим та іншими законами.
У зв`язку з особливим характером військової служби, яка пов`язана із захистом Вітчизни, військовослужбовцям надаються визначені законом пільги, гарантії та компенсації.
Ніхто не вправі обмежувати військовослужбовців та членів їх сімей у правах і свободах, визначених законодавством України (стаття 2 Закону №2011-ХІІ).
Відповідно до абзацу 1 частини 1 статті 12 Закону №2011-XII, держава забезпечує військовослужбовців жилими приміщеннями або за їх бажанням грошовою компенсацією за належне їм для отримання жиле приміщення на підставах, у межах норм і відповідно до вимог, встановлених Житловим кодексом Української РСР, іншими законами, в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Військовослужбовцям, які мають вислугу на військовій службі 20 років і більше, та членам їх сімей надаються жилі приміщення для постійного проживання або за їх бажанням грошова компенсація за належне їм для отримання жиле приміщення. Такі жилі приміщення або грошова компенсація надаються їм один раз протягом усього часу проходження військової служби за умови, що ними не було використано право на безоплатну приватизацію житла, з урахуванням особливостей, визначених пунктом 10 цієї статті (абзац четвертий пункту 1 статті 12 Закону №2011-ХІІ).
Згідно пункту 18 статті 15 Закону № 3551-ХІІ особам з інвалідністю внаслідок війни та прирівняним до них особам надаються пільги, зокрема, позачергове забезпечення житлом осіб, які потребують поліпшення житлових умов, у тому числі за рахунок жилої площі, що передається міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, підприємствами та організаціями у розпорядження місцевих рад та державних адміністрацій. Особи, зазначені в цій статті, забезпечуються жилою площею протягом двох років з дня взяття на квартирний облік, а особи з інвалідністю I групи з числа учасників бойових дій на території інших країн - протягом року.
Відповідно до статті 48-1 ЖК УРСР порядок та розмір надання громадянам грошової компенсації за належні їм для отримання жилі приміщення визначаються Кабінетом Міністрів України.
Механізм визначення розміру і надання військовослужбовцям та членам їх сімей, що перебувають разом з ними на обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, який ведеться у військових частинах, органах, підрозділах, загонах, військових навчальних закладах, установах (далі - військові частини), а у разі їх розформування - у військових комісаріатах та квартирно-експлуатаційних установах (організаціях), за їх бажанням грошової компенсації за належне їм для отримання жиле приміщення (далі - компенсація) визначає Порядок №728.
Приписами пункту 3 цього Порядку №728 зазначено, що військовослужбовці та члени їх сімей, які відповідно до законодавства потребують поліпшення житлових умов, мають право отримати компенсацію один раз протягом усього часу проходження військовослужбовцями військової служби за умови, що ними не було використано право на безоплатну приватизацію житла.
Відповідно до пункту 5 Порядку №728 визначення розміру і надання військовослужбовцям та членам їх сімей грошової компенсації за належне їм для отримання жиле приміщення, черговість надання компенсації визначається за часом взяття військовослужбовця та членів його сім`ї на облік громадян, які потребують поліпшення житлових умов, та/або включення до списків осіб, які мають право на першочергове чи позачергове отримання жилих приміщень.
Згідно із пунктом 6 вказаного Порядку №728 підставою для відмови у наданні військовослужбовцю та членам його сім`ї компенсації є їх зняття з обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, або виключення із списків громадян, що мають право на першочергове чи позачергове отримання жилих приміщень.
Відповідно до ст. 49 ЖК УPCP, визначено, що понад норму жилої площі окремим категоріям громадян надається додаткова жила площа у вигляді кімнати або в розмірі десяти квадратних метрів. Громадянам, яким ця площа необхідна за умовами і характером виконуваної роботи, розмір додаткової жилої площі може бути збільшено.
Порядок і умови надання додаткової жилої площі та перелік категорій громадян, які мають право на її одержання, встановлюється законодавством Союзу PCP.
Згідно з пунктом 27 Положення про пільги для військовослужбовців, військовозобов`язаних, осіб, звільнених з військової служби у відставку, та їх сімей, затвердженого Постановою Ради Міністрів СРСР №193 від 17 лютого 1981 року, особи офіцерського складу в званні полковника, йому рівному і вище, які перебувають на дійсній військовій службі, так і звільнені в запас або у відставку, а також командири окремих військових частин мають право на додаткову кімнату або на додаткову житлову площу в розмірах, що встановлюються чинним законодавством.
Порядок виплати грошової компенсації за належне військовослужбовцеві для отримання жиле приміщення передбачений Інструкцією з організації забезпечення військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями, затвердженою наказом Міністерства оборони України від 31 липня 2018 року № 380.
Відповідно до пунктів 1-9 розділу VIIІ Інструкції військовослужбовці та члени їх сімей, які перебувають на обліку, мають право отримати грошову компенсацію за належне їм для отримання житлове приміщення (далі - грошова компенсація).
Визначення і надання розміру грошової компенсації здійснюються відповідно до Порядку визначення розміру і надання військовослужбовцям та членам їх сімей грошової компенсації за належне їм для отримання жиле приміщення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02 вересня 2015 року № 728.
На підставі аналізу кількісного обліку військовослужбовців та членів їх сімей, які потребують поліпшення житлових умов у Збройних Силах України, ГКЕУ за пропозиціями КЕУ, КЕВ (КЕЧ) районів під час планування видатків на наступний бюджетний період визначає щорічну потребу в коштах для виплати грошової компенсації.
Протягом І кварталу після затвердження кошторису Міноборони ГКЕУ готує проект розподілу видатків між військовими частинами, військовими комісаріатами та КЕУ, КЕВ (КЕЧ) районів, який подається на затвердження заступнику Міністра оборони України (згідно з розподілом обов`язків).
Після затвердження розподілу видатків ГКЕУ доводить обсяги виділених лімітів на виплату грошової компенсації на відповідний рік до військових частин, військових комісаріатів та КЕУ, КЕВ (КЕЧ) районів для організації відповідної роботи щодо виплати грошової компенсації.
Житлові комісії військових частин (об`єднані житлові комісії) інформують листом з повідомленням військовослужбовців та членів їх сімей, у яких настала черга на отримання житлових приміщень, про їх право на отримання грошової компенсації, її орієнтовний розмір та перелік документів, необхідних для її отримання, або надають таке повідомлення особисто під підпис.
Військовослужбовці та члени їх сімей за бажанням можуть особисто звернутися до житлової комісії військової частини (об`єднаної житлової комісії) про отримання грошової компенсації та отримати інформацію про орієнтовний розмір компенсації і перелік документів, необхідних для її отримання.
Для отримання грошової компенсації та визначення її остаточного розміру військовослужбовці та члени їх сімей подають до житлових комісій військових частин (об`єднаних житлових комісій) документи, визначені в Порядку визначення розміру і надання грошової компенсації.
Житлові комісії військових частин (об`єднані житлові комісії) розглядають надані документи протягом десяти робочих днів та приймають відповідне рішення про надання грошової компенсації.
Про прийняте рішення житлова комісія у п`ятиденний строк письмово інформує військовослужбовців та членів їх сімей.
Протокол засідання житлової комісії військової частини (об`єднаної житлової комісії) затверджується наказом командира військової частини та з обліковою справою направляється до КЕУ, КЕВ (КЕЧ) району.
На підставі отриманих документів у КЕУ, КЕВ (КЕЧ) району розробляється список осіб, які мають право та надали згоду на отримання грошової компенсації за належне їм для отримання житлове приміщення у військовій частині (далі - Список виплати грошової компенсації) (додаток 24), разом із розрахунком виплати грошової компенсації за належне для отримання житлове приміщення (далі - Розрахунок) (додаток 25) окремо на кожного військовослужбовця.
За наявності у військовослужбовців та членів їх сімей права на отримання однокімнатної квартири компенсація нараховується за житло загальною площею 40 кв.м.
Список виплати грошової компенсації, підписаний начальником КЕУ, КЕВ (КЕЧ) району, направляється до ГКЕУ для узагальнення та внесення на розгляд Комісії з контролю.
Для розгляду Комісією з контролю Списків виплати грошової компенсації на її засідання можуть запрошуватися голови житлових комісій військових частин (об`єднаних житлових комісій).
За результатами розгляду Списків виплати грошової компенсації Комісія з контролю приймає рішення окремо щодо кожного військовослужбовця про:
погодження виплати грошової компенсації;
відмову в погодженні виплати грошової компенсації із зазначенням причини такої відмови.
Рішення Комісії з контролю оформлюється протоколом.
ГКЕУ на підставі рішення Комісії з контролю готує Списки виплати грошової компенсації в Збройних Силах України та після затвердження Міністром оборони України направляє їх до військових частин, військових комісаріатів та КЕУ, КЕВ (КЕЧ) району для оформлення документів на перерахування коштів військовослужбовцям на їх особистий рахунок у банківській установі.
Військовослужбовець відкриває поточний рахунок в уповноваженому Міністерством фінансів України банку, через який здійснюються виплати заробітної плати (грошового забезпечення) працівникам (військовослужбовцям) та проводяться виплати соціальної допомоги.
Військова частина, військовий комісаріат, КЕУ, КЕВ (КЕЧ) району інформує військовослужбовців та членів їх сімей щодо готовності до виплати грошової компенсації та її розміру.
Про виплату грошової компенсації КЕУ, КЕВ (КЕЧ) району протягом трьох робочих днів письмово повідомляє житлову комісію військової частини, яка на найближчому засіданні приймає рішення про зняття військовослужбовця з обліку.
Рішення житлової комісії військової частини (об`єднаної житлової комісії) є підставою для видання наказу командира військової частини про отримання військовослужбовцем грошової компенсації та зняття з обліку.
Висновки суду апеляційної інстанції.
15. Щодо розрахунку грошової компенсації
Як вбачається з викладених вище норм права, чинних станом на момент виникнення спірних правовідносин, ГКЕУ направляє Списки виплати грошової компенсації в Збройних Силах України до військових частин, військових комісаріатів та КЕУ, КЕВ (КЕЧ) району для оформлення документів на перерахування коштів військовослужбовцям лише після їз затвердження Міністром оборони України.
Переглядаючи рішення суду першої інстанції з урахуванням доводів сторін, колегія суддів відзначає, що 15 грудня 2020 року Київським квартирно-експлуатаційним управлінням подано Список осіб, які мають право та надали згоду на отримання грошової компенсації за належне їм для отримання житлове приміщення та Розрахунок грошової компенсації за належне для отримання житлове приміщення відповідно до чинного станом на 15.12.2020 наказу Міністерства розвитку громад та територій України 26.06.2020 № 151 у якому показник опосередкованої вартості спорудження житла у м. Києві визначений на рівні 15146,00 грн за 1 кв. м. загальної площі квартир будинку.
Однак, з матеріалів справи також вбачається, що лише 16.12.2020 Комісією контролю складено протокол перевірки дотримання вимог законодавства при нарахуванні грошової компенсації у гарнізоні м. Києва №185 та передано Списки на затвердження Міністру оборони України. Водночас, дата затвердження міністром такого Списку не зазначена, що не дозволяє колегії суддів встановити момент погодження виплати спірної компенсації та його розміру/ т.1 а.с. 98/.
При цьому, вже 16.12.2020 було прийнято наказ Міністерства розвитку громад та територій України № 311 у якому підвищено показник опосередкованої вартості спорудження житла у м. Києві та визначено його на рівні 15465,00 грн за 1 кв. м. загальної площі квартир будинку. Тобто, набрали чинності нові показники, які є розрахунковою одиницею спірної компенсації.
З огляду на зазначене вище, з метою перевірки дотримання Відповідачем порядку розрахунку компенсації Позавачу, необхідним є встановити дату затвердження Міністром оборони України Списку, у зв`язу з чим, ухвалою Шостого апеляційного адмінстративного суду від 19 листопада 2024 року у Міністерства оборони України та Київського квартирно-експлуатаційного управління були витребувані додаткові письмові пояснення та відповідні докази щодо дати затвердження Міністром оборони України списку осіб, які мають право та надали згоду на отримання грошової компенсації за належне їм для отримання жиле приміщення, на підставі якого ОСОБА_1 була виплачена компенсація за належне йому для отримання жиле приміщення.
Втім, на виконання зазначеної ухвали ані Відповідаем 1, ані Відповідачем 2 відповідні докази надані не були. При причини їх ненадання суду також не повідомлено.
У контексті зазначеного, колегія суддів відзначає, що відповідно до ч.2 ст. 77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. Суб`єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі.
Окрім того, згідно з ч. 6 ст. 77 КАС України, якщо учасник справи без поважних причин не надасть докази на пропозицію суду для підтвердження обставин, на які він посилається, суд вирішує справу на підставі наявних доказів.
Отже, оскільки протокол Комісії з контролю складено 16.12.2020 (тобто у день прийняття Наказу Мінекономрозвитку №311), а затвердження списків Міністром оборони України не могло відбутися раніше 16.12.2020, колегія суддів приходить до висновку про протиправність дій Київського квартирно-експлуатаційного управління щодо зменшення ОСОБА_1 розміру грошової компенсації за належне для отримання жиле приміщення у зв`язку з неправомірним застосуванням на час її виплати опосередкованої вартості 1 кв. м загальної площі житла для міста Києва у розмірі 15146 грн., визначеної наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 26.06.2020 № 151, який втратив чинність.
Отже, позовні вимоги ОСОБА_1 у цій частині підлягають задоволенню.
16. Щодо виплати грошової компенсації за належне для отримання житлове приміщення додаткової жилої площі в розмірі 10 кв. м.
Як вбачається з матеріалів справи не оспорюється сторонами, під час проходження військової служби Позивачу присвоєне військове звання "полковник".
Відповідно до ст. 49 Житлового кодексу Української PCP визначено, що понад норму жилої площі окремим категоріям громадян надається додаткова жила площа у вигляді кімнати або в розмірі десяти квадратних метрів. Громадянам, яким ця площа необхідна за умовами і характером виконуваної роботи, розмір додаткової жилої площі може бути збільшено.
Порядок і умови надання додаткової жилої площі та перелік категорій громадян, які мають право на її одержання, встановлюється законодавством Союзу PCP.
Згідно з п. 27 Положення №193, особи офіцерського складу в званні полковника, йому рівному і вище, які перебувають на дійсній військовій службі, так і звільнені в запас або у відставку, а також командири окремих військових частин мають право на додаткову кімнату або на додаткову житлову площу в розмірах, що встановлюються чинним законодавством.
З огляду на вищевикладене, суд вважає, що Відповідач при вирішенні питання про надання Позивачу грошової компенсації за належне йому та членам його сім`ї для отримання жиле приміщення повинен врахувати додаткову жилу площу, передбачену статтею 49 Житлового кодексу України та пунктом 27 "Положення про пільги для військовослужбовців, військовозобов`язаних, осіб, звільнених з військової служби у відставку та їх сімей", затвердженого Постановою Ради Міністрів СРСР від 17.02.1981 №193.
Доводи Відповідача 2 про те, що Позивач не звертався з клопотання про отримання грошової компенсації за додаткову житову площу у розмірі 10 кв.м. колегія суддів вважає необґрунтованим та до уваги не приймає, оскільки обов`язкове попереднє звернення з таким клопотанням нормативно не передбачено з огляду на положення пункту 11 Порядку №728, який визначає виключний перелік документів, які подаються для отримання грошової компенсації та визначення її остаточного розміру.
Разом з тим, оскільки зазначені обставини не були предметом розгляду житлової комісії, її дискреційні повноваження в цій частині не були реалізовані, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції про наявність підстав для задоволення позовних вимог ОСОБА_1 шляхом визнання протиправною бездіяльність та зобов`язати Міністерство оборони України в особі Об`єднаної житлової комісії апарату Міністерства оборони України розглянути питання щодо виплати ОСОБА_1 грошової компенсації за додаткову жилу площу у розмірі 10 кв. м. відповідно до Положення про пільги для військовослужбовців, військовозобов`язаних, осіб, звільнених з військової служби у відставку, та їх сімей, затверджених постановою Ради Міністрів СРСР від 17 лютого 1981 року № 193, а також статті 49 Житлового кодексу Української РСР, для реалізації до Київського квартирно-експлуатаційного управління.
При цьому, апеляційний суд враховує, що згідно з Рекомендацією Комітету Міністрів Ради Європи № R(80)2 стосовно здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятої Комітетом Міністрів 11 березня 1980 року, під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.
17. Щодо відмови у включенні ОСОБА_2 до списку членів сім`ї Позивача, та виплати Позивачу грошової компенсації замість належних для отримання членом його сім`ї
Як вбачається з матеріалів справи, та не спростовано Відповідачами, у листопаді 2020 року ОСОБА_1 звернувся до голови ОЖК АМОУ та БРС із заявою про включення його матері ОСОБА_2 до облікової справи як члена його сім`ї. Втім, обґрунтованого рішення за результатами розгляду такої заяви ані про відмову, ані про її задоволення прийнято не було, про що зазначає Київське квартирно-експлуатаційне управління у відзиві на апеляційну скаргу Позивача, а тому доводи ОСОБА_1 про відмову у включенні ОСОБА_2 , до облікової справи Позивача є передчасними, оскільки ще підлягає вирішенню, що помилково не було встановлено судом першої інстанції.
Водночас, колегія суддів приймає до уваги доводи Позивача про те, що станом на момент звернення з відповідною заявою Наказ Міністерства оборони України від 30 листопада 2011 року № 737 вже втратив чинність на підставі Наказу Міністерства оборони України № 380 від 31.07.2018, а тому помилковим є висновок суду першої інстанції про ненадання ОСОБА_1 документаів, передбачених Інструкцією про організацію забезпечення військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями, затвердженої Наказом Міністерства оборони України від 30 листопада 2011року № 737.
Разом з тим, у матеріалах справи наявна копія заяви Позивача до голови ОЖК АМОУ та БРС про надання згоди на отримання грошової компенсації за належне йому та членам його сім`ї приміщення без урахування компенсації на його матір ОСОБА_2 . Отже, оскільки станом на момент прийняття спірного рівшення ще не було вирішено питання про включення ОСОБА_2 до облікової справи Позивача як члена сім`ї, підстави для задоволення позовних вимог про виплату ОСОБА_1 грошової компенсації замість належних для отримання членом його сім`ї житлової площі також відсутні.
З огляду на викладене, позов в частині визнання протиправними дій Міністерства оборони України в особі Об`єднаної житлової комісії апарату Міністерства оборони України та безпосередньо підпорядкованих структур щодо відмови у включенні матері Позивача, ОСОБА_2 , до облікової справи полковника запасу ОСОБА_1 як члена сім`ї, який має право на поліпшення житлових умов, та до списку членів сім`ї на отримання грошової компенсації за належне для отримання жиле приміщення; зобов`язання Міністерство оборони України в особі Об`єднаної житлової комісії апарату Міністерства оборони України та безпосередньо підпорядкованих структур включити до облікової справи полковника запасу ОСОБА_1 його матір, ОСОБА_2 , як члена сім`ї, який має право на поліпшення житлових умов, а також до списку членів сім`ї на отримання грошової компенсації за належне для отримання жиле приміщення, та подати оформлене належним чином рішення про виплату ОСОБА_1 грошової компенсації замість належних для отримання членом його сім`ї, ОСОБА_2 , 13,65 кв. м жилої площі для реалізації до Київського квартирно-експлуатаційного управління задоволенню не підлягає з підстав, зазначених судом апеляційної інстанції.
Надаючи оцінку доводам учасників справи, судова колегія також приймає до уваги рішення ЄСПЛ по справі «Ґарсія Руіз проти Іспанії» (Garcia Ruiz v. Spain), заява № 30544/96, п. 26, ECHR 1999-1, в якому Суд зазначив, що «…хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожний довід…».
Згідно зі ст. 317 КАС України підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є: неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи; недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи; неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.
Враховуючи вищевикладене, апеляційна скарга ОСОБА_1 підлягає задоволенню частково, апеляційна скарга Міністерства оборони України - залишенню без задоволення, рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 12 грудня 2022 року - скасуванню відмови у задоволенні позовних вимог.
Керуючись ст.ст. 242-244, 250, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, суд,
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 - задовольнити частково.
Апеляційну скаргу Міністерства оборони України - залишити без задоволення.
Рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 12 грудня 2022 року - в частині відмови у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 до Міністерства оборони України, Київського квартирно-експлуатаційного управління, третя особа: ОСОБА_2 про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити дії - скасувати та ухвалити постанову, якою адміністративний позов в частині визнання протиправними дій та зобов`язання Київського квартирно-експлуатаційного управління провести перерахунок розміру грошової компенсації, виходячи з опосередкованої вартості 1 кв. м загальної площі у розмірі 15465,00 грн для м. Києва згідно з наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 16 грудня 2020 року № 311, та виплатити ОСОБА_1 недоплачену суму з урахуванням раніше проведеної виплати - задовольнити.
Визнати протиправними дії Київського квартирно-експлуатаційного управління щодо зменшення ОСОБА_1 розміру грошової компенсації за належне для отримання жиле приміщення у зв`язку з неправомірним застосуванням на час її виплати опосередкованої вартості 1 кв. м загальної площі житла для міста Києва, визначеної наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 26.06.2020 № 151, який втратив чинність.
Зобов`язати Київське квартирно-експлуатаційне управління провести перерахунок розміру грошової компенсації, виходячи з опосередкованої вартості 1 кв. м. загальної площі у розмірі 15465,00 (п`ятнадцять тисяч чотириста шістдесят п`ять гривень) грн для м. Києва згідно з наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 16 грудня 2020 року № 311, та виплатити ОСОБА_1 недоплачену суму з урахуванням раніше проведеної виплати.
У задоволенні позовних вимог в іншій частині - відмовити.
В іншій частині рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 12 грудня 2022 року - залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду у порядку та строки, визначені ст.ст. 328-331 КАС України.
Судове рішення виготовлено 19 грудня 2024 р.
Головуючий суддя О.В. Епель
Судді: М.І. Кобаль
Є.І. Мєзєнцев
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.12.2024 |
Оприлюднено | 23.12.2024 |
Номер документу | 123944318 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо публічної житлової політики |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Епель Оксана Володимирівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Епель Оксана Володимирівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Епель Оксана Володимирівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Епель Оксана Володимирівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Епель Оксана Володимирівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Епель Оксана Володимирівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Епель Оксана Володимирівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Епель Оксана Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні