Постанова
від 22.12.2022 по справі 2040/5266/18
КАСАЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22 грудня 2022 року

м. Київ

справа № 2040/5266/18

адміністративне провадження № К/9901/2804/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Шарапи В.М.,

суддів: Єзерова А.А., Чиркіна С.М.,

розглянув у порядку письмового провадження

касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Грейн Термінал ЛТД"

на постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 17.12.2018

у справі № 2040/5266/18

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Грейн Термінал ЛТД"

до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області,

треті особи: Будянська селищна рада Харківського району Харківської області, ОСОБА_1 ,

про зобов`язання вчинити певні дії

ОПИСОВА ЧАСТИНА

Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій:

1. Товариство з обмеженою відповідальністю «Грейн Термінал ЛТД» (далі - ТОВ «Грейн Термінал ЛТД») звернувся до суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області, треті особи: Будянська селищна рада Харківського району Харківської області, ОСОБА_1 , в якому з урахуванням уточнень, просило зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Харківській області внести зміни до Державного земельного кадастру про виключення відомостей про орендаря, суборенду, оренду на ім`я ОСОБА_1 земельної ділянки площею 1,6937 га, кадастровий номер 6325156100:00:013:0037, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 .

2. Рішенням Харківської окружного адміністративного суду від 03.10.2018 позовні вимоги задоволено. Зобов`язано Головне управління Держгеокадастру у Харківській області в особі державного кадастрового реєстратора, територіальна юрисдикція якого поширюється на сел. Буди, Харківського району Харківської області, виключити з Державного земельного кадастру (Національної кадастрової системи) відомості про наявність у ОСОБА_1 статусу орендаря та речових прав оренди і суборенди відносно земельної ділянки площею 1,6937 га кадастровий номер 6325156100:00:013:0037.

3. Постановою Харківського апеляційного адміністративного суду від 17.12.2018 скасовано рішення Харківського окружного адміністративного суду від 03.10.2018.

3.1. Прийнято постанову, якою в задоволенні позову ТОВ «Грейн Термінал ЛТД» відмовлено.

4. Судами попередніх інстанцій під час судового розгляду справи встановлено наступні фактичні обставини:

4.1. Позивач є власником земельної ділянки з кадастровим номером 6325156100:00:013:0037 за адресою: АДРЕСА_1 , жодних речових прав відносно цієї ділянки іншим особам не передавав.

4.2. Водночас, відповідно до Витягу з державного земельного кадастру щодо земельної ділянки №НВ-0001534442018 від 07.05.2018 в Державному земельному кадастрі міститься інформація про оренду/суборенду/орендаря вказаної земельної ділянки - ОСОБА_1 .

4.3. Позивач звернувся із заявою від 06.06.2018 до відповідного структурного підрозділу органу Державного земельного кадастру - ГУ Держкомзему у Харківській області з приводу виправлення помилки відносно земельної ділянки з кадастровим номером 6325156100:00:013:0037 за адресою: АДРЕСА_1 .

4.4. Листом від 13.06.2018 за вих. №736 на зазначене звернення була надана відповідь. Зі змісту листа Державного кадастрового реєстратора Луханіної Ю.М. №736 від 13.06.2018 вбачається, що при перевірці даних встановлено, що інформація стосовно відомостей про оренду, суборенду на ім`я ОСОБА_1 у Державному земельному кадастрі (Національній кадастровій системі) відображається в Національній кадастровій системі у зв`язку з технічною помилкою, яка виникла під час перенесення даних з Державного реєстру земель до Державного земельного кадастру.

4.5. Третя особа, Будянська селищна рада Харківського району Харківської області, зазначила, що ані гр. ОСОБА_1 , ані будь-яка третя стороння особа не набували прав користування земельною ділянкою.

4.6. Не погоджуючись із такою відмовою позивач звернувся до суду.

5. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що неможливість виправлення власної помилки владного суб`єкта не може бути виправдана відсутністю технічної змоги привести відомості Державного кадастрового реєстру до актуального та достовірного стану.

6. Суд апеляційної інстанції, скасовуючи рішення суду першої інстанції, дійшов висновку про те, що внесення будь-яких змін в інформацію про власників або користувачів земельної ділянки функціоналом Національної кадастрової системи не передбачено. Одночасно, судом зазначено, що у цій справі відповідач не є належним, а тому суд не може відновити права позивача вказаним ним шляхом.

Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:

7. Позивач - ТОВ «Грейн Термінал ЛТД», подав касаційну скаргу на постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 17.12.2018, в якій просив її скасувати та залишити в силі рішення Харківського окружного адміністративного суду від 03.10.2018.

7.1. Аргументи скаржника на обґрунтування доводів поданої касаційної скарги зводяться до неправильного застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального права. Зокрема, скаржник наполягає, що Головне управління Держгеокадастру у Харківській області є належним відповідачем у цій справі, оскільки державний земельний реєстратор Луханіна Ю.М. є посадовою особою відповідача та перебуває у його штаті. Позивач звертає увагу, що п. 138 та п. 139 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 №1051 не ставить в залежність можливість державного кадастрового реєстратора виправити технічну помилку щодо права власності (користування) земельною ділянкою від настання моменту отримання, у порядку інформаційної взаємодії, інформації щодо даних з державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності.

8. Відповідач подав відзив на касаційну скаргу, в якому просить залишити її без задоволення, а постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 17.12.2018 - без змін.

8.1. На обґрунтування відзиву зазначає, що оскаржувані судові рішення ухвалені на основі правильного застосування норм матеріального права і з дотриманням норм процесуального права, а доводи касаційної скарги є безпідставними.

МОТИВУВАЛЬНА ЧАСТИНА

Висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги з посиланням на норми права, якими керувався суд касаційної інстанції:

9. Під час розгляду касаційної скарги колегія суддів враховує приписи частин 1-2 статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України (в редакції до 08.02.2020, далі - КАС України), відповідно до яких суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.

10. Правові, економічні та організаційні основи діяльності у сфері Державного земельного кадастру регулюються Законом України «Про Державний земельний кадастр» від 07.07.2011 №3613-VI (далі - Закон №3613-VI).

11. Частиною 1 статті 1 Закону №3613-VI передбачено, що кадастровий номер земельної ділянки - індивідуальна, що не повторюється на всій території України, послідовність цифр та знаків, яка присвоюється земельній ділянці під час її державної реєстрації і зберігається за нею протягом усього часу існування.

12. Відповідно до статті 6 Закону №3613-VI ведення та адміністрування Державного земельного кадастру забезпечуються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Держателем Державного земельного кадастру є центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Адміністратором Державного земельного кадастру є державне підприємство, що належить до сфери управління центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, і здійснює заходи із створення та супроводження програмного забезпечення Державного земельного кадастру, відповідає за технічне і технологічне забезпечення, збереження та захист відомостей, що містяться у Державному земельному кадастрі.

13. Згідно з частиною 1 статті 37 Закону №3613-VI у разі виявлення фізичною або юридичною особою у витязі, довідці з Державного земельного кадастру, викопіюванні з картографічних матеріалів Державного земельного кадастру технічної помилки (описка, друкарська, граматична, арифметична чи інша помилка), допущеної органом, що здійснює ведення Державного земельного кадастру, заінтересована особа письмово повідомляє про це центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, який перевіряє відповідність відомостей Державного земельного кадастру інформації, що міститься в документах, які стали підставою для внесення цих відомостей. Якщо факт невідповідності підтверджено, орган, що здійснює ведення Державного земельного кадастру, безоплатно виправляє допущену помилку в день надходження повідомлення та не пізніше наступного дня повідомляє про це заінтересованих осіб.

14. Відповідно до частини 2 статті 37 Закону №3613-VI у разі виявлення технічної помилки, допущеної в записах Державного земельного кадастру органом, що здійснює його ведення, зазначений орган у п`ятиденний строк письмово повідомляє про це заінтересовану особу.

15. Частиною 3 статті 37 Закону №3613-VI визначено, що виправлення технічних помилок, допущених у відомостях Державного земельного кадастру внаслідок наявності технічних помилок у документах, на підставі яких були внесені такі відомості, здійснюється після виправлення помилок у зазначених документах.

16. Згідно з частиною 4 статті 37 Закону №3613-VI виправлення інших помилок, допущених у відомостях Державного земельного кадастру внаслідок помилки у документації із землеустрою, оцінки земель, здійснюється після внесення змін до такої документації.

17. Положеннями частини 5 статті 37 Закону №3613-VI передбачено, що виправлення помилок у відомостях про земельну ділянку може здійснюватися також на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок у натурі (на місцевості) або матеріалів інвентаризації земель чи рішення суду.

18. У відповідності до частини 6 статті 37 Закону №3613-VI інформація про виправлення технічних помилок не пізніше наступного дня з дня їх виправлення надається в письмовій формі власникам та користувачам земельних ділянок, а також третім особам, чиїх інтересів стосувалося виправлення помилок.

19. Процедура та вимоги щодо ведення Державного земельного кадастру визначено постановою Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку ведення Державного земельного кадастру» від 17.10.2012 №1051 (далі - Порядок №1051).

20. Згідно із пунктом 3 Порядку №1051 Державний земельний кадастр ведеться на електронних та паперових носіях.

Документи в паперовій формі, які створюються під час ведення Державного земельного кадастру, витяги з Державного земельного кадастру про об`єкт Державного земельного кадастру, довідки, що містять узагальнену інформацію про землі (території), викопіювання з картографічної основи Державного земельного кадастру, кадастрової карти (плану), кадастрові плани земельних ділянок та інші документи створюються шляхом роздрукування їх електронної (цифрової) форми за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру.

У разі виявлення розбіжностей між відомостями на електронних та паперових носіях пріоритет мають відомості на паперових носіях.

21. Відповідно до пункту 138 Порядку №1051 помилками у Державному земельному кадастрі є:

1) технічна помилка (описка, друкарська, граматична, арифметична чи інша помилка), допущена органом, що здійснює ведення Державного земельного кадастру;

2) технічна помилка (описка, друкарська, граматична, арифметична чи інша помилка), допущена не з вини органу, що здійснює ведення Державного земельного кадастру (в тому числі технічна помилка у документах, на підставі яких внесені відомості до Державного земельного кадастру);

3) помилка, допущена у відомостях Державного земельного кадастру внаслідок помилки у документації із землеустрою та оцінки земель (в тому числі виявлена після перенесення інформації про земельні ділянки з державного реєстру земель та відомостей про інші об`єкти Державного земельного кадастру, що містяться в документації із землеустрою та оцінки земель, затвердженій та переданій до 1 січня 2013 року до Державного фонду документації із землеустрою);

4) помилка, допущена у відомостях Державного земельного кадастру, внесених до нього з інших кадастрів та інформаційних систем у порядку інформаційної взаємодії;

5) технічна помилка, допущена у відомостях Державного земельного кадастру внаслідок перенесення до Державного земельного кадастру відомостей про земельну ділянку, яка не була зареєстрована в державному реєстрі земель;

6) помилка, допущена у відомостях Державного земельного кадастру під час державної реєстрації земельної ділянки;

7) помилка у застосуванні систем координат для земельних ділянок, які були зареєстровані до 1 січня 2013 року та перенесені до Державного земельного кадастру.

22. Згідно з пунктом 157 Порядку №1051 у разі виявлення органом, що здійснює ведення Державного земельного кадастру, помилки у присвоєнні кадастрового номера земельній ділянці (в тому числі після перенесення інформації про земельні ділянки з державного реєстру земель та відомостей про інші об`єкти Державного земельного кадастру, що містяться в документації із землеустрою та оцінки земель, затвердженій та переданій до 01 січня 2013 року до Державного фонду документації із землеустрою) зазначений орган у п`ятиденний строк з моменту виявлення помилки:

1) складає в електронній та паперовій формі протокол виправлення помилки за формою згідно з додатком 30;

2) безоплатно виправляє помилку в кадастровому номері шляхом присвоєння земельній ділянці за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру нового кадастрового номера, наступного за останнім у відповідному кадастровому кварталі;

3) письмово повідомляє про це власникам, користувачам відповідної земельної ділянки за формою згідно з додатком 31.

23. Відповідно до пункту 158 Порядку №1051 помилки, допущені у відомостях Державного земельного кадастру, внесених до нього з інших кадастрів та інформаційних систем у порядку інформаційної взаємодії, підлягають виправленню у Державному земельному кадастрі після їх виправлення у відповідних кадастрах та інформаційних системах.

24. Положеннями пункту 159 Порядку №1051 передбачено, що у разі виявлення фізичною або юридичною особою помилки, допущеної у відомостях Державного земельного кадастру, внесених до нього з інших кадастрів та інформаційних систем у порядку інформаційної взаємодії, заінтересована особа письмово повідомляє про це відповідному територіальному органові Держгеокадастру згідно з додатком 39.

До повідомлення додаються документи, що підтверджують помилки та їх характер.

25. Правові, економічні, організаційні засади проведення державної реєстрації речових та інших прав, які підлягають реєстрації за цим Законом, та їх обтяжень визначені Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» від 01.07.2004 №1952-IV (далі - Закон №1952-IV).

26. Частиною 1 статті 2 Закону №1952-IV передбачено, що державна реєстрація речових прав на нерухоме майно (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

27. Пунктом 2 частини 1 статті 4 Закону №1952-IV передбачено, що обов`язковій державній реєстрації підлягають речові права та обтяження на нерухоме майно, розміщене на території України, що належить фізичним та юридичним особам, державі в особі органів, уповноважених управляти державним майном, іноземцям та особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним організаціям, іноземним державам, а також територіальним громадам в особі органів місцевого самоврядування, а саме: право володіння; право користування (сервітут); право користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис); право забудови земельної ділянки (суперфіцій); право господарського відання; право оперативного управління; право постійного користування та право оренди земельної ділянки; право користування (найму, оренди) будівлею або іншими капітальними спорудами, їх окремими частинами; іпотека; довірче управління майном.

28. Частиною 1 статті 26 Закону №1952-IV визначено, що записи до Державного реєстру прав вносяться на підставі прийнятого рішення про державну реєстрацію прав.

29. Cудами попередніх інстанцій, на підставі наявних в матеріалах справи доказів, встановлено, що позивач є власником земельної ділянки з кадастровим номером 6325156100:00:013:0037 за адресою: АДРЕСА_1 , жодних речових прав відносно цієї ділянки іншим особам не передавав.

30. Позивачем зазначене, що право на нерухоме майно зареєстровано в Єдиному державному реєстрі речових прав, про що свідчить витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно №123235269 від 08.05.2018.

31. Факт наявності технічної помилки щодо наявності інформації стосовно відомостей про оренду, суборенду земельної ділянки за кадастровим номером 6325156100:00:013:0037 на ім`я ОСОБА_1 у Державному земельному кадастрі (Національній кадастровій системі) сторонами не заперечувалось.

32. Відтак, право власності позивача на земельну ділянку земельної ділянки з кадастровим номером 6325156100:00:013:0037 за адресою: АДРЕСА_1 , підтверджено сукупністю належних, допустимих, достовірних та достатніх доказів, однак, внаслідок допущення технічних помилок відповідачем позивач фактично позбавлений реалізувати своє право розпорядження вказаної земельної ділянки як її власник.

33. На звернення позивача вказані перешкоди у реалізації позивачем свого права власності, які виникли з вини суб`єкта владних повноважень, відповідачем в позасудовому порядку усунуто не було.

34. При цьому, судами попередніх інстанцій не було встановлено наявності будь-яких майнових спорів відносно земельної ділянки з кадастровим номером 6325156100:00:013:0037.

35. ОСОБА_1 був залучений до розгляду цієї справи як третя особа та повідомлявся про розгляд цієї справи судами попередніх інстанцій, проте жодних заперечень проти позову не заявляв.

36. У зв`язку із цим, колегія суддів касаційної інстанції погоджується із судом першої інстанції про наявність правових підстав для задоволення позовних вимог.

37. Доводи касаційної скарги про те, що державний реєстратор не має можливості внести будь-які зміни до відомостей ДЗК про власників (користувачів) земельних ділянок після надходження інформації з Державного реєстру речових прав, оскільки функціоналом Національної кадастрової системи такого не передбачено, є неприйнятними, оскільки зазначене не відповідає вимогам статті 37 Закону №3613-VI.

38. Такі висновки суду відповідають правовій позицій, викладеній у постанові Верховного Суду від 05.05.2020 у справі № 806/2426/18.

39. Суд зазначає, що відсутність технічної можливості для виправлення технічної помилки, що сталася з вини суб`єкта владних повноважень і не заперечується ним, не може слугувати підставою для відмови у відновленні дійсних (правильних) відомостей про власника (користувача) земельною ділянкою у ДЗК.

40. Щодо доводів касаційної скарги про неналежного відповідача у цій справі суд зазначає наступне.

41. Постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 №15 затверджено Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру.

42. За змістом пунктів 1, 3, 4 та 7 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства і який реалізує державну політику у сфері національної інфраструктури геопросторових даних, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру.

Основними завданнями Держгеокадастру є, у тому числі, реалізація державної політики у сфері національної інфраструктури геопросторових даних, топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного контролю за використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.

Держгеокадастр відповідно до покладених на нього завдань, зокрема, здійснює ведення та адміністрування Державного земельного кадастру, інформаційну взаємодію Державного земельного кадастру з іншими інформаційними системами в установленому порядку.

Держгеокадастр здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.

43. Постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 №5 утворено як юридичні особи публічного права територіальні органи Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру, зокрема, Головне управління Держгеокадастру у Харківській області.

44. Беручи до уваги положення вищевказаних правових норм, колегія суддів дійшла висновку, що відповідач у цій справі - Головне управління Держгеокадастру у Харківській області, як орган, на який покладено обов`язок забезпечувати ведення та адміністрування Державного земельного кадастру, є належним відповідачем у цій справі.

45. З урахуванням висновків Верховного Суду у зазначеній справі, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції дійшов правильного висновку про наявність правових підстав для задоволення позову, а суд апеляційної інстанції помилково скасував законне і обґрунтоване рішення суду першої інстанції.

46. Згідно зі статтею 352 КАС України суд касаційної інстанції скасовує постанову суду апеляційної інстанції повністю або частково і залишає в силі судове рішення суду першої інстанції у відповідній частині, якщо встановить, що судом апеляційної інстанції скасовано судове рішення, яке відповідає закону.

Керуючись пунктом 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України від 15 січня 2020 року №460-IX «Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ», статтями 341, 345, 349, 352, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, Суд -

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Грейн Термінал ЛТД" задовольнити.

Постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 17.12.2018 скасувати, а рішення Харківського окружного адміністративного суду від 03.10.2018 залишити в силі.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.

Суддя-доповідач В.М. Шарапа

Судді: А.А. Єзеров

С.М. Чиркін

Дата ухвалення рішення22.12.2022
Оприлюднено26.12.2022
Номер документу108025545
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2040/5266/18

Постанова від 22.12.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шарапа В.М.

Ухвала від 21.12.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шарапа В.М.

Ухвала від 29.01.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гімон М.М.

Постанова від 17.12.2018

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Старостін В.В.

Постанова від 17.12.2018

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Старостін В.В.

Ухвала від 16.11.2018

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Старостін В.В.

Ухвала від 16.11.2018

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Старостін В.В.

Рішення від 03.10.2018

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Сліденко А.В.

Ухвала від 06.07.2018

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Сліденко А.В.

Ухвала від 04.07.2018

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Сліденко А.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні