Яготинський районний суд Київської області
Справа № 320/7130/19
Провадження № 2/382/57/22
РІШЕННЯ
Іменем України
17 листопада 2022 року Яготинський районний суд Київської області у складі:
головуючого судді Кисіль О.А.
при секретарі Твердохліб Г.М.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м.Яготин справу за позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 до Яготинської міської ради Київської області, третя особа без самостійних вимог: Служба у справах дітей та сім`ї Яготинської міської ради Київської області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинення певних дій,
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до Київського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Супоївської сільської ради Яготинського району Київської області, треті особи: Служба у справах дітей та сім`ї Київської обласної державної і Служба у справах дітей та сім`ї Яготинської районної державної адміністрації про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.
Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 03.08.2020 року відмовлено у задоволенні даного адміністративного позову.
ОСОБА_1 подано апеляційну скаргу на зазначене рішення Київського окружного адміністративного суду.
Постановою Шостого апеляційного суду від 26.11.2020 року апеляційну скаргу ОСОБА_1 задоволено частково, рішення Київського окружного адміністративного суду від 03.08.2020 року скасовано, провадження по справі закрито.
Ухвалою Шостого апеляційного суду від 28.01.2021 року задоволено заяву ОСОБА_1 та справу за його позовом до Супоївської сільської ради Яготинського району Київської області, треті особи,Служба у справах дітей та сім`ї Київської обласної державної і Служба у справах дітей та сім`ї Яготинської районної державної адміністрації, про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії передано за юрисдикцією до Яготинського районного суду Київської області.
Відповідно до вищевказаної позовної заяви, позивач просив: визнати бездіяльність Яготинської міської ради щодо незабезпечення мене, ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , житлом за місцем походження, в частині не вжиття заходів щодо постановлення на соціальний квартирний облік, з урахуванням пільг встановлених для осіб з числа дітей - сиріт та дітей позбавлених батьківського піклування - протиправною та зобов`язати Яготинську міську раду вчинити певні дії щодо взяття ОСОБА_1 на квартирний облік позачергово, з у рахуванням пільг встановлених для осіб з числа дітей - сиріт та дітей позбавлених батьківського піклування.
Позов обґрунтовано тим, що, 11 січня 2019 року, ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , зважаючи на необхідність покращення житлових умов, спричинена фактичною відсутністю власного житла, звернувся до Супоївської сільської ради Яготинського району Київської області з заявою про взяття його як дитини-сироти, на соціальний квартирний облік з метою одержання державного житла за місцем свого походження.
Не зважаючи на аргументоване роз`яснення правових підстав щодо його права на поліпшення житлових умов та постановку на квартирний облік за списками пільгової черги, листом Супоївської сільської ради Яготинського району Київської області за № 74 від 11 лютого 2019 року йому було відмовлено у взятті на соціальний квартирний облік з огляду відсутності на, балансі Виконавчого комітету сільської ради житлового фонду, відсутності самого обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, а також наявності закріпленої за ним 1/4 частки житла в будинку по АДРЕСА_1 .
Згідно рішення Яготинської міської ради Бориспільського району Київської області № 37-01-VIII від 26 листопада 2020 року здійснено реорганізацію Супоївської сільської ради Яготинського району Київської області шляхом приєднання до Яготинської міської ради Київської області.
Крім того, у відповідності до Закону України "Про внесення змін до деяких законів України щодо впорядкування окремих питань організації та діяльності органів місцевого самоврядування і районних державних адміністрацій" Яготинською міської радою створено таку юридичну особу як Службу у справах дітей Яготинської міської ради". З таким обґрунтуванням відмови, внаслідок розгляду його заяви, та подальшою бездіяльністю позивач не погоджується та вважає її протиправною, оскільки з самого народження (1997 року) він постійно проживав на території с.Супоївка Яготинського району Київської області та мав реєстрацію за адресою: АДРЕСА_1 . Його батьки померли: ОСОБА_4 (батько) помер ІНФОРМАЦІЯ_2 ; ОСОБА_5 (мати) померла ІНФОРМАЦІЯ_3 . Відповідно до розпорядження Яготинської районної державної адміністрації Київської області від 19.02.2010 року за № 58 «Про встановлення опіки над дітьми» та витягу з обліково-статистичної картки дитини-сироти та дитини, позбавленої батьківського піклування, свідоцтв про смерть моїх батьків (серія НОМЕР_1 від 26.12.2005 року; серія НОМЕР_2 від 04.02.2010 року), позивач отримав статус дитини-сироти та йому було призначено опікуна відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України № 866 від 24 вересня 2008 року. Згідно зазначеного розпорядження Яготинської РДА Київської області (пункт 4) Супоївську сільську раду зобов`язано забезпечити захист його житлових та майнових прав, як дитини-сироти.
З того часу, позивач перебуває на первинному обліку у Службі у справах дітей Яготинської райдержадміністрації Київської області, що підтверджується витягом з обліково-статистичної картки дитини-сироти та дитини, позбавленої батьківського піклування від 20.01.2017 року за № 45. З досягненням ним повноліття, опіку над позивачем було припинено в силу положень ст. 77 Цивільного кодексу України.
На даний час, внаслідок його навчання, він тимчасово зареєстрований та мешкає в м.Києві у гуртожитку Державного університету інфраструктури та технологій. Після закінчення даного навчального закладу, він зіткнувсь з тим, що фактично опиняється на вулиці, оскільки фактично не має окремого облаштованого місця для постійного проживання, яке відповідало санітарним і житловим нормам.
Незважаючи на ті обставини, що позивач є співвласником 1/4 частини житлового будинку загальною площею 39,8 кв.м., що знаходиться по АДРЕСА_1 , житлова площа якого, з урахуванням прав кожного із співвласників: ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , та ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , не відповідає нормам Житлового кодексу України (фактично становить 9,95 кв.м житлової площі на кожного, у той час, як необхідно мінімум 13,65 кв.м на одну особу), та в силу його непридатності для постійного проживання і необхідності у проведенні ремонту, коштів на який не має жоден із співвласників.
08.02.2021 року справа № 320/7130/19 надійшла до Яготинського районного суду Київської області і протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями передана на розгляд судді Кисіль О.А..
Ухвалою судді Яготинського районного суду Київської області від 11.02.2021 року надано позивачу десятиденний строк з дня отримання копії ухвали для усунення недоліків, вказаних у мотивувальній частині ухвали, шляхом подання заяви у новій редакції з наданням відповідних документів.
23.02.2021 року на адресу суду позивачем направлена позовна заява у новій редакції, з усуненням недоліків відповідно до вимог ст. 175 ЦПК України.
Ухвалою Яготинського районного суду Київської області від 04.03.2021 року відкрито провадження у справі, та призначено до розгляду в порядку загального позовного провадження з викликом сторін, визначено строк для подання відзиву на позовну заяву, відповіді та заперечень.
Ухвалою Яготинського районного суду Київської області від 24.06.2021 року справу призначено до розгляду відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження.
13.04.2022 року на адресу суду представником позивачів - адвокатом Лещенко С. О. направлена заява про збільшення (уточнення) розміру позовних вимог. В котрій зазначив наступні позовні вимоги ОСОБА_1 , ОСОБА_3 та ОСОБА_2 : Зобов`язати Яготинську міську раду Бориспілького району Київської області (код ЄДРПОУ 05408823) вчинити певні дії, щодо зарахування ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_6 , ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_6 , на квартирний облік при виконавчому комітеті Яготинської міської ради поза чергово та з часу досягнення останніми 16-річного віку, як громадян, які потребують поліпшення житлових умов з урахуванням пільг встановлених для осіб з числа дітей - сиріт.
Представник позивачів в заяві до суду просив проводити розгляд справи у його відсутність та у відсутність позивачів, позовні вимоги підтримали, просили їх задоволити.
Представник Яготинської міської ради направила на адресу суду заяву про розгляд справи у її відсутність, не заперечує щодо зарахування позивачів на квартирний облік при виконавчому комітеті Яготинської міської ради поза чергово та з часу досягнення останням 16-річного віку, як громадян, які потребують поліпшеня житлових умов з урахуванням пільг встановлених для осіб з числа дітей - сиріт. Справу просить розглядати у її відсутність.
Представник Служби у справах дітей та сім`ї Яготинської міської ради, направила на адресу суду заяву про розгляд справи у її відсутність.
Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються доводи позивача, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду, вважає, що позов підлягає до часткового задоволення, виходячи з наступних підстав.
Так, судом установлено, що відповідно до копій свідоцтв про народження, вбачається, що ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_7 , ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_5 та ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_5 мають батьків ОСОБА_4 та ОСОБА_5 (а.с.9-11).
Відповідно до копії посвідчення серії НОМЕР_3 (а.с.12) багатодітною матірю є ОСОБА_7 .
З копії паспорта, вбачається, що ОСОБА_1 (паспорт громадянина України серії НОМЕР_4 ), ІНФОРМАЦІЯ_7 , тимчасово зареєстрований на час навчання в Державному університеті інфраструктури та технологій за адресою АДРЕСА_4 (а.с.13) .
Як вбачається із матеріалів справи та не заперечувалось сторонами, ОСОБА_1 , ОСОБА_3 та ОСОБА_2 народилися та постійно проживали на території с.Супоївка Яготинського району Київської області із реєстрацією за адресою: АДРЕСА_1 (а.с.14-16). Відповідно до листів Супоївської сільської ради Яготинського району Київської області № 74 та № 73 від 11.02.2019 року надані ОСОБА_1 та ОСОБА_2 , вбачається, що їм було відмовлено у взятті на соціальний квартирний облік з огляду відсутності на балансі Виконавчого комітету сільської ради житлового фонду, відсутності самого обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, а також наявності закріпленої за ним 1/4 частки житла в будинку по АДРЕСА_1 (а.с.17-22). Розпорядженням Яготинської районної державної адміністрації Київської області «Про встановлення опіки над дітьми» від 19.02.2010 за № 58 надано статус дітей - сиріт малолітнім дітям: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_7 , ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , встановлено опіку над ними та призначено опікуна - їх сестру ОСОБА_6 (а.с.23, 59). Згідно наявного в матеріалах справи витягу з обліково - статистичної картки дитини - сироти та дитини, позбавленої батьківського піклування від 20.01.2017 за.№ 45, ОСОБА_1 , як дитина - сирота, перебував на первинному обліку у службі у справах дітей Яготинської районної державної адміністрації Київської області (а.с. 24-26, 58). Відповідно до копії свідоцтва про смерть серії НОМЕР_2 (а.с. 27) ОСОБА_5 померла ІНФОРМАЦІЯ_8 . Відповідно до копії свідоцтва про смерть серії НОМЕР_1 ОСОБА_4 помер ІНФОРМАЦІЯ_9 (а.с. 28).
Згідно до довідок № 201 та № 200 від 27.11.2019 року (а.с.29-30) виданих Відокремленим підрозділом «Бобровицького коледжу економіки та менеджменту ім. О. Майнової» виданих ОСОБА_2 , вбачається, що він навчається в даному коледжі на ІІ курсі денної форми навчання, спеціальність «Агрономія», проживає в студентському гуртожитку, але не має реєстрації за даною адресою. Відповідно до довідок № 2944 від 13.11.2019 року та № 106 від 26.11.2019 року виданих Державним університетом інфраструктури та технологій (а.с.31-32) вбачається, що ОСОБА_1 є студентом ІІІ курсу, та зареєстрований до гуртожитку за адресою АДРЕСА_2 .
Відповідно до копії квитка на проїзд № НОМЕР_5 виданий Відокремленим підрозділом «Бобровицького коледжу економіки та менеджменту ім. О. Майнової» виданих ОСОБА_2 , вбачається що він має право на пільговий проїзд так як дитина-сирота (а.с.33). Згідно до копії висновку акта обстеження житлового будинку, за адресою АДРЕСА_1 , який належить на праві приватної спільної часткової власності ОСОБА_6 , ОСОБА_1 , ОСОБА_3 та ОСОБА_2 по ј частці, вбачається, що не зважаючи на неналежний догляд, будинок знаходиться в доброму стані і придатний для проживання за умови вжиття обов`язкових заходів, сплати заборгованості за послуги електро та газопостачання і ремонту системи опалення (установка батарей та газового або твердопаливного котла (а.с.34, 60) Відповідно до копії листа № 872/01-12 від 10.05.2019 року наданий ОСОБА_7 . Службою у справах дітей та сім`ї (а.с.35-36, 61-62) вбачається, що ОСОБА_7 зверталася із зверненням стосовно постановки підопічних на соціальний квартирний облік, але їй було відмовлено.
Згідно копії листа № 34/04-9592 від 05.11.2019 року від Бориспільської місцевої прокуратури наданого ОСОБА_9 , вбачається, що Супоївською сільською радою станом на листопад 2019 року не забезпечено ведення обліку осіб, що потребують поліпшення житлових умов по причині відсутності житлового фонду соціального призначення, та роз`яснено про можливість як опікун оскарження бездіяльності та захисту порушених інтересів у суді. ( а.с.37-38, 63-64).
Відповідно до копії посвідчення НОМЕР_6 виданого ОСОБА_2 , вбачається, що він отримує державну соціальну допомогу (а.с.39).
Згідно копії листа № 3765 від 20.08.2015 року (а.с.40, 65) наданого ОСОБА_7 від Яготинського ГУМВС України, вбачається, що ОСОБА_7 зверталася до органів поліції про прийняття мір щодо свого брата, оскільки останній не впускав її до спільного будинку, та дане питання було вирішено постановою про закриття кримінального правопорушення за відсутності події і складу правопорушення, що підтверджується копією постанови (а.с.41, 66)
Відповідно до копії наказу № 9 від 08.02.2010 року (а.с.81,91) Яготинської районної державної адміністрації служби у справах дітей, вбачається, що на підставі звернення ОСОБА_6 про взяття на облік дітей-сиріт малолітніх ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 вирішено надати статус дітей-сиріт та встановити над ними опіку та надати допомогу кандидату в опікуни дітей.
Згідно акту обстеження житлово-побутових умов сім`ї від 11.01.2011 року (а.с.92-97) вбачається, що в будинку проживає 4 чоловік опікун ОСОБА_6 та діти ОСОБА_1 , ОСОБА_3 , ОСОБА_2 площею 52 кв.м., ОСОБА_6 постійно займається вихованням своїх братів. Вони мають охайний зовнішній вигляд, мають необхідні шкільні речі. Створені всі умови для проживання та виховання дітей.
Відповідно до копій актів про обстеження житлових умов заявника від 05.06.2012 року від 08.09.2014 року, від 09.03.2017 року, 15.06.2017 року, 20.06.2018 року (а. с. 98-110) вбачається, що в будинку в АДРЕСА_3 житлової площі 54 кв.м., деревя`ний обкладений цеглою, газифікований, з водопроводом, є опалення, в якому проживають ОСОБА_10 , ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , умови для проживання в будинку задовільні, надходження коштів використовуються на одяг, взуття та шкільні приладдя на їжу, відпочинки, шкільні потреби та покращення житлових умов. ОСОБА_1 , ОСОБА_2 та ОСОБА_3 належить по ј будинку який знаходиться в с. Супоївка, а вони проживають в АДРЕСА_3 , в акті родина зазначає про потреби у новому газовому котлі та про відпочинок, потребують матеріальної допомоги.
Згідно довідок про навчання (а.с.111-112) ОСОБА_1 навчається в ДПТНЗ «Яготинський ЦПТО» по спеціальності Електромонтер-електрозварник, ОСОБА_1 є студентом 1 курсу денного відділення КМРФ КДАФТ за спеціальністю «Правознавство».
Відповідно до довідки № 1810 від 10.09.2016 року виданої Яготинською міською радою Київської області ОСОБА_9 вбачається, що в будинку за адресою АДРЕСА_3 проживає 4 чоловік опікун ОСОБА_7 та діти ОСОБА_1 , ОСОБА_3 , ОСОБА_2 (а.с.113).
Згідно рішення №56 від 15.04.2021 року Виконавчого комітету Яготинської міської ради Бориспільського району Київської області про зарахування на квартирний облік ОСОБА_1 , вбачається, що ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_7 , зараховано на квартирний облік при виконавчому комітеті Яготинської міської ради та включити його до позачергового списку осіб для отримання житла в Яготинській міській територіальній громаді з березня 2021 року (а.с.213, 219).
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише па підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Статус дитини-сироти та дитини, позбавленої батьківського піклування - визначене відповідно до законодавства становище дитини, яке надає їй право на повне державне забезпечення і отримання передбачених законодавством пільг та яке підтверджується комплектом документів, що засвідчують обставини, через які дитина не має батьківського піклування.
Місце походження дитини-сироти і дитини, позбавленої батьківського піклування - місце проживання або перебування її біологічних батьків на момент їх смерті або виникнення обставин, що призвели до позбавлення дитини батьківського піклування. Законом встановлено, що в разі, коли в дітей-сиріт, дітей, позбавленних батьківського піклування, та осіб з їх числа після завершення перебування у відповідних закладах, дитячому будинку сімейного типу, прийомній сім`ї або завершення терміну опіки/піклування відсутнє житло, то місцеві державні адміністрації та органи місцевого самоврядування забезпечують їх упорядкованим соціальним житлом протягом місяця.
Відповідно до Закону України «Про житловий фонд соціального призначення» орган місцевого самоврядування, який прийняв рішення про взяття на соціальний квартирний облік громадянина, для якого соціальне житло є єдиним місцем проживання, одночасно, за письмовою заявою зазначеного громадянина, приймає рішення про надання йому жилого приміщення в соціальному гуртожитку протягом усього терміну його перебування на соціальному квартирному обліку. Соціальне житло-це житло з житлового фонду соціального призначення, що надається громадянам України, які потребують соціального захисту, у користування на підставі договору найму на певний строк. Користування соціальним житлом є платним. Плата за житло в житловому фонді соціального призначення складається з плати за оренду житла, утримання житлових будинків і прибудинкових територій, комунальні послуги. Орган місцевого самоврядування встановлює розмір плати соціальне житло для кожного наймача такого житла індивідуально. У відповідності до ст. 3 Закону України "Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування" основними засадами державної політики щодо соціального захисту дітей-сиріт і дітей, позбавленних батьківського піклування, а також осіб із їх числа, зокрема, є захист майнових, житлових та інших прав та інтересів таких дітей.
Положеннями статті 4 зазначеного вище Закону визначено заходи та соціальні стандарти з метою виконання визначених у статті 3 цього ж Закону заходів, а саме: житлове забезпечення дітей-сиріт і дітей позбавлених батьківського піклування, а також осіб із їх числа, після завершення їх виховання в різних формах влаштування після досягнення ними 18-річного віку, якщо вони не мають свого житла відповідно до житлових нормативів або мають житло з характеристиками, нижчими за встановлені житлові нормативи. Відповідно до ч. 1 ст. 7 Закону України "Про забезпеченні організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування" органи державної влади та органи місцевого самоврядування відповідно до їх компетенції, визначеної законом, забезпечують вирішення питань щодо встановлення опіки і піклування, створення інших передбачених законодавством умов для виховання дітей, які внаслідок смерті батьків, позбавлення батьків батьківських прав, хворобі батьків чи з інших причин залишилися без батьківського піклування, а також для захисту особистих, житлових і майнових прав та інтересів дітей та осіб із числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування. Згідно частин першої та другої статті 12 вищевказаного Закону безпосереднє ведення справ та координація діяльності стосовно дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, покладаються на служби у справах дітей. Служба у справах дітей: бере участь у здійсненні заходів щодо соціального захисту і захисту прав та інтересів дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, і несе відповідальність за їх дотримання, а також координує здійснення таких заходів; оформляє документи на усиновлення і застосування інших форм влаштування дітей- сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, визначених цим Законом; оформляє клопотання щодо переведення дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, на інщі форми влащтування дітей- сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування; здійснює контроль за умовами влаштування і утримання дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування; здійснює моніторинг діяльності стосовно дітей- сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування; здійснює інші заходи стосовно дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування. Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні» (далі - Закон №280/97-ВР) відповідно до Конституції України визначає систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування.
Відповідно до статті 2 Закону №280/97-ВР місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України. Місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст. Сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами (частина перша статті 10 Закону №280/97-ВР). Згідно статті 25 Закону №280/97-ВР сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання. Відповідно до п. 2 ч 1 ст. 30 вище зазначеного Закону до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать: облік громадян, які відповідно до законодавства потребують поліпшення житлових умов; розподіл та надання відповідно до законодавства житла, що належить до комунальної власності; вирішення питань щодо використання нежилих приміщень, будинків і споруд, що належать до комунальної власності. Відповідно до пунктів 2, 2-1 пункту "Б" частини першої частини першої статті 34 Закону№280/97-ВР до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать: делеговані повноваження: забезпечення здійснення передбачених законодавством заходів щодо поліпшення житлових і матеріально-побутових умов, зокрема, дітей, що залишились без піклування батьків, на виховання в сімї громадян; вирішення відповідно до законодавства питань надання соціальних послуг особам та сім`ям з дітьми, які перебувають у складних життєвих обставинах та потребуютьсторонньої допомоги, забезпечення утримання та виховання дітей, які перебувають у складних життєвих обставинах. Пунктом І частини другої статті 38 Закону №280/97-ВР передбачено що до відання виконавчих органів міських (за винятком міст районного значен рад, крім повноважень, зазначених у пункті «б» частини перщої цієї статті, належить утворення службь у справах дітей та спостережної, спрямування їх діяльності. Відповідно до ст. 3 Закону України «Про добровільне об`єднання територіальних громад» суб`єктами добровільного об`єднання територіальних громад є суміжні територіальні громади сіл, селищ, міст. Об`єднана територіальна грома, адміністративним центром якої визначено місто, є міською територіальною громадою, центром якої визначено селище, - селищною, центром якої визначено село, - сільською.
Згідно частини четвертої статті 4 Закону Украі`ни «Про добровільне об`єднання територіальних громад» найменування об`єднаної територіальної громади, як правило, є похідним від найменування населеного пункту (села, селища, міста), визначеного її адміністративним центром.
Наказом Міністерства соціальної політики України від 14.06 2018 №890 затверджено Методичні рекомендації щодо організації та забезпеченя діяльності об єднаної територіальної громади у сфері соціального захисту населення та захисту прав дітей, згідно з пунктом 1.1. яких передбачено шо з метою забезпечення виконання повноважень у сфері соціального захисту населення та захисту прав дітей у виконавчому органі сільської, селищної, міської ради об`єднаної територіальної громади рекомендовано за рішенням месії відповідної громади, зокрема, утворити (ввести до штатного розпису) службу у справах дітей як юридичну особу, підпорядковану голові сільської, селищної, міської ради.
Пунктом 1.4 зазначених Методичних рекомендацій передбачено що при формуванні штатних розписів служб у справах дітей рекомендовано дотримуватись норм, визначених ст. 4 Закону України " Прол органи і служби у справах дітей та спеціальні установи для дітей" і ст. 12 Закону України «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування». Відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 247 Сімейного кодексу України, дитина, над якою встановлено опіку або піклування, має право, зокрема, на збереження права користування житлом, у якому вона проживала до встановлення опіки або піклування. У разі відсутності житла така дитина має право на його отримання відповідно до Закону. Відповідно до ст. 47 Конституції України, кожен має право на житло. Держава створює умови, за яких кожний громадянин матиме змоіу побудувати житло, придбати його у власність або взяти в оренду, ромадянам, які штоебують соціального захисту, житло надається державою та органами місцевого самоврядування безоплатно або за доступну для них плату відповідно до закону.
Відповідно до вимог ст. 5 Житлового кодексу України державний житловий фонд перебуває у віданні місцевих Рад народних депутатів, а "повідно до їх компетенції відноситься прийняття рішень про надання жилих приміщень будинках житлового фонду місцевої ради.
Згідно статті 33 Закону України "Про забезпечення організаційно- правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування" після завершення перебування дітей сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, у відповідних закладах для таких дітей, дитячому будинку сімейного типу, прийомній сім`ї або завершеній терміну піклування над такими дітьми та в разі відсутності в таких дітей права «а житло обласні. Київська та Севастопольська міські, районні держав адміністрації, органи місцевого самоврядування забезпечують дітеи-сиріт та дітей позбавлених батьківського піклування, а також осіб з їх числа протягом місяця у позачерговому порядку впорядкованим соціальним житлом. Порядок забезпечення соціальним житлом дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, а також з їх числа затверджується Кабінетом Міністрів України. Соціальне житло, що надається дітям-сиротам та дітям, позбавленим батьківського піклування, особам з їх числа для проживання, має відповідати санітарним та технічним вимогам.
Після завершення перебування дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, у відповідних закладах для таких дітей, дитячому будинку сімейного типу, прийомній сім`ї або завершення терміну піклування над такими дітьми та в разі відсутності в таких дітей права на житло обласні, Київська та Севастопольська міські, районні державні адміністрації, органи місцевого самоврядування забезпечують дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, а також осіб з їх числа протягом місяця у позачерговому порядку впорядкованим соціальним житлом.
Так відповідно до положень ст.8 Закону України «Про охорону дитинства» визначено, що кожна дитина має право на рівень життя, достатній для її фізичного, інтелектуального, морального, культурного, духовного і соціального розвитку.
Відповідно до ч. 5 статті 25 Закону України "Про охорону дитинства - діти-сироти та діти, позбавлені батьківського піклування, які до переда опіку чи піклування, влаштування в дитячі будинки сімейного типу, при сім`ї, заклади для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклуї не мали впорядкованого житла або вселення яких у приміпденш зберігалося за ними, неможливе внаслідок його знищення чи пошкодь або з інших поважних причин, що унеможливлюють проживання таї дітей, забезпечуються позачергово впорядкованим житлом за місц( походження або проживання до влаштування в сім`ї громадян, відпс заклади в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
У статті 10 Закону України від 12.01.2006 N 3334-ІV "Про житловий фонд соціального призначення" (надалі Закон N 3334) вказано, що соціальний квартирний облік здійснюєтьсявідповідними органами місцевого самоврядування за місцем проживання громадян (для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, які досягли 16 років, осіб із числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, - за місцем походження або проживання дітей такої категорії до встановлення опіки, піклування. Перебування громадянина на соціальному квартирному обліку підставою для відмови йому у взятті на квартирний облік або зняття з квартирного обліку осіб, які потребують поліпшення житлових умов, чи обліку осіб, які мають право на отримання житла (пільгових кредит будівництво і придбання житла) за державними житловими програмами для окремих категорій громадян, визначених законодавством.
Порядок взяття громадян на соціальний квартирний облії перебування на такому обліку та зняття з нього затверджується Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до п. п. 9 п. 13 Постанови Кабінету Міністрів України від 05 квітня 1994 року N 226 "Про поліпшення виховання, навчання, соціального захисту та матеріального забезпечення дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування", діти-сироти і діти, позбавлені батьківського піклування, у тому числі ті, що перебувають під опікою (піклуванням), після закінчення (припинення) перебування у державному навчально-виховному, вищому навчальному закладі, навчання у професійному навчально-виховному, вищому навчальному закладі, а також молодь цієї категорії після проходження строкової служби в Збройних Силах України забезпечуються позачергово впорядкованим житлом.
Указом Президента України "Про затвердження Заходів щодо поліпшення становища дітей-сиріт і дітей, які залишились без піклування батьків" від 17 жовтня 1997 року № 1153/97, визначені Заходи спрямовані на виконання Національної програми "Діти України", які передбачають розв`язання таких завдань, як, зокрема, вдосконалення системи соціальної адаптації дітей-сиріт і дітей, які залишилися без піклування батьків, розвиток сімейних форм улаштування цієї категорії дітей, розширення соціально- правових гарантій неповнолітніх, захист майнових, житлових та інших інтересів дітей-сиріт і дітей, які залишилися без піклування батьків.
У відповідності до Житлового кодексу України, - громадянам, які перебувають на обліку потребуючих поліпшення житлових умов, жилі приміщення надаються в порядку черговості.
Згідно ст. 46 Житлового кодексу України та п. 46 Правил обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, і надання їм жилих приміщень в Українській РСР, - поза чергою жиле приміщення надається зокрема дітям-сиротам та дітям, позбавленим батьківського піклування, після завершення терміну перебування у сім`ї опікуна чи піклувальника, прийомній сім`ї, дитячому будинку сімейного типу, закладах для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, а також особам з їх числа у разі відсутності житла або неможливості повернення займаного раніше жилого приміщення в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Громадяни, які мають право на позачергове одержання жилих приміщень, включаються до окремого списку.
Статтею 47 ЖК УРСР норма жилої площі в Українській РСР встановлюється в розмірі 13,65 квадратного метра на одну особу. При цьому така норма являє собою розрахунковий норматив забезпеченості житловою площею в громадському та державному житловому фонді на одну особу, у даному випадку мається на увазі розмір житлової площі - без урахування площі нежитлових приміщень (кухонь, коридорів, комор і т.д.).
Положеннями ч. 1 ст. 48 ЖК УРСР передбачено, що жиле приміщення надається громадянам у межах норми жилої площі, але не менше розміру, який визначається Кабінетом Міністрів України і Федерацією професійних спілок України.
Водночас облік громадян, які потребують поліпшення житлових умов, надання їм у безстрокове користування жилих приміщень у будинках державного і громадського житлового фонду, призначених для постійного проживання врегульовано Правилами обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, і надання їм жилих приміщень в Українській затвердженими постановою Ради Міністрів УРСР і Укрпрофради від 11 12.1984 р. №470 (далі - Правила №470).
Пунктом 13 даних Правил визначено, що на квартирний облік беруться громадяни, які потребують поліпщення житлових умов.
Так, потребуючими поліпщення житлових умов визнаються серед інщого громадяни, які забезпечені жилою площею нижче за рівень, що визначається виконавчими комітетами обласних. Київської і Севастопольської міських Рад народних депутатів разом з радами профспілок. Цей рівень періодично переглядається вказаними органами (п.п. 1 п. 13).
З огляду на мій правовий статус, як особи із числа дітей позбавлених батьківського піклування, зважаючи на обов`язок державних органів щодо захисту дітей-сиріт, вважаю, що рішення відповідача у формі листа за № 74 від 11 лютого 2019 року є протиправним та підлягає скасуванню, а для захисту порушення моїх прав є необхідність у зобов`язанні відповідача вчинити дії щодо взяття мене на соціальний квартирний облік, в тому числі и на позачергове забезпечення безоплатним соціальним житлом, враховуючи фактичну відсутність у мене житла, як такого.
Правові позиції Європейського Суду з прав людини Пункт 1 ст. 8 Конвенції про захист прав людини та основних свобод гарантує кожній особі окрім інших прав, право на повагу до її житла, пдо охоплює, насамперед, право займати житло, не бути виееленою чи позбавленою свого житла.
У статті 3 Конвенції Організації Об`єднаних Націй про права дитини 1989 року, що 27.09.91 набула чинності для України, зазначено: "в усіх діях щодо дітей, незалежно від того, здійснюються вони державним чи приватними установами, що займаються питаннями соціального забезпечення судами, адміністративними чи законодавчими органами, першочергова увага приділяється якнайкращому забезпеченню інтересів дитини.
Держави-учасниці зобов`язуються забезпечити дитині такий захист піклування, які необхідні для її благополуччя, беручи до уваги права і обов`язки її батьків, опікунів чи інших осіб, які відповідають за неї за законом і з цією метою вживають всіх необхідних законодавчих і адміністративних заходів".
Згідно статті 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод ратифікованої Україною Законом № 8475/97-ВР від 17.07.1997, кожен чиї права і свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб і юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було і вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.
У своєму рішенні від 16.09.2015 у еправі № 21-1465а15 Верховиний суд України вказав, що спосіб відновлення порушеного права має бути ефективним та таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень, а у випадку не виконання, або неналежного виконання рішення не виникла б необхідність повторного звернення до суду, а здійснювалось примусове виконання рішення.
Згідно з частиною 1 статті 4 ЦПК України, кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів.
Відповідно до статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 4 листопада 1950 року кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом.
З врахуваням викладеного, а також викладеного представником відповідача у письмових поясненнях, позов підлягає до часткового задоволення.
Керуючись ст.ст.258-259, 265, 268, 354, 141 ЦПК України, Конституцією України, ст.ст.46-48 ЖК України, ст.247 СК України, Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні», Постановою Кабінету Міністрів України від 05 квітня 1994 року N 226 "Про поліпшення виховання, навчання, соціального захисту та матеріального забезпечення дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування", Законом України від 12.01.2006 N 3334-ІV "Про житловий фонд соціального призначення", суд
ВИРІШИВ:
Позов ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 до Яготинської міської ради Київської області, третя особа без самостійних вимог Служба у справах дітей та сім`ї Яготинської міської ради Київської області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинення певних дій, задовольнити частково.
Зобов`язати Яготинсьу міську раду Бориспілького району Київської області (код ЄДРПОУ 05408823) вчинити певні дії, щодо зарахування ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_6 , ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_6 , на квартирний облік при виконавчому комітеті Яготинської міської ради поза чергово та з часу досягнення останніми 16-річного віку, як громадян, які потребують поліпшення житлових умов з урахуванням пільг встановлених для осіб з числа дітей - сиріт.
Рішення може бути оскаржено до Київського апеляційного суду протягом 30 днів з дня проголошення повного рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги усіма учасниками справи, після проголошення повного рішення 28 грудня 2022 року, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Кисіль О.А.
Суд | Яготинський районний суд Київської області |
Дата ухвалення рішення | 17.11.2022 |
Оприлюднено | 03.01.2023 |
Номер документу | 108181708 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Інші справи позовного провадження |
Цивільне
Яготинський районний суд Київської області
Кисіль О. А.
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Костюк Любов Олександрівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Костюк Любов Олександрівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Костюк Любов Олександрівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Костюк Любов Олександрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні