ПІВНІЧНО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
33001 , м. Рівне, вул. Яворницького, 59
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03 травня 2023 року Справа № 902/770/22
Північно-західний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючий суддя Василишин А.Р., суддя Філіпова Т.Л. , суддя Бучинська Г.Б.
секретар судового засідання Мельников О.О.
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Каіса-Сервіс" на рішення Господарського суду Вінницької області від 24 січня 2023 року, повний текст рішення складено 3 лютого 2023 року по справі №902/770/22 (суддя - Міліціанов Р.В.)
час та місце ухвалення рішення: 24 січня 2023 року; м. Вінниця, вул. Пирогова, 29; вступна і резолютивна частина проголошена о 13:00 год; повний текст рішення складено 3 лютого 2023 року
за позовом Вінницької міської ради
до Товариства з обмеженою відповідальністю "КАІСА-СЕРВІС"
за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Головного Управління Держгеокадастру у Вінницькій області
про визнання додаткової угоди укладеною
за участю представників сторін:
від Позивача - Сторчак Т.В.;
від Відповідача - Старчик А.А.;
від Третьої особи - не з`явився.
ВСТАНОВИВ:
Вінницька міська рада (надалі -Позивач) звернулася до Господарського суду Вінницької області з позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю "КАІСА-СЕРВІС"(надалі - Відповідач), в якій просила: внести зміни до договору оренди земельної ділянки від 18 грудня 2006 року зареєстрованого за № Л9040682800010 від 26 грудня 2006 року (із змінами) укладеного на земельну ділянку площею 1,9996 га, кадастровий номер 0520682800:02:001:0094, для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, шляхом визнання додаткової угоди до вказаного договору оренди земельної ділянки укладеною в редакції наданої Позивачем; визнати, що додаткова угода набирає чинності з 1 січня 2022 року.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідно до рішення 8 сесії Лука-Мелешківської сільської ради 5 скликання від 18 грудня 2006 року "Про надання земельної ділянки в оренду Відповідачу для будівництва комплексу по ремонту та обслуговування, продажу автомобілів та інших об`єктів по наданню послуг населенню" Відповідачу надано земельну ділянку. В подальшому між Лука-Мелешківською сільською радою та Відповідачем укладено договір оренди земельної ділянки від 18 грудня 2006 року, яка знаходиться на території Лука-Мелешківської сільської ради Вінницького району в межах населеного пункту с. Лука-Мелешківська, вул. Тиврівське шосе, 2-А. Позивач зазначає, що 10 грудня 2009 року між Лука-Мелешківською сільською радою та Відповідачем укладено угоду про внесення змін до Договору.
За твердженнями Позивача, відповідно пункту 1.1 вищезазначеної Угоди, Позивач набув право розпорядження земельною ділянкою, яка оренди, і згідно цієї Угоди набуває статусу Орендодавця. Рішення Позивача від 26 листопада 2021 року №689 затверджено План заходів щодо запровадження нової нормативної грошової оцінки земель в межах міста Вінниці з 1 січня 2022 року.
Таким чином, як вказує Позивач, встановивши підстави для зміни розміру орендної плати у договорі через його невідповідність встановленому Законом розміру Позивачем надіслано 5 квітня 2022 року лист №01/00/010/113634 з пропозицію з проектом додаткового договору про внесення змін до договору оренди землі та розрахунок розміру орендної плати за землю. Позивач вказує, що Відповідачем не розглянуто та не повідомлено про прийняття чи відхилення пропозиції. Позивач вважає, що ним вжито всіх заходів досудового розв`язання спору, у зв`язку з чим Позивач звернувся до суду з даним позовом.
Рішенням Господарського суду Вінницької області від 24 січня 2023 року в справі №902/770/22 позов задоволено частково.
Визнано укладеною між Позивачем та Відповідачем Додаткову угоду до договору оренди земельної ділянки від 18 грудня 2006 року, зареєстрованого за № Л9040682800010 від 26 грудня 2006 року (із змінами) на земельну ділянку площею 1,9996 га, кадастровий номер 0520682800:02:001:0094, для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, в редакції, висвітленій в резолютивній частині рішення. В резолютивній частині судового рішення зазначено, що Додаткова угода набуває чинності з моменту набрання рішенням суду у даній справі законної сили.
Відмовлено у задоволенні позову в частині вимог про визнання Додаткової угоди до Договору оренди земельної ділянки від 18 грудня 2006 року, зареєстрованого за номером №040682800010 від 26 грудня 2006 року (із змінами), укладеною з 1 січня 2022 року.
Такий висновок суду першої інстанції ґрунтується на тому, що розмір орендної плати, визначений сторонами договору оренди, у випадку, коли об`єктом оренди є землі державної комунальної власності, має враховувати нормативну грошову оцінку земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до Законодавства. Нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати. При цьому, зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати незалежно від домовленості сторін у договорі оренди землі про можливість такої зміни
Місцевий господарський суд вказав, що 25 червня 2021 року Рішенням Позивача № 501 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель в межах міста Вінниці" затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель в межах міста Вінниці, розроблену ТОВ "Інститут землеустрою та земельно-правових відносин" яка введена в дію з 1 січня 2022 року. До матеріалів справи також долучено Витяги із нормативної грошової оцінки земельних ділянки станом на 14 січня 2022 року та 3 листопада 2022 року, який надано Головним управлінням Держгеокадастру у Вінницькій області. Місцевим господарським судом встановлено, що згідно наданих витягів нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 0520682800:02:001:0094 становить 46162565 грн 64 коп. З даного суд першої інстанції зробив висновок, що розмір нормативної грошової оцінки збільшився, порівняно з визначеним розміром у пункті 2 Угоди від 10 грудня 2009 року про внесення змін до Договору оренди землі від 18 грудня 2006 року.
Зважаючи на викладене, місцевий господарський суд прийшов до висновку, що обставини зміни нормативної грошової оцінки земельних ділянок підтверджено належними засобами доказування: рішенням органу місцевого самоврядування та витягом із нормативної грошової оцінки земельних ділянок органу державного земельного кадастру.
При цьому, щодо вимоги Позивача про внесення змін до договору оренди з 1 січня 2022 року, то місцевий господарський суд зазначив, що відповідно до частини 3 статті 653 Цивільного кодексу України у разі зміни договору зобов`язання змінюється з моменту досягнення домовленості про зміну договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його зміни. Суд наголосив, що у випадку, коли договір змінюється у судовому порядку, зобов`язання змінюється з моменту набрання рішенням суду про зміну договору законної сили.
Суд першої інстанції вказав, що наведені норми права передбачають, що зміна договору оренди землі допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або Законом. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку. При цьому якщо договір змінений судом, то зобов`язання змінюється з моменту набрання відповідним рішенням суду законної сили. Враховуючи усе вищевказане суд першої інстанції наголосив, що правових підстав для задоволення вимоги Позивача про внесення змін з 1 січня 2022 року немає.
Не погоджуючи з зазначеним рішенням місцевого господарського суду, Відповідач звернувся до Північно-західного апеляційного господарського суду із апеляційною скаргою, в якій просив скасувати рішення Господарського суду Вінницької області від 24 січня 2023 року в справі №902/770/22 та ухвалити нове рішення яким відмовити в задоволенні позову (том 2, а.с. 27-40).
Апеляційна скарга мотивована порушенням місцевим господарським судом норм матеріального і процесуального права та неповним з`ясуванням всіх обставин справи.
Скаржник зазначає, що за змістом статей 632, 651 Цивільного кодексу України та статті 30 Закону України "Про оренду землі" зміна умов договору, в тому числі у частині розміру орендної плати, здійснюється за взаємною згодою сторін, а за відсутності такої згоди договір може бути змінено за рішенням суду лише у випадках, передбачених за умовами договору або в силу Закону. На переконання апелянта, визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності здійснюється за згодою сторін договору оренди земельної ділянки із закріпленням такого розміру орендної плати в договорі оренди. Згідно положенням пункту 12 Договору від 18 грудня 2006 року, сторони передбачили умови перегляду орендної плати, а саме: зміни умов господарювання, передбачених цим договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом. За приписами пункту 31 Договору сторонами передбачено, що зміна умов договору оренди здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір вирішується у судовому порядку. З огляду на те, що за змістом пункту 288.5 статті 288 ПК України та статті 21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то на переконання апелянта, з урахуванням умов договору оренди, укладеного сторонами спору, підставою для перегляду розміру (ставки) орендної плати має бути саме законодавча зміна граничного (мінімального чи максимального) розміру такої плати або зміна розміру земельного податку, а не рішення органів місцевого самоврядування.
Апелянт зазначає, що наданий з позовною заявою Витяг із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, сформований 14 січня 2022 року та складений з порушенням вказаних вище правових норм, і не містить печатки уповноваженого органу, не відповідає встановленій формі, та не містить всіх необхідних даних (в тому числі відсутній розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки за 1 кв.м., інформація про застосування коефіцієнтів та інше), що в свою чергу унеможливлює встановлення правильності заявленої Позивачем суми, як це зробив ВС у справі №635/4233/16.
Ухвалою Північно-західного апеляційного господарського суду від 14 березня 2023 року відкрито апеляційне провадження по даній справі (том 2, а.с. 56).
На виконання вимог ухвали Північно-західного апеляційного суду від 14 березня 2023 року на адресу суду 28 березня 2023 року надійшов відзив від Позивача, в якому, з підстав, наведених у даному відзиві, Позивач, просить залишити апеляційну скаргу Відповідача без задоволення, а рішення місцевого господарського суду без змін (том 2, а.с. 59-65). Позивач зазначає, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок не залежить від волевиявлення сторін договору оренди землі, а є способом регулювання уповноваженими органами плати за користування землею. При цьому, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, в зв`язку з чим, зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати. В свою чергу, орендна плата за земельні ділянки комунальної власності є регульованою ціною, а тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору. Вичерпний перелік документації з оцінки земель визначений статтею 20 Закону України «Про оцінку землі». Зокрема частина 2 статті 20 Закону України «Про оцінку землі» передбачає, що дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель. Матеріали справи містять виданий Відділом №1 Управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області Витяг, який сформований 14 січня 2022 року з нової технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки 0520682800:02:001:0094, яка складає 46162565 грн 64 коп.. Позивач констатує, що новий бланк Витягу НГО розроблений згідно пункту 17 Методики нормативної грошової оцінки земельних ділянок та затверджений Наказом Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області від 21 грудня 2021 року №139. Розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яку орендує Відповідач, згідно з договором оренди землі від 18 грудня 2006 року (зі змінами) та зроблений на підставі такої нормативної грошової оцінки розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку, визначено Позивачем на підставі витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної від 14 січня 2022 року. Отже, як вказує Позивач, нормами чинного Законодавства передбачена можливість зміни умов договору оренди землі за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадку зміни нормативно грошової оцінки землі. Даний відзив з додатками направлено на адресу Відповідача (м. Вінниця, вул. Тиврівське шосе, буд. 2А - котра є офіційною адресою згідно витягу з ЄДРПОУ), докази направлення, а саме опис вкладення до цінного листа за номером 2105024706679, долучено Відповідачем до матеріалів справи (том 2, а.с. 80-81).
Ухвалою Північно-західного апеляційного господарського суду від 31 березня 2023 року призначено розгляд справи на 19 квітня 2023 року об 14:00 хв. (том 2, а,с. 84).
Ухвалою Північно-західного апеляційного господарського суду від 19 квітня 2023 року, з підстав, наведених в даній ухвалі, розгляд апеляційної скарги відкладено на 3 травня 2023 року об 14:00 год..
Ухвалою Північно-західного апеляційного господарського суду від 1 травня 2023 року задоволено клопотання представника Позивача та призначено розгляд справи в режимі відеоконференції у приміщенні Вінницького апеляційного суду (том 2, а.с. 101).
В судовому засіданні від 3 травня 2023 року, представник Відповідача підтримав доводи, наведені в апеляційній скарзі, та з підстав, висвітлених в ній, просив суд її задоволити, скасувати рішення Господарського суду Вінницької області від 24 січня 2023 року в справі №902/770/22 і ухвалити нове рішення яким відмовити повністю в задоволенні позовних вимог. Представник Відповідача вказав, що за змістом статей 632, 651 Цивільного кодексу України та статті 30 Закону України "Про оренду землі" зміна умов договору, в тому числі у частині розміру орендної плати, здійснюється за взаємною згодою сторін, а за відсутності такої згоди договір може бути змінено за рішенням суду лише у випадках, передбачених за умовами договору або в силу закону. Відтак, на переконання представника Відповідача, визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності здійснюється за згодою сторін договору оренди земельної ділянки із закріпленням такого розміру орендної плати в договорі оренди. Згідно положенням пункту 12 Договору від 18 грудня 2006 року, сторони передбачили умови перегляду орендної плати, а саме: зміни умов господарювання, передбачених цим договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом. За приписами пункту 31 Договору сторонами передбачено, що зміна умов договору оренди здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. Представник Відповідача зазначив, що у разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір вирішується у судовому порядку. З огляду на те, що за змістом пункту 288.5 статті 288 ПК України та статті 21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то з урахуванням умов договору оренди, укладеного сторонами спору, підставою для перегляду розміру (ставки) орендної плати має бути саме законодавча зміна граничного (мінімального чи максимального) розміру такої плати або зміна розміру земельного податку, а не рішення органів місцевого самоврядування. Представник Відповідача вказав, що наданий з позовною заявою Витяг із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, сформований 14 січня 2022 року та складений з порушенням вказаних вище правових норм, адже не містить печатки уповноваженого органу, не відповідає встановленій формі, та не містить всіх необхідних даних, в тому числі відсутній розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки за 1 кв.м., інформація про застосування коефіцієнтів та інше.
В судовому засіданні від 3 травня 2023 року, яке проведено в режимі відеоконференції, представник Позивача заперечив проти доводів, наведених в апеляційній скарзі Відповідача, та просив суд залишити її без задоволення, а рішення Господарського суду Вінницької області від 24 січня 2023 року без змін. Представник Позивача вказав, що нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, в зв`язку з чим, зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати. В свою чергу, орендна плата за земельні ділянки комунальної власності є регульованою ціною. Тому на переконання представника Позивача, законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору. Вичерпний перелік документації з оцінки земель визначений статтею 20 Закону України «Про оцінку землі». Представник Позивача вказує, що частина 2 статті 20 Закону України «Про оцінку землі» передбачає, що дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель. Матеріали справи містять виданий Відділом №1 Управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області Витяг, який сформований 14 січня 2022 року з нової технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки 0520682800:02:001:0094, яка складає 46162565 грн 64 коп.. Новий бланк Витягу НГО розроблений згідно пункту 17 Методики нормативної грошової оцінки земельних ділянок та затверджений Наказом Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області від 21 грудня 2021 року №139. Також представник Позивача вказав, що розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яку орендує Відповідач, згідно з договором оренди землі від 18 грудня 2006 року (зі змінами) та зроблений на підставі такої нормативної грошової оцінки розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку, визначено Позивачем на підставі витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної від 14 січня 2022 року, а тому нормами чинного законодавства передбачена можливість зміни умов договору оренди землі за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадку зміни нормативно грошової оцінки землі.
Заслухавши пояснення представників Позивача та Відповідача, дослідивши матеріали справи та обставини на предмет повноти їх встановлення, надання їм судом першої інстанції належної юридичної оцінки, вивчивши доводи апеляційної скарги стосовно дотримання норм матеріального і процесуального права судом першої інстанції, відзиву на апеляційну скаргу, колегія суддів Північно-західного апеляційного господарського суду прийшла до висновку, що в задоволенні апеляційної скарги слід відмовити, а оскаржуване рішення залишити без змін. При цьому суд апеляційної інстанції виходив з наступного.
Відповідно до рішення 8 сесії Лука-Мелешківської сільської ради 5 скликання від 18 грудня 2006 року "Про надання земельної ділянки в оренду Відповідачу" для будівництва комплексу по ремонту та обслуговування, продажу автомобілів та інших об`єктів по наданню послуг населенню" Відповідачу надано земельну ділянку.
18 грудня 2006 року між Лука-Мелешківською сільською радою (Орендодавець) та Відповідачем укладено договір оренди земельної ділянки (надалі - Договір; том 1, а.с. 13-15).
Відповідно пункту 1 Договору, Орендодавець надав, а Відповідач приймняв в строкове платне користування земельну ділянку в оренду для комерційного використання - будівництва комплексу по ремонту і обслуговуванню, продажі автомобілів та інших об`єктів по наданню послуг населенню, яка знаходиться на території Лука-Мелсшківської сільської ради Вінницького району в межах населеного пункту с. Лука-Мелешківська, по вул. Тиврівське шосе 2-А.
Пунктом 2 Договору визначено, що в оренду передається земельна ділянка загальною площею 1.9996 га, в т.ч.: 1,9996 га - за рахунок земель госпрозрахункового клубу "КАіСА".
Земельна ділянка має обмеження, обтяження та сервітути містобудівного характеру. Через земельну ділянку проходить повітряна лінія ЛЕП 10кВ.
Відповідно пункту 4 Договору, право користування земельною ділянкою Відповідач набуває з моменту державної реєстрації даного Договору.
За змістом пункту 6 Договору, грошова оцінка земельної ділянки становить - 565 046 грн 50 коп..
Як визначено пунктом 7 Договору, Договір укладено на термін 3 роки, починаючи з дати його державної реєстрації.
Відповідно пункту 8 Договору орендна плата вноситься Відповідачем у грошовій формі.
Грошова плата вноситься на рахунок власника землі №33215812600088 в УДК у Вінницькій області, МФО 802015, код 21727717, місцевий бюджет Лука-Мелешківської сільської ради Вінницького району Вінницької області код: 13050200 в розмірі 19 777 (дев`ятнадцять тисяч сімсот сімдесят сім) гривень 00 копійок в рік.
Згідно пункту 9 Договору, обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється без урахування індексів інфляції.
Орендна плата вноситься у такі строки - щомісячно в рівних частках.
За змістом пункту 12 Договору розмір орендної плати переглядається щорічно у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції: погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом.
В свою чергу пунктом 13 Договору визначено, що у разі невнесення орендної плати у строки, визначені цим Договором, справляється пеня у розмірі 1% не перерахованої суми за кожний день прострочення, але не більш як 30% від суми, яка підлягає сплаті протягом двох років згідно умов договору.
Передача земельної ділянки в оренду здійснюється з розробленням проекту її відведення.
Пунктом 31 Договору визначено, що зміна умов Договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін.
26 грудня 2006 року зазначений Договір зареєстровано у Вінницькій регіональній філії Державного підприємства "Центр Державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис за № 040682800010.
18 грудня 2006 року згідно Акту приймання-передачі земельної ділянки в натурі (на місцевості) що передається в оренду Відповідачу для комерційного використання - будівництва комплексу по ремонту та обслуговування, продажу автомобілів та інших об`єктів по наданню послуг населенню Орендодавцем передано, а Відповідачем прийнято земельну ділянку загальною площею 2,0 га, яку передану в оренду терміном на 3 роки рішенням 8 сесії Лука-Мелешківської сільської ради 5 скликання від 18 грудня 2006 року для комерційного використання - будівництва комплексу по ремонту і обслуговуванню, продажі автомобілів та інших об`єктів по наданню послуг населенню (том 1, а.с. 16).
10 грудня 2009 року між Лука-Мелешківською сільською радою та Відповідачем укладено угоду про внесення змін до Договору, відповідно до умов якої сторонами внесено зміни до пунктів Договору оренди про наступне:
· в абзаці першому пункту 7 розділу "Строк дії договору оренди" слова "договір укладено на 3 (три) роки", замінити на слова "договір укладено на термін 20 (двадцять) років";
· в абзаці другому пункту 8 розділу "Орендна плата" слова "в розмірі 19 777 (дев`ятнадцять тисяч сімсот сімдесят сім ) гривень 00 копійок в рік" замінити на слова "в розмірі 5% від нормативної грошової оцінки землі що становить 28 252,33 (двадцять вісім тисяч двісті п`ятдесят дві) грн 33 коп. в рік" (том 1, а.с.22).
Відповідно до Постанови Верховної Ради України "Про зміну і встановлення меж міста Вінниця і Вінницького району Вінницької області" від 13 травня 2015 року №401-\/ІІІ, на підставі рішення Позивача від 25 грудня 2015 року №77, 1 серпня 2016 року укладено Угоду про заміну сторони у зобов`язанні по Договору, із змінами внесеними Угодою про внесення змін до Договору.
1 серпня 2016 року між Лука-Мелешківською сільською радою (Сторона 1), Позивачем (Сторона 2) та Відповідачем (сторона 3) укладено Угоду про заміну сторони у зобов`язанні по Договору (том 1, а.с. 23).
Відповідно пункту 1.1 Угоди, предметом даної Угоди є заміна сторони Договору - Орендодавця з врахуванням Постанови Верховної Ради України "Про зміну і встановлення меж міста Вінниця і Вінницького району Вінницької області" від 13 травня 2015 року №401-VIII, відповідно до якої Позивач набув право розпорядження земельною ділянкою, яка є предметом Договору оренди, і згідно цієї Угоди набуває статусу Орендодавця.
Згідно пункту 2.1 Угоди, Сторона 1 передала, а Позивач прийняв весь обсяг прав та обов`язків Орендодавця за Договором, із змінами внесеними Угодою про внесення змін до Договору, укладеному між Стороною 1 та Відповідачем.
Об`єкт оренди: земельна ділянка площею 1,9996 га, розташована на території м. Вінниці, кадастровий номер земельної ділянки: 0520682860:02:001:0094, для будівництва та обслуговування будівель торгівлі.
Рішенням Позивача № 501 від 25 червня 2021 року "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель в межах міста Вінниці" затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель в межах міста Вінниці, розроблену ТОВ "Інститут землеустрою та земельно-правових відносин" яка введена в дію з 1 січня 2022 року.
Відповідно до рішення Вінницької міської ради від 26 листопада 2021 року №689 "Про затвердження Плану заходів щодо запровадження нової нормативної грошової оцінки земель в межах міста Вінниці з 1 січня 2022 року" з поміж іншого вирішено:
· затвердити План заходів щодо запровадження нової нормативної грошової оцінки земель в межах міста Вінниці з 1 січня 2022 року, згідно з Додатком 1;
· внести зміни до договорів оренди земельних ділянок, договорів про встановлення земельного сервітуту, договорів суперфіцію, в зв`язку з запровадженням нової нормативної грошової оцінки земель в межах міста Вінниці, яка набуває чинності з 1 січня 2022 року;
· затвердити типову форму додаткової угоди до договорів оренди земельних ділянок (суперфіцію), згідно з додатком 2, та договорів про встановлення земельного сервітуту, згідно з додатком 3 (додаються);
· департаментам земельних ресурсів, адміністративних послуг, правової політики та якості Вінницької міської ради, Відділу №2 управління у Вінницькому районні Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області, Головному управлінню Державної податкової служби у Вінницькій області, забезпечити виконання зазначених Заходів та надавати інформацію виконавчому комітету міської ради про виконання зазначеного Плану заходів щоквартально;
· в зв`язку з введенням в дію нормативної грошової оцінки в межах міста Вінниці згідно з рішенням Позивача від 25 червня 2021 року №501 та прийняттям пункту 1 даного рішення, визнати таким, що втратило чинність з 1 січня 2022 року рішення виконавчого комітету Позивача від 8 серпня 2013 року №1773 "Про затвердження Заходів щодо запровадження нової нормативної грошової оцінки земель міста Вінниці з 1 січня 2014 року" (том 1, а.с. 27-30).
5 квітня 2022 року Позивачем на адресу Відповідача надіслано лист №01/00/010/113634, за змістом якого запропоновано укласти Додаткову угоду про внесення змін до Договору в частині зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 1,9996 га, кадастровий номер 0520682800:02:001:0094, що розташована за адресою: м. Вінниця, вул. Тиврівське шосе, 2-А та відповідно розміру орендної плати за земельну ділянку, у відповідності до статтей 271, 268, 288 Податкового кодексу України та умов договору оренди земельної ділянки. позивачем додано проект додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки.
До листа Позивачем додано проект додаткової угоди до Договору.
Як вбачається з матеріалів справи, зазначений лист Відповідачем отримано 14 квітня 2022 року, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення №2105023114287 (том 1, а.с. 13-25).
Однак, відповіді на лист надано не було, додаткову угоду сторонами не підписано.
Зважаючи на відсутність будь-якої відповіді Відповідача від укладення відповідних змін до Договору (в частині змін щодо орендної плати), Позивач звернувся за захистом порушеного, на його думку, права до суду з позовом про визнання додаткової угоди укладеної (в редакції прохальної частини позовної заяви).
Аналізуючи встановлені обставини справи та переглядаючи спірні правовідносини на предмет наявності правових підстав для задоволення позовних вимог, суд апеляційної інстанції приймає до уваги наступні положення діючого законодавства з урахуванням фактичних даних справи.
Відповідно до частини 1 статті 626 Цивільного кодексу України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.
Підстави для зміни або розірвання договору визначені статтями 651, 652 Цивільного кодексу України, де за загальним правилом, викладеним в частинах перших цих статей, зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.
Про зміну або розірвання договору в порядку частини першої статті 651 Цивільного кодексу України сторони вправі домовитися в будь-який час на свій розсуд (крім випадків, обумовлених законодавчо).
Разом з тим, законодавець передбачає випадки, коли розгляд питання про внесення змін до договору чи про його розірвання передається на вирішення суду за ініціативою однієї із сторін.
Згідно з приписами статті 93 Земельного кодексу України, право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються законом.
Визначення договору оренди землі містить стаття 792 Цивільного кодексу України, відповідно до якої за договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов`язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та користування за плату.
У статті 13 Закону України "Про оренду землі" вказано, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
За змістом статті 15 Закону України «Про оренду землі», істотними умовами договору оренди землі є, зокрема, орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
Орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України.
В той же час, частинами 1-3 статті 21 Закону України «Про оренду землі» визначено, що обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.
Подвійний статус орендної плати зумовлює ту обставину, що при визначенні її розміру, окрім норм цивільного, земельного законодавства та Закону України "Про оренду землі", необхідно враховувати і вимоги Податкового кодексу України.
Статтею 12 Податкового кодексу України визначено, що сільські, селищні, міські ради та ради об`єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, в межах своїх повноважень приймають рішення про встановлення місцевих податків та зборів; встановлення місцевих податків та зборів здійснюється у порядку, визначеному цим Кодексом; рішення про встановлення місцевих податків та зборів офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосовування встановлюваних місцевих податків та зборів або змін (плановий період); в іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.
Згідно з підпунктом 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності - обов`язковий платіж, що його орендар вносить орендодавцю за користування земельною ділянкою.
В силу дії підпункту 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України, плата за землю - це загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку й орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Отже, із вищеописаного вбачається, що орендна плата за користування землею комунальної власності за своїм правовим статусом є обов`язковим платежем, який орендар вносить орендодавцю, а також це і загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку.
Згідно підпункту 14.1.125 статті 14 Податкового кодексу України, нормативна грошова оцінка земельних ділянок для цілей розділу , глави 1 розділу цього Кодексу - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений відповідно до законодавства центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Плата за землю справляється на підставі положень розділу XII ПК України.
Відповідно до пункту 269.1 статті 269 Податкового кодексу України платниками земельного податку є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі.
Відповідно до підпункту 270.1.1 пункту 270.1 статті 270 Податкового кодексу України, об`єктами оподаткування земельним податком є земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні.
Пунктом 271.1 статті 271 Податкового кодексу України визначено, що базою оподаткування плати за землю є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого розділом XII ПК України, а у разі якщо нормативну грошову оцінку не проведено - площа земельних ділянок.
У пункті 288.1 статті 288 Податкового кодексу України, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.
Платником орендної плати є орендар земельної ділянки, об`єктом оподаткування - земельна ділянка, надана в оренду.
В силу дії пункті 288.4 статті 288 Податкового кодексу України вказано, що розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.
В силу дії положеннь підпункту 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою за розмір земельного податку: для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки.
У підпункті 288.5.2 пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України передбачено, що річна сума орендної плати не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
Проаналізувавши вказані норми права, можна зробити висновок, що при визначенні розміру орендної плати, у випадку передачі в оренду земель комунальної власності, має враховуватися нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства, а річна сума платежу не може бути меншою розміру земельного податку, встановленого для відповідної категорії земельних ділянок на відповідній території, однак і не може перевищувати 12 % нормативної грошової оцінки.
Лише у випадку, передбаченому підпунктом 288.5.3 пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України орендна плата може перевищувати граничний розмір орендної плати, встановлений у підпункті 288.5.2, - у разі визначення орендаря на конкурентних засадах.
В той же час, апеляційний господарський суд констатує, що у даному випадку така обставина відсутня.
При цьому мінімальна ставка орендної плати для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, визначена в розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, а для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки.
Положеннями пункту 289.1 статті 289 Податкового кодексу України передбачено, що для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства.
Статтею 1 Закону України "Про оцінку земель" унормовано, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.
В силу дії статті 5 Закону України "Про оцінку земель", нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується, зокрема, для визначення розміру земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
За змістом статей 13, 15, 18 Закону України "Про оцінку земель", нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності за рішенням органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. Підставою для проведення оцінки земель, у тому числі нормативної грошової оцінки земельних ділянок, є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років.
Згідно з положеннями статті 20 Закону України "Про оцінку земель", за результатами нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг із технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
Статтею 23 Закону України "Про оцінку земель" визначено, що технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Нормативна грошова оцінка землі проводиться в обов`язковому порядку для визначення розміру орендної плати за землі комунальної та державної форм власності. Технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, затверджується рішенням відповідної сільської, селищної чи міської ради.
У відповідності до статті 201 Земельного кодексу України, грошова оцінка земельних ділянок проводиться за методикою, яка затверджується Кабінетом Міністрів України.
В той же час, пунктами 1, 2, 3 Методики нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 23.031995 № 213, визначено, що нормативна грошова оцінка земель населених пунктів проводиться відповідно до Закону України "Про оцінку земель".
Інформаційною базою для нормативної грошової оцінки земель населених пунктів є затверджені генеральні плани населених пунктів, плани зонування територій і детальні плани території, відомості Державного земельного кадастру, інвентаризації земель та державної статистичної звітності.
Дані за результатами проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земель, що видається територіальним органом Держгеокадастру за місцезнаходженням земельної ділянки у строк, що не перевищує трьох робочих днів з дати надходження відповідної заяви.
З даного вбачається, що витяг з технічної документації є документом, який оформлюється за результатом проведення нормативної грошової оцінки та відображає дані стосовно окремої земельної ділянки. Він складається на основі розрахованих у встановленому порядку показників (коефіцієнтів), які визначені у технічній документації, що затверджується рішенням відповідної сільської, селищної або міської ради.
Відтак, колегія суддів приходить до висновку, що розмір орендної плати, визначений сторонами договору оренди, у випадку, коли об`єктом оренди є землі державної і комунальної власності, має враховувати нормативну грошову оцінку земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства.
З аналізу нормативно-правових норм Податкового кодексу України, Закону України "Про оцінку земель", Закону України "Про оренду землі" слідує, що нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.
При цьому зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати незалежно від домовленості сторін у договорі оренди землі про можливість такої зміни.
Аналогічна правова позиція викладена і у постанові Великої Палати Верховного Суду від 9 листопада 2021 року в справі № 635/4233/19.
Суд апеляційної інстанції зауважує, що вищевказана правова позиція нівелює доводи апеляційної скарги в частині щодо неможливостізміни орендної плати в зв`язку з відутністю пункту в Договорі щодо можливості такої зміни в разі зміни нормативної грошової оцінки.
Із системного аналізу вищезазначених норм діючого законодавства України, котрі направлені на врегулювання відносин з приводу оренди землі вбачається, що внесення змін у судовому порядку можливе в уже укладений договір, який, зокрема, існує на момент ухвалення судом рішення за наслідками вирішення спору.
Нормативна грошова оцінка землі проводиться в обов`язковому порядку для визначення розміру орендної плати за землі комунальної та державної форм власності. Технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, затверджується рішенням відповідної сільської, селищної чи міської ради.
Грошова оцінка земельних ділянок проводиться за методикою, яка затверджується Кабінетом Міністрів України.
Пунктами 1, 2, 3 Методики нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 23 березня 1995 року № 213, визначено, що нормативна грошова оцінка земель населених пунктів проводиться відповідно до Закону № 1378-IV.
Інформаційною базою для нормативної грошової оцінки земель населених пунктів є затверджені генеральні плани населених пунктів, плани зонування територій і детальні плани території, відомості Державного земельного кадастру, інвентаризації земель та державної статистичної звітності.
Дані за результатами проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земель, що видається територіальним органом Держгеокадастру за місцезнаходженням земельної ділянки у строк, що не перевищує трьох робочих днів з дати надходження відповідної заяви.
Тобто, витяг з технічної документації є документом, який оформлюється за результатом проведення нормативної грошової оцінки та відображає дані стосовно окремої земельної ділянки. Він складається на основі розрахованих у встановленому порядку показників (коефіцієнтів), які визначені у технічній документації, що затверджується рішенням відповідної сільської, селищної або міської ради.
Аналогічна правова позиція наведена і в Постанові Великої Палати Верховного Суду від 9 листопада 2021 року в справі № 635/4233/19.
За змістом пункту 6 Договору грошова оцінка земельної ділянки становить 565 046 грн 50 коп..
10 грудня 2009 року між Лука-Мелешківською сільською радою та Відповідачем укладено угоду про внесення змін до Договору, відповідно до умов якої сторонами внесено зміни до пунктів Договору про наступне:
· в абзаці першому пункту 7 розділу "Строк дії договору оренди" слова "договір укладено на 3 (три) роки", замінити на слова "договір укладено на термін 20 (двадцять) років";
· в абзаці другому пункту 8 розділу "Орендна плата" слова "в розмірі 19 777 грн в рік" замінити на слова "в розмірі 5% від нормативної грошової оцінки землі що становить 28 252 грн 33 коп. в рік" (том 1, а.с. 22).
Результатом нормативної грошової оцінки конкретної земельної ділянки є технічна документація на неї, а надання витягу з технічної документації є послугою компетентного органу (Держгеокадастру та його територіальних органів), який веде відповідний облік згідно з Порядком ведення Державного земельного кадастру, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 року № 1051, про що зазначено в пункті 2 розділу III Порядку № 489.
Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки - це роздруковані за допомогою програмного забезпечення актуальні дані про земельну ділянку, які є у Державному земельному кадастрі та технічній документації з нормативної грошової оцінки земель станом на певну дату.
Водночас, суд апеляційної інстанції констатує, що витяг з нормативної грошової оцінки земельної ділянки може бути доказом проведення такої оцінки та визначати дані про таку оцінку як на момент його видачі, так за попередній період за умови, що нормативно-грошова оцінка земельної ділянки була сталою та не зазнала змін у цей період.
Видача витягу є адміністративною послугою, яка надається відповідним управлінням Держгеокадастру на виконання приписів законодавства.
Земельним законодавством та Податковим кодексом України не обмежується можливість подання доказів щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки державної (комунальної) власності для цілей сплати орендної плати виключно витягом з Державного земельного кадастру, належними доказами обґрунтування нормативної грошової оцінки земельної ділянки можуть бути: технічна документація на спірну земельну ділянку, виготовлена компетентним органом для оформлення договору оренди, довідка з Державного земельного кадастру, витяг з Державного земельного кадастру, висновок судової експертизи про встановлення нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
25 червня 2021 року Рішенням Позивача № 501 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель в межах міста Вінниці" затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель в межах міста Вінниці, розроблену ТОВ "Інститут землеустрою та земельно-правових відносин" яка введена в дію з 1 січня 2022 року.
До матеріалів справи також долучено Витяги із нормативної грошової оцінки земельних ділянки станом на 14 січня 2022 року та 3 листопада 2022 року, який надано Головним управлінням Держгеокадастру у Вінницькій області (том 1 а.с. 20, 153).
З даних доказів слідує, що згідно наданих витягів нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 0520682800:02:001:0094 змінилася та становить 46162565 грн 64 коп..
Таким чином, розмір нормативної грошової оцінки збільшився, порівняно з визначеним розміром у пункті 2 Угоди від 10 грудня 2009 року про внесення змін до Договору.
Відтак, підсумовуючи усе вищеописане, колегія суддів приходить до висновку, що обставини зміни нормативної грошової оцінки земельних ділянок підтверджено належними засобами доказування - рішенням органу місцевого самоврядування та витягом із нормативної грошової оцінки земельних ділянок органу державного земельного кадастру.
Згідно з положеннями частини 3 статті 188 Господарського кодексу України, у двадцятиденний строк після одержання листа з проектом додаткової угоди Відповідач мав повідомити Позивача про результати його розгляду, чого стороною вчинено не було.
Матеріали справи не містять відповіді Відповідача щодо пропозиції укласти додаткову угоду до Договору оренди або ж доказів розірвання Договору з огляду на не досягнення сторонами згоди щодо приведення Договору у відповідність з обставинами, які істотно змінились як це передбачено частиною 2 статті 652 Цивільного кодексу України.
При цьому суд констатує, що в суді першої інстанції Відповідач не спростував факт отримання пропозиції Позивача щодо зміни умов Договору.
Водночас, Відповідач продовжив користуватися земельною ділянкою, і у матеріалах справи відсутні докази повернення таких земельних ділянок.
Відповідно до статті 30 Закону України "Про оренду землі": зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін; у разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується у судовому порядку.
В силу дії частин 2, 3 та 4 статті 188 Господарського кодексу України: сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором; сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду; у разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.
В той же час суд апеляційної інстанції констатує, що Відповідач, всупереч положенням статтей 73-80, 86 Господарського процесуального кодексу України, Відповідач не подав до суду першої інстанції належних, допустимих, достовірних та достатніх доказів на спростування позовних вимог в частині зміни нормативної грошової оцінки та її розміру, отримання проекту додаткової угоди до Договору.
Усе вищеописане повністю нівелює доводи апеляційної скарги Відповідача щодо відсутності підстав для внесення змін в діючий Договір, оскільки, з вищевстановленого слідує, що підставою для внесення змін до договору оренди є виключно зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки, розрахунок орендної плати проведено Позивачем на основі узгодженого сторонами у первісному тексті Договору відсоткового відношення ставки земельного податку до нормативної грошової оцінки.
При цьому всі доводи апелянта та практика Верховного Суду стосується виключно зміни відсоткового відношення ставки земельного податку, а не зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що і є підставою для зміни розміру сплати орендної плати.
Відтак, ще раз підсумовуючи описане вище колегія суддів констатує, що у спірних правовідносинах не змінюється відсоткова ставка (у розмірі 5%), котра узгоджена сторонами в Угоді від 10 грудня 2009 року про внесення змін до Договору та на основі якої обчислюється орендна плата від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Саме тому до спірних правовідносин не підлягають застосуванню правові висновки, наведені в апеляційній скарзі Відповідача, Верховного Суду від 14 грудня 2021 року в справі №910/1344/21, оскільки незалежно від прийняття Позивачем Рішення №501 від 25 червня 2021 року підставою для внесення змін до Договору є саме зміна нормативної грошової оцінки.
Згідно пункту 12 Договору, розмір орендної плати переглядається у разі: зміни умов господарювання, передбачених Договором, зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, у тому числі внаслідок інфляції, погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами, в інших випадках, передбачених законом.
Тобто, сторонами узгоджено таку підставу зміни орендної плати як підвищення цін і тарифів, що саме і підтверджує зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Також, суд апеляційної інстанції наголошує і на факті того, що сторонами передбачено можливість зміни орендної плати у випадках передбачених Законом.
З аналізу нормативно-правових норм діючого законодавства України, Закону України "Про оренду землі" слідує висновок, що нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.
Отже, саме Висновки Великої Палати Верховного Суду від 9 листопада 2021 року в справі №635/4233/19 (на котру покликається апелянт в своїй апеляційній скарзі як на підставу скасування рішення місцевого господарського суду) підлягають застосуванню до спірних правовідносин, оскільки, в даній постанові сформовано правову позицію, що зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати незалежно від домовленості сторін у договорі оренди землі про можливість такої зміни.
Що ж стосується заперечень Відповідача, наведених в апеляційній скарзі, з приводу невиконаня Позивачем вимог щодо направлення оферти про укладення додаткової угоди, колегією суддів враховується наступне.
На підставі статті 86 Господарського процесуального кодексу України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
У господарський процес введено стандарт доказування «вірогідності доказів».
Зазначений стандарт підкреслює необхідність співставлення судом доказів, які надають позивач та відповідач. Тобто, з введенням в дію вказаного стандарту доказування необхідним є не надання достатньо доказів для підтвердження певної обставини, а надання саме тієї кількості, яка зможе переважити доводи протилежної сторони судового процесу.
Тлумачення змісту статті 79 Господарського процесуального кодексу України свідчить, що нею покладено на суд обов`язок оцінювати докази, обставини справи з огляду на їх вірогідність, яка дозволяє дійти висновку, що факти, які розглядаються скоріше були (мали місце), аніж не були.
Аналогічний правовий висновок наведений і в постанові Верховного Суду від 15 червня 2021 року в справі № 906/1222/19.
В той же час, зі змісту листа Позивача від 5 квітня 2022 року №01/00/010/113634, адресованого Відповідачу, вбачається висловлення пропозиції укласти Додаткову угоду про внесення змін до Договору, в частині зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 1,9996 га, кадастровий номер 0520682800:02:001:0094, що розташована за адресою: м. Вінниця, вул. Тиврівське шосе, 2-А (том 1 а.с. 18).
Також, лист містить посилання на підставу укладення додаткової угоди - зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки з посиланням на Рішення Позивача №501 від 25 червня 2021 року та №689 від 26 листопада 2021 року.
У тексті листа зазначено про одночасне направлення в якості додатків: розрахунку орендної плати за землю та додаткової угоди про внесення змін до договору оренди на 2 аркушах у трьох примірниках.
Долучені до позову відповідні документи складені на двох аркушах (додаткова угода на одному аркуші з обох сторін; том 1, а.с. 19, 24).
Факт отримання даного листа 14 квітня 2022 року підтверджується повідомленням про вручення поштового відправлення (том 1, а.с. 25).
Крім того, отримавши відповідний лист 14 квітня 2022 року та дізнавшись інформацію про зміну нормативної грошової оцінки земельної ділянки, Відповідач мав можливість проявити достатню обачність та зацікавленість щодо захисту своїх прав та інтересів, запропонувати інші істотні умови додаткової угоди, однак до матеріалів справи не надано жодних доказів вчинення таких дій.
Разом з тим, рішення Позивача №501 від 25 червня 2021 року оприлюднено у відкритому доступі: https://2021.vmr.gov.ua/Docs/CityCouncilDecisions/2021/%E2%84%96501%2025-06-2021.pdf),обставини його прийняття доведено до відома Відповідача у згаданому листі.
Що ж стосується заперечень, наведених в апеляційній скарзі, стосовно законності долученого Позивачем до матеріалів справи витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки (том 1, а.с. 20), то колегія суддів звертає увагу апелянта, що на виконання вимог ухвали Господарського суду Вінницької області від 12 жовтня 2022 року Головним управлінням Держгеокадастру у Вінницькій області подано до суду Витяг із нормативної грошової оцінки земельної ділянки з кадастровим номером 0520682800:02:001:0094 (том 1, а.с. 153).
Підсумовуючи все вищевказане колегія суду констатує, що наведені Відповідачем в апеляційній скарзі доводи проти задоволення позовних вимог суперечать нормам матеріального права, висновкам Верховного Суду та не знайшли свого підтвердження на основі досліджених судом апеляційної інстанції доказів.
Оскільки, підставою зміни орендної плати за матеріалами справи є зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а не рішення органу місцевого самоврядування, відтак колегія суддів приходить до висновку, що вимоги Позивача щодо визнання додаткової угоди укладеною є обгрунтованими та підставними, а тому підлягають до задоволення.
Дане рішення в цій частині прийнято місцевим господарським судом, а тому Північно-західний апеляційний господарський суд залишає без змін рішення суду першої інстанції.
Що ж до дати набрання чинності додатковою угодою, а саме з 1 січня 2022 року, то колегія суддів зазначає наступне.
Як вбачається з позовної заяви, Позивач не покликається на жодну правову позицію Верховного Суду та жодну норму Законодавства України, котрі б вказували саме про дату внесення змін в існуючий договір, з дати котра вказується Позивачем в проекті договору чи позовній заяві, при цьому Позивач просив зазначити в судовому рішенні про набрання додатковою угодою чинності з 1 січня 2022 року.
Відповідно до частини 5 статті 188 Господарського кодексу України, якщо судовим рішенням договір змінено або розірвано, договір вважається зміненим або розірваним з дня набрання чинності даним рішенням, якщо іншого строку набрання чинності не встановлено за рішенням суду.
Згідно з частин 1, 2 статті 651 Цивільного кодексу України, зміна договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
Статтею 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
У відповідності до частини 3 статті 653 Цивільного кодексу України у разі зміни договору зобов`язання змінюється з моменту досягнення домовленості про зміну договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його зміни. Якщо договір змінюється у судовому порядку, зобов`язання змінюється з моменту набрання рішенням суду про зміну договору законної сили.
Відтак, колегія суддів констатує, що наведені норми права передбачають, що зміна договору оренди землі допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або Законом. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку. При цьому якщо договір змінений судом, то зобов`язання змінюється з моменту набрання відповідним рішенням суду законної сили.
Аналогічна правова позиція викладена і у постанові Великої Палати Верховного Суду від 16 лютого 2021 року у справі № 921/530/18.
За таких обставин правових підстав для задоволення вимоги Позивача про внесення змін до Договору саме з 1 січня 2022 року apriori немає.
Згідно частин 5, 6 статті 13 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» висновки щодо застосування норм права, викладені у постановах Верховного Суду, є обов`язковими для всіх суб`єктів владних повноважень, які застосовують у своїй діяльності нормативно-правовий акт, що містить відповідну норму права.
Висновки щодо застосування норм права, викладені у постановах Верховного Суду, враховуються іншими судами при застосуванні таких норм права.
За частиною 4 статтею 236 ГПК при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Відтак, Позивачем жодним чином не доведено, що внесення саме таких змін у Договір має місце з 1 січня 2022 року, з огляду на обов`язковість таких змін в силу вимог Закону саме з моменту набрання відповідним рішенням суду законної сили (що вчинено і місцевим господарським судом).
З огляду на все вищеописане в даній постанові, суд апеляційної інстанції відхиляє доводи апеляційної скарги Відповідача.
Відповідно, приймаючи таке рішення, Північно-західний апеляційний господарський суд залишає рішення місцевого господарського суду без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.
Судові витрати, в силу дії приписів статті 129 ГПК України, за розгляд апеляційної скарги, суд покладає на Відповідача.
Керуючись статтями 129, 269-276, 280, 281-284 Господарського процесуального кодексу України, суд
ПОСТАНОВИВ:
1. Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Каіса-Сервіс" на рішення Господарського суду Вінницької області від 24 січня 2023 року в справі №902/770/22 - залишити без задоволення.
2. Рішення Господарського суду Вінницької області від 24 січня 2023 року в справі №902/770/22 - залишити без змін.
3. Постанова набирає законної сили з дня її прийняття.
4. Постанову апеляційної інстанції може бути оскаржено у касаційному порядку до Верховного Суду протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.
5. Справу №902/770/22 повернути Господарському суду Вінницької області.
Повний текст постанови виготовлено 5 травня 2023 року.
Головуючий суддя Василишин А.Р.
Суддя Філіпова Т.Л.
Суддя Бучинська Г.Б.
Суд | Північно-західний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 03.05.2023 |
Оприлюднено | 08.05.2023 |
Номер документу | 110667386 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про невиконання або неналежне виконання зобов’язань що виникають з договорів оренди |
Господарське
Північно-західний апеляційний господарський суд
Василишин А.Р.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні