Рішення
від 15.12.2022 по справі 380/12151/22
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 грудня 2022 року

справа №380/12151/22

Львівський окружний адміністративний суд:

в складі головуючої судді - Потабенко В.А.,

за участю секретаря судового засідання Ненчук О.І.,

за участі:

представника позивача Луки Т.М., згідно договору,

представника відповідача не прибув,

представник третьої особи прибув,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Львові за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Східницький полігон» до Державної служби геології та надр України, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача товариства з обмеженою відповідальністю «Апрель», про визнання протиправними дій, визнання протиправним і скасування наказу, зобов`язання утриматись від вчинення дій,-

ВСТАНОВИВ:

на розгляд Львівського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява товариства з обмеженою відповідальністю «Східницький полігон» (далі ТзОВ «Східницький полігон» до Державної служби геології та надр України (далі - відповідач) з такими вимогами (з урахуванням заяви про уточнення предмету позовних вимог від 24.10.2022 (вх. №66890):

- визнати дії Державної служби геології та надр України щодо оголошення про проведення аукціону з продажу спеціального дозволу на користування надрами Іваниківського родовища шляхом проведення електронних торгів протиправними;

- визнати протиправним та скасувати наказ Державної служби геології та надр України №301 від 31.08.2022 «Про затвердження переліку ділянок надр, спеціальні дозволи на користування якими планується виставити на аукціон в частині включення до Переліку ділянок надр, спеціальні дозволи на користування якими планується виставити на аукціон з продажу спеціальних дозволів на користування надрами шляхом електронних торгів та дo Програми робіт з видобування нафти і газу (промислова розробка родовищ) газу природного, конденсату до наказу Державної служби геології та надр України від 31.08.2022 №301 Іваниківського родовища;

- зобов`язати Державну службу геології та надр України утриматися від вчинення дій з видачі спеціального дозволу на користування надрами Іваниківського родовища.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що товариство виконало особливі умови спеціального дозволу №6274, вивчило за власний кошт Белеївську площу, в тому числі Іваниківське родовище, шляхом виконання робіт, передбачених Програмою робіт - додатком до Угоди про умови користування надрами, яка є невід`ємним додатком до спеціального дозволу на користування надрами. Товариство за наявності достатньої інформації щодо вивченості здійснило перерахунок запасів Південно-Залокотської та Північно-Залокотської ділянок, а також Іваниківського родовища. Як наслідок, ТзОВ «Східницький полігон» отримало першочергове право відповідно до чинного законодавства отримати без аукціону спеціальний дозвіл на користування надрами з метою видобування нафти та газу Іваниківського родовища, а також спеціальний дозвіл на користування надрами з метою видобування нафти та газу Південно-Залокотської, Північно-Залокостської ділянок протягом наступних трьох років. Дотримуючись норм чинного законодавства, ТзОВ «Східницький олігон» - єдине підприємство, яке має право на користування надрами Іваниківського родовища. Разом з тим, з офіційного веб-ресурсу Державної служби геології та надр України стало відомо, що заявкою №94-Пр/1-22 від 24.06.2022 ТзОВ «Апрель» ініційовано аукціон на видобування газу природного, конденсату Іваниківського родовища. Для уточнення інформації на предмет перетину чи накладання ділянок ТзОВ «Східницький полігон» та заявки на аукціон, товариством було підготовлено та направлено запити про доступ до публічної інформації до державно-наукового виробничого підприємства «Геоінформ України» та Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів. У відповідь на запит ДНВП «Геоінформ» повідомило листом №07/307-1517 від 16.08.2022, що висновку по заявці №94-ПР/1-22 ТзОВ «Апрель» по Іваниківському родовищу на аукціон не надавали. У відповідь на запит товариства Міндовкілля надало копію пакету документів щодо виставлення Іваниківського родовища на аукціон. З копії документів, які були на розгляді в Міндовкілля, стало відомо про координати Іваниківського родовища, яке пропонується до включення до переліку ділянок на аукціон. Опрацювання координат заявки ТзОВ «Апрель» та підрахункового плану Іваниківського родовища, щодо якого було зареєстровано форму 3-гр та проведено експертизу запасів, надало однозначний висновок: ділянки перетинаються шляхом накладення. Позивач зазначає, що повноцінне та детальне вивчення Іваниківського родовища було проведено саме ТзОВ «Східницький полігон», а тому достовірні дані по Іваниківському родовищу існують виключно в товариства за результатами геологічного вивчення за власний кошт. Крім того, спеціальний дозвіл на користування надрами №6274 станом на момент розгляду заявки на продаж спеціального дозволу на видобування газу на Іваниківському родовищі шляхом електронних торгів є чинний, не зупинений, не анульований. Державна служба геології та надр України не мала опрацьовувати заявку на проведення аукціону на Іваниківське родовище та відправляти її на погодження до Міндовкілля через наявність в його межах спеціального дозволу на користування надрами, зареєстрованої форми 3-гр, а також протоколу із захисту запасів на Іваниківське родовище. За таких обставин позивач просить позов задовольнити.

Ухвалою судді від 12.09.2022 відкрито провадження у справі та призначено справу до розгляду в порядку загального позовного провадження. Залучено до участі у справі в якості третьої особи, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача товариство з обмеженою відповідальністю «Апрель».

Ухвалою суду від 27.10.2022 виправлено допущену описку в резолютивній ухвалі від 12.09.2022 у справі №380/12151/21.

Ухвалою суду, яка занесена до протоколу судового засідання 24.10.2022, прийнято заяву позивача про уточнення предмету позовних вимог на підставі ч. 1 ст. 47 КАС України, якою передбачено, що крім прав та обов`язків, визначених у статті 44 цього Кодексу, позивач має право на будь-якій стадії судового процесу відмовитися від позову. Позивач має право змінити предмет або підстави позову, збільшити або зменшити розмір позовних вимог шляхом подання письмової заяви до закінчення підготовчого засідання або не пізніше ніж за п`ять днів до першого судового засідання, якщо справа розглядається в порядку спрощеного позовного провадження.

Відповідач позову не визнав. 02.11.2022 від відповідача надійшов відзив на позовну заяву (вх. №69299). Відповідач зазначає, що відповідно до ст. 16 Кодексу України про надра встановлено, що спеціальні дозволи на користування надрами надаються переможцям аукціонів, крім випадків, визначених Кабінетом Міністрів України, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр або Радою Міністрів Автономної республіки Крим щодо розробки родовищ корисних копалин місцевого значення на території Автономної Республіки Крим. 31.08.202 Державна служба геології та надр України на офіційному веб-сайті Держгеонадр та у системі електронних торгів з продажу дозволів розмістила оголошення про проведення аукціону з продажу спеціального дозволу на користування надрами з метою видобування газу природного, конденсату Іваниківського родовища, яке розташоване у Дрогобицькому районі Львівської області. Відповідно до ст. 18 Кодексу України про надра земельні ділянки для користування надрами, крім випадків, передбачених статтею 23 цього Кодексу, надаються користувачам надр після одержання ними спеціальних дозволів на користування надрами чи гірничих відводів. Підготовлення електронного аукціону №SUE001-UA-20220831-48861 проведено у відповідності з вимогами Порядку проведення аукціонів з продажу спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.09.2020 №993. Звертає увагу суду на мету користування надрами: створення наукового полігону з метою визначення перспектив нафтогазоносності Белеївської площі. Так, відповідно до Програми робіт (додаток 2) до Угоди про умови користування надрами п. 9 зазначено наступний вид робіт та витрат: «При отриманні позитивних результатів геологічного вивчення складання звіту з геолого - економічної оцінки корисних копалин з метою підготовки документів на отримання спеціального дозволу на користування надрами з метою геологічного вивчення нафтогазоносних надр, у тому числі дослідно-промислової розробки родовищ з подальшим видобуванням нафти, газу (промислова розробка родовищ)». Проте, відповідно до оголошення про проведення аукціону з продажу спеціального дозволу на користування надрами метою дозволу є: видобування газу природного, конденсату Іваниківського родовища. Отже, вид та мета спеціального дозволу на яке претендує ТзОВ «Східницький полігон» є абсолютно різними з дозволом який пропонується на аукціоні (реєстраційний номер SUE001-UA-20220831-48861). Відтак, відповідач просив відмовити у задоволенні позову повністю.

Станом на час розгляду справи до суду від третьої особи пояснення не надходили.

Ухвалою суду від 07.12.2022 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.

В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав повністю, просив позов задовольнити.

Представник відповідача та третьої особи в судове засідання не прибули. Належним чином повідомлений про дату, час та місце судового засідання.

Згідно ч. 1 ст. 205 КАС України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, за умови що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.

Частиною 9 ст. 205 КАС України передбачено, що якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

Таким чином, суд здійснив всі передбачені КАС України заходи щодо належного повідомлення відповідача та третьої особи про розгляд даної справи, відповідач належним чином повідомлений про дату, час і місце розгляду справи, а його неприбуття не перешкоджає судовому розгляду.

Заслухавши вступне слово позивача, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення сторін, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

01.08.2018 Державною службою геології та надр України видано ТзОВ «Східницький полігон» спеціальний дозвіл на користування надрами №6274.

Видом користування надрами визначено: створення геологічних територій та об`єктів, що мають важливе наукове, культурне, санітарно-оздоровче значення (наукові полігони, геологічні заповідники, заказники, пам`ятки природи, лікувальні, оздоровчі заклади тощо) в частині їх геологічного вивчення і збереження. Мета користування надрами: створення наукового полігону з метою визначення перспектив нафтогазоносності Белеївської площі. Назва родовища: Белеївська площа. Місцезнаходження: Львівська область, Дрогобицький, Самбірський, Стрийський та Сколівський райони. Строк дії спеціального дозволу на користування надрами без обмеження строку дії.

Невід`ємною частиною спеціального дозволу є Угода №6274 про умови користування надрами з метою створення геологічних територій та об`єктів, що мають важливе наукове значення (наукові полігони) від 01.08.2018.

Відповідно до п. 1.1. Угоди №6274 від 01.08.2018 Державна служба геології та надр України надає надрокористувачу право користування ділянкою надр з метою створення геологічних територій та об`єктів, що мають важливе наукове значення (наукові полігони), а надрокористувач зобов`язується виконувати та дотримуватись умов користування ділянкою надр, передбачених дозволом, цією угодою та нормами діючого законодавства.

Додатком №1 до вказаної угоди є Характеристика ділянки надр, а додатком №2 Програма робіт.

Згідно з п. 3 Характеристики ділянки надр Белеївська площа визначена як науковий полігон для проведення необхідного комплексу наукових досліджень з метою геологічного вивчення та дослідження зміни геологічного середовища в часі та впливу існування відкритих гірських виробок на збереження покладів вуглеводнів, вивчення можливості та доцільності розробки залишкових локальних покладів, приурочених до раніше опошукованих структур-пасток (додаток №1 до угоди).

Програмою робіт з створення геологічних територій та об`єктів, що мають важливе наукове значення (наукові полігони) газу природного, нафти, конденсату Белеївської площі визначено види робіт та витрат, обсяги робіт, джерело фінансування та крайній строк проведення робіт (додаток № 2 до угоди) до IV кварталу 2028 року.

21.08.2019 Державною службою геології та надр України на підставі поданих ТзОВ «Східницький полігон» документів на державну реєстрацію робіт і досліджень, пов`язаних із геологічним вивченням надр було зареєстровано за №351 Перелік об`єктів робіт та досліджень з геологічного вивчення надр на 2019-2028 роки шляхом проставлення відтиску штампу за формою 3-гр. Згідно Переліку цільове завдання (очікувані результати робіт): створення наукового полігону з метою визначення перспектив нафтогазоносності Белеївської площі. Переінтерпретація сеймічних даних, складання звіту. Напрям (галузь), корисна копалина, вид робіт: нафта, газ, газ природний, нафта конденсат; створення геологічних територій та об`єктів (наукові полігони).

10.12.2020 Державною службою геології та надр України на підставі поданих ТзОВ «Східницький полігон» документів на державну реєстрацію робіт і досліджень, пов`язаних із геологічним вивченням надр було зареєстровано за №256 Перелік об`єктів робіт та досліджень з геологічного вивчення надр на 2020-2028 роки шляхом проставлення відтиску штампу за формою 3-гр. Згідно Переліку цільове завдання (очікувані результати робіт): геологічне вивчення ділянки шляхом переінтерпретації сеймічних даних, збір та аналіз петрофізичних, геохімічних та інших даних, створення реєстру свердловин. Розробка моделі геологічного середовища та прогнозування зміни петрофізичних властивостей порід-колекторів та порід-покришок в межах міжсвердлинного простору. Проведення наукових досліджень та при наявності позитивних результатів робіт складення звіту з геолого - економічної оцінки.

24.06.2022 №94-ПР/1-22 директор ТзОВ «Апрель» звернувся з листом до Державної служби геології та надр України «Щодо номінування ділянки надр для виставлення на аукціон», у якому просив виставити на аукціон шляхом проведення електронних торгів спеціальний дозвіл на користування надрами з метою видобування газу природного, конденсату Іваниківського родовища, яке розташоване у Дрогобицькому районі Львівської області. Терміном дії спеціального дозволу на 20 років.

31.08.2022 Державною службою геології та надр України на офіційному веб-сайті Держгеонадр та у системі електронних торгів з продажу дозволів розміщено оголошення про проведення аукціону з продажу спеціального дозволу на користування надрами з метою видобування газу природного, конденсату Іваниківського родовища, яке розташоване у Дрогобицькому районі (реєстраційний номер SUЕ-UA-20229831-28861).

Одночасно Державною службою геології та надр України прийнято наказ «Про затвердження переліку ділянок надр, спеціальні дозволи на користування якими планується виставити на аукціон» від 31.08.2022 №301.

Згідно п. 1 даного наказу затверджено Перелік ділянок надр, спеціальні дозволи на користування якими планується виставити на аукціон з продажу спеціальних дозволів на користування надрами шляхом електронних торгів, який є додатком №1 до цього наказу. У Переліку зазначено об`єкт користування: Іваниківське родовище; вид корисної копалини: газ природний конденсат; вид користування надрами: видобування; місце розташування: Дрогобицький район, Львівська область.

Згідно п. 2 наказу затверджено Програму робіт по ділянках надр, спеціальні дозволи на користування якими планується виставити на аукціон з продажу спеціальних дозволів на користування надрами шляхом електронних торгів, згідно з додатками №2-10 до цього наказу.

Згідно п. 9 Переліку ділянок надр, спеціальні дозволи на користування якими планується виставити на аукціон з продажу спеціальних дозволів на користування надрами шляхом електронних торгів (додаток №1 до наказу Державної служби геології та надр України від 31.08.2022 №301) - Іваниківське родовище.

Вважаючи наказ, прийнятий відповідачем протиправним та вчинення дій щодо оголошення аукціону з продажу спеціальних дозволів на користування надрами шляхом електронних торгів протиправними, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Частиною 2 ст. 19 Конституції України (тут і далі нормативно-правові акти наведені у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин, якщо не зазначено інше) передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Так, ч. 2 ст. 2 КАС України визначено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Спірні правовідносини, що виникли між сторонами регулюються Конституцією України, Кодексом України про надра, завданням якого є регулювання гірничих відносин з метою забезпечення раціонального, комплексного використання надр для задоволення потреб у мінеральній сировині та інших потреб суспільного виробництва, охорони надр, гарантування при користуванні надрами безпеки людей, майна та навколишнього природного середовища, а також охорона прав і законних інтересів підприємств, установ, організацій та громадян.

Відповідно до ч. 1 ст. 13 Кодексу України про надра користувачами надр можуть бути підприємства, установи, організації, громадяни України, а також іноземні юридичні особи та громадяни.

Згідно зі ст. 14 Кодексу України про надра надра надаються у користування для: геологічного вивчення, в тому числі дослідно-промислової розробки родовищ корисних копалин загальнодержавного значення; видобування корисних копалин; будівництва та експлуатації підземних споруд, не пов`язаних з видобуванням корисних копалин, у тому числі споруд для підземного зберігання нафти, газу та інших речовин і матеріалів, захоронення шкідливих речовин і відходів виробництва, скидання стічних вод; створення геологічних територій та об`єктів, що мають важливе наукове, культурне, санітарно-оздоровче значення (наукові полігони, геологічні заповідники, заказники, пам`ятки природи, лікувальні, оздоровчі заклади та ін.); виконання робіт (здійснення діяльності), передбачених угодою про розподіл продукції; геологічного вивчення бурштиноносних надр, у тому числі дослідно-промислової розробки родовищ з подальшим видобуванням бурштину (промисловою розробкою родовищ).

За змістом ч. 1 ст. 19 Кодексу України про надра надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр. Право на користування надрами засвідчується актом про надання гірничого відводу.

Як зазначено у ст. 16 Кодексу України про надра, спеціальні дозволи на користування надрами надаються переможцям аукціонів, крім випадків, визначених Кабінетом Міністрів України, спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади з геологічного вивчення та забезпечення раціонального використання надр або Радою міністрів Автономної Республіки Крим щодо розробки родовищ корисних копалин місцевого значення на території Автономної Республіки Крим. Порядок проведення аукціонів з продажу спеціальних дозволів на користування надрами та порядок їх надання встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до ст. 56 Кодексу України про надра основними вимогами в галузі охорони надр є: забезпечення повного і комплексного геологічного вивчення надр; додержання встановленого законодавством порядку надання надр у користування і недопущення самовільного користування надрами; раціональне вилучення і використання запасів корисних копалин і наявних у них компонентів; недопущення шкідливого впливу робіт, пов`язаних з користуванням надрами, на збереження запасів корисних копалин, гірничих виробок і свердловин, що експлуатуються чи законсервовані, а також підземних споруд; охорона родовищ корисних копалин від затоплення, обводнення, пожеж та інших факторів, що впливають на якість корисних копалин і промислову цінність родовищ або ускладнюють їх розробку; запобігання необґрунтованій та самовільній забудові площ залягання корисних копалин і додержання встановленого законодавством порядку використання цих площ для інших цілей; запобігання забрудненню надр при підземному зберіганні нафти, газу та інших речовин і матеріалів, захороненні шкідливих речовин і відходів виробництва, скиданні стічних вод; додержання інших вимог, передбачених законодавством про охорону навколишнього природного середовища.

Згідно з ч.ч. 5, 6 ст 16 Кодексу України про надра спеціальні дозволи на користування надрами надаються переможцям аукціонів, крім випадків, визначених Кабінетом Міністрів України, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, або Радою міністрів Автономної Республіки Крим щодо розробки родовищ корисних копалин місцевого значення на території Автономної Республіки Крим. Порядок проведення аукціонів з продажу спеціальних дозволів на користування надрами та порядок їх надання встановлюються Кабінетом Міністрів України. Надання спеціальних дозволів на користування надрами, крім випадків користування надрами на умовах угод про розподіл продукції, укладених відповідно до Закону України "Про угоди про розподіл продукції", здійснюється після попереднього погодження з відповідною радою питання про надання земельної ділянки для зазначених потреб, крім випадків, коли у наданні земельної ділянки немає потреби.

Постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 №1174 затверджено Положення про Державну службу геології та надр України (далі - Положення №1174).

Згідно з п 1 Положення №1174 Державна служба геології та надр України (Держгеонадра) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра енергетики та захисту довкілля і який реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.

Відповідно до п. 3 Положення №1174 основними завданнями Держгеонадра є, у тому числі, реалізація державної політики у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.

Згідно із підп. 9 п. 4 Положення № 1174 Держгеонадра відповідно до покладених на неї завдань видає в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами).

Питання надання спеціальних дозволів на користування надрами у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, а також процедуру продовження строку дії, переоформлення, видачі дубліката, зупинення дії чи анулювання дозволу та внесення до нього змін регулює Порядок надання спеціальних дозволів на користування надрами, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 №615 (далі по тексту - Порядок №615, тут і далі в редакції чинній станом на момент виникнення спірних правовідносин).

Дія цього Порядку поширюється на всі види користування надрами.

Користувачами надр можуть бути особи, визначені ст. 13 Кодексу України про надра (далі - надрокористувачі).

Згідно п. 3 Порядку №615 на кожний вид користування надрами в межах конкретної ділянки надається окремий дозвіл. Одному заявникові може надаватися дозвіл на видобування одного виду корисних копалин з кількох близько розташованих родовищ, якщо доцільність їх спільної розробки підтверджується відповідним рішенням Державної комісії України по запасах корисних копалин (далі - ДКЗ). У межах однієї ділянки надр можуть проводитися роботи з геологічного вивчення та видобування різних за видом корисних копалин за кількома дозволами. При цьому в угоді на користування надрами визначаються просторові межі та координати кожного виду корисної копалини. Використання земельних ділянок для потреб, пов`язаних з користуванням надрами, здійснюється надрокористувачами у порядку, встановленому законодавством.

Пункт 8 Порядку № 615 передбачає отримання дозволу на користування надрами без проведення аукціону, тобто за особливою (спрощеною процедурою), проте виключно у випадку, якщо надрокористувачем виконано ряд спеціальних вимог:

- заявник має спеціальний дозвіл на користування надрами;

- заявник за власні кошти здійснив геологічне вивчення ділянки надр та підрахунок запасів корисних копалин, який затверджено ДКЗ;

- подав документи на отримання спеціального дозволу не пізніше ніж протягом трьох років після затвердження запасів;

- заявник виконує програми робіт на ділянках надр, на користування якими їй вже надано дозвіл;

- відносно заявника відсутні порушення правил користування надрами на таких ділянках, що зафіксовані в актах перевірок, приписах або розпорядженнях відповідних органів у сфері надрокористування.

Відповідно до п. 10 Порядку №615 невід`ємною частиною дозволу є угода про умови користування ділянкою, що укладається між органом з питань надання дозволу і надрокористувачем і містить програму робіт, яка оформляється як додаток, та особливі умови надрокористування, що передбачають: вимоги до ефективності робіт; сучасні технології видобування та переробки корисних копалин; порядок видобування корисних копалин, зокрема з метою запобігання негативним екологічним наслідкам і забезпечення безпеки забудованих територій; види, обсяги і строки виконання робіт на ділянці надр; підстави для припинення діяльності, пов`язаної з використанням ділянки надр.

Дозвіл з угодою про умови користування надрами та додатками до неї підлягає опублікуванню на офіційному веб-сайті органу з питань надання дозволу не пізніше ніж протягом п`яти робочих днів після їх підписання.

Примірні угоди про умови користування надрами затверджуються органом з питань надання дозволу з урахуванням економічно обґрунтованих граничних строків робіт за окремими групами корисних копалин згідно з додатком 5 і основних видів робіт згідно з додатком 6 та підлягають публікації на його офіційному веб-сайті.

Відповідно до п. 19 Порядку №615 підставами для прийняття рішення про відмову в наданні дозволу є:

подання заявником документів не в повному обсязі;

виявлення у поданих документах недостовірних даних;

невідповідність документів, поданих заявником, вимогам пункту 8 цього Порядку;

наявність інформації від правоохоронних органів та суб`єктів фінансового моніторингу, що заявник здійснює фінансування тероризму в Україні;

відмова органів, зазначених в абзацах другому та третьому пункту 9 цього Порядку, у погодженні надання надр у користування;

наявність зауважень Міндовкілля щодо надання дозволу відповідно до природоохоронного законодавства, передбачених пунктом 24 цього Порядку;

відсутність в публічному доступі Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань відомостей про кінцевого бенефіціарного власника або інформації про його відсутність та/або наявність розбіжностей між відомостями про кінцевого бенефіціарного власника, які містяться в публічному доступі Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, з інформацією (даними), що дає змогу встановити кінцевого бенефіціарного власника, поданою заявником, а у випадку зареєстрованого іноземного представництва - інформації про кінцевого бенефіціарного власника відповідно до Закону України Про забезпечення прозорості у видобувних галузях.

Відповідно до п. 24 Порядку №615 про надання, продовження строку дії, зупинення дії, поновлення дії, переоформлення, анулювання дозволу та внесення змін до нього Держгеонадра видає наказ, а Рада міністрів Автономної Республіки Крим - розпорядження.

Порядок проведення аукціонів з продажу спеціальних дозволів на користування надрами та порядок їх надання встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Порядок проведення аукціонів з продажу спеціальних дозволів на користування, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 23.09.2020 № 993, визначає процедуру продажу на аукціоні шляхом проведення електронних торгів спеціального дозволу на користування надрами у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони (далі - дозвіл).

Відповідно до п. 6 Порядку №993 Держгеонадра готує з урахуванням заяв та додаткових матеріалів (пояснювальна записка, оглядова карта та ситуаційний план, каталог географічних координат кутових точок, програма робіт), поданих фізичними особами - підприємцями та юридичними особами, пропозиції щодо визначення переліку ділянок надр, дозволи на користування якими виставляються на аукціон, та надсилає їх рекомендованим листом з повідомленням на погодження відповідним районним, міським, селищним, сільським радам і радам об`єднаних територіальних громад - щодо користування ділянками надр, що містять корисні копалини місцевого значення.

Якщо протягом 45 календарних днів органи, зазначені в абзаці першому цього пункту, не надали рішення про погодження або вмотивовану відмову в такому погодженні, пропозиції щодо визначення переліку ділянок надр, дозволи на користування якими виставляються на аукціон, вважаються погодженими.

Пропозиції щодо визначення переліку ділянок надр, дозволи на користування якими виставляються на аукціон (разом з пояснювальними записками, оглядовими картами та ситуаційними планами, каталогами географічних координат кутових точок, програмами робіт), подаються Держгеонадрами Міндовкіллю.

Міндовкілля у строк, що не перевищує 15 робочих днів з дня надходження від Держгеонадр пропозицій щодо визначення переліку ділянок надр, дозволи на користування якими виставляються на аукціон, надсилає Держгеонадрам пропозиції щодо визначення переліку ділянок надр, дозволи на користування якими виставляються на аукціон, із зазначенням умов, за яких можливе надрокористування на запропонованих ділянках надр, у частині дотримання вимог природоохоронного законодавства або обґрунтовані пропозиції із зазначенням шляхів їх усунення щодо неможливості надрокористування на запропонованих ділянках надр з дотриманням вимог природоохоронного законодавства. Зазначені пропозиції опубліковуються Міндовкіллям на офіційному веб-сайті протягом трьох робочих днів після прийняття відповідного рішення.

Під час повторного розгляду документів, що надійшли від Держгеонадр, не допускається надання пропозицій щодо неможливості надрокористування на запропонованих ділянках надр з дотриманням вимог природоохоронного законодавства з причин, що раніше не були зазначені у письмовому повідомленні Держгеонадрам (за винятком неусунення Держгеонадрами причин, що стали підставою для попередніх пропозицій).

У разі надання Міндовкіллям обґрунтованих пропозицій щодо встановлення законодавством обмежень стосовно провадження діяльності з користування надрами на території, на якій заплановано її провадження, такі пропозиції враховуються Держгеонадрами під час прийняття рішень щодо визначення переліку ділянок надр, дозволи на користування якими виставляються на аукціон.

У разі ненадання Міндовкіллям пропозицій щодо визначення переліку ділянок надр протягом 15 робочих днів з дня надходження від Держгеонадр документів у повному обсязі вважається, що пропозиції щодо визначення переліку ділянок надр, дозволи на користування якими виставляються на аукціон, відсутні.

Держгеонадра після надходження погоджень від органів, зазначених в абзаці першому цього пункту, та пропозицій Міндовкілля із зазначенням умов, за яких можливе надрокористування на запропонованих ділянках надр, у частині дотримання вимог природоохоронного законодавства складає та затверджує наказом перелік таких ділянок разом з відповідними програмами робіт та приймає рішення про проведення аукціону.

Держгеонадра включає до наказу про затвердження переліку ділянок надр таку ділянку разом з відповідною програмою робіт та протягом 30 календарних днів приймає рішення про проведення аукціону.

Відповідно до п. 10 Порядку №993 оголошення про проведення аукціону розміщується Держгеонадрами у системі електронних торгів з продажу дозволів та на офіційному веб-сайті Держгеонадр протягом 10 робочих днів з дня затвердження відповідно до пунктів 6 і 7 цього Порядку переліку ділянок надр та прийняття рішення про проведення аукціону.

Ділянки надр (родовища корисних копалин), які мають стратегічне значення для сталого розвитку економіки та обороноздатності держави, виставляються на аукціон лише у межах переліку таких ділянок надр (родовищ корисних копалин), що затверджені Кабінетом Міністрів України.

11. Оголошення про проведення аукціону повинно містити:

1) загальну інформацію про аукціон, зокрема:

відомості про Держгеонадра (найменування, контактні номери телефонів, адреса електронної пошти);

порядок подання заявок для участі в аукціоні;

вимоги до заявників (непоширення на заявника - фізичну особу - підприємця, заявника - юридичну особу або її посадових осіб (керівника, його заступників та осіб, що їх заміщують) чи її засновників (юридичних та фізичних осіб), а також на заявника - іноземну юридичну особу чи її засновників (юридичних та фізичних осіб) спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій) згідно із Законом України Про санкції та актами, прийнятими відповідно до зазначеного Закону);

перелік даних, які надаються заявниками;

строк приймання заявок для участі в аукціоні;

дату і час початку аукціону;

розмір гарантійного внеску;

інформацію про рахунок організатора (оператора), на який повинен бути перерахований гарантійний внесок;

строк підписання протоколу проведення аукціону;

строки підписання договору купівлі-продажу дозволу (договору купівлі-продажу дозволу з відкладальною обставиною);

порядок та строки сплати винагороди оператору, через якого переможець аукціону набув право на участь в аукціоні;

2) інформацію про лот, зокрема:

реєстраційний номер лота;

назву, місцезнаходження та координати ділянки надр, дозвіл на користування якою виставляється на аукціон;

назву корисної копалини (у разі видобування - категорію та розмір запасів корисних копалин, а також дату проведення їх державної експертизи);

вид користування надрами та строк, на який надається дозвіл;

вартість геологічної інформації;

початкову ціну лота;

крок аукціону;

вартість пакета аукціонної документації, що сплачується переможцем.

Інформація, що міститься в оголошенні про проведення аукціону (крім реєстраційного номера лота), формується Держгеонадрами.

Одне оголошення про проведення аукціону містить інформацію тільки про один лот.

Інформація про ділянку надр, включену до лота, виставленого на аукціон, зазначається з урахуванням інформації, наведеної в документах, визначених пунктами 6 і 7 цього Порядку, та пакеті аукціонної документації.

Відповідно до п. 12 Порядку №993 оголошення про проведення аукціону може включати інші додаткові відомості, необхідні для проведення аукціону, які стосуються ділянки надр, що виставляється на аукціон.

Суд звертає увагу, що предметом розгляду у даній справі є питання правомірності дій відповідача щодо оголошення про проведення аукціону з продажу спеціального дозволу на користування надрами Іваниківського родовища шляхом проведення електронних торгів, а також

Так, з матеріалів справи встановлено, що 01.08.2018 Державною службою геології та надр України видано ТзОВ «Східницький полігон» спеціальний дозвіл на користування надрами №6274. Видом користування надрами визначено позивачу: створення геологічних територій та об`єктів, що мають важливе наукове, культурне, санітарно-оздоровче значення (наукові полігони, геологічні заповідники, заказники, пам`ятки природи, лікувальні, оздоровчі заклади тощо) в частині їх геологічного вивчення і збереження. Мета користування надрами: створення наукового полігону з метою визначення перспектив нафтогазоносності Белеївської площі. Назва родовища: Белеївська площа. Місцезнаходження: Львівська область, Дрогобицький, Самбірський, Стрийський та Сколівський райони. Строк дії спеціального дозволу на користування надрами без обмеження строку дії.

Також судом встановлено, що 24.06.2022 №94-ПР/1-22 директор ТзОВ «Апрель» звернувся з листом до Державної служби геології та надр України «Щодо номінування ділянки надр для виставлення на аукціон», у якому просив виставити на аукціон шляхом проведення електронних торгів спеціальний дозвіл на користування надрами з метою видобування газу природного, конденсату Іваниківського родовища, яке розташоване у Дрогобицькому районі Львівської області. Терміном дії спеціального дозволу на 20 років.

31.08.2022 Державною службою геології та надр України на офіційному веб-сайті Держгеонадр та у системі електронних торгів з продажу дозволів розміщено оголошення про проведення аукціону з продажу спеціального дозволу на користування надрами з метою видобування газу природного, конденсату Іваниківського родовища, яке розташоване у Дрогобицькому районі (реєстраційний номер SUЕ-UA-20229831-28861).

Одночасно Державною службою геології та надр України прийнято наказ «Про затвердження переліку ділянок надр, спеціальні дозволи на користування якими планується виставити на аукціон» від 31.08.2022 №301.

На переконання суду, у ситуації, яка склалась, у випадку оголошення Державною службою геології та надр України оголошення про проведення аукціону з продажу спеціального дозволу на користування надрами Іваниківського родовища шляхом проведення електронних торгів такі дії відповідача створили негативні наслідки для позивача, адже отримавши спеціальний дозвіл на користування надрами ТзОВ «Східницький полігон» мало легітимні очікування на отримання дозволу на видобування корисних копалин без проведення аукціону в межах Іваниківського родовища.

Крім цього, з матеріалів справи встановлено, що позивачем вчинялися необхідні дії для отримання такого дозволу.

Також слід зазначити, що згідно з Програми робіт, яка є додатком №2 до Угоди про умови використання надрами, яка у свою чергу є невід`ємним додатком до спеціального дозволу на користування від 01.08.2018 №6274, ТзОВ «Східницький полігон» зобов`язане виконати ряд робіт з геологічного вивчення Белеївської площі.

Судом з матеріалів справи встановлено, що позивач на підставі спеціального дозволу на користування надрами від 01.08.2018 №6274 за рахунок власних коштів здійснив і продовжує здійснювати геологічне вивчення ділянки надр та підрахунок корисних копалин на загальну суму 2444671,73 грн.

Виходячи з приписів ст. 2 Кодексу про надра України цього кодексу, де зазначено про необхідність врегулювання правовідносин з використання надр з метою забезпечення раціонального та комплексного використання надр, слід наголосити, що правила отримання відповідного дозволу застосовуються в юридичній площині правовідносин, які в даному випадку склалися між ТзОВ «Східницький полігон» та відповідачем.

Згідно з ч. ч. 1, 2 ст. 6 КАС України суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.

Відповідно до ч. 1 ст. 17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» суди застосовують при розгляді справ Конвенцію про захист прав людини та основоположних свобод і практику Європейського суду з прав людини як джерело права.

У справі «Пайн Велі Девелопмент ЛТД» та інші проти Ірландії» від 23.10.1991 Європейським судом з прав людини визначено, що ст. 1 Першого протоколу до Конвенції слід застосовувати для захисту «правомірних очікувань» щодо певного стану речей (у майбутньому), оскільки їх можна вважати складовою частиною власності.

Отже, «законні очікування» - це очікування можливості (ефективного) здійснення певного права, як прямо гарантованого, так і опосередкованого (того, яке випливає з інших прав), у разі якщо особа прямо не виключена з кола тих, хто є носіями відповідного права. Принцип законного очікування спрямований па те, щоб у випадках, коли особа перекопана, що досягне певного результату, якщо буде діяти відповідно до норм правової системи, забезпечити захист цих очікувань».

При цьому, в своєму рішенні у справі «Пайн Велі Девелопмент Лтд» та інші проти Ірландії» від 23.10.1991 Європейський суд з прав людини зазначив, що «правомірні очікування» виникають у особи, якщо нею було дотримано усіх вимог законодавства для отримання відповідного рішення уповноваженого органу, а тому вона мала усі підстави вважати таке рішення дійсним та розраховувати на певний стан речей.

Отже, суд констатує що позивачем було затрачено значні фінансові ресурси, адже такий за власні кошти здійснює геологічне вивчення ділянки надр та підрахунок запасів корисних копалин.

Наявні в матеріалах справи документи свідчать, що надрокористувач вчиняв активні дії щодо приступлення до користування надрами з дати отримання спеціального дозволу №6274 від 01.08.2018.

Іншого відповідачем доведено не було.

Також, як на підставу протиправності наказу відповідача від 31.08.2022 №301 «Про затвердження переліку ділянок надр, спеціальні дозволи на користування якими планується виставити на аукціон», позивач зазначає, що Іваниківське родовище, спеціальний дозвіл на розробку якого виставлено на продаж шляхом електронних торгів, повністю перетинається (накладається) з ліцензійною площею спеціального дозволу №6274 від 01.08.2018, власником якого є ТзОВ «Східницький полігон».

Відповідно до абз. 1 та 3 п. 3 Порядку № 615 на кожний вид користування надрами в межах конкретної ділянки надається окремий дозвіл. У межах однієї ділянки надр можуть проводитися роботи з геологічного вивчення та видобування різних за видом корисних копалин за кількома дозволами.

Згідно із ч. 1 ст. 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи, які встановлюються: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків (ч. 2 ст. 72 КАС України).

Частиною 2 ст. 74 КАС України визначено, що обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

У свою чергу, згідно із положеннями ст. 104 КАС України учасник справи має право подати до суду висновок експерта, складений на його замовлення.

Відповідно до ст. 101 КАС України висновок експерта - це докладний опис проведених експертом досліджень, зроблені у результаті них висновки та обґрунтовані відповіді на питання, поставлені перед експертом, складений у порядку, визначеному законодавством. Предметом висновку експерта може бути дослідження обставин, які входять до предмета доказування та встановлення яких потребує наявних у експерта спеціальних знань. Предметом висновку експерта не можуть бути питання права. Висновок експерта може бути наданий на замовлення учасника справи або на підставі ухвали суду про призначення експертизи. Висновок експерта викладається у письмовій формі і приєднується до справи. Суд має право за заявою учасників справи або з власної ініціативи викликати експерта для надання усних пояснень щодо його висновку. У висновку експерта повинно бути зазначено: коли, де, ким (ім`я, освіта, спеціальність, а також, за наявності, свідоцтво про присвоєння кваліфікації судового експерта, стаж експертної роботи, науковий ступінь, вчене звання, посада експерта), на якій підставі була проведена експертиза, хто був присутній при проведенні експертизи, питання, що були поставлені експертові, які матеріали експерт використав. Інші вимоги до висновку експерта можуть бути встановлені законодавством. У висновку експерта має бути зазначено, що він попереджений (обізнаний) про відповідальність за завідомо неправдивий висновок, а у випадку призначення експертизи судом - також про відповідальність за відмову без поважних причин від виконання покладених на нього обов`язків.

За приписами ч. 6 ст. 104 КАС України у висновку експерта зазначається, що висновок підготовлено для подання до суду та експерт обізнаний про кримінальну відповідальність за завідомо неправдивий висновок.

Відповідно до ст. 108 КАС України висновок експерта для суду не має заздалегідь встановленої сили і оцінюється судом разом із іншими доказами за правилами, встановленими статтею 90 цього Кодексу. Відхилення судом висновку експерта повинно бути мотивованим у судовому рішенні.

Суд звертає увагу на те, що згідно правової позиції Верховного Суду, викладеній в постанові від 12.07.2021 у справі 766/12142/16-а, висновок експерта може бути доказом у справі лише тоді, коли експертиза здійснена на підставі ухвали суду відповідними судово-експертними установами. У разі коли висновок експертизи наданий стороною як додаток до позовної заяви, тобто проведений відповідною експертною установою за клопотанням сторони чи її представника, то такий висновок може розцінюватися лише як письмовий доказ, який підлягає дослідженню в судовому засіданні та відповідній оцінці.

У матеріалах справи наявний висновок експерта Бочуляка Р.П. за результатами проведення земельно-технічної експертизи за заявою адвоката Луки Тараса Миколайовича, який діє як представник в інтересах ТзОВ «Східницький полігон» від 02.11.2022 №78/22.

На дослідження експерту поставлено питання щодо встановлення накладень на межі ділянки Белеївської площі, що знаходиться на території: Львівська область, Дрогобицький район, Самбірський, Стрийський, Сколівський райони, пл. 203,3 км2, на яку надано спеціальний дозвіл №6274 на користування надрами від 01.08.2018 ТзОВ «Східницький полігон», код ЄДРПОУ 40978079, із межами ділянки Іваниківського родовища, що знаходиться на території: Львівська область, Дрогобицький район, пл.23,5 км.2 щодо якої Державною службою геології та надр України оголошено аукціон (лот SUЕ-UA-20229831-28861).

При наданні оцінки висновку експерта як належного доказу, суд враховує наступне.

Експертом зроблено висновок про те, що межі ділянки Белеївської площі, на яку надано спеціальний дозвіл №6274 на користування надрами від 01.08.2018 ТзОВ «Східницький полігон», код ЄДРПОУ 40978079, повністю перетинаються (накладаються із межами ділянки Іваниківського родовища, щодо якого Державною службою геології та надр України оголошено аукціон (лот SUЕ-UA-20229831-28861). Місцезнаходження накладень показано в додатку №1 до висновку експерта.

Таким чином, оскільки ТзОВ «Східницький полігон» вже надано спеціальний дозвіл на користування надрами (газ природний, нафта, конденсат), Державна служба геології та надр України не мала права виставляти на аукціон дозвіл на ту саму ділянку надр з тим самим видом корисних копалин (газ природній, конденсат).

Водночас, відповідач, в порушення вимог ст.ст. 73-77 КАС України не надав до суду належні, допустимі та достатні докази на спростування доводів позивача та висновку експерта.

У той же час, вказані твердження позивача не спростовані і третьою особою.

Додатково суд вважає за необхідне зазначити, що Програма робіт з створення геологічних територій та об`єктів, що мають важливе наукове значення (наукові полігони) газу природного, нафти, конденсату Белеївської площі визначено види робіт та витрат, обсяги робіт, джерело фінансування та крайній строк проведення робіт, яка є додатком № 2 до Угоди, передбачає, що роботи з виконання науково-дослідних робіт на тему «Геолого-геохімічна оцінка перспектив нафтогазоносності площі» має здійснюватись впродовж І кв. 2022 року - IV кв 2022 року; складання геологічного проекту, складання проектно-кошторисної документації, будівництво пошукової (их) свердловини (свердловин) впродовж І кв. 2023 року - І кв. 2026 року; випробування свердловини (свердловин) за умови вирішення питання щодо утилізації (зберігання) видобутих вуглеводнів впродовж ІІ кв. 2026 року - І кв. 2027 року; складання звіту про впровадження новітніх технологій при будівництві, випробуванні та пробній експлуатації і свердловин впродовж II кв. 2027 року - IV кв. 2027 року; при отриманні позитивних результатів геологічного вивчення складання звіту з геолого-економічної оцінки корисних і копалин з метою підготовки документів на отримання спеціальною дозволу на користування надрами з метою геологічного вивчення нафтогазоносних надр, у тому числі дослідно-промислової розробки родовищ з подальшим видобуванням нафти, газу (промислова розробка родовищ) впродовж І кв. 2028 року - IV кв. 2028 року.

Таким чином, роботи, передбачені Програмою робіт з створення геологічних територій та об`єктів, що мають важливе наукове значення (наукові полігони) газу природного, нафти, конденсату Белеївської площі визначено види робіт та витрат, обсяги робіт, джерело фінансування та крайній строк проведення робіт, яка є додатком № 2 до Угоди, ще не закінчені та тривають, що унеможливлює на момент розгляду справи видачу спеціального дозволу на користування надрами, мета дозволу: видобування газу природного, конденсату Іваниківського родовища.

Стаття 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту) гарантує, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.

Під ефективним засобом (способом) необхідно розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект. Тобто ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам.

Отже, обираючи спосіб захисту порушеного права, слід зважати й на його ефективність з точки зору ст. 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.

Частиною 2 ст. 9 КАС України визначено, що суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Як наслідок, наказ Державної служби геології та надр України №301 від 31.08.2022 «Про затвердження переліку ділянок надр, спеціальні дозволи на користування якими планується виставити на аукціон» в частині включення до Переліку ділянок надр, спеціальні дозволи на користування якими планується виставити на аукціон з продажу спеціальних дозволів на користування надрами шляхом електронних торгів та дo Програми робіт з видобування нафти і газу (промислова розробка родовищ) газу природного, конденсату до наказу Державної служби геології та надр України від 31.08.2022 №301 Іваниківського родовища є протиправним.

Відповідно до ч. 1 ст. 5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом: 1) визнання протиправним та нечинним нормативно-правового акта чи окремих його положень; 2) визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень; 3) визнання дій суб`єкта владних повноважень протиправними та зобов`язання утриматися від вчинення певних дій; 4) визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії; 5) встановлення наявності чи відсутності компетенції (повноважень) суб`єкта владних повноважень; 6) прийняття судом одного з рішень, зазначених у пунктах 1-4 цієї частини та стягнення з відповідача - суб`єкта владних повноважень коштів на відшкодування шкоди, заподіяної його протиправними рішеннями, дією або бездіяльністю.

Крім цього, суд зазначає, що Державна служба геології та надр України протиправно вчинила дії щодо оголошення про проведення аукціону з продажу спеціального дозволу на користування надрами Іваниківського родовища шляхом проведення електронних торгів. Адже оголошення такого аукціону призводить до порушення принципу правової визначеності - права особи у своїх діях розраховувати на розумну та передбачувану стабільність існуючого законодавства та можливість передбачати наслідки застосування норм права (законні очікування).

Тому у цій частині позовні вимоги також підлягають задоволенню.

Щодо позовних вимог про зобов`язання Державної служби геології та надр України утриматися від вчинення дій з видачі спеціального дозволу на користування надрами Іваниківського родовища, то суд зазначає, що такі задоволенню не підлягають, оскільки суд позбавлений права приймати рішення розраховане на невизначене коло осіб, на майбутнє.

Решта доводів та заперечень учасників справи висновків суду по суті позовних вимог не спростовують.

При цьому згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі «Серявін та інші проти України» від 10.02.2010, заява 4909/04, відповідно до п. 58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча п. 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі «Руїс Торіха проти Іспанії» від 09.12.1994, серія A, N 303-A, п.29).

Зважаючи на встановлені у справі обставини та з огляду на приписи норм чинного законодавства, які регулюють спірні правовідносини, суд дійшов висновку про обґрунтованість адміністративного позову та наявність підстав для часткового задоволення позову.

При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог (ч. 3 ст. 139 КАС України).

Керуючись ст.ст. 2, 19-20, 22, 25-26, 90, 139, 143, 241-246, 255, 257-258, 293, 295, пп. 15.5 п.15 розділу VII «Перехідні положення» КАС України, суд,

в и р і ш и в:

адміністративний позов задовольнити частково.

Визнати протиправними дії Державної служби геології та надр України щодо оголошення про проведення аукціону з продажу спеціального дозволу на користування надрами Іваниківського родовища шляхом проведення електронних торгів.

Визнати протиправним та скасувати пункт 1 наказу Державної служби геології та надр України №301 від 31.08.2022 «Про затвердження переліку ділянок надр, спеціальні дозволи на користування якими планується виставити на аукціон» в частині включення Іваниківського родовища до Переліку ділянок надр, спеціальні дозволи на користування якими планується виставити на аукціон з продажу спеціальних дозволів на користування надрами шляхом електронних торгів (пункт 9 Додатку № 1 до наказу Держгеонадр від 31.08.2022 №301).

Визнати протиправним та скасувати пункт 2 наказу Державної служби геології та надр України №301 від 31.08.2022 «Про затвердження переліку ділянок надр, спеціальні дозволи на користування якими планується виставити на аукціон» в частині включення Іваниківського родовища дo Програми робіт з видобування нафти і газу (промислова розробка родовищ) газу природного, конденсату Іваниківського родовища (Додаток № 10 до наказу Держгеонадр № 301 від 31.08.2022 №301).

У задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної служби геології та надр України (код ЄДРПОУ 37536031; місцезнаходження: 03057, м. Київ, вул. А.Цедіка, 16) на користь товариства з обмеженою відповідальністю «Східницький полігон» (код ЄДРПОУ 40978079; місцезнаходження: 79026, м. Львів, вул. Стрийська, 98) судові витрати у вигляді судового збору в розмірі 2481 (дві тисячі чотириста вісімдесят одну) гривню 40 коп.

Рішення може бути оскаржене, згідно зі ст. 295 КАС України, протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення набирає законної сили, згідно зі ст. 255 КАС України, після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст рішення складений 26.12.2022.

Суддя Потабенко В.А.

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення15.12.2022
Оприлюднено28.12.2022
Номер документу108078735
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності

Судовий реєстр по справі —380/12151/22

Постанова від 04.02.2025

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Ухвала від 30.01.2025

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Ухвала від 26.06.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Постанова від 03.05.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гуляк Василь Васильович

Ухвала від 13.04.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гуляк Василь Васильович

Ухвала від 07.03.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гуляк Василь Васильович

Ухвала від 23.02.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гуляк Василь Васильович

Ухвала від 30.01.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гуляк Василь Васильович

Рішення від 15.12.2022

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Потабенко Варвара Анатоліївна

Ухвала від 07.12.2022

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Потабенко Варвара Анатоліївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні