Рішення
від 24.01.2023 по справі 902/770/22
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Пирогова, 29, м. Вінниця, 21018, тел./факс (0432)55-80-00, (0432)55-80-06 E-mail: inbox@vn.arbitr.gov.ua


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"24" січня 2023 р. м. Вінниця Cправа № 902/770/22

Господарський суд Вінницької області у складі:

головуючий суддя Міліціанов Р.В.,

при секретарі Московчук Є.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали справи

за позовом: Вінницької міської ради, вул. Соборна, 59, м. Вінниця, 21050, код - 25512617

до: Товариства з обмеженою відповідальністю "КАІСА-СЕРВІС", вул. Тиврівське шосе, буд. 2А, м. Вінниця, 23234, код - 34324936

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Головного Управління Держгеокадастру у Вінницькій області, вул. Келецька, буд. 63, м. Вінниця, 21027

про визнання додаткової угоди укладеною

за участю представників:

позивача: Старчик Андрій Анатолійович

відповідача: Сторчак Тетяна Василівна

В С Т А Н О В И В :

22.08.2022 року до Господарського суду Вінницької області надійшла позовна заява (№ 01/00011/142018 від 17.08.2022 року) Вінницької міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю "КАІСА-СЕРВІС" про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 18.12.2006 року зареєстрованого за № Л9040682800010 від 26.12.2006 року (із змінами) укладеного на земельну ділянку площею 1,9996 га, кадастровий номер 0520682800:02:001:0094, що розташована за адресою м. Вінниця, для будівництва та обслуговування будівель торгівлі шляхом визнання додаткової угоди до вказаного договору оренди земельної ділянки укладеною в редакції наданої позивачем.

Ухвалою суду від 29.08.2022 року відкрито провадження у справі № 902/770/22 за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче судове засідання на 21.09.2022 року.

21.09.2022 року на електронну адресу суду від представника відповідача надійшов відзив на позовну заяву (б/н від 20.09.2022 року), в якому останній просить суд поновити процесуальний строк для подання відзиву, прийняти відзив та відмовити в задоволенні позову в повному обсязі.

У судовому засіданні 06.10.2022 року судом постановлено протокольну ухвалу про залучення до участі у розгляді справи Головного Управління Держгеокадастру у Вінницькій області в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача.

За результатами проведеного 06.10.2022 року судового засідання суд постановив ухвали про продовження строку підготовчого провадження на 30 днів та про відкладення підготовчого засідання у справі № 902/770/22 на 08.11.2022 року.

08.11.2022 року на електронну адресу суду від представника позивача п обґрунтування позовних вимог надійшли письмові пояснення (б/н від 08.11.2022 року) (вх.канц. № 01-34/9471/22).

Також, 08.11.2022 року до суду засобами поштового зв`язку від позивача надійшли письмові пояснення (б/н від 08.11.2022 року) (вх.канц. № 01-34/9477/22).

10.11.2022 року до суду від Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області на виконання вимог ухвали суду надійшов лист № 0-2-2.6-4112/2-22 від 04.11.2022 року.

У судовому засіданні 29.11.2022 року судом постановлено ухвалу про закриття підготовчого провадження та призначення справи № 902/770/22 для судового розгляду по суті на 13.12.2022 року.

Також, судом забезпечено участь представника Товариства з обмеженою відповідальністю "КАІСА-СЕРВІС" адвоката Старчика Андрія Анатолійовича у судовому засіданні по справі № 902/770/22 в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів за допомогою системи відеоконферекнцзв`язку EasyCon.

Ухвалою суду від 30.11.2022 року повідомлено учасників справи про дату розгляду справи по суті.

07.12.2022 року до суду від представника третьої особи надійшли письмові пояснення на позовну заяву (вх.канц. № 01-34/10517/22 від 07.12.2022 року).

Ухвалою суду від 18.01.2023 року повідомлено учасників справи про дату наступного судового засідання.

24.01.2023 року до суду від представника відповідача надійшли додаткові письмові пояснення (б/н від 23.01.2023 року).

У судовому засіданні 24.01.2023 року прийняли участь представники позивача та відповідача, які підтримали вимоги, висловлені у процесуальних заявах по суті справи.

Стислий виклад процесуальних позицій сторін.

В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач зазначає, що відповідно до рішення 8 сесії Лука-Мелешківської сільської ради 5 скликання від 18.12.2006 року "Про надання земельної ділянки в оренду ТОВ "КАІСА-СЕРВІС" для будівництва комплексу по ремонту та обслуговування, продажу автомобілів та інших об`єктів по наданню послуг населенню" відповідачу надано земельну ділянку.

В подальшому між Лука-Мелешківською сільською радою та ТОВ "КАІСА-СЕРВІС" укладено договір оренди земельної ділянки від 18.12.2006 року, яка знаходиться на території Лука-Мелешківської сільської ради Вінницького району в межах населеного пункту с. Лука-Мелешківська, вул. Тиврівське шосе, 2-А.

10.12.2009 року між Лука-Мелешківською сільською радою та ТОВ "КАІСА-СЕРВІС" укладено угоду про внесення змін до договору оренди від 18.12.2006 року.

Відповідно п. 1.1 вищезазначеної Угоди, Вінницька міська рада набула право розпорядження земельною ділянкою, яка оренди, і згідно цієї Угоди набуває статусу Орендодавця.

Рішення Вінницької міської ради від 26.11.2021 року №689 затверджено План заходів щодо запровадження нової нормативної грошової оцінки земель в межах міста Вінниці з 01.01.2022 року.

05.04.2022 року позивачем направлено на адресу відповідача лист №01/00/010/113634 в якому запропоновано укласти Додаткову угоду про внесення змін до договору оренди земельної ділянки відповідно розміру орендної плати, у відповідності до ст.ст. 271, 268, 288 Податкового кодексу України та умов договору оренди земельної ділянки.

За твердженнями позивача, оскільки сторонами в договорі оренди передбачено можливість зміни розміру орендної плати, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є врегульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

З метою захисту своїх прав, Вінницька міська рада звернулась з позовом до суду про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 18.12.2006 року, зареєстрованого за №040682800010 від 26.12.2006 року (із змінами), шляхом визнання додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки укладеною в редакції наданій позивачем.

У відзиві на позовну заяву відповідач заперечує проти задоволення позовних вимог та вважає, що позовні вимоги у даній справі про внесення змін до договору оренди щодо орендної плати на підставі рішення органу місцевого самоврядування, є необґрунтованими та не підлягають до задоволення.

Відповідач посилається на неможливість зміни розміру орендної плати на основі рішення органу місцевого самоврядування та за відсутності згоди обох сторін, оскільки підставою для перегляду розміру орендної плати може бути лише законодавча зміна граничного розміру такої плати або зміна розміру земельного податку (т. 1 а.с. 96-102).

08.11.2022 року позивачем надано пояснення по справі, у яких висловлено заперечення проти доводів відповідача та наголошено, що міна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати незалежно від домовленості сторін у договорі оренди землі про можливість такої зміни (т. 1 а.с. 142-145).

24.01.2023 року до суду відповідачем надано додаткові пояснення, згідно яких додатково акцентовано увагу на необґрунтованості вимог позивача в частині визнання додаткової угоди укладеною з 01.01.2022 року, а також вказано, що запропонований позивачем розмір орендної плати перевищує первісний у 80 разів.

У промові у судових дебатах від 24.01.2023 року представник відповідача додатково наголосив на відсутності у матеріалах справи доказів направлення проекту додаткової угоди ТОВ "Каіса-Сервіс" та її отримання відповідачем.

Із наявних у справі та досліджених судом доказів слідує, що відповідно до рішення 8 сесії Лука-Мелешківської сільської ради 5 скликання від 18.12.2006 року "Про надання земельної ділянки в оренду ТОВ "КАІСА-СЕРВІС" для будівництва комплексу по ремонту та обслуговування, продажу автомобілів та інших об"єктів по наданню послуг населенню" відповідачу надано земельну ділянку.

18.12.2006 року між Лука-Мелешківською сільською радою (Орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "КАІСА-СЕРВІС" (Орендар) укладено договір оренди земельної ділянки (а.с. 13-15, т. 1).

Відповідно п. 1 Договору Орендодавець надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку в оренду Товариству з обмеженою відповідальністю "КАІСА-СЕРВІС" для комерційного використання - будівництва комплексу по ремонту і обслуговуванню, продажі автомобілів та інших об`єктів по наданню послуг населенню, яка знаходиться на території Лука-Мелсшківської сільської ради Вінницького району в межах населеного пункту с. Лука-Мелешківська, по вул. Тиврівське шосе 2-А.

В оренду передається земельна ділянка загальною площею 1.9996 га, в т.ч.: 1,9996 га - за рахунок земель госпрозрахункового клубу "КАіСА" (п. 2 Договору).

Земельна ділянка має обмеження, обтяження та сервітути містобудівного характеру. Через земельну ділянку проходить повітряна лінія ЛЕП 10кВ (п. 3 Договору).

Право користування земельною ділянкою ОРЕНДАР набуває з моменту державної реєстрації даного договору (п. 4 Договору).

За змістом п. 6 Договору грошова оцінка земельної ділянки становить - 565 046,50 грн.

Договір укладено на термін 3 роки, починаючи з дати його державної реєстрації (п. 7 Договору).

Відповідно п. 8 Договору орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі.

Грошова плата вноситься на рахунок власника землі №33215812600088 в УДК у Вінницькій області, МФО 802015, код 21727717, місцевий бюджет Лука-Мелешківської сільської ради Вінницького району Вінницької області код: 13050200 в розмірі 19 777 (дев`ятнадцять тисяч сімсот сімдесят сім) гривень 00 копійок в рік.

Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється без урахування індексів

інфляції (п. 9 Договору).

Орендна плата вноситься у такі строки - щомісячно в рівних частках (п. 10 Договору).

За змістом п. 12 Договору розмір орендної плати переглядається щорічно у разі:

- зміни умов господарювання, передбачених договором;

- зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі

внаслідок інфляції:

- погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами;

- в інших випадках, передбачених законом.

У разі невнесення орендної плати у строки, визначені цим договором, справляється пеня у розмірі 1% не перерахованої суми за кожний день прострочення, але не більш як 30% від суми, яка підлягає сплаті протягом двох років згідно умов договору (п. 13 Договору).

Передача земельної ділянки в оренду здійснюється з розробленням проекту її відведення.

Організація розроблення проекту відведення земельної ділянки і витрати, пов`язані з цим. покладаються на орендаря (п. 15 Договору).

Передача земельної ділянки орендарю здійснюється після державної реєстрації цього договору за актом її приймання-передачі (п. 17 Договору).

Зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін (п. 31 Договору).

26.12.2006 року зазначений договір зареєстровано у Вінницькій регіональній філії Державного підприємства "Центр Державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис за № 040682800010.

Також, 18.12.2006 року згідно Акту приймання-передачі земельної ділянки в натурі (на місцевості) що передається в оренду ТОВ "КАІСА-СЕРВІС" для комерційного використання - будівництва комплексу по ремонту та обслуговування, продажу автомобілів та інших об`єктів по наданню послуг населенню Орендодавцем - Лука-Мелешківською сільською радою передано, а Орендарем ТОВ "КАІСА-СЕРВІС" прийнято земельну ділянку загальною площею 2,0 га, яку передану в оренду терміном на 3 роки рішенням 8 сесії Лука-Мелешківської сільської ради 5 скликання від 18 грудня 2006 року для комерційного використання - будівництва комплексу по ремонту і обслуговуванню, продажі автомобілів та інших об`єктів по наданню послуг населенню (а.с. 16, т. 1).

10.12.2009 року між Лука-Мелешківською сільською радою та ТОВ "КАІСА-СЕРВІС" укладено угоду про внесення змін до договору оренди від 18.12.2006 року, відповідно до умов якої сторонами внесено зміни ло пунктів договору оренди про наступне:

- в абзаці першому пункту 7 розділу "Строк дії договору оренди" слова "договір укладено на 3 (три) роки", замінити на слова "договір укладено на термін 20 (двадцять) років";

- в абзаці другому пункту 8 розділу "Орендна плата" слова "в розмірі 19 777 (дев`ятнадцять тисяч сімсот сімдесят сім ) гривень 00 копійок в рік" замінити на слова "в розмірі 5% від нормативної грошової оцінки землі що становить 28 252,33 (двадцять вісім тисяч двісті п`ятдесят дві) грн 33 коп. в рік" (а.с.22, т. 1).

Відповідно до Постанови Верховної Ради України "Про зміну і встановлення меж міста Вінниця і Вінницького району Вінницької області" від 13.05.2015р. №401-\/ІІІ, на підставі рішення Вінницької міської ради від 25.12.2015 року №77, 01.08.2016 року укладено Угоду про заміну сторони у зобов`язанні по Договору оренди земельної ділянки від 18.12.2006 року, зареєстрованому 26.12.2006 року за №0406828000010, із змінами внесеними Угодою про внесення змін до договору оренди землі від 10.12.2009 року, зареєстрованою 28.12.2009 року за №040903400003.

01.08.2016 року між Лука-Мелешківською сільською радою (Сторона 1), Вінницькою міською радою (Сторона2) та ТОВ "КАІСА-СЕРВІС" (сторона 3) укладено Угоду про заміну сторони у зобов`язанні по договору оренди земельної ділянки від 18.12.2006 року, зареєстрованому 26.12.2006 року за №040682800010 із змінами внесеними Угодою про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 10.12.2009 року, зареєстрованою 28.12.2009 року за № 040903400003 (а.с.23, т. 1).

Відповідно п. 1.1 предметом даної Угоди є заміна сторони договору - Орендодавця в Договорі оренди земельної ділянки від 18.12.2006 року, зареєстрованому 26.12.2006 року за №040682800010, із змінами внесеними Угодою про внесення змін до договору оренди землі від 10.12.2009 року, зареєстрованою 28.12.2009 року за №040903400003, з врахуванням Постанови Верховної Ради України "Про зміну і встановлення меж міста Вінниця і Вінницького району Вінницької області" від 13.05.2015 року №401-VIII, відповідно до якої Вінницька міська рада набула право розпорядження земельною ділянкою, яка є предметом Договору оренди, і згідно цієї Угоди набуває статусу Орендодавця.

Згідно п. 2.1 Угоди Сторона 1 передає, а Сторона 2 приймає весь обсяг прав та обов`язків Орендодавця за Договором оренди земельної ділянки від 18.12.2006 року, зареєстрованим 26.12.2006 року за №040682800010, із змінами внесеними Угодою про внесення змін до договору оренди землі від 10.12.2009 року, зареєстрованою 28.12.2009 року за №040903400003, укладеним між Стороною 1 та Стороною 3.

Об`єкт оренди: земельна ділянка площею 1,9996 га, розташована на території м. Вінниці, кадастровий номер земельної ділянки: 0520682860:02:001:0094, для будівництва та обслуговування будівель торгівлі.

25.06.2021 року Рішенням Вінницької міської ради № 501 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель в межах міста Вінниці" затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель в межах міста Вінниці, розроблену ТОВ "Інститут землеустрою та земельно-правових відносин" яка введена в дію з 01.01.2022 року.

Відповідно до рішення Вінницької міської ради від 26.11.2021 року №689 "Про затвердження Плану заходів щодо запровадження нової нормативної грошової оцінки земель в межах міста Вінниці з 01.01.2022 року" з поміж іншого вирішено:

- затвердити План заходів щодо запровадження нової нормативної грошової оцінки земель в межах міста Вінниці з 01.01.2022 року, згідно з Додатком 1;

- внести зміни до договорів оренди земельних ділянок, договорів про встановлення земельного сервітуту, договорів суперфіцію, в зв`язку з запровадженням нової нормативної грошової оцінки земель в межах міста Вінниці, яка набуває чинності з 01.01.2022 року;

- затвердити типову форму додаткової угоди до договорів оренди земельних ділянок (суперфіцію), згідно з додатком 2, та договорів про встановлення земельного сервітуту, згідно з додатком 3 (додаються).

- департаментам земельних ресурсів, адміністративних послуг, правової політики та якості Вінницької міської ради, Відділу №2 управління у Вінницькому районні Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області, Головному управлінню Державної податкової служби у Вінницькій області, забезпечити виконання зазначених Заходів та надавати інформацію виконавчому комітету міської ради про виконання зазначеного Плану заходів щоквартально.

- в зв`язку з введенням в дію нормативної грошової оцінки в межах міста Вінниці згідно з рішенням міської ради від 25.06.2021 року №501 та прийняттям п.1 даного рішення, визнати таким, що втратило чинність з 01.01.2022 року рішення виконавчого комітету Вінницької міської ради від 08.08.2013 р. №1773 "Про затвердження Заходів щодо запровадження нової нормативної грошової оцінки земель міста Вінниці з 01.01.2014 року" (а.с. 27-30, т. 1).

05.04.2022 року позивачем на адресу відповідача надіслано лист №01/00/010/113634, за змістом якого запропоновано укласти Додаткову угоду про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 18.12.2006 року, зареєстрованого за №040682800010 від 26.12.2006 року (із змінами), в частині зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 1,9996 га, кадастровий номер 0520682800:02:001:0094, що розташована за адресою: м. Вінниця, вул. Тиврівське шосе, 2-А та відповідно розміру орендної плати за земельну ділянку, у відповідності до ст.ст. 271, 268, 288 Податкового кодексу України та умов договору оренди земельної ділянки. позивачем додано проект додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки.

До листа позивачем додано проект додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки.

Зазначений лист ТОВ "КАІСА-СЕРВІС" отримано 14.04.2022 року, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення №2105023114287 (т. 1 а.с. 13-25).

Однак, відповіді на лист надано не було, додаткову угоду сторонами не підписано.

З урахуванням встановлених обставин, суд дійшов таких висновків.

Пунктом 1 частини 2 статті 11 ЦК України передбачено, що однією з підстав виникнення цивільних прав та обов`язків є договори та інші правочини.

Згідно з ст.174 ГК України однією з підстав виникнення господарського зобов`язання є господарський договір та інші угоди, передбачені законом, а також угоди не передбачені законом, але такі, які йому не суперечать.

Частиною 7 статті 179 Господарського кодексу України (далі за текстом - ГК України) встановлено, що господарські договори укладаються за правилами, встановленими ЦК України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами щодо окремих видів договорів.

Згідно частини 1 статті 180 ГК України зміст господарського договору становлять умови договору, визначені угодою його сторін, спрямованою на встановлення, зміну або припинення господарських зобов`язань, які погоджені сторонами, так і ті, що приймаються ними як обов`язкові умови договору відповідно до законодавства.

За умовами ст. 629 ЦК України договір є обов`язковим для виконання сторонами.

Предмет спору врегульовано загальними нормами ЦК України ГК України, Земельним кодексом України, Законом України "Про оренду землі", умовами укладеного сторонами договору оренди земельної ділянки.

Також у статті 627 ЦК України закріплено принцип свободи договору та визначено, що відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.

Частиною першою статті 628 ЦК України визначено, що зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства.

Згідно зі статтею 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом. Зміна ціни в договорі після його виконання не допускається.

Відповідно до статті 638 ЦК України договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору. Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди.

За статтею 648 ЦК України зміст договору, укладеного на підставі правового акта органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування, обов`язкового для сторін (сторони) договору, має відповідати цьому акту. Особливості укладення договору на підставі правового акта органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування встановлюються актами цивільного законодавства.

Відповідно до статті 651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору.

За змістом частин першої, другої, четвертої статті 652 ЦК України у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, договір може бути змінений або розірваний за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або не випливає із суті зобов`язання. Зміна обставин є істотною, якщо вони змінилися настільки, що, якби сторони могли це передбачити, вони не уклали б договір або уклали б його на інших умовах.

Якщо сторони не досягли згоди щодо приведення договору у відповідність з обставинами, які істотно змінились, або щодо його розірвання, договір може бути розірваний, а з підстав, встановлених частиною четвертою цієї статті, - змінений за рішенням суду на вимогу заінтересованої сторони за наявності одночасно таких умов: 1) в момент укладення договору сторони виходили з того, що така зміна обставин не настане; 2) зміна обставин зумовлена причинами, які заінтересована сторона не могла усунути після їх виникнення при всій турботливості та обачності, які від неї вимагалися; 3) виконання договору порушило б співвідношення майнових інтересів сторін і позбавило б заінтересовану сторону того, на що вона розраховувала при укладенні договору; 4) із суті договору або звичаїв ділового обороту не випливає, що ризик зміни обставин несе заінтересована сторона.

Зміна договору у зв`язку з істотною зміною обставин допускається за рішенням суду у виняткових випадках, коли розірвання договору суперечить суспільним інтересам або потягне для сторін шкоду, яка значно перевищує затрати, необхідні для виконання договору на умовах, змінених судом.

Визначення договору оренди землі містить стаття 792 ЦК України, відповідно до якої за договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов`язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та користування за плату.

Частиною першою статті 3 ЗК України визначено, що земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Відповідно до частини дев`ятої статті 93 ЗК України відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються законом.

У статті 13 Закону України «Про оренду землі» вказано, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

За змістом статті 15 Закону, істотними умовами договору оренди землі є, зокрема, орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

У частині першій статті 30 Закону України «Про оренду землі» передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України (далі - ПК України).

Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди (частини перша - третя статті 21 Закону № 161-XIV).

Разом з тим згідно з підпунктом 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 ПК України орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності - обов`язковий платіж, що його орендар вносить орендодавцю за користування земельною ділянкою.

Відповідно до підпункту 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 ПК України плата за землю - це загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку й орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Отже, орендна плата за користування землею комунальної власності за своїм правовим статусом є обов`язковим платежем, який орендар вносить орендодавцю, а також це і загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку.

Подвійний статус орендної плати зумовлює ту обставину, що при визначенні її розміру, окрім норм цивільного, земельного законодавства та Закону № 161-XIV необхідно враховувати і вимоги ПК України.

За змістом статті 1 Закону України "Про оцінку земель", нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

Згідно з підпунктом 14.1.125 статті 14 ПК України нормативна грошова оцінка земельних ділянок для цілей розділу XII, глави 1 розділу XIV цього Кодексу - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений відповідно до законодавства центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

За правилами частини п`ятої статті 5 Закону № 1378-IV нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується, зокрема, для визначення розміру земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Відповідно до частини третьої статті 18 Закону № 1378-IV нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України "Про землеустрій".

Частинами першою, другою статті 20 цього Закону визначено, що за результатами нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація; дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Порядок затвердження технічної документації з оцінки земель визначений статтею 23 Закону № 1378-IV.

Згідно із частиною першою цієї статті технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою; протягом місяця з дня надходження технічної документації відповідна сільська, селищна, міська рада розглядає та приймає рішення про затвердження або відмову в затвердженні такої технічної документації.

Відповідно до частини третьої цієї статті витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин. Частиною четвертою вказаної статті врегульовано, що рішення рад, зазначених у цій статті, щодо технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок набирають чинності у строки, встановлені відповідно до пункту 271.2 статті 271 ПК України.

Плата за землю справляється на підставі положень розділу XII ПК України.

Відповідно пункту 269.1 статті 269 ПК України платниками земельного податку є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі.

Згідно з підпунктом 270.1.1 пункту 270.1 статті 270 ПК України об`єктами оподаткування земельним податком є земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні.

Пунктом 271.1 статті 271 ПК України визначено, що базою оподаткування плати за землю є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого розділом XII ПК України, а у разі якщо нормативну грошову оцінку не проведено - площа земельних ділянок.

У пункті 288.1 статті 288 ПК України передбачено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.

Такі висновки підтверджуються і пунктом 10 Типового договору оренди землі, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03 березня 2004 року № 220, у якому вказано, що обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки приватної власності здійснюється з урахуванням (без урахування) індексації. Тобто при передачі в оренду земель, які перебувають у приватній власності, обчислення орендної плати з урахуванням чи без урахування індексації віднесено до розсуду сторін договору та досягнення ними відповідної згоди.

Платником орендної плати є орендар земельної ділянки, об`єктом оподаткування - земельна ділянка, надана в оренду (пункт 288.2 статті 288 ПК України).

У пункті 288.4 статті 288 ПК України вказано, що розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.

Згідно з положеннями підпункту 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 ПК України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою за розмір земельного податку: для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки. Для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено, - у розмірі не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області.

У підпункті 288.5.2 пункту 288.5 статті 288 ПК України передбачено, що річна сума орендної плати не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Проаналізувавши вказані норми права, можна зробити висновок, що при визначенні розміру орендної плати, у випадку передачі в оренду земель комунальної власності, має враховуватися нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства, а річна сума платежу не може бути меншою розміру земельного податку, встановленого для відповідної категорії земельних ділянок на відповідній території, однак і не може перевищувати 12 % нормативної грошової оцінки.

При цьому мінімальна ставка орендної плати для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, визначена в розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, а для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки.

Отже, при розгляді справи необхідно враховувати як можливість зміни умов договору щодо визначення нормативної грошової оцінки земельної ділянки, так і розміру, ставки орендної плати щодо такої нормативної оцінки.

За змістом статті 13, частини першої статті 15 та статті 18 Закону № 1378-IV нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності за рішенням органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. Підставою для проведення оцінки земель, у тому числі нормативної грошової оцінки земельних ділянок, є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років.

Розмір орендної плати, визначений сторонами договору оренди, у випадку, коли об`єктом оренди є землі державної комунальної власності, має враховувати нормативну грошову оцінку земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства.

Нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.

При цьому, зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати незалежно від домовленості сторін у договорі оренди землі про можливість такої зміни.

Такі правові висновки кореспондуються також з висновками, які містяться в постановах Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 22 січня 2019 року у справі № 922/539/18, від 13 червня 2019 року у справі № 910/11764/17, від 20 листопада 2019 року у справі № 916/2769/18, від 16 січня 2020 року у справі № 904/1912/19, від 04 лютого 2020 року у справі № 922/378/19.

Технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин (частини перша - третя статті 23 Закону № 1378-IV).

Нормативна грошова оцінка землі проводиться в обов`язковому порядку для визначення розміру орендної плати за землі комунальної та державної форм власності. Технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, затверджується рішенням відповідної сільської, селищної чи міської ради.

Грошова оцінка земельних ділянок проводиться за методикою, яка затверджується Кабінетом Міністрів України (частина п`ята статті 201 ЗК України).

Пунктами 1, 2, 3 Методики нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 23 березня 1995 року № 213, визначено, що нормативна грошова оцінка земель населених пунктів проводиться відповідно до Закону № 1378-IV.

Інформаційною базою для нормативної грошової оцінки земель населених пунктів є затверджені генеральні плани населених пунктів, плани зонування територій і детальні плани території, відомості Державного земельного кадастру, інвентаризації земель та державної статистичної звітності.

Дані за результатами проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земель, що видається територіальним органом Держгеокадастру за місцезнаходженням земельної ділянки у строк, що не перевищує трьох робочих днів з дати надходження відповідної заяви.

Тобто, витяг з технічної документації є документом, який оформлюється за результатом проведення нормативної грошової оцінки та відображає дані стосовно окремої земельної ділянки. Він складається на основі розрахованих у встановленому порядку показників (коефіцієнтів), які визначені у технічній документації, що затверджується рішенням відповідної сільської, селищної або міської ради (Постанова ВП ВС від 09 листопада 2021 року у справі № 635/4233/19).

За змістом п. 6 Договору оренди земельної ділянки від 18.12.2006 року грошова оцінка земельної ділянки становить - 565 046,50 грн.

10.12.2009 року між Лука-Мелешківською сільською радою та ТОВ "КАІСА-СЕРВІС" укладено угоду про внесення змін до договору оренди від 18.12.2006 року, відповідно до умов якої сторонами внесено зміни ло пунктів договору оренди про наступне:

- в абзаці першому пункту 7 розділу "Строк дії договору оренди" слова "договір укладено на 3 (три) роки", замінити на слова "договір укладено на термін 20 (двадцять) років";

- в абзаці другому пункту 8 розділу "Орендна плата" слова "в розмірі 19 777 (дев`ятнадцять тисяч сімсот сімдесят сім ) гривень 00 копійок в рік" замінити на слова "в розмірі 5% від нормативної грошової оцінки землі що становить 28 252,33 (двадцять вісім тисяч двісті п`ятдесят дві) грн 33 коп. в рік" (а.с. 22, т. 1).

Результатом нормативної грошової оцінки конкретної земельної ділянки є технічна документація на неї, а надання витягу з технічної документації є послугою компетентного органу (Держгеокадастру та його територіальних органів), який веде відповідний облік згідно з Порядком ведення Державного земельного кадастру, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 року № 1051, про що зазначено в пункті 2 розділу III Порядку № 489.

Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки - це роздруковані за допомогою програмного забезпечення актуальні дані про земельну ділянку, які є у Державному земельному кадастрі та технічній документації з нормативної грошової оцінки земель станом на певну дату.

Витяг з нормативної грошової оцінки земельної ділянки може бути доказом проведення такої оцінки та визначати дані про таку оцінку як на момент його видачі, так за попередній період за умови, що нормативно-грошова оцінка земельної ділянки була сталою та не зазнала змін у цей період.

Видача витягу є адміністративною послугою, яка надається відповідним управлінням Держгеокадастру на виконання приписів законодавства.

Земельним законодавством та ПК України не обмежується можливість подання доказів щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки державної (комунальної) власності для цілей сплати орендної плати виключно витягом з Державного земельного кадастру, належними доказами обґрунтування нормативної грошової оцінки земельної ділянки можуть бути:

- технічна документація на спірну земельну ділянку, виготовлена компетентним органом для оформлення договору оренди,

- довідка з Державного земельного кадастру,

- витяг з Державного земельного кадастру,

- висновок судової експертизи про встановлення нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

25.06.2021 року Рішенням Вінницької міської ради № 501 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель в межах міста Вінниці" затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель в межах міста Вінниці, розроблену ТОВ "Інститут землеустрою та земельно-правових відносин" яка введена в дію з 01.01.2022 року.

До матеріалів справи також долучено Витяги із нормативної грошової оцінки земельних ділянки станом на 14.01.2022 року та 03.11.2022 року, який надано Головним управлінням Держгеокадастру у Вінницькій області (т. 1 а.с. 20, 153).

Судом встановлено, що згідно наданих витягів нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 0520682800:02:001:0094 становить 46162565,64 грн.

Таким чином, розмір нормативної грошової оцінки збільшився, порівняно з визначеним розміром у п. 2 Угоди від 10.12.2009 року про внесення змін до Договору оренди землі від 18.12.2006 року.

Тому, обставини зміни нормативної грошової оцінки земельних ділянок підтверджено належними засобами доказування: рішенням органу місцевого самоврядування та витягом із нормативної грошової оцінки земельних ділянок органу державного земельного кадастру.

Згідно з положеннями частини 3 статті 188 ГК України, у двадцятиденний строк після одержання листа з проектом додаткової угоди відповідач мав повідомити відповідача про результати його розгляду, чого стороною вчинено не було.

Станом на дату ухвалення даного рішення, матеріали справи не містять відповіді відповідача щодо пропозиції укласти додаткову угоду до договору оренди або ж доказів розірвання договору оренди з огляду на не досягнення сторонами згоди щодо приведення договору оренди у відповідність з обставинами, які істотно змінились як це передбачено частиною 2 статті 652 ЦК України.

Водночас, відповідач продовжив користуватися земельною ділянкою, у матеріалах справи відсутні докази повернення таких земельних ділянок.

Відповідно до статті 30 Закону України "Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується у судовому порядку.

Відповідно до частин 2, 3 та 4 статті 188 Господарського кодексу України сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором.

Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду.

У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.

Всупереч положенням ст. ст. 73-80, 86 ГПК України, відповідач не подав до суду належних, допустимих, достовірних та достатніх доказів на спростування позовних вимог в частині зміни нормативної грошової оцінки та її розміру, отримання проекту додаткової угоди до договору оренди землі.

Суд констатує, що підставою для внесення змін до договору оренди є виключно зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки, розрахунок орендної плати проведено позивачем на основі узгодженого сторонами у первісному тексті договору відсоткового відношення ставки земельного податку до нормативної грошової оцінки.

Тобто, у спірних правовідносинах не змінюється відсоткова ставка у розмірі 5%, котра узгоджена сторонами в Угоді від 10.12.2009 року про внесення змін до договору оренди землі та на основі якої обчислюється орендна плата від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Тому, суд вважає що до спірних правовідносин не підлягають застосуванню правові висновки КГС ВС від 14.12.2021 року у справі №910/1344/21, оскільки незалежно від прийняття Вінницькою міською радою Рішення №501 від 25.06.2021 року підставою для внесення змін до договору є зміна нормативної грошової оцінки.

Згідно п. 12 Договору оренди землі, розмір орендної плати переглядається у разі:

- зміни умов господарювання, передбачених договором,

- зміни розмірів земельного податку,

- підвищення цін і тарифів, у тому числі внаслідок інфляції,

- погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами,

- в інших випадках, передбачених законом.

Тобто, сторонами узгоджено таку підставу зміни орендної плати як підвищення цін і тарифів, що саме і підтверджує зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Також, сторонами передбачено можливість зміни орендної плати у випадках передбачених законом.

З аналізу нормативно-правових норм ПК України, Закону України "Про оренду землі" випливає, що нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.

Отже, саме Висновки ВП ВС від 09.11.2021 року у справі №635/4233/19 підлягають застосуванню до спірних правовідносин, оскільки зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати незалежно від домовленості сторін у договорі оренди землі про можливість такої зміни.

Оскільки, підставою зміни орендної плати за матеріалами справи є зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а не рішення органу місцевого самоврядування, тому суд вважає обґрунтованими вимоги позивача щодо визнання додаткової угоди укладеною.

Відносно невиконання позивачем вимог щодо направлення оферти про укладення додаткової угоди судом враховано наступне.

На підставі ст. 86 ГПК України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

У господарський процес введено стандарт доказування «вірогідності доказів».

Зазначений стандарт підкреслює необхідність співставлення судом доказів, які надають позивач та відповідач. Тобто, з введенням в дію вказаного стандарту доказування необхідним є не надання достатньо доказів для підтвердження певної обставини, а надання саме тієї кількості, яка зможе переважити доводи протилежної сторони судового процесу.

Тлумачення змісту статті 79 ГПК України свідчить, що нею покладено на суд обов`язок оцінювати докази, обставини справи з огляду на їх вірогідність, яка дозволяє дійти висновку, що факти, які розглядаються скоріше були (мали місце), аніж не були (Постанова Верховного Суду від 15.06.2021 у справі № 906/1222/19).

Зі змісту Листа від 05.04.2022 року №01/00/010/113634 (т. 1 а.с. 18) вбачається висловлення пропозиції укласти Додаткову угоду про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 18.12.2006 року, зареєстрованого за №040682800010 від 26.12.2006 року (із змінами), в частині зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 1,9996 га, кадастровий номер 0520682800:02:001:0094, що розташована за адресою: м. Вінниця, вул. Тиврівське шосе, 2-А.

Також, лист містить посилання на підставу укладення додаткової угоди - зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки з посиланням на Рішення Вінницької міської ради №501 від 25.06.2021 року та №689 від 26.11.2021 року.

У тексті листа зазначено про одночасне направлення в якості додатків: розрахунку орендної плати за землю та додаткової угоди про внесення змін до договору оренди на 2 аркушах у трьох примірниках.

Долучені до позову відповідні документи складені на двох аркушах (додаткова угода на одному аркуші з обох сторін (т. 1 а.с. 19, 24).

Факт отримання даного листа 14.04.2022 року не заперечено відповідачем та підтверджується повідомленням про вручення поштового відправлення (т. 1 а.с. 25).

У додаткових поясненнях справі від 24.01.2023 року представник відповідача висловив заперечення виключно щодо дати набрання додатковою угодою законної сили та посилався на необґрунтованість вимогам саме щодо цієї дати.

Заперечуючи обставини отримання додаткової угоди лише у судових дебатах відповідач не надав доказів отримання інших документів разом з відповідним листом, які були б засвідчені відділенням поштового зв`язку.

Крім того, отримавши відповідний лист 14.04.2022 року та дізнавшись інформацію про зміну нормативної грошової оцінки земельної ділянки відповідач мав можливість проявити достатню обачність та зацікавленість щодо захисту своїх прав та інтересів, запропонувати інші істотні умови додаткової угоди, однак до матеріалів справи не надано доказів вчинення таких дій.

Тому, суд вважає вірогідними докази позивача на підтвердження обставин направлення проекту додаткової угоди та її отримання відповідачем.

Рішення Вінницької міської ради №501 від 25.06.2021 року оприлюднено у відкритому доступі: https://2021.vmr.gov.ua/Docs/CityCouncilDecisions/2021/%E2%84%96501%2025-06-2021.pdf), обставини його прийняття доведено до відома відповідача у згаданому листі.

Тому, судом враховано інформацію з відкритих джерел при вирішенні спору по суті, не надання копії відповідного рішення позивачем не позбавляє суд можливості самостійно дослідити відкриті відомостей з метою виконання завдань господарського судочинства (ст. 2 ГПК України).

Підсумовуючи суд доходить висновку, що наведені відповідачем у відзиві на позов, додаткових поясненнях у справі від 24.01.2023 року (вх. №01-34/708/23) заперечення проти задоволення позовних вимог суперечать нормам матеріального права, висновкам Верховного Суду та не знайшли свого підтвердження на основі досліджених судом доказів.

З приводу дати набрання чинності додатковою угодою, з урахуванням заперечень відповідача проти визначеної позивачем дати з 01.01.2022 року, суд виходив з наступного.

У разі зміни договору зобов`язання сторін змінюються відповідно до змінених умов щодо предмета, місця, строків виконання тощо (частина 1 статті 653 ЦК України).

Згідно з частиною третьою статті 653 ЦК України у разі зміни договору зобов`язання змінюється з моменту досягнення домовленості про зміну договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його зміни.

Якщо договір змінюється у судовому порядку, зобов`язання змінюється з моменту набрання рішенням суду про зміну договору законної сили.

Таким чином, у випадку якщо договір змінений судом, то зобов`язання змінюється з моменту набрання відповідним рішенням суду законної сили.

Наведений висновок узгоджується з правовою позицією Великої Палата Верховного Суду, яка викладена у Постанові від 16.02.2021 року у справі №921/530/18.

За таких обставин позовні вимоги Вінницької міської ради підлягають задоволенню частково, із самостійним визначенням судом дати набрання додатковою угодою чинності.

Згідно ч. 9 ст. 129 ГПК України, у випадку якщо спір виник внаслідок неправильних дій сторони, суд має право покласти на таку сторону судові витрати повністю або частково незалежно від результатів вирішення спору.

Враховуючи ухилення відповідача від укладення додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки, що було встановлено при розгляді справи по суті, витрати зі сплати судового збору підлягають віднесенню на відповідача відповідно до ст. 129 ГПК України у повному обсязі, оскільки спір виник в наслідок не правильних дій відповідача та часткове задоволення позову не впливає на розподіл судових витрат.

На підставі викладеного та керуючись ст.ст. 2, 3, 7, 8, 10, 11, 13, 14, 15, 18, 42, 45, 46, 73, 74, 76, 77, 78, 79, 80, 86, 91, 113, 118, 123, 129, 232, 233, 236, 237, 238, 240, 241, 242, 326, 327 Господарського процесуального кодексу України, суд -

У Х В А Л И В:

1. Позов задовольнити частково.

2. Визнати укладеною між Вінницькою міською радою, (вул. Соборна, 59, м. Вінниця, 21050, код - 25512617) та Товариством з обмеженою відповідальністю "КАІСА-СЕРВІС" (вул. Тиврівське шосе, буд. 2А, м. Вінниця, 23234, код - 34324936) Додаткову угоду до договору оренди земельної ділянки від 18.12.2006 року, зареєстрованого за № Л9040682800010 від 26.12.2006 року (із змінами) на земельну ділянку площею 1,9996 га, кадастровий номер 0520682800:02:001:0094, що розташована за адресою м. Вінниця, для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, наступного змісту:

Додаткова угода

про внесення змін до договору оренди земельної ділянки

від 18.12.2006 р. зареєстрованого за №040682800010 від 26.12.2006р. (із змінами)

м. Вінниця « » 2022 року

Орендодавець: Вінницька міська рада в особі заступника міського голови Матусяка Сергія Володимировича, який діє на підставі довіреності, посвідченої приватним нотаріусом Вінницького міського нотаріального округу Дунаєвською С.М. від 01.12.2020р., зареєстрованої в реєстрі за №1209, з одного боку, та

Орендар: Товариство з обмеженою відповідальністю "КАІСА-СЕРВІС" (код ЄДРПОУ 34324936, місце знаходження зареєстровано за адресою: 21012, Вінницька обл., м. Вінниця, вул. Тиврівське шосе, буд. 2 А), в особі директора Васьків Юрія Йосиповича, який діє на підставі Статуту, з іншого боку, на підставі рішення Вінницької міської ради від 26.11.2021 №689, уклали цю Додаткову угоду про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 18.12.2006р. зареєстрованого за №040682800010 від 26.12.2006р. (із змінами), про наступне:

Предмет Додаткової угоди

1. На виконання вимог ст. 286 Податкового кодексу України, враховуючи рішення Вінницької міської ради від 25.06.2021 р. №501 «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель в межах міста Вінниці», рішення Вінницької міської ради від 27.12.2011 р. №612 (зі змінами, внесеними відповідно до рішення Вінницької міської ради від 23.12.2016 р. №563) та у відповідності до п. 12. зазначеного Договору, сторони прийшли до згоди внести зміни до договору оренди земельної ділянки від 18.12.2006р. зареєстрованого за №040682800010 від 26.12.2006р. (із змінами), (надалі - Договір), укладеного на земельну ділянку площею 1,9996 га, кадастровий номер 0520682800:02:001:0094, що розташована за адресою: м. Вінниця, для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, в частині зміни розміру орендної плати, виклавши п. 6, п.8. Договору в наступній редакції:

"6. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 46 162 565,64 гри. (для будівництва та обслуговування будівель торгівлі)".

"8. Грошова плата вноситься Отримувач : ГУК у Він.обл./м.Вінниця/

на поточних рахунок 18010600

Орендодавця (з врахуванням ЄДРПОУ: 37979858

змін рахунків у поточному Банк отримувача: Казначейство України

році), а саме: (ел. адм.подт.) № рахунку (IBAN):

UA158999980334169812000002856

Призначення:"101; "Орендна плата з

юридичних осіб"

Плата за оренду землі обчислюється у наступному порядку:

в розмірі 5% від нормативної грошової оцінки 46 162 565,64 грн. = 2 308 128,28 грн. рік, для будівництва та обслуговування будівель торгівлі".

2. Додаткова угода набуває чинності з моменту набрання рішенням суду у даній справі законної сили.

3. Невід`ємною частиною даної Додаткової угоди є розрахунок орендної плати за земельну ділянку.

4. Інші умови вищезазначеного Договору, що не враховані даною Додатковою угодою, залишаються незмінними і сторони підтверджують щодо них свої зобов`язання.

5. Додаткова угода укладається у 3-х примірниках, що мають однакову юридичну силу, один з яких знаходиться у Орендодавця, другий у Орендаря, третій - в органі, який провів державну реєстрацію права оренди земельної ділянки.

Реквізити та підписи сторін

Орендодавець Орендар

Вінницька міська рада ТОВ "КАІСА-СЕРВІС"

Код ЄДРПОУ - 25512617 код ЄДРПОУ - 34324936

Адреса: 21050, м. Вінниця, адреса: 21012, Вінницька обл.,

вул. Соборна, 59 м. Вінниця, вул. Тиврівське

шосе, буд. 2 А,

№ рахунку



Код банку


тел.

Директор


Ю.Й.Васьків

М.П.

Погоджено:

Заступник директора департаменту начальник

відділу використання земель департаменту

земельних ресурсів Вінницької міської ради


О.А. Крулицька

Виконавець:

Головний спеціаліст відділу використання

Земель департаменту земельних ресурсів

Вінницької міської ради


Л.І.Корнійчук

3. Відмовити у задоволенні позову в частині вимог про визнання Додаткової угоди до Договору оренди земельної ділянки від 18.12.2006 року, зареєстрованого за номером №040682800010 від 26.12.2006 року (із змінами), укладеною з 01.01.2022 року.

4. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "КАІСА-СЕРВІС" (вул. Тиврівське шосе, буд. 2А, м. Вінниця, 23234, код - 34324936) на користь Виконавчого комітету Вінницької міської ради (вул. Соборна, 59, м. Вінниця, 21050, код - 03084813) 2 481,00 грн - судових витрат зі сплати судового збору.

5. Видати наказ після набрання судовим рішенням законної сили

6. Примірник повного судового рішення протягом двох днів з дня складання направити сторонам на офіційні електронні адреси, за їх відсутності - рекомендованим листом, з повідомлення про вручення поштового відправлення, та засобами електронного зв`язку за електронною адресою: позивачу - StorchakTV@vmr.gov.ua; представнику відповідача адвокату Старчику А.А. - ІНФОРМАЦІЯ_1.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Учасники справи, особи, які не брали участь у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, інтереси та (або) обов`язки, мають право оскаржити рішення суду протягом 20 днів з дня складення повного судового рішення шляхом подачі апеляційної скарги безпосередньо до Північно-західного апеляційного господарського суду.

Повний текст судового рішення складено 03 лютого 2023 р.

Суддя Міліціанов Р.В.

віддрук. прим.:

1 - до справи

2 - позивачу (вул. Соборна, 59, м. Вінниця, 21050)

3 - відповідачу (вул. Тиврівське шосе, буд. 2А, м. Вінниця, 23234)

4 - третій особі (вул. Келецька, буд. 63, м. Вінниця, 21027)

Дата ухвалення рішення24.01.2023
Оприлюднено06.02.2023
Номер документу108779435
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —902/770/22

Ухвала від 24.08.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Краснов Є.В.

Ухвала від 03.07.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Суховий В.Г.

Судовий наказ від 19.05.2023

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Міліціанов Р.В.

Ухвала від 08.05.2023

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Василишин А.Р.

Постанова від 03.05.2023

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Василишин А.Р.

Ухвала від 01.05.2023

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Василишин А.Р.

Ухвала від 19.04.2023

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Василишин А.Р.

Ухвала від 31.03.2023

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Василишин А.Р.

Ухвала від 14.03.2023

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Василишин А.Р.

Рішення від 24.01.2023

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Міліціанов Р.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні