Справа №639/3079/22
Провадження №1-кс/639/1126/22
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 грудня 2022 року м. Харків
Слідчий суддя Жовтневого районного суду м. Харкова ОСОБА_1 , за участю секретаря судового засідання ОСОБА_2 , розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі судових засідань клопотання прокурора Новобаварської окружної прокуратури м. Харкова ОСОБА_3 , про визначенняпорядку зберіганняречових доказівпо кримінальному провадженню №42022222030000086 від 29.09.2022,
УСТАНОВИВ:
У провадження слідчого судді Жовтневого районного суду м. Харкова надійшло клопотання прокурора Новобаварської окружної прокуратури м. Харкова ОСОБА_3 , про визначенняпорядку зберіганняречових доказівпо кримінальному провадженню №42022222030000086 від 29.09.2022.
В клопотанні прокурор просить: передати речові докази у кримінальному провадженні - арештоване майно, яке належить ОСОБА_4 , а саме пшеницю 4 класу у кількості 1000 (одна тисяча) тон, Національному агентству України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів для управління за договором на підставах, у порядку та на умовах, визначених ст.ст. 19, 21 Закону України "Про Національне агентство України з питані виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів", для реалізації з урахуванням особливостей, визначених діючим законодавством.
В обґрунтування клопотання прокурор зазначає, що в провадженні СВ ВП №1 ХРУП №3 ГУНП в Харківській області перебувають матеріали кримінального провадження внесеного до Єдиного реєстру досудових розслідувань за №42022222030000086 від 29.09.2022 за підозрою ОСОБА_4 у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч. 1 ст. 111-2 та ч. 1 ст. 111-1 КК України та за підозрою ОСОБА_5 у вчинененні кримінальних правопорушень, передбачених ч. 6 ст. 111-1 та ч. 1 ст. 111-1 КК України.
В ході досудового слідства встановлено, що 24.02.2022 Указом Президент України № 64/22, у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони Україні відповідно до пункту 20 частини першої статі і 106 Конституції України, Закон України «Про правовий режим воєнного стану» введено воєнний стан на всі території України.
Згідно з указом Президента України № 133/2022 від 14.03.2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в України», затвердженого Законом У кран № 2119-ІХ під 15.03.2022, продовжено строк дії воєнного стану в Україні, та подальшому продовжено указами Президента України № 259/2022 від 18.04.2022, і 341/2022 від 17.05.2022 відповідно.
З 24.02.2022 по теперішній час на території м. Харкова та Харківської області проводяться активні бойові дії.
Досудовим розслідуванням встановлено, що на протязі червня - липня 2022 року (точні дата та час в ході досудового розслідування не встановлені), під час воєнного стану, громадяни України ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 та ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , перебуваючи в громадському місті, території станції технічного обслуговування автомобілів, що розташована адресою: АДРЕСА_1 , усвідомлюючи суспільно-небезпечний характер своїх дій, передбачаючи їх суспільно-небезпечні наслідки та бажаючи їх настання, в порушення вимог ст. ст. 1, 2, 65, 68 Конституції України, з метою ослаблення національних інтересів України, сприяння російській федерації та її представникам у порушенні суверенітету України та тимчасовій окупації України, створення в суспільстві думки про виправданість та легітимність дій представників влади і службових осіб збройних сил російської федерації щодо вторгнення та окупації території суверенної держави України, у присутності інших осіб почали висловлюватися в підтримку «руського миру» та політики президента російської федерації путіна в.в., чим публічно заперечували здійснення збройної агресії проти України, висловлювали повну підтримку дій агресора та публічно закликали до підтримки рішень дій держави-агресора.
Крім того, встановлено, що ОСОБА_4 , перебуваючи на території тимчасово окупованого м. Куп`янськ Харківської області з 24.02.2022 по невстановлений досудовим слідством час, проте не пізніше кінця травня 2022 року, діючи умисно, з метою завдання шкоди суспільним відносинам у сфері національної безпеки України, достовірно усвідомлюючи, що військовослужбовці ЗС РФ шляхом збройної агресії, із застосуванням зброї незаконно вторглися на територію України через державні кордони України в Автономній Республіці Крим, Донецькій, Луганській, Харківській, Херсонській, Миколаївській, Сумській, Чернігівській та інших областях, та здійснили напад на державні органи, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації, військові частини, інші об`єкти, які мають важливе народно господарче та оборонне значення, житлові масиви та інші цивільні об`єкти, з метою окупації України, за власної ініціативи, вчинив умисні дії з пособництва державі-агресору російській федерації та її окупаційній адміністрації держави-агресора, шляхом: підтримки рішення окупаційної адміністрації держави-агресора, добровільного збору та передачі матеріальних ресурсів представникам держави-агресора, її збройним формуванням та окупаційній адміністрації держави-агресора.
Так, ОСОБА_4 достовірно знаючи та усвідомлюючи, що ФСБ є спецслужбою держави - агресора, а саме російської федерації, яка безпосередньо здійснювала планування, фінансування та реалізацію військової агресії проти України, умисно, з метою фінансування та передачі рф матеріальних ресурсів та особистого збагачення, встановив дружній контакт із співробітниками вказаної служби, з якими під час спілкування домовився організувати протиправне відібрання техніки та майна, без відповідної згоди і присутності, у приватних підприємців з агросфери Куп`янського району, Харківської області під приводом «націоналізації» на користь РФ.
З цією метою, ОСОБА_4 реалізуючи свій вищезазначений злочинний умисел, діючи умисно та свідомо, з метою завдання шкоди Україні, перебуваючи на території м. Куп`янськ, Харківської області, з 24.02.2022 по невстановлений досудовим слідством час, проте не пізніше кінця травня 2022 року, добровільно надав складські та інші приміщення, які належать ОСОБА_4 та розташовані на території ТОВ «Полесадсервіс» за адресою: АДРЕСА_2 , для розміщення там представників збройних формувань держави-агресора РФ, та впровадив на вищезазначеній території інформаційно- телекомунікаційну інфраструктуру, шляхом встановлення та підключення на території м. Куп`янськ супутникового телебачення РФ, чим здійснив передачу їмматеріальних ресурсів взамін на отримання дозволу на проведення очолюваним ним підприємством господарської діяльності з реалізації сільськогосподарської продукції.
Крім того, ОСОБА_4 діючи свідомо, з метою завдання шкоди Україні, шляхом реалізації та підтримки рішення окупаційної адміністрації держави-агресора щодо «націоналізації» сільгосппродукції підприємств, власники яких виїхали за межі території Куп`янського району, Харківської області, налагодив стійкі робочі та ідеологічні зв`язки з представниками окупаційної адміністрації держави-агресора рф та збройними формуваннями держави-агресора, з якими в подальшому організував вивезення сільгосппродукції до РФ.
Таким чином, ОСОБА_4 вирішував транспортно-логістичні питання, з метою завдання шкоди Україні, шляхом передачі матеріальних ресурсів представникам держави-агресора, її збройним формуванням та окупаційній адміністрації держави-агресора, систематично надавав вказівку працівникам очолюваних ним підприємств, а також за власної ініціативи здійснював усні домовленості з іншими підприємцями Куп`янського району, Харківської області - завантажувати носіння соняшнику, задля подальшої передачі та реалізації представникам РФ у період часу з кінця травня 2022 по серпень 2022 року більше 10 000 тон насіння соняшнику, урожаю 2022 року, з подальшим його вивезенням в Білгородську область, російської федерації.
В ході досудового слідства 06.10.2022 ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , громадянина України, українця, який працює директором ПП «Полесадсервіс», одружений, зареєстрований за адресою: АДРЕСА_3 , повідомлено про те, що він підозрюється у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 111-1 КК України.
В подальшому, 10.11.2022 ОСОБА_4 повідомлено про нову підозру та зміну раніше повідомленої підозри у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч.1ст. 111-1 тач. 1 ст. 111-2 КК України.
Разом з тим, в ході проведення обшуку 19.10.2022 у нежитловому приміщені за адресою: АДРЕСА_4 , яке згідно за інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно належить на праві власності TOB «ЕЛІТТРЕЙДИНГ» (код ЄДРПОУ 42056108), з метою виявлення та вилучення предметів та документів, які мають значення доказів у кримінальному провадженні, виявлено та вилучене зерно, належне ОСОБА_4 , а саме пшениця 4 класу у кількості 1000 (одна тисяча) тон.
Ухвалою Жовтневого районного суду м. Харкова від 26.10.2022 на вказане вилучене зерно накладений арешт.
Ринкова вартість арештованого майна приблизно складає 14 426 000 грн.
Згідно з абзацом сьомим частини шостої статті 100 КПК України, речові докази вартістю понад 200 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, якщо це можливо без шкоди для кримінального провадження, передаються за письмовою згодою власника, а в разі її відсутності - за рішенням слідчого судді, суду Національному агентству України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, для здійснення заходів з управління ними з метою забезпечення їх збереження або збереження їхньої економічної вартості, а речові докази, зазначені в абзаці першому цієї частини, такої самої вартості - для їх реалізації з урахуванням особливостей, визначених законом.
Частиною першою статті 2 Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів» (далі - Закон) передбачено, що Національне агентство є центральним органом виконавчої влади зі спеціальним статусом, що забезпечує формування та реалізацію державної політики у сфері виявлення та розшуку активів, на які може бути накладено арешт у кримінальному провадженні, та/або з управління активами, на які накладено арешт або які конфісковано у кримінальному провадженні.
У пункті 4 частини першої статті 9 Закону зазначається, що на Національне агентство покладено функцію з проведення оцінки, ведення обліку та управління активами, на які накладено арешт у кримінальному провадженні.
За абзацом четвертим частини першої статті 1 Закону, управляючи активами, Національне агентство забезпечує збереження активів, на які накладено арешт у кримінальному провадженні, та їх економічної вартості.
Відповідно до частини третьої статті 21 Закону, управління активами, зазначеними у частині першій цієї статті, здійснюється Національним агентством на умовах ефективності, а також збереження та збільшення їх економічної вартості.
Абзацом першим частини першої статті 19 Закону встановлено, що Національне агентство здійснює управління активами, на які накладено арешт у кримінальному провадженні, у тому числі як захід забезпечення позову - лише щодо позову, пред`явленого в інтересах держави, із встановленням заборони розпоряджатися та/або користуватися такими активами, сума або вартість яких дорівнює або перевищує 200 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої на 1 січня відповідного року.
Відповідно до абзацу другого частини першої статті 19 Закону, активи, визначені абзацом першим цієї статті, приймаються в управління на підставі ухвали слідчого судді, суду чи згоди власника активів.
Згідно з частиною другою статті 19 Закону, у разі прийняття в управління активів, які чи права на які та їх обтяження підлягають державній реєстрації, Національне агентство надсилає того самого дня інформацію про накладення арешту на активи органам, що ведуть державні реєстри таких активів, прав на них або їх обтяжень.
Частиною першою статтею 21 Закону встановлено, що управління рухомим та нерухомим майном, цінними паперами, майновими та іншими правами здійснюється Національним агентством шляхом реалізації відповідних активів або передачі їх в управління.
Вимогами абзацу другого частини другої статті 21 Закону передбачено, що управління активами здійснюється на підставі договору, укладеного відповідно до глави 70 Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, визначених цим Законом, між Національним агентством та управителем визначеним за результатами конкурсу відповідно до абзацу першого частини другої зазначеної статті Закону.
Згідно з частиною четвертою статті 21 Закону, майно, в тому числі у вигляді предметів чи великих партій товарів, зберігання якого через громіздкість або з інших причин неможливе без зайвих труднощів, або витрати із забезпечення спеціальних умов зберігання якого чи управління яким співмірні з його вартістю, або яке швидко втрачає свою вартість, а також майно у вигляді товарів або продукції, що піддаються швидкому псуванню, підлягає реалізації за цінами щонайменш не нижче ринкових.
Вимогами статті 24 Закону, встановлено, що надходження від здійснюваного Національним агентством управління активами, а також кошти, одержані на підставі міжнародних угод щодо розподілу та повернення активів в Україну, перераховуються до державного бюджету.
Незастосування заходів щодо передачі в управління Національному агентств) майна та в результаті цього невжиття заходів щодо збереження арештованого майна утруднить або зробить неможливим (втрата, погіршення фізичного стану майна зменшення його економічної вартості) застосування негативних наслідків де підозрюваних у разі винесення обвинувального висновку стосовно останнього, а ) разі винесення виправдувального вироку може стати порушенням прав підозрюваного у вигляді втрати вартості майна за час його перебування під арештом, що в обох випадках унеможливить досягнення завдань кримінального провадження.
Окрім того, вжиття заходів щодо управління вказаним арештованим майном спрямовані на захист інтересів підозрюваних, оскільки гарантує власникам майна збереження його вартості, а також дає можливість збільшити цю вартість, тим самим компенсуються усі негативні наслідки застосування такого арешту.
29.11.2022 старший слідчий ВП № 1 ХРУП № 3 ГУНП в Харківській області ОСОБА_6 звернулась до Жовтневого районного суду м. Харкова з клопотанням про передачу речових доказів у кримінальному провадженні арештованого майна у вигляді пшениці 4 класу у кількості 1 000 тон Національному агентству України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаних від корупційних та інших злочинів, для реалізації з урахуванням особливостей, визначених діючим законодавством.
Ухвалою Жовтневого районного суду м. Харкова від 01.12.2022 зазначене клопотання задоволено, та визначено передати Національному агентству України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаних від корупційних та інших злочинів, вищезазначені речові докази в управління. Вказану ухвалу направлено до Національному агентству України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаних від корупційних та інших злочинів.
Разом з цим, з Національного агентства України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаних від корупційних та інших злочинів, на адресу ВП № 1 ХРУП № 3 ГУНП в Харківській області надійшов лист від 14.12.2022 за № 1620/6.1-26-22/6, в якому зазначене наступне.
Згідно із ч.1 ст. 21 Закону України "Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів" управління рухомим та нерухомим майном, цінними паперами, майновими та іншими правами здійснюється АРМА шляхом реалізації відповідних активів або передачі їх в управління.
Реалізація арештованого майна, переданого до АРМА для здійснення заходів з управління ним, здійснюється відповідно до Порядку реалізації арештованих активів на електронних торгах, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27.09.2017 № 719 (далі - Порядок) та договору, укладеного між АРМА та організатором електронних торгів на виконання вимог постанови Кабінету Міністрів України «Про відбір на конкурсних засадах юридичних осіб, які здійснюють реалізацію арештованих активів від 09.08.2017 № 558.
Розмір процентів відсоткової ставки за користування банками коштами або металами на депозитних рахунках АРМА визначаться договором на рівні не нижче облікової ставки Національного банку України або процентної ставки банку за такий вид послуг для третіх осіб (для іншого банку), У разі надходження винесеного у межах наданих законом повноважень рішення прокурора або судового рішення, що набрало законної сили, яким скасовано арешт розміщених на рахунках АРМА грошових коштів або банківських металів, АРМА перераховує відповідні кошти та нараховані за ними проценти або здійснює переказ банківських металів та нарахованих за ними процентів на рахунок їх законного власника протягом трьох робочих днів з дня надання ним інформації про реквізити рахунка (частини друга, третя статті 20 Закону).
Водночас, відповідно до частини четвертої статті 21 Закону рухоме майно може бути передано для реалізації без згоди власника за рішенням слідчого судді, суду за наявності хоча б однієї з таких підстав: 1) майно піддається швидкому псуванню; 2) майно швидко втрачає свою вартість; 3) витрати на зберігання рухомого майна протягом одного календарного року становлять більше 50 відсотків його вартості. Управління активами здійснюється на підставі договору, укладеного відповідно до глави 70 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) з урахуванням особливостей, визначених цим Законом. Відповідно до статті 1029 ЦК України за договором управління майном одна сторона (установник управління) передає другій стороні (управителеві) на певний строк майно в управління, а друга сторона зобов?язується за плату здійснювати від свого імені управління цим майном в інтересах установника управління або вказаної ним особи (вигодонабувача). При цьому, згідно частини третьої статті 21 Закону управління активами, зазначеними у частині першій цієї статті, здійснюється на умовах ефективності, а також збереження (за можливості - збільшення) їх економічної вартості. Управитель має право на плату (винагороду), а також на відшкодування необхідних витрат, зроблених ним у зв?язку з управлінням активами, що відраховуються безпосередньо з доходів від використання прийнятих в управління активів. Управитель не має права відчужувати активи, прийняті ним в управління. Дія договору про управління активами припиняється у разі скасування арешту прийнятих в управління активів або їх конфіскації. спеціальної конфіскації, іншого судового рішення про їх стягнення в дохід держави. Ці та інші умови управління активами зазначаються в договорі між АРМА та управителем.
Оскільки майно зазначеного типу, а саме пшениця 4 класу, є рухомим майном, яке має специфічні властивості, забезпечення збереження та збільшення вартості такого майна шляхом передачі в управління за договором у порядку та на умовах, визначених Законом, є неможливим шляхом управління, з огляду на наступні фактори:
- довготривале зберігання може призвести до втрати або погіршення її
властивостей;
- без забезпечення заходів постійної охорони та спеціальних умов зберігання Актив може бути розкрадений;
- з урахуванням тривалого знаходження на відкритій місцевості та дії природніх факторів Актив може підлягати швидкому псуванню;
- неможливість отримання плати (винагороди), а також відшкодування необхідних витрат;
- неможливість отримання доходів від використання прийнятого в управління майна;
- неможливість надходжень до Державного бюджету України.
Відповідно до частини шостої статті 21 Закону одержані від реалізації активів кошти зараховуються на депозитні рахунки АРМА. Наразі розмір відсоткової ставки у гривні на депозитних рахунках АРМА становить 8 % річних. Враховуючи викладене, реалізація - як шлях управління АРМА активами, зазначеного типу, забезпечуватиме збереження та/або збільшення вартості такого майна більш ефективно, у порівнянні з передачею в управління за договором, у порядку та на умовах, визначених Законом. Оскільки в АРМА відсутні дискреційні повноваження щодо обрання одного з шляхів управління Активами, передбачених резолютивною частиною Ухвали, АРМА просить розглянути можливість звернення до суду із клопотанням про передачу Активів АРМА для реалізації, при цьому врахувавши, що правовою підставою здійснення заходів з управління активами є стаття 100 КПК та статті 1, 9, 19, 21 Закону та надіслати належним чином засвідчену копію ухвали з відповідним зверненням прокурора.
В судове засідання прокурор не з`явилася, належним чином повідомлена про час та місце розгляду клопотання, прокурор надала заяву в якій просить розгляд клопотання здійснити без її участі. Клопотання просить задовольнити.
Власник майна, відповідно до вимог ч. 2ст. 172 КПК України, в судове засідання не викликався.
Дослідивши матеріали клопотання, слідчий суддя приходить до наступних висновків.
Відповідно до абз. 7 ч. 6ст. 100 КПК України, речові докази вартістю понад 200 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, якщо це можливо без шкоди для кримінального провадження, передаються за письмовою згодою власника, а в разі її відсутності - за рішенням слідчого судді, суду Національному агентству України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, для здійснення заходів з управління ними з метою забезпечення їх збереження або збереження їхньої економічної вартості, а речові докази, зазначені в абзаці першому цієї частини, такої самої вартості - для їх реалізації з урахуванням особливостей, визначених законом
Відповідно до частини 7статті 100 КПК України, у випадках, передбачених абзацом 7 частини 6 цієї статті, слідчий за погодженням із прокурором або прокурор звертається з відповідним клопотанням до слідчого судді місцевого суду, в межах територіальної юрисдикції якого здійснюється досудове розслідування, або до суду під час судового провадження, яке розглядається згідно зістаттями 171-173 КПК України.
Частиною першоюстатті 2 Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів»передбачено, що Національне агентство є центральним органом виконавчої влади зі спеціальним статусом, що забезпечує формування та реалізацію державної політики у сфері виявлення та розшуку активів, на які може бути накладено арешт у кримінальному провадженні, та/або з управління активами, на які накладено арешт або які конфісковано у кримінальному провадженні.
У пункті 4 частини першоїстатті 9 Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів»зазначається, що на Національне агентство покладено функцію з організації здійснення заходів, пов`язаних з проведенням оцінки, веденням обліку та управлінням активами, на які накладено арешт у кримінальному провадженні.
Відповідно до частини третьоїстатті 21 Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів», управління активами, зазначеними у частині першій цієї статті, здійснюється Національним агентством на умовах ефективності, а також збереження та збільшення їх економічної вартості.
Згідно зіст. 19 Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів», Національне агентство здійснює управління активами, на які накладено арешт у кримінальному провадженні, у тому числі як захід забезпечення позову - лише щодо позову, пред`явленого в інтересах держави, із встановленням заборони розпоряджатися та/або користуватися такими активами, сума або вартість яких дорівнює або перевищує 200 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої на 1 січня відповідного року.
Відповідно до вимог ч. 1ст. 21 Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів»управління рухомим та нерухомим майном, цінними паперами, майновими та іншими правами здійснюється Національним агентством шляхом реалізації відповідних активів або передачі їх в управління.
Згідно ч.ч. 2, 3ст. 21 Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів»активи, зазначені у частині першій цієї статті, прийняті Національним агентством в управління, підлягають оцінці, яка здійснюється визначеними за результатами конкурсу суб`єктами оціночної діяльності, та передачі в управління визначеним за результатами конкурсу юридичним особам або фізичним особам - підприємцям у порядку, встановленому законодавством про державні (публічні) закупівлі.
Вжиття заходів щодо управління вказаним арештованим майном спрямоване на захист інтересів підозрюваних, оскільки гарантує власникам майна збереження його вартості, а також дає можливість збільшити цю вартість, тим самим компенсуються усі негативні наслідки застосування такого арешту.
У ст. 19 Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів» визначено дві альтернативні підстави передання активів в управління Національному агентству:
-ухвала слідчого судді, суду про передання активів в управління Національному агентству;
-згода власника активів на їх передання в управління Національному агентству.
За змістом ст. ст. 19-24 Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів» Національне агентство самостійно не здійснює управління активами (інакше як у спосіб їх реалізації).
Згідно з Законом України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів» головна мета діяльності Національного агентства за напрямком управління майном - забезпечувати (генерувати) надходження до Державного бюджету України, а не видатки з нього.
Реалізація арештованого майна, переданого до АРМА для здійснення заходів з управління ним, здійснюється відповідно до Порядку реалізації арештованих активів на електронних торгах, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27.09.2017 № 719 (далі - Порядок) та договору, укладеного між АРМА та організатором електронних торгів на виконання вимог постанови Кабінету Міністрів України «Про відбір на конкурсних засадах юридичних осіб, які здійснюють реалізацію арештованих активів» від 09.08.2017 № 558.
Розмір процентів відсоткової ставки за користування банками коштами або металами на депозитних рахунках АРМА визначаться договором на рівні не нижче облікової ставки Національного банку України або процентної ставки банку за такий вид послуг для третіх осіб (для іншого банку), У разі надходження винесеного у межах наданих законом повноважень рішення прокурора або судового рішення, що набрало законної сили, яким скасовано арешт розміщених на рахунках АРМА грошових коштів або банківських металів, АРМА перераховує відповідні кошти та нараховані за ними проценти або здійснює переказ банківських металів та нарахованих за ними процентів на рахунок їх законного власника протягом трьох робочих днів з дня надання ним інформації про реквізити рахунка (частини друга, третя статті 20 Закону).
Водночас, відповідно до частини четвертої статті 21 Закону рухоме майно може бути передано для реалізації без згоди власника за рішенням слідчого судді, суду за наявності хоча б однієї з таких підстав: 1) майно піддається швидкому псуванню; 2) майно швидко втрачає свою вартість; 3) витрати на зберігання рухомого майна протягом одного календарного року становлять більше 50 відсотків його вартості. Управління активами здійснюється на підставі договору, укладеного відповідно до глави 70 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) з урахуванням особливостей, визначених цим Законом. Відповідно до статті 1029 ЦК України за договором управління майном одна сторона (установник управління) передає другій стороні (управителеві) на певний строк майно в управління, а друга сторона зобов?язується за плату здійснювати від свого імені управління цим майном в інтересах установника управління або вказаної ним особи (вигодонабувача). При цьому, згідно частини третьої статті 21 Закону управління активами, зазначеними у частині першій цієї статті, здійснюється на умовах ефективності, а також збереження (за можливості - збільшення) їх економічної вартості. Управитель має право на плату (винагороду), а також на відшкодування необхідних витрат, зроблених ним у зв?язку з управлінням активами, що відраховуються безпосередньо з доходів від використання прийнятих в управління активів. Управитель не має права відчужувати активи, прийняті ним в управління. Дія договору про управління активами припиняється у разі скасування арешту прийнятих в управління активів або їх конфіскації. спеціальної конфіскації, іншого судового рішення про їх стягнення в дохід держави. Ці та інші умови управління активами зазначаються в договорі між АРМА та управителем.
Оскільки майно зазначеного типу, а саме пшениця 4 класу, є рухомим майном, яке має специфічні властивості, забезпечення збереження та збільшення вартості такого майна шляхом передачі в управління за договором у порядку та на умовах, визначених Законом, є неможливим шляхом управління, з огляду на наступні фактори:
- довготривале зберігання може призвести до втрати або погіршення її
властивостей;
- без забезпечення заходів постійної охорони та спеціальних умов зберігання Актив може бути розкрадений;
- з урахуванням тривалого знаходження на відкритій місцевості та дії природніх факторів Актив може підлягати швидкому псуванню;
- неможливість отримання плати (винагороди), а також відшкодування необхідних витрат;
- неможливість отримання доходів від використання прийнятого в управління майна;
- неможливість надходжень до Державного бюджету України.
Судовим розглядом встановлено наступне.
Наразі триває досудове розслідування в об`єднаному кримінальному провадженні, яке внесено в ЄРДР за №42022222030000086 від 29.09.2022, за підозрою ОСОБА_4 у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч. 1 ст. 111-2 та ч. 1 ст. 111-1 КК України та за підозрою ОСОБА_5 у вчинених кримінальних правопорушень, передбачених ч. 6 ст. 111-1 та ч. 1 ст. 111-1 КК України.
В ході досудового слідства 06.10.2022 ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , громадянина України, українця, який працює директором ПП «Полесадсервіс», одружений, зареєстрований за адресою: АДРЕСА_3 , повідомлено про те, що він підозрюється у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 111-1 КК України.
В подальшому, 10.11.2022 ОСОБА_4 повідомлено про нову підозру та зміну раніше повідомленої підозри у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч. 1 ст. 111-1 та ч. 1 ст. 111-2 КК України.
Разом з тим, в ході проведення обшуку 19.10.2022 у нежитловому приміщені за адресою: АДРЕСА_4 , яке згідно за інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно належить на праві власності TOB «ЕЛІТТРЕЙДИНГ» (код ЄДРПОУ 42056108), з метою виявлення та вилучення предметів та документів, які мають значення доказів у кримінальному провадженні, виявлено та вилучене зерно, належне ОСОБА_4 , а саме пшениця 4 класу у кількості 1000 (одна тисяча) тон.
Ухвалою Жовтневого районного суду м. Харкова від 26.10.2022 на вказане вилучене зерно накладений арешт.
Вартість вказаного нерухомого майна, на яке накладено арешт, значно перевищує 200 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, у зв`язку з цим зазначене арештоване майно може бути передане для здійснення заходів з управління ним для забезпечення їх збереження або збереження їхньої економічної вартості, та не завдасть шкоди кримінальному провадженню.
За наведених обставин, слідчий суддя оцінюючи індивідуальні ознаки арештованого майна у даному кримінальному провадженні, вартість якого значно перевищує 200 розмірів мінімальної заробітної плати, що підтверджується матеріалами клопотання слідчого, та переслідуючи мету забезпечення збереження майна або збереження його економічної вартості, вважає доведеними підстави для передачі для реалізації з урахуванням особливостей, визначених діючим законодавством, Національному агентству України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів майна, що належить ОСОБА_4 , що виправдовує переслідувані цілі органу досудового розслідування, а відтак клопотання підлягає задоволенню.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст.2,9,100,131,170-173,309 КПК України, ст.ст.1, 9,19,21 Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів», слідчий суддя
ПОСТАНОВИВ :
Клопотання прокурора Новобаварської окружної прокуратури м. Харкова ОСОБА_3 про визначення порядку зберігання речових доказів по кримінальному провадженню №42022222030000086 від 29.09.2022 - задовольнити.
Речові докази у кримінальному провадженні №42022222030000086 від 29.09.2022 арештоване майно, яке належить ОСОБА_4 , а саме пшеницю 4 класу у кількості 1000 (одна тисяча) тон, передати Національному агентству України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів (код ЄДРПОУ 41037901), для передачі в управління за договором у порядку та на умовах, визначених статтями19,21 Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів», для реалізації з урахуванням особливостей, визначених діючим законодавством.
Контроль за виконанням ухвали покласти на прокурора, що здійснює процесуальне керівництво у кримінальному провадженні №42022222030000086 від 29.09.2022.
Ухвала слідчого судді оскарженню не підлягає та підлягає негайному виконанню після її оголошення.
Слідчий суддя ОСОБА_7 ОСОБА_8
Суд | Жовтневий районний суд м.Харкова |
Дата ухвалення рішення | 22.12.2022 |
Оприлюднено | 26.12.2022 |
Номер документу | 108017262 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Провадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про інші клопотання |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні