Постанова
від 14.12.2022 по справі 806/3361/17
КАСАЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14 грудня 2022 року

м. Київ

справа № 806/3361/17

адміністративне провадження № К/9901/2889/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Шарапи В.М.,

суддів: Єзерова А.А., Чиркіна С.М.,

розглянув у порядку письмового провадження

касаційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області

на рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 09.01.2018 (головуючий суддя Чорноліхов С.В.) та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 20.11.2018 (головуючий суддя Сушко О.О., судді Смілянець Е.С., Залімський І.Г.)

у справі №806/3361/17

за позовом ОСОБА_1

до Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області

про зобов`язання вчинити певні дії,

ОПИСОВА ЧАСТИНА

Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій:

1. ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області (далі - ГУ Держгеокадастру у Житомирській області), в якому просив:

1.1. зобов`язати ГУ Держгеокадастру у Житомирській області внести зміни до Державного земельного кадастру щодо належності на праві власності ОСОБА_2 земельних ділянок для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, розташованих на території Сингаївської сільської ради Коростенського району Житомирської області, площею 4,89 га з кадастровими номерами 1822385200:02:000:0018 та 1822385200:23:000:0005.

2. Рішенням Житомирського окружного адміністративного суду від 09.01.2018, залишеним без змін постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 20.11.2018, позов задоволено:

2.1. Зобов`язано ГУ Держгеокадастру у Житомирській області внести зміни до Державного земельного кадастру щодо належності на праві власності ОСОБА_2 земельних ділянок для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, розташованих на території Сингаївської сільської ради Коростенського району Житомирської області, площею 4,89 га з кадастровими номерами 1822385200:02:000:0018 та 1822385200:23:000:0005.

2.2. Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань ГУ Держгеокадастру у Житомирській області на користь ОСОБА_1 (паспорт серії НОМЕР_1 ) 640 грн сплаченого судового збору.

3. Судами попередніх інстанцій під час судового розгляду справи встановлено наступні фактичні обставини:

3.1. Померла ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_2 була матір`ю позивача ОСОБА_1 (а.с.14,15).

3.2. 17.11.2017 позивач звернувся до Коростенської районної державної нотаріальної контори Житомирської області із заявою щодо роз`яснення по оформленню спадкових прав після смерті матері ОСОБА_2 , на земельні ділянки загальною площею 4,89 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, розташовані на території Сингаївської сільської ради Коростенського району Житомирської області, належні спадкодавцю, згідно Державного акту на право власності на земельну ділянку серії ЖТ №080378, виданого Коростенською райдержадміністрацією Житомирської області 16.06.2004.

3.3. Одночасно із заявою позивачем було надано лист відділу у Коростенському районі Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області за №0-6-0.17-662/113-17 від 07.08.2017, в якому зазначено наступне: власником земельних ділянок за кадастровими номерами 1822385200:23:000:0005, 1822385200:02:000:0018 є ОСОБА_2 відповідно до державного акту на право власності на земельну ділянку серії ЖТ №080378, що зареєстрований за № 112 від 16.06.2004. Інформація про власника (користувача) ( ОСОБА_3 - прим.суду) земельної ділянки, що зазначена у витягах з Державного земельного кадастру про земельну ділянку НВ 1804143482017, НВ 1804143472017 - помилкова, виправити яку державний кадастровий реєстратор технічно не має змоги, що пов`язано із програмним забезпеченням Національної кадастрової системи (а.с.16).

3.4. Розглянувши подані документи, Коростенська районна державна нотаріальна контора Житомирської області відмовила у видачі свідоцтва про право на спадщину з огляду на встановлені розбіжності щодо власника земельних ділянок з кадастровими номерами 1822385200:23:000:0005, 1822385200:02:000:0018 у Державному земельному кадастрі та державному акті на право власності на земельну ділянку серії ЖТ №080378 (а.с.11).

3.5. Позивач, не маючи змоги оформити спадщину внаслідок допущеної помилки у Державному земельному кадастрі, звернувся до суду із цим позовом.

4. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що державним кадастровим реєстратором було неправомірно відмовлено позивачу у внесенні змін до Державного земельного кадастру, що позбавило позивача можливості оформити спадщину після смерті його матері. Відтак, вимога позивача зобов`язати виправити виявлену помилку на підставі судового рішення є обґрунтованою.

Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:

5. Відповідач - ГУ Держгеокадастру у Житомирській області, подав касаційну скаргу на рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 09.01.2018 та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 20.11.2018, просив їх скасувати та ухвалити нове судове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог.

5.1. Аргументи скаржника на обґрунтування доводів касаційної скарги зводяться до неправильного застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального права. Зокрема, скаржник вказує на те, що Порядком ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 № 1051 (далі - Порядок № 1051), передбачено внесення виправлених відомостей до Державного земельного кадастру, однак трапляються випадки, коли внести виправлені відомості за допомогою програмного забезпечення Національної кадастрової системи технічно неможливо.

6. Відзиву на касаційну скаргу від позивача не надходило.

МОТИВУВАЛЬНА ЧАСТИНА

Висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги з посиланням на норми права, якими керувався суд касаційної інстанції:

7. Під час розгляду касаційної скарги колегія суддів враховує приписи частин 1-2 статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі - КАС України, в редакції до 08.02.2020), відповідно до яких суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.

8. Правові, економічні та організаційні основи діяльності у сфері Державного земельного кадастру регулюються Законом України «Про Державний земельний кадастр» від 07.07.2011 №3613-VI (далі - Закон №3613-VI).

9. Частиною 1 статті 1 Закону №3613-VI передбачено, що державний земельний кадастр - єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами.

10. Відповідно до статті 6 Закону №3613-VI ведення та адміністрування Державного земельного кадастру забезпечуються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Держателем Державного земельного кадастру є центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Адміністратором Державного земельного кадастру є державне підприємство, що належить до сфери управління центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, і здійснює заходи із створення та супроводження програмного забезпечення Державного земельного кадастру, відповідає за технічне і технологічне забезпечення, збереження та захист відомостей, що містяться у Державному земельному кадастрі.

11. Згідно з частиною 1 статті 9 Закону №3613-VI внесення відомостей до Державного земельного кадастру і надання таких відомостей здійснюються державними кадастровими реєстраторами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

12. Відомості про земельну ділянку містять також інформацію про її власників (користувачів) (частина 2 статті 15 Закону №3613-VI).

13. Згідно з частиною 1 статті 37 Закону №3613-VI у разі виявлення фізичною або юридичною особою у витязі, довідці з Державного земельного кадастру, викопіюванні з картографічних матеріалів Державного земельного кадастру технічної помилки (описка, друкарська, граматична, арифметична чи інша помилка), допущеної органом, що здійснює ведення Державного земельного кадастру, заінтересована особа письмово повідомляє про це центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, який перевіряє відповідність відомостей Державного земельного кадастру інформації, що міститься в документах, які стали підставою для внесення цих відомостей. Якщо факт невідповідності підтверджено, орган, що здійснює ведення Державного земельного кадастру, безоплатно виправляє допущену помилку в день надходження повідомлення та не пізніше наступного дня повідомляє про це заінтересованих осіб.

14. Відповідно до частини 2 статті 37 Закону №3613-VI у разі виявлення технічної помилки, допущеної в записах Державного земельного кадастру органом, що здійснює його ведення, зазначений орган у п`ятиденний строк письмово повідомляє про це заінтересовану особу.

15. Частиною 3 статті 37 Закону №3613-VI визначено, що виправлення технічних помилок, допущених у відомостях Державного земельного кадастру внаслідок наявності технічних помилок у документах, на підставі яких були внесені такі відомості, здійснюється після виправлення помилок у зазначених документах.

16. Згідно з частиною 4 статті 37 Закону №3613-VI виправлення інших помилок, допущених у відомостях Державного земельного кадастру внаслідок помилки у документації із землеустрою, оцінки земель, здійснюється після внесення змін до такої документації.

17. Положеннями частини 5 статті 37 Закону №3613-VI передбачено, що виправлення помилок у відомостях про земельну ділянку може здійснюватися також на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок у натурі (на місцевості) або матеріалів інвентаризації земель чи рішення суду.

18. У відповідності до частини 6 статті 37 Закону №3613-VI інформація про виправлення технічних помилок не пізніше наступного дня з дня їх виправлення надається в письмовій формі власникам та користувачам земельних ділянок, а також третім особам, чиїх інтересів стосувалося виправлення помилок.

19. Процедуру та вимоги щодо ведення Державного земельного кадастру визначено Порядком №1051.

20. Згідно із пунктом 3 Порядку №1051 Державний земельний кадастр ведеться на електронних та паперових носіях.

Документи в паперовій формі, які створюються під час ведення Державного земельного кадастру, витяги з Державного земельного кадастру про об`єкт Державного земельного кадастру, довідки, що містять узагальнену інформацію про землі (території), викопіювання з картографічної основи Державного земельного кадастру, кадастрової карти (плану), кадастрові плани земельних ділянок та інші документи створюються шляхом роздрукування їх електронної (цифрової) форми за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру.

У разі виявлення розбіжностей між відомостями на електронних та паперових носіях пріоритет мають відомості на паперових носіях.

21. Відповідно до пункту 138 Порядку №1051 помилками у Державному земельному кадастрі є:

1) технічна помилка (описка, друкарська, граматична, арифметична чи інша помилка), допущена органом, що здійснює ведення Державного земельного кадастру;

2) технічна помилка (описка, друкарська, граматична, арифметична чи інша помилка), допущена не з вини органу, що здійснює ведення Державного земельного кадастру (в тому числі технічна помилка у документах, на підставі яких внесені відомості до Державного земельного кадастру);

3) помилка, допущена у відомостях Державного земельного кадастру внаслідок помилки у документації із землеустрою та оцінки земель (в тому числі виявлена після перенесення інформації про земельні ділянки з державного реєстру земель та відомостей про інші об`єкти Державного земельного кадастру, що містяться в документації із землеустрою та оцінки земель, затвердженій та переданій до 1 січня 2013 р. до Державного фонду документації із землеустрою);

4) помилка, допущена у відомостях Державного земельного кадастру, внесених до нього з інших кадастрів та інформаційних систем у порядку інформаційної взаємодії;

5) технічна помилка, допущена у відомостях Державного земельного кадастру внаслідок перенесення до Державного земельного кадастру відомостей про земельну ділянку, яка не була зареєстрована в державному реєстрі земель;

6) помилка, допущена у відомостях Державного земельного кадастру під час державної реєстрації земельної ділянки;

7) помилка у застосуванні систем координат для земельних ділянок, які були зареєстровані до 1 січня 2013 р. та перенесені до Державного земельного кадастру.

Відомості про земельну ділянку та інші об`єкти Державного земельного кадастру у разі виправлення помилки щодо реєстрації земельної ділянки або виправлення помилкового перенесення відомостей про земельну ділянку з Державного реєстру земель до Державного земельного кадастру та у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки або виправлення помилки щодо інших об`єктів Державного земельного кадастру:

набувають статусу архівних за рішенням Державного кадастрового реєстратора;

відображаються на кадастровій карті в архівному шарі даних геоінформаційної системи;

зберігаються в Державному земельному кадастрі постійно разом з відомостями про відповідного Державного кадастрового реєстратора, дату та час набуття статусу архівних такими відомостями.

22. Пунктом 144 Порядку №1051 передбачено, що якщо факт невідповідності відомостей Державного земельного кадастру інформації, що міститься в документах, які є підставою для внесення таких відомостей, підтверджено, Державний кадастровий реєстратор за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру:

1) складає в електронній та паперовій формі протокол виправлення помилки за формою згідно з додатком 30;

2) безоплатно виправляє допущену помилку (крім випадків, коли технічна помилка допущена не з вини органу, що здійснює ведення Державного земельного кадастру);

3) письмово повідомляє не пізніше наступного дня про виправлення помилки заінтересованим особам за формою згідно з додатком 31 (у тому числі власників, користувачів земельних ділянок, а також третіх осіб, інтересів яких стосувалося виправлення помилок);

3-1) надсилає державному реєстраторові прав на нерухоме майно повідомлення за формою згідно з додатком 31 в електронній формі;

4) безоплатно видає заявникові за його бажанням витяг, довідку з Державного земельного кадастру, викопіювання з картографічних матеріалів Державного земельного кадастру на заміну документа, в якому виявлено помилку.

Технічний адміністратор Державного реєстру речових прав на нерухоме майно в режимі реального часу забезпечує передачу повідомлення Державного кадастрового реєстратора до державного реєстратора прав на нерухоме майно, яким надсилалося повідомлення відповідно до пункту 139-1 цього Порядку.

23. Відповідно до пункту 158 Порядку №1051 помилки, допущені у відомостях Державного земельного кадастру, внесених до нього з інших кадастрів та інформаційних систем у порядку інформаційної взаємодії, підлягають виправленню у Державному земельному кадастрі після їх виправлення у відповідних кадастрах та інформаційних системах.

24. Положеннями пункту 159 Порядку №1051 передбачено, що у разі виявлення фізичною або юридичною особою помилки, допущеної у відомостях Державного земельного кадастру, внесених до нього з інших кадастрів та інформаційних систем у порядку інформаційної взаємодії, заінтересована особа письмово повідомляє про це відповідному територіальному органові Держгеокадастру згідно з додатком 39.

До повідомлення додаються документи, що підтверджують помилки та їх характер.

25. Правові, економічні, організаційні засади проведення державної реєстрації речових та інших прав, які підлягають реєстрації за цим Законом, та їх обтяжень визначені Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» від 01.07.2004 №1952-IV (далі - Закон №1952-IV).

26. Частиною 1 статті 2 Закону №1952-IV передбачено, що державна реєстрація речових прав на нерухоме майно (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

27. Пунктом 2 частини 1 статті 4 Закону №1952-IV передбачено, що обов`язковій державній реєстрації підлягають речові права та обтяження на нерухоме майно, розміщене на території України, що належить фізичним та юридичним особам, державі в особі органів, уповноважених управляти державним майном, іноземцям та особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним організаціям, іноземним державам, а також територіальним громадам в особі органів місцевого самоврядування, а саме: право володіння; право користування (сервітут); право користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис); право забудови земельної ділянки (суперфіцій); право господарського відання; право оперативного управління; право постійного користування та право оренди земельної ділянки; право користування (найму, оренди) будівлею або іншими капітальними спорудами, їх окремими частинами; іпотека; довірче управління майном.

28. Частиною 1 статті 26 Закону №1952-IV визначено, що записи до Державного реєстру прав вносяться на підставі прийнятого рішення про державну реєстрацію прав.

29. Судами попередніх інстанцій, на підставі наявних в матеріалах справи доказів, встановлено, що згідно витягів з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права № 22619285 та № 22621099 від 05.06.2014 орендодавцем (власником) земельних ділянок за кадастровими номерами 1822385200:23:000:0005, 1822385200:02:000:0018 є ОСОБА_2 (а.с.17-20).

30. За державним актом серії ЖТ № 080378 від 16.06.2004 власником земельних ділянок площею 4,89 га за кадастровими номерами 1822385200:23:000:0005, 1822385200:02:000:0018 також є ОСОБА_2 (а.с.13).

31. У той же час, у витягах з Державного земельного кадастру від 06.08.2017 №НВ-1804143482017, №НВ-1804143472017 власником, згідно державного акта ЖТ 080378 від 16.06.2004, зазначених вище земельних ділянок значиться ОСОБА_3 , проте у матеріалах справи державний акт ЖТ 080378 від 16.06.2004 на ім`я ОСОБА_3 відстуній.

32. При цьому, Листом № 0-6-0.17-662/113-17 відділу у Коростенському районі ГУ Держгеокадастру у Житомирській області підтверджено, що державним кадастровим реєстратором було виявлено невідповідність інформації, що міститься в Державному земельному кадастрі, щодо власника земельних ділянок з кадастровими номерами 1822385200:23:000:0005, 1822385200:02:000:0018, відомостям державного акта на право власності серії ЖТ № 080378 від 16.06.2004, та вказано, що їх власником є ОСОБА_2 .

33. Відтак, у Державному земельному кадастрі міститься інформація щодо власника земельних ділянок № 1822385200:23:000:0005 та №1822385200:02:000:0018, яка не відповідає справжньому змісту правовстановлюючого документу на ці ділянки (державному акту ЖТ 080378 від 16.06.2004), а саме: відомості щодо їх власника - ОСОБА_3 - внесено помилково. Натомість дійсним власником є ОСОБА_2 .

34. Внаслідок допущення помилок відповідачем ОСОБА_1 фактично позбавлений можливості реалізувати своє право як спадкоємець на вказані земельні ділянки.

35. До того ж судами попередніх інстанцій не було встановлено наявності будь-яких майнових спорів відносно земельних ділянок з кадастровими номерами № 1822385200:23:000:0005 та №1822385200:02:000:0018.

36. З огляду на викладене, колегія суддів касаційної інстанції погоджується із судами першої та апеляційної інстанцій щодо неправомірності відмови позивачу у внесенні змін до Державного земельного кадастру.

37. Верховний Суд не встановив неправильного застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права при ухваленні судових рішень судами і погоджується з їх висновками у цій справі.

38. Згідно з частиною 1 статті 350 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.

Керуючись пунктом 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України від 15.01.2020 №460-IX «Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ», статтями 341, 345, 349, 350, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу Головного управління Держгеокадастру в Житомирській області залишити без задоволення.

Рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 09.01.2018 та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 20.11.2018 залишити без змін.

Постанова суду касаційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття.

Головуючий суддя В.М. Шарапа

Судді А.А. Єзеров

С.М. Чиркін

СудКасаційний адміністративний суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення14.12.2022
Оприлюднено15.12.2022
Номер документу107877983
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (у тому числі прав на земельні ділянки)

Судовий реєстр по справі —806/3361/17

Постанова від 14.12.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шарапа В.М.

Ухвала від 13.12.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шарапа В.М.

Ухвала від 13.12.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шарапа В.М.

Ухвала від 26.02.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гриців М.І.

Ухвала від 31.01.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гриців М.І.

Постанова від 20.11.2018

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сушко О.О.

Ухвала від 25.10.2018

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сушко О.О.

Ухвала від 23.05.2018

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Охрімчук І.Г.

Ухвала від 16.04.2018

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Охрімчук І.Г.

Ухвала від 16.03.2018

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Охрімчук І.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні