Рішення
від 25.01.2023 по справі 600/3170/22-а
ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25 січня 2023 р. м. Чернівці Справа № 600/3170/22-а

Чернівецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Маренича І.В., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Головного управління Держпродспоживслужби в Чернівецькій області до приватного підприємства "Роднічок-Транс" про стягнення адміністративно-господарської санкції та за зустрічним позовом приватного підприємства "Роднічок-Транс" до Головного управління Держпродспоживслужби в Чернівецькій області про скасування рішення про застосування адміністративно-господарських санкцій, -

В С Т А Н О В И В:

Головне управління Держпродспоживслужби в Чернівецькій області (далі позивач за первісним позовом, Управління) звернулося в суд з позовом до Приватного підприємства "Роднічок-Транс" (далі відповідач за первісним позовом), в якому просить:

- стягнути з Приватного підприємства "РОДНІЧОК-ТРАНС", мiсцезнаходження юридичної особи: 60321, Чернівецька область, Чернівецький (Новоселицький) район, село Бояни, вулиця Головна, 75 А; ідентифікаційний код юридичної особи: 30560707, адміністративно-господарську санкцію у розмiрi 1102279,26 грн (один мільйон сто двi тисячі двісті сімдесят дев`ять гривень 26 коп.) до державного бюджету: Чернівецьке ГУК/Боянська ТГ, код платежу 21081100, код отримувача 37836095, UA378999980313020106000024383, код бюджетної класифікації 21081100 адміністративні штрафи та iншi санкції, "00"Без деталізації за відомчою ознакою.

В обґрунтування позовних вимог позивач за первісним позовом вказував, що згідно наказу Управління року посадовим особам було наказано провести позаплановий захід державного нагляду (контролю) АЗС STAR petrol station ПП "Роднічок-Транс" за адресою: Чернівецька область, Чернівецький район, с. Бояни, вул. Головна, 79, на предмет дотримання суб`єктом господарювання на роздрібному ринку пального вимог порядку формування, встановлення та застосування державних регульованих цін.

За результатами проведеного державного контролю посадовими особами Управління були виявлені ряд порушень у діяльності суб`єкта господарювання ПП "Роднічок-Транс" у сфері формування, встановлення та застосування державних регульованих цін під час роздрібного продажу пального на ринку, що підтверджується відповідним Актом.

В подальшому, зважаючи на виявлені порушення, Управлінням відносно ПП "Роднічок-Транс" було прийнято рішення про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення державної дисципліни цін, яким у вказаного суб`єкта господарювання було зобов`язано вилучити необґрунтовану одержану виручку у сумі 551139,63 грн та накласти штраф у розмірі 551139,63 грн, що в сукупності склало 1102279,26 грн.

У зв`язку з несплатою відповідачем вказаних штрафних санкцій в добровільному порядку, позивач за первісним позовом, у передбаченому законом порядку, звернувся до суду з цим позовом щодо примусово стягнення таких коштів за рішенням суду.

26.09.2022 р. ухвалою Чернівецького окружного адміністративного суду прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито загальне позовне провадження у справі за позовом Головного управління Держпродспоживслужби в Чернівецькій області до Приватного підприємства "Роднічок-Транс" про стягнення адміністративно-господарської санкції. Підготовче засідання призначено на 11:00 год. 17 жовтня 2022 року.

17.10.2022 року підготовче засідання не відбулось. Призначено підготовче засідання на 31 жовтня 2021 року о 10:00 год.

25.10.2022 року на адресу суду надійшла зустрічна позовна заява, в якій представник позивача за зустрічним позовом просить суд:

- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Держпродспоживслужби в Чернівецькій області №000017 від 07.06.2022 року.

В обґрунтування зустрічних позовних вимог зазначено, що Управління в Акті, складеному за результатами проведеної перевірки, а також в розрахунках не вказує середню вартість 1 літра дизельного палива та бензину, яка повинна була бути оприлюднена на офіційному веб-сайті Міністерства економіки, а бере собі якусь ціну в порушення пункту 41-4 Постанови КМУ №1236 (в редакції від 17.05.2022 року).

Позивач за зустрічним позовом також звертав увагу суду на те, що під час прийняття оскаржуваного рішення Управлінням не зроблено посилання на порушення вимог чинного законодавства. Так, у рішенні зазначено, що ПП "Роднічок-Транс" допустив порушення вимог постанови від 22 квітня 2020 року №341 та постанови від 09 грудня 2020 року №1236. Однак, не зазначено постанови якого органу та конкретні їх норми (статті, частини), які порушені, що свідчить про неповний опис обставин, встановлених під час розгляду.

Ухвалою суду від 31 жовтня 2022 року прийнято зустрічний позов до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі 600/3170/22-а за позовом Приватного підприємства "Роднічок-Транс" до Головного управління Держпродспоживслужби в Чернівецькій області про скасування рішення про застосування адміністративно-господарських санкцій. Об`єднано вимоги за зустрічним позовом Приватного підприємства "Роднічок-Транс" до Головного управління Держпродспоживслужби в Чернівецькій області про скасування рішення про застосування адміністративно-господарських санкцій в одне провадження з первісним позовом Головного управління Держпродспоживслужби в Чернівецькій області до Приватного підприємства "Роднічок-Транс" про стягнення адміністративно-господарської санкції.

31.10.2022 року підготовче засідання не відбулося. Наступне підготовче засідання призначено на 14.11.2022 року.

14.11.2022 р. судом оголошено перерву в підготовчому засіданні до 30.11.2022 року.

30.11.2022 р. підготовче засідання не відбулося. Наступне підготовче засідання призначено на 07.12.2022 року.

07.12.2022 р. усною ухвалою суду закрито підготовче провадження та перейдено до розгляду справи по суті, учасники справи надали суду додаткові пояснення та подали заяви про перехід до розгляду справи в порядку письмового провадження.

Враховуючи приписи статті 194 КАС України, та подання учасниками справи заяв про розгляд справи у порядку письмового провадження, суд вважає за можливе розглянути справу за наявними матеріалами в порядку письмового провадження.

Дослідивши письмові докази, судом встановлено наступне.

Згідно відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань Приватне підприємство "Роднічок-Транс" зареєстроване юридичною особою (код ЄДРПОУ 30560707) за адресою: Чернівецька область, Новоселицький район, село Бояни, вул. Головна, 75-А. Один із видів економічної діяльності - роздрібна торгівля пальним. Керівник ОСОБА_1 .

Як вбачається зі Статуту ПП "Роднічок-Транс" у новій редакції, засновником підприємства є ОСОБА_1 .

Згідно наказу Головного управління Держпродспоживслужби в Чернівецькій області від 27.05.2022 року №515-ОД "Про проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю)", на підставі доручення Прем`єр-міністра України від 08.05.2022 року №11381/0/1-22, статті 6 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", статей 17, 18 Закону України "Про ціни і ціноутворення", працівникам Управління наказано провести позаплановий захід державного нагляду (контролю) АЗС STAR petrol station ПП "Роднічок-Транс" за адресою: Чернівецька область, Чернівецький район, с. Бояни, вул. Головна, 79, на предмет дотримання суб`єктом господарювання на роздрібному ринку пального вимог порядку формування, встановлення та застосування державних регульованих цін. Провести перевірку у термін з 30.05.2022 по 31.05.2022.

27.05.2022 року Головним управлінням Держпродспоживслужби в Чернівецькій області винесено направлення на проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) згідно наказу від 27.05.2022 року №515-ОД, яким доручено провести позаплановий захід державного нагляду (контролю) АЗС STAR petrol station ПП "Роднічок-Транс" за адресою: Чернівецька область, Чернівецький район, с. Бояни, вул. Головна, 79. Примірник такого направлення 30.05.2022 року отримав директор АЗС ПП "Роднічок-Транс" ОСОБА_1 .

Керівником ПП "Роднічок-Транс" ОСОБА_1 на виконання зазначеної вимоги у поставлений термін були надані документи, які вимагалися Управлінням.

31.05.2022 року за результатами проведення позапланової перевірки суб`єкта господарювання - ПП "Роднічок-Транс" у сфері формування, встановлення та застосування державних регульованих цін посадовими особами Управління було складено Акт №22/2022 (далі Акт), згідно якого було встановлено наявність порушень вимог законодавства про ціни та ціноутворення, а саме:

- порушено пункт 41-4 постанови КМУ від 09 грудня 2020 року №1236 "Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої SARS-CoV-2";

- порушено пункт 2 та пункт 3 Порядку декларування зміни роздрібних цін на товари, що мають істотну соціальну значущість, і товари протиепідемічного призначення, що необхідні для запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої SARS-CoV-2", затвердженого постановою КМУ від 22 квітня 2020 року №341 "Про заходи щодо стабілізації цін на товари, що мають істотну соціальну значущість, товари протиепідемічного призначення".

Таким чином у Акті зазначено, що суб`єкт господарювання з 15.05.2021 не здійснював декларування роздрібних цін на дизельне паливо та бензини автомобільні. Згідно наданих документів встановлено, що протягом травня 2022 року, суб`єкт господарювання реалізовував дизельне паливо нa бензини автомобільні за наступними цінами: в період з 08.05.2022 року по 17.05.2022 року: А 92 - 33,99 грн, А 95 - 37,69 грн, ДП - 42,63 грн; в період з 20.05.22 по 29.05.2022 року: А 95 - 67,00 грн, ДП - 70,00 грн без декларування зміни роздрібної ціни більше ніж 4,99%, чим порушив вимоги постанови від 22.04.2020 № 341.

Згідно проведеного розрахунку, сума економічно необґрунтованої отриманої виручки від реалізації пального становить 547937,06 грн. (додаток № 1).

Разом з цим, відповідно до наданих документів суб`єктом господарювання проведено розрахунок економічно необґрунтованої виручки отриманої внаслідок реалізації палива відповідно до граничних цін, встановлених Міністерством економіки України з урахуванням граничного рівня торговельної надбавки відповідно до постанови від 09.12.20 № 1236 за період з 08.05.2022 по 16.05.2022 та встановлено завищення граничного рівня Торговельної надбавки на дизельне паливо в сумі 3200,08 грн. та бензин автомобільний в сумі 2,49 грн. (додаток № 2).

З огляду на викладене, 07 червня 2022 року Головним управлінням Держпродспоживслужби в Чернівецькій області прийнято рішення №000017 про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення державної дисципліни цін Приватним підприємством "Роднічок Транс", яким зобов`язано вилучити в Приватного підприємства "Роднічок Транс" в дохід держави необґрунтовану одержану виручку у сумі 551139,63 грн та накласти штраф у розмірі 551139,63 грн, що в сукупності склало 1102279,26 грн.

У зв`язку з несплатою відповідачем за первісним позовом штрафних санкцій у добровільному порядку, Управління звернулося до суду із первісним позовом.

Відповідач за первісним позовом, не погоджуючись із прийнятим відносно нього рішенням про застосування адміністративно-господарських санкцій, звернувся до суду із зустрічним позовом, в якому просить визнати протиправним та скасувати таке рішення.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, що виникають у процесі формування, встановлення та застосування цін, визначення основних засад цінової політики та регулювання відносин, а також здійснення державного контролю (нагляду) та спостереження у сфері ціноутворення, регулюються Законом України «Про ціни та ціноутворення» від 21.06.2012 №5007-VI (далі-Закон №5007-VI).

Відповідно до ст. 1 Закону №5007-VI терміни вживаються в такому значенні, зокрема:

- встановлення ціни - затвердження (фіксація) рівня ціни;

- гранична ціна - максимально або мінімально допустимий рівень ціни, який може застосовуватися суб`єктом господарювання;

- декларування зміни ціни та/або реєстрація ціни - інформування суб`єктом господарювання у встановленому порядку органів державного регулювання і контролю (нагляду) та спостереження у сфері ціноутворення про наміри встановлення та застосування ціни, відмінної від поточної;

- застосування ціни - продаж (реалізація) товару за встановленою ціною;

- фіксована ціна - обов`язкова для застосування суб`єктами господарювання ціна, встановлена Кабінетом Міністрів України, органами виконавчої влади та державними колегіальними органами або органами місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень та компетенції.

Дія цього Закону поширюється на відносини, що виникають у процесі формування, встановлення та застосування цін Кабінетом Міністрів України, органами виконавчої влади, органами, що здійснюють державне регулювання діяльності суб`єктів природних монополій, органами місцевого самоврядування та суб`єктами господарювання, які провадять діяльність на території України, а також здійснення державного контролю (нагляду) та спостереження у сфері ціноутворення. Дія цього Закону не поширюється на встановлення тарифів на медичні послуги та лікарські засоби в межах програми медичних гарантій згідно із Законом України Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення (ч.1 ст.2 Закону №5007-VI).

Пунктом 5 ч. 1 ст. 4 Закону №5007-VI, встановлено що державна цінова політика є складовою частиною державної економічної та соціальної політики і спрямована на забезпечення соціальних гарантій населенню в разі зростання цін.

Відповідно до ч. 1 ст. 5 Закону №5007-VI Кабінет Міністрів України:

1) забезпечує проведення державної цінової політики;

2) здійснює державне регулювання цін, визначає повноваження органів виконавчої влади щодо формування, встановлення та застосування цін, якщо інше не визначено законом або міжнародним договором України, згода на обов`язковість якого надана Верховною Радою України;

3) визначає перелік товарів, державні регульовані ціни на які затверджуються відповідними органами виконавчої влади, якщо інше не визначено законом.

Згідно ч. 1 ст. 10 Закону №5007-VI суб`єкти господарювання під час провадження господарської діяльності використовують: - вільні ціни; - державні регульовані ціни.

Вільні ціни встановлюються суб`єктами господарювання самостійно за згодою сторін на всі товари, крім тих, щодо яких здійснюється державне регулювання цін (ч.1 ст.11 Закону №5007-VI).

Відповідно до ст. 12 Закону №5007-VI державні регульовані ціни запроваджуються на товари, які справляють визначальний вплив на загальний рівень і динаміку цін, мають істотну соціальну значущість, а також на товари, що виробляються суб`єктами, які займають монопольне (домінуюче) становище на ринку.

Державні регульовані ціни можуть запроваджуватися на товари суб`єктів господарювання, які порушують вимоги законодавства про захист економічної конкуренції.

Державні регульовані ціни повинні бути економічно обґрунтованими (забезпечувати відповідність ціни на товар витратам на його виробництво, продаж (реалізацію) та прибуток від його продажу (реалізації).

Зміна рівня державних регульованих цін здійснюється в порядку і строки, що визначаються органами, які відповідно до цього Закону здійснюють державне регулювання цін.

Зміна рівня державних регульованих цін може здійснюватися у зв`язку із зміною умов виробництва і продажу (реалізації) продукції, що не залежать від господарської діяльності суб`єкта господарювання.

Кабінет Міністрів України, органи виконавчої влади, державні колегіальні органи та органи місцевого самоврядування під час встановлення державних регульованих цін на товари до складу таких цін обов`язково включають розмір їх інвестиційної складової частини.

Статтею 16 Закону №5007-VI визначено, що органами державного контролю (нагляду) та спостереження у сфері ціноутворення є: центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з контролю за цінами; інші органи, визначені законом.

Повноваження та порядок діяльності уповноважених органів, права та обов`язки їх посадових осіб, які здійснюють державний контроль (нагляд) за дотриманням суб`єктами господарювання вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін та державне спостереження у сфері ціноутворення, визначаються цим Законом, Законом України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності та іншими законами.

Згідно із ч. 1 ст. 18 Закону №5007-VI уповноважені органи мають право проводити у суб`єктів господарювання в встановленому порядку планові та позапланові перевірки, зокрема, достовірності зазначеної у документах інформації про формування, встановлення та застосування державних регульованих цін; бухгалтерських книг, звітів, кошторисів, декларацій, показників реєстраторів розрахункових операцій та інших документів незалежно від способу подання інформації, пов`язаних з формуванням, встановленням та застосуванням державних регульованих цін.

Згідно із п. 1 Положення про Державну службу України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.09.2015 № 667 (далі-Положення №667) Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (Держпродспоживслужба) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України та яка реалізує державну політику у галузі ветеринарної медицини, сферах безпечності та окремих показників якості харчових продуктів, та зокрема, з контролю за цінами.

Відповідно до пп. 1, пп. 2 п. 3 Положення № 667, одним із завдань Держпродспоживслужби є реалізація державної політики з контролю за цінами та здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін.

Відповідно до п. 7 Положення № 667 Держпродспоживслужба здійснює свої повноваження безпосередньо та через свої територіальні органи.

Таким чином, Головне управління Держпродспоживслужби в Чернівецькій області є територіальним органом виконавчої влади, уповноваженим здійснювати державний нагляд у спосіб проведення планових та позапланових перевірок щодо дотримання суб`єктами господарювання вимог законодавства стосовно формування, встановлення та застосування державних регульованих цін.

Відповідно до ч. 1 ст. 13 Закону №5007-VI державне регулювання цін здійснюється Кабінетом Міністрів України, органами виконавчої влади, державними колегіальними органами та органами місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень шляхом:

1) установлення обов`язкових для застосування суб`єктами господарювання: фіксованих цін; граничних цін; граничних рівнів торговельної надбавки (націнки) та постачальницько-збутової надбавки (постачальницької винагороди); граничних нормативів рентабельності; розміру постачальницької винагороди; розміру доплат, знижок (знижувальних коефіцієнтів);

2) запровадження процедури декларування зміни ціни та/або реєстрації ціни.

Відповідно до пп. 5-7 п. 8 розділу II Прикінцеві та перехідні положення Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв`язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)" та статей 5 і 13 Закону України "Про ціни і ціноутворення" Кабінет Міністрів України 22.04.2020 прийняв постанову №341 "Про заходи щодо стабілізації цін на товари, що мають істотну соціальну значущість, товари протиепідемічного призначення" (далі-Постанова №341), якою запровадив державне регулювання цін на товари, що мають істотну соціальну значущість та товари протиепідемічного призначення шляхом декларування зміни роздрібних цін на товари, зазначені в абзацах другому і третьому пункту 1 цієї постанови.

Постановою №341 затверджений Перелік товарів, що мають істотну соціальну значущість, до якого, зокрема, включені: бензин марки А-92, бензин марки А-95, дизельне пальне.

Пунктом 41-4 постанови Кабінету Міністрів України "Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2" від 09.12.2020 №1236 (далі-Постанова №1236) у редакції від 30.04.2022 та від 09.03.2022 передбачено, що на період дії карантину граничний рівень торговельної надбавки установлений в розмірі: не більше 7 гривень з урахуванням податку на додану вартість, що нараховується до середньої вартості 1 літра дизельного палива; не більше 6,5 гривні з урахуванням податку на додану вартість, що нараховується до середньої вартості 1 літра бензинів автомобільних.

Середня вартість 1 літра дизельного палива ULSD 10 ppm та бензинів автомобільних GASOLINE 10 ppm визначається Міністерством економіки на підставі розрахунків акціонерного товариства "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України", проведених з урахуванням відповідних даних міжнародного інформаційного агентства Platts CIF NWE за попередні 10 днів, розрахункових коефіцієнтів 0,825 та 0,745 кілограма на літр відповідно, витрат на зовнішнє логістичне забезпечення у сумі 80 доларів США/тонну та інших витрат, передбачених зовнішньоекономічним договором (контрактом) у сумі 150 доларів США/тонну, сум митних платежів (акцизний податок із ввезених на митну територію України підакцизних товарів (продукції) та податок на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції) та щоденного офіційного курсу іноземної валюти, встановленого Національним банком у відповідному періоді. Акціонерне товариство "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" подає щомісяця до 1, 11 і 21 числа Міністерству економіки зазначені розрахунки.

Інформація про середню вартість 1 літра дизельного палива та бензинів автомобільних оприлюднюється на офіційному веб-сайті Міністерства економіки щомісяця до 3, 13 і 23 числа.

Відповідно до пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України від 13.03.2022 № 303 "Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану", законів України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 15 квітня 2022 р. № 229 "Про проведення позапланових заходів державного нагляду (контролю) на період воєнного стану", Державній службі України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів визначений перелік підстав позапланових заходів державного нагляду (контролю) на період воєнного стану, а саме:

1) подання суб`єктом господарювання письмової заяви до відповідного органу державного нагляду (контролю) про здійснення заходу державного нагляду (контролю) за його бажанням;

2) доручення Прем`єр-міністра України про перевірку суб`єктів господарювання у відповідній сфері у зв`язку з виявленими системними порушеннями та/або настанням події, що має значний негативний вплив На права, законні інтереси, життя та здоров`я людини, навколишнього природного середовища держави; та захист забезпечення безпеки

3) настання аварії, смерті потерпілого внаслідок нещасного випадку або професійного захворювання, що було пов`язано з діяльністю суб`єкта господарювання.

Як встановлено судом, згідно наказу Головного управління Держпродспоживслужби в Чернівецькій області від 27.05.2022 року №515-ОД "Про проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю)", працівниками Управління було проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) АЗС STAR petrol station ПП "Роднічок-Транс" за адресою: Чернівецька область, Чернівецький район, с. Бояни, вул. Головна, 79, на предмет дотримання суб`єктом господарювання на роздрібному ринку пального вимог порядку формування, встановлення та застосування державних регульованих цін.

За результатами проведеної перевірки були виявлені порушення у діяльності ПП "Роднічок-Транс" у сфері формування, встановлення та застосування державних регульованих цін під час роздрібної торгівлі пальним, а саме: порушено вимоги п. 2 та п. 3 Постанови КМУ №341 та вимоги п.41-4 Постанови №1236, що підтверджується відповідним Актом, який міститься в матеріалах справи.

Так, працівниками Управління встановлено, що суб`єкт господарювання з 15.05.2021 не здійснював декларування роздрібних цін на дизельне паливо та бензини автомобільні. Протягом травня 2022 року, суб`єкт господарювання реалізовував дизельне паливо нa бензини автомобільні за наступними цінами: в період з 08.05.2022 року по 17.05.2022 року: А 92 - 33,99 грн, А 95 - 37,69 грн, ДП - 42,63 грн; в період з 20.05.22 по 29.05.2022 року: А 95 - 67,00 грн, ДП - 70,00 грн без декларування зміни роздрібної ціни більше ніж 4,99%, чим порушив вимоги постанови від 22.04.2020 № 341. Сума економічно необґрунтованої отриманої виручки від реалізації пального склала 547937,06 грн.

Також відповідно до наданих документів суб`єктом господарювання проведено розрахунок економічно необґрунтованої виручки отриманої внаслідок реалізації палива відповідно до граничних цін, встановлених Міністерством економіки України з урахуванням граничного рівня торговельної надбавки відповідно до постанови від 09.12.20 № 1236 за період з 08.05.2022 по 16.05.2022 та встановлено завищення граничного рівня Торговельної надбавки на дизельне паливо в сумі 3200,08 грн. та бензин автомобільний в сумі 2,49 грн.

Таким чином, враховуючи виявлені порушення, Управлінням відносно ПП "Роднічок-Транс" було прийнято рішення про застосування адміністративно господарських санкцій №000017 від 07.06.2022 року, правомірність якого становить предмет спору за зустрічним позовом у цій справі.

Проте, вирішуючи даний спір, суд не погоджується з висновками працівників Управління стосовно виявлених під час проведеної перевірки порушень у діяльності суб`єкта господарювання - ПП "Роднічок-Транс" щодо роздрібного продажу палива.

Так, судом вище зазначено, що згідно пункту 41-4 Постанови №1236 інформація про середню вартість 1 літра дизельного палива та бензинів автомобільних оприлюднюється на офіційному веб-сайті Міністерства економіки щомісяця до 3, 13 і 23 числа.

Суд звертає увагу, що остання інформація про середню вартість 1 літра палива станом на 12.05.2022 року була оприлюднена на офіційному веб-сайті Міністерства економіки 14.05.2022 року, що підтверджується відомостями на сайті https://www.me.gov.ua/ та матеріалами справи.

Отже, наведене свідчить про те, що 23 травня 2022 року, згідно положень пункту 41-4 Постанови №1236, інформація про середню вартість 1 літра палива на офіційному веб-сайті Міністерства економіки не оприлюднювалася.

Згідно додатку №2 (а.с. 126 127), доданого до Акту №22/2022, працівниками Управління виявлені порушення у діяльності ПП "Роднічок-Транс" стосовно перевищення максимального роздрібного продажу дизельного палива та бензинів автомобільних без декларування, зокрема, за період з 23.05.2022 року по 28.05.2022 року, що в сукупності призвело до нарахування економічно необґрунтованої виручки на суму 359675,65 грн.

Однак, враховуючи не оприлюднення на офіційному веб-сайті Міністерства економіки інформації про середню вартість 1 літра палива 23.05.2022 року, суд приходить до висновку, що Управління дійшло до помилкових висновків про перевищення ПП "Роднічок-Транс" максимально допустимої ціни реалізації роздрібного продажу палива без декларування за період з 23.05.2022 року по 28.05.2022 року, внаслідок чого була нарахована економічно необґрунтована виручка на суму 359675,65 грн.

Іншими словами, під час виявлення зазначених порушень, а також прийняття оскаржуваного рішення про застосування адміністративно господарських санкцій, Управління, як суб`єкт владних повноважень, не зазначило, чому саме із середньої вартості 1 літра палива, визначеного станом на 12.05.2022 року та оприлюдненого 14.05.2022 року на офіційному веб-сайті Міністерства економіки, ними відбувся розрахунок максимальної допустимої ціни реалізації палива без декларування з 23.05.2022 року по 28.05.2022 року.

Крім цього, сума економічно необґрунтованої вигоди, отриманої ПП "Роднічок-Транс" внаслідок роздрібної торгівлі паливом, була нарахована Управлінням у зв`язку з перевищенням максимально допустимої ціни такого палива, розмір якої визначається із врахуванням граничної торговельної надбавки, встановленої пунктом 41-4 Постанови КМУ №1236.

Тобто, від граничної торговельної надбавки, встановленої зазначеною Постановою, напряму залежить максимально допустима ціна роздрібного продажу палива без декларування.

Водночас, суд звертає увагу, що Постановою Кабінету Міністрів України від 17 травня 2022 року №594 "Про зупинення дії пункту 41-4 постанови Кабінету Міністрів України від 9 грудня 2020 р. № 1236" зупинено дію пункту 41-4 постанови Кабінету Міністрів України від 9 грудня 2020 р. № 1236 "Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2" (Офіційний вісник України, 2021 р., № 1, ст. 14, № 40, ст. 2387, № 46, ст. 2848; 2022 р., № 25, ст. 1331, № 28, ст. 1533) - із змінами, внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 29 квітня 2022 р. № 488. Вказані зміни набули чинності 20.05.2022 року.

Аналіз наведеного дає підстави для висновку про те, що з 20 травня 2022 року дію пункту 41-4 Постанови №1236, якою встановлюються граничні рівні торговельної надбавки на пальне під час дії карантину, зупинено.

Таким чином, зазначене свідчить про помилковість висновків Управління стосовно перевищення приватним підприємством "Роднічок-Транс" максимально допустимої ціни під час роздрібної торгівлі пальним без декларування у період з 20.05.2022 року по 28.05.2022 року, оскільки підрахунок такого перевищення відбувався із врахуванням граничної торговельної надбавки, встановленої пунктом 41-4 Постанови №1236, дію якого з 20 травня 2022 року зупинено, що, в свою чергу, також призвело до невірного нарахування Управлінням економічно необґрунтованої вигоди, отриманої приватним підприємством "Роднічок-Транс" за вказаний період.

Крім цього, зазначене вище в сукупності також і свідчить про помилковість тверджень Управління стосовно порушення ПП "Роднічок-Транс" під час роздрібної торгівлі пальним у період з 20.05.2022 року по 28.05.2022 року вимог пункту 41-4 Постанови №1236 та вимог пункту 2 та 3 Порядку декларування зміни роздрібних цін на товари, що мають істотну соціальну значущість, і товари протиепідемічного призначення, що необхідні для запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої SARS-CoV-2, затвердженого Постановою №341.

Отже, зважаючи на викладене, суд приходить до висновку, що прийняте рішення про застосування адміністративно господарських санкцій №000017 від 07.06.2022 року відносно ПП "Роднічок-Транс" є протиправним та підлягає скасуванню, оскільки Управлінням помилково обраховано суму економічно необґрунтованої вигоди у розмірі 551139,63 грн, яку зобов`язано вилучити з ПП "Роднічок-Транс" в дохід держави, а також протиправно застосовано штрафну санкцію у розмірі 100% економічно необґрунтованої вигоди - 551139,63 грн.

Між тим, враховуючи середню вартість 1 літра палива станом на 02.05.2022 року (ДП 35,63 грн, бензин 31,19 грн) та 12.05.2022 року (ДП 35,31 грн, бензин 33,36 грн), оприлюднену на офіційному веб-сайті Міністерства економіки, суд погоджується з доводами Управління стосовно одержання приватним підприємством "РОДНІЧОК-ТРАНС" необґрунтованої виручки внаслідок реалізації бензину марки А-95 та дизельного пального за період з 05.05.2022 року по 16.05.2022 року та з 17.05.2022 року по 19.05.2022 року, однак зазначене жодним чином не спростовує протиправність висновків Управління щодо нарахування економічно необґрунтованої вигоди за період з 20.05.2022 року по 28.05.2022 року та порушення приватним підприємством "Роднічок-Транс" у вказаний період вимог пункту 41-4 Постанови №1236 та вимог пункту 2 та 3 Порядку, затвердженого Постановою №341.

За таких обставин, зустрічний позов Приватного підприємства "РОДНІЧОК-ТРАНС" до Головного управління Держпродспоживслужби в Чернівецькій області про скасування рішення про застосування адміністративно-господарських санкцій є обґрунтованим та підлягає задоволенню.

Решта доводів учасників справи не спростовуюсь висновків суду щодо протиправності оскаржуваного рішення про застосування адміністративно - господарських санкцій.

В свою чергу, підстави для задоволення вимог Управління стосовно стягнення з Приватного підприємства "РОДНІЧОК-ТРАНС" штрафних санкцій відсутні.

Відповідно до частини 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

Згідно з частиною 1 статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Враховуючи вищезазначене та оцінюючи надані докази в сукупності, суд вважає, що позовні вимоги за зустрічним позовом є обґрунтованими та підлягають задоволенню у повному обсязі. Натомість, вимоги Управління за первісним позовом є безпідставними та не обґрунтованими, а відтак відсутні підстави для їх задоволення.

Стосовно розподілу судових витрат.

З матеріалів справи вбачається, що за звернення до суду із зустрічним позовом сплачено судовий збір у сумі 16534,20 грн.

Оскільки зустрічний позов задоволено повністю, то суд стягує за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держпродспоживслужби в Чернівецькій області на користь Приватного підприємства "РОДНІЧОК-ТРАНС" судові витрати (судовий збір) у сумі 16534,20 грн.

Зважаючи на відмову у задоволенні позовних вимог за первісним позовом, підстави для розподілу судових витрат на користь Головного управління Держпродспоживслужби в Чернівецькій області відсутні.

Керуючись статтями 241 - 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд-

В И Р І Ш И В:

1. В задоволенні первісного позову Головного управління Держпродспоживслужби в Чернівецькій області до Приватного підприємства "РОДНІЧОК-ТРАНС" про стягнення штрафних санкцій - відмовити повністю.

2. Зустрічний позов Приватного підприємства "РОДНІЧОК-ТРАНС" до Головного управління Держпродспоживслужби в Чернівецькій області про визнання протиправним та скасування рішення - задовольнити повністю.

3. Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Держпродспоживслужби в Чернівецькій області про застосування адміністративно - господарських санкцій №000017 від 07.06.2022 року

4. Стягнути на користь Приватного підприємства "РОДНІЧОК-ТРАНС" за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держпродспоживслужби в Чернівецькій області судові витрати (судовий збір) у сумі 16534,20 грн.

Згідно статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У відповідності до статей 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду першої інстанції можуть бути оскаржені в апеляційному порядку повністю або частково. Апеляційна скарга на рішення подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення (складання).

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне найменування учасників процесу:

Позивач (відповідач за зустрічним позовом) - Головне управління Держпродспоживслужби в Чернівецькій області (вул. Сторожинецька, 115, м. Чернівці, 58010, Код ЄДРПОУ 40416813)

Відповідач (позивач за зустрічним позовом) - Приватне підприємство "Роднічок-Транс" (вул. Головна, 75-А, с. Бояни, Чернівецький район, Чернівецька область, 60300, Код ЄДРПОУ 30560707)

Суддя І.В. Маренич

СудЧернівецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення25.01.2023
Оприлюднено30.01.2023
Номер документу108590332
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо державного регулювання цін і тарифів

Судовий реєстр по справі —600/3170/22-а

Постанова від 17.04.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Залімський І. Г.

Ухвала від 05.04.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Залімський І. Г.

Ухвала від 05.04.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Залімський І. Г.

Ухвала від 05.04.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Залімський І. Г.

Ухвала від 10.03.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Залімський І. Г.

Ухвала від 27.02.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Залімський І. Г.

Рішення від 25.01.2023

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Маренич Ігор Володимирович

Ухвала від 31.10.2022

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Маренич Ігор Володимирович

Ухвала від 26.09.2022

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Маренич Ігор Володимирович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні