Справа № 2- 730/2010р
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 серпня 2010р. смт. Черні гівка
Чернігівський районний с уд Запорізької області
у складі: головуючого - судд і Поди Н.М.
при секретарі - Синяк Л.П.
розглянувши у відкритому судовому засіданні цивільн у справу за позовом ОСОБА _1 до Управління Пенсійног о фонду України в Чернігів ському районі Запорізької області про зобов' язання нарахування та виплати недо плаченої щомісячної державн ої соціальної допомоги як д итині війни за 2007 - 2009рр.
В С Т А Н О В И В:
Позивачка, ОСОБА_1 звернулась до суду з цивіл ьним позовом до Управління П енсійного Фонду України в Че рнігівському районі Запор ізької області про зобов' язання нарахувати та виплати ти недоплачену щомісячну дер жавну соціальну допомогу як дитині війни за 2007-2009 роки в розм ірі 30% мінімальної пенсії за в іком. В обґрунтування позовн их вимог позивачка зазначила , що її віднесено до категорії дітей війни згідно Закону Ук раїни «Про соціальний захист дітей війни». Знаходиться н а обліку в Управлінні ПФУ Чернігівського району Зап орізької області та одержу є пенсію за віком. З 01.01.06 р. має право на отримання щомісячн ої доплати до пенсії у розмір і 30% мінімальної пенсії за вік ом. Натомість, відповідач всу переч вимогам вищевказаного Закону та Конституції Украї ни такої доплати не здійснюв ав в повному обсязі, чим поруш ив права позивачки. Просить зобов' язати відповідача зробити нарахування і випла тити щомісячну доплату до пе нсії в розмірі 30% мінімальної пенсії за віком за 2007-2009 роки.
Позивачка в суд ове засідання не з' явилась , надала до суду заяву про р озгляд справи без її участ і та просила позов задовол ьнити в повному обсязі.
Представник відповід ача в судове засідання не з ' явився, просив розглянути позов без його участі, поз ов не визнав, просив в задо воленні позову відмовити, п ояснивши, що позивач має стат ус дитини війни, але в 2006 році З аконом України «Про Державни й бюджет України на 2006 рік» бул о передбачено поетапне запро вадження виплат дітям війни в порядку, передбаченому Каб інетом Міністрів України. Ос кільки такий порядок КМУ в 2006 р оці не встановлювався і кошт и з бюджету на ці виплати не ви ділялися, відповідач не міг п роводити такі виплати.
В 2007р. відповідно до ст.111 З акону України „Про Державни й бюджет України на 2007р.» бу ло встановлено підвищення д о пенсії або щомісячного г рошового утримання чи дер жавної соціальної допомоги, яка виплачується замість п енсії, відповідно до ч.6 Зак ону України «Про соціальний захист дітей війни», інвалід ам у розмірі 50% від розміру надбавки, встановленої для учасників війни. ОСОБА_1 не є інвалідом, тому соці альна допомога їй не нарах овувалася та не виплачувал ася. У позивачки виникло пр аво на соціальну допомогу як дитині війни з 09.07.2007р. післ я прийняття рішення КСУ №6-р п/2007, яким було визнано некон ституційним припинення дії ст.6 Закону України «Про соціа льний захист дітей війни». Од нак положення ст.7 вищевказ аного Закону визначено про ведення фінансування соціа льних виплат за рахунок ко штів Державного бюджету Ук раїни. За таких обставин Пен сійний фонд не мав права пр оводити виплати за рахунок своїх коштів.
В 2008 році ст.41 Закону України «Про Державний бюджет Украї ни на 2008 рік та про внесення змі н до деяких законодавчих акт ів України» були внесені змі ни в Закон України «Про соціа льний захист дітей війни» і п ередбачено інший розмір допл ати до пенсії. На підставі цих змін відповідач проводив в 200 8 році виплати в межах фінансу вання із держбюджету в поряд ку, передбаченому Постановам и КМУ. Позивачка отримала в 2008р. надбавку до пенсії як д итина війни в повному обся зі, тому свої дії вважає зако нними.
В 2009р. прожитковий мініму м встановлений в розмірах , що діяв в грудні 2008р. Позив ачка отримала в 2009р. надбавк у до пенсії як дитина війни в повному обсязі. Вимоги по зивачки щодо виплати недо плаченої допомоги як дити ні війни є не обґрунтован ими.
В 2010 р. бюджет до квітня місяц я включно не був прийнятий, то му виплата надбавки як дитин і війни було проведено у розм ірах, що діяли на кінець 2009 р., то му свої дії вважає законними .
Суд, дослідивши матеріали справи, дійшов висновку, що по зов підлягає частковому задо воленню з наступних підстав.
Відповідно до Закону Украї ни "Про соціальний захист діт ей війни", до дітей війни відн есені особи, які є громадянам и України та яким на час закін чення Другої світової війни (2 вересня 1945 року) було менше 18 р оків.
Позивачка, ОС ОБА_1 відповідно до положен ь Закону України "Про соціаль ний захист дітей війни", набу ла статусу дитини війни та не є інвалідом, знаходиться на обліку в УПФУ в Чернігівсько му районі Запорізької обла сті, що підтверджується пенс ійним посвідченням.(а.с.7).
Відповідно до ст. 46 Констит уції України громадяни мають право на соціальний захист, щ о включає право на забезпече ння їх у разі повної, частково ї або тимчасової втрати прац ездатності, втрати годувальн ика, безробіття з незалежних від них обставин, а також у ст арості та в інших випадках, пе редбачених законом.
Таким чином, щомісячна допл ата до пенсії для дітей війни є формою соціального забезп ечення громадян, які відпові дно до спеціального закону, є дітьми війни. Тобто, фактично ця щомісячна надбавка є форм ою реалізації конституційно го права громадян, які є дітьм и війни, на соціальний захист .
Відповідно до ст. 6 Закону Ук раїни "Про соціальний захист дітей війни", який набрав чинн ості з 01.01.2006 року, дітям війни пе нсії або щомісячне довічне г рошове утримання чи державна соціальна допомога, що випла чується замість пенсії, підв ищуються на 30 відсотків мінім альної пенсії за віком.
Згідно з п. 12 ст. 71 Закону Украї ни "Про державний бюджет Укра їни на 2007 рік" з метою приведенн я окремих норм законів у відп овідність з цим законом, на 2007 р ік зупинено, дію ст. 6 Закону Ук раїни "Про соціальний захист дітей війни".
Рішенням Конституц ійного Суду України № 6-рп/2007р. від 9 липня 2007 року визнано не конституційними положення п. 12 ст. 71 Закону України "Про Дер жавний бюджет України на 2007 рі к" № 489-Y від 19 грудня 2006 року та ви значено, що положення Закон у України "Про державний бюдж ет України на 2007 рік" не можуть скасовувати чи змінювати об сяги прав і обов'язків, пільг, компенсацій і гарантій грома дян, передбачених іншими зак онами України, не можуть внос итися зміни, зупинятися дії ч инних законів України, а тако ж встановлюватися інше (дода ткове) правове регулювання в ідносин, що є предметом інших законів України.
Суд вважає, що з урах уванням Рішення Конституцій ного Суду України № 6-рп/2007 від 9 липня 2007 року Управління ПФУ повинно було з 09 липня до 31 гр удня 2007 року нараховувати і ви плачувати позивачу кошти, пе редбачені ст.6 Закону України "Про соціальний захист дітей війни".
Протягом 2007-2009 років позивач ка щомісячно отримувала певн і кошти відповідно до ст.6 Зак ону України "Про соціальний з ахист дітей війни", які в значн ій мірі є меншими від розміру визначеного цим Законом (а.с .9-12).
Законом Україн и «Про державний бюджет Укра їни на 2008 рік та про внесення зм ін до деяких законодавчих ак тів України» від 28 грудня 2007 ро ку внесено зміни до ст.6 Закон у України "Про соціальний зах ист дітей війни" де вказано щ о, дітям війни (крім тих, на яки х поширюється дія Закону Укр аїни «Про статус ветеранів в ійни, гарантії їх соціальног о захисту») до пенсії або щомі сячного довічного грошового утримання чи державної соці альної допомоги, що виплачує ться замість пенсії, виплачу ється підвищення у розмірі н адбавки, встановленої для уч асників війни. Ветеранам вій ни, які мають право на отриман ня підвищення до пенсії або щ омісячного довічного грошов ого утримання чи держаної со ціальної допомоги, що виплач ується замість пенсії, відпо відно до цього Закону та Зако ну України «Про статус ветер анів війни, гарантії їх соціа льного захисту» таке підвище ння провадиться за їх виборо м згідно з одним із законів.
Зазначені зміни набрали ч инності з 01 січня 2008 року.
Рішенням Конституційного Суду України від 22 травня 2008 ро ку №10-рп/2008 ці зміни визнані не конституційними.
Таким чином, з 01 січня по 22 тра вня 2008р. застосуванню до спірн их правовідносин підлягали п риписи Закону України «Про д ержавний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до де яких законодавчих актів Укра їни» від 28 грудня 2007 року.
За таких обставин, дії Упра вління ПФУ Чернігівського р айону Запорізької області с тосовно не нарахування позив ачці відповідних виплат у пе ріод з 01 січня до 22 травня 2008 рок у відповідали вимогам діючо го законодавства.
Однак, з урахуванням Рішення Конституційного Суд у України від 22 травня 2008 року № 10-рп/2008 №2 Управління ПФУ Черні гівського району Запорізьк ої області не провело нарах ування та виплати коштів по зивачу передбачених ст.6 Зак ону України "Про соціальний з ахист дітей війни", з 22 травня до 31 грудня 2008 року.
Суд встановив, що цього відповідач не вчинив і продо вжував керуватися приписами Закону України «Про державн ий бюджет України на 2008 рік та п ро внесення змін до деяких за конодавчих актів України» ві д 28 грудня 2007 року, які втратил и чинність.
Отже, Управління ПФУ Ч ернігівського району Запор ізької області у цей строк до пустило бездіяльність та, як наслідок, порушення відпові дного права.
Статтею 71 Закону Украї ни «Про державний бюджет Укр аїни на 2009 рік» КМУ надано пра во у 2009 році встановлювати роз міри соціальних виплат, які в ідповідно до законодавства в изначаються залежно від розм іру мінімальної заробітної п лати, в абсолютних сумах у меж ах асигнувань, передбачених за відповідними бюджетними п рограмами.
Названа норма передбач ає встановлення в абсолютних сумах розмірів лише тих випл ат, вихідним критерієм розра хунку яких є розмір мінімаль ної заробітної плати. Відпов ідно її дія не поширюється на спірні відносини, оскільки р озмір зазначених соціальних виплат згідно із Законом Укр аїни "Про соціальний захист д ітей війни" залежить від розм іру мінімальної пенсії за ві ком.
Отже, нарахування та ви плата у 2009 році дітям війни під вищення до пенсії або щоміся чного грошового довічного ут римання чи державної соціаль ної допомоги, що виплачуєтьс я замість пенсії, повинні зді йснюватися відповідно до нор м Закону України "Про соціаль ний захист дітей війни".
Судом встановлено, що Уп равління ПФУ Чернігівськог о району Запорізької облас ті протягом 2009 року цього не зд ійснювало, а виплати проводи лись на підставі п.8 Постанови Уряду України «Про деякі пит ання соціального захисту окр емих категорій громадян» №530 в ід 28 травня 2008 року.
Відтак, у зв' язку з непр авильним тлумаченням вимог з аконів відповідач допустив п ротиправність дій та, як насл ідок, порушення права позива ча.
При вчиненні цих дій Упр авлінню необхідно керуватис ь положеннями ч.1 ст.28 Закону У країни «Про загальнообов' я зкове державне пенсійне стра хування» з таких підстав.
Цією частиною статті За кону передбачено, що мінімал ьний розмір пенсії за віком в становлюється у розмірі прож иткового мінімуму для осіб, я кі втратили працездатність, визначеного законом.
Частиною 3 ст.28 вищевка заного Закону визначено, що м інімальний розмір пенсії за віком, встановлений абзацом першим частиною першої даної статті, застосовується викл ючно для визначення розмірів пенсії, призначених згідно з цим Законом.
Однак, у даному випадк у мінімальний розмір пенсії за віком використовується не для визначення розміру будь -якої пенсії, а лише як коефіці єнт для вирахування розміру щомісячної доплати, передбач еної ст.6 Закону України "Про с оціальний захист дітей війни ".
Відтак, це ніяким чином н е суперечить приписам ч.3 ст.28 З акону України «Про загальноо бов' язкове державне пенсій не страхування».
На підставі викладен ого, керуючись ст.ст.213-215 ЦПК Укр аїни, суд
В И Р І Ш И В :
Позовну заяву ОСОБА_1 до Управління Пенсійного фонду України в Чернігівсь кому районі Запорізької об ласті про зобов' язання нар ахування та виплати недопла ченої щомісячної державної с оціальної допомоги як дитин і війни за 2007-2009 роки - задовол ьнити частково.
Зобов'язати Управлін ня Пенсійного фонду України в Чернігівському районі За порізької області нарахува ти та виплатити ОСОБА_1, ви плата яких передбачена ст.6 За кону України "Про соціальний захист дітей війни" за періо д з 09.07.2007р. по 31.12.2007 року, з 22 травня 2008року по 31 грудня 2009 року з ві драхуванням фактично отрима них коштів за цей же період.
Відмовити ОСОБА_1 у за доволенні позову в іншій час тині вимог.
Рішення суду може бу ти оскаржене до апеляційног о суду Запорізької області п ротягом 10 днів з дня його прог олошення.
29 серпня 2010 року рішення на брало законної сили.
Суддя Чернігівсько го районного суду
Запорізької област і Н.М. Пода
Суд | Чернігівський районний суд Запорізької області |
Дата ухвалення рішення | 18.08.2010 |
Оприлюднено | 20.08.2010 |
Номер документу | 10803117 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Баштанський районний суд Миколаївської області
Муругов Віталій Васильович
Цивільне
Баштанський районний суд Миколаївської області
Муругов Віталій Васильович
Цивільне
Покровський районний суд Дніпропетровської області
Єланський Олег Геннадійович
Цивільне
Тернівський міський суд Дніпропетровської області
Пономаренко Іван Петрович
Цивільне
Чернігівський районний суд Запорізької області
Пода Наталія Миколаївна
Цивільне
Першотравневий районний суд Донецької області
Скудін Володимир Євгенович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні