Постанова
від 03.08.2010 по справі 11/350
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТ ИВНИЙ СУД міста КИЄВА

01025, м. Київ, вул. Десятинна , 4/6, тел. 278-43-43

Вн. № < Внутрішній Номер сп рави >

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Київ

03 серпня 2010 року 14:10 № 11/350

Окружний адміністрати вний суд міста Києва у складі колегії суддів: головуючого судді Винокурова К.С. , суддів Клочкова Н.В. Кочана В.М.

при секретарі судового за сідання Горбані А.В.,

розглянув у відкритому суд овому засіданні адміністрат ивну справу

За позовом ОСОБА_1

ОСОБА_2

ОСОБА_3

ОСОБА_4

до Кабінету Міністрів України

про визнання бе здіяльності протиправною, зо бов' язання вчинити певні ді ї

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

ОСОБА_1, ОСОБА_2, О СОБА_3, ОСОБА_4 (далі позив ачі) звернулись до суду з адмі ністративним позовом до Ка бінету Міністрів України п ро визнання бездіяльності пр отиправною, яка полягає у не п рийнятті рішення щодо випуск у іменних приватизаційних па перів для забезпечення права громадянина механізмом реал ізації його права на отриман ня частки земель із земельно го фонду України та зобов' я зання Кабінету Міністрі в України винести рішення пр о випуск приватизаційних пап ерів на імена позивачів для о тримання ними, як приватними особами, частки землі із земе ль земельного фонду України в розмірах, що визначені стат тею 121 Земельного кодексу Укра їни.

Ухвалою Окружного адміні стративного суду міста Києва від 08.09.2008 р. відкрито проваджен ня у адміністративній справі за зазначеним позовом, призн ачено попереднє судове засід ання.

Згідно з ухвалою суду від 08.12 .2008 р. закінчене підготовче про вадження у справі та признач ено справу до судового розгл яду у складі колегії суддів.

Позивачем було подано зая ву про зміну позовних вимог, я ка не була прийнята судом, оск ільки позивач одночасно змін ювала і предмет, і підставу по зовних вимог, заявлених до Кабінету Міністрів Україн и, у зв' язку з чим судовий роз гляд справи відбувався в меж ах позовних вимог, заявлених у первісному позові.

Позивач ОСОБА_1, яка пре дставляла також інтереси усі х інших позивачів у справі, пі д час судового розгляду підт римала позов у повному обсяз і.

Позовні вимоги в цілому мот ивовані тим, що положеннями З акону України «Про приватиза ційні папери»передбачено, що кожний громадянин має рівне право отримати приватизацій ні папери для приватизації ч астки земельного фонду.

Позивачі з метою реалізаці ї визначеного Законом «Про п риватизаційні папери»права звертались до Ощадбанку, Дер жавної комісії з цінних папе рів та фондового ринку, Каб інету Міністрів України, Се кретаріату Президента Украї ни. Державний комітет Україн и по земельних ресурсів та Ки ївське міське головне управл іння земельних ресурсів розг лянули за дорученням КМУ зве рнення позивачів та надало в ідповідь про порядок набуття права власності на земельні ділянки.

ВАТ «Ощадбанк»в свою чергу листом від 10.04.2007 року № 31/2-29/408-2565 роз ' яснив заявникам, посилаючи сь на ст. 3 Закону України «Про приватизаційні папери», що р ішення про випуск приватизац ійних паперів приймається Кабінетом Міністрів Украї ни згідно з Державною програ мою приватизації.

Оскільки таке рішення відп овідачем не було прийнято, по зивачі з посиланням на п. 4 ст. 8 Закону «Про приватизаційні п апери»звернулись до суду.

Таким чином, позивачі вваж ають, що відсутність визначе ного механізму реалізації пр ава громадянина на отримання частки земельного фонду сві дчить про протиправну бездія льність Кабінету Мініст рів України та, як наслідок, по рушення прав та законних інт ересів позивача.

Позивачі ОСОБА_3 та О СОБА_4 подали до суду заяву п ро розгляд справи без їх учас ті, яка прийнята судом та залу чена до матеріалів справи.

Відповідач позовні вимоги не визнає, просить відмовити в їх задоволенні в повному об сязі, обґрунтовуючи тим, що ча стиною першою статті 3 Закону «Про приватизаційні папери» передбачено, що рішення про в ипуск приватизаційних папер ів приймається Кабінетом Міністрів України згідно з Д ержавною програмою приватиз ації.

Водночас відповідач зазна чав, що ані Законом України «П ро Державну програму привати зації»від 03.06.1997 № 294/97-ВР (який втра тив чинність), ані Законом Укр аїни «Про Державну програму приватизації»від 12.02.1998 № 124/98-ВР (я кий також втратив чинність), а ні Законом України "Про Держа вну програму приватизації" в ід 18.05.2000 № 1723-ІП, який є чинним, не з обов'язувалось Кабінет М іністрів України приймати рі шення про випуск приватизаці йних паперів.

Отже, Кабінет Міністрів України не приймав рішення п ро випуск приватизаційних па перів, оскільки таке рішення не було визначене зазначени ми Державними програмами при ватизації.

Розглянувши подані докум енти і матеріали, заслухавши пояснення представників сто рін, всебічно і повно з' ясув авши фактичні обставини, на я ких ґрунтується позов, об' є ктивно оцінивши докази, які м ають юридичне значення для р озгляду справи і вирішення с пору по суті, суд, -

ВСТАНОВИВ:

Громадянка ОСОБА_1 , її діти - ОСОБА_3 та ОСО БА_4, громадянка ОСОБА_2 25 січня 2007 року звернулись до Де ржавного комітету по земельн их ресурсах (далі Держкомзем України) із заявою про виділе ння із земель земельного фон ду України земельних ділянок відповідно до положень ст. 121 З емельного кодексу України.

Держкомзем України надав п озивачам відповідь своїм лис том від 06.02.2007 р. № 14-17-2-ко119/239, у якій за значив, що Комітет не наділен ий повноваженнями щодо розпо рядження землями, посилаючис ь на статтю 118 та пункт 12 Перехі дних положень Земельного код ексу України (далі ЗКУ).

Київське міське головне уп равління земельних ресурсів також надало відповідь заяв никам листом від 18.04.2007 р. № 06-03-2/710, зг ідно з яким роз' яснив поряд ок набуття права приватної в ласності на земельні ділянки . Так, посилаючись на п.12 розділ у Х Перехідних положень Земе льного кодексу України, Київ міськголовзем зазначав, що п овноваження щодо розпорядже ння землями в межах міста Киє ва, окрім земель, переданих у п риватну власність, до розмеж ування земель державної та к омунальної власності здійсн ює Київська міська рада.

Відповідно до пункту 7 Поряд ку набуття права на землю юри дичними та фізичними особами в м. Києві, затвердженого ріше нням Київської міської ради від 14.03.2002 р. № 313/1747 з подальшими змі нами та доповненнями, громад янин, який виявив бажання оде ржати земельну ділянку в меж ах міста Києва для будівницт ва та обслуговування жилого будинку і господарських буді вель і споруд, індивідуально го гаражного та дачного буді вництва чи ведення садівницт ва, подає заяву до Київської м іської ради, у якій зазначают ься бажані розмір і місце роз ташування земельної ділянки , мета її використання та скла д сім' ї (якщо ділянка передб ачається для житлового будів ництва).

В грудні 2007 року ОСОБА_1, я ка діяла в своїх інтересах, а т акож в інтересах своїх непов нолітніх дітей та була предс тавником ОСОБА_2, звернула сь до Шевченківського районн ого суду міста Києва з позово м про визнання протиправними дій Київської міської ради в ідносно не винесення на черг ову сесію заяв позивачів про надання і безкоштовної пере дачі земельних ділянок площе ю 0,1 га на кожного для будівниц тва та зобов' язання прийнят и відповідні рішення з метою передачі земельних ділянок на території Київської грома ди у приватну власність пози вачів.

Постановою Шевченківськог о районного суду міста Києва від 03 червня 2008 року у адмініст ративній справі № 2а-190/08 у задов оленні позовних вимог відмов лено повністю.

Відповідно до статті 72 КАС У країни обставини, встановлен і судовим рішенням в адмініс тративній справі, що набрало законної сили, не доказуютьс я при розгляді інших справ, у я ких беруть участь ті самі осо би або особа, щодо якої встано влено ці обставини.

У судовому рішенні від 03.06.2008 р . було встановлено, що позивач і при зверненні до Київської міської ради з заявами про пе редачу у їх власність земель них ділянок, не виконали у пов ному обсязі вимоги пунктів 7.1, 7.3 Порядку набуття права на зе млю юридичними та фізичними особами в м. Києві, а саме не за значили місця розташування з емельних ділянок, розмір та м ету їх використання, не додал и копії паспорту, що в свою чер гу позбавило Київську міську раду виконати вимоги пункті в 7.4 - 7.8 вищезазначеного Порядк у щодо вирішення питання по п ередачі земельних ділянок у приватну власність.

На запитання суду, чи було о скаржене вказане рішення у а дміністративній справі від 0 3.06.2008 р., позивач відповіла, що рі шення набрало законної сили, оскільки вона не скористала сь правом апеляційного оскар ження. Разом з тим, позивач вва жає прийняте рішення неправо мірним.

Таким чином, позивач вважає , що єдиною можливістю отрима ти гарантовано земельні діля нки для громадян могло би ста ти виготовлення приватизаці йних паперів на землю. Але К абінет Міністрів України н е надав Верховній Раді пр опозицій щодо забезпечення в иконання гарантій Конституц ії та норм Земельного кодекс у України, не забезпечив прий няття центральними органами виконавчої влади нормативно -правових актів на виконання Закону України «Про привати заційні папери».

Вивчивши матеріали справи , заслухавши пояснення предс тавників сторін у судовому з асіданні, колегія приходить до висновку, що позовні вимог и не підлягають задоволенню, виходячи з наступного.

Статтею 19 Конституції Украї ни встановлено, що органи дер жавної влади та органи місце вого самоврядування, їх поса дові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повн оважень та у спосіб, що передб ачені Конституцією та закона ми України.

Відповідно до статті 113 Конс титуції України Кабінет Міністрів України є вищим ор ганом у системі органів вико навчої влади, якій у своїй дія льності керується Конституц ією та законами України, а так ож указами Президента Україн и та постановами Верховної Ради України, прийнятими в ідповідно до Конституції та законів України.

Згідно з частиною другою ст атті 14 Конституції України пр аво власності на землю гаран тується. Це право набуваєтьс я і реалізується громадянами , юридичними особами та держа вою виключно до закону.

Законом України "Про приват изацію державного майна" пер едбачено, що приватизація зд ійснюється на принципі безоп латної передачі частки держа вного майна кожному громадян инові України за приватизаці йні папери.

Згідно з пунктом 5 статті 2 За кону України "Про приватизац ійні папери", кожен громадяни н України має рівне право на о держання приватизаційних па перів однакової номінальної вартості для приватизації ч астки майна державних підпри ємств, державного житлового фонду, земельного фонду.

Відповідно до пункту 1 статт і 1 Закону України "Про привати заційні папери" приватизацій ні папери - це особливий вид де ржавних цінних паперів, які з асвідчують право власника на безоплатне одержання у проц есі приватизації частки майн а державних підприємств, дер жавного житлового фонду, зем ельного фонду.

Частиною другою статті 1 З акону передбачено, що порядо к випуску та обігу приватиза ційних паперів визначається цим Законом, іншими актами за конодавства України.

Згідно з частиною першою статті 3 Закону рішення про ви пуск приватизаційних папері в приймається Кабінетом Міністрів України згідно з Д ержавною програмою приватиз ації.

Верховна Рада Україн и шляхом прийняття відповідн ого закону затверджує Держав ну програму приватизації, як а на відповідний період визн ачає цілі, пріоритети та умов и приватизації.

Відповідно до Закону Украї ни «Про приватизацію державн ого майна»Державна програма приватизації розробляється Фондом державного майна Укр аїни та вноситься на розгляд Верховної Ради України о дночасно з проектом Державно го бюджету України на відпов ідний рік. Пропозиції про вне сення змін до Державної прог рами приватизації щодо кільк ості об' єктів, які підлягаю ть приватизації та уточнення завдань щодо надходження ко штів до Державного бюджету У країни подаються до ВР Украї ни одночасно з проектом Держ авного бюджету України на на ступний рік.

Слід зазначити, що ані Закон ом України «Про Державну про граму приватизації»від 03.06.1997 № 294/97-ВР, ані Законом України «Пр о Державну програму приватиз ації»від 12.02.1998 № 124/98-ВР, які втрати ли чинність, а також ні Законо м України «Про Державну прог раму приватизації»18.05.2000 № 1723-ІП, який є чинним, не зобов'язувал ось Кабінет Міністрів Ук раїни приймати рішення про в ипуск приватизаційних папер ів.

Законом України «Про прив атизаційні папери»не передб ачено обов' язкового випуск у приватизаційних паперів дл я приватизації частки земель ного фонду, а передбачена мож ливість випуску таких приват изаційних паперів та можливі сть були власником такого ці нного паперу.

Відповідно до статті 69 КАС України доказами в адмініст ративному судочинстві є будь -які фактичні дані, на підстав і яких суд встановлює наявні сть або відсутність обставин , що обґрунтовують вимоги і за перечення осіб, які беруть уч асть у справі, та інші обстави ни, що мають значення для прав ильного вирішення справи. Ці дані встановлюються судом н а підставі пояснень сторін, т ретіх осіб та їхніх представ ників, показань свідків, пись мових і речових доказів, висн овків експертів.

Статтею 70 КАС України визна чено, що належними є докази, як і містять інформацію щодо пр едмету доказування.

Посилання позивачів на лис ти ВАТ «Державний ощадний ба нк України»від 10.04.2007 року № 31/2-29/408-2 565, Держкомзему України від 06.02.20 07 року № 14-17-2-Ко-119/729, Київміськголо взему від 18.04.2007 року № 06-03-2/710 не мож уть прийматись судом як дока зи, оскільки в жодному з них не має посилань на норми чинног о законодавства, які зобов'яз ують відповідача прийняти ві дповідне рішення щодо випуск у іменних приватизаційних па перів для отримання частки з емлі із земельного фонду Укр аїни.

Порядок набуття і реаліза ція права на землю визначені Земельним кодексом України та іншими законодавчими акта ми.

Частиною першою статті 81 ЗК України визначено, що громад яни України набувають право власності на земельні ділянк и на підставі, зокрема безопл атної передачі із земель дер жавної і комунальної власнос ті.

Статтями 118, 121 ЗК України виз начено порядок безоплатної п риватизації земельних ділян ок громадянами та їх норми.

Відповідно до ст. 118 ЗК Україн и громадянин, зацікавлений у приватизації земельної діля нки, яка перебуває у його кори стуванні, подає заяву до відп овідної районної, Київської чи Севастопольської міської державної адміністрації або сільської, селищної, міської ради за місцезнаходженням з емельної ділянки.

Рішення органів виконавчо ї влади та органів місцевого самоврядування щодо привати зації земельних ділянок прий мається у місячний строк на п ідставі технічних матеріалі в та документів, що підтвердж ують розмір земельної ділянк и.

Згідно з положеннями пункт ів 6-10 статті 118 ЗК України (у реда кції, згідно з внесеними змін ами законом від 05.11.2009 р. N 1702-VI) грома дяни, зацікавлені в одержанн і безоплатно у власність зем ельної ділянки із земель дер жавної або комунальної власн ості для ведення фермерськог о господарства, ведення особ истого селянського господар ства, ведення садівництва, бу дівництва і обслуговування ж илого будинку, господарських будівель і споруд (присадибн ої ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівн ицтва індивідуальних гаражі в у межах норм безоплатної пр иватизації, подають клопотан ня до відповідної районної, К иївської чи Севастопольсько ї міської державної адмініст рації або сільської, селищно ї, міської ради за місцезнахо дженням земельної ділянки. У клопотанні зазначаються ціл ьове призначення земельної д ілянки та її орієнтовні розм іри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких з азначено бажане місце розташ ування земельної ділянки, по годження землекористувача (у разі вилучення земельної ді лянки, що перебуває у користу ванні інших осіб) та висновки конкурсної комісії (у разі на дання земельної ділянки для ведення фермерського господ арства).

Районна, Київська чи Севаст опольська міська державна ад міністрація або сільська, се лищна, міська рада розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення п роекту землеустрою щодо відв едення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у й ого наданні. Підставою відмо ви у наданні такого дозволу м оже бути лише невідповідніст ь місця розташування об'єкта вимогам законів, прийнятих в ідповідно до них нормативно- правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної докумен тації, схем землеустрою і тех ніко-економічних обґрунтува нь використання та охорони з емель адміністративно-терит оріальних утворень, проектів землеустрою щодо впорядкува ння територій населених пунк тів, затверджених у встановл еному законом порядку.

Проект землеустрою щодо ві дведення земельної ділянки р озробляється за замовленням громадян особами, які мають в ідповідні дозволи (ліцензії) на виконання цих видів робіт , у строки, що обумовлюються уг одою сторін.

Розроблений проект землеу строю щодо відведення земель ної ділянки подається Комісі ї з розгляду питань, пов'язани х з погодженням документації із землеустрою (далі - Комісія ).

Комісія протягом трьох тиж нів з дня одержання проекту н адає відповідному органу вик онавчої влади чи органу місц евого самоврядування свій ви сновок щодо погодження проек ту або відмови у його погодже нні. У разі відмови у погоджен ні проект повертається заявн ику у зазначений у цій частин і строк.

Підставою відмови у погодж енні проекту може бути лише н евідповідність його положен ь вимогам законів та прийнят их відповідно до них нормати вно-правових актів.

У разі якщо проект землеуст рою щодо відведення земельно ї ділянки підлягає обов'язко вій державній експертизі зем левпорядної документації, по годжений проект подається Ко місією до відповідного орган у земельних ресурсів для зді йснення такої експертизи.

Районна, Київська чи Севаст опольська міська державна ад міністрація або сільська, се лищна, міська рада у двотижне вий строк з дня отримання пог одженого проекту землеустро ю щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідност і здійснення обов'язкової де ржавної експертизи землевпо рядної документації згідно і з законом - після отримання по зитивного висновку такої екс пертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеу строю щодо відведення земель ної ділянки та надання її у вл асність.

Відмова органу виконавчо ї влади чи органу місцевого с амоврядування у передачі зем ельної ділянки у власність а бо залишення клопотання без розгляду можуть бути оскарже ні до суду.

Згідно з частиною першою с татті 125 ЗК України право влас ності на земельну ділянку ви никає після одержання її вла сником або користувачем доку мента, що посвідчує право вла сності чи право постійного к ористування земельною ділян кою, та його державної реєстр ації.

Відповідно до статті 126 ЗК У країни право власності на зе мельну ділянку посвідчуєтьс я державними актами.

Отже, позивачі мають право н а використання свого констит уційного права власності на землю у порядку, визначеному Земельним кодексом України.

Також слід зазначити, що пос илання позивачів на те, що К абінет Міністрів України н е привів свої нормативно-пра вові акти у відповідність до законодавчих актів, що випли вають із Земельного кодексу України шляхом не створення таких нормативно-правових ак тів є необґрунтованим та без підставним.

Відповідно до підпункту «б »пункту 4 ЗК України Кабіне т Міністрів України повине н був привести свої норматив но-правові акти у відповідні сть із цим Кодексом. Зобов'яза ння розроблення стосувалось нормативно-правових актів, п ередбачених цим Кодексом.

Однак, строки на розроблен ня цих актів пов'язувались із завершенням та введенням в д ію відповідних актів законод авства. Оскільки продовжено дію пунктів 13, 14, 15 розділу X «Пер ехідні положення»ЗК України , приведення відповідних нор мативно-правових актів Каб інету Міністрів України у в ідповідність до вимог ЗК Укр аїни переноситься до зняття заборон, накладених вказаним и пунктами.

Також слід зазначити, що з а законопроектами, поданими Кабінетом Міністрів Укра їни, прийнято Закони України «Про землеустрій», «Про оцін ку земель», «Про охорону земе ль», «Про розмежування земел ь державної та комунальної в ласності». Закон України «Пр о державний земельний кадаст р»було прийнято, проте він не набрав чинності, оскільки бу в ветований Президентом Укра їни.

З огляду на викладене, Каб інет Міністрів України дія в в межах наданих повноважен ь та відповідно до чинного за конодавства, не порушував пр ав та законні інтереси позив ачів у справі, а тому будь-які правові підстави для задовол ення такого позову відсутні.

Відповідно до статті 104 Код ексу адміністративного судо чинства України до адміністр ативного суду має право звер нутися з адміністративним по зовом особа, яка вважає, що пор ушено її права, свободи чи інт ереси у сфері публічно-право вих відносин.

Згідно з частиною 1 статті 71 К одексу адміністративного су дочинства України кожна стор она повинна довести ті обста вини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і з аперечень.

Частиною 2 статті 71 Кодексу адміністративного судочинс тва України передбачено, що в адміністративних справах пр о протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб' єкта владних повноважень обов' я зок щодо доказування правомі рності свого рішення, дій чи б ездіяльності покладається н а відповідача, якщо він запер ечує проти адміністративног о позову.

Відповідачем як суб' єкто м владних повноважень доведе но відсутність факту бездіял ьності щодо неприйняття ріше ння про випуск приватизаційн их іменних паперів для отрим ання частки землі із земельн ого фонду України, враховуюч и, що нормами чинного законод авства не встановлений обов' язок Кабінету Міністрів прийняти відповідне рішення . На думку суду, можливим спосо бом захисту права на отриман ня земельної ділянки у прива тну власність було оскарженн я рішення у адміністративній справі, яке прийнято Шевченк івським районним судом міста Києва, оскільки предметом ро згляду тієї справи були дії К иївської міської ради по роз гляду конкретної заяви позив ачів про виділення їм земель них ділянок.

Зважаючи на всі наведені об ставини в їх сукупності, суд д ійшов висновку, що позовні ви моги позивача є необґрунтова ними та задоволенню не підля гають.

Керуючись ст.ст. 71, 86, ст. 105, 158-163 КА С України, адміністративний суд,-

ПОСТАНОВИВ:

У задоволенні позову відмовити.

Постанова набирає закон ної сили після закінчення ст року подання заяви про апеля ційне оскарження або апеляці йної скарги в порядку, встано вленому ст. 254 Кодексу адмініс тративного судочинства Укра їни. Постанова може бути оска ржена в апеляційному порядку та в строки, встановлені ст.186 К одексу адміністративного су дочинства України.

Головуючий суддя К.С. Винокуров

Судді В.М. Кочан

Н.В. Клочкова

Дата складення та підписан ня постанови в повному обсяз і - 11.08.2010.

СудОкружний адміністративний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення03.08.2010
Оприлюднено20.08.2010
Номер документу10807997
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —11/350

Ухвала від 06.03.2014

Господарське

Господарський суд міста Києва

Смирнова Ю.М.

Ухвала від 21.12.2011

Господарське

Господарський суд Донецької області

Соболєва С.М.

Ухвала від 25.11.2011

Господарське

Господарський суд міста Києва

Смирнова Ю.М.

Ухвала від 15.11.2011

Господарське

Господарський суд міста Києва

Смирнова Ю.М.

Ухвала від 01.11.2011

Господарське

Господарський суд Донецької області

Соболєва С.М.

Ухвала від 12.10.2011

Господарське

Господарський суд міста Києва

Смирнова Ю.М.

Ухвала від 23.02.2011

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Мельниченко Ірина Федорівна

Постанова від 03.08.2010

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Винокуров К.С.

Постанова від 19.11.2009

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Отрюх Б.В.

Постанова від 02.09.2008

Господарське

Вищий господарський суд України

Продаєвич Л.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні