ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
25 січня 2023 року м. Дніпросправа № 160/12158/22
Третій апеляційний адміністративний суд
у складі колегії суддів: головуючого - судді Бишевської Н.А. (доповідач),
суддів: Добродняк І.Ю., Семененка Я.В.,
розглянувши у письмовому провадженні в м. Дніпро
апеляційну скаргу Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Дніпропетровській області
на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 25 жовтня 2022 року
у справі №160/12158/22
за позовом ОСОБА_1
до Покровського відділення Управління виконавчої дирекції фонду соціального страхування України в Дніпропетровській області, Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Дніпропетровській області
про визнання протиправної та скасування постанови, зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
11 серпня 2022 р. ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом до Покровського відділення Управління виконавчої дирекції фонду соціального страхування України в Дніпропетровській області Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Дніпропетровській області в якому просив про:
- визнання протиправною та скасування постанови Покровського відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Дніпропетровській області від 28.03.2016 № 0418/419/895/34;
- зобов`язання Покровського відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Дніпропетровській області поновити нарахування та виплату щомісячних страхових виплат ОСОБА_1 з 01.03.2016;
- стягнення з Покровського відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Дніпропетровській області на користь ОСОБА_1 судових витрат.
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 25 жовтня 2022 р. у справі № 160/12158/22 адміністративний позов ОСОБА_1 до Покровського відділення Управління виконавчої дирекції фонду соціального страхування України в Дніпропетровській області Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Дніпропетровській області про визнання протиправної та скасування постанови, зобов`язання вчинити певні дії - задоволено.
Не погодившись з рішенням суду, Управлінням виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Дніпропетровській області подано апеляційну скаргу, згідно якої відповідач просить скасувати рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 25 жовтня 2022 р. у справі № 160/12158/22, як таке що винесено з порушенням норм матеріального та процесуального права. Вважає, що суд не врахував, що відповідачем припинено виплату страхових виплат позивачу у зв`язку зі скасуванням довідки тимчасово переміщеної особи. Нової довідки позивачем не надано, отже підстави для поновлення виплат відсутні. Крім того, скаржник вказує на те, що не зобов`язаний надавати рішення про скасування довідки про реєстрацію ВПО.
Перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів не вбачає підстав для задоволення апеляційної скарги, внаслідок наступного.
Як встановлено судом першої інстанції та підтверджено матеріалами справи, 14.10.2014 позивач звернувся із заявою, в якій просив тимчасово продовжити раніше призначену страхову виплату у зв`язку з нещасним випадком на виробництві (професійним захворюванням): шахта Скочинського.
ВВД ФССНВУ в Покровському районі прийняло постанову від 22.10.2014 № 0418/895/24 «Про продовження раніше призначеної щомісячної страхової виплати у зв`язку з тимчасовим місцем проживання», якою постановлено:
- продовжити потерпілому ОСОБА_1 номер справи 895, номер випадку 895, раніше призначену щомісячну грошову суму у разі часткової чи повної втрати професійної працездатності, що компенсує відповідну частину втраченого заробітку (вид виплати 410, КЕКВ 2730.03) в розмірі 2721,54 грн;
- виплати провадити з 01.10.2014 по 31.10.2014 включно;
- щомісячна страхова виплата виплачується щомісячно з наступного місяця, у якому вона призначена, але не пізніше 30 календарних днів з дня прийняття постанови.
Позивачу відповідно до постанов продовжувалася виплата раніше призначеної щомісячної грошової суми у разі часткової чи повної втрати професійної працездатності, що компенсує відповідну частину втраченого заробітку:
1) від 13.01.2015 № 0418/419/895/28 «Про продовження раніше призначеної щомісячної страхової виплати у зв`язку з тимчасовим місцем проживання»: у розмір 2721,54 грн, виплата провадиться з 01.01.2015 по 31.01.2015;
2) від 09.02.2015 № 0418/419/895/30 «Про продовження раніше призначеної щомісячної страхової виплати у зв`язку з тимчасовим місцем проживання»: у розмірі 2936,54 грн, виплата провадиться з 01.02.2015 по 31.05.2015;
3) від 08.06.2015 № 0418/419/895/31 «Про продовження раніше призначеної щомісячної страхової виплати»: у розмірі 2936,54 грн, виплата провадиться з 01.06.2015 по 30.11.2015;
4) від 27.08.2015 № 0418/419/895/32 «Про продовження раніше призначеної, але не виплаченої, щомісячної страхової виплати»: за липень 2014 року 2721,54 грн, за серпень 2014 року 2721,54 грн, за вересень 2014 року 2721,54 грн;
5) від 04.12.2015 № 0418/419/895/33 «Про продовження раніше призначеної щомісячної страхової виплати»: у розмір 2936,54 грн, виплата провадиться з 01.12.2015 по 31.05.2016.
Листом від 28.03.2016 № 1061 Управління соціального захисту населення Покровської РДА повідомило начальника ВВД ФССНВУ в Покровському районі, що 25.02.2016 скасовано дію довідок особам переміщеним з тимчасово окупованої території України, зокрема ОСОБА_1 , 2417002096.
Постановою від 28.03.2016 № 0418/419/895/34 «Про припинення щомісячної страхової виплати» припинено виплату ОСОБА_2 щомісячної грошової суми у разі часткової чи повної втрати професійної працездатності, що компенсує відповідну частину втраченого заробітку:
- причина припинення: скасовано довідку тимчасово переміщеної особи від 28.03.2016 № 1061;
- виплату припинити з 01.03.2016.
Листом від 29.03.2016 № 145/1 «Про припинення виплат» ВВД фонду в Покровському районі Дніпропетровської області направлено позивачу копію постанови від 28.03.2016 № 0418/419/895/34 про припинення щомісячної страхової виплати з 01.03.2016.
Отримання позивачем щомісячної страхової виплати з жовтня 2014 року по лютий 2016 року підтверджується також довідкою про доходи.
Адвокатом позивача направлено адвокатський запит від 29.11.2021 № 31 до Покровського відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Дніпропетровській області, в якому просив надати інформацію про стан виплати щомісячних страхових (регресних) виплат, дату перерахунку останньої суми щомісячної страхової (регресної) виплати на розрахунковий рахунок ОСОБА_1 із вказівкою розміру щомісячної страхової (регресної) виплати та місяця розрахунку, номер та дату рішення про припинення щомісячної страхової (регресної) виплати, причини виплати. Також заявник просив вказати суму нарахованої та невиплаченої щомісячної страхової (регресної) виплати станом на момент формування відповіді на запит.
Покровське відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Дніпропетровській області, розглянувши адвокатський запит, направило лист від 10.12.2021 № 16.І-05/900 «Про надання інформації», в якому зазначено, що ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , перебував на обліку у відділенні як внутрішньо переміщена особа з території ООС та отримував щомісячні страхові виплати, з жовтня 2014 року по лютий 2016 року включно, у тому числі за довідкою про взяття на облік особи, переміщеної з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції від 02.12.2014 № 12290001344, термін дії довідки закінчився 02.06.2016.
Управлінням соціального захисту населення Покровської районної державної адміністрації Дніпропетровської області 28.03.2016 № 1061 скасовано дію довідок особам переміщеним з тимчасово окупованої території України, у тому числі Агасієву, 2417002096. За даними запиту до Управлінням соціального захисту населення Синельниковської районної державної адміністрації Дніпропетровської області станом на 06.12.2021 інформація про вище вказану особу в Єдиній інформаційній базі про взяття на облік осіб, які переміщуються, відсутня . Це є підтвердженням того, що ОСОБА_1 не являється переміщеною особою.
Щомісячні страхові виплати проведені за період з жовтня 2014 року по лютий 2016 року включно та вплачено борг за липень-вересень 2014 року;
Виплати припинено відповідно до листа Управлінням соціального захисту населення Покровської районної державної адміністрації Дніпропетровської області 28.03.2016 № 1061, постановою від 28.03.2016 № 0418/419/895/36 розмір щомісячної грошової суми у разі часткової чи повної втрати професійної працездатності, що компенсує відповідно частину втраченого заробітку становила 2936,54 грн.
З дати припинення нарахування щомісячних страхових виплат не проводилось у зв`язку із закриттям справи та зняття з обліку скасування довідки (ВПО).
Також повідомлено, що основна справа ОСОБА_1 знаходиться на обліку у Донецькому міському відділенні у Кіровському районі УВД Фонду ССУ в Донецькій області.
Не погодившись з діями відповідача ОСОБА_1 звернувся до суду.
Дослідивши обставини по справі, колегія суддів вважає за можливе погодитись з висновками суду першої інстанції щодо наявності підстав для задоволення позову з огляду на наступне.
Правові, фінансові та організаційні засади загальнообов`язкового державного соціального страхування, гарантії працюючих громадян щодо їх соціального захисту у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, вагітністю та пологами, від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, охорони життя та здоров`я визначені Законом України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування № 1105-XIV від 23.09.1999 (далі - Закон № 1105-XIV).
Пунктом третім розділу VII "Прикінцеві та перехідні положення" Закону №1105-XIV встановлено, що особливості надання соціальних послуг та виплати матеріального забезпечення за соціальним страхуванням внутрішньо переміщеним особам (громадянам України, які переселилися з тимчасово окупованої території, території проведення антитерористичної операції або зони надзвичайної ситуації) визначаються Кабінетом Міністрів України.
Статтею 3 Закону №1105-XIV визначені принципи, на яких здійснюється соціальне страхування, зокрема законодавчого визначення умов і порядку здійснення соціального страхування; державних гарантій реалізації застрахованими особами своїх прав (пп. 1, 3 ч. 1 ст. 3).
Відповідно до ч.1 ст.46 Закону № 1105-XIV страхові виплати і надання соціальних послуг припиняються:1) на весь час проживання потерпілого за кордоном, якщо інше не передбачено міжнародним договором України, згода на обов`язковість якого надана Верховною Радою України; 2) на весь час, протягом якого потерпілий перебуває на державному утриманні, за умови, що частка виплати, яка перевищує вартість такого утримання, надається особам, які перебувають на утриманні потерпілого;3) якщо з`ясувалося, що виплати призначено на підставі документів, які містять неправдиві відомості. Сума витрат на страхові виплати, отримані застрахованим, стягується в судовому порядку; 4) якщо страховий випадок настав внаслідок навмисного наміру заподіяння собі травми; 5) якщо потерпілий ухиляється від медичної чи професійної реабілітації або не виконує правил, пов`язаних з установленням чи переглядом обставин страхового випадку, або порушує правила поведінки та встановлений для нього режим, що перешкоджає одужанню; 6) в інших випадках, передбачених законодавством.
Отже, страхові виплати позивачу могли бути припинені лише за умов, визначених ч.1 ст.46 Закону № 1105-XIV.
Відмова особи від конституційних прав, до яких належить право на соціальний захист, є недійсною.
Крім того, пунктом третім розділу VII "Прикінцеві та перехідні положення" Закону № 1105-XIV встановлено, що особливості надання соціальних послуг та виплати матеріального забезпечення за соціальним страхуванням внутрішньо переміщеним особам (громадянам України, які переселилися з тимчасово окупованої території, території проведення антитерористичної операції або зони надзвичайної ситуації) визначаються Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до положень ст.1 Закону України Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб внутрішньо переміщеною особою є громадянин України, іноземець або особа без громадянства, яка перебуває на території України на законних підставах та має право на постійне проживання в Україні, яку змусили залишити або покинути своє місце проживання у результаті або з метою уникнення негативних наслідків збройного конфлікту, тимчасової окупації, повсюдних проявів насильства, порушень прав людини та надзвичайних ситуацій природного чи техногенного характеру.
Наведене визначення поняття внутрішньо переміщеної особи має описовий характер та охоплює три види конституційно-правового статусу людини (громадянин України, іноземець та особа без громадянства). З огляду на визначення, внутрішньо переміщена особа - це особа, яка: перебуває на території України на законних підставах; має право на постійне проживання в Україні; була змушена залишити або покинути своє місце проживання в результаті або з метою уникнення негативних наслідків збройного конфлікту, тимчасової окупації, повсюдних проявів насильства, порушень прав людини та надзвичайних ситуацій природного чи техногенного характеру.
Відповідно до ст.7 Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб», для взятої на облік внутрішньо переміщеної особи реалізація прав на зайнятість, пенсійне забезпечення, загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, на отримання соціальних послуг здійснюється відповідно до законодавства України. Україна вживає всіх можливих заходів, спрямованих на розв`язання проблем, пов`язаних із соціальним захистом, зокрема відновленням усіх соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам. Громадянин пенсійного віку, особа з інвалідністю, дитина з інвалідністю та інша особа, яка перебуває у складних життєвих обставинах, яких зареєстровано внутрішньо переміщеними особами, мають право на отримання соціальних послуг відповідно до законодавства України за місцем реєстрації фактичного місця проживання. Згідно ст.12 Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» підставою для скасування дії довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи та внесення відомостей про це в Єдину інформаційну базу даних про внутрішньо переміщених осіб є обставини, за яких внутрішньо переміщена особа:
1) подала заяву про відмову від довідки;
2) скоїла злочин: дії, спрямовані на насильницьку зміну чи повалення конституційного ладу або на захоплення державної влади; посягання на територіальну цілісність і недоторканність України; терористичний акт; втягнення у вчинення терористичного акту; публічні заклики до вчинення терористичного акту; створення терористичної групи чи терористичної організації; сприяння вчиненню терористичного акту; фінансування тероризму; здійснення геноциду, злочину проти людяності або військового злочину;
3) повернулася до покинутого місця постійного проживання;
4) виїхала на постійне місце проживання за кордон;
5) подала завідомо недостовірні відомості.
У разі отримання інформації з Єдиної інформаційної бази даних про взяття на облік осіб, які переміщуються з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції, про закінчення строку дії довідки про взяття на облік, її скасування або про відмову у продовженні строку дії такої довідки робочий орган виконавчої дирекції Фонду за фактичним місцем проживання (перебування) особи, яка тимчасово переміщена, припиняє нарахування і фінансування страхових виплат та страхових витрат на медичну і соціальну допомогу (абз. 3 п. 2 постанови правління Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України від 11.12.2014 № 20 Про затвердження Порядку надання страхових виплат, фінансування витрат на медичну та соціальну допомогу, передбачених загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання для осіб, які переміщуються з тимчасово окупованої території і районів проведення антитерористичної операції).
Згідно п. 7-1 Порядку оформлення і видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.10.2014 № 509, у разі наявності підстав, передбачених статтею 12 Закону, МВС, Національна поліція, ДМС, СБУ, Адміністрація Держприкордонслужби, Мінфін подають уповноваженому органу відповідну інформацію для прийняття рішення щодо зняття з обліку внутрішньо переміщених осіб. Рішення про скасування дії довідки відповідно до статті 12 Закону приймається керівником уповноваженого органу за місцем проживання особи та надається їй протягом трьох днів з дати прийняття такого рішення або надсилається на адресу місця проживання, зазначену в довідці. Уповноважений орган на підставі прийнятого рішення невідкладно вносить до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб запис про скасування дії довідки.
Пунктом 2 постанови Кабінету Міністрів України від 08.06.2016 № 365 «Про деякі питання здійснення соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам» встановлено, що комісії з питань призначення (відновлення) соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам, утворені районними, районними у мм. Києві і Севастополі державними адміністраціями, виконавчими органами міських, районних у містах (у разі утворення) рад, приймають рішення про відновлення або про відмову у відновленні соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам, довідки яких недійсні на дату набрання чинності цією постановою, відповідно до Порядку призначення (відновлення) соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам, затвердженого цією постановою, за умови отримання внутрішньо переміщеною особою нової довідки відповідно до Порядку оформлення і видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 1 жовтня 2014 р. № 509 Про облік внутрішньо переміщених осіб.
Щомісячні страхові виплати ОСОБА_1 проводились з 01.10.2014 по 01.03.2016 та припинено щомісячну страхову виплату з 01.03.2016 з причини скасування довідки тимчасово переміщеної особи 25.02.2016.
Відповідно до п.12 Порядку здійснення контролю за проведенням соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам за місцем їх фактичного проживання/перебування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08.06.2016 № 365 соціальні виплати припиняються у разі:
1) наявності підстав, передбачених законодавством щодо умов призначення відповідного виду соціальної виплати;
2) встановлення факту відсутності внутрішньо переміщеної особи за фактичним місцем проживання/перебування згідно з актом обстеження матеріально-побутових умов сім`ї;
3) отримання рекомендацій Мінфіну щодо фактів, виявлених під час здійснення верифікації соціальних виплат;
4) скасування довідки внутрішньо переміщеної особи з підстав, визначених статтею 12 Закону України Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб;
5) отримання інформації від Держприкордонслужби, МВС, СБУ, Мінфіну, Національної поліції, ДМС, Держфінінспекції, Держаудитслужби та інших органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування.
Тобто, припинення виплати позивачу страхових виплат у зв`язку з закінченням дії довідки про взяття на облік особи, суперечить принципам, які закріплені в Конституції України.
Крім того, згідно рішення Конституційного Суду України у справі за конституційним поданням Верховного Суду України щодо відповідності Конституції України (конституційності) положень пункту 2 частини першої статті 49, другого речення статті 51 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування в Україні як соціальній, правовій державі людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються найвищою соціальною цінністю, права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави, утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов`язком держави.
Таким чином, закріплюючи на конституційному рівні право на соціальний захист кожного громадянина, без будь-яких винятків, держава реалізує положення статті 24 Конституції України, відповідно до яких громадяни мають рівні конституційні права і не може бути обмежень за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, за мовними або іншими ознаками.
Держава відповідно до конституційних принципів зобов`язана гарантувати право громадянина на одержання призначеної йому страхової виплати незалежно від того, де проживає особа, якій призначена соціальна виплата.
Тобто, зміна особою місця проживання не може бути підставою для позбавлення його конституційного права на отримання соціального захисту, а саме, отримання соціальних виплат.
За таких обставин, суд першої інстанції дійшов вірного висновку, що позивач має право на відновлення виплати щомісячних страхових внесків та проведення відповідних нарахувань.
Щодо посилання відповідача на те, що судом першої інстанції не враховано п. 3.9 розд. ІІІ Порядку №27, в якій зазначено, що суми страхових виплат, які не виплачені за минулий період, обліковуються в робочих органах виконавчої дирекції Фонду, в яких зберігались справи про страхові виплати до початку антитерористичної операції, та тимчасової окупації українських територій, в порядку визначеному виконавчою дирекцією Фонду, а таким, як зазначає відповідач є відповідне Управління в Донецькій області, колегія суддів зазначає наступне.
Зазначена норма свідчить про облік таких сум та не містить посилань, у тому числі і імперативних, щодо виплати такої суми саме таким робочим органом та на переконання колегії суду, таким органом може бути і відповідач, який взяв позивача на облік та здійснює такі виплати, оскільки це не суперечить нормам законодавства.
Крім того, відповідач по суті щодо відмови у виплаті суми соціальних виплат, які не виплачені за минулий період, не зазначав про звернення позивача не до належної установи управління Фонду.
З урахуванням вище викладеного, колегія суддів дійшла висновку, що судом першої інстанції рішення ухвалено з додержанням норм матеріального права і підстав для його скасування не вбачається, апеляційна скарга підлягає залишенню без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.
Керуючись статтями 241-245, 250, 315, 316, 321, 322, 327, 329 КАС України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Дніпропетровській області на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 25 жовтня 2022 р. у справі № 160/12158/22 - залишити без задоволення.
Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 25 жовтня 2022 р. у справі № 160/12158/22 - залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку у випадках та строки передбачені ст.ст.328,329 КАС України.
Головуючий - суддяН.А. Бишевська
суддяІ.Ю. Добродняк
суддяЯ.В. Семененко
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.01.2023 |
Оприлюднено | 13.02.2023 |
Номер документу | 108913955 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Бишевська Н.А.
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Верба Ірина Олександрівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Верба Ірина Олександрівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Верба Ірина Олександрівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Верба Ірина Олександрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні