Справа № 587/707/21
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 грудня 2022 року Сумський районний суд Сумської області під головуванням судді Гончаренко Л. М., за участю секретаря судового засідання Макошенець С.І., представника позивача ОСОБА_1 , представників відповідачів ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , представника третьої особи Мазнєвої С.Г. розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Суми справу за позовом ОСОБА_4 до підприємства об`єднання громадян "НИКА-СКМ" громадської організації "Спілка інвалідів "Жага Життя", Битицької сільської ради Сумського району Сумської області, Сумської міської ради, Стецьківської сільської ради Сумського району Сумської області, Хотінської селищної ради Сумського району Сумської області, треті особи: Сумська обласна державна адміністрація, Сумська районна державна адміністрація, ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 , ОСОБА_15 , ОСОБА_16 , ОСОБА_17 , ОСОБА_18 , ОСОБА_19 , ОСОБА_20 , ОСОБА_21 , ОСОБА_22 , ОСОБА_23 , ОСОБА_24 про визнання недійсними та скасування рішень Битицької сільської ради та рішень державних реєстраторів з одночасним припиненням права комунальної власності,
ВСТАНОВИВ:
Представник позивача адвокат Ломака Ю.М. звернувся до суду з вказаним позовом, який в подальшому уточнив, та свої вимоги мотивує тим, що позивач є власником 7/100 часток нежитлового приміщення санаторія профілакторія « ІНФОРМАЦІЯ_1 » зі спорудами та будівлями, яке розташоване за адресом: АДРЕСА_1 . Власниками інших часток цього санаторія профілакторія « ІНФОРМАЦІЯ_1 » зі спорудами та будівлями є інші фізичні особи, а сам санаторій профілакторій зі спорудами та будівлями, знаходиться на земельній ділянці з кадастровим номером 5924781500:09:003:0002, площею 4,1307 га. Ця земельна ділянка, на момент набуття позивачем права приватної власності на 7/100 часток зазначеного нежитлового приміщення зі спорудами та будівлями, перебувала в державній власності, а її розпорядником є Сумська обласна державна адміністрація. Позивач користувався цієї ділянкою в зв`язку з тим, що на ній розташоване майно, яке йому належить на праві приватної власності. 28 грудня 2020 року державний реєстратор Хотінської селищної ради Сумського району Сумської області Іземенко Ю.В. зареєструвала право комунальної власності Битицької сільської ради Сумського району Сумської області на земельну ділянку з кадастровим номером 5924781500:09:003:0002, площею 4,1307 га та право постійного користування нею за ПОГ "НИКА-СКМ" громадської організації "Спілка інвалідів "Жага Життя". В Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно містяться наступні відомості про право власності та право постійного користування земельної ділянкою з кадастровим номером 5924781500:09:003:0002, площею 4,1307 га: Актуальна інформація про право власності - Номер запису про право власності: 39994475; Форма власності: комунальна; Власники: Битицька сільска рада Сумського району Сумської області; Підстава для державної реєстрації: Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності», серія та номер: 5245-VI, виданий 06 вересня 2012 року, рішення Битицької сільської ради від 10 липня 2020 року. Актуальна інформація про державну реєстрацію іншого речового права -Номер запису про інше речове право: 39995598; Підстава для державної реєстрації: рішення Битицької сільської ради від 10 липня 2020 року; Вид іншого речового права: право постійного користування земельною ділянкою; Відомості про суб`єкта іншого речового права: Правокористувач: ПОГ (НИКА-СКМ" громадської організації "Спілка інвалідів "Жага Життя"; Опис об`єкта іншого речового права: в постійне користування передається земельна ділянка з кадастровим номером 5924781500:09:003:0002 площею 4,1307 га. Рішення Битицької сільської ради, датоване 10 липня 2020 року, використане для незаконного припинення права власності Сумської обласної державної адміністрації на вказану земельну ділянку (право державної власності), а також використане для незаконного виникнення у Битицької сільської ради права комунальної власності на цю ділянку та виникнення у ПОГ "НИКА-СКМ"громадської організації"Спілкаінвалідів "ЖагаЖиття",права постійного користування такою земельною ділянкою. Цим рішенням та державною реєстрацією права комунальної власності та права постійного користування земельною ділянкою обмежуються право приватної власності позивача на належне йому майно, яке розташоване на цій земельній ділянці, через незаконність даного рішення, його невідповідність вимогам закону та порушення принципу цілісності об`єкта нерухомого майна та земельної ділянки, на які воно розташоване. Незаконність припинення права державної власності на земельну ділянку полягає в тому, що Сумська обласна державна адміністрація не приймала рішення про припинення такого права чи про її передачу з державної до комунальної власності. Щодо виникнення права комунальної власності та права постійного користування земельною ділянкою, то таке виникнення залежить від припинення права державної власності, а враховуючи, що таке право не припинялось, то їх виникнення є незаконним.
Щодо виникнення права комунальної власності та права господарського відання на складові частини санаторія профілакторія «Росинка», зазначав, що 01 грудня 2020 року державний реєстратор Стецьківської сільської ради Сумського району Сумської області Білолюбська І.В. зареєструвала право комунальної власності Битицької сільської ради Сумського району Сумської області на споруди та будівлі санаторія профілакторія «Росинка», а також зареєструвала право господарського відання ними за тим самим підприємством об`єднання громадян «Ника-Скм» громадської організації «Спілка інвалідів «Жага життя». Так, в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно зазначено наступні відомості про реєстрацію таких прав: Актуальна інформація про право власності -Реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 2239412959247; Номер запису про право власності: 39524890; Форма власності: комунальна; Власники: Територіальна громада в особі Битицької сільської ради Сумського району Сумської області; Підстава для державної реєстрації: рішення Битицької сільської ради від 12 жовтня 2020 року; зазначені складові частини об`єкта нерухомого майна. Актуальна інформація про державну реєстрацію іншого речового права-Номер запису про інше речове право: 39525899; Вид іншого речового права: право господарського відання; Відомості про суб`єкта іншого речового права: Правокористувач: ПОГ "НИКА-СКМ" громадської організації "Спілка інвалідів "Жага Життя"; Опис об`єкта іншого речового права: Передаються об`єкти комунальної інфраструктури у повне господарювання ПОГ "НИКА-СКМ" громадської організації "Спілка інвалідів "Жага Життя"; Підстава для державної реєстрації: рішення Битицької сільської ради від 12 жовтня 2020 року. Прийняття до комунальної власності складових частин санаторія профілакторія «Росинка» і реєстрація права комунальної власності Битицької сільської ради на них, як на об`єкти нерухомого майна є протиправним та порушує право приватної власності позивача з наступних підстав: ці об`єкти не є об`єктами комунальної інфраструктури; вони не належали на праві приватної власності ТОВ «КІПС»; ці об`єкти є рухомим майном, тому є протиправним відкриття розділу про право власності на об`єкт нерухомого майна в Державному реєстрі; ці об`єкти є приналежною річчю до нежитлового приміщення, санаторій профілакторій «Росинка» зі спорудами та будівлями, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 140591059247; нежитлове приміщення, санаторій профілакторій «Росинка» зі спорудами та будівлями, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 140591059247, належить на праві приватної власності фізичним особам. Оскільки прийняття цих об`єктів до комунальної власності є протиправним, то подальше розпорядження ними, зокрема передача їх у господарське відання також є протиправним. А тому просить суд визнати недійсним та скасувати рішення Битицької сільської ради Сумського району Сумської області від 10 липня 2020 року, рішення державного реєстратора Хотінської селищної ради Іземенко Ю.В. від 30 грудня 2020 року про державну реєстрацію права комунальної власності Битицької сільської ради на земельну ділянку з кадастровим номером 5924781500:09:003:0002, рішення державного реєстратора Хотінської селищної ради Іземенко Ю.В. про державну реєстрацію права постійного користування ПОГ "НИКА-СКМ" громадської організації "Спілка інвалідів "Жага Життя" земельною ділянкою з одночасним припиненням в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень права комунальної власності Битицької сільської ради Сумського району Сумської області на земельну ділянку та права постійного користування ПОГ "НИКА-СКМ"громадської організації"Спілкаінвалідів "ЖагаЖиття"земельною ділянкою; визнати недійсним та скасувати рішення Битицької сільської ради Сумського району Сумської області від 12 жовтня 2020 року, рішення державного реєстратора Стецьківської сільської ради Білолюбської І.В. від 04 грудня 2020 року про державну реєстрацію права комунальної власності Битицької сільської ради на громадську будівлю, санаторій-профілакторій «Росинка», рішення державного реєстратора Стецьківської сільської ради Білолюбської І.В. від 04 грудня 2020 року про державну реєстрацію права господарського відання ПОГ "НИКА-СКМ"громадської організації"Спілкаінвалідів "ЖагаЖиття"на громадську будівлю, санаторій-профілакторій «Росинка» з одночасним припиненням в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень права комунальної власності Битицької сільської ради Сумського району Сумської області на громадську будівлю, санаторій-профілакторій «Росинка» та права повного господарського відання ПОГ "НИКА-СКМ" громадської організації "Спілка інвалідів "Жага Життя" громадською будівлею, санаторій-профілакторій «Росинка».
У судовому засіданні представник позивача Ломака Ю.М. позовні вимоги підтримав в повному обсязі, обґрунтувавши викладеними в позовній заяві обставинами, на стягненні судового збору з відповідачів не наполягав.
Представник відповідача підприємства об`єднаннягромадян "НИКА-СКМ"громадської організації"Спілкаінвалідів "ЖагаЖиття" адвокат Грицик Г.О. в судовому засіданні проти позову заперечував, просив відмовити у задоволенні позовних вимог. У відзиві на позовну заяву зазначав, що позивачем не вказано як саме порушено його право фактом реєстрації земельної ділянки як комунальної власності, не надано доказів того, що позивач звертався з заявою про отримання у власність/оренду земельної ділянки чи до ОДА чи до сільради, а йому було відмовлено, чим і порушене його законне право. Вказуючи про факт належності земельної ділянки до земель державної власності позивачем не надано жодного доказу. На земельній ділянці розташовані об`єкти нерухомого майна комунальної власності- об`єкти комунальної інфраструктури, а тому земельна ділянка належить до комунальної власності і згідно закону не могла бути державною. В додаткових поясненнях зазначав на те, що позивач посилається в позові на те, що порушено право державної власності на земельну ділянку, що земельна ділянка належить Сумській обласній державній адміністрації, разом з тим позивач не має повноважень представляти інтереси державного органу, не є представником прокуратури. Крім того, позивач не надав доказів про те, що він є власником об`єктів інфраструктури і тому рішення сесії, якимось чином порушує права його чи держави. Зазначав, що не має підтверджень, чи погоджуються інші власники майна з позицією позивача, так як позивач має лише частку від спільного майна, а ставить питання щодо всього об`єкту нерухомого майна. Зазначав, що дане рішення існує і саме позивач мав би надати його на підтвердження своїх вимог або звернутися з клопотанням до суду про його витребування; вважав що підприємств ПОГ "НИКА-СКМ" громадської організації "Спілка інвалідів "Жага Життя» не є відповідачем по справі, так як не приймало оспорюваних рішень.
Представник відповідача Сумської міськоїрадив судовому засіданні зазначала, що Сумська міська рада є правонаступником Битицької сільської ради. Рішення сільської ради, як ненормативний правовий акт органу місцевого самоврядування є актом одноразового застосування, вичерпують свою дію фактом їхнього виконання, тому не можуть бути скасовані чи змінені органом місцевого самоврядування після їх виконання, при винесені рішення покладається на розсуд суду. У своєму відзиві, який міститься в матеріалах справи зазначала, що відповідно до рішення Сумської міської ради від 21.10.2020 «Про реорганізацію Битицької сільської ради шляхом приєднання до Сумської міської ради» до архівного відділу Сумської РДА повинні бути передані документи постійного зберігання, серед іншого, рішення Битицької сільської ради від 10.07.2020 та від 12.10.2020, на які посилається позивач у позовній заяві. Проте на запит Департаменту забезпечення ресурсних платежів, як уповноважений орган Сумської міської ради від 31.05.2021 Архівний відділ Сумської РДА надав відповідь про неможливість надати витяги з цих рішень, оскільки документи Битицької сільської ради за 2020 рік до архіві не передані.
Представник відповідача Хотінської селищної ради Сумського району в судове засідання не з`явився, в своєму клопотанні просить слухати справу у відсутність представника, винести рішення на розсуд суду.
Представники відповідачів Стецьківської сільської ради Сумського району, Битицької сільської ради Сумського району в судове засідання не з`явилися, про час та місце розгляду справи були повідомлені. Дані сільські ради були реорганізовані шляхом приєднання до території Сумської міської територіальної громади.
Представник третьої особи- Сумської обласної державної адміністрації в судове засідання не з`явився, про час та місце розгляду справи були повідомлені належним чином. Від них в матеріалах справи міститься письмове пояснення щодо позовної заяви, в якій зазначали, що позовні вимоги визнають. Земельна ділянка з кадастровим номером 5924781500:09:003:0002, площею 4,1307 га нежитлового приміщення зі спорудами та будівлями санаторію профілакторію «Росинка» до прийняття рішення Битицької сільської ради Сумського району перебувала в державній власності, що підтверджується витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 06.12.2017. Вибуття вказаної земельної ділянки з державної власності, виникнення права комунальної власності та права постійного користування нею згідно рішенням Битицької сільської ради від 10.07.2020 є незаконним. Сумська обласна державна адміністрація не приймала рішення про припинення такого права чи про її передачу з державної до комунальної власності. Щодо виникнення права комунальної власності та права постійного користування земельною ділянкою, то таке виникнення залежить від припинення права державної власності, а враховуючи, що таке право не припинялось, то їх виникнення є незаконним. Рішення органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки з державної в комунальну власність не приймалось, акт приймання-передачі такої земельної ділянки не підписувався.
Представник третьої особи- Сумської районної державної адміністрації в судове засідання не з`явився, про час та місце розгляду справи були повідомлені належним чином.
Треті особи ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_25 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_14 , ОСОБА_15 , ОСОБА_16 , ОСОБА_17 , ОСОБА_20 , ОСОБА_21 в судове засідання не з`явились, їх представник ОСОБА_1 в судовому засіданні позовні вимоги підтримав.
Треті особи ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_18 , ОСОБА_19 , ОСОБА_22 , ОСОБА_23 в судове засідання не з`явилися, про час та місце розгляду справи були повідомлені належним чином.
Представник третьої особи ОСОБА_24 - адвокат Мазнєва С.Г. в судовому засіданні позовні вимоги підтримала, зазначала, що ОСОБА_24 є власником нерухомого майна на спірній земельній ділянці, а тому такого рішення не може існувати. Дана земельна ділянка незаконно передана іншій особі, в порушення ст. 377 ЦК України, 120 ЗК України, а тому не може використовуватись в законний спосіб ОСОБА_24 , його право також порушуються. Жодна із сторін не спростувала докази позивача, тільки слова, що таке рішення існує.
Заслухавши поясненнясторін,дослідивши письмовідокази посправі,з`ясувавши правовіпозиції сторін,судвважає позов таким, що підлягає задоволенню з наступних підстав.
Відповідно дост. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, яка є частиною національного законодавства, кожна людина при визначенні її громадянських прав і обов`язків має право на справедливий судовий розгляд.
У частині першій та другійстатті 2 ЦПК Українизакріплено, що завданням цивільного судочинства є справедливий, неупереджений та своєчасний розгляд і вирішення цивільних справ з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб, інтересів держави. Суд та учасники судового процесу зобов`язані керуватися завданням цивільного судочинства, яке превалює над будь-якими іншими міркуваннями в судовому процесі.
Згідно з ч. 1 ст.4, ч. 1 ст.5 ЦПК України, кожна особа має право в порядку, встановленим цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів, а суд, здійснюючи правосуддя, захищає права, свободи та інтереси фізичних осіб, права та інтереси юридичних осіб, державні та суспільні інтереси у спосіб, визначений законом або договором.
У частині першійстатті 11 ЦПК Українипередбачено, що суд визначає в межах, встановлених цим Кодексом, порядок здійснення провадження у справі відповідно до принципу пропорційності, враховуючи: завдання цивільного судочинства; забезпечення розумного балансу між приватними й публічними інтересами; особливості предмета спору; ціну позову; складність справи; значення розгляду справи для сторін, час, необхідний для вчинення тих чи інших дій, розмір судових витрат, пов`язаних із відповідними процесуальними діями, тощо.
В силу положень ч. 1 ст. 13 ЦПК Українисуд розглядає цивільні справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.
Тлумачення вказаних норм свідчить, що завданням цивільного судочинства є саме ефективний захист порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів. Такий захист можливий за умови, що права, свободи чи інтереси позивача власне порушені, а учасники використовують цивільне судочинство для такого захисту. Схожий за змістом висновок зроблений в постанові Верховного Суду у складі Об`єднаної палати Касаційного цивільного суду від 05 вересня 2019 року у справі № 638/2304/17 (провадження № 61-2417сво19).
Згідно частини першої статті15, частини першої статті16 Цивільного кодексу Україникожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.
Для застосування того чи іншого способу захисту, необхідно встановити які ж права (інтереси) позивача порушені, невизнані або оспорені відповідачем і за захистом яких прав (інтересів) позивач звернувся до суду.
Згідно зістаттею 12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст з поміж іншого належить розпорядження землями територіальних громад, передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цьогоКодексу.
Громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону (частина першаЗемельного кодексу України).
Відповідно достатті 152 Земельного кодексу України держава забезпечує громадянам та юридичним особам рівні умови захисту прав власності на землю. Власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом: а) визнання прав; б) відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав; в) визнання угоди недійсною; г) визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування; ґ) відшкодування заподіяних збитків; д) застосування інших, передбачених законом, способів.
Статтею 21 Цивільного кодексу Українивизначено, що суд визнає незаконним і скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси. Суд визнає незаконним та скасовує нормативно-правовий акт органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідностіКонституціїабо законам України визнаються незаконними в судовому порядку (частина 10статті 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»).
Отже, підставами для визнання недійсним акта (рішення) є його невідповідність вимогам законодавства або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт, порушення у зв`язку з прийняттям відповідного акта прав та охоронюваних законом інтересів позивача у справі.
В судовомузасіданні встановлено,що відповіднодо договорударування від09.09.2020 позивачу ОСОБА_26 належить на праві власності 7/100 часток нежитлового приміщення санаторія профілакторія « ІНФОРМАЦІЯ_1 » зі спорудами та будівлями, яке розташоване за адресом: АДРЕСА_1 та розташоване на земельній ділянці з кадастровим номером 5924781500:09:003:0002, площею 4,1307 га. Відповідно до п. 2 даного договору нерухоме майно, частка якого відчужується по даному договору згідно правовстановлюючого документа та витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності складається з: літера А-ІІІ- база відпочинку, загальною площею 1747 кв.м, літера Б-І-будинок охорони, загальною площею 70,1 кв.м., літера З-навіс, літера К-навіс, №1-трансформаторна.(т.1 а.с.11)
Власником інших часток цього санаторія профілакторія « ІНФОРМАЦІЯ_1 » зі спорудами та будівлями є інші фізичні особи- треті особи по справі, що підтверджується інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності ( т.1 а.с.12-13, т.1 а.с.54-60)
Відповідно до інформації з Державного реєстра речових прав на нерухоме майно містяться наступні відомості про право власності та право постійного користування земельної ділянкою з кадастровим номером 5924781500:09:003:0002, площею 4,1307 га:
Актуальна інформація про право власності
Номер запису про право власності: 39994475; державний реєстратор: Іземенко Ю.В., Хотінської селищної ради Сумського району Сумської області; Форма власності: комунальна; Власники: Битицька сільска рада Сумського району Сумської області; Підстава для державної реєстрації: Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності», серія та номер: 5245-VI, виданий 06 вересня 2012 року, видавник ВРУ, рішення органу місцевого самоврядування, серія та номер: б/н виданий Битицькою сільською радою від 10 липня 2020 року; підстава внесення запису: Рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 56014581 від 30.12.2020 ОСОБА_27 .
Актуальна інформація про державну реєстрацію іншого речового права
Номер запису про інше речове право: 39995598; державний реєстратор: Іземенко Ю.В., Хотінської селищної ради Сумського району Сумської області; Підстава для державної реєстрації: рішення Битицької сільської ради від 10 липня 2020 року; Вид іншого речового права: право постійного користування земельною ділянкою; Відомості про суб`єкта іншого речового права: Правокористувач: Підприємство об`єднання громадян (релігійної організації, профспілки) «НИКА СКМ» громадської організації «СПІЛКА ІНВАЛІДІВ «ЖАГА ЖИТТЯ»; Опис об`єкта іншого речового права: в постійне користування передається земельна ділянка з кадастровим номером 5924781500:09:003:0002 площею 4,1307 га.( т.1 а.с.14)
Відповідно до інформації з Державного реєстра речових прав на нерухоме майно зазначено наступні відомості про реєстрацію таких прав відносно об`єкта нерухомого майна громадської будівлі санаторій-профілакторій «РОСИНКА»:
Актуальна інформація про право власності
Реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 2239412959247; Номер запису про право власності: 39524890; державний реєстратор: Білолюбська І.В., Стецьківської сільської ради Сумського району; Форма власності: комунальна; Власники: Територіальна громада в особі Битицької сільської ради Сумського району Сумської області; Підстава для державної реєстрації: рішення органу місцевого самоврядування, серія та номер: 7 скликання 36 сесія, Битицької сільської ради від 12 жовтня 2020 року; складові частини об`єкта нерухомого майна: прибудова а1, загальною площею 37,3 кв.м., літній будинок Д, загальною площею 48,2 кв.м., очисні споруди Ж, загальною площею 62 кв.м., навіс М, гараж, вольєр О, навіс Р, навіс С, убиральня Т, убиральня Т1, навіс, т, убиральня, Т2, навіси П,П1-П10, навіси У,У1-У9, навіс Х, навіс Ч, навіс Ш, водонапірна башта ІІ, вимощення ІІІ, вимощення, вимощення, опорна стіна, оглядовий майданчик, волейбольний майданчик, футбольний майданчик, дитячий майданчик, Дитячий майданчик, ворота з хвірткою №1, огорожа №2, огорожа №3, ворота №4, ворота №5, огорожа №6, ворота з хвірткою №7, огорожа №8, ворота №9, огорожа №10, мережі водопроводу, мережі газопроводу, мережі каналізації, мережі електроосвітлення.
Актуальна інформація про державну реєстрацію іншого речового права-
Номер запису про інше речове право: 39525899; державний реєстратор: Білолюбська І.В., Стецьківської сільської ради Сумського району; Вид іншого речового права: право господарського відання; Відомості про суб`єкта іншого речового права: Правокористувач: Підприємство об`єднання громадян (релігійної організації, профспілки) «НИКА СКМ» громадської організації «СПІЛКА ІНВАЛІДІВ «ЖАГА ЖИТТЯ»; Опис об`єкта іншого речового права: Передаються об`єкти комунальної інфраструктури у повне господарювання; Підстава для державної реєстрації: рішення органу місцевого самоврядування, серія та номер: 7 скликання 36 сесія, Битицької сільської ради від 12 жовтня 2020 року.( т.1 а.с.15)
Відповідно до витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку за номером НВ-5906424612017 від 06.12.2017 земельна ділянка з кадастровим номером 5924781500:09:003:0002, площею 4,1307 га, розташована Битицька сільська рад Сумського району Сумської області, форма власності Державна власність, категорія земель землі рекреаційного призначення, цільове призначення-07.01 для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення, відомості про право власності/право постійного користування-Сумська районна державна адміністрація, відомості про оренду- орендар ТОВ «Кіпс», дата державної реєстрації речового права 12.06.2009, строк дії- 49.( т.1 а.с.35-36)
З відповіді Міськрайонного управління у м. Суми та Сумському районі Головного управління держгеокадастру у Сумській області від 21.04.2021 № 400/115-21 на запит адвоката була надана інформація, про те, що земельна ділянка з кадастровим номером 5924781500:09:003:0002, площею 4,1307 га, відноситься до земель рекреаційного призначення, цільове призначення-07.01 Для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення. Згідно даних Державного земельного кадастру до 28.12.2020 земельна ділянка перебувала в оренді ТОВ «Кіпс», форма власності-державна, розпорядником земель відповідно до статті 122 ЗК України була Сумська обласна державна адміністрація.( т.1 а.с.87)
Відповідно до відповіді Битицького старостинського округу Сумської міської територіальної громади від 05.05.2021 №26 наданої на запит адвоката, щодо надання належним чином завірених копій рішень Битицької сільської ради копії технічного паспорту на громадську будівлю санаторій-профілакторій «Росинка», було повідомлено, що запитуванні документи в старостинському округу відсутні. На підставі рішення Сумської міської ради від 21.10.2020 «Про реорганізацію Битицької сільської ради шляхом приєднання до Сумської міської ради», створена комісія з реорганізації Битицької сільської ради, яка згідно даного рішення проводить відповідні заходи, документи постійного терміну зберігання на етапі підготовки до передачі на зберігання до архівного відділу Сумської РДА, акт передачі на даний час відсутній.( т.1 а.с.88)
Як вбачається з відповіді архівного відділу Сумської РДА від 07.06.2021 № 64 на запит Департаменту забезпечення ресурсних платежів Сумської міської ради про надання рішень Битицької сільської ради від 10.07.2020 б/н «Про присвоєння поштової адреси та передачу в постійне користування земельної ділянки» та від 12.10.2020 б/н «Про передачу об`єктів комунальної інфраструктури Битицької сільської ради в повне господарювання», було повідомлено, що документи Битицької сільської ради за 2020 рік до архівного відділу сільською радою не передані( т.1 а.с.94)
Відповідно до відповіді Міськрайонного управління у м.Сумах та Сумському районі ГУ Держгеокадастру у Сумській області від 04.06.2021 № 572/115-21 на запит Департаменту забезпечення ресурсних платежі Сумської міської ради, було надано інформацію, що між Сумською РДА та ТОВ «КІПС» був укладений та зареєстрований договір оренди земельної ділянки від 14.12.2006 за № 040661303037 терміном на 49 років. В оренду передавалась земельна ділянка з кадастровим номером 5924781500:09:003:0002, площею 4,1307 га із земель державної власності оздоровчого призначення ( для організації профілактики та лікування) на території Битицької сільської ради Сумського району.( т.1 а.с.95)
Як вбачається з технічної документації із землеустрою щодо складання документів(договору оренди), що посвідчують право на земельну ділянку під санаторієм-профілакторієм «Росинка» ТОВ «КІПС», розпорядженням голови РДА від 23.11.05 №845 було затверджено технічну документацію із землеустрою щодо складання документів( договору оренди), що посвідчують право на земельну ділянку під санаторієм-профілакторієм «Росинка» ТОВ «Кіпс» для оздоровчого призначення на території Битицької сільської ради, надано ТОВ «Кіпс» земельну ділянку загальною площею 4,1397 га під санаторієм-профілакторієм «Росинка» в довгострокову оренду строком на 20 років із земель ДП «Сумський лісгосп» на території Битицької сльської ради( т.1 а.с.97 зв.б.)
В даній технічній документації також міститься договір купівлі-продажу нежитлового приміщення від 28.04.2005 укладеного між ВАТ «Сумжитлобуд» ла ТОВ «КІПС», відповідно до якого продавець зобов`язався передати у власність покупцю нежитлове приміщення-санаторій профілакторій зі спорудами та будівлями, що знаходяться за адресою Сумський район, Битицька сільська рада, урочище «Росинщена», б/н. В абзаці другому п.1 даного договору зазначено, що згідно довідки Битицької сільської ради від 14.04.2005 року за №186-земельна ділянка Сумського лісництва в кварталі 181 урочища «Росинщена», на якій розташований санаторій профілакторій «Росинка», належить до земель запасу та резерву Сумської РДА.(т.1 а.с.99-100)
Як вбачається з відповіді Сумської обласної державної адміністрації від 08.12.2021 №01-22/15668 наданої на адвокатський запит, було зазначено з приводу незаконного виникнення у Битицької сільської ради права комунальної власності на вказану вище земельну ділянку слідчим управлінням ГУНП в Сумській області проводиться досудове розслідування в кримінальному провадженні від 03.03.2021 №1202120000000048 за ознаками кримінального правопорушення, передбачених ч.2 ст. 364 КК України, за фактом зловживання службовим становищем, що завдало шкоди інтересам держави. Сумською обласною державною адміністрацією до Північно-Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції(м.Суми) направлений лист від 29.09.2021 про здійснення перевірки дій державного реєстратора Хотінської селищної ради Іземенко Ю.В., якою 28.12.2020 змінено форму власності земельної ділянки загальною площею 4,1307 гектара з кадастровим номером 5924781500:09:003:0002 з державної на комунальну. Зміни внесено рішенням про державну реєстрацію прав та їх обтяження від 30.12.20. Підставою для державної реєстрації відповідно до відомостей з Державного реєстру стало рішення Битицької сільської ради за відсутності рішення голови Сумської обласної державної адміністрації про передачу вказаної земельної ділянки із державної в комунальну власність. Відповідно до матеріалів лісовпорядкування зазначена земельна ділянка розташована на території Сумського лісництва ДП «Сумське лісове господарство» у кварталі 139 виділ 7,8, 13, 14, 15,16 (урочище Росинщина). Частиною другою статті 117 ЗК України встановлено, що землі державної власності, які перебувають в постійному користуванні державних підприємств( у даному випадку ДП «Сумське лісове господарство»), не можуть передаватися в комунальну власність. Рішенням Битицької сільської ради всупереч вимогам частини другої статті 117 ЗК України протиправно виключено з державної власності, а відповідно відчужено в постійного лісокористувача-ДП «Сумське лісове господарство», земельну ділянку лісового фонду(5924781500:09:003:0002) площею 4,1307 га та передано в комунальну власність Битицької сільської ради.( т.1 а.с. 215-216)
Відповідно до договору оренди землі від 22.08.2006 укладеним між орендодавцем Сумська РДА та ТОВ «КІПС», об`єктом оренди є земельна ділянка площею 4,1307 га, на земельній ділянці знаходиться об`єкти нерухомого майна, а також інші об`єкти інфраструктури- нежитлове приміщення- санаторій-профілакторій зі спорудами та будівлями, які належать ТОВ «КІПС» згідно договору купівлі-продажу. В даному договорі зазначається, що предметом договору є земельна ділянка несільськогосподарського призначення для оздоровчого призначення( для організації профілактики та лікування), яка знаходиться на території Битицької сільської ради.(т.1 а.с.244-246)
В акті приймання-передачі земельної ділянки, що надається в оренду від 20.12.2006 зазначено, що передача та прийом земельної ділянки у довгострокову оренду ТОВ «КІПС» здійснено на підставі розпорядження голови Сумської РДА №598 від 02.08.2006 за рахунок земель ДП «Сумський лісгосп» на території Битицької сільської ради Сумського району.(.т.1 а.с.246)
Відповідно до відповіді Сумської РДА на адвокатський запит адвокату Грицику Г. від 29.12.2021 № 01-16/3619 про надання копії акту приймання-передачі, повідомлено, що акт приймання-передачі земельної ділянки з кадастровим номером 5924781500:09:003:0002 від Сумської РДА до Сумської обласної державної адміністрації відсутній. Зазначено, що відповідно до ст. 122 ЗК України, Сумська обласна державна адміністрація є розпорядником вказаної земельної ділянки на підставі закону.( т.1 а.с.252)
Відповідно до частини другої, третьоїстатті 78 Земельного кодексу Україниправо власності на землю набувається та реалізується на підставіКонституції України, цього Кодексу, а також інших законів, що видаються відповідно до них. Земля в Україні може перебувати у приватній, комунальній та державній власності.
Статтею 80 Земельного кодексу України встановлено, що самостійними суб`єктами права власності на землю є, зокрема, територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, - на землі комунальної власності, а також держава, яка реалізує це право через відповідні органи державної влади, на землі державної власності.
Згідно зі статтями83,84 Земельного кодексу України комунальною власністю є землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, в державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності.
Відповідно до ст. 117 Земельного кодексу України передача земельнихділянок державноївласності укомунальну власністьчи навпакиздійснюється зарішеннями відповіднихорганів виконавчоївлади чиорганів місцевогосамоврядування,які здійснюютьрозпорядження землямидержавної чикомунальної власностівідповідно доповноважень,визначених цимКодексом. Урішенні органіввиконавчої владичи органівмісцевого самоврядуванняпро передачуземельної ділянкиу державнучи комунальнувласність зазначаютьсякадастровий номерземельної ділянки,її місцерозташування,площа,цільове призначення,відомості прообтяження речовихправ наземельну ділянку,обмеження уїї використанні. Напідставі рішенняорганів виконавчоївлади чиорганів місцевогосамоврядування пропередачу земельноїділянки удержавну чикомунальну власністьскладається актприймання-передачітакої земельноїділянки. Рішення органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність разом з актом приймання-передачі такої земельної ділянки є підставою для державної реєстрації права власності держави, територіальної громади на неї.
Відповідно до ч.3 ст. 122 Земельного кодексуУкраїни Районні,державні адміністраціїна їхнійтериторії передаютьземельні ділянкиіз земельдержавної власності,крім випадків,визначених частинамичетвертою івосьмою цієїстатті,у власністьабо укористування умежах сіл,селищ,міст районногозначення длявсіх потребта замежами населенихпунктів для: а) ведення водного господарства;)будівництва об`єктів,пов`язаних зобслуговуванням жителівтериторіальної громадирайону (шкіл,закладів культури,лікарень,підприємств торгівлітощо),з урахуваннямвимог частинисьомої цієїстатті; в) індивідуального дачного будівництва.
Обласні державніадміністрації наїхній територіїпередають земельніділянки ізземель державноївласності,крім випадків,визначених частинамитретьою,четвертою івосьмою цієїстатті,у власністьабо укористування умежах містобласного значеннята замежами населенихпунктів,а такожземельні ділянки,що невходять доскладу певногорайону,або увипадках,коли районнадержавна адміністраціяне утворена,для всіхпотреб.(ч.5ст.122 Земельного кодексу України)
Таким чином, за результатами судового розгляду справи судом встановлені фактичні дані, які свідчать, що спірна земельна ділянка з кадастровим номером 5924781500:09:003:0002 площею 4,1307 га перебувала в державній власності та оскільки рішення про передачу земельної ділянки з державної в комунальну власність уповноваженою особою не приймалось, акт приймання-передачі такої земельної ділянки не підписувався, припинення права державної власності на вказану земельну ділянку є незаконним.
З вказаного вище слідує, що рішення Битицької сільської ради, датоване 10 липня 2020 року, використане для незаконного припинення права власності Сумської обласної державної адміністрації на вказану земельну ділянку (право державної власності), а також використане для незаконного виникнення у Битицької сільської ради права комунальної власності на цю ділянку та виникнення у підприємства об`єднання громадян (релігійної організації, профспілки) «НИКА-СКМ» громадської організації «СПІЛКА ІНВАЛІДІВ «ЖАГА ЖИТТЯ» права постійного користування такою земельною ділянкою.
Цим рішенням та державною реєстрацією права комунальної власності та права постійного користування земельною ділянкою обмежуються право приватної власності позивача на належне йому майно, яке розташоване на цій земельній ділянці, через незаконність даного рішення, його невідповідність вимогам закону та порушення принципу цілісності об`єкта нерухомого майна та земельної ділянки, на які воно розташоване.
Відповідно достатті 41 Конституції Українита частини першоїстатті 321 Цивільного кодексу Україниніхто не може бути протиправно позбавлений права власності. Право приватної власності є непорушним.
Власникові належать права володіння, користування та розпорядження своїм майном (стаття 317 Цивільного кодексу України).
Відповідно до положень частини другоїстатті 120 Земельного кодексу України, частини другоїстатті 377 Цивільного кодексу України, якщо житловий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, наданій у користування, то в разі їх відчуження до набувача переходить право користування тією частиною земельної ділянки, на якій вони розміщені, та частиною ділянки, яка необхідна для їх обслуговування.
Таким чином, земельне та цивільне законодавство передбачає перехід права на земельну ділянку в разі набуття права власності на об`єкт нерухомості, що відображає принцип єдності юридичної долі земельної ділянки та розташованої на ній будівлі або споруди, який знаходить свій вияв у правилах, зокремастаття 120 Земельного Кодексу Україниістатті 377 Цивільного кодексу України.
Відповідно до ч. 1ст. 2 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.Державний реєстр речових прав на нерухоме майно - єдина державна інформаційна система, що забезпечує обробку, збереження та надання відомостей про зареєстровані речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про об`єкти та суб`єктів таких прав.
Згідно зіст. 18 зазначеного Законуза результатами розгляду заяви державний реєстратор приймає рішення про державну реєстрацію прав, вносить до Державного реєстру прав відомості про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про об`єкти та суб`єктів цих прав та видає інформацію з Державного реєстру прав для подальшого використання заявником.
Законодавче закріплення необхідності державної реєстрації права власності на нерухоме майно є, таким чином, визнанням з боку держави публічно-правового інтересу у встановленні належності нерухомого майна конкретній особі. Державна реєстрація прав покликана служити забезпеченням стабільності обороту нерухомості, оскільки остання має не тільки майнову, а й соціальну значимість. Подібна стабільність досягається шляхом винесення операцій та інших дій з нерухомістю за рамки приватних інтересів сторін, а також створення особливої, єдиної інформаційної системи, дозволяє всім суб`єктам права отримувати виключно і єдино достовірні дані про правовий статус того чи іншого об`єкта.
Фактично реєстрація покликана надати відповідну силу правовстановлюючим документам і виступає формальною умовою подальшого захисту (у тому числі і судового) прав особи, що виникають з правовідносин, предметом яких є нерухоме майно.
Також законодавець визначив, що до інших правових наслідків, окрім офіційного визнання і підтвердження державою відповідних юридичних фактів, встановлюючи презумпцію правильності зареєстрованих відомостей з реєстру для третіх осіб, застосування нормЗакону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень»не призводить. Тобто державна реєстрація права власності на земельну ділянку є одним з юридичних фактів у юридичному складі, необхідному для виникнення права, але самостійного значення для підстав виникнення права власності вона не має.
Таким чином, державна реєстрація визначає лише момент, після якого виникає право власності, користування за обов`язкової наявності інших юридичних фактів, передбачених законом як необхідних для виникнення цього права.
Як встановлено судом у цьому судовому рішенні, об`єкт нерухомого майна - земельна ділянка з кадастровим номером 5924781500:09:003:0002 площею 4,1307 га, вибула із державної власності поза волею власника нерухомого майна, а тому позовні вимоги позивача підлягають задоволенню.
Щодо прийняття до комунальної власності складових частин санаторія профілакторія «Росинка» і реєстрації права комунальної власності Битицької сільської ради на них, як на об`єкти нерухомого майна на законних підставах, то вони не знайшли підтвердження в судовому засіданні, так як не надано доказів про їх належність до соціальної інфраструктури Битицької сільської ради.
У відповідності з ст. ст. 12, 81 ЦПК України учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених законом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Оспорювані рішення Битицької сільської ради не можна вважати законними, оскільки вони суперечать діючому законодавству і порушують право позивача приватної власності, зокрема щодо володіння, користування та розпорядження належним йому майном на власний розсуд.
Крім того, право позивача є порушеним і з існуванняму Державномуреєстрі речовихправ нанерухоме майнота їхобтяжень записів,які здійсненіна підставірішеннь державногореєстратора Хотінськоїселищної радиІземенко Ю.В.та Стецьківськоїсільської ради ОСОБА_28 ,які прийняті на підставі недійсних рішеннь Битицькогої сільської ради з порушенням законодавства, також підлягають скасуванню.
Таким чином, позовні вимоги підлягають задоволенню.
На підставівикладеного,керуючись ст.41Конституції України,ст.ст.2,5,11,12,13,81Цивільного процесуальногокодексу України, ст.ст.12,80,83,84,117,120,122,152Земельного КодексуУкраїни,ст.ст.15,16,21,317,377Цивільного кодексуУкраїни, Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», суд
В И Р І Ш И В :
Позов ОСОБА_4 задовольнити повністю.
Визнати недійсним та скасувати рішення Битицької сільської ради Сумського району Сумської області від 10 липня 2020 року, рішення державного реєстратора Хотінської селищної ради Іземенко Юлії Василівни № 56014581 від 30 грудня 2020 року про державну реєстрацію права комунальної власності Битицької сільської ради на земельну ділянку з кадастровим номером 5924781500:09:003:0002, рішення державного реєстратора Хотінської селищної ради Іземенко Юлії Василівни № 56015711 від 30 грудня 2020 року про державну реєстрацію права постійного користування підприємства об`єднаннягромадян«НИКА-СКМ» громадської організації «СПІЛКА ІНВАЛІДІВ «ЖАГА ЖИТТЯ» земельною ділянкою з кадастровим номером 5924781500:09:003:0002 з одночасним припиненням в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень права комунальної власності Битицької сільської ради Сумського району Сумської області на земельну ділянку з кадастровим номером 5924781500:09:003:0002, площею 4,1307 га (номер запису про право власності: 39994475) та права постійного користування ПОГ «НИКА-СКМ» ГО «СПІЛКА ІНВАЛІДІВ «ЖАГА ЖИТТЯ» земельною ділянкою з кадастровим номером 5924781500:09:003:0002, площею 4,1307 га (номер запису про речове право: 39995598).
Визнати недійсним та скасувати рішення Битицької сільської ради Сумського району Сумської області від 12 жовтня 2020 року, рішення державного реєстратора Стецьківської сільської ради Білолюбської Ірини Вікторівни № 55505657 від 04 грудня 2020 року про державну реєстрацію права комунальної власності Битицької сільської ради на громадську будівлю, санаторій-профілакторій «Росинка», рішення державного реєстратора Стецьківської сільської ради Білолюбської Ірини Вікторівни № 55508350 від 04 грудня 2020 року про державну реєстрацію права господарського відання підприємство об`єднання громадян «НИКА-СКМ» громадської організації «СПІЛКА ІНВАЛІДІВ «ЖАГА ЖИТТЯ» на громадську будівлю, санаторій-профілакторій «Росинка» з одночасним припиненням в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень права комунальної власності Битицької сільської ради Сумського району Сумської області на громадську будівлю, санаторій-профілакторій «Росинка» (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 2239412959247, номер запису про право власності: 39524890) та права повного господарського відання ПОГ «НИКА-СКМ» ГО «СПІЛКА ІНВАЛІДІВ «ЖАГА ЖИТТЯ» громадською будівлею, санаторій-профілакторій «Росинка» (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 2239412959247, номер запису про інше речове право: 39525899).
Учасники справи, а також особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, свободи, інтереси та (або) обов`язки, мають право оскаржити рішення суду повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Сумського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Повний текст рішення виготовлений 29.12.2022.
Суддя Л.М. Гончаренко
Суд | Сумський районний суд Сумської області |
Дата ухвалення рішення | 27.12.2022 |
Оприлюднено | 30.12.2022 |
Номер документу | 108166118 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах щодо права власності чи іншого речового права на нерухоме майно (крім землі), з них: про комунальну власність |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні