Дата документу 25.01.2023 Справа № 314/1418/21
ЗАПОРІЗЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД
Єдиний унікальний № 314/1418/21 Головуючий у 1 інстанції: Мануйлова Н.Ю.
Провадження № 22-ц/807/250/23 Суддя-доповідач: Маловічко С.В.
Провадження № 22-ц/807/250/23-2
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 січня 2023 року м. Запоріжжя
Запорізький апеляційний суд у складі колегії суддів судової палати з розгляду цивільних справ:
Головуючого: Маловічко С.В.
суддів: Гончар М.С.
Подліянової Г.С.
за участі секретаря: Остащенко О.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Вільнянської міської ради Запорізькоїобласті вособі міськогоголови МусієнкоН. на рішення Вільнянського районного суду Запорізької області від 08 липня 2022 року у справі за позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_2 та ОСОБА_3 до Вільнянської міської ради Запорізької області, третя особа: Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області, про визнання незаконними та скасування рішень міської ради, скасування реєстрації земельних ділянок та відновлення попередньої реєстрації ділянок,
та
апеляційну скаргу адвоката Сердюк Романа Вікторовича як представника
позивачів ОСОБА_1 , ОСОБА_2 та
ОСОБА_3 і апеляційну скаргу Вільяннської міської ради надодаткове рішенняВільнянського районногосуду Запорізькоїобласті від12вересня 2022року про відшкодування витрат на правничу допомогу у цій справі,
В С Т А Н О В И В:
05 квітня 2021 року ОСОБА_3 звернулась до суду з позовом до Вільнянської міської ради Запорізької області, третя особа: Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області, про визнання незаконними та скасування рішень міської ради, скасування реєстрації земельних ділянок та відновлення попередньої реєстрації ділянок.
13 квітня 2021 року ОСОБА_1 , ОСОБА_2 звернулися до суду з аналогічним позовом.
За кожним з позовів Вільнянським районним судом було відкрито провадження у справі. Всіх позивачів у обох справах представляє адвокат Сердюк Р.В., який 26.04.2021р. заявив клопотання про об`єднання справ.
Ухвалою Вільнянського районного суду Запорізької області від 16 червня 2021 року
було задоволено клопотання адвоката Сердюка Р.В. Об`єднано в одне провадження спра-ву № 314/1574/21 за позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_2 та справу № 314/1418/21 за позовом ОСОБА_3 . Присвоєно об`єднаному провадженню ЄУН 314/1418/21.
В обґрунтування позову позивачі зазначили, що Головним управлінням Держгео-кадастру у Запорізькій області 14 грудня 2020 року прийнятий наказ, згідно з яким сорока двом громадянам, в тому числі позивачам, надано дозвіл на розроблення проекту щодо відведення земельних ділянок площею по 2,0 га кожному за рахунок земельної ділянки державної власності загальною площею 105,4 га, для чого їм необхідно розробити проект землеустрою та подати його на затвердження. Вказаний проект землеустрою був розроблений за їх замовленням ФОП ОСОБА_4 , який вже 11 січня 2021 року отримав витяги ДЗК на кожну з 42-х земельних ділянок, яким були присвоєні окремі кадастрові номери.
17 березня 2021 року проект землеустрою був поданий на затвердження до Вільнянської міської ради. Проте, рішенням Вільнянської міської ради від 29 квітня 2021 року № 72 громадянам, які подали заяви про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, розробленого ФОП ОСОБА_4 , відмовлено у його затвердженні та передачі у власність земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства з посиланням на відсутність у Державному земельному кадастрі відомостей щодо державної реєстрації земельних ділянок.
При з`ясуванні підстав та причин відмови у затвердженні проекту землевідведення громадяни встановили, що 28 січня 2021 року Вільнянська міська рада своїм рішенням № 47 сама собі надала дозвіл на об`єднання 42-хземельних ділянок площею 2,0 га кожна, тобто саме тих ділянок, стосовно яких ФОП ОСОБА_4 11 січня 2021 року отримав витяги ДЗК із визначенням кожної ділянки за окремим кадастровим номером. В подальшому, рішенням № 76 від 18 березня 2021 року, тобто на наступний день після того, як громадяни подали на затвердження свої проекти, Вільнянська міська рада замість того, щоб розглянути та затвердити подані проекти громадян, які містили відомості про земельні ділянки з присвоєними кадастровими номерами та які були виготовлені на виконання чинного до цього часу наказу Держгеокадастру у Запорізькій області від 14 грудня 2020 року № 8-9651/15-20-СГ, затвердила свій проект, виготовлений на виконання пізніше прийнятого рішення Вільнянської міської ради від 28 січня 2021 року № 47, на підставі якого земельні ділянки громадян були об`єднані у дві інші земельні ділянки площею 22,0 га та 62,0 га з новими кадастровими номерами.
Рішенням № 72 від 29 квітня 2021 року Вільнянська міська рада відмовила громадянам у затвердженні їх проектів землеустрою, які надійшли до неї 17 березня 2021 року, посилаючись на відсутність у Державному земельному кадастрі відомостей щодо державної реєстрації земельних ділянок, що стало можливим у зв`язку із прийняття радою попереднього рішення № 76 від 18 березня 2021 року.
Позивачі вважають, що зворотне об`єднання 42-х земельних ділянок з кадастровими номерами, присвоєними у проекті їх землевідведення, вказує на те, що Вільнянська міська рада знала про права громадян, надані їм наказом Держгеокадастру від 14 грудня 2020 року N 8-9651/15-20-СГ. Затвердження Вільнянської міською радою свого проекту на наступний день після того, як їй на затвердження надійшов проект громадян, вказує на свідоме нехтування правами громадян та свідоме надання переваги своїм інтересам, всупереч інтересів громадян. Відмова у затвердженні проекту громадян з посиланням на відсутність відомостей щодо державної реєстрації земельних ділянок, є наслідком неправомірних дій, які були штучно та протиправно створені самою Вільнянською міською радою.
За вказаних підстав та зважаючи на те, що до сьогоднішнього дня наказ Держгеокадастру про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою для відведення змелених ділянок 42-м громадянам не скасований і залишається чинним, позивачі вважають, що оскаржуваними рішеннями Вільнянської міської ради порушені їх права на набуття у власність земельних ділянок. У зв`язку з чим позивачі просять з метою захисту та відновлення своїх прав: визнати незаконними та скасувати рішення Вільнянської міської ради від 28 січня 2021 року № 47, від 18 березня 2021 року № 76, від 29 квітня 2021 року № 72; скасувати у Державному земельному кадастрі реєстрацію земельних ділянок з кадастровими номерами 2321585600:01:002:0367 площею 62,0 га та 2321585600:01:002:068 площею 22,0 га та поновити реєстрацію земельних ділянок, яка існувала до цього.
Рішенням Вільнянського районного суду Запорізької області від 08 липня 2022 року позов задоволено частково.
Визнано незаконним та скасовано рішення Вільнянської міської ради Запорізької області від 28 січня 2021 року №47 «Про надання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо об`єднання земельних ділянок комунальної власності за межами населеного пункту с. Аграфенівка Вільнянської міської ради».
Частково визнано незаконним та скасовано рішення Вільнянської міської ради Запорізької області від 18 березня 2021 року № 76 «Про затвердження технічної документації зі землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок комунальної власності за межами населеного пункту с. Аграфенівка», за винятком пункту № 5, яким вирішено питання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з кадастровим номером 2321585600:01:002:0265 площею 16,0133га та пунктів № 6, 7, в частині визначення порядку виконання та контролю виконання пункту № 5, які залишено без змін.
Визнано незаконним та скасовано рішення Вільнянської міської ради Запорізької області від 29 квітня 2021 року №72 «Про розгляд заяв громадян щодо затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок площею по 2,0 га та передачу їх у власність для ведення особистого селянського господарства».
Скасовано у Державному земельному кадастрі реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 2321585600:01:002:0367 площею 62,0 га, та поновлено реєстрацію земельних ділянок площею по 2,0га кожна, яка існувала до вищевказаної скасованої реєстрації.
Скасовано у Державному земельному кадастрі реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 2321585600:01:002:0368 площею 22,0га, та поновлено реєстрацію земельних ділянок площею по 2,0га кожна, яка існувала до вищевказаної скасованої реєстрації.
Стягнуто з Вільнянської міської ради Запорізької області судовий збір : на користь ОСОБА_3 в розмірі 2724,00 грн., на користь ОСОБА_2 в розмірі 1362,00 грн.,
на користь ОСОБА_1 в розмірі 1362,00 грн.
Додатковим рішенням Вільнянського районногосуду Запорізькоїобласті від 12 ве-
ресня 2022року заяву про стягнення витрат на професійну правничу допомогу задоволено частково.
Стягнуто з Вільнянської міської ради Запорізької області витрати на професійну правничу допомогу: на користь ОСОБА_3 у розмірі 20000 грн., на користь ОСОБА_2 у розмірі 10000 грн., на користь ОСОБА_1 у розмірі 10000 грн.
У задоволенні іншої частини заяви відмовлено.
Не погоджуючись із рішенням суду першої інстанції, Вільнянська міськарадаЗапорізькоїобласті вособіміськогоголови МусієнкоН. подала апеляційну скаргу, в якій зазначає, що спірні правовідносини належить вирішувати за правилами адміністративного судочинства, оскільки позивачами оскаржуються рішення міської ради як суб`єкта владних повноважень. Також вважає, що оскаржувані позивачами рішення ради є актами індивідуальної дії, які вичерпали свою дію шляхом реального виконання, а тому не підлягають скасуванню. Вказує, що Вільнянська міська територіальна громада в особі Вільнянської міської ради отримала на підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області земельну ділянку площею 105,4 га, тому з 24.12.2020р. є її власником із відповідними правомочностями, а відтак мала право приймати рішення щодо майна комунальної власності на власний розсуд.
В скарзі відповідача зазначається також, що суд, скасовуючи рішення ради, не вмотивував своїх висновків щодо їх незаконності. Вважає, що наказ Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області від 14.12.2020р. про надання дозволу на розробку проекту землеустрою громадянам ще не породжує у них права власності, яке виникає лише після прийняття відповідного рішення про затвердження такої документації із землеустрою та передачу земельної ділянки у власність, але такого рішення може і не бути прийнято з різних причин.
Також апелянт вважає, що вимоги ч. 24 Перехідних положень ЗК України можуть бути застосовані лише у тому випадку, коли розпорядника земель комунальної власності повідомлено про отримання дозволу на розробку проекту землеустрою, виданого органом виконавчої влади, але ані громадяни, ані ГУ Держгеокадастр у Запорізькій області відповідача про існування такого наказу не повідомив. До того ж, з заявами про затвердження проекту землеустрою з 42-х громадян звернулись 23 особи, а пакет документів містив документацію лише щодо 22-х земельних ділянок.
В скарзі на додаткове рішення суду Вільнянська міська рада зазначає, що суд, стягуючи витрати позивачів на правову допомогу у розмірі 20000 грн. та по 10000 грн., не зважив на те, що договори про надання правової допомоги не містять належного обґрунтування розумності гонорару адвоката та порядку його обчислення, фіксована сума гонорару є явно завищеною у порівнянні з загальновідомою вартістю адвокатських послуг. До того ж, платіжні документи виписано самим адвокатом Сердюком Р.В., яким не надано доказів наявності в нього каси та касової книги. Акт прийому-передачі фактично виконаних робіт складено як загальний щодо всіх відповідачів, але, на думку апелянта, такий акт має складатись щодо кожного договору з кожним позивачем. З урахуванням вказаних обставин, просить скасувати додаткове рішення в частині стягнення з відповідача витрат на правову допомогу та відмовити у задоволені заяви про стягнення цих витрат. Також наголошує на скрутному матеріальному становищі відповідача у час воєнного стану.
Не погоджуючись із додатковим рішенням суду першої інстанції, адвокат СердюкР.В.як представникпозивачів ОСОБА_1 , ОСОБА_2 та
ОСОБА_5 подав апеляційну скаргу, в якій просить додаткове рішення суду скасувати повністю та ухвалити нове рішення, яким задовольнити заяву про стягнення витрат на правову допомогу у повному обсязі. Вважає, що суд неправомірно зменшив розмір витрат на правову допомогу, які належним чином підтверджені долученими документами, оскільки від відповідача не надходило клопотання про їх зменшення або заперечень проти їх обґрунтованості. Також вказує, що суд безпідставно посилався при зменшенні розміру цих витрат на те, що стягнення їх в заявленому розмірі призведе до негативних наслідків для відповідача при забезпеченні фінансування оборонних заходів та заходів із соціального захисту населення в умовах воєнного стану.
У відзиві на апеляційну скаргу відповідача адвокат Сердюк Р.В. вказує, що спір не
належить до компетенції адміністративного судочинства, оскільки має приватно-правовий
характер за ознаками майнового права чи майнового інтересу, який відстоюється шляхом
скасування рішень органу місцевого самоврядування. Вважає, що суд належним чином вмотивував свої висновки щодо незаконності оскаржуваних рішень ради, навів аналіз норм матеріального права, на підставі яких дійшов обґрунтованого висновку, що новий власник землі є відповідальним за зобов`язаннями, які виникли за попереднього власника.
В ході апеляційного розгляду було проведено два судових засідання 14 грудня 2022р., яке було припинено у зв`язку з оголошенням повітряної тривоги із небезпекою ракетного обстрілу, та судове засідання 25 січня 2023р.
До вказаних судових засідань з`являлись представник Вільнянської міської ради Гапанюк Д.В. та адвокат позивачів Сердюк Р.В.
Інші учасники справи, будучи належним чином повідомлені, до судових засідань не з`явились, у зв`язку з чим відповідно до приписів ч. 2 статті 372 ЦПК України справу розглянуто за їх відсутності.
Заслухавши у судовому засіданні суддю-доповідача, пояснення представників сторін, кожен з яких підтримав свою апеляційну скаргу та свою позицію, та заперечував проти скарги іншого, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції та обставини справи в межах доводів апеляційної скарги відповідача та законність і обґрунтованість додаткового рішення за скаргами сторін, колегія суддів дійшла наступних висновків.
Судом першої інстанції встановлено, що розпорядженням Кабінету Міністрів України від 31.01.2018р. Державній службі з питань геодезії, картографії та кадастру, починаючи з 01 лютого 2018р. доручено забезпечити формування земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності в межах, визначених перспе-ктивним планом формування територій громад, шляхом проведення інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності з подальшою передачею зазначених земельних ділянок у комунальну власність відповідних об`єднаних терито-ріальних громад згідно з положеннями статті 117 ЗК України.
На підставі вказаного розпорядження, керуючись ст. 117 ЗК України, Головним управлінням Держгеокадастру у Запорізькій області видано наказ № 52-ОТГ від 14 грудня 2020р. «Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність», згідно з яким здійснено заходи по передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність Вільнянській міській об`єднаній громаді
Згідно з Актом від 15.12.2020, серед іншого, у комунальну власність була передана земельна ділянка з кадастровим номером 232158600:01:002:0181 площею 105,4 га, цільове призначення 01.04 (для ведення підсобного господарства). Зазначена земельна ділянка сформована на підставі технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель, розробленої Запорізькою регіональною філією державного підприємства «Центр державного земельного кадастру», та зареєстрована 31 жовтня 2019р.
Вільнянська міська рада 24 грудня 2020 року зареєструвала за собою право кому-нальної власності на вказану земельну ділянку площею 104,5 га з кадастровим номером 232158600:01:002:0181 в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно. Підстава-ми державної реєстрації вказано: наказ «Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність» № 52-ОТГ, виданий 14 грудня 2020 року, та Акт приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність від 15 грудня 2020 року. Вказані відомості підтверджуються інформаційною довідкою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 02.04.2021 16:28:08 (т. 1 а.с. 113-114).
Одночасно з виданням наказу № 52-ОТГ від 14.12.2020р. про передачу вказаної земельної ділянки у комунальну власність Вільнянській міській раді 14 грудня 2020 року Головним управлінням Держгеокадастру у Запорізькій області був прийнятий також наказ № 8-9651/15-20-СГ "Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою" (т. 1 а.с. 41), яким 42-м громадянам, серед яких під № 9 значиться ОСОБА_2 , під № 39 значиться ОСОБА_1 та під № 18 значиться ОСОБА_3 , надано дозвіл на розроблення проекту щодо відведення у власність земельних ділянок, розташованих на території Вільнянської міської територіальної громади, за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення особистого селянського господарства. Орієнтовний розмір земельної ділянки, яка відводиться, складає 84,0 га, тобто по 2,0 га кожному з 42-х громадян. Згідно з п. 5 вказаного наказу № 8-9651/15-20-СГ громадянам необхідно подати розроблений проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок на затвердження відповідно до вимог чинного законодавства.
У ході розгляду справи сторони визнали тотожність земельної ділянки, стосовно якої 14 грудня 2020 року Головним управлінням Держгеокадастру у Запорізькій області прийнятий наказ № 8-9651/15-20-СГ "Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою" 42-м громадянам, та земельної ділянки з кадастровим номером 232158600:01:002:0181, площею 105,4 га, яку 24 грудня 2020 року Вільнянська міська рада зареєструвала за собою в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.
На виконання наказу Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області від 14 грудня 2020 року № 8-9651/15-20-СГ "Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою" та за рахунок земельної ділянки з кадастровим номером 232158600:01:002:0181, площею 105,4 га, ФОП ОСОБА_4 виготовив проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок для 42-х громадян, вказаних у наказі, кожному по 2,0 га. (т. 1 а.с. 49-108).
У ході виготовлення вказаного проекту землеустрою ФОП ОСОБА_4 були сформовані та зареєстровані у земельному кадастрі 42-і земельні ділянки, площа кожної з яких становила 2,0 га, та кожній з яких був присвоєний окремий кадастровий номер, зокрема, земельним ділянкам позивачів: ОСОБА_2 - 2321585600:01:002:0283, ОСОБА_3 - 2321585600:01:002:0316, ОСОБА_1 - 2321585600:01:002:0359.
11 січня 2021 року ФОП ОСОБА_4 отримав Витяги з Державного земельного кадастру на 42 сформовані земельні ділянки, зокрема, на які розроблено проект землеустрою позивачам ОСОБА_1 - кадастровий номер 2321585600:01:002:0359,
ОСОБА_2 - кадастровий номер 2321585600:01:002:0283, ОСОБА_3 -кадастровий номер 2321585600:01:002:0316 (т. 1 а.с. 94-104).
28 січня 2021 року Вільнянська міська рада Запорізької області прийняла рішення № 47, згідно з яким надано дозвіл на розроблення технічної документації із землеустрою щодо об`єднання земельних ділянок сільськогосподарського призначення (цільове призначення для ведення особистого селянського господарства), що перебувають у комунальній власності та розташовані за межами населеного пункту с. Аграфенівка Вільнянської міської ради, які підлягають об`єднанню у дві земельні ділянки площею 22,0 га та площею 62,0 га з подальшим виготовленням проекту землеустрою щодо відведення цих земельних ділянок із зміною цільового призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва та включенням їх до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення комунальної власності Вільнянської міської ради для продажу права оренди на земельних торгах (т. 1 а.с. 109-112).
На підставі вказаного рішення № 47 від 28 січня 2021р. ТОВ «Козацькі землі» була розроблена технічна документація із землеустрою, згідно з якою 15 березня 2021р. державним реєстратором було проведено об`єднання 42-х вище зазначених земельних ділянок, на які 42-ма громадянами вже було розроблено проекти землеустрою із присвоєнням сформованим земельним ділянкам кадастрових номерів, у дві земельні ділянки площею 22 га з кадастровим номером 2321585600:01:002:0368 та площею 62 га з кадастровим номером 2321585600:01:002:0367.
Рішенням сесії Вільнянської міської ради № 76 від 18 березня 2021року було затверджено технічну документацію із землеустрою щодо об`єднання 42-х земельних ділянок в дві земельні ділянки площею 22 га з кадастровим номером 2321585600:01:002:0368 та площею 62 га з кадастровим номером 2321585600:01:002:0367.
Судом встановлено, що перед прийняттям вказаного рішення № 76 на сесії 18 березня 2021 року до міської ради 17 березня 2021р. надійшли заяви від 23-х фізичних осіб з числа 42-х про затвердження їх проектів землевідведення, у яких був наявний наказ Головного управління Держгеокадастру № 8-9651/15-20-СГ від 14.12.2020р., але ці заяви не були включені до порядку денного на сесію 18.03.2021р.
В подальшому, на сесії міської ради 29 квітня 2021р. було прийнято рішення № 72, згідно з яким було відмовлено громадянам у затвердженні їх проектів землевідведення, оскільки відведені згідно з проектами їм земельні ділянки площею по 2,00 га були на цей час фізично відсутні у публічній кадастровій карті внаслідок їх об`єднання у дві окремі земельні ділянки площею 62,0 га та 22,0 га.
В ході розгляду справи було встановлено, що у 20-х числах грудня 2020р. Вільнянська міська рада звернулась з листом до Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області, у якому просила надати інформацію, чи має місце у відношенні земельної ділянки площею 104,5 га, що передана у комунальну власність територіальної громади, видання наказів про надання дозволу на розроблення проектів землевідведення, та просила не допускати перерозподілу цієї земельної ділянки. Проте відповіді на вказаний запит станом на час прийняття рішення № 47 та рішення № 76 від 18 березня 2021р. отримано не було, тож відповідачу не було відомо про наказ Головного управління Держгеокадастру № 8-9651/15-20-СГ від 14.12.2020р., а тому ним визнано безпідставним формування із земельної ділянки площею 104,5 га, яка передана у комунальну власність територіальній громаді та була зареєстрована за нею, 42-х земельних ділянок, що і стало підставою для прийняття рішення радою в порядку використання своїх дискреційних повноважень на розпорядження землями комунальної власності про їх об`єднання у дві земельні ділянки для їх подальшого використання на підставах оренди.
З пояснень відповідача та свідка ОСОБА_6 слідує, що проекти землеустрою, які надійшли від фізичних осіб 17 березня 2021 року, не були винесені на розгляд сесії міської ради 18 березня 2021р., оскільки мали пройти погодження на засіданні земельної комісії, на якій готуються проекти рішень, які потім пропонуються депутатам для голосування на сесії. Земельна комісія проводиться завчасно, як правило, за п`ять днів до сесії.
Встановивши вище наведені обставини, суд першої інстанції зазначив, що станом на 11 січня 2021 року всі 42-і земельні ділянки, які відводилися у власність громадянам проектом землевідведення, виготовленим ФОП ОСОБА_4 згідно наказу Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій областівід 14 грудня 2020 року N 8-9651/15-20-СГ, були сформовані та належним чином зареєстровані у встановленому законом порядку, але вони не стали об`єктом цивільних прав, оскільки державна реєстрації права власності на них проведена не була, на відміну від земельної ділянки з кадастровим номером 232158600:01:002:0181, площею 105,4 га, яка була зареєстрована за відповідачем Вільнянською міською радою 24 грудня 2020 року у державному реєстрі речових прав на нерухоме майно. Проте, Вільнянська міська рада згідно наказу та акту приймання-передачі отримала у власність і зареєструвала у державному реєстрі речових прав власності за собою земельну ділянку з кадастровим номером 232158600:01:002:0181, площею 105,4 га, в той час, як у рішенні № 47 від 28 січня 2021 року вказані зовсім інші сформовані та зареєстровані в земельному кадастрі 42-і земельні ділянки, відведені для 42-х громадян, які не є об`єктами цивільних прав, оскільки вони, на відміну від земельної ділянки площею 105,4 га, не пройшли державну реєстрацію речового права власності.
Суд вказував, що Вільнянська міська рада не надала жодних доказів на підтвердження наявності у неї права на розпорядження 42-ма земельними ділянками, які були сформованими та належним чином зареєстрованими у земельному кадастрі відповід-
но до наказу Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області від 14 грудня 2020 року № 8-9651/15-20-СГ. У такому разі суд дійшов висновку, що Вільнянська міська рада позбавила 42-х громадян можливості завершити розпочату ними відповідно до вимог чинного законодавства процедуру отримання у власність земельних ділянок в порядку безоплатної приватизації, що є незаконним і порушує право громадян на «правомірне очікування».
З урахуванням зазначеного, суд першої інстанції скасував рішення Вільнянської міської ради № 47 від 28 січня 2021р., наголошуючи на тому, що встановлене судом у даному випадку порушення права позивачів на «правомірне очікування» є наслідком неправомірних дій та рішень відповідача, в той час як з боку громадян, яких позбавлено вказаного права, неправомірних дій судом не встановлено. При цьому, судом критично оцінено доводи відповідача про те, що він станом на дату прийняття рішення № 47 від 28 січня 2021р. не знав про права 42-х громадян на земельні ділянки площею по 2,00 га кожному, виділені із земельної ділянки площею 105,4 га, оскільки про це він міг дізнатись з Публічної кадастрової карти України.
Скасовуючи частково рішення № 76 Вільнянської міської ради від 18 березня 2021р., яким було затверджено технічну документацію, розроблену на підставі рішення № 47 від 28 січня 2021р., суд визнав, що не можна вважати законним наступне рішення органу місцевого самоврядування, яким затверджені результати та документи, які є наслідком попереднього вже скасованого судом рішення. Також суд зазначив, що фактично на дату винесення рішення № 76 від 18 березня 2021 року у розпорядженні відповідача було наявним два пакету документів із землеустрою, з яких в хронологічному порядку дозвіл на виготовлення проекту та сам проект громадян був виготовлений раніше.
Скасовуючи рішення № 72 Вільнянської міської ради від 29 квітня 2021 року, суд першої інстанції вказував, що не можна вважати законним рішення, підставою прийняття якого стала відсутність у Державному земельному кадастрі відомостей щодо державної реєстрації відведених громадянам земельних ділянок, яка утворилась внаслідок прийняття відповідачем рішень № 47 від 28.01.2021р. та № 76 від 18.03.2021р., стосовно яких суд дійшов висновку про їх незаконність та скасування.
В апеляційній скарзі Вільнянська міська рада зазначає, насамперед, що спір щодо скасування її рішень не належить до юрисдикції загальних судів, а має розглядатись за правилами адміністративного судочинства, оскільки оскаржувані позивачами рішення прийняті відповідачем як суб`єктом владних повноважень.
Колегія з цього процесуального питання зазначає наступне.
За правилами пункту 1 частини першої статті 19 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема, спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.
Вжитий у цій процесуальній нормі термін «суб`єкт владних повноважень» означає орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їх посадову чи службову особу, іншого суб`єкта при здійсненні ними публічно-владних управлінських функцій на підставі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, або наданні адміністративних послуг (пункт 7 частини першої статті 4 КАС України).
Отже, до компетенції адміністративних судів належать спори фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень, предметом яких є перевірка законності рішень, дій чи бездіяльності такого суб`єкта, прийнятих або вчинених ним при здійсненні владних управлінських функцій.
Разом з тим, неправильним є поширення юрисдикції адміністративних судів на той чи інший спір тільки тому, що відповідачем у справі є суб`єкт владних повноважень, а предметом перегляду - його акт індивідуальної дії. Визначальною ознакою справи адміністративної юрисдикції є суть (зміст, характер) спору. Публічно-правовий спір, на який поширюється юрисдикція адміністративних судів, є спором між учасниками публічно-правових відносин і стосується саме цих відносин.
Публічно-правовий спір має особливий суб`єктний склад. Участь суб`єкта владних повноважень є обов`язковою ознакою для того, щоб класифікувати спір як публічно-правовий. Однак сама по собі участь у спорі суб`єкта владних повноважень не дає підстав ототожнювати спір з публічно-правовим та відносити його до справ адміністративної юрисдикції. Необхідно з`ясовувати, у зв`язку із чим виник спір та за захистом яких прав особа звернулася до суду.
З вказаних в позовній заяві доводів видно, що вимоги до Вільнянської міської ради заявлені з приводу оскарження його актів, якими здійснено: розпорядження земельною ділянкою комунальної власності, відмовлено у затвердженні проекту землеустрою трьом позивачам, тобто спір стосується реалізації ними права на отримання у власність земельної ділянки сільськогосподарського призначення в порядку безоплатної приватизації.
Колегія суддів зазначає, що для визначення юрисдикції суду щодо розгляду спору про оскарження рішення щодо розпорядження земельною ділянкою, відносно якої вже виготовлено проект землеустрою позивачами, важливим є не лише участь у відповідних правовідносинах суб`єкта владних повноважень, а й встановлення факту реалізації його рішень і державної реєстрації права на земельну ділянку.
В момент звернення до суду з цим позовом така реєстрація речового права на спірну земельну ділянку була проведена за відповідачем, тому спір належить до юрисдикції цивільного судочинства. А позивачі захищають у цій справі свій «очікуваний інтерес», який за приписами Протоколу І до Конвенції прирівняно до майбутнього майнового права на землю. Так, у сталій практиці ЄСПЛ принцип легітимних очікувань пов`язаний з розширеним тлумаченням поняття «майно».
В скарзі зазначається відповідачем, що судом не встановлено протиправності оскар-
жуваних рішень ради, яка з урахуванням всіх встановлених фактичних обставин цієї справи діяла у межах наданих їй повноважень та відповідно до приписів чинного законодавства.
За встановленими в цій справі обставинами, 11.12.2020р. ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_1 кожен окремо подали до ГУ Держгеокадастр в Запорізькій області заяви про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою. Такі заяви, крім них, подали ще 39 осіб. Заяви трьох позивачів зареєстровані у ГУ Держгеокадастр в Запорізькій області 14.12.2020р. ( т. 1 а.с. 61-63).
ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області видало наказ № 8-9651/15-20-СГ від 14.12.2020р. про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою 42-м громадянам, в їх числі трьом позивачам, щодо відведення земельних ділянок площею 2,0 га кожному у власність на території Вільнянської міської територіальної громади (за межами населених пунктів) за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення особистого селянського господарства.
У пункті 2 цього наказу зазначено, що громадянам слід подати розроблений проект землеустрою на затвердження Головному управлінню Держгеокадастру у Запорізькій області. Пунктом 4 попереджено громадян, що ризики фінансових втрат, пов`язаних з оформленням прав власності у разі незатвердження проекту землеустрою, покладаються на них.
Зі схеми відведення земельних ділянок згідно з вказаним наказом вбачається, що вони сформовані шляхом поділу земельної ділянки з кадастровим номером 2321585600:01:002:0181 площею 105,4 га (т. 1 а.с. 70-79, 93).
Видавши вказаний наказ, ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області в цей же день видала наказ № 52-ОТГ про передачу у комунальну власність територіальної громади земель державної власності сільськогосподарського призначення, до яких входила і земельна ділянка з кадастровим номером 2321585600:01:002:0181 площею 105,4 га.
Ані у вказаному наказі, ані в акті приймання-передачі, ані в будь-якому іншому окремому документі ГУ Держгеокадастр у Запорізькій області не надало інформації Вільнянській міській ради про існування наказу наказ № 8-9651/15-20-СГ від 14.12.2020р. про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою 42-м громадянам на відведення земельних ділянок за рахунок поділу земельна ділянка з кадастровим номером 2321585600:01:002:0181 площею 105,4 га.
При цьому, перед реєстрацією речового права на передані у комунальну власність земельні ділянки, зокрема, на земельну ділянку з кадастровим номером 2321585600:01:002:0181 площею 105,4 га Вільнянська міська рада надавала запит ГУ Держгеокадастр у Запорізькій області щодо існування рішень про надання дозволів на відведення земельних ділянок, на який відповіді третьою особою не надано. Тому 24.12.2020р. відповідач здійснив реєстрацію за собою права на вказану земельну ділянку у Державному реєстрі речових прав ( т. 1 а.с. 113).
Колегія зважує, що суд першої інстанції зазначив, що в ході розгляду справи ним не встановлено факту обізнаності відповідача про наявність наказу ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області від 14.12.2020р. про надання дозволу 42-м громадянам на виготовлення проекту землевідведення до 17 березня 2021р.
Не надано позивачами доказів тому, що будь-хто із 42-х громадян надавав відомості відповідачу про те, що мається відповідний наказ органу виконавчої влади та що вони на його підставі розробили проект землевідведення, згідно з яким здійснено поділ земельної
ділянки з кадастровим номером 2321585600:01:002:0181 площею 105,4 га.
Тому 28 січня 2021р. Вільнянською міською радою прийнято рішення № 47 на підставі висновку постійно діючої комісії з питань земельних відносин (протокол від 28.01.2021) про надання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо об`єднання земельних ділянок у дві окремі площею 22,0 га та 62,0 га для включення їх до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення комунальної власності Вільнянської міської ради для продажу права оренди на земельних торгах ( т. 1 а.с. 109-110).
Суд першої інстанції визнав таку поведінку відповідача передчасною та нерозсудливою, що ставить під сумнів обгрунтованість та законність вказаного рішення.
Але колегія наголошує на тому, що в даному випадку винних дій Вільнянської міської ради не встановлено, оскільки саме на ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області покладався обов`язок надати всі накази відносно земель державної власності, які передавались у комунальну власність відповідача, який ним не виконано.
Отже, будучи необізнаним про законність поділу належної йому земельної ділянки, яку прийняв єдиним масивом площею 105,4 га та зареєстрував її за собою у такому вигляді, відповідач міг в порядку дискреційних повноважень розпорядитись нею шляхом об`єднання з метою подальшого продажу на земельних торгах права оренди на них.
Верховний Суд у справі № 463/3375/15-а на основі аналізу ст. ст. 116, 118 ЗК України в своїй постанові від 27.03.2018р. сформулював правовий висновок про те, що отримання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки не означає позитивного рішення про надання її у власність.
Аналогічна позиція висловлена Верховним Судом в постанові від 21.03.2018р., прийнятій під час розгляду цивільної справи № 536/233/16-ц.
Відтак, за встановлених судом обставин, підстав вважати, що рішення № 47 від 28 січня 2021р. прийнято відповідачем з порушенням законодавства не мається.
В подальшому, розробивши технічну документацію з об`єднання земельних ділянок, яким присвоєно кадастрові номери, відповідач включив до порядку денного на сесію 18.03.2021р. питання про її затвердження. І тільки 17.03.2021р. двадцять три особи із сорока двох, зокрема позивачі ОСОБА_2 та ОСОБА_1 , подали свої проекти із землеустрою на розгляд сесії, які мали бути ще попередньо розглянуті на постійній комісії, а тому не могли бути включені на розгляд сесії 18.03.2021р.
Зваживши на вказані обставини, колегія дійшла висновку, що відповідач з урахуванням законності рішення № 47 від 28 січня 2021р. обгрунтовано прийняв і рішення № 76 від 18.03.2021р. щодо затвердження технічної документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок комунальної власності за межами населеного пункту с. Аграфенівка, а також в подальшому приймає рішенням № 72 від 29.04.20221р. про відмову у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, розробленого ФОП ОСОБА_4 , двадцяти трьом особам ( в тому числі двом позивачам), оскільки на цей час вже були відсутні у Державному земельному кадастрі відомості щодо державної реєстрації земельних ділянок позивачів та інших 39-ти осіб.
Як вбачається зі змісту рішення № 72 від 29.04.2021р. позивач ОСОБА_3 не бу-
ла заявником щодо затвердження проекту землеустрою в частині відведення їй земельної ділянки, а тому цим рішенням саме її права порушені не були.
На додаток до вище викладених мотивів колегія звертає увагу на те, що позов заяв-
лено лише трьома із 42-х громадян, яким надано дозвіл на розробку проекту землеустрою, але суд, розглядаючи позов трьох позивачів, скасував рішення відповідача № 47 і 76 в частині, яка стосується й інших 39-ти осіб, якими позови не подавались, а також рішення № 72 щодо двадцяти трьох осіб за позовами трьох позивачів, що є незаконним.
Щодо застосування судом пункту 24 розділу Х «Перехідні положення» Земельного кодексу України, який внесено ЗУ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин» від 28 квітня 2021 № 1423-ІХ, то слід зазначити, що він набув чинності вже після прийняття оспорюваних в цій справі рішень органу місцевого самоврядування.
Крім того, на час ухвалення судом рішення в Україні запроваджено воєнний стан, що внесло свої корективи у всі сфери відносин в країні.
У розділ Х «Перехідні положення» внесено зміни, які набрали чинності з 09.06.2022р., які викладені у підпункті 5 пункті 27, згідно з якими безоплатна передача земель державної, комунальної власності у приватну власність, надання дозволів на розроблення документації із землеустрою з метою такої безоплатної передачі, розроблення такої документації забороняється.
Але цих положень законодавства суд першої інстанції не врахував.
Беручи до уваги все вище наведене, колегія вважає апеляційну скаргу відповідача частково обгрунтованою ( у частині доводів та обставин), тому на її підставі відповідно до вимог п.п. 3, 4 ч. 1 статті 376 ЦПК України скасовує оскаржуване рішення із відмовою у задоволенні позову.
Відповідно до приписів статті 141 ЦПК України судовий збір та інші судові витрати, пов`язані з розглядом справи, зокрема, витрати на правничу допомогу, покладаються у разі відмови в позові на позивача.
Оскільки колегія приймає нове рішення про відмову в задоволені позову, то всі витрати позивачі мають нести самостійно без їх компенсації за рахунок іншої сторони.
У такому разі за апеляційною скаргою відповідача додаткове рішення Вільнянського районного суду від 12 вересня 2022р. підлягає скасуванню із відмовою в задоволенні заяви адвоката Сердюка Р.В. про відшкодування витрат позивачів на правову допомогу, а також не підлягає задоволенню апеляційна скарга позивачів про зміну додаткового рішення та стягнення всіх витрат, понесених ними на правову допомогу.
Керуючисьст.ст. 141, 367, 374, 376, 381-384, 389, 390 ЦПК України, апеляційний суд
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Вільнянської міськоїради Запорізькоїобласті на рішенняВільняньского районногосуду Запорізькоїобласті від08липня 2022року тадодаткове рішенняВільяннського районногосуду Запорізькоїобласті від12вересня 2022р. задовольнити.
Апеляційну скаргу ОСОБА_7 як представника позивачів
ОСОБА_1 , ОСОБА_2 та
ОСОБА_3 на додаткове рішенняВільнянського районногосуду Запорізької області від12вересня 2022року залишити без задоволення.
Рішення Вільнянського районного суду Запорізької області від 08 липня 2022 року та додаткове рішенняВільнянського районногосуду Запорізькоїобласті від12вересня 2022року у цій справі скасувати.
В задоволенні позову ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 у цій справі та у стягненні на їх користь витрат на правову допомогу відмовити в повному обсязі.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття, проте може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повний текст постанови складений 03 лютого 2022 року.
Головуючий: С.В. Маловічко
Судді: М.С. Гончар
Г.С. Подліянова
Суд | Запорізький апеляційний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.01.2023 |
Оприлюднено | 08.02.2023 |
Номер документу | 108798450 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні