ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 640/5609/20 Суддя (судді) першої інстанції: Чудак О.М.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
01 лютого 2023 року м. Київ
Шостий апеляційний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Ганечко О.М.,
суддів Кузьменка В.В.,
Василенка Я.М.,
розглянувши у письмовому провадженні апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Київській області, як відокремленого підрозділу ДПС на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 04 серпня 2022 р. у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ТД "Асторг" до Головного управління ДПС у Київській області, ДПС України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії, -
В С Т А Н О В И В :
Товариство з обмеженою відповідальністю «ТД «АСТРОГ» звернулося до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовною заявою до Головного управління Державної податкової служби у Київській області, Державної податкової служби України, в якій просило:
- визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління Державної податкової служби у Київській області про відмову в реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних від 19.02.2020 № 1460927/36798200, від 03.05.2019 № 1154026/36798200, № 1154028/36798200, № 1154021/36798200, № 1154024/36798200, № 1154032/36798200, № 1154022/36798200, № 1154029/36798200, № 1154031/36798200, № 1154030/36798200, № 1154027/36798200, № 1154025/36798200, від 05.06.2019 № 1183586/36798200, № 1183585/36798200, від 06.06.2019 № 1185666/36798200;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкові накладні від 06.03.2019 № 1601, від 05.03.2019 № 1600, № 1599, № 1598, від 02.03.2019 № 1597, від 01.03.2019 № 1596, від 26.02.2019 № 1473, №1472, № 1471, № 1291, від 27.02.2019 № 1295, № 1294, від 21.02.2019 № 1286, від 16.02.2019 № 1280, від 01.03.2019 № 1595, датами їх фактичного отримання.
В обґрунтування заявлених вимог зазначено, що у зв`язку із постачанням товару для ТОВ «КОМРАНІЯ МЗ» за договором від 01.01.2018 № 000001599, позивачем були складені податкові накладні, проте їх реєстрацію було зупинено, та запропоновано надати додаткові документи, тому, позивачем було надано відповідні пояснення та документи, що підтверджують наявність підстав для їх реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, проте, рішеннями Комісії Головного управління Державної податкової служби у Київській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, з підстави - ненадання платником податку копій документів: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфікації, накладні; розрахункові документи та/або, банківські виписки з особових рахунків. Позивач зазначає, що під час зупинення реєстрації податкових, відповідачем не визначено чіткого переліку документів, достатніх для їх реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних. Рішення не відповідають вимогам чіткості та обґрунтованості, у них не зазначено які саме порушення закону допущені, відповідач не врахував подані позивачем документи, а тому спірні рішення є протиправними та підлягають скасуванню.
Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 04 серпня 2022 р. адміністративний позов задоволено.
Визнано протиправними та скасовано рішення Комісії Головного управління ДПС у Київській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 19.02.2020 № 1460927/36798200, від 03.05.2019 № 1154026/36798200, № 1154028/36798200, № 1154021/36798200, № 1154024/36798200, № 1154032/36798200, № 1154022/36798200, № 1154029/36798200, № 1154031/36798200, № 1154030/36798200, № 1154027/36798200, № 1154025/36798200.
Визнано протиправними та скасовано рішення Комісії Центрального рівня ДПС України, яка приймає рішення про реєстрацію податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 05.06.2019 № 1183586/36798200, № 1183585/36798200, від 06.06.2019 № 1185666/36798200.
Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні Товариства з обмеженою відповідальністю «ТД «АСТРОГ» від 06.03.2019 № 1601, від 05.03.2019 № 1600, № 1599, № 1598, від 02.03.2019 № 1597, від 01.03.2019 № 1596, від 26.02.2019 № 1473, № 1472, № 1471, № 1291, від 27.02.2019 № 1295, № 1294, від 21.02.2019 № 1286, від 16.02.2019 № 1280, від 01.03.2019 № 1595, датами їх фактичного надходження.
Не погоджуючись із зазначеним рішенням суду, Головне управління ДПС у Київській області, як відокремлений підрозділ ДПС подало апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нову постанову, якою у задоволенні позовних вимог відмовити у повному обсязі, при цьому, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального права, що призвело до неправильного вирішення спору.
Ухвалами Шостого апеляційного адміністративного суду від 05.12.2022 відкрито апеляційне провадження та призначено апеляційну скаргу до розгляду у порядку письмового провадження на 01.02.2023.
Дану справу розглянуто в порядку письмового провадження, оскільки, відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 311 Кодексу адміністративного судочинства України, суд апеляційної інстанції може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів, у разі подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, які ухвалені в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження).
Дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга відповідача не підлягає задоволенню, з огляду на таке.
Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції, ТОВ «ТД «АСТРОГ» здійснює господарську діяльність із придбання і подальшого перепродажу м`ясних продуктів.
У 2019 році ТОВ «ТД «АСТРОГ» здійснювало придбання м`ясних продуктів, зокрема, у ТОВ «Птахокомплекс «МОРОЗІВКА АГРО», ТОВ «Птахокомплекс «Дніпровський», ТОВ «Агро-Овен», ТОВ «Комплекс Агромарс», ТОВ «Курганський бройлер», ТОВ «Опос-Торг», що підтверджується матеріалами справи.
Також, матеріали справи підтверджують постачання частини ТОВ «ТД «АСТРОГ» придбаних м`ясних продуктів для ТОВ «АНДУРІАЛ СВІТ» за договором від 13.12.2018 №3323 та для ТОВ «КОМРАНІЯ МЗ» за договором від 01.01.2018 № 000001599.
У зв`язку із постачанням товару для ТОВ «АНДУРІАЛ СВІТ» за договором від 13.12.2018 № 3323, ТОВ «ТД «АСТРОГ» складено податкові накладні від 26.02.2019 № 1473, № 1472, № 1471, які 15.03.2019 направлено для реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних.
Рішеннями Комісії Головного управління Державної податкової служби у Київській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, від 29.05.2019 № 1175496/36798200, № 1175495/36798200, від 31.05.2019 № 1178518/36798200, про реєстрацію податкових накладних від 26.02.2019 № 1473, № 1472, № 1471 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
У зв`язку із постачанням товару для ТОВ «КОМРАНІЯ МЗ» за договором від 01.01.2018 №000001599, позивачем складено податкові накладні від 06.03.2019 №1601, від 05.03.2019 №1600, №1599, №1598, від 02.03.2019 №1597, від 01.03.2019 №1596, від 26.02.2019 №1291, від 27.02.2019 №1295, №1294, від 21.02.2019 №1286, від 16.02.2019 №1280, від 01.03.2019 №1595.
04.03.2019 та 29.03.2019 ТОВ «ТД «АСТРОГ» податкові накладні від 06.03.2019 №1601, від 05.03.2019 №1600, №1599, №1598, від 02.03.2019 №1597, від 01.03.2019 №1596, від 26.02.2019 №1473, №1472, №1471, №1291, від 27.02.2019 №1295, №1294, від 21.02.2019 №1286, від 16.02.2019 №1280, від 01.03.2019 №1595 направлено для реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних.
Однак, згідно отриманих позивачем квитанцій від 04.03.2019 та від 29.03.2019 реєстрація податкових накладних від 06.03.2019 №1601, від 05.03.2019 №1600, №1599, №1598, від 02.03.2019 №1597, від 01.03.2019 №1596, від 26.02.2019 №1473, №1472, №1471, №1291, від 27.02.2019 №1295, №1294, від 21.02.2019 №1286, від 16.02.2019 №1280, від 01.03.2019 №1595 зупинена відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України у зв`язку з тим, що податкові накладні відповідають підпункту 1.6 пунктом 6 Критеріїв ризиковості платника податків. Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.
На виконання вказаних квитанції від 04.03.2019 та від 29.03.2019, ТОВ «ТД «АСТРОГ» направило контролюючому органу повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН/РК, реєстрація якої/го зупинено, до якого додано пояснення та копії документів на підтвердження реальності здійснення господарських операцій за якими складено податкові накладні від 06.03.2019 №1601, від 05.03.2019 №1600, №1599, №1598, від 02.03.2019 №1597, від 01.03.2019 №1596, від 26.02.2019 №1473, №1472, №1471, №1291, від 27.02.2019 №1295, №1294, від 21.02.2019 №1286, від 16.02.2019 №1280, від 01.03.2019 №1595.
Рішеннями Комісії ГУ ДФС у Київській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 19.02.2020 №1460927/36798200, від 03.05.2019 №1154026/36798200, №1154028/36798200, №1154021/36798200, №1154024/36798200, №1154032/36798200, №1154022/36798200, №1154029/36798200, №1154031/36798200, №1154030/36798200, №1154027/36798200, №1154025/36798200, відмовлено у реєстрації податкових накладних від 06.03.2019 №1601, від 05.03.2019 №1600, №1599, №1598, від 02.03.2019 №1597, від 01.03.2019 №1596, від 26.02.2019 №1291, від 27.02.2019 №1295, №1294, від 21.02.2019 №1286, від 16.02.2019 №1280, від 01.03.2019 №1595 з підстави - ненадання платником податку копій документів: договори, довіреності, акти керівного органу платника податків, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операцій; розрахункові документи та/або, банківські виписки з особових рахунків.
Рішеннями Комісії Центрального рівня ДПС України, яка приймає рішення про реєстрацію податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 05.06.2019 №1183586/36798200, №1183585/36798200, від 06.06.2019 №1185666/36798200, відмовлено у реєстрації податкових накладних від 26.02.2019 №1473, №1472, №1471, з підстави - ненадання платником податку копій документів: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфікації, накладні; розрахункові документи та/або, банківські виписки з особових рахунків.
Вважаючи рішення про відмову в реєстрації податкових накладних протиправними та такими, що підлягають скасуванню, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Суд першої інстанції, задовольняючи позовні вимоги, виходив з того, що позивачем надано контролюючому органу первинну документацію, яка підтверджувала взаємовідносини з контрагентом, на підставі, якої виписано податкові накладні, реєстрацію яких було зупинено оскаржуваними рішеннями. Водночас, надані позивачем документи є достатньою підставою для реєстрації податкової накладної, а реальність господарської операції може бути перевірена контролюючим органом під час проведення перевірки платника податків. Враховуючи вищевикладене, суд першої інстанції дійшов висновку, що оскаржувані рішення Комісії про відмову у реєстрації податкових накладних є необґрунтованими, не мотивованими та не відповідають положенням законодавства.
Натомість, апелянт вважає вказані висновки суду першої інстанції помилковими та необґрунтованими, позаяк судом не було враховано норм та вимог постанови Кабінету Міністрів України № 117. Дійсно, позивачем були надані підтверджуючі документи, проте в обсязі недостатньому для прийняття рішення щодо реєстрації податкової накладної, що відповідно до чинного законодавства, є необхідними для розгляду даного питання, а оскаржувані рішення і не мають містити у собі розгорнуте обґрунтування підстав неприйняття та не реєстрації надісланих на реєстрацію податкових накладних. Рішення прийняті в порядку та строки, визначені законодавством, з огляду на неподання позивачем достатніх пояснень та документів для реєстрації вказаних податкових накладних. Так, позивачем до повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по відмовленим ПН додано платіжні доручення, без жодних відміток банку про прийняття до виконання та проведення відповідного платежу. Подані платіжні доручення на думку ГУ ДПС у Київській області є неналежним доказом, так як не містять відбитка штампу банка, який підтверджує його виконання.
З урахуванням наведеного, колегія суддів вважає за необхідне зазначити наступне.
Відповідно до норм п. п. «а», «б» пункту 185.1 статті 185 Податкового кодексу України, об`єктом оподаткування податком на додану вартість, є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України та постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України.
При цьому, датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно приписів норми пункту 187.1. статті 187 Податкового кодексу України, вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
За змістом пункту 188.1. статті 188 Податкового кодексу України, база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів.
У відповідності до пункту 201.10. статті 201 Податкового кодексу України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку-продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Згідно із пунктом 201.16. статті 201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до пункту 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26.04.2017 №341) (далі - Порядок № 1246) податкова накладна - це електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Згідно із пунктом 12 Порядку № 1246, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1. статті 192 та пунктом 201.10. статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1. статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3. і 200-1.9. статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (пункт 13 Порядку № 1246).
Згідно пунктів 5, 6 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 №117, податкова накладна розрахунок коригування, які підлягають моніторингу, перевіряються на відповідність критеріям ризиковості платника податку, критеріям ризиковості здійснення операцій та показникам позитивної податкової історії платника податку.
У разі коли за результатами моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну / розрахунок коригування, відповідає критеріям ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.
Згідно пунктів 12-14 Порядку, зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складання податкової накладної / розрахунку коригування; 2) порядковий номер, номенклатура товарів/послуг продавця, код товару згідно з УКТЗЕД / послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, зазначені у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена; 3) критерій(ї) ризиковості платника податку та/або критерій(ї) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого(их) зупинено реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 4) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.
Перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, включає в себе: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.
ДФС України визначені критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку та погоджені Міністерством фінансів України згідно з листом від 06.08.2019 № 26010-06-5/20111.
Під час розгляду даного спору в суді першої інстанції було досліджено, що в якості підстави для зупинення реєстрації податкових накладних від 06.03.2019 № 1601, від 05.03.2019 № 1600, № 1599, № 1598, від 02.03.2019 № 1597, від 01.03.2019 № 1596, від 26.02.2019 № 1473, № 1472, № 1471, № 1291, від 27.02.2019 № 1295, № 1294, від 21.02.2019 № 1286, від 16.02.2019 № 1280, від 01.03.2019 № 1595, у квитанціях зазначено, що вказані податкові накладні відповідають підпункту 1.6 пункту 1 «Критеріїв ризиковості платника податку».
Згідно пункту 1 Критеріїв ризиковості платника податку, платник податків відповідає критеріям ризиковості, якщо: 1.1. платника податку зареєстровано (перереєстровано) на недійсні (втрачені, загублені) та підроблені документи згідно з інформацією, наявною в органах Державної фіскальної служби; 1.2. платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами з подальшою передачею (оформленням) у володіння чи управління неіснуючим, померлим, безвісти зниклим особам згідно з інформацією, наявною в органах Державної фіскальної служби; 1.3. платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами, що не мали наміру провадити фінансово-господарську діяльність або реалізовувати повноваження згідно з інформацією, наданою такими фізичними особами; 1.4. платника податку зареєстровано (перереєстровано) та проваджено фінансово-господарську діяльність без відома та згоди його засновників і призначених у законному порядку керівників згідно з інформацією, наданою такими засновниками та/або керівниками; 1.5. наявний обвинувальний вирок суду стосовно посадової особи (посадових осіб) платника податку за статтею 205 Кримінального кодексу України згідно з інформацією, наявною в органах Державної фіскальної служби; 1.6. комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДФС можуть розглядати питання щодо встановлення ризиковості платника податків, а саме: платник податку зареєстрований (перереєстрований) за адресою, що знаходиться на непідконтрольній території України (зона АТО, АР Крим); дата реєстрації платником податку на додану вартість не перевищує трьох місяців з дати такої реєстрації; платник податку - юридична особа, який не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах державної казначейської служби України (крім бюджетних установ); платник податку, посадова особа та/або засновник якого був посадовою особою та/або засновником суб`єкта господарювання, якого ліквідовано за процедурою банкрутства протягом останніх трьох років; платником податку не подано контролюючому органу податкову звітність з податку на додану вартість за два останні звітні періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України; платником податку на прибуток не подано контролюючому органу фінансову звітність за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Податкового кодексу України (далі - Кодекс); наявна податкова інформація, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником.
Головні управління ДФС в областях, м. Києві та Офіс великих платників податків ДФС постійно обраховують та проводять моніторинг показників, визначених у пунктах 1.1 - 1.6 цих Критеріїв.
Ризиковість платника податку може бути встановлено у разі виконання хоча б одного з критеріїв, визначених у пунктах 1.1 - 1.5 цих Критеріїв.
Якщо виявлено, що платник податків має ознаки ризиковості згідно з пунктом 1.6 цих Критеріїв, то такий платник податків виноситься на розгляд Комісії в той самий день і вноситься до переліку ризикових платників у день проведення засідання Комісії, на якому прийнято відповідне рішення.
Якщо платник податків, якого внесено до переліку ризикових суб`єктів господарювання, перестав відповідати критеріям ризиковості, що визначені у пунктах 1.1 - 1.5 цих Критеріїв, такого платника податків виключають з переліку ризикових суб`єктів господарювання в день отримання/виявлення такої інформації.
Варто наголосити на тому, що саме чітке визначення фіскальним органом у відповідній квитанції конкретного критерію, прямо впливає на можливість надання в подальшому платником податків документів, достатніх для прийняття рішень про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, натомість, у даному випадку, у вказаних вище квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних, контролюючим органом не було вказано конкретного критерію ризиковості платника податку визначених пунктом 1.6 Критеріїв, якому відповідає ТОВ «ТД «АСТРОГ», а також не наведено переліку документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Матеріали справи також не містять доказів прийняття комісією рішення про віднесення ТОВ «ТД «АСТРОГ» до переліку ризикових платників згідно пункту 1.6 Критеріїв.
З урахуванням наведеного, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції про необґрунтоване зупинення реєстрації податкових накладних від 06.03.2019 № 1601, від 05.03.2019 № 1600, № 1599, № 1598, від 02.03.2019 № 1597, від 01.03.2019 № 1596, від 26.02.2019 № 1473, № 1472, № 1471, № 1291, від 27.02.2019 № 1295, № 1294, від 21.02.2019 № 1286, від 16.02.2019 № 1280, від 01.03.2019 № 1595 з наведених відповідачем підстав.
Станом на час прийняття спірного рішення від 19.02.2020 №1460927/36798200 порядок і процедура їх прийняття визначалась Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 № 520 (Порядок № 520).
Згідно з пунктом 2 Порядку № 520, прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.
Відповідно до пунктів 3, 4 Порядку № 520, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі. Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
Пунктом 5 Порядку № 520, визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, серед яких: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Письмові пояснення та копії документів, зазначені у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг", "Про електронні довірчі послуги" та "Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами", затвердженого в установленому порядку (пункти 6, 7 Порядку №520).
Згідно з вимогами пунктів 9, 10 та 11 Порядку № 520, письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Підставами для прийняття комісією регіонального рівня рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Комісії контролюючих органів складаються з комісій регіонального рівня (комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників ДФС) та комісії центрального рівня (ДФС).
Зазначені комісії приймають рішення про: реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.
Підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено; ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку; надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.
Рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком 2 підлягає реєстрації в окремому Реєстрі податкових накладних / розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена. Відповідне рішення набирає чинності після реєстрації його в такому Реєстрі.
Так, підставою для прийняття оскаржуваних рішень слугував висновок відповідача про те, що позивачем не надано копій документів: договори, довіреності, акти керівного органу платника податків, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операцій; розрахункові документи та/або, банківські виписки з особових рахунків.
Рішеннями Комісії Центрального рівня ДПС України, яка приймає рішення про реєстрацію податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 05.06.2019 №1183586/36798200, №1183585/36798200, від 06.06.2019 №1185666/36798200, відмовлено у реєстрації податкових накладних від 26.02.2019 №1473, №1472, №1471, з підстави - ненадання платником податку копій документів: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфікації, накладні; розрахункові документи та/або, банківські виписки з особових рахунків.
Разом з цим, як правильно звернув увагу суд першої інстанції, додатком 2 до Порядку зупинення реєстрації податкових накладних затверджено форму рішення про відмову в реєстрації податкових накладних, відповідно до якої передбачено, що у разі прийняття рішення про відмову в реєстрації податкової накладної з підстави неподання платником податків копій первинних документів згідно переліку, необхідно підкреслити конкретні документи в переліку, які не подані платником податків.
Однак, згідно оскаржуваних рішень, контролюючим органом не підкреслено, яких саме первинних документів з переліку не надано позивачем, що ставить під сумнів обґрунтованість висновків відповідача про неподання таких первинних документів.
Також, важливим є й те, що матеріали справи містять платіжні доручення та акти звірки взаєморозрахунків, які підтверджують проведення розрахунків ТОВ «АНДУРІАЛ СВІТ» за договором від 13.12.2018 №3323 та ТОВ «КОМРАНІЯ МЗ» за договором від 01.01.2018 №000001599 за товари за фактами постачання яких складені податкові накладні від 06.03.2019 №1601, від 05.03.2019 №1600, №1599, №1598, від 02.03.2019 №1597, від 01.03.2019 №1596, від 26.02.2019 №1473, №1472, №1471, №1291, від 27.02.2019 №1295, №1294, від 21.02.2019 №1286, від 16.02.2019 №1280, від 01.03.2019 №1595.
У вказаних рішеннях не зазначено яких саме документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, а також мотивів неврахування поданих позивачем пояснень та копій документів.
В ході судового розгляду судом не встановлено, а відповідачами не надано жодних обґрунтувань наявності дефектів форми чи змісту документів, поданих позивачем для підтвердження наявності підстав для реєстрації податкових накладних від 06.03.2019 №1601, від 05.03.2019 №1600, №1599, №1598, від 02.03.2019 №1597, від 01.03.2019 №1596, від 26.02.2019 №1473, №1472, №1471, №1291, від 27.02.2019 №1295, №1294, від 21.02.2019 №1286, від 16.02.2019 №1280, від 01.03.2019 №1595 в ЄРПН.
При цьому, наявні у матеріалах справи документи у повній мірі підтверджують факт здійснення господарських операцій за якими складено податкові від 06.03.2019 №1601, від 05.03.2019 №1600, №1599, №1598, від 02.03.2019 №1597, від 01.03.2019 №1596, від 26.02.2019 №1473, №1472, №1471, №1291, від 27.02.2019 №1295, №1294, від 21.02.2019 №1286, від 16.02.2019 №1280, від 01.03.2019 №1595.
Таким чином, спірні рішення не відповідають вимогам чіткості та обґрунтованості.
Колегія суддів зауважує, що позивачем направлено відповідачу пояснення та копії документів щодо господарської операції, за якою було складено податкові накладні, а всі надані з поясненнями документи відображають дійсність операцій за податковими накладними і складені без порушення вимог чинного законодавства. Позивачем із поясненнями було подано достатню кількість копій документів, з аналізу яких можна зробити висновок про здійснення господарських операцій позивачем.
В ході судового розгляду даної справи як в суді першої інстанції, так і під час розгляду апеляційної скарги, не подав до суду належні та достатні документальні докази в обґрунтування виникнення у контролюючого органу правових підстав для зупинення реєстрації поданих позивачем податкових накладних по господарським операціям із контрагентом.
Отже, у спірних рішеннях фактично було лише процитоване загальне положення Порядку, тобто, викладена загальна норма без зазначення конкретних документів, яких, на думку відповідача, не вистачає для здійснення реєстрації ПН, а також без повідомлення причин, за яких надані позивачем документи не були враховані. Також, не вказано, які саме документи складені з порушенням законодавства, які вимоги законодавства порушено при складанні документів та яких документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію розрахунку коригування.
Враховуючи вищевикладене, оскаржувані рішення комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, є протиправними та підлягають скасуванню.
До того ж, здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок, як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.
Колегія суддів констатує, що в межах розгляду даної справи в суді першої інстанції так і під час апеляційного розгляду, відповідачем не надано жодних належних та допустимих доказів на підтвердження того, що позивач задіяний у розповсюдженні та використанні ймовірно схемного податкового кредиту/чи ризикових операцій.
У цілому, доводи апеляційної скарги відповідача не спростовують висновків суду першої інстанції про наявність підстав для задоволення позовних вимог, та не є підставою для скасування чи зміни оскаржуваного рішення суду першої інстанції.
Згідно з приписами ч. 1 ст. 315 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.
У відповідності до ст. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Враховуючи викладене, колегія суддів вважає, що судом першої інстанції правильно встановлено обставини справи та прийнято судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, доводи апеляційної скарги не знайшли свого підтвердження під час апеляційного розгляду, з огляду на що, рішення суду першої інстанції підлягає залишенню без змін.
Керуючись ст. ст. 243, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328 - 331 КАС України, суд,
П О С Т А Н О В И В :
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Київській області, як відокремленого підрозділу ДПС - залишити без задоволення.
Рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 04 серпня 2022 р. - залишити без змін.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена з підстав, визначених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України.
Головуючий суддя О.М. Ганечко
Судді В.В. Кузьменко
Я.М. Василенко
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 01.02.2023 |
Оприлюднено | 06.02.2023 |
Номер документу | 108750884 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Ганечко Олена Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні