Постанова
від 10.01.2023 по справі 440/11033/21
ДРУГИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 січня 2023 р.Справа № 440/11033/21Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

Головуючого судді: Спаскіна О.А.,

Суддів: Любчич Л.В. , П`янової Я.В. ,

за участю секретаря судового засідання Кролівець П.О.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Товстівського закладу середньої загальної освіти I-II ступенів Семенівської селищної ради на рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 18.11.2021, головуючий суддя І інстанції: Н.І. Слободянюк, вул. Пушкарівська, 9/26, м. Полтава, 36039, по справі № 440/11033/21

за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Полтавській області

до Товстівського закладу середньої загальної освіти I-II ступенів Семенівської селищної ради

треті особи Семенівська селищна рада, Відділ освіти, сім`ї, молоді та спорту Семенівської селищної ради Семенівського району Полтавської області

про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю),

ВСТАНОВИВ:

Позивач, Головне управління Державної служби з надзвичайних ситуацій України в Полтавській області (далі позивач, ГУ ДСНС України у Полтавській області), звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Товстівського закладу загальної середньої освіти I-II ступенів Семенівської селищної ради (далі відповідач, Товстівський ЗЗСО І-ІІ ст. Семенівської селищної ради), треті особи: Семенівська селищна рада та Відділ освіти, сім`ї, молоді та спорту Семенівської селищної ради, в якому просив застосувати до Товстівського закладу загальної середньої освіти I-II ступенів Семенівської селищної ради заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі Товстівського закладу загальної середньої освіти I-II ступенів Семенівської селищної ради за адресою: 38233, Полтавська область, Семенівський район, село Товсте, вулиця Центральна, будинок 79, до повного усунення порушень вимог пожежної безпеки, зафіксованих у пунктах №№ 1, 2, 3, 4 опису виявлених порушень вимог законодавства акта, складеного за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, №76 від 18 червня 2021 року /а.с.1-16/.

Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 18 листопада 2021 року позов задоволено.

Застосовано до Товстівського закладу загальної середньої освіти I-II ступенів Семенівської селищної ради заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі закладу за адресою: 38233, Полтавська область, Семенівський район, село Товсте, вулиця Центральна, будинок 79, - до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки, зафіксованих у пунктах №№ 1, 2, 3, 4 опису виявлених порушень вимог законодавства Акту, складеного за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, №76 від 18 червня 2021 року.

Клопотання позивача про встановлення порядку і способу виконання судового рішення задоволено частково.

Встановлено порядок і спосіб виконання судового рішення шляхом відключення будівлі закладу за адресою: 38233, Полтавська область, Семенівський район, село Товсте, вулиця Центральна, будинок 79, від електропостачання та заборони Товстівському закладу загальної середньої освіти I-II ступенів Семенівської селищної ради використовувати будівлю закладу за адресою: 38233, Полтавська область, Семенівський район, село Товсте, вулиця Центральна, будинок 79, - до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки, зафіксованих у пунктах №№ 1, 2, 3, 4 опису виявлених порушень вимог законодавства Акту, складеного за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, №76 від 18 червня 2021 року.

В іншій частині клопотання позивача про встановлення порядку і способу виконання судового рішення - відмовлено.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, Товстівським закладом загальної середньої освіти I-II ступенів Семенівської селищної ради подано апеляційну скаргу, в якій посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати оскаржуване судове рішення та прийняти нове, яким відмовити у задоволенні позовних вимог в повному обсязі.

В обґрунтування вимог апеляційної скарги зазначає, що приймаючи зазначене рішення суд першої інстанції дійшов до помилкових висновків, які призвели до неправильного вирішення справи, неповно з`ясував всі обставини справи, що мають значення при вирішенні спору, невірно застосував до спірних правовідносин вимоги матеріального та процесуального права.

Від позивача надійшов відзив на апеляційну скаргу, в якому наполяв на законності судового рішення та просив залишити його без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.

Крім того, представником позивача подано клопотання про відкладення розгляду справи. Дане клопотання колегія суддів вважає безпідставним, оскільки позивач є державним органом, який в своєму штатному розписі має інших працівників, що в свою чергу не перешкоджало направити в судове засідання іншого представника. Тому, колегія суддів вважає можливим розглянути справу без участі представника позивача за наявними в матеріалах справи доказами, наданими ГУ ДСНС України у Полтавській області.

Представниками третіх осіб Семенівської селищної ради та Відділу освіти, сім`ї, молоді та спорту Семенівської селищної ради поданні клопотання про розгляд справи без їх участі. Також в клопотаннях просять апеляційну скаргу задовольнити та скасувати рішення суду першої інстанції.

В судове засідання суду апеляційної інстанції сторони не прибули, про дату, час і місце судового засідання повідомлені своєчасно та належним чином.

Відповідно до ч.2 ст. 313 КАС України неявка сторін або інших учасників справи, належним чином повідомлених про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає розгляду справи.

У зв`язку з неявкою у судове засідання всіх учасників справи фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу відповідно до вимог ч.4 ст.229 КАС України не здійснювалось.

Суд апеляційної інстанції розглянув справу в межах доводів та вимог апеляційної скарги відповідно до вимог ст.308 КАС України та керуючись ст.229 КАС України.

Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши доводи та вимоги апеляційної скарги, рішення суду першої інстанції, дослідивши матеріали справи, вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено та підтверджено у суді апеляційної інстанції, що Товстівський заклад загальної середньої освіти I-II ступенів Семенівської селищної ради (ідентифікаційний код 25168338) 06 червня 1995 року пройшов процедуру державної реєстрації юридичної особи, що підтверджується відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань /а.с. 24/.

За змістом пункту 1, 3 та 4 Статуту Товстівського ЗЗСО І-ІІ ст. Семенівської селищної ради, затвердженого рішенням другої сесії Семенівської селищної ради восьмого скликання від 12 лютого 2021 року /а.с.28-50/, Товстівський заклад загальної середньої освіти I-II ступенів Семенівської селищної ради, знаходиться в комунальній власності Семенівської територіальної громади в особі Семенівської селищної ради (є її засновником), є неприбутковим закладом освіти, має статус юридичної особи.

Згідно з положеннями пункту 2 розділу IV вказаного Статуту керівник закладу забезпечує дотримання вимог щодо охорони дитинства, санітарно-гігієнічних та протипожежних норм, вимог техніки безпеки.

Пунктами 1 та 2 розділу V такого Статуту встановлено, що матеріально-технічної бази закладу освіти включає будівлі, споруди, землю, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло, інші матеріальні цінності, вартість яких відображено у балансі закладу освіти. Майно закладу освіти належить територіальній громаді сіл, в особі Семенівської територіальної громади Семенівської селищної ради, управління яким здійснює Відділ освіти, сім`ї, молоді та спорту Семенівської селищної ради, відповідно до рішення 33 сесії 1 скликання Семенівської селищної ради від 12 квітня 2018 року.

Відповідно до листа Відділу освіти, сім`ї, молоді та спорту Семенівської селищної ради №01-17/950 від 08 вересня 2021 року /а.с. 27/ засновником Товстівського ЗЗСО І-ІІ ст. Семенівської селищної ради є Семенівська селищна рада, балансоутримувачем закладу відділ освіти, сім`ї, молоді та спорту Семенівської селищної ради.

Судом встановлено, що у період з 17 червня 2021 року по 18 червня 2021 року на підставі наказу Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Полтавській області від 04 червня 2021 року № 164 "Про проведення позапланових перевірок протягом червня липня 2021 року" /а. с. 51-53/ та посвідчення на проведення заходу державного нагляду (контролю) від 14 червня 2021 року № 41 /а. с. 54/ посадовою особою ДСНС України проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання, Товстівським закладом загальної середньої освіти I-II ступенів Семенівської селищної ради, зареєстрованим за адресою: 38233, Полтавська область, Семенівський район, село Товсте, вулиця Центральна, будинок 79, вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, за результатами якого складено акт від 18 червня 2021 року №76 /а. с. 55-62/.

В акті від 18 червня 2021 року №76 зафіксовано порушення вимог законодавства, зокрема:

1) дерев`яні конструкції даху Товстівського ЗЗСО І-ІІ ст. Семенівської селищної ради не піддавалися вогнезахисному обробленню (порушено пункт 2.5 глави 2 розділу ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від №1417 від 30 грудня 2014 року та зареєстрованих у Мінюсті України 05 березня 2015 року за № 252/26697 /далі ППБУ/);

2) у кабінеті учительської допускається використання тимчасових електромереж (порушено пункт 1.8 глави 1 розділу ІV ППБУ);

3) будівля Товстівського ЗЗСО І-ІІ ст. Семенівської селищної ради І-ІІ ст. не обладнана системою пожежної сигналізації, системою передавання тривожних сповіщень типу 2, системою оповіщення про пожежу та управління евакуювання людей типу 1 (порушено пункт 1.2 глави 1 розділу V ППБУ);

4) будівля Товстівського ЗЗСО І-ІІ ст. Семенівської селищної ради не забезпечена зовнішнім протипожежним водопостачанням (порушено пункт 2.1 глави 2 розділу V ППБУ).

Встановлення порушень вимог пожежної безпеки, зафіксованих в пунктах №№1, 2, 3, 4 акту №76 від 18 червня 2021 року, стало підставою для звернення позивача до суду з позовом про застосування до відповідача заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі Товстівського закладу загальної середньої освіти I-II ступенів Семенівської селищної ради за адресою: 38233, Полтавська область, Семенівський район, село Товсте, вулиця Центральна, будинок 79, до повного усунення порушень вимог пожежної безпеки, зафіксованих у пунктах №№ 1, 2, 3, 4 опису виявлених порушень вимог законодавства акта, складеного за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, №76 від 18 червня 2021 року.

Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з обґрунтованості позовних вимог та наявності підстав для застосування заходів реагування у сфері державного нагляду.

Колегія суддів погоджується з такими висновками суду першої інстанції, з огляду на наступне.

Відповідно до ст.1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" передбачено, що державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов`язані застосовувати санкції, визначені законом.

Підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: 1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; 2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення; 3) випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки; 4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій; 5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи; 6) невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність; 7) порушення правил поводження з небезпечними речовинами; 8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій; 9) відсутність на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту; 10) неготовність до використання за

Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

Відповідно до частини 5 статті 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", повне або часткове зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг допускається за постановою адміністративного суду, ухваленою за результатами розгляду позову органу державного нагляду (контролю) щодо застосування заходів реагування. Вжиття інших заходів реагування, передбачених законом, допускається за вмотивованим письмовим рішенням керівника органу державного нагляду (контролю) чи його заступника, а у випадках, передбачених законом, - із наступним підтвердженням обґрунтованості вжиття таких заходів адміністративним судом.

Чинним Кодексом цивільного захисту України регулюються відносини, пов`язані з захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту, та визначає повноваження органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, права та обов`язки громадян України, іноземців та осіб без громадянства, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності.

Частиною другою статті 64 Кодексу цивільного захисту України визначено, що центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.

Відповідно до приписів статті 66 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.

Пунктом 1 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1052 від 16 грудня 2015 року /далі - Положення № 1052/, встановлено, що Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності.

Згідно з пунктом 3 Положення № 1052 основними завданнями ДСНС є: 1) реалізація державної політики у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій, запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності; 2) здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб; 3) внесення на розгляд Міністра внутрішніх справ пропозицій щодо забезпечення формування державної політики у зазначених сферах; 4) реалізація в межах повноважень, передбачених законом, державної політики у сфері волонтерської діяльності.

Пунктом 7 Положення № 1052 передбачено, що ДСНС здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Відповідно до частин першої та другої статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" № 877-V від 05 квітня 2007 року /далі - Закон №877-V/ для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ (рішення, розпорядження), який має містити найменування суб`єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки.

На підставі наказу (рішення, розпорядження) оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю), яке підписується керівником органу державного нагляду (контролю) (головою державного колегіального органу) або його заступником (членом державного колегіального органу) із зазначенням прізвища, ім`я та по батькові і засвідчується печаткою.

Частиною сьомою статті 7 Закону №877-V передбачено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Крім того, відповідно до пунктів 1 та 2 розділу І Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30 грудня 2014 року №1417, ці Правила встановлюють загальні вимоги з пожежної безпеки до будівель, споруд різного призначення та прилеглих до них територій, іншого нерухомого майна, обладнання, устаткування, що експлуатуються, будівельних майданчиків, а також під час проведення робіт з будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту, технічного переоснащення будівель та споруд (далі - об`єкт). Ці Правила є обов`язковими для виконання суб`єктами господарювання, органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування (далі - підприємства), громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах.

Пунктом 2.5 глави 2 Розділу ІІІ ППБУ встановлено, що у будинках, крім будинків V ступеня вогнестійкості, дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) повинні оброблятися засобами вогнезахисту, які забезпечують I групу вогнезахисної ефективності. Необхідність обробляння засобами вогнезахисту дерев`яних елементів інших конструкцій будинків визначається відповідними нормативними документами за видами будинків.

Згідно із пунктом 1.8 глави 1 розділу ІV ППБУ улаштування та експлуатація тимчасових електромереж забороняються. Винятком можуть бути тимчасові електромережі, які живлять ілюмінаційні установки, а також електропроводки в місцях проведення будівельних, тимчасових ремонтно-монтажних та аварійних робіт.

Згідно з пунктом 1.2 глави 1 розділу V ППБУ, будинки, приміщення та споруди повинні обладнуватися системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту".

Згідно з підпунктом 7.3 пункту 7 таблиці А1 додатку А ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту" усі приміщення загальноосвітньої школи повинні бути обладнані системою пожежної сигналізації та системою передавання тривожних сповіщень типу 2.

Підпунктом 12.1.1 пункту 12 таблиці А1 додатку А ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту" встановлено, що усі приміщення одноповерхового наземного гаражу повинні бути обладнані системою пожежної сигналізації та системою передавання тривожних сповіщень типу 2.

Відповідно до підпункту 5.1 пункту 5 таблиці Б1 додатку Б ДБН В.2.5-56-2014 "Системи протипожежного захисту" передбачено, що загальноосвітні та спеціалізовані школи, навчальні корпуси шкіл-інтернатів підлягають обладнанню системами оповіщення про пожежу та управлінням евакуювання людей типами СО 1-4 відповідно до нормативно визначеної кількості людей.

Відповідно до пункту 2.1 глави 2 розділу V ППБУ зовнішній протипожежний водопровід повинен відповідати таким вимогам: 1) необхідність облаштування системи зовнішнього протипожежного водопроводу населених пунктів, підприємств та вимоги до цих систем визначаються ДБН В.2.5-74:2013 "Водопостачання. Зовнішні мережі"; 2) відповідальними за технічний стан пожежних гідрантів, установлених на мережі водопроводу населених пунктів, є відповідні служби (організації, установи), які утримують ці мережі водопроводу, а на території підприємств - їх власники або орендарі; 3) пожежні гідранти та пожежні резервуари повинні бути справними і утримуватися таким чином, щоб забезпечити безперешкодний забір води пожежними автомобілями; 4) у разі відключення ділянок водопровідної мережі та гідрантів або зменшення тиску мережі нижче за потрібний необхідно сповіщати про це пожежнорятувальні підрозділи; 5) для контролю працездатності мережі систем зовнішнього протипожежного водопроводу необхідно 1 раз на рік проводити випробування на тиск та витрату води з оформленням акта. Випробування водопроводу повинно проводитися також після кожного ремонту, реконструкції або підключення нових споживачів до мережі водопроводу; 6) пожежні гідранти і водойми повинні мати під`їзди з твердим покриттям. У разі наявності на території об`єкта або поблизу нього (у радіусі до 200 м) природних або штучних вододжерел до них повинні бути влаштовані під`їзди з майданчиками (пірсами) розміром не менше 12 х 12 м для встановлення пожежних автомобілів і забирання води будь-якої пори року; 7) витрачений під час гасіння пожежі протипожежний запас води з резервуарів має бути відновлений у строк згідно з ДБН В.2.5-74:2013 "Водопостачання. Зовнішні мережі і споруди"; 8) пожежні резервуари (водойми) та їх обладнання повинні бути захищені від замерзання води. Узимку для забирання води з відкритих вододжерел слід встановлювати утеплені ополонки розміром не менше 0,6 х 0,6 м, які мають утримуватись у зручному для використання стані; 9) підтримання у постійній готовності штучни ?xui??u?l???xC?ux?

18 червня 2021 року ГУ ДСНС України у Полтавській області винесено Товстівському ЗЗСО І-ІІ ст. Семенівської селищної ради припис про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки № 59 /а.с.63-64/, яким вимагалось вжити заходи щодо усунення вищезазначених порушень.

Вказаний припис відповідачем не оскаржувався та відповідачем вживалися заходи на усунення порушень законодавства, зафіксованих в акті, складеному за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, №76 від 18 червня 2021 року.

Судовим розглядом встановлено, що наступної перевірки щодо встановлення факту усунення порушень вимог пожежної безпеки, які зафіксовані в пунктах №№1, 2, 3, 4 Акту перевірки №76 від 18 червня 2021 року, наразі не проведено, що визнається сторонами, а тому відсутні підстави вважати, що такі порушення усунуті відповідачем.

Колегія суддів зауважує, що документи, які надані Відділом освіти, сім`ї, молоді та спорту Семенівської селищної ради на підтвердження вжиття заходів щодо усунення порушень вимог пожежної безпеки, зафіксованих в пунктах №№1, 2, 3, 4 Акту перевірки №76 від 18 червня 2021 року, не є підставою для звільнення відповідача від відповідальності у вигляді застосування заходів реагування, оскільки не підтверджують повне і фактичне усунення відповідачем таких порушень.

Судова колегія звертає увагу, що матеріалами справи підтверджується наявність порушень вимог пожежної безпеки, зафіксованих в пунктах №№1, 2, 3, 4 опису виявлених порушень вимог законодавства акту, складеного за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, №76 від 18 червня 2021 року.

Відповідно до частини другої статті 68 Кодексу цивільного захисту України у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Згідно з пунктом 1 частини першої статті 70 Кодексу цивільного захисту України підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами.

Відповідно до частини другої статті 70 Кодексу цивільного захисту України повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

Враховуючи вищезазначені положення нормативно-правових актів, орган, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, у разі виявлення факту недотримання вимог пожежної безпеки, визначених Кодексом цивільного захисту України, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами має право звернутися до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів.

Статтею 3 Конституції України визначено, що людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Враховуючи те, що у будівлі Товстівського ЗЗСО І-ІІ ст. Семенівської селищної ради за адресою: 38233, Полтавська область, Семенівський район, село Товсте, вулиця Центральна, будинок 79, знаходиться значна кількість людей, суд вважає, що: невиконання заходів щодо оброблення дерев`яних конструкцій горищних покриттів (крокв. лат) будівлі закладу призводить до зниження показників пожежної безпеки матеріалу, що в свою чергу зумовить збільшення ймовірності виникнення пожежі при потраплянні джерела запалювання на необроблені поверхні, швидкий розвиток та поширення пожежі, передчасне обвалення будівельних конструкцій даху, що унеможливить своєчасну та безпечну евакуацію людей; використання у кабінеті учительської тимчасових електромереж призведе до виникнення пожежі внаслідок короткого замкнення, що спричинить загрозу життю та/або здоров`ю людей, внаслідок дії небезпечних факторів пожежі (відкритого вогню і іскр, підвищеної температури повітря, токсичних продуктів горіння (диму), зниженої концентрації кисню тощо); відсутність у приміщеннях будівлі навчального закладу систем протипожежного захисту, а саме пожежної сигналізації та системи передавання тривожних сповіщень - призведе до несвоєчасного виявлення пожежі та інформування про її виникнення найближчого пожежно-рятувального підрозділу, внаслідок чого пожежа буде швидко поширюватися та створить загрозу життю та здоров`ю людей, дією небезпечних факторів пожежі (відкритого вогню і іскр, підвищеної температури повітря, токсичних продуктів горіння (диму), зниженої концентрації кисню тощо); відсутність системи оповіщення про пожежу та управління евакуювання людей типу І, для якої характерне застосування звукового оповіщенням (дзвінок, тонований сигнал. сирена та інше, при якому сигнали оповіщення про виникнення пожежі повинні відрізнятися від інших звукових сигналів) - призведе до несвоєчасного інформування персоналу та учнів, що знаходитимуться в приміщеннях будівлі закладу освіти про виникнення пожежі саме на початковій стадії її розвитку, що призведе до зменшення необх

Вищевказані порушення у своїй сукупності становлять загрозу виникнення надзвичайної події (пожежі), невжиття своєчасних заходів щодо її ліквідації, неможливості проведення своєчасної і безпечної евакуації людей. Відповідно люди будуть піддаватися дії небезпечних чинників, таких як: токсичні продукти горіння, знижена концентрація кисню, відкрите полум`я, висока температура, дим, руйнування будівельних конструкцій, паніка, що створюють безпосередню загрозу життю та здоров`ю людей.

Враховуючи вищевикладене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстації про необхідність застосування до відповідача заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі закладу за адресою: 38233, Полтавська область, Семенівський район, село Товсте, вулиця Центральна, будинок 79, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки, що стосуються вказаних будівель, зафіксованих у пунктах №№ 1, 2, 3, 4 опису виявлених порушень вимог законодавства Акту, складеного за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, №76 від 18 червня 2021 року.

Крім того, в позовній заяві позивачем заявлено клопотання про встановлення відповідачу порядку та способу виконання судового рішення шляхом заборони використання будівлі закладу за адресою: 38233, Полтавська область, Семенівський район, село Товсте, вулиця Центральна, будинок 79, та не допускання у будівлі людей, крім тих, що вживають заходи щодо усунення порушень вимог пожежної безпеки, та відключення будівель від електропостачання.

Згідно з частиною першою статті 372 Кодексу адміністративного судочинства України у разі необхідності спосіб, строки і порядок виконання можуть бути визначені у самому судовому рішенні. Так само на відповідних суб`єктів владних повноважень можуть бути покладені обов`язки щодо забезпечення виконання рішення.

Враховуючи вищевикладене, з метою недопущення спричинення шкоди життю чи здоров`ю людей, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про встановлення порядку і способу виконання судового рішення шляхом відключення будівлі Товстівського ЗЗСО І-ІІ ст. Семенівської селищної ради за адресою: 38233, Полтавська область, Семенівський район, село Товсте, вулиця Центральна, будинок 79, від електропостачання та заборони Товстівському ЗЗСО І-ІІ ст. Семенівської селищної ради використовувати будівлю закладу за адресою: 38233, Полтавська область, Семенівський район, село Товсте, вулиця Центральна, будинок 79, - до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки, зафіксованих у пунктах №№ 1, 2, 3, 4 опису виявлених порушень вимог законодавства Акту, складеного за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, №76 від 18 червня 2021 року.

Клопотання позивача в частині заборони допуску у будівлі людей задоволенню не підлягає, оскільки встановлення такого способу і порядку виконання рішення суду призведе до заборони на вхід (допуск) у будівлі необмеженого кола осіб, у тому числі, і тих осіб, які мають відповідні повноваження та права, встановлені законодавством України, що є неприпустимим.

При цьому колегія суддів зауважує, що встановлення порядку і способу виконання судового рішення шляхом відключення будівлі від електропостачання та заборони відповідачу використовувати будівлі закладу за адресою: 38233, Полтавська область, Семенівський район, село Товсте, вулиця Центральна, будинок 79, до усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки, зафіксованих у пунктах №№ 1, 2, 3, 4 опису виявлених порушень вимог законодавства Акту, складеного за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, №76 від 18 червня 2021 року, у повній мірі забезпечить недопущення спричинення шкоди життю чи здоров`ю людей.

Отже, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про часткове задоволення клопотання позивача про встановлення порядку і способу виконання судового рішення.

Згідно положень ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно положень статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Таким чином, з врахуванням вищевикладеного, повно і всебічно з`ясувавши обставини, які мають значення для правильного вирішення справи, суд першої інстанції дійшов вірного висновку про задоволення позовних вимог Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Полтавській області.

Відповідно до п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень, обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.

Згідно з практикою Європейського суду з прав людини, очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах.

Відповідно до пункту першого частини першої статті 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.

Згідно зі статтею 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення із додержанням норм матеріального і процесуального права.

Оскільки доводи апеляційної скарги не знайшли свого підтвердження та спростовуються висновками суду першої інстанції, які зроблені на підставі повного, всебічного та об`єктивного аналізу відповідних правових норм та фактичних обставин справи, колегія суддів дійшла висновку, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, а тому оскаржуване рішення слід залишити без змін.

Керуючись ст. ст. 242, 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Товстівського закладу середньої загальної освіти I-II ступенів Семенівської селищної ради залишити без задоволення.

Рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 18.11.2021 по справі №440/11033/21 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.

Головуючий суддя О.А. СпаскінСудді Л.В. Любчич Я.В. П`янова Повний текст постанови складено 16.01.2023 року

Дата ухвалення рішення10.01.2023
Оприлюднено18.01.2023
Номер документу108409949
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо цивільного захисту

Судовий реєстр по справі —440/11033/21

Ухвала від 08.05.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.І. Слободянюк

Ухвала від 08.05.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.І. Слободянюк

Ухвала від 02.05.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.І. Слободянюк

Ухвала від 13.04.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.І. Слободянюк

Ухвала від 21.03.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.І. Слободянюк

Ухвала від 14.03.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.І. Слободянюк

Ухвала від 10.03.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.І. Слободянюк

Постанова від 10.01.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Спаскін О.А.

Постанова від 10.01.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Спаскін О.А.

Ухвала від 07.08.2022

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Спаскін О.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні