Постанова
від 03.05.2023 по справі 380/12151/22
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03 травня 2023 рокуЛьвівСправа № 380/12151/22 пров. № А/857/1532/23

Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Гуляка В.В.

суддів: Ільчишин Н.В., Коваля Р.Й.

за участі секретаря судового засідання: Скрутень Х.Б.

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Державної служби геології та надр України,

на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 15 грудня 2022 року (суддя - Потабенко В.А., час ухвалення - 11:46 год., місце ухвалення - м.Львів, дата складання повного тексту - 26.12.2022),

в адміністративній справі №380/12151/22 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Східницький полігон" до Державної служби геології та надр України,

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Товариство з обмеженою відповідальністю "Апрель",

про визнання протиправними дій, визнання протиправним і скасування наказу, зобов`язання утриматися від вчинення дій,

встановив:

У вересні 2022 року позивач ТОВ "Східницький полігон" звернувся в суд із адміністративним позовом до відповідача Державної служби геології та надр України, в якому, з урахуванням уточнених позовних вимог, просив: 1) визнати протиправними дії відповідача щодо оголошення про проведення аукціону з продажу спеціального дозволу на користування надрами Іваниківського родовища шляхом проведення електронних торгів; 2) визнати протиправним та скасувати наказ відповідача №301 від 31.08.2022 «Про затвердження переліку ділянок надр, спеціальні дозволи на користування якими планується виставити на аукціон в частині включення до Переліку ділянок надр, спеціальні дозволи на користування якими планується виставити на аукціон з продажу спеціальних дозволів на користування надрами шляхом електронних торгів (додаток №1) та до Програми робіт з видобування нафти і газу (промислова розробка родовищ) газу природного, конденсату (додаток №10) до наказу Державної служби геології та надр України від 31.08.2022 №301 Іваниківського родовища; 3) зобов`язати відповідача утриматися від вчинення дій з видачі спеціального дозволу на користування надрами Іваниківського родовища.

Відповідач позову не визнав, вважаючи його необґрунтованим, у суді першої інстанції подав відзив на позовну заяву, просив у задоволенні позовних вимог відмовити у повному обсязі.

Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 15.12.2022 адміністративний позов задоволено частково. Визнано протиправними дії Державної служби геології та надр України щодо оголошення про проведення аукціону з продажу спеціального дозволу на користування надрами Іваниківського родовища шляхом проведення електронних торгів. Визнано протиправним та скасовано пункт 1 наказу Державної служби геології та надр України №301 від 31.08.2022 «Про затвердження переліку ділянок надр, спеціальні дозволи на користування якими планується виставити на аукціон» в частині включення Іваниківського родовища до Переліку ділянок надр, спеціальні дозволи на користування якими планується виставити на аукціон з продажу спеціальних дозволів на користування надрами шляхом електронних торгів (пункт 9 Додатку №1 до наказу Держгеонадр від 31.08.2022 №301). Визнано протиправним та скасовано пункт 2 наказу Державної служби геології та надр України №301 від 31.08.2022 «Про затвердження переліку ділянок надр, спеціальні дозволи на користування якими планується виставити на аукціон» в частині включення Іваниківського родовища до Програми робіт з видобування нафти і газу (промислова розробка родовищ) газу природного, конденсату Іваниківського родовища (Додаток №10 до наказу Держгеонадр від 31.08.2022 №301). У задоволенні решти позовних вимог - відмовлено. Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань відповідача користь позивача судові витрати у вигляді судового збору в розмірі 2481,40 грн..

З цим рішенням суду першої інстанції не погодився відповідач та оскаржив його в апеляційному порядку. Вважає апелянт рішення суду необґрунтованим, винесеним з порушенням норм процесуального права, висновки суду не відповідають обставинам справи, судом неповно з`ясовано обставини, що мають значення для справи, що є підставою для скасування рішення суду з підстав, викладених в апеляційній скарзі.

В обґрунтування апеляційних вимог апелянт покликається на те, що метою користування надрами є створення наукового полігону з метою визначення перспектив нафтогазоносності Белеївської площі. Жодних посилань у виді користування надрами та меті спеціального дозволу №6274 від 01.08.2018 або у програмі робіт про підрахунок запасів корисних копалин та їх затвердження - немає. Проте, відповідно до оголошення про проведення аукціону з продажу спеціального дозволу на користування надрами мета дозволу є видобування газу природного, конденсату Іваниківського родовища. Отже вид та мета спеціального дозволу, на яке претендує ТОВ «Східницький полігон», є абсолютно різними з дозволом, який пропонується на аукціоні (реєстраційний номер SUE001-UA-20220831-48861). За наведеного позивач позбавлений права на отримання спеціального дозволу поза аукціоном. Вважає скаржник, що висновки суду про те, що Держгеонадра не мали право виставляти на аукціон дозвіл на ту саму ділянку надр з тим самим видом корисних копалин, не відповідають фактичним обставинам справам. Звертає увагу скаржник, що відповідно до статті 14 Закону України «Про нафту і газ» спеціальні дозволи на користування нафтогазоносними надрами надаються переможцям аукціонів. Відповідно до статті 16 Кодексу України про надра встановлено, що спеціальні дозволи на користування надрами надаються переможцям аукціонів. Після розміщення оголошення у системі електронних торгів з продажу Дозволів про проведення аукціону Держгеонадра України не має жодного впливу не процедуру та результати такого аукціону. Зазначає апелянт, що підготовлення електронного аукціону SUE001-UA-20220831-48861 проведено повністю у відповідності з вимогами Порядку проведення аукціонів з продажу спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою КМУ від 23.09.2020 №993. Також на переконання скаржника, суд першої інстанції прийняв рішення зобов`язального характеру, чим втрутився в дискреційні повноваження Держгеонадр.

За результатами апеляційного розгляду апелянт просить скасувати рішення суду першої інстанції від 15.12.2022 та прийняти нове, яким в задоволені позовних вимог відмовити повністю.

Позивач подав відзив на апеляційну скаргу, у якому просить таку залишити без задоволення, залишивши без змін оскаржене рішення суду.

У засідання суду апеляційної інстанції учасники справи не з`явились, явку повноважних представників не забезпечили, жодних заяв чи клопотань щодо відкладення розгляду справи не подавали, хоча належним чином усі були повідомленні про дату, час та місце розгляду справи.

Відповідно до статті 313 КАС України суд апеляційної інстанції дійшов висновку про можливість апеляційного розгляду справи у відсутності сторін (їх представників).

Згідно з ч.4 ст.229 КАС України фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалось.

Суд апеляційної інстанції заслухавши доповідь судді-доповідача, дослідивши матеріали справи та докази по справі, обговоривши доводи, межі та вимоги апеляційної скарги, перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції, вважає, що апеляційна скарга задоволенню не підлягає.

Судом встановлено такі фактичні обставини справи.

Позивач ТзОВ "Східницький полігон" зареєстрований юридичною особою 24.11.2016, код ЄДРПОУ 40978079, основний вид діяльності 06.10 Добування сирої нафти (а.с. 11 т.1).

01.08.2018 Державною службою геології та надр України видано ТзОВ «Східницький полігон» спеціальний дозвіл на користування надрами №6274 (а.с. 13, 58 т.1).

Видом користування надрами визначено: створення геологічних територій та об`єктів, що мають важливе наукове, культурне, санітарно-оздоровче значення (наукові полігони, геологічні заповідники, заказники, пам`ятки природи, лікувальні, оздоровчі заклади тощо) в частині їх геологічного вивчення і збереження. Мета користування надрами: створення наукового полігону з метою визначення перспектив нафтогазоносності Белеївської площі. Назва родовища: Белеївська площа. Місцезнаходження: Львівська область, Дрогобицький, Самбірський, Стрийський та Сколівський райони. Строк дії спеціального дозволу на користування надрами без обмеження строку дії.

Невід`ємною частиною спеціального дозволу є Угода №6274 про умови користування надрами з метою створення геологічних територій та об`єктів, що мають важливе наукове значення (наукові полігони) від 01.08.2018 (а.с. 15, 60 т.1).

Відповідно до п.1.1 Угоди №6274 від 01.08.2018, Державна служба геології та надр України надає надрокористувачу право користування ділянкою надр з метою створення геологічних територій та об`єктів, що мають важливе наукове значення (наукові полігони), а надрокористувач зобов`язується виконувати та дотримуватись умов користування ділянкою надр, передбачених дозволом, цією угодою та нормами діючого законодавства.

Додатком №1 до вказаної угоди є Характеристика ділянки надр, а додатком №2 Програма робіт (а.с. 27 т.1).

Згідно з п.3 Характеристики ділянки надр Белеївська площа визначена як науковий полігон для проведення необхідного комплексу наукових досліджень з метою геологічного вивчення та дослідження зміни геологічного середовища в часі та впливу існування відкритих гірських виробок на збереження покладів вуглеводнів, вивчення можливості та доцільності розробки залишкових локальних покладів, приурочених до раніше опошукованих структур-пасток (додаток №1 до угоди).

Програмою робіт з створення геологічних територій та об`єктів, що мають важливе наукове значення (наукові полігони) газу природного, нафти, конденсату Белеївської площі визначено види робіт та витрат, обсяги робіт, джерело фінансування та крайній строк проведення робіт (додаток № 2 до угоди) до IV кварталу 2028 року (а.с. 23 т.1).

21.08.2019 Державною службою геології та надр України на підставі поданих ТзОВ «Східницький полігон» документів на державну реєстрацію робіт і досліджень, пов`язаних із геологічним вивченням надр, зареєстровано за №351 Перелік об`єктів робіт та досліджень з геологічного вивчення надр на 2019-2028 роки шляхом проставлення відтиску штампу за формою 3-гр.. Згідно Переліку цільове завдання (очікувані результати робіт): створення наукового полігону з метою визначення перспектив нафтогазоносності Белеївської площі. Переінтерпретація сеймічних даних, складання звіту. Напрям (галузь), корисна копалина, вид робіт: нафта, газ, газ природний, нафта конденсат; створення геологічних територій та об`єктів (наукові полігони) (а.с. 25, 70 т.1).

10.12.2020 Державною службою геології та надр України на підставі поданих ТзОВ «Східницький полігон» документів на державну реєстрацію робіт і досліджень, пов`язаних із геологічним вивченням надр, зареєстровано за №256 Перелік об`єктів робіт та досліджень з геологічного вивчення надр на 2020-2028 роки шляхом проставлення відтиску штампу за формою 3-гр.. Згідно Переліку цільове завдання (очікувані результати робіт): геологічне вивчення ділянки шляхом переінтерпретації сеймічних даних, збір та аналіз петрофізичних, геохімічних та інших даних, створення реєстру свердловин. Розробка моделі геологічного середовища та прогнозування зміни петрофізичних властивостей порід-колекторів та порід-покришок в межах міжсвердлинного простору. Проведення наукових досліджень та при наявності позитивних результатів робіт складення звіту з геолого - економічної оцінки (а.с. 27, 72 т.1).

Також судом встановлено, що 24.06.2022 №94-ПР/1-22 директор ТзОВ «Апрель» звернувся з листом до Державної служби геології та надр України «Щодо номінування ділянки надр для виставлення на аукціон», у якому просив виставити на аукціон шляхом проведення електронних торгів спеціальний дозвіл на користування надрами з метою видобування газу природного, конденсату Іваниківського родовища, яке розташоване у Дрогобицькому районі Львівської області. Терміном дії спеціального дозволу на 20 років (а.с. 200 т.1).

31.08.2022 Державною службою геології та надр України на офіційному веб-сайті Держгеонадр та у системі електронних торгів з продажу дозволів розміщено оголошення про проведення аукціону з продажу спеціального дозволу на користування надрами з метою видобування газу природного, конденсату Іваниківського родовища, яке розташоване у Дрогобицькому районі (реєстраційний номер SUЕ-UA-20229831-28861) (а.с. 146 т.1).

Одночасно Державною службою геології та надр України прийнято наказ «Про затвердження переліку ділянок надр, спеціальні дозволи на користування якими планується виставити на аукціон» від 31.08.2022 за №301 (а.с. 117-146 т.1).

Згідно п.1 даного наказу затверджено Перелік ділянок надр, спеціальні дозволи на користування якими планується виставити на аукціон з продажу спеціальних дозволів на користування надрами шляхом електронних торгів, який є додатком №1 до цього наказу. У Переліку зазначено об`єкт користування: Іваниківське родовище; вид корисної копалини: газ природний конденсат; вид користування надрами: видобування; місце розташування: Дрогобицький район, Львівська область.

Згідно п.2 наказу затверджено Програму робіт по ділянках надр, спеціальні дозволи на користування якими планується виставити на аукціон з продажу спеціальних дозволів на користування надрами шляхом електронних торгів, згідно з додатками №2-10 до цього наказу.

Відповідно до п.9 Переліку ділянок надр, спеціальні дозволи на користування якими планується виставити на аукціон з продажу спеціальних дозволів на користування надрами шляхом електронних торгів (додаток №1 до наказу Державної служби геології та надр України від 31.08.2022 №301) - Іваниківське родовище.

Вважаючи протиправним прийнятий відповідачем наказ №301 від 31.08.2022 та вчинення дій щодо оголошення аукціону з продажу спеціальних дозволів на користування надрами шляхом електронних торгів протиправними, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Суд апеляційної інстанції погоджується із висновками суду першої інстанції щодо наявності підстав для часткового задоволення позовних вимог, з врахуванням наступного.

Згідно ч.2 ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Тобто, суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.

Вирішуючи спірні правовідносини, колегія суддів враховує наступні законодавчі приписи.

Як визначено ч.1 ст.13 Кодексу України про надра (далі - КУпН), користувачами надр можуть бути підприємства, установи, організації, громадяни України, а також іноземні юридичні особи та громадяни.

Згідно зі ст.14 КУпН, надра надаються у користування для: геологічного вивчення, в тому числі дослідно-промислової розробки родовищ корисних копалин загальнодержавного значення; видобування корисних копалин; будівництва та експлуатації підземних споруд, не пов`язаних з видобуванням корисних копалин, у тому числі споруд для підземного зберігання нафти, газу та інших речовин і матеріалів, захоронення шкідливих речовин і відходів виробництва, скидання стічних вод; створення геологічних територій та об`єктів, що мають важливе наукове, культурне, санітарно-оздоровче значення (наукові полігони, геологічні заповідники, заказники, пам`ятки природи, лікувальні, оздоровчі заклади та ін.); виконання робіт (здійснення діяльності), передбачених угодою про розподіл продукції; геологічного вивчення бурштиноносних надр, у тому числі дослідно-промислової розробки родовищ з подальшим видобуванням бурштину (промисловою розробкою родовищ).

За змістом ч.1 ст.19 КУпН, надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр. Право на користування надрами засвідчується актом про надання гірничого відводу.

Статтею 16 КУпН визначено, що спеціальні дозволи на користування надрами надаються переможцям аукціонів, крім випадків, визначених Кабінетом Міністрів України, спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади з геологічного вивчення та забезпечення раціонального використання надр або Радою міністрів Автономної Республіки Крим щодо розробки родовищ корисних копалин місцевого значення на території Автономної Республіки Крим. Порядок проведення аукціонів з продажу спеціальних дозволів на користування надрами та порядок їх надання встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до ст.56 КУпН, основними вимогами в галузі охорони надр є: забезпечення повного і комплексного геологічного вивчення надр; додержання встановленого законодавством порядку надання надр у користування і недопущення самовільного користування надрами; раціональне вилучення і використання запасів корисних копалин і наявних у них компонентів; недопущення шкідливого впливу робіт, пов`язаних з користуванням надрами, на збереження запасів корисних копалин, гірничих виробок і свердловин, що експлуатуються чи законсервовані, а також підземних споруд; охорона родовищ корисних копалин від затоплення, обводнення, пожеж та інших факторів, що впливають на якість корисних копалин і промислову цінність родовищ або ускладнюють їх розробку; запобігання необґрунтованій та самовільній забудові площ залягання корисних копалин і додержання встановленого законодавством порядку використання цих площ для інших цілей; запобігання забрудненню надр при підземному зберіганні нафти, газу та інших речовин і матеріалів, захороненні шкідливих речовин і відходів виробництва, скиданні стічних вод; додержання інших вимог, передбачених законодавством про охорону навколишнього природного середовища.

Згідно із частинами 5, 6 статті 16 КУпН, спеціальні дозволи на користування надрами надаються переможцям аукціонів, крім випадків, визначених Кабінетом Міністрів України, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, або Радою міністрів Автономної Республіки Крим щодо розробки родовищ корисних копалин місцевого значення на території Автономної Республіки Крим. Порядок проведення аукціонів з продажу спеціальних дозволів на користування надрами та порядок їх надання встановлюються Кабінетом Міністрів України. Надання спеціальних дозволів на користування надрами, крім випадків користування надрами на умовах угод про розподіл продукції, укладених відповідно до Закону України "Про угоди про розподіл продукції", здійснюється після попереднього погодження з відповідною радою питання про надання земельної ділянки для зазначених потреб, крім випадків, коли у наданні земельної ділянки немає потреби.

Постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 №1174 затверджено Положення про Державну службу геології та надр України (далі - Положення №1174).

Згідно з п.1 Положення №1174, Державна служба геології та надр України (Держгеонадра) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра енергетики та захисту довкілля і який реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.

Відповідно до п.3 Положення №1174, основними завданнями Держгеонадра є, у тому числі, реалізація державної політики у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.

Згідно із підп.9 п.4 Положення №1174, Держгеонадра відповідно до покладених на неї завдань видає в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами).

Питання надання спеціальних дозволів на користування надрами у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, а також процедуру продовження строку дії, переоформлення, видачі дубліката, зупинення дії чи анулювання дозволу та внесення до нього змін врегульовано Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 №615 (далі - Порядок №615 в редакції постанови КМУ від 19.02.2020 р. №124), дія якого поширюється на всі види користування надрами.

Користувачами надр можуть бути особи, визначені ст.13 Кодексу України про надра (далі - надрокористувачі) (п.1 Порядку №615).

Згідно із п.3 Порядку №615, на кожний вид користування надрами в межах конкретної ділянки надається окремий дозвіл. Одному заявникові може надаватися дозвіл на видобування одного виду корисних копалин з кількох близько розташованих родовищ, якщо доцільність їх спільної розробки підтверджується відповідним рішенням Державної комісії України по запасах корисних копалин (далі - ДКЗ). У межах однієї ділянки надр можуть проводитися роботи з геологічного вивчення та видобування різних за видом корисних копалин за кількома дозволами. При цьому в угоді на користування надрами визначаються просторові межі та координати кожного виду корисної копалини. Використання земельних ділянок для потреб, пов`язаних з користуванням надрами, здійснюється надрокористувачами у порядку, встановленому законодавством.

Пункт 8 Порядку № 615 передбачає отримання дозволу на користування надрами без проведення аукціону за особливою (спрощеною процедурою), проте виключно у випадку, якщо надрокористувачем виконано ряд спеціальних вимог: заявник має спеціальний дозвіл на користування надрами; заявник за власні кошти здійснив геологічне вивчення ділянки надр та підрахунок запасів корисних копалин, який затверджено ДКЗ; подав документи на отримання спеціального дозволу не пізніше ніж протягом трьох років після затвердження запасів; заявник виконує програми робіт на ділянках надр, на користування якими їй вже надано дозвіл; відносно заявника відсутні порушення правил користування надрами на таких ділянках, що зафіксовані в актах перевірок, приписах або розпорядженнях відповідних органів у сфері надрокористування.

Відповідно до п.10 Порядку №615, невід`ємною частиною дозволу є угода про умови користування ділянкою, що укладається між органом з питань надання дозволу і надрокористувачем і містить програму робіт, яка оформляється як додаток, та особливі умови надрокористування, що передбачають: вимоги до ефективності робіт; сучасні технології видобування та переробки корисних копалин; порядок видобування корисних копалин, зокрема з метою запобігання негативним екологічним наслідкам і забезпечення безпеки забудованих територій; види, обсяги і строки виконання робіт на ділянці надр; підстави для припинення діяльності, пов`язаної з використанням ділянки надр. Дозвіл з угодою про умови користування надрами та додатками до неї підлягає опублікуванню на офіційному веб-сайті органу з питань надання дозволу не пізніше ніж протягом п`яти робочих днів після їх підписання. Примірні угоди про умови користування надрами затверджуються органом з питань надання дозволу з урахуванням економічно обґрунтованих граничних строків робіт за окремими групами корисних копалин згідно з додатком 5 і основних видів робіт згідно з додатком 6 та підлягають публікації на його офіційному веб-сайті.

Відповідно до п.19 Порядку №615, підставами для прийняття рішення про відмову в наданні дозволу є: подання заявником документів не в повному обсязі; виявлення у поданих документах недостовірних даних; невідповідність документів, поданих заявником, вимогам пункту 8 цього Порядку; наявність інформації від правоохоронних органів та суб`єктів фінансового моніторингу, що заявник здійснює фінансування тероризму в Україні; відмова органів, зазначених в абзацах другому та третьому пункту 9 цього Порядку, у погодженні надання надр у користування; наявність зауважень Міндовкілля щодо надання дозволу відповідно до природоохоронного законодавства, передбачених пунктом 24 цього Порядку; відсутність в публічному доступі Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань відомостей про кінцевого бенефіціарного власника або інформації про його відсутність та/або наявність розбіжностей між відомостями про кінцевого бенефіціарного власника, які містяться в публічному доступі Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, з інформацією (даними), що дає змогу встановити кінцевого бенефіціарного власника, поданою заявником, а у випадку зареєстрованого іноземного представництва - інформації про кінцевого бенефіціарного власника відповідно до Закону України Про забезпечення прозорості у видобувних галузях.

Відповідно до п.24 Порядку №615, про надання, продовження строку дії, зупинення дії, поновлення дії, переоформлення, анулювання дозволу та внесення змін до нього Держгеонадра видає наказ, а Рада міністрів Автономної Республіки Крим - розпорядження.

Порядок проведення аукціонів з продажу спеціальних дозволів на користування, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 23.09.2020 №993 (далі - Порядок №993), який визначає процедуру продажу на аукціоні шляхом проведення електронних торгів спеціального дозволу на користування надрами у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони (далі - дозвіл).

Відповідно до п.6 Порядку №993, Держгеонадра готує з урахуванням заяв та додаткових матеріалів (пояснювальна записка, оглядова карта та ситуаційний план, каталог географічних координат кутових точок, програма робіт), поданих фізичними особами - підприємцями та юридичними особами, пропозиції щодо визначення переліку ділянок надр, дозволи на користування якими виставляються на аукціон, та надсилає їх рекомендованим листом з повідомленням на погодження відповідним районним, міським, селищним, сільським радам і радам об`єднаних територіальних громад - щодо користування ділянками надр, що містять корисні копалини місцевого значення. Якщо протягом 45 календарних днів органи, зазначені в абзаці першому цього пункту, не надали рішення про погодження або вмотивовану відмову в такому погодженні, пропозиції щодо визначення переліку ділянок надр, дозволи на користування якими виставляються на аукціон, вважаються погодженими. Пропозиції щодо визначення переліку ділянок надр, дозволи на користування якими виставляються на аукціон (разом з пояснювальними записками, оглядовими картами та ситуаційними планами, каталогами географічних координат кутових точок, програмами робіт), подаються Держгеонадрами Міндовкіллю. Міндовкілля у строк, що не перевищує 15 робочих днів з дня надходження від Держгеонадр пропозицій щодо визначення переліку ділянок надр, дозволи на користування якими виставляються на аукціон, надсилає Держгеонадрам пропозиції щодо визначення переліку ділянок надр, дозволи на користування якими виставляються на аукціон, із зазначенням умов, за яких можливе надрокористування на запропонованих ділянках надр, у частині дотримання вимог природоохоронного законодавства або обґрунтовані пропозиції із зазначенням шляхів їх усунення щодо неможливості надрокористування на запропонованих ділянках надр з дотриманням вимог природоохоронного законодавства. Зазначені пропозиції опубліковуються Міндовкіллям на офіційному веб-сайті протягом трьох робочих днів після прийняття відповідного рішення. Під час повторного розгляду документів, що надійшли від Держгеонадр, не допускається надання пропозицій щодо неможливості надрокористування на запропонованих ділянках надр з дотриманням вимог природоохоронного законодавства з причин, що раніше не були зазначені у письмовому повідомленні Держгеонадрам (за винятком неусунення Держгеонадрами причин, що стали підставою для попередніх пропозицій). У разі надання Міндовкіллям обґрунтованих пропозицій щодо встановлення законодавством обмежень стосовно провадження діяльності з користування надрами на території, на якій заплановано її провадження, такі пропозиції враховуються Держгеонадрами під час прийняття рішень щодо визначення переліку ділянок надр, дозволи на користування якими виставляються на аукціон. У разі ненадання Міндовкіллям пропозицій щодо визначення переліку ділянок надр протягом 15 робочих днів з дня надходження від Держгеонадр документів у повному обсязі вважається, що пропозиції щодо визначення переліку ділянок надр, дозволи на користування якими виставляються на аукціон, відсутні. Держгеонадра після надходження погоджень від органів, зазначених в абзаці першому цього пункту, та пропозицій Міндовкілля із зазначенням умов, за яких можливе надрокористування на запропонованих ділянках надр, у частині дотримання вимог природоохоронного законодавства складає та затверджує наказом перелік таких ділянок разом з відповідними програмами робіт та приймає рішення про проведення аукціону.

Держгеонадра включає до наказу про затвердження переліку ділянок надр таку ділянку разом з відповідною програмою робіт та протягом 30 календарних днів приймає рішення про проведення аукціону (абз.2 п.7 Порядку №993).

Відповідно до п.10 Порядку №993, оголошення про проведення аукціону розміщується Держгеонадрами у системі електронних торгів з продажу дозволів та на офіційному веб-сайті Держгеонадр протягом 10 робочих днів з дня затвердження відповідно до пунктів 6 і 7 цього Порядку переліку ділянок надр та прийняття рішення про проведення аукціону. Ділянки надр (родовища корисних копалин), які мають стратегічне значення для сталого розвитку економіки та обороноздатності держави, виставляються на аукціон лише у межах переліку таких ділянок надр (родовищ корисних копалин), що затверджені Кабінетом Міністрів України.

Як визначено п.11 Порядку №993, оголошення про проведення аукціону повинно містити:

1) загальну інформацію про аукціон, зокрема: відомості про Держгеонадра (найменування, контактні номери телефонів, адреса електронної пошти); порядок подання заявок для участі в аукціоні; вимоги до заявників (непоширення на заявника - фізичну особу - підприємця, заявника - юридичну особу або її посадових осіб (керівника, його заступників та осіб, що їх заміщують) чи її засновників (юридичних та фізичних осіб), а також на заявника - іноземну юридичну особу чи її засновників (юридичних та фізичних осіб) спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій) згідно із Законом України Про санкції та актами, прийнятими відповідно до зазначеного Закону); перелік даних, які надаються заявниками; строк приймання заявок для участі в аукціоні; дату і час початку аукціону; розмір гарантійного внеску; інформацію про рахунок організатора (оператора), на який повинен бути перерахований гарантійний внесок; строк підписання протоколу проведення аукціону; строки підписання договору купівлі-продажу дозволу (договору купівлі-продажу дозволу з відкладальною обставиною); порядок та строки сплати винагороди оператору, через якого переможець аукціону набув право на участь в аукціоні;

2) інформацію про лот, зокрема: реєстраційний номер лота; назву, місцезнаходження та координати ділянки надр, дозвіл на користування якою виставляється на аукціон; назву корисної копалини (у разі видобування - категорію та розмір запасів корисних копалин, а також дату проведення їх державної експертизи); вид користування надрами та строк, на який надається дозвіл; вартість геологічної інформації; початкову ціну лота; крок аукціону; вартість пакета аукціонної документації, що сплачується переможцем.

Інформація, що міститься в оголошенні про проведення аукціону (крім реєстраційного номера лота), формується Держгеонадрами.

Одне оголошення про проведення аукціону містить інформацію тільки про один лот.

Інформація про ділянку надр, включену до лота, виставленого на аукціон, зазначається з урахуванням інформації, наведеної в документах, визначених пунктами 6 і 7 цього Порядку, та пакеті аукціонної документації.

Відповідно до п.12 Порядку №993, оголошення про проведення аукціону може включати інші додаткові відомості, необхідні для проведення аукціону, які стосуються ділянки надр, що виставляється на аукціон.

Наведені правові положення дають підстави для висновку, що законодавцем визначено, що спеціальні дозволи на користування надрами надаються переможцям аукціонів, крім випадків, визначених Кабінетом Міністрів України, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.

Колегія суддів враховує, що предметом розгляду у даній справі є питання правомірності дій відповідача щодо проведення аукціону з продажу спеціального дозволу на користування надрами Іваниківського родовища шляхом проведення електронних торгів.

Судом встановлено, що 01.08.2018 Держгеонадрами видано ТзОВ «Східницький полігон» спеціальний дозвіл на користування надрами №6274. Видом користування надрами визначено: створення геологічних територій та об`єктів, що мають важливе наукове, культурне, санітарно-оздоровче значення (наукові полігони, геологічні заповідники, заказники, пам`ятки природи, лікувальні, оздоровчі заклади тощо) в частині їх геологічного вивчення і збереження. Мета користування надрами: створення наукового полігону з метою визначення перспектив нафтогазоносності Белеївської площі. Назва родовища: Белеївська площа. Місцезнаходження: Львівська область, Дрогобицький, Самбірський, Стрийський та Сколівський райони. Строк дії спеціального дозволу на користування надрами без обмеження строку дії.

24.06.2022 директор ТзОВ «Апрель» звернувся з листом за №94-ПР/1-22 до Державної служби геології та надр України «Щодо номінування ділянки надр для виставлення на аукціон», у якому просив виставити на аукціон шляхом проведення електронних торгів спеціальний дозвіл на користування надрами з метою видобування газу природного, конденсату Іваниківського родовища, яке розташоване у Дрогобицькому районі Львівської області. Терміном дії спеціального дозволу на 20 років.

31.08.2022 Державною службою геології та надр України на офіційному веб-сайті Держгеонадр та у системі електронних торгів з продажу дозволів розміщено оголошення про проведення аукціону з продажу спеціального дозволу на користування надрами з метою видобування газу природного, конденсату Іваниківського родовища, яке розташоване у Дрогобицькому районі (реєстраційний номер SUЕ-UA-20229831-28861).

Одночасно Державною службою геології та надр України прийнято наказ «Про затвердження переліку ділянок надр, спеціальні дозволи на користування якими планується виставити на аукціон» №301 від 31.08.2022.

Матеріалами справи підтверджується, що згідно Програми робіт, яка є додатком №2 до Угоди про умови використання надрами, яка у свою чергу є невід`ємним додатком до спеціального дозволу на користування від 01.08.2018 №6274, ТзОВ «Східницький полігон» зобов`язане виконати ряд робіт з геологічного вивчення Белеївської площі.

Позивач на підставі спеціального дозволу на користування надрами від 01.08.2018 №6274 за рахунок власних коштів здійснив і продовжує здійснювати геологічне вивчення ділянки надр та підрахунок корисних копалин на загальну суму 2444671,73 грн..

Зважаючи на те, що корисна копалина згідно заявки ТзОВ «Алрель» газ (вуглеводні), оголошення щодо лоту №SUE001-UA-20220831-48861, яким є спеціальний дозвіл на користування надрами - Іваниківське родовище, що виставлена на аукціон, перетинається (накладається) з ліцензійною площею спеціального дозволу №6274 від 01.08.2018, власником якого є ТзОВ «Східницький полігон», судом встановлено відсутність законодавчої можливості відповідно до п.3 Порядку №615 паралельного проведення геологічного вивчення та добування, що свідчить про порушення принципу «належного урядування», який передбачає, що у разі, коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема, якщо справа впливає на такі основоположні права людини, як майнові права, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб.

Протилежного зі сторони Держгеонадр України суду не представлено, як і не спростовано факт накладення меж Белеївської площі із межами Іваниківського родовища.

У матеріалах справи наявний висновок експерта за результатами проведення земельно-технічної експертизи від 02.11.2022 №78/22 (а.с. 75-87 т.2).

На дослідження експерту було поставлено питання щодо встановлення накладень на межі ділянки Белеївської площі, що знаходиться на території: Львівська область, Дрогобицький район, Самбірський, Стрийський, Сколівський райони, пл. 203,3 км2, на яку надано спеціальний дозвіл №6274 на користування надрами від 01.08.2018 ТзОВ «Східницький полігон», код ЄДРПОУ 40978079, із межами ділянки Іваниківського родовища, що знаходиться на території: Львівська область, Дрогобицький район, пл.23,5 км.2 щодо якої Державною службою геології та надр України оголошено аукціон (лот SUЕ-UA-20229831-28861).

При наданні оцінки висновку експерта з урахуванням приписів статей 101, 104, 108 КАС України як належного доказу, суд враховує, що експертом зроблено висновок про те, що межі ділянки Белеївської площі, на яку надано спеціальний дозвіл №6274 на користування надрами від 01.08.2018 ТзОВ «Східницький полігон», код ЄДРПОУ 40978079, повністю перетинаються (накладаються із межами ділянки Іваниківського родовища, щодо якого Державною службою геології та надр України оголошено аукціон (лот SUЕ-UA-20229831-28861). Місцезнаходження накладень показано в додатку №1 до висновку експерта.

Отже, у ситуації, яка склалась, у випадку оголошення Державною службою геології та надр України оголошення про проведення аукціону з продажу спеціального дозволу на користування надрами Іваниківського родовища шляхом проведення електронних торгів, такі дії відповідача створили негативні наслідки для позивача, адже отримавши спеціальний дозвіл на користування надрами ТзОВ «Східницький полігон» мало легітимні очікування на безперешкодне здійснення діяльності на підставі спеціального дозволу №6274 за видами користування надрами: створення геологічних територій та об`єктів, що мають важливе наукове, культурне, санітарно-оздоровче значення (наукові полігони, геологічні заповідники, заказники, пам`ятки природи, лікувальні, оздоровчі заклади тощо) в частині їх геологічного вивчення і збереження, та із метою користування надрами: створення наукового полігону з метою визначення перспектив нафтогазоносності Белеївської площі.

При цьому, слід зазначити, що умови користування надрами з метою створення геологічних територій та об`єктів, що мають важливе наукове значення, було визначено для позивача згідно Угоди №6274 від 01.08.2018.

Так, відповідно до п.1.1 Угоди №6274 від 01.08.2018, Державна служба геології та надр України надає надрокористувачу право користування ділянкою надр з метою створення геологічних територій та об`єктів, що мають важливе наукове значення (наукові полігони), а надрокористувач зобов`язується виконувати та дотримуватись умов користування ділянкою надр, передбачених дозволом, цією угодою та нормами діючого законодавства.

Згідно з п.3 Характеристики ділянки надр Белеївська площа визначена як науковий полігон для проведення необхідного комплексу наукових досліджень з метою геологічного вивчення та дослідження зміни геологічного середовища в часі та впливу існування відкритих гірських виробок на збереження покладів вуглеводнів, вивчення можливості та доцільності розробки залишкових локальних покладів, приурочених до раніше опошукованих структур-пасток (додаток №1 до угоди).

Програмою робіт з створення геологічних територій та об`єктів, що мають важливе наукове значення (наукові полігони) газу природного, нафти, конденсату Белеївської площі визначено види робіт та витрат, обсяги робіт, джерело фінансування та крайній строк проведення робіт (додаток № 2 до угоди) до IV кварталу 2028 року.

Колегія суддів враховує, що згідно зі ст.6 КАС України та ст.17 Закон України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини», суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.

Особливу важливість цього принципу підкреслив Європейський суд з прав людини у пункті 70 рішення від 20 жовтня 2011 року "Рисовський проти України" та звернув увагу на те. що на державні органи покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять Прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок і сприятимуть юридичній визначеності у цивільних правовідносинах, які зачіпають майнові інтереси.

У справі «Пайн Велі Девелопмент ЛТД» та інші проти Ірландії» від 23.10.1991 Європейським судом з прав людини визначено, що ст.1 Першого протоколу до Конвенції слід застосовувати для захисту «правомірних очікувань» щодо певного стану речей (у майбутньому), оскільки їх можна вважати складовою частиною власності.

Отже, «законні очікування» - це очікування можливості (ефективного) здійснення певного права, як прямо гарантованого, так і опосередкованого (того, яке випливає з інших прав), у разі якщо особа прямо не виключена з кола тих, хто є носіями відповідного права. Принцип законного очікування спрямований па те, щоб у випадках, коли особа перекопана, що досягне певного результату, якщо буде діяти відповідно до норм правової системи, забезпечити захист цих очікувань».

У своєму рішенні у справі «Пайн Велі Девелопмент Лтд» та інші проти Ірландії» від 23.10.1991 Європейський суд з прав людини зазначив, що «правомірні очікування» виникають у особи, якщо нею було дотримано усіх вимог законодавства для отримання відповідного рішення уповноваженого органу, а тому вона мала усі підстави вважати таке рішення дійсним та розраховувати на певний стан речей.

У розглядуваній адміністративній справі обґрунтовано суд першої інстанції констатував, що позивачем було затрачено значні фінансові ресурси на здійснення геологічного вивчення ділянки надр та підрахунок запасів корисних копалин.

Наявні в матеріалах справи документи свідчать, що надрокористувач (позивач) вчиняв активні дії щодо користування надрами з дати отримання спеціального дозволу №6274 від 01.08.2018.

Програмою робіт з створення геологічних територій та об`єктів, що мають важливе наукове значення (наукові полігони) газу природного, нафти, конденсату Белеївської площі визначено види робіт та витрат, обсяги робіт, джерело фінансування та крайній строк проведення робіт, яка є додатком №2 до Угоди та передбачає, що роботи з виконання науково-дослідних робіт на тему «Геолого-геохімічна оцінка перспектив нафтогазоносності площі» має здійснюватись впродовж І кв. 2022 року - IV кв 2022 року; складання геологічного проекту, складання проектно-кошторисної документації, будівництво пошукової (их) свердловини (свердловин) впродовж І кв. 2023 року - І кв. 2026 року; випробування свердловини (свердловин) за умови вирішення питання щодо утилізації (зберігання) видобутих вуглеводнів впродовж ІІ кв. 2026 року - І кв. 2027 року; складання звіту про впровадження новітніх технологій при будівництві, випробуванні та пробній експлуатації і свердловин впродовж II кв. 2027 року - IV кв. 2027 року; при отриманні позитивних результатів геологічного вивчення складання звіту з геолого-економічної оцінки корисних і копалин з метою підготовки документів на отримання спеціальною дозволу на користування надрами з метою геологічного вивчення нафтогазоносних надр, у тому числі дослідно-промислової розробки родовищ з подальшим видобуванням нафти, газу (промислова розробка родовищ) впродовж І кв. 2028 року - IV кв. 2028 року.

Отже, роботи, передбачені Програмою робіт з створення геологічних територій та об`єктів, що мають важливе наукове значення (наукові полігони) газу природного, нафти, конденсату Белеївської площі визначено види робіт та витрат, обсяги робіт, джерело фінансування та крайній строк проведення робіт, яка є додатком №2 до Угоди, ще не закінчені та тривають, що унеможливлює на момент розгляду справи видачу спеціального дозволу на користування надрами, мета дозволу: видобування газу природного, конденсату Іваниківського родовища.

На підставі встановлених у справі фактичних обставин справи та наведеного вище правового регулювання, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що оскільки ТзОВ «Східницький полігон» вже надано спеціальний дозвіл на користування надрами (газ природний, нафта, конденсат), Державна служба геології та надр України діяла неправомірно виставляючи на аукціон дозвіл на ту саму ділянку надр з тим самим видом корисних копалин (газ природній, конденсат).

Згідно з ч.2 ст.77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Враховуючи вищевикладене, з`ясувавши та перевіривши всі фактичні обставини справи, об`єктивно оцінивши докази, що мають юридичне значення, враховуючи основні засади адміністративного судочинства, вимоги законодавства України та судову практику, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції прийняв законне та обґрунтоване рішення про часткове задоволення позовних вимог, зокрема, про визнання протиправними дій відповідача щодо оголошення про проведення аукціону з продажу спеціального дозволу на користування надрами Іваниківського родовища шляхом проведення електронних торгів, про визнання протиправним та скасування пункту 1 спірного наказу відповідача №301 від 31.08.2022 в частині включення Іваниківського родовища до Переліку ділянок надр, спеціальні дозволи на користування якими планується виставити на аукціон з продажу спеціальних дозволів на користування надрами шляхом електронних торгів та пункту 2 цього наказу в частині включення Іваниківського родовища до Програми робіт з видобування нафти і газу (промислова розробка родовищ) газу природного, конденсату Іваниківського родовища.

Доводи апеляційної скарги висновків суду першої інстанції у відповідній частині не спростовують та підлягають відхиленню як необґрунтовані.

Водночас, слід зазначити про безпідставність доводів апелянта щодо того, що суд першої інстанції прийняв рішення зобов`язального характеру, чим втрутився в дискреційні повноваження Держгеонадр, оскільки рішення суду першої інстанції від 15.12.2022 року не містить приписів зобов`язального характеру.

Відносно рішення суду першої інстанції в частині відмови у задоволенні позовних вимог про зобов`язання відповідача утриматися від вчинення дій, то в цій частині рішення суду першої інстанції не оскаржене позивачем в апеляційному порядку, а тому не являється предметом апеляційної перевірки.

Статтею 316 КАС України передбачено, що суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

З врахуванням наведених вище норм законодавства та фактичних обставин справи, суд апеляційної інстанції приходить до висновку, що судом першої інстанції при розгляді адміністративної справи всебічно і об`єктивно встановлено обставини справи, оскаржене рішення суду винесене з дотриманням норм матеріального і процесуального права, а тому немає підстав для його скасування.

Керуючись ст.ст. 243, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328 КАС України, суд

постановив:

Апеляційну скаргу Державної служби геології та надр України - залишити без задоволення.

Рішення Львівського окружного адміністративного суду від 15 грудня 2022 року в адміністративній справі №380/12151/22 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Східницький полігон" до Державної служби геології та надр України про визнання протиправними дій, визнання протиправним і скасування наказу, зобов`язання утриматися від вчинення дій - залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття і може бути оскаржена в касаційному порядку шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня її прийняття (проголошення), а у разі якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення - протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Головуючий суддя В. В. Гуляк судді Н. В. Ільчишин Р. Й. Коваль Повний текст постанови суду складено 15.05.2023 року

СудВосьмий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення03.05.2023
Оприлюднено17.05.2023
Номер документу110861115
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності

Судовий реєстр по справі —380/12151/22

Постанова від 04.02.2025

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Ухвала від 30.01.2025

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Ухвала від 26.06.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Постанова від 03.05.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гуляк Василь Васильович

Ухвала від 13.04.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гуляк Василь Васильович

Ухвала від 07.03.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гуляк Василь Васильович

Ухвала від 23.02.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гуляк Василь Васильович

Ухвала від 30.01.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гуляк Василь Васильович

Рішення від 15.12.2022

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Потабенко Варвара Анатоліївна

Ухвала від 07.12.2022

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Потабенко Варвара Анатоліївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні