ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 грудня 2022 року м. Житомир справа № 240/23004/22
категорія 108120000
Житомирський окружний адміністративний суд у складі судді Шуляк Л.А., розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Головного управління Держпродспоживслужби у Волинській області до Товариства з обмеженою відповідальністю "ДЕНОІЛ" про стягнення коштів,
встановив:
До Житомирського окружного адміністративного суду звернулось Головне управління Держпродспоживслужби у Волинській області із позовом, в якому просить стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "ДЕНОІЛ" у дохід Державного бюджету за порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін суми адміністративно-господарської санкції у вигляді вилучення необґрунтовано одержаної виручки у розмірі 22 997, 91 грн (двадцять дві тисячі дев`ятсот дев`яносто сім гривень, 91 коп.) та штрафу у розмірі 22 997, 91 грн (двадцять дві тисячі дев`ятсот дев`яносто сім гривень, 91 коп.).
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що супровідним листом Головного управління ДПС у Волинській області від 23 червня 2022 року № 3875/5/03-20-07-05-05 до Головного управління надіслано Акт № 2259/03-20-07-05/41066052 від 22 червня 2022 року фактичної перевірки Товариства з обмеженою відповідальністю «ДЕН01Л» (далі - Відповідач), із додатками. Згідно інформації, викладеної у вказаному вище акті фактичної перевірки, за результатами її проведення встановлено порушення відповідачем вимог пункту 41-4 постанови Кабінету Міністрів України від 09 грудня 2020 року №1236. Також у цьому акті зазначено, що необґрунтовано отримана відповідачем виручка, у зв`язку із порушенням законодавства, складає 22 997,91 грн.
Зважаючи на викладене, Головним управлінням Держпродспоживслужби у Волинській області в межах повноважень, передбачених пунктом 6 частини 1 статті 18 Закону № 5007, прийнято рішення № 25-Р від 06 липня 2022 року про застосування адміністративно-господарських санкцій до відповідача у вигляді вилучення у нього у дохід державного бюджету необґрунтовано одержаної виручки у розмірі 22 997,91 грн та штрафу у розмірі 22 997,91 грн (100 відсотків від необґрунтовано одержаної виручки) із зазначенням терміну його виконання - 15-денний строк. Згадане рішення відповідач отримав 18 липня 2022 року. Документи, які б підтверджували оскарження відповідачем рішення № 25-Р від 06 липня 2022 року або ж його виконання відсутні.
Оскільки відповідач у добровільному порядку не сплатив суму адміністративно-господарських санкцій, загальний розмір яких становить 22 997,91 грн, то позивач звернувся з цим адміністративним позовом про їх стягнення з відповідача у судовому порядку.
Ухвалою судді Житомирського окружного адміністративного суду від 06.10.2022 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання та повідомлення (виклику) учасників справи.
Житомирським окружним адміністративним судом відповідно до журналу реєстрації вихідної кореспонденції надіслано вказану ухвалу відповідачу 12.10.2022. Вказана кореспонденція 21.10.2022 отримана представником відповідача, про що свідчить рекомендоване повідомлення про вручення поштового відправлення.
Відповідачем у встановлені строки відзив на адміністративний позов не подано.
Відповідно до наказу Житомирського окружного адміністративного суду №01-76В від 10.10.2022 головуюча суддя з 10.10.2022 по 24.10.2022 включно перебувала у щорічній оплачуваній відпустці.
У відповідності до положень ч.5 ст.262, ч.1 ст.263 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами із прийняттям рішення відповідно до ч.5 ст.250 КАС України.
Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов до наступного висновку.
Судом встановлено, що посадовими особами Головного управління ДПС у Волинській області проведено фактичну перевірку Товариства з обмеженою відповідальністю "ДЕНОІЛ", про що свідчить акт №001574 від 21.06.2022, у якому встановлено недотримання відповідачем вимог пункту 41-4 постанови Кабінету Міністрів України від 09 грудня 2020 року № 1236 "Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2" (далі - Постанова № 1236), а саме реалізація пального за цінами, вищими від граничних цін та граничної торгівельної надбавки. В результаті порушення вимог законодавства, а саме неналежного формування, встановлення та застосування державних регульованих цін Товариством з обмеженою відповідальністю "ДЕНОІЛ" необґрунтовано одержано виручку у сумі 22 997,91 грн.
Вказаний акт разом з іншими матеріалами перевірки скерований Головним управлінням ДПС у Волинській області супровідним листом на адресу Головного управління Держпродспоживслужби у Волинській області для прийняття рішення про застосування до Товариства з обмеженою відповідальністю "ДЕНОІЛ" адміністративно-господарських санкцій за порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін.
06 липня 2022 року Головним управлінням Держпродспоживслужби у Волинській області прийнято рішення №25-Р про застосування адміністративно-господарських санкцій, яким вирішено застосувати до Товариства з обмеженою відповідальністю "ДЕНОІЛ" адміністративно-господарські санкції у вигляді:
1) вилучення необґрунтовано одержаної виручки у сумі 22 997,91 грн у дохід державного бюджету;
2) штрафу у розмірі 22 997,91 грн (100 відсотків необґрунтовано одержаної виручки) у дохід державного бюджету.
Загальна сума застосованих адміністративно-господарських санкцій згідно з рішенням № 25-Р від 06.07.2022 становить 45 995,82 грн.
Відповідно до рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення, виплату поштового переказу №4302309291337 вказане рішення про застосування адміністративно-господарських санкцій отримано відповідачем 18.07.2022.
У визначений рішенням термін відповідач добровільно адміністративно-господарські санкції не сплатив, рішення про їх застосування у встановлений строк не оскаржив, що стало підставою звернення позивача з вказаним позовом.
Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.
Відповідно до статті 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відносини, що виникають у процесі формування, встановлення та застосування цін, а також здійснення державного контролю (нагляду) та спостереження у сфері ціноутворення регулює Закон України від 21 червня 2012 року № 5007-VI "Про ціни і ціноутворення" (далі - Закон № 5007-VI).
Органи державного контролю (нагляду) та спостереження у сфері ціноутворення визначені статтею 16 Закону № 5007.
Так, відповідно до абзацу 2 частини 1 статті 16 Закону № 5007 органом державного контролю (нагляду) та спостереження у сфері ціноутворення (далі - уповноважені органи) є центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з контролю за цінами.
Пунктом 6 частини 1 статті 18 Закону № 5007 передбачено, що уповноважений орган має право приймати рішення про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін.
Постановою Кабінету Міністрів України від 02 вересня 2015 року № 667 затверджено Положення про Державну службу України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (далі - Положення № 667).
Згідно з пунктом 1 Положення №667 Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (Держпродспоживслужба) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України та який реалізує державну політику, зокрема з контролю за цінами.
Відповідно до підпункту 11 пункту 4 Положення № 667 Держпродспоживслужба відповідно до покладених на неї завдань у сфері дотримання вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін здійснює державний нагляд (контроль) за дотриманням вимог формування, встановлення та застосування державних регульованих цін.
Абзацом 1 пункту 7 Положення № 667 установлено, що Держпродспоживслужба здійснює свої повноваження безпосередньо та через свої територіальні органи.
Наказом Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів від 24 лютого 2020 року № 146 затверджено Положення про Головне управління Держпродспоживслужби у Волинській області (далі - Положення №146).
Згідно з абзацом 1 пункту 1 Положення №146 Головне управління Держпродспоживслужби у Волинській області (далі - Головне управління) є територіальним органом Держпродспоживслужби та їй підпорядковане.
Відповідно до пункту 3 Положення №146 завданням Головного управління є реалізація повноважень Держпродспоживслужби на території Волинської області.
Аналіз наведених норм дає підстави дійти висновку про те, що Головне управління Держпродспоживслужби у Волинській області в межах відповідної адміністративно-територіальної одиниці (Волинської області) є органом, уповноваженим приймати рішення про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін.
Суд відзначає, що Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні" у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України "Про правовий режим воєнного стану" постановлено ввести в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб.
Надалі згідно з Указами Президента України № 133/2022 від 14 березня 2022 року та № 259/2022 від 18 квітня 2022 року строк дії воєнного стану в Україні продовжено.
Також, Указом Президента України від 17.05.2022 №341/2022 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" продовжений строк дії воєнного стану в Україні з 05:30 год. 25 травня 2022 року строком на 90 діб.
В подальшому, указом Президента України від 07.11.2022 №757/2022 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" продовжений строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 21 листопада 2022 року строком на 90 діб.
Законом України від 01 квітня 2022 року № 2173-IX "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо адміністрування окремих податків у період воєнного, надзвичайного стану", який набрав чинності 16 квітня 2022 року, внесено зміни до Податкового кодексу України, а саме пункт 69 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" доповнено підпунктом 69.27, згідно з яким: "Тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану в Україні, податкові органи здійснюють державний контроль (нагляд) та спостереження у сфері ціноутворення відповідно до Закону України "Про ціни і ціноутворення" з урахуванням особливостей, встановлених цим пунктом.
Податкові органи здійснюють контроль за дотриманням платниками податків вимог законодавства щодо встановлених державою фіксованих цін, граничних цін та граничних рівнів торговельної надбавки (націнки) шляхом проведення фактичних перевірок.
Фактична перевірка проводиться за наявності хоча б однієї з таких підстав:
- отримання у встановленому законодавством порядку від державних органів або органів місцевого самоврядування інформації, що свідчить про можливі порушення платником податків законодавства про ціни і ціноутворення;
- отримання письмового звернення покупця (споживача), оформленого відповідно до закону, про порушення платником податків установленого порядку формування, встановлення та застосування державних регульованих цін.
Під час проведення фактичної перевірки податкові органи мають право отримувати від суб`єктів господарювання документи та/або інформацію, які підтверджують вартість придбання товару, що є предметом перевірки.
У разі виявлення порушень законодавства про ціни і ціноутворення за результатами проведення фактичної перевірки такі порушення зазначаються в окремому акті про результати фактичної перевірки, який надсилається до органу, уповноваженого приймати рішення про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін.
У разі якщо платник податків не погоджується з виявленими під час фактичної перевірки порушеннями законодавства про ціни і ціноутворення, він надсилає свої зауваження до органу, уповноваженого приймати рішення про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін".
Аналіз наведеної норми права дає підстави дійти висновку, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану в Україні державний контроль (нагляд) та спостереження у сфері ціноутворення відповідно до Закону № 5007 здійснюють податкові органи. При цьому контроль за дотриманням платниками податків вимог законодавства щодо встановлених державою фіксованих цін, граничних цін та граничних рівнів торговельної надбавки (націнки) податкові органи здійснюють шляхом проведення фактичних перевірок за результатами яких (у разі виявлення порушень законодавства про ціни і ціноутворення) складається окремий акт, в якому зазначається про наявність таких порушень, та який надсилається до органу, уповноваженого приймати рішення про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін.
Суд встановив, що за результатами проведеної фактичної перевірки відповідача складено акт №001574 від 21.06.2022, у якому встановлено недотримання відповідачем вимог пункту 41-4 Постанови № 1236, а саме реалізація пального за цінами, вищими від граничних цін та граничної торгівельної надбавки.
Вказаний акт разом з іншими матеріалами фактичної перевірки скерований Головним управлінням ДПС у Волинській області на адресу Головного управління Держпродспоживслужби у Волинській області для прийняття рішення про застосування до Товариства з обмеженою відповідальністю "ДЕНОІЛ" адміністративно-господарських санкцій за порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін.
Відповідно до абзацу першого частини першої статті 12 Закону № 5007 державні регульовані ціни запроваджуються на товари, які справляють визначальний вплив на загальний рівень і динаміку цін, мають істотну соціальну значущість, а також на товари, що виробляються суб`єктами, які займають монопольне (домінуюче) становище на ринку.
За змістом частини першої статті 13 Закону № 5007 державне регулювання цін здійснюється Кабінетом Міністрів України, органами виконавчої влади, державними колегіальними органами та органами місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень, зокрема шляхом установлення обов`язкових для застосування суб`єктами господарювання граничних рівнів торговельної надбавки (націнки) та постачальницько-збутової надбавки (постачальницької винагороди).
Пунктом 41-4 Постанови № 1236 (в редакції, чинній на момент проведення фактичної перевірки позивача) установлено на період дії карантину граничний рівень торговельної надбавки в розмірі: не більше 5 гривень з урахуванням податку на додану вартість, що нараховується до середньої вартості 1 літра дизельного палива; не більше 4,55 гривні з урахуванням податку на додану вартість, що нараховується до середньої вартості 1 літра бензинів автомобільних.
Згідно з пунктом 1 частини 1 статті 20 Закону № 5007 до суб`єктів господарювання застосовуються адміністративно-господарські санкції за порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін - вилучення необґрунтовано одержаної виручки, що становить позитивну різницю між фактичною виручкою від продажу (реалізації) товару та виручкою за цінами, сформованими відповідно до запровадженого способу регулювання (крім тих, що на постійній основі надають житлово-комунальні послуги або мають адресного споживача), та штраф у розмірі 100 відсотків необґрунтовано одержаної виручки.
Абзацом першим частини другої статті 20 Закону № 5007 встановлено, що суми адміністративно-господарських санкцій зараховуються до державного бюджету.
Відповідно до частини третьої статті 20 Закону № 5007 порядок стягнення сум адміністративно-господарських санкцій, передбачених цією статтею, визначається Господарським кодексом України.
Частиною першою статті 250 Господарського кодексу України передбачено, що адміністративно-господарські санкції можуть бути застосовані до суб`єкта господарювання протягом шести місяців з дня виявлення порушення, але не пізніш як через один рік з дня порушення цим суб`єктом встановлених законодавчими актами правил здійснення господарської діяльності, крім випадків, передбачених законом.
Суд встановив, що 06 липня 2022 року Головним управлінням Держпродспоживслужби у Волинській області прийнято рішення № 25-Р про застосування адміністративно-господарських санкцій, яким вирішено застосувати до Товариства з обмеженою відповідальністю "ДЕНОІЛ" адміністративно-господарські санкції у вигляді:
1) вилучення необґрунтовано одержаної виручки у сумі 22 997,91 грн у дохід державного бюджету;
2) штрафу у розмірі 22 997,91 грн (100 відсотків необґрунтовано одержаної виручки) у дохід державного бюджету.
Вказане рішення відповідач отримав 18 липня 2022 року, однак у встановлений рішенням 15-денний термін застосовані до нього адміністративно-господарські санкції не сплатив.
Також у матеріалах справи відсутні докази подання відповідачем зауважень щодо виявлених під час фактичної перевірки порушень законодавства про ціни і ціноутворення до Головного управління Держпродспоживслужби у Волинській області відповідно до положень абзацу восьмого підпункту 69.27 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" Податкового кодексу України, а також докази оскарження рішення №25-Р від 06 липня 2022 року про застосування адміністративно-господарських санкцій до суду.
Відповідно до пункту 8 частини 1 статті 18 Закону № 5007 уповноважений орган має право звертатися до суду з позовами про стягнення до бюджету коштів у разі прийняття рішення про порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін.
Беручи до уваги встановлені обставини справи та наведені вище норми права, суд доходить висновку, що позивачем дотримано процедуру та строки застосування до відповідача адміністративно-господарських санкцій за порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін.
Таким чином, позовні вимоги Головного управління Держпродспоживслужби у Волинській області про стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю "ДЕНОІЛ" у дохід державного бюджету України за порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін суми адміністративно-господарської санкції у вигляді вилучення необґрунтовано одержаної виручки у розмірі 22 997,91 грн та штрафу у розмірі 22 997,91 грн підлягають задоволенню повністю.
Відповідно до частини першої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Позивачем у межах розгляду даної адміністративної справи надано докази щодо обґрунтованості позову, проте відповідач не скористався наданими йому правом та не надав суду будь-яких заперечень чи доказів на противагу заявлених позивачем вимог, а отже не спростував обставин наявності у нього заборгованості, не сплаченої у встановлені законом строки.
Системно проаналізувавши приписи законодавства України, що були чинними на момент виникнення спірних правовідносин між сторонами, зважаючи на взаємний та достатній зв`язок доказів у їх сукупності, суд дійшов висновку, що адміністративний позов є обґрунтованим та підлягає задоволенню.
Відповідно до частини другої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись статтями 139, 205, 229, 241-247, 250, 255, 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
вирішив:
Адміністративний позов Головного управління Держпродспоживслужби у Волинській області (вул. Поліська Січ, 10, м. Луцьк, Волинська область, 43020. РНОКПП/ЄДРПОУ: 40317441) до Товариства з обмеженою відповідальністю "ДЕНОІЛ" (вул. Європейська, 66, кв.7, м. Бердичів, Житомирська область, 13300. РНОКПП/ЄДРПОУ: 41066052) про стягнення коштів - задовольнити.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "ДЕНОІЛ" у дохід Державного бюджету (ГУК у Волин.обл/смт.Локачі/21081100, код ЄДРПОУ: 38009371, UA 298999980314080542000003554, код бюджетної класифікації 21081100 - адміністративні штрафи та інші санкції) за порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін суми адміністративно-господарської санкції у вигляді вилучення необґрунтовано одержаної виручки у розмірі 22 997, 91 грн (двадцять дві тисячі дев`ятсот дев`яносто сім) грн 91 коп та штрафу у розмірі 22 997, 91 грн (двадцять дві тисячі дев`ятсот дев`яносто сім) грн 91 коп.
Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Сьомого апеляційного адміністративного суду за правилами, встановленими статтями 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України.
Рішення суду складено у повному обсязі: 23 грудня 2022 року.
Суддя Л.А.Шуляк
Суд | Житомирський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.12.2022 |
Оприлюднено | 26.12.2022 |
Номер документу | 108059939 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо процедур здійснення контролю Рахунковою палатою, Державною аудиторською службою України, державного фінансового контролю |
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Шуляк Любов Анатоліївна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Шуляк Любов Анатоліївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні