Рішення
від 03.10.2018 по справі 2040/5266/18
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61004, м. Харків, вул. Мар'їнська, 18-Б-3, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710 РІШЕННЯ

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

місто Харків

03.10.2018 р. справа №2040/5266/18

Харківський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Сліденка А.В.,

за участі:

секретаря - Стрєлка О.В.,

представника позивача - Барішевського О.В.,

представника відповідача, ГУ Держгеокадастру у Харківській області - Щербак Т.М.,

розглянувши у порядку загального позовного провадження у відкритому судовому засіданні справу за позовом

Товариства з обмеженою відповідальністю "Грейн Термінал ЛТД" до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області , треті особи - Будянська селищна рада Харківського району Харківської області, ОСОБА_4, прозобов'язання Головного управління Держгеокадастру у Харківській області внести зміни до Державного земельного кадастру про виключення відомостей про орендаря, суборенду, оренду на ім'я ОСОБА_4 земельної ділянки площею 1,6937 га, кадастровий номер НОМЕР_2, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , - встановив: Позивач, ТОВ "ГРЕЙН ТЕРМІНАЛ ЛТД", у порядку адміністративного судочинства заявив вимогу (з урахуванням уточнень) про зобов'язання Головного управління Держгеокадастру у Харківській області внести зміни до Державного земельного кадастру про виключення відомостей про орендаря, суборенду, оренду на ім'я ОСОБА_4 земельної ділянки площею 1,6937 га, кадастровий номер НОМЕР_2, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1.

Заявлена вимога обґрунтована тим, що відповідно до договору купівлі-продажу земельної ділянки від 08.05.2018 р. позивач набув права власності на земельну ділянку площею 1,6937 га, кадастровий номер НОМЕР_2. Дане право зареєстровано в Єдиному державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про що свідчить витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно №123235269 від 08.05.2018 р. Однак, відповідно до Витягу з державного земельного кадастру щодо земельної ділянки №НВ-0001534442018 від 07.05.2018 р. в Державному земельному кадастрі міститься інформація про оренду/суборенду/орендаря вказаної земельної ділянки - ОСОБА_4 (і.п.н. НОМЕР_1).

Відповідач, ГУ Держгеокадастру у Харківській області, з поданим позовом не погодився.

Аргументуючи заперечення проти позову зазначив, що державну реєстрацію земельних ділянок, обмежень у їх використанні, ведення поземельних книг, внесення до Державного земельного кадастру відомостей про земельні ділянки здійснюються державними кадастровими реєстраторами, які здійснюють свою діяльність за місцем розташування земельної ділянки. Втручання будь-яких органів, посадових і службових осіб, громадян чи їх об'єднань у діяльність Державного кадастрового реєстратора, пов'язану із здійсненням державної реєстрації земельних ділянок, за яку останні несуть дисциплінарну, цивільно-правову, адміністративну або кримінальну відповідальність, забороняється. За таких підстав, вважає, що оскільки реєстраційні дії здійснював державний реєстратор Луханіна Ю.М., то ГУ Держгеокадастру у Харківській області є неналежним відповідачем у справі, оскільки останнім жодним чином не порушені та не обмежені права позивача. Крім того, зазначив, що внесення будь-яких змін в інформацію про власників або користувачів земельної ділянки функціоналом Національної кадастрової системи не передбачено.

Третя особа, Будянська селищна рада Харківського району Харківської області, у вирішенні спору поклалась на розсуд суду, зазначивши, що ані гр. ОСОБА_4, ані будь-яка третя стороння особа не набували прав користування земельною ділянкою.

Третя особа, ОСОБА_4, до судового засідання не прибув, надав заяву про розгляд справи за його відсутності.

Суд, вивчивши доводи позову і заперечень проти позову, заслухавши представників сторін, повно виконавши процесуальний обов'язок зі збору доказів, перевіривши доводи сторін добутими доказами, з'ясувавши обставини фактичної дійсності, дослідивши зібрані по справі докази в їх сукупності, проаналізувавши зміст норм матеріального і процесуального права, які врегульовують спірні правовідносини, виходить з таких підстав та мотивів.

За матеріалами справи судом встановлено, що позивач є власником земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_2 за адресою: АДРЕСА_1 (а.с. 10-11), жодних речових прав відносно цієї ділянки іншим особам не передавав.

Водночас із цим, у Державному земельному кадастрі містяться відомості про орендаря, суборенду, оренду названої ділянки за ОСОБА_4.

Факт наявності технічної помилки щодо наявності інформації стосовно відомостей про оренду, суборенду земельної ділянки за кадастровим номером НОМЕР_2 на ім'я ОСОБА_4 у Державному земельному кадастрі (Національній кадастровій системі) сторонами не заперечується, а відтак судом додатково не досліджується.

Розглядаючи справу, суд зазначає, що правовідносини з приводу функціонування Державного земельного кадастру (Національної кадастрової системи) унормовані, насамперед, приписами Закону України Про державний земельний кадастр та деталізовані приписами Порядку ведення Державного земельного кадастру (затверджено постановою КМУ від 17.10.2012 р. №1051; далі за текстом - Порядок №1051).

Так, за визначенням ч. 1 ст. 1 Закону України Про Державний земельний кадастр державний земельний кадастр - єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами.

Згідно з. ч.ч. 1-2 ст. 6 Закону України Про Державний земельний кадастр ведення та адміністрування Державного земельного кадастру забезпечуються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин. Держателем Державного земельного кадастру є центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

У силу ч. 1 ст. 9 Закону України Про Державний земельний кадастр від імені суб'єкта владних повноважень - центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин внесення відомостей до Державного земельного кадастру і надання таких відомостей здійснюються державними кадастровими реєстраторами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Таким чином, законодавцем запроваджено такий порядок практичної реалізації державної політики у галузі Державного земельного кадастру, згідно з яким у складі одного владного суб'єкта - органу Державного земельного кадастру із статусом юридичної особи публічного права (до яких належать як центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, такі і регіональні представництва цього органу в особі Головних управлінь Держгеокадастру) діють інші повністю окремі та цілком самостійні і незалежні владні суб'єкти - державні кадастрові реєстратори (наймані робітники, які працюють на штатних посадах у структурі органу державного управління та територіальна юрисдикція яких поширюється на певну адміністративно-територіальну одиницю у залежності від структурного підрозділу органу, до штату якого входить їх посада).

Тому суду вважає, що за загальним правилом учасником правовідносин з приводу функціонування Державного земельного кадастру є відповідний орган, до події прийняття рішення чи вчинення діяння безпосередньо державним кадастровим реєстратором.

Відтак, ГУ Держгеокадастру у Харківській області є належним відповідачем у даному спорі, позаяк рішень та діянь державним кадастровим реєстратором у спірних правовідносинах саме при реалізації владної управлінської компетенції як спеціального владного суб'єкта не приймалось та не вчинялось.

Заявою від 06.06.2018 р. позивач звернувся до відповідного структурного підрозділу органу Державного земельного кадастру - ГУ Держкомзему у Харківській області з приводу виправлення помилки відносно земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_2 за адресою: АДРЕСА_1 (а.с.18).

Листом від 13.06.2018 р. за вих. №736 на згадане звернення була надана відповідь, якою визнано та підтверджено існування помилки, проте указано про неможливість її виправлення.

Суд відмічає, що відповідно до ст. 37 Закону України Про Державний земельний кадастр у разі виявлення фізичною або юридичною особою у витязі, довідці з Державного земельного кадастру, викопіюванні з картографічних матеріалів Державного земельного кадастру технічної помилки (описка, друкарська, граматична, арифметична чи інша помилка), допущеної органом, що здійснює ведення Державного земельного кадастру, заінтересована особа письмово повідомляє про це центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, який перевіряє відповідність відомостей Державного земельного кадастру інформації, що міститься в документах, які стали підставою для внесення цих відомостей. Якщо факт невідповідності підтверджено, орган, що здійснює ведення Державного земельного кадастру, безоплатно виправляє допущену помилку в день надходження повідомлення та не пізніше наступного дня повідомляє про це заінтересованих осіб.

Отже, і існування помилки у відомостях Державного земельного кадастру, і доведення зацікавленою особою факту її існування до відома владного суб'єкта - органу Державного земельного кадастру підтверджені приєднаними до справи документами.

Однак, помилка залишилась невиправленою, а відомості Державного земельного кадастру продовжують містити недостовірну інформацію з юридичним статусом офіційної стосовно земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_2 за адресою: АДРЕСА_1.

Вказане суперечить ст. 1 Протоколу першого до Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод 1950 року (в частині створення додаткових перешкод у розпорядженні майном особи), ст. 8 Конституції України в частині правила юридичної визначеності як невід'ємної складової принципу верховенства права, ч. 3 ст. 2 КАС України.

Неможливість виправлення власної помилки владного суб'єкта не може бути виправдана відсутністю технічної змоги привести відомості Державного кадастрового реєстру до актуального та достовірного стану.

Згідно з ч. 1 ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.

Оцінивши добуті по справі докази в їх сукупності за правилами ст.ст. 72-77, 90, 211 КАС України, суд доходить висновку, що у спірних правовідносинах владний суб'єкт не забезпечив реалізацію управлінської функції відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України і не виправив власну помилку з посиланням на юридично неспроможні мотиви.

Тому заявлені вимоги підлягають задоволенню.

Розподіл судових витрат належить провести за правилами ст.ст. 139, 143 КАС України та Закону України "Про судовий збір".

Керуючись ст.ст. 8, 19, 124, 129 Конституції України, ст.ст.6-9, ст.ст.72-77, 211, 241-243, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

вирішив:

Позов - задовольнити.

Зобов'язати Головне управління Держгеокадастру у Харківській області в особі державного кадастрового реєстратора, територіальна юрисдикція якого поширюється на сел. Буди, Харківського району Харківської області, виключити з Державного земельного кадастру (Національної кадастрової системи) відомості про наявність у ОСОБА_4 статусу орендаря та речових прав оренди і суборенди відносно земельної ділянки площею 1,6937 га кадастровий номер НОМЕР_2.

Роз'яснити, що рішення підлягає оскарженню шляхом подання апеляційної скарги до Харківського апеляційного адміністративного суду у порядку п. 15.5 Розділу VII КАС України та у строк згідно з ч. 1 ст. 295 КАС України, а саме: протягом 30 днів з дати складення повного судового рішення.

Роз'яснити, що рішення набирає законної сили відповідно до ст. 255 КАС України, а саме: після закінчення строку подання скарги усіма учасниками справи або за наслідками процедури апеляційного перегляду.

Рішення виготовлено у повному обсязі у порядку ч. 3 ст. 243 КАС України 4 жовтня 2018 року.

Суддя Сліденко А.В.

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення03.10.2018
Оприлюднено09.10.2018
Номер документу76939075
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2040/5266/18

Постанова від 22.12.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шарапа В.М.

Ухвала від 21.12.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шарапа В.М.

Ухвала від 29.01.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гімон М.М.

Постанова від 17.12.2018

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Старостін В.В.

Постанова від 17.12.2018

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Старостін В.В.

Ухвала від 16.11.2018

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Старостін В.В.

Ухвала від 16.11.2018

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Старостін В.В.

Рішення від 03.10.2018

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Сліденко А.В.

Ухвала від 06.07.2018

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Сліденко А.В.

Ухвала від 04.07.2018

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Сліденко А.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні