Рішення
від 11.01.2023 по справі 903/742/22
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

пр. Волі, 54а, м. Луцьк, 43010, тел./факс 72-41-10

E-mail: inbox@vl.arbitr.gov.ua Код ЄДРПОУ 03499885

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

11 січня 2023 року Справа № 903/742/22

Господарський суд Волинської області у складі судді Слободян О.Г.,

розглянувши справу

за позовом Боратинської сільської ради

до відповідача: Дочірнього підприємства "Евода Трейд" Комунального підприємства "Луцькводоканал"

про визнання недійсними додаткових угод та стягнення 294743грн. 70коп.

за відсутності сторін

встановив: Боратинська сільська рада (позивач) звернулася до суду з позовом до ДП "Евода Трейд" КП "Луцькводоканал" (відповідача), в якому просить:

- визнати недійсними: додаткову угоду №3 від 31.03.2021 р. (дата підписання -12.04.2021 р.), додаткову угоду №4 від 12.04.2021 р., додаткову угоду №05 від 30.06.2021 р. (дата підписання - 25.10.2021 р.), додаткову угоду №5.1 від 01.08.2021 р. (дата підписання - 26.10.2021 р.), додаткову угоду №06 від 08.08.2021 р. (дата підписання -24.11.2021 р.), додаткову угоду №07 від 10.08.2021 р. (дата підписання - 24.11.2021 р.), додаткову угоду №08 від 25.08.2021 р. (дата підписання - 25.11.2021 р.), додаткову угоду №09 від 01.09.2021 р. (дата підписання -26.11.2021 р.), додаткову угоду №10 від 01.10.2021 р. (дата підписання - 29.11.2021 р.), додаткову угоду №11 від 14.10.2021 р. (дата підписання - 30.11.2021 р.), укладені з порушенням вимог статті 3 частини п`ятої, статті 41 Закону України ''Про публічні закупівлі'' між Споживачем - Боратинською сільською радою (Код ЄДПРОУ 04332207) та Постачальником - ДП "Евода Трейд" КП "Луцькводоканал" (Код ЄДРПОУ 42803794) щодо збільшення ціни за одиницю електричної енергії за Договором про постачання електричної енергії споживачу від 30.12.2020 року №11;

- стягнути з ДП "Евода Трейд" КП "Луцькводоканал" на користь Боратинської сільської ради надмірно сплачені бюджетні кошти у розмірі 294743 грн 70 коп. за електричну енергію, яку фактично поставлено не було.

Також, просить стягнути з відповідача 4 421грн. 16 коп. судового збору.

Обгрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначає, що вказані додаткові угоди укладені з порушенням вимог статті 3, частини п`ятої статті 41 Закону України "Про публічні закупівлі" і суперечать інтересам територіальної громади, держави, суспільства, отже, підлягають визнанню недійсними судом, а з ДП "Евода Трейд" КП "Луцькводоканал" підлягає стягненню сума надмірно сплачених за договором коштів у сумі 294743 грн 70 коп.

Ухвалою суду від 14.10.2022 відкрито провадження у справі; постановлено розглядати справу за правилами загального позовного провадження.

31.10.2022р. відповідач надіслав на адресу суду відзив на позовну заяву (вх.№01-57/6054/22), в якому заперечив проти позову та просив суд відмовити в задоволенні позовних вимог в повному обсязі.

Відповідач зазначає, що нормами чинного законодавства не встановлено алгоритм визначення вартості електричної енергії на наступні періоди. При формуванні ціни на електричну енергію для участі у тендері ДП «ЕВОДА Трейд» КП «Луцькводоканал» було взято за основу середньозважені ціни на електричну енергію за 2020 рік. Твердження позивача про те, що Боратинська сільська рада не мала законних підстав для відмови у збільшенні ціни за одиницю електричної енергії та укладенні додаткових угод, не відповідає дійсності, оскільки, у разі не погодження відповідних змін, Споживач мав право розірвати договір з власної ініціативи. Погоджене Споживачем збільшення вартості електричної енергії з 01.03.2021 відбулося до 2,01889 грн за 1 кВт. При цьому, згідно поданих розрахунків, вартість електричної енергії відповідно до умов Договору та Додатку 3 мала б збільшитися до 2,1061 грн. за 1 кВт електричної енергії, що на 4.5% більше запропонованої Постачальником та відображеної у Договорі ціни.

Крім того, відповідач вказує, що укладаючи додаткові угоди до договору, сторони керувалися виключно об`єктивними обставинами, які вплинули на зміну ціни за одиницю товару.

ДП «ЕВОДА Трейд» КП «Луцькводоканал» при зверненні до позивача з пропозицією щодо зміни ціни за одиницю товару використовувало достовірні дані, які засвідчували факт коливання ціни на ринку, зокрема: інформаційні довідки видані Хмельницькою торгово-промисловою палатою; скріншоти з сайту Державного підприємства «Оператор ринку».

Також, ДП «ЕВОДА Трейд» КП «Луцькводоканал» постачання електричної енергії для Боратинської сільської ради в 2021 році було здійснено в обсязі спожитої ними кількості електричної енергії, що свідчить про повне виконання відповідачем взятих на себе зобов`язань, оскільки чинне законодавство України, зокрема ЗУ «Про ринок електричної енергії», не передбачає можливості здійснити закупівлю електричної енергії в обсязі більшому, ніж її фактично спожито Споживачем за певний період, та зберігати її на складі.

Законом України "Про публічні закупівлі» не встановлено можливості визнання Договору чи додаткових угод до нього недійсними при порушенні вимог статті 3 ч.5 ст. 41 ЗУ «Про публічні закупівлі», як стверджує позивач. Водночас, задоволення позовних вимог Боратинської сільської ради про визнання недійсними спірних додаткових угод, не призведе до відновлення прав та інтересів позивача, таким чином, підстави для задоволення позову відповідно до обраного позивачем способу захисту права відсутні, адже ДП «ЕВОДА Трейд» КП «Луцькводоканал» поставило електричної енергії в повному обсязі згідно споживання Споживача.

Отже, чинні норми законодавства України і викладені обставини повністю спростовують твердження Боратинської сільської ради про безпідставне та неправомірне збільшення відповідачем ціни за одиницю електричної енергії, надмірну сплату ними відповідачу коштів на закупівлю електричної енергії, та порушення діями ДП «ЕВОДА Трейд» КП «Луцькводоканал» інтересів громади.

23.11.2022р. позивач надіслав на адресу суду відповідь на відзив (вх.№01-57/6498/22), в якій заперечив проти доводів відповідача, зазначених у відзиві та просив суд задовольнити позовні вимоги в повному обсязі. При цьому, позивач вказав, що ЗУ "Про публічні закупівлі" прямо передбачена можливість неодноразового збільшення ціни за одинимцю товару у розмірі - до 10 % за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної у договорі про закупівлю і не частіше ніж один раз на 90 днів з моменту підписання договору чи внесення змін до такого договору щодо збільшення ціни. За період з 30.12.2020 по 31.12.2021 сторонами укладено 12 додаткових угод щодо зміни ціни істотних умов Договору, із яких 10 зумовлені збільшенням ціни за одиницю товару. Позивач вважає, що нововстановлені ціни на електричну енергію завищені, а їхнє зростання не є пропорційними відсотку фактичного зростання ціни на ринку. Позивач погоджується з обгрунтуванням зміни ціни лише згідно 5 пропозицій Постачальника, а саме: з 01.03.2021, з 01.06.2021, з 01.08.2021, з 01.09.2021, з 01.10.2021, оскільки декілька підвищень ціни з першого числа одного і того ж календарного місяця є непрамомірним.

08.12.2022р. позивач надіслав на адресу суду клопотання (вх. №01-57/6802/22), в якому просив розглядати справу без участі представника позивача за наявними матеріалами справи.

08.12.2022р. відповідач надіслав на адресу суду заперечення на відповідь на відзив (вх.№01-57/6801/22), в якому зазначив, що додаткові угоди до Договору укладалися в рамках чинного законодавства України спільним волевиявленням та за взаємною згодою сторін, будь-які порушення в укладенні додаткових угод відсутні та просив суд відмовити в задоволенні позову в повному обсязі.

Ухвалою суду від 08.12.2022р. закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті 12.12.2022р. Явку сторін у судове засідання визнано на їх розсуд.

Ухвалою суду від 12.12.2022 відкладено розгляд справи по суті на 27.12.2022р. та визнано явку учасників справи у судове засідання на їх розсуд.

27.12.2022р. за участю представника відповідача у судовому засіданні судом оголошено перерву до 11.01.2023р. до 11год. 30хв.

Ухвалою суду від 27.12.2022 повідомлено позивача - Боратинську сільську раду, що розгляд справи по суті буде продовжено "11" січня 2023 р. об 11:30 год.

11.01.2023 від відповідача надійшла заява, в якій останній, у зв`язку із неможливістю явки у судове засідання його представника, просить продовжити строк розгляду справи по суті та відкласти розгляд справи на іншу дату.

Подана заява відповідача не підлягає до задоволення, оскільки строк розгляду справи закінчився, а нормами ГПК України не передбачено можливості продовження строку розгляду справи по суті.

Частинами 1 та 3 ст.202 ГПК України встановлено, що неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею. Якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи у разі, зокрема, неявки в судове засідання учасника справи (його представника) без поважних причин або без повідомлення причин неявки.

Дослідивши наявні у справі письмові докази, заслухавши у судовому засіданні 27.12.2022 пояснення представника відповідача, господарський суд встановив наступне.

25 листопада 2020 року Боратинською сільською радою як бюджетною установою оголошено процедуру закупівлі - відкриті торги (Ідентифікатор закупівлі: UA-2020-11-25-005287-b) за предметом закупівлі: Електрична енергія (ДК 021:2015: 09310000-5) (ДК 021:2015: 09310000-5 -Електрична енергія), відповідно до пункту 1 частини першої статті 2 та Розділу ІV Закону України "Про публічні закупівлі" від 25 грудня 2015 року № 922-VIII (далі - Закон). Очікуваний обсяг постачання електричної енергії- 707 000 кВт-год. Очікувана вартість закупівлі (розмір бюджетного призначення) -1 696 800,00 грн. Основним критерієм вибору переможця була ціна.

В процедурі закупівель брали участь 2 суб`єкти господарювання: 1) Дочірнє підприємство "ЕВОДА ТРЕЙД" Комунального підприємства "ЛУЦЬКВОДОКАНАЛ"; 2) ТОВ «ВОЛИНЬЕЛЕКТРОЗБУТ».

17 грудня 2020 року за результата проведеної процедури закупівлі, на виконання вимог статті 33 Закону "Про публічні закупівлі" Замовником в електронній системі закупівель оприлюднено повідомлення про намір укласти договір про закупівлю із учасником, тендерна пропозиція якого за результатами аукціону є найбільш економічно вигідною, ДП "ЕВОДА ТРЕЙД" КП "ЛУЦЬКВОДОКАНАЛ".

30 грудня 2020 року між Боратинською сільською радою (позивач, Замовник) та переможцем процедури закупівлі - ДП «ЕВОДА ТРЕЙД» КП «ЛУЦЬКВОДОКАНАЛ» (відповідач, Постачальник), укладено Договір про постачання електричної енергії споживачу №11 (далі -Договір) із додатками, згідно з яким ціну за одиницю товару визначено у розмірі 1,691 грн./кВ-год відповідно до вимог, визначених частиною шостою статті 33 Закону.

Відповідно до пункту 3.1 Договору Постачальник продає електричну енергію Споживачу для забезпечення потреб електроустановок Споживача, а Споживач оплачує Постачальнику вартість використаної (купованої) електричної енергії та здійснює інші платежі згідно з умовами цього Договору.

Строк (термін) поставки товару: з 01.01.2021 до 31.12.2021 (включно) (п.4.1 Договору).

Постачання електричної енергії здійснюєтьсядо об`єктів Споживача, перелік яких визначено у Додатку 1.1 до Додатку 1 до Договору про постачання електичної енергії споживачу.

Згідно п.4.3 Договору Постачальнике не має права вимагати від Споживача будь-якої іншої плати за електричну елергію, що не визначена Додатком 2 до цього Договору.

Для забезпечення безперервного надання послуг з постачання електричної енергії Споживачу Постачальник зобов`язується здійснювати своєчасну закупівлю електричної енергії в обсягах, що за належних умов забезпечать задоволення попиту на споживання електричної енергії Споживачем (п.5.1).

Відповідно до п. 6.1, 6.2 Договору, загальна ціна (сума) Договору становить 1195537 грн., в т. ч. ПДВ - 199256,17грн., в тому числі за рахунок коштів місцевого бюджету 1195537грн. (враховуючи ПДВ 199256грн). Ціна за одиницю товару визначається у Додатку 2 до Договору.

Згідно п. 6.3. Договору ціна за одиницю товару за цим Договором може змінюватися з дотриманням Сторонами норм, передбачених частиною п`ятою статті 41 Закону України «Про публічні закупівлі», що оформлюється додатковою угодою, у порядку, визначеному у Додатку 3 до цього Договору.

У пункті 6.3 Договору Сторони погодили, що ціна за одиницю товару за цим Договором може змінюватися з дотриманням сторонами норм, передбачених частиною п`ятою статті 41

Ціна електричної енергії має зазначатися Постачальником у рахунках про оплату електричної енергії та актах приймання-передачі електричної енергії за цим Договором у розмірі, який зазначений у Додатку 2 до Договору та є чинний у відповідному розрахунковому періоді. Розрахунковим періодом за цим Договором є календарний місяць (п.6.4, 6.5).

Оплата поставленої електроенергії за відповідний розрахунковий період здійснюється на умовах післяоплати на підставі акта приймання-передачі електричної енергії та рахунку Постачальника. Оплата поставленої електроенергії здійснюється Споживачем протягом 10 робочих днів з моменту підписання сторонами акту приймання-передачі електричної енергії за відповіднимй розрахунковий період (п.6.7).

Очікуваний обсяг постачання електричної енергії на період з 01.01.2021 по 31.12.2021 становить 707 000 кВт-год. (додаток 1.1 до додатку 1)

Підпунктом 1.2.1 пункту 1 Додатку №3 до Договору передбачено, що обсяги закупівлі можуть бути зменшені залежно від фактичного обсягу видатків Споживача на ці цілі та/або потреби у відповідних товарах.

Пункт 1.1. Додатку №3 до Договору (порядок зміни умов договору) передбачає, що Сторона, яка вважає за необхідне змінити умови Договору, надсилає іншій Стороні письмову пропозицію, яка повинна містити: проект правочину (додаткової угоди) про зміну умов Договору; обґрунтування підстав для внесення відповідних змін та їх документальне підтвердження відповідно до вимог законодавства та умов Договору; обгрунтовані розрахунки - якщо запропоновані зміни стосуються ціни товару або суми, визначеної в Договорі. Сторона, яка одержала пропозицію про зміну умов Договору, повідомляє іншу Сторону про своє рішення протягом строку, визначеного статтею 188 Господарського кодексу України. Зміна умов Договору оформляється шляхом вчинення відповідного письмового правочину, який підписується уповноваженими представниками обох Сторін, та є невід`ємною частиною цього Договору. Зазначений правочин вчиняється у вигляді відповідної додаткової угоди, яка набуває чинності з моменту її укладення, якщо Сторони не погодять інший термін (строк) набрання чинності у самій додатковій угоді.

У відповідності до норм п. 2. Додатку №3 до Договору, Сторона, яка ініціює зміну Договору, надсилає іншій Стороні пропозицію про зміну умов Договору з обґрунтуванням підстав для внесення відповідних змін, до якої додаються: проект Додаткової угоди про зміну умов Договору; документальне підтвердження підстав для зміни умов Договору у випадках, передбачених цим Додатком.

Згідно п. 3-5 Додатку №3 до Договору, сторона, яка одержала пропозицію про зміну Договору, у 20-тиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу Сторону про результати її розгляду. Зміна умов Договору оформляється Сторонами шляхом підписання Додаткової угоди, яка набуває чинності з моменту її підписання Сторонами (якщо Сторони не погодять інший термін (строк) набрання чинності Додатковою угодою), та є невід`ємною частиною Договору. У разі, якщо Сторони не досягли згоди щодо зміни Договору, або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована Сторона має право ініціювати процедуру дострокового розірвання або зміни Договору в судовому порядку відповідно до частин 2-4 статті 652 Цивільного кодексу України.

Пунтами 7, 7.1. Додатку №3 до Договору визначено, що Сторони погодили, що зміна істотних умов Договору, здійснюється на вимогу Постачальника шляхом збільшення ціни за одиницю товару до 10 відсотків пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі. У цьому випадку зміна ціни за одиницю здійснюється на таких умовах: зміна ціни за одиницю електричної енергії допускається за умови надання Стороною, яка пропонує зміни, документального підтвердження факту коливання ціни електричної енергії на ринку в торговій зоні «ОЕС України». Таким документальним підтвердженням можуть бути офіційні дані про ціну, обсяги купівлі-продажу електричної енергії на ринку "на добу на перед" (РДН) та внутрішньодобовому ринку (ВДР), та інші показники, які склалися у відповідному розрахунковому періоді в торговій зоні «ОЕС України» і оприлюднені на офіційному вебсайті ДП «Оператор Ринку» за адресою в мережі Інтернет https://www.oree.com.ua - згідно з частиною шостою статті 67 Закону України «Про ринок електричної енергії».

У якості документального підтвердження даних, передбачених цим підпунктом, Сторонами визнаються наступні документи - завірені належним чином копії (роздруківки з вебсайту) Звітів про результати роботи РДН/ВДР та про діяльність ОР за відповідний календарний місяць, які оприлюднюються відповідно до законодавства ДП «Оператор Ринку».

Відповідно до пункту 7.4 Додатку №3 до Договору нова (змінена) ціна, розрахована відповідно до п.п. 7.2- 7.3 цього Додатку, застосовується з першого числа відповідного розрахункового періоду (календарного місяця) і залишається незмінною до його завершення.

Договір з додатками підписаний сторонами та завірений їх печатками.

За період із 30.12.2020 р. по 31.12.2021 р. між сторонами було укладено 12 додаткових угод щодо зміни істотних умов Договору, із яких 10 зумовлені збільшенням ціни на одиницю товару, зокрема:

- Додаткова угода №3 від 31.03.2021 р. (дата підписання - 12.04.2021 р.) - щодо збільшення ціни за одиницю електричної енергії до 1,83536 грн./кВ-год із 01.03.2021 р.;

- Додаткова угода №4 від 12.04.2021 р. - щодо збільшення ціни за одиницю електричної енергії до 2,01889 грн./кВ-год із 01.03.2021 р.;

- Додаткова угода №05 від 30.06.2021 р. (дата підписання - 25.10.2021 р.) - щодо збільшення ціни за одиницю електричної енергії до 2,14 грн./кВ-год із 01.06.2021 р.;

- Додаткова угода №5.1 від 01.08.2021 р. (дата підписання - 26.10.2021 р.) - щодо збільшення ціни за одиницю електричної енергії до 2,22 грн./кВ-год із 01.08.2021 р.;

- Додаткова угода №06 від 08.08.2021 р. (дата підписання - 24.11.2021 р.) - щодо збільшення ціни за одиницю електричної енергії до 2,44 грн./кВ-год із 01.08.2021 р.;

- Додаткова угода №07 від 10.08.2021 р. (дата підписання - 24.11.2021 р.) - щодо збільшення ціни за одиницю електричної енергії до 2,68 грн./кВ-год із 01.08.2021 р.;

- Додаткова угода №08 від 25.08.2021 р. (дата підписання - 25.11.2021 р.) - щодо збільшення ціни за одиницю електричної енергії до 2,882 грн./кВ-год із 01.08.2021 р.;

- Додаткова угода №09 від 01.09.2021 р. (дата підписання - 26.11.2021 р. ) - щодо збільшення ціни за одиницю електричної енергії до 3,17 грн./кВ-год із 01.09.2021 р.;

- Додаткова угода №10 від 01.10.2021 р. (дата підписання - 29.11.2021 р.) - щодо збільшення ціни за одиницю електричної енергії до 3,486 грн./кВ-год із 01.10.2021 р.;

- Додаткова угода №11 від 14.10.2021 р. (дата підписання - 30.11.2021 р.) - щодо збільшення ціни за одиницю електричної енергії до 3,77 грн./кВ-год із 01.10.2021 р.

Позивач зазначає, що підставою підписання сторонами таких додаткових угод є неналежним чином відібрана із відомостей, оприлюднених на офіційному вебсайті Державного підприємства «Оператор ринку» та торгово-промислових палат, інформація щодо зміни макроекономічних показників у країні та збільшення вартості електричної енергії на різних сегментах ринку, яка в подальшому викладена у письмових пропозиціях Постачальника.

Таким чином, внаслідок укладення додаткових угод від початкової тендерної пропозиції було зменшено обсяг закупівлі газу на 339 475,05 кВт-год - фактично вдвічі (на 48,3 %), та збільшено ціну за 1 кВт-год на 2,079 грн., тобто на 122,95%.

У пункті 7.2 Додатку №3 до погодженого та підписаного Сторонами Договору передбачено формулу розрахунку нової (зміненої) ціни за одиницю електричної енергії, (далі - Формула №1), а саме:

Цm = Ц0 х СжЦm-1/Сж Ц0 + Трег + ПДВ, де

Цm - нова (змінена) ціна за одиницю електричної енергії, грн/кВт год, з урахуванням

ПДВ;

Ц0- вартість електричної енергії як товару в структурі ціни за одиницю електричної енергії на день укладення Договору (останньої Додаткової угоди про зміну ціни), що включає вартість послуг Постачальника, пов 'язаних з постачанням електричної енергії, без урахування регульованих тарифів і ПДВ, грн/кВтгод;

СжЦm-1 - обчислена згідно з пунктом 7.3 Додатку №3 до Договору (далі - Формула №2) середньозважена ціна на РДН і ВДР за місяць, що передує зміні ціни за одиницю електричної енергії, грн/МВтгод;

СжЦ0- обчислена згідно з Формулою №2 середньозважена ціна на РДН і ВДР за місяць, у якому укладено договір (остання Додаткова угода про зміну ціни), грн/МВт год;

Трег- обчислена згідно з пунктом 8.3 Додатку №3 до Договору (далі - Формула №3) сума регульованих тарифів, які встановлені НКРЕКП або можуть бути встановлені у майбутньому, і які включаються у ціну електричної енергії за цим Договором згідно з Додатком 2, грн/кВт год;

ПДВ - податок на додану вартість, який нараховується відповідно до податкового законодавства України та враховується у складі ціни за одиницю електричної енергії.

В той час, як розрахунок середньозваженої ціни електричної енергії на РДН і ВДР за відповідний календарний місяць (показники СжЦm-1 та СжЦ0) для вищезазначених цілей визначається як загальна середньозважена ціна електричної енергії, яка склалася на РДН і ВДР за відповідний місяць у правовій зоні (за даними офіційного вебсайту ДП «ОПЕРАТОР РИНКУ») і розраховується за формулою (Формула №2):

СжЦn = СжЦРНД хWРНД + СжЦВДР х WВДР / WРНД + WВДР , де

СжЦп - загальна середньозважена ціна електричної енергії на РДН і ВДР за місяць, грн/МВтгод;

СжЦРНД - середньозважена ціна електричної енергії на РДН за місяць, грн/МВт год;

WРНД - обсяги купівлі-продажу електричної енергії на РДН за місяць, МВтгод;

СжЦВДР- середньозважена ціна електричної енергії на ВДР за місяць, грн/МВт год;

WВДР - обсяги купівлі-продажу електричної енергії на ВДР за місяць, МВт год.

Позивач вважає, що із урахуванням вищезазначених формул, передбачених і погоджених Сторонами у Договорі, відповідних розрахункових періодів (дат початку) застосування нової (зміненої) ціни за одиницю електричної енергії, визначених Постачальником у надісланих письмових пропозиціях та проектах додаткових угод до них, а також показників, які склалися у в торговій зоні «ОЕС України» та оприлюднені на офіційному вебсайті ДП «Оператор ринку», збільшення ціни за одиницю електричної енергії правомірне та допустиме до наступних розмірів, а саме:

- за Додатковою угодою №3 щодо збільшення ціни за одиницю електричної енергії до із 01.03.2021 р. - встановити у розмірі 1,82138 грн./кВ-год;

- за Додатковою угодою №4 щодо збільшення ціни за одиницю електричної енергії до із 01.06.2021 р. - встановити у розмірі 1,208244 грн./кВ-год;

- за Додатковою угодою №05 щодо збільшення ціни за одиницю електричної енергії до із 01.08.2021 р. - встановити у розмірі 1,703172 грн./кВ-год;

- за Додатковою угодою №06 щодо збільшення ціни за одиницю електричної енергії до із 01.09.2021 р. - встановити у розмірі 2,2471 грн./кВ-год;

- за Додатковою угодою №07 щодо збільшення ціни за одиницю електричної енергії до із 01.10.2021 р. - встановити у розмірі 2,79768 грн./кВ-год.

Позивач також вважає, що згідно поданих пропозицій та офіційних даних про ціну, обсяги купівлі-продажу електричної енергії на РДН та ВДР, та інших показників, які склалися в торговій зоні «ОЕС України», за відповідний розрахунковий період між позивачем та відповідачем замість 10 додаткових угод до Договору про постачання електричної енергії від 30.12.2020 року №11 мало бути укладено лише 5, предметом яких є збільшення ціни за одиницю електричної енергії, оскільки в інші, не зазначені вище періоди (місяці) відповідних письмових пропозицій позивачем отримано не було.

Позивач зазначає, що ціни на електричну енергію завищені, а їхнє зростання не є пропорційними відсотку фактичного зростання ціни на ринку, крім того, враховуючи умови Договору нова (змінена) ціна застосовується з першого числа відповідного розрахункового періоду (календарного місяця) і залишається незмінною до його завершення.

Позивач стверджує, що Додаткова угода №3 від 31.03.2021 р., Додаткова угода №4 від 12.04.2021 р., Додаткова угода №05 від 30.06.2021 р., Додаткова угода №5.1 від 01.08.2021 р., Додаткова угода №06 від 08.08.2021 р., Додаткова угода №07 від 10.08.2021 р., Додаткова угода №08 від 25.08.2021 р., Додаткова угода №09 від 01.09.2021 р., Додаткова угода №10 від 01.10.2021 р., Додаткова угода №11 від 14.10.2021 р. укладені з порушенням вимог статті 3, частини п`ятої статті 41 Закону України "Про публічні закупівлі" та підлягають визнанню недійсними, а тому Боратинською сільською радою, як споживачем надмірно сплачено відповідачу 294 743 грн. 70 коп за електричну енергію, яку фактично поставлено не було.

Згідно з п. 1 ч. 2 ст. 11 Цивільного кодексу України підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини.

Відповідно до ч. 1 ст. 626 Цивільного кодексу України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.

Частина 1 ст. 638 Цивільного кодексу України встановлює, що договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору. Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди.

Статтею 632 Цивільного кодексу України передбачено, що ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін.

У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

За приписами ст. 655 Цивільного кодексу України за договором купівлі-продажу одна сторона (продавець) передає або зобов`язується передати майно (товар) у власність другій стороні (покупцеві), а покупець приймає або зобов`язується прийняти майно (товар) і сплатити за нього певну грошову суму.

Правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави та територіальної громади встановлює Закон України "Про публічні закупівлі".

Метою Закону є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції.

Цей Закон передбачає, що договір про закупівлю укладається відповідно до норм Цивільного та Господарського кодексів України з урахуванням особливостей, визначених цим Законом (ч. 1 ст. 41 Закону України "Про публічні закупівлі").

Згідно з пунктами 6, 11, 22 ст. 1 Закону України "Про публічні закупівлі": договір про закупівлю - господарський договір, що укладається між замовником і учасником за результатами проведення процедури закупівлі/спрощеної закупівлі та передбачає платне надання послуг, виконання робіт або придбання товару; замовники - суб`єкти, визначені згідно із статтею 2 цього Закону, які здійснюють закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до цього Закону. При цьому предмет закупівлі - товари, роботи чи послуги, що закуповуються замовником у межах єдиної процедури закупівлі або в межах проведення спрощеної закупівлі, щодо яких учасникам дозволяється подавати тендерні пропозиції/пропозиції або пропозиції на переговорах (у разі застосування переговорної процедури закупівлі).

Відповідно до ст. 180 Господарського кодексу України (істотні умови господарського договору) зміст господарського договору становлять умови договору, визначені угодою його сторін, спрямованою на встановлення, зміну або припинення господарських зобов`язань, як погоджені сторонами, так і ті. що приймаються ними як обов`язкові умови договору відповідно до законодавства. Господарський договір вважається укладеним, якщо між сторонами у передбачених законом порядку та формі досягнуто згоди щодо усіх його істотних умов, Істотними є умови, визнані такими за законом чи необхідні для договорів даного виду, а також умови, щодо яких на вимогу однієї із сторін повинна бути досягнута згода. При укладенні господарського договору сторони зобов`язані у будь-якому разі погодити предмет, ціну та строк дії договору.

Основні вимоги до договору про закупівлю та внесення змін до нього передбачені ст. 41 Закону.

Згідно частин 4, 5 ст.41 даного Закону умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту тендерної пропозиції/пропозиції за результатами електронного аукціону (у тому числі ціни за одиницю товару) переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі або узгодженої ціни пропозиції учасника у разі застосування переговорної процедури, крім випадків визначення грошового еквівалента зобов`язання в іноземній валюті та/або випадків перерахунку ціни за результатами електронного аукціону в бік зменшення ціни тендерної пропозиції/пропозиції учасника без зменшення обсягів закупівлі.

Відповідно до ч. 1 ст. 651 ЦК зміна договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Закон "Про публічні закупівлі" не містить виключень з цього правила.

Істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі, крім випадків:

2) збільшення ціни за одиницю товару до 10 відсотків пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що, - не частіше ніж один раз на 90 днів з моменту підписання договору про закупівлю. Обмеження щодо строків зміни ціни за одиницю товару не застосовується у випадках зміни умов договору про закупівлю бензину та дизельного пального, газу та електричної енергії.

Законом України N 1530-IX від 03.06.2021, який набрав сили з 26.06.2021 р. п. 2 ч. 5 ст. 41 Закону викладено в наступній редакції - 2) збільшення ціни за одиницю товару до 10 відсотків пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю, - не частіше ніж один раз на 90 днів з моменту підписання договору про закупівлю/внесення змін до такого договору щодо збільшення ціни за одиницю товару. Обмеження щодо строків зміни ціни за одиницю товару не застосовується у випадках зміни умов договору про закупівлю бензину та дизельного пального, природного газу та електричної енергії.

Метою Закону "Про публічні закупівлі", як зазначалося вище, є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища в сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції в цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції.

Поряд з цим, перемога в тендері (закупівля за кошти місцевого бюджету) та укладення договору за однією ціною та її подальше підвищення більш як на 10 % у спосіб укладення оскаржуваних додаткових угод є нечесною і недобросовісною діловою практикою з боку продавця, та свідчить про свідоме заниження цінової пропозиції у тендері з метою перемоги.

Верховним Судом у постанові від 12.09.2019 у справі N 915/1868/18 наголошено, що можливість зміни ціни договору внаслідок недобросовісних дій сторін (сторони) договору робить результат закупівлі невизначеним та тягне за собою неефективне використання бюджетних коштів, що є прямим порушенням принципів процедури закупівлі, визначених Законом України "Про публічні закупівлі".

Метою регулювання, передбаченого статтею 41 Закону України "Про публічні закупівлі", а саме закріплення можливості сторін змінити умови укладеного договору шляхом збільшення ціни за одиницю товару до 10 % є запобігання ситуаціям, коли внаслідок істотної зміни обставин укладений договір стає вочевидь невигідним для постачальника.

Дана норма застосовується, якщо відбувається значне коливання (зростання) ціни на ринку, яке робить для однієї сторони договору його виконання вочевидь невигідним, збитковим. Для того, щоб за таких обставин не був розірваний вже укладений договір і щоб не проводити новий тендер, закон дає можливість збільшити ціну, але не більше як на 10 %. Інше тлумачення відповідної норми Закону України "Про публічні закупівлі" нівелює, знецінює, робить непрозорою процедуру відкритих торгів.

Верховний Суд у постанові від 18.06.2021 р. у справі N 927/491/19 дійшов висновку, що обмеження 10 % застосовується як максимальний ліміт щодо зміни ціни, визначеної в договорі, незалежно від того, як часто відбуваються такі зміни (кількість підписаних додаткових угод).

Отже право сторін договору збільшити ціну товару пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку можливе за наявності двох умов: 1 - така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю; 2 - збільшення ціни не більше 10 відсотків від ціни зазначеної в договорі.

При цьому коливання ціни на ринку повинно бути належним чином обгрунтоване та підтверджене відповідними доказами.

У підпункті 7.1 Додатку №3 до Договору сторони погодили, що після прийняття Споживачем комерційних пропозицій Постачальника, істотні умови Договору можуть змінюватися у випадку зміни ціни за одиницю товару (електричної енергії) не більше ніж на 10 відсотків у разі коливання ціни такого товару на ринку, за умови, що зазначена зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі. У цьому випадку зміна ціни за одиницю електричної енергії допускається за умови надання Стороною, яка пропонує зміни, документального підтвердження факту коливання ціни електричної енергії на ринку в торговій зоні «ОЕС України». Таким документальним підтвердженням можуть бути офіційні дані про ціну, обсяги купівлі-продажу електричної енергії на ринку «на добу на перед» (далі - РДН) та внутрішньодобовому ринку (далі - ВДР), та інші показники, які склалися у відповідному розрахунковому періоді в торговій зоні «ОЕС України» та оприлюднені на офіційному вебсайті ДП «Оператора ринку» за адресою в мережі Інтернет https://www.oree.com.ua - згідно з частиною шостою статті 67 Закону України «Про ринок електричної енергії».

Водночас, наразі чинним законодавством України не визначений виключний перелік органів, до компетенції яких належить надання підтверджувальних документів щодо коливання ціни товару на ринку, а також жодним нормативно-правовим актом не затверджений виключний перелік підтверджувальних документів щодо коливання ціни товару на ринку, в тому числі відсутні законодавчо визначені обов`язкові вимоги до назви, змісту, зазначення конкретного виробника товару, проміжку часу або конкретної дати, коли визначається коливання ціни, для таких документів.

Зазначене твердження підтверджується листом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 27 жовтня 2016 р. №3302-06/34307-06, в якому вказано, що перелік органів, установ, організацій, які уповноважені надавати відповідну інформацію про коливання ціни товару на ринку, не є вичерпним.

Згідно ст. 67 ЗУ «Про ринок електричної енергії» в Україні функціонує єдиний ринок «на добу наперед» та внутрішньодобовий ринок. Ціна купівлі-продажу електричної енергії на ринку «на добу наперед» визначається для кожного розрахункового періоду Оператором ринку за принципом граничного ціноутворення на основі балансу сукупного попиту на електричну енергію та її сукупної пропозиції, а на внутрішньодобовому ринку - за принципом ціноутворення «по заявленій (пропонованій) ціні» відповідно до правил ринку «на добу наперед» та внутрішньодобового ринку (п.5). За результатами торгів відповідно до правил ринку «на добу наперед» та внутрішньодобового ринку оприлюднюються ціна і обсяги купівлі-продажу електричної енергії для кожного розрахункового періоду, та інші показники (п. 6).

Згідно роз`яснення Міністерства економічного розвитку і торгівлі України (яке є Уповноваженим органом, що реалізує державну політику у сфері публічних закупівель) від 14.08.2019р. №3304-04/33869-06 «Щодо зміни ціни у договорах постачання електричної енергії» оприлюднення результатів торгів на ринку «на добу наперед» та «внутрішньодобовому ринку» забезпечує ДП «Оператор ринку» на своєму вебсайті.

У документі, який видає компетентний орган, має бути зазначена чинна ринкова ціна на товар і її порівняння з ринковою ціною станом на дату, з якої почалися змінюватися ціна на ринку, як у бік збільшення, так і у бік зменшення (тобто, наявність коливання). Необхідність зазначення такої інформації зумовлюється також тим, що у випадку коливання цін, зміни до договору про закупівлю вносяться з урахуванням показників такого коливання, що стали підставою для здійснення попередніх змін до договору. Кожна зміна до договору має містити окреме документальне підтвердження. Документ про зміну ціни повинен містити належне підтвердження викладених в ньому даних, проведених досліджень коливання ринку, джерел інформації тощо.

Суд зазначає, що постачальнику треба не лише довести підвищення ціни на певний товар на певному ринку за допомогою доказів, але й обґрунтувати для замовника самі пропозиції про підвищення ціни, визначеної у договорі. Постачальник повинен обґрунтувати, чому таке підвищення цін на ринку зумовлює неможливість виконання договору по запропонованій замовнику на тендері ціні, навести причини, через які виконання укладеного договору стало для нього вочевидь невигідним. Постачальник також має довести, що підвищення ціни є непрогнозованим (його неможливо було передбачити і закласти в ціну товару на момент подання постачальником тендерної пропозиції) (Постанова ОП КГС ВС у справі N 927/491/19 від 18.06.2021).

Під коливанням ціни необхідно розуміти зміну за певний період часу ціни природного газу на ринку чи то в сторону зменшення, чи в сторону збільшення. І таке коливання має відбуватись саме в період після укладання договорів і до внесення відповідних змін до нього.

Коливання ціни на ринку повинно розцінюватися саме після підписання договору, оскільки ч. 5 ст. 41 Закону України "Про публічні закупівлі" урегульовано саме зміну істотних умов у разі виникнення такого явища, як коливання ціни на ринку.

Виходячи із викладеного, внесення змін до договору є правомірним лише у випадку документального підтвердження коливання ціни на товар у період з моменту укладення договору до моменту укладення додаткової угоди (або отримання пропозиції про її укладення).

Суд зазначає, що коливання цін в сторону збільшення до укладання договору не може бути підставою для внесення змін до договору, оскільки в такому випадку нівелюється сама сутність проведення публічних закупівель і сторона, знижуючи в тендерній пропозиції ціну закупівлі з метою стати переможцем та підвищуючи ціни після укладання договору діє недобросовісно.

Як на підставу коливання цін на ринку, а отже як на підставу внесення змін до договору в оспорюваних додаткових угодах, відповідач посилається на інформаційні довідки, видані Хмельницькою торгово-промисловою палатою та скріншоти із сайту "Державного підприємства "Оператор Ринку щодо середньозваженою ціни на електроенергію на ринку "на добу наперед" та "внутрішньодобовому ринку".

З інформаційних довідок Хмельницької торгово-промислової палати не можливо встановити коливання цін з моменту укладання договору до звернення продавця з пропозицією зміни ціни.

Крім того, при зверненні до замовника з пропозиціями підвищити ціну, Постачальник не обґрунтував, чому таке підвищення цін на ринку зумовлює неможливість виконання договору по ціні, запропонованій замовнику на тендері, не навів причини, через які виконання укладеного договору стало для постачальника вочевидь невигідним. Крім того, постачальник також має довести, що підвищення ціни є непрогнозованим (його неможливо було передбачити і закласти в ціну товару на момент подання постачальником тендерної пропозиції).

Позивач не заперечує щодо підвищення ціни на одиницю товару (електричної енергії) відповідно до отриманих письмових пропозицій Постачальника, однак, враховуючи відомості, оприлюднені на офіційному вебсайті Державного підприємства «Оператор ринку», нововстановлені, згідно письмових пропозицій та підписаних додаткових угод, ціни на електричну енергію завищені, а їхнє зростання не є пропорційними відсотку фактичного зростання ціни на ринку.

Крім того, згідно пункту 7.4 Додатку №3 до Договору нова (змінена) ціна, розрахована відповідно до п.п. 7.2- 7.3 цього Додатку, застосовується з першого числа відповідного розрахункового періоду (календарного місяця) і залишається незмінною до його завершення. А тому, враховуючи умови договору, дати отримання письмових звернень від Постачальника та дати, із настанням яких останній пропонував змінити ціну на електричну енергію, суд вважає обгрунтованими протягом усього строку дії Договору зміни лише згідно 5 пропозицій Постачальника, а саме: із 01.03.2021 р.; 01.06.2021 р., 01.08.2021 р.; 01.09.2021 р.; 01.10.2021 р., оскільки, декілька підвищень ціни з першого числа одного і того ж календарного місяця порушує умови Договору.

У разі досягнення згоди щодо зміни ціни за одиницю електричної енергії Сторони можуть застосовувати погоджені зміни з першого числа визначеного місяця, але без можливості повторної зміни такої ціни протягом цього ж розрахункового календарного місяця. Тобто, підвищення ціни за одиницю товару можливе лише один раз протягом календарного місяця.

Поряд із цим, у п.7.2 додатку №3 до Договору сторони чітко встановили формулу нової (зміненої) ціни за одиницю електричної енергії (формула №1).

Відповідно до ст. 5 Закону України "Про публічні закупівлі" закупівлі здійснюються за такими принципами: 1) добросовісна конкуренція серед учасників; 2) максимальна економія, ефективність та пропорційність; 3) відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; 4) недискримінація учасників та рівне ставлення до них; 5) об`єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі; 6) запобігання корупційним діям і зловживанням.

Перемога у тендері (закупівля за державні кошти) та укладення договору з однією ціною та її подальше підвищення шляхом укладення "каскадних" додаткових угод є нечесною і недобросовісною діловою практикою з боку продавця. Можливість зміни ціни договору внаслідок недобросовісних дій сторін (сторони) договору робить результат закупівлі невизначеним та тягне за собою неефективне використання бюджетних коштів, що є прямим порушенням принципів процедури закупівлі, визначених преамбулою та ст. 5 Закону України "Про публічні закупівлі".

Кожна сторона договору має добросовісно користуватися наданими їй правами, не допускати зловживання правом, його використання на шкоду іншим особам (ст. 13 ЦК України).

Будь-який суб`єкт підприємницької діяльності діє на власний ризик. Укладаючи договір купівлі-продажу (поставки) товару на певний строк у майбутньому, він гарантує собі можливість продати свій товар, але при цьому несе ризики зміни його ціни. Підприємець має передбачати такі ризики і одразу закладати їх у ціну договору.

Таким чином, беручи участь у процедурі публічних закупівель, товариство самостійно визначаючи ціну на предмет закупівлі, з урахуванням власного економічного обґрунтування рентабельності підприємства і можливості виконати взяті зобов`язання упродовж дії договору, чітко усвідомлювало свою можливість поставки товару за заявленими цінами протягом дії договору, адже вчиненню таких дій повинні передувати організаційні дії щодо закупки товару до сезонного здорожчання та його зберігання. Саме по собі коливання цін на ринку - природна обставина ринкових відносин, яка повинна братися до уваги при укладенні договорів з урахуванням підприємницького ризику. Саме лише коливання цін не є безумовною підставою внесення змін до договору.

Таким чином, внаслідок укладення додаткових угод від початкової тендерної пропозиції було зменшено обсяг закупівлі газу на 339 475,05 кВт-год - фактично вдвічі (на 48,3 %), та збільшено ціну за 1 кВт-год на 2,079 грн., тобто на 122,95%.

Отжде, додаткові угоди №3 від 31.03.2021 р., №4 від 12.04.2021 р., №05 від 30.06.2021 р., №5.1 від 01.08.2021 р., №06 від 08.08.2021 р., №07 від 10.08.2021 р., №08 від 25.08.2021 р., №09 від 01.09.2021 р., №10 від 01.10.2021 р., №11 від 14.10.2021 р. щодо підвищення ціни на електричну енергію укладені між сторонами в короткий проміжок часу між укладенням та за відсутності підстав для цього, визначених Законом. Зазначеними правочинами було порушено визначену Законом граничну 10% межу зміни ціни товару, тим самим було спотворено результати торгів та знівельовано економію бюджетних коштів, яку було отримано під час підписання Договору.

Згідно з частиною першою статті 215 ЦК України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п`ятою та шостою статті 203 цього Кодексу.

Відповідно до ст. 203 ЦК України, зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам. Особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності. Волевиявлення учасника має бути вільним і відповідати його внутрішній волі. Правочин має бути спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним. Правочин, що вчиняється батьками (усиновлювачами), не може суперечити правам та інтересам їхніх малолітніх, неповнолітніх і непрацездатних дітей.

З урахуванням викладеного, недійсність правочину зумовлюється наявністю дефектів його елементів: дефекти (незаконність) змісту правочину; дефекти волі - невідповідність волі та волевиявлення.

За приписами частини першої статті 236 ЦК України нікчемний правочин або правочин, визнаний судом недійсним, є недійсним з моменту його вчинення.

Згідно з абзацом 1 частини першої статті 216 ЦК України недійсний правочин не створює юридичних наслідків, крім тих, що пов`язані з його недійсністю.

Матеріалами справи підтверджено, що оспорювані додаткові угоди до договору були укладені з порушенням умов Договору та п. 2 ч. 5 ст. 41 Закону України "Про державні закупівлі".

З цих підстав позовні вимоги в частині визнання угод недійсними підлягають задоволенню.

Відповідно до ч. 1 ст. 670 ЦК України, якщо продавець передав покупцеві меншу кількість товару, ніж це встановлено договором купівлі-продажу, покупець має право вимагати передання кількості товару, якої не вистачає, або відмовитися від переданого товару та його оплати, а якщо він оплачений, - вимагати повернення сплаченої за нього грошової суми.

Відповідно до виставлених відповідачем, із урахуванням збільшених Постачальником цін за одиницю електричної енергії, рахунків про оплату електричної енергії та актів приймання-передачі електричної енергії за період із 01.01.2021 року до 30.11.2021 року позивачем фактично сплачено 1 446 462 грн. 68 коп., в тому числі ПДВ - 241 077 грн. 11 коп., що підверджується доданими до матеріалів справи актами приймання-передачі електричної енергії та платіжними дорученнями.

Враховуючи перераховані ціни за одиницю електричної енергії, згідно даних, розміщених на офіційному вебсайті ДП «Оператор ринку» за адресою в мережі Інтернетhttps:www.oree.com.ua, а також щомісячні обсяги постачання відповідачем електричної енергії до об`єктів позивача, визначені в рахунках та актах прийняття-передачі електричної енергії, позивач мав сплатити за цей же період (з 01.01.2021 до 30.11.2021) лише 1 151 718 грн. 98 коп., в тому числі ПДВ - 191 953 грн. 16 коп., із яких:

- з 01.01.2021 року по 28.02.2021 року: (138 938 кВт-год + 85 146 кВт-год) х 1,691 грн. = 378 926,04 грн.

- з 01.03.2021 року по 31.05.2021 року: (51 728 кВт-год + 55 325 кВт-год + 49 494 кВт-год) х 1,82137 грн. = 285 312,15 грн.

- з 01.06.2021 року по 31.07.2021 року: (35 374 кВт-год + 38 569 кВт-год) х 1,208244 грн. = 89 341,19 грн.

- з 01.08.2021 року по 31.08.2021 року: 29 694 кВт-год х 1,703172 грн. = 50 573, 99 грн.

- з 01.09.2021 року по 30.09.2021 року: 33 587 кВт-год х 2,2471 грн. = 75 473,35 грн. - з 01.10.2021 року по 30.11.2021 року: (38 776 кВт-год + 58 480,39 кВт-год) х 2,79768 грн. = 272 092,26 грн.

Таким чином, позивачем, як споживачем надмірно сплачено відповідачу 294743,70грн. коштів за електроенергію, яку фактично не було поставлено, що зумовило істотне зменшення обсягу товару (електричної енергії), що становить предмет закупівлі.

А тому, позовні вимоги в частині стягнення 294743,70грн. підлягають задоволенню.

Доводи відповідача, викладені у відзиві та запереченні на відповідь на відзив є безпідставними, необгрунтованими та спростовуються матеріалами справи.

З огляду на зазначене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги Боратинської сільської ради є підставною, обгрунтованими та підлягають до задоволення у повному обсязі.

Згідно із частинами 2, 3 ст. 13, частиною 1 ст. 74 ГПК України учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.

Частиною 4 ст. 13 ГПК України визначено, що кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.

Відповідно до ч. 1 ст. 73 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Статтею 76 ГПК України визначено, що належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 ГПК України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

Відповідно до ст.79 ГПК України наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

За приписами ч. 1 ст. 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Враховуючи положення ст. 129 ГПК України, витрати по сплаті судового збору слід покласти на відповідача.

Керуючись ст.ст. 129, 202, 233, 236-240 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд,

в и р і ш и в :

1. Позов задовольнити повністю.

2. Визнати недійсними: додаткову угоду №3 від 31.03.2021 р. (дата підписання -12.04.2021 р.), додаткову угоду №4 від 12.04.2021 р., додаткову угоду №05 від 30.06.2021 р. (дата підписання - 25.10.2021 р.), додаткову угоду №5.1 від 01.08.2021 р. (дата підписання - 26.10.2021 р.), додаткову угоду №06 від 08.08.2021 р. (дата підписання -24.11.2021 р.), додаткову угоду №07 від 10.08.2021 р. (дата підписання - 24.11.2021 р.), додаткову угоду №08 від 25.08.2021 р. (дата підписання - 25.11.2021 р.), додаткову угоду №09 від 01.09.2021 р. (дата підписання - 26.11.2021 р.), додаткову угоду №10 від 01.10.2021 р. (дата підписання - 29.11.2021 р.), додаткову угоду №11 від 14.10.2021 р. (дата підписання - 30.11.2021 р.), які укладені з порушенням вимог статті 3 частини 5 статті 41 Закону України "Про публічні закупівлі" між Споживачем - Боратинською сільською радою (код ЄДПРОУ 04332207) та Постачальником - Дочірнім підприємством "Евода Трейд" Комунального підприємства "Луцькводоканал" (код ЄДРПОУ 42803794) щодо збільшення ціни за одиницю електричної енергії за Договором №11 про постачання електричної енергії споживачу від 30.12.2020 року.

3. Стягнути з Дочірнього підприємства "Евода Трейд" Комунального підприємства "Луцькводоканал" (43024, Волинська обл., м.Луцьк, проспект Соборності, буд.25, код ЄДРПОУ 42803794) на користь Боратинської сільської ради (45605, Волинська обл., Луцький район, с.Боратин, вул.Центральна, буд.20, код ЄДПРОУ 04332207) надмірно сплачені бюджетні кошти у розмірі 294743 грн 70 коп. за електричну енергію, яку фактично поставлено не було, а також 6902грн. 16 коп. витрат по сплаті судового збору. судового збору.

Відповідно до ст. 241 ГПК України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Північно-західного апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня складення повного рішення.

Повне рішення складено та підписано 17.01.2023.

Суддя О. Г. Слободян

Дата ухвалення рішення11.01.2023
Оприлюднено19.01.2023
Номер документу108419631
СудочинствоГосподарське
Сутьвизнання недійсними додаткових угод та стягнення 294743грн. 70коп. за відсутності сторін

Судовий реєстр по справі —903/742/22

Постанова від 11.10.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Краснов Є.В.

Ухвала від 05.09.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Краснов Є.В.

Ухвала від 07.08.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Краснов Є.В.

Судовий наказ від 07.07.2023

Господарське

Господарський суд Волинської області

Слободян Оксана Геннадіївна

Постанова від 14.06.2023

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Крейбух О.Г.

Ухвала від 28.04.2023

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Крейбух О.Г.

Ухвала від 19.04.2023

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Крейбух О.Г.

Ухвала від 03.04.2023

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Крейбух О.Г.

Ухвала від 24.02.2023

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Крейбух О.Г.

Ухвала від 16.02.2023

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Крейбух О.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні