ПОСТАНОВА
іменем України
10 січня 2023 року справа 160/11107/20
Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючий суддя Суховаров А.В.
судді Головко О.В., Ясенова Т.І.,
при секретарі Ліненко А.О.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м.Дніпрі апеляційну скаргу Державної екологічної інспекції Придніпровського округу на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 11.05.2021 (суддя Серьогіна О.В.) в адміністративній справі за позовом Державної екологічної інспекції в Дніпропетровській області до Приватного підприємства «Хелп» про застосування заходів реагування
ВСТАНОВИВ:
Державна екологічна інспекція в Дніпропетровській області 14.09.2020 звернулась до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить повністю зупинити виробництво, реалізацію продукції, виконання робіт, надання послуг, які пов`язані із здійсненням Приватним підприємством «Хелп» діяльності з реалізації проекту «рекультивація звалища відходів у верхів`ях балки Розсохувата по Криворізькому шосе» в зв`язку із недодержанням проектних рішень та висновку державної екологічної експертизи, - до повного усунення порушень.
Позовні вимоги обгрунтовані тим, що техніко-економічне обгрунтування інвестицій та висновки державної екологічної експертизи №41 від 18.07.2005 передбачають технологічні рішення з рекультивації звалища, які є комплексом спеціальних природоохоронних заходів та включають проведення наступних робіт:
- влаштування дренажного водопровідного каналу для зниження рівня грунтових вод;
- влаштування нагорної водопровідної канави;
- влаштування протифільтраційної основи (піддону) вздовж лінії сполучення низового відкосу та поверхні днища от вершка;
- влаштування дренажної призми з фільтруючих матеріалів поверх піддону;
- влаштування дренажного трубопроводу для перехоплення фільтрату;
- влаштування приймального колодязя фільтрату зі збірних залізобетонних елементів;
- влаштування вентиляційної свердловини для дренажу газів, що утворюються в тілі звалища;
- зібраний фільтрат 2558м3 на рік передбачено відводити на очисні споруди в складі яких запроектовано: двоступеневі анаеробні біореактори з єршовим або пластиковим заповненням, які представляють собою металеві контейнери, розділені перегородками на ячейки, заповнені гофрованим ПВХ (біологічні пруди першого ступеню); двоступеневі біологічні ставки з природною аерацією; скид очищеного фільтрату, дощових і талих вод проектом передбачено в басейн річки Мокра Сура.
Неодноразовими перевірками встановлено що перелічені природоохоронні заходи не реалізовані, проект гранично допустимого скидання не розроблений, вимоги внесених приписів не виконуються (т1ас1).
У відзиві на позовну заяву ПП «Хелп» зазначало що висновком державної екологічної експертизи №41 від 18.07.2005 не передбачено при проведенні робіт по першій черзі рекультивації збір та очищення дренажних і зливових вод, будівництво очисних споруд, облаштування вентиляційної свердловини (т1ас98).
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 11.05.2021 в задоволенні позову відмовлено. Суд погодився з запереченнями відповідача що при проведенні робіт по першій черзі рекультивації не передбачено збір та очищення дренажних і зливових вод, будівництво очисних споруд, облаштування вентиляційної свердловини; що підприємством проводиться моніторинг атмосферного повітря та водного середовища. Суд першої інстанції зазначив про відсутність доказів що виробнича діяльність ПП «Хелп» може призвести до негативних екологічних наслідків (т2ас226).
В апеляційній скарзі Державна екологічна інспекція Придніпровського округу просить рішення суду скасувати та позовні вимоги задовольнити. Вказують на помилковість висновку суду першої інстанції що при проведенні робіт по першій черзі рекультивації не передбачено збір та очищення дренажних і зливових вод, будівництво очисних споруд, облаштування вентиляційної свердловини. Згідно пункту 5 розділу «оцінка впливу на навколишнє природне середовище» робочої документації техніко-економічного обгрунтування інвестицій «рекультивація звалища відходів у верхів`ях балки Розсохувата по Криворізькому шосе», завданням на проектування передбачалось строки початку і закінчення будівництва 2003 2004 роки. У висновку державної екологічної експертизи №41 від 18.07.2005 застережено, що в разі невиконання передбачених проектом заходів, направлених на запобігання та зменшення негативного впливу на навколишнє природне середовище, висновок втрачає силу (т3ас1).
Переглядаючи справу, колегія суддів виходить з наступного:
Згідно акту №1110 від 31.03.2017 перевірки ПП «Хелп», проведеної Державною екологічною інспекцією в Дніпропетровській області, підприємство здійснює реалізацію проекту «рекультивація звалища відходів у верхів`ях балки Розсохувата по Криворізькому шосе». Техніко-економічне обгрунтування інвестицій та висновки державної екологічної експертизи №41 від 18.07.2005 передбачають технологічні рішення з рекультивації звалища, які є комплексом спеціальних природоохоронних заходів та включають проведення наступних робіт:
- влаштування дренажного водопровідного каналу для зниження рівня грунтових вод;
- влаштування нагорної водопровідної канави;
- влаштування протифільтраційної основи (піддону) вздовж лінії сполучення низового відкосу та поверхні днища от вершка;
- влаштування дренажної призми з фільтруючих матеріалів поверх піддону;
- влаштування дренажного трубопроводу для перехоплення фільтрату;
- влаштування приймального колодязя фільтрату зі збірних залізобетонних елементів;
- влаштування вентиляційної свердловини для дренажу газів, що утворюються в тілі звалища;
- зібраний фільтрат 2558м3 на рік передбачено відводити на очисні споруди в складі яких запроектовано: двоступеневі анаеробні біореактори з ершовим або пластиковим заповненням, які представляють собою металеві контейнери, розділені перегородками на ячейки, заповнені гофрованим ПВХ (біологічні пруди першого ступеню); двоступеневі біологічні ставки з природною аерацією; скид очищеного фільтрату, дощових і талих вод проектом передбачено в басейн річки Мокра Сура.
На час перевірки перелічені природоохоронні заходи не реалізовані, дозвіл на спеціальне водокористування не отриманий, проект гранично допустимого скидання не виконаний.
Підприємством отриманий дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами №1221400000-174 від 22.05.2017 в обсязі 12000т на рік. Однак, згідно статистичної звітності за 2016 рік обсяг відходів складає 72428т, що більше ніж в 6 разів перевищує кількість відходів, зазначених в матеріалах інвентаризації викидів забруднюючих речовин.
Не отримані дозволи на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря від використання твердопаливного котла, твердопаливної печі, 2 буржуйок, пили. При вимірюванні зафіксовані наднормативні викиди по оксиду азоту, вуглецю, діоксиду сірки.
Водопостачання на господарські потреби здійснюється привозною водою, однак документи на водопостачання на розгляд не подані. На території підприємства була влаштована свердловина. Згідно довідки підприємства №21/03-1 від 21.03.2017 свердловина не експлуатується. Документи про тампонаж відсутні.
Фільтрат з тіла полігону та зливові стоки самотіком потрапляють до існуючого ставка, який розташований нижче сміттєзвалища. Зі ставка стоки виводяться до рельєфу місцевості. За аналізом протоколів дослідження якості води зі струмка, який витікає зі ставка в 2015 2016 роках зафіксовані перевищення гранично допустимих концентрацій по показниках: сульфати, хлориди, марганець, амоній, іони амонію, сухий залишок.
На території земельної ділянки у верхів`ях балки Розсохувата розташовані 3 відстійника рідких промислових відходів. Земельні ділянки, на яких розташовані відстійники, є техногенно забрудненими та підлягають консервації.
На території земельної ділянки, за межами ділянки рекультивації, розміщені будівельні відходи, металобрухт, відходи деревини, склобій, пластик, шини, зола, макулатура, відходи оргтехніки. Відходи не обліковуються, розміщені на відкритих ділянках, на яких не забезпечується виключення забруднення атмосферного повітря, водних об`єктів, грунту.
Не проведені роботи з ідентифікації підприємства як об`єкта підвищеної небезпеки та не отримано свідоцтво про державну реєстрацію об`єкта підвищеної небезпеки. Не розроблені плани ліквідації та локалізації аварійних ситуацій. Не здійснюється виробничий контроль за охороною атмосферного повітря (т3ас48).
На адресу ПП «Хелп» внесений припис №4-2128-9-3 від 31.03.2017 з наступними вимогами:
- дотримуватись вимог природоохоронного законодавства, проектних рішень, висновків державної екологічної експертизи;
- провести оцінку впливу екологічної ситуації об`єкту на навколишнє природне середовище;
- дотримуватись умов надання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря;
- розробити інвентаризацію джерел викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря та отримати дозволи на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря;
- організувати ведення первинного обліку у сфері охорони атмосферного повітря;
- забезпечити тампонаж або ліквідацію свердловин на воду, не придатних до експлуатації;
- забезпечити збирання, очищення, відведення стічних вод, не припускати скидання стічних вод по рельєфу місцевості;
- вжити заходів щодо охорони вод та грунтів, попередження забруднення підземних вод;
- забезпечити консервацію техногенно забруднених земельних ділянок;
- розробити інвентаризацію та технічні паспорти відходів;
- розробити і погодити нормативи граничних показників утворення всіх відходів;
- організувати ведення первинного поточного обліку кількості відходів за формою 1-ВТ;
- місця тимчасового зберігання відходів влаштувати відповідно до вимог природоохоронного законодавства, не допускати розміщення відходів у несанкціонованих місцях;
- здійснювати моніторинг місць утворення, зберігання відходів;
- здійснювати передачу відходів для видалення і утилізації відповідно до вимог законодавства;
- операції з відходами здійснювати відповідно до вимог законодавства;
- провести інвентаризацію об`єкту підвищеної небезпеки;
- розробити і узгодити плани ліквідації та локалізації аварійних ситуацій;
- забезпечити проведення виробничого контролю за викидами забруднюючих речовин в атмосферне повітря від стаціонарних джерел викидів (т3ас61).
Згідно акту №1168 від 08.08.2017 перевірки ПП «Хелп», проведеної Державною екологічною інспекцією в Дніпропетровській області, підприємство здійснює реалізацію проекту «рекультивація звалища відходів у верхів`ях балки Розсохувата по Криворізькому шосе». Техніко-економічне обгрунтування інвестицій та висновки державної екологічної експертизи №41 від 18.07.2005 передбачають технологічні рішення з рекультивації звалища, які є комплексом спеціальних природоохоронних заходів та включають проведення наступних робіт:
- влаштування дренажного водопровідного каналу для зниження рівня грунтових вод;
- влаштування нагорної водопровідної канави;
- влаштування протифільтраційної основи (піддону) вздовж лінії сполучення низового відкосу та поверхні днища от вершка;
- влаштування дренажної призми з фільтруючих матеріалів поверх піддону;
- влаштування дренажного трубопроводу для перехоплення фільтрату;
- влаштування приймального колодязя фільтрату зі збірних залізобетонних елементів;
- влаштування вентиляційної свердловини для дренажу газів, що утворюються в тілі звалища;
- зібраний фільтрат 2558м3 на рік передбачено відводити на очисні споруди в складі яких запроектовано: двоступеневі анаеробні біореактори з єршовим або пластиковим заповненням, які представляють собою металеві контейнери, розділені перегородками на ячейки, заповнені гофрованим ПВХ (біологічні пруди першого ступеню); двоступеневі біологічні ставки з природною аерацією; скид очищеного фільтрату, дощових і талих вод проектом передбачено в басейн річки Мокра Сура.
На час перевірки перелічені природоохоронні заходи не реалізовані, дозвіл на спеціальне водокористування не отриманий, проект гранично допустимого скидання не виконаний.
Підприємством отриманий дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами №1221400000-174 від 22.05.2007, термін дії якого закінчився 22.05.2017.
Водопостачання на господарські потреби здійснюється привозною водою, однак документи на водопостачання на розгляд не подані. На території підприємства була влаштована свердловина. Згідно довідки підприємства №21/03-1 від 21.03.2017 свердловина не експлуатується. Документи про тампонаж відсутні.
Фільтрат з тіла полігону та зливові стоки самотіком потрапляють до існуючого ставка, який розташований нижче сміттєзвалища. Зі ставка стоки виводяться до рельєфу місцевості. За аналізом протоколів дослідження якості води зі струмка, який витікає зі ставка в 2015 2016 роках зафіксовані перевищення гранично допустимих концентрацій по показниках: сульфати, хлориди, марганець, амоній, іони амонію, сухий залишок.
На території земельної ділянки у верхів`ях балки Розсохувата розташовані 3 відстійника рідких промислових відходів. Земельні ділянки, на яких розташовані відстійники, є техногенно забрудненими та підлягають консервації.
На території земельної ділянки, за межами ділянки рекультивації, розміщені будівельні відходи, металобрухт, відходи деревини, пластик, шини, зола, макулатура, відходи оргтехніки. Відходи не обліковуються, розміщені на відкритих ділянках, на яких не забезпечується виключення забруднення атмосферного повітря, водних об`єктів, грунту.
Не проведені роботи з ідентифікації підприємства як об`єкта підвищеної небезпеки та не отримано свідоцтво про державну реєстрацію об`єкта підвищеної небезпеки. Не розроблені плани ліквідації та локалізації аварійних ситуацій. Не здійснюється виробничий контроль за охороною атмосферного повітря.
На час перевірки перелічені природоохоронні заходи не реалізовані та не виконані вимоги припису №4-2128-9-3 від 31.03.2017 (т3ас27).
На адресу ПП «Хелп» внесений припис №4-5773-9-3 від 15.08.2017 з наступними вимогами:
- забезпечувати виконання проектних рішень, висновків державної екологічної експертизи;
- не допускати здійснення викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря без дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря;
- організувати ведення первинного обліку у сфері охорони атмосферного повітря;
- забезпечити тампонаж або ліквідацію свердловин на воду, не придатних до експлуатації;
- забезпечити збирання, очищення, відведення стічних вод;
- вжити заходів щодо охорони вод та грунтів, попередження забруднення підземних вод;
- забезпечити консервацію техногенно забруднених земельних ділянок;
- розробити інвентаризацію та технічні паспорти відходів;
- розробити і погодити нормативи граничних показників утворення всіх відходів;
- організувати ведення первинного поточного обліку кількості відходів за формою 1-ВТ;
- місця тимчасового зберігання відходів влаштувати відповідно до вимог природоохоронного законодавства;
- здійснювати моніторинг місць утворення, зберігання відходів;
- здійснювати передачу відходів для видалення і утилізації відповідно до вимог законодавства;
- провести інвентаризацію об`єкту підвищеної небезпеки;
- розробити і узгодити плани ліквідації та локалізації аварійних ситуацій (т3ас32).
Згідно акту №641/5-8/18 від 12.11.2018 перевірки ПП «Хелп», проведеної Державною екологічною інспекцією в Дніпропетровській області, підприємство здійснює реалізацію проекту «рекультивація звалища відходів у верхів`ях балки Розсохувата по Криворізькому шосе». Техніко-економічне обгрунтування інвестицій та висновки державної екологічної експертизи №41 від 18.07.2005 передбачають технологічні рішення з рекультивації звалища, які є комплексом спеціальних природоохоронних заходів та включають проведення наступних робіт:
- влаштування дренажного водовідвідного каналу для зниження рівня грунтових вод;
- влаштування нагорної водовідвідної канави;
- влаштування протифільтраційної основи (піддону) вздовж лінії сполучення низового відкосу та поверхні днища от вершка;
- влаштування дренажної призми з фільтруючих матеріалів поверх піддону;
- влаштування дренажного трубопроводу для перехоплення фільтрату;
- влаштування приймального колодязя фільтрату зі збірних залізобетонних елементів;
- влаштування вентиляційної свердловини для дренажу газів, що утворюються в тілі звалища.
- зібраний фільтрат 2558м3 на рік передбачено відводити на очисні споруди в складі яких запроектовано: двоступеневі анаеробні біореактори з єршовим або пластиковим заповненням, які представляють собою металеві контейнери, розділені перегородками на ячейки, заповнені гофрованим ПВХ (біологічні пруди першого ступеню); двоступеневі біологічні ставки з природною аерацією; скид очищеного фільтрату, дощових і талих вод проектом передбачено в басейн річки Мокра Сура.
На час перевірки перелічені природоохоронні заходи не реалізовані, дозвіл на спеціальне водокористування не отриманий, проект гранично допустимого скидання не виконаний.
Підприємством отриманий дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами №1221400000-173 від 29.09.2017 терміном дії до 29.09.2027. В матеріалах інвентаризації обліковані не всі джерела викидів забруднюючих речовин: дробарка цегли, циркулярна пила, твердопаливний котел.
Водопостачання на господарські потреби здійснюється привозною водою, однак документи на водопостачання на розгляд не подані. На території підприємства була влаштована свердловина. Згідно довідки підприємства №21/03-1 від 21.03.2017 свердловина не експлуатується. Документи про тампонаж відсутні.
Фільтрат з тіла полігону та зливові стоки самотіком потрапляють до існуючого ставка, який розташований нижче сміттєзвалища. Зі ставка стоки виводяться до рельєфу місцевості. За аналізом протоколів дослідження якості води зі струмка, який витікає зі ставка в 2015 2016 роках зафіксовані перевищення гранично допустимих концентрацій по показниках: сульфати, хлориди, марганець, амоній, іони амонію, сухий залишок. В 2017 2018 роках дослідження якості води зі струмка не проводились.
На території земельної ділянки у верхів`ях балки Розсохувата розташовані 3 відстійника рідких промислових відходів. Земельні ділянки, на яких розташовані відстійники, є техногенно забрудненими та підлягають консервації.
На території земельної ділянки, за межами ділянки рекультивації, розміщені будівельні відходи, металобрухт, пластик, шини, макулатура, відходи оргтехніки, , які не обліковуються.
Не проведені роботи з ідентифікації підприємства як об`єкта підвищеної небезпеки та не отримано свідоцтво про державну реєстрацію об`єкта підвищеної небезпеки. Не розроблені плани ліквідації та локалізації аварійних ситуацій. Не здійснюється виробничий контроль за охороною атмосферного повітря.
На час перевірки перелічені природоохоронні заходи не реалізовані та не виконані вимоги припису №4-5773-9-3 від 15.08.2017 (т1ас52).
На адресу ПП «Хелп» внесений припис №4-12163-5-3 від 19.11.2018 з наступними вимогами:
- забезпечувати виконання проектних рішень, висновків державної екологічної експертизи;
- розробити інвентаризацію джерел викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря та отримати дозволи на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря;
- організувати ведення первинного обліку у сфері охорони атмосферного повітря;
- забезпечити тампонаж або ліквідацію свердловин на воду, не придатних до експлуатації;
- забезпечити збирання, очищення, відведення стічних вод;
- вжити заходів щодо охорони вод та грунтів, попередження забруднення підземних вод;
- забезпечити консервацію техногенно забруднених земельних ділянок;
- розробити інвентаризацію та технічні паспорти відходів;
- розробити і погодити нормативи граничних показників утворення всіх відходів;
- організувати ведення первинного поточного обліку кількості відходів за формою 1-ВТ;
- місця тимчасового зберігання відходів влаштувати відповідно до вимог природоохоронного законодавства;
- здійснювати моніторинг місць утворення, зберігання відходів;
- провести інвентаризацію об`єкту підвищеної небезпеки;
- розробити і узгодити плани ліквідації та локалізації аварійних ситуацій (т1ас60).
Згідно акту №289/5-11/20 від 26.08.2020 перевірки ПП «Хелп», проведеної Державною екологічною інспекцією в Дніпропетровській області, підприємство здійснює реалізацію проекту «рекультивація звалища відходів у верхів`ях балки Розсохувата по Криворізькому шосе». Техніко-економічне обгрунтування інвестицій та висновки державної екологічної експертизи №41 від 18.07.2005 передбачають технологічні рішення з рекультивації звалища, які є комплексом спеціальних природоохоронних заходів та включають проведення наступних робіт:
- влаштування дренажного водопровідного каналу для зниження рівня грунтових вод;
- влаштування нагорної водопровідної канави;
- влаштування протифільтраційної основи (піддону) вздовж лінії сполучення низового відкосу та поверхні днища от вершка;
- влаштування дренажної призми з фільтруючих матеріалів поверх піддону;
- влаштування дренажного трубопроводу для перехоплення фільтрату;
- влаштування приймального колодязя фільтрату зі збірних залізобетонних елементів;
- влаштування вентиляційної свердловини для дренажу газів, що утворюються в тілі звалища;
- зібраний фільтрат 2558м3 на рік передбачено відводити на очисні споруди в складі яких запроектовано: двоступеневі анаеробні біореактори з єршовим або пластиковим заповненням, які представляють собою металеві контейнери, розділені перегородками на ячейки, заповнені гофрованим ПВХ (біологічні пруди першого ступеню); двоступеневі біологічні ставки з природною аерацією; скид очищеного фільтрату, дощових і талих вод проектом передбачено в басейн річки Мокра Сура.
На час перевірки перелічені природоохоронні заходи не реалізовані, дозвіл на спеціальне водокористування не отриманий, проект гранично допустимого скидання не виконаний.
Не отримані дозволи на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря від використання газової різки, 2 пил.
Водопостачання на господарські потреби здійснюється привозною водою, однак документи на водопостачання на розгляд не подані. На території підприємства була влаштована свердловина. Згідно довідки підприємства №21/03-1 від 21.03.2017 свердловина не експлуатується. Документи про тампонаж відсутні.
Територія не в повному обсязі обладнана твердим покриттям. Збирання, очищення, відведення зливових вод не влаштовано.
Фільтрат з тіла полігону та зливові стоки самотіком виводяться до рельєфу місцевості. Згідно протоколів дослідження якості води зі струмка через звалище та підземної води з наглядової свердловини в 2019 році, зафіксовані перевищення гранично допустимих концентрацій по показниках: залізо, марганець, амоній, іони амонію, сухий залишок, запах.
На території земельної ділянки у верхів`ях балки Розсохувата розташовані 3 відстійника рідких промислових відходів.
На території земельної ділянки, за межами ділянки рекультивації, розміщені будівельні відходи, металобрухт, пластик, шини, тверді побутові відходи. Первинний поточний облік кількості відходів не ведеться (т1ас8).
На адресу ПП «Хелп» внесений припис №243/5-11/20 від 02.09.2020 з наступними вимогами:
- забезпечувати виконання проектних рішень, висновків державної екологічної експертизи;
- розробити інвентаризацію джерел викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря та отримати дозволи на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря;
- не допускати здійснення викидів в атмосферне повітря від джерел викидів забруднюючих речовин без дозволів на викиди;
- організувати ведення первинного обліку у сфері охорони атмосферного повітря;
- забезпечити тампонаж або ліквідацію свердловин на воду, не придатних до експлуатації;
- отримати дозвіл на скид зливових стічних вод;
- забезпечити збирання, очищення, відведення стічних вод;
- забезпечити консервацію техногенно забруднених земельних ділянок;
- розробити інвентаризацію та технічні паспорти відходів;
- розробити і погодити нормативи граничних показників утворення всіх відходів;
- організувати ведення первинного поточного обліку кількості відходів за формою 1-ВТ;
- місця тимчасового зберігання відходів влаштувати відповідно до вимог природоохоронного законодавства;
- здійснювати моніторинг місць утворення, зберігання відходів;
- здійснювати передачу відходів для видалення і утилізації відповідно до вимог законодавства;
- операції з відходами здійснювати відповідно до вимог законодавства;
- ліквідувати засмічення земель;
- забезпечити проведення виробничого контролю за викидами забруднюючих речовин в атмосферне повітря від стаціонарних джерел викидів (т1ас45).
Відповідно до пункту «а» статті 3 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», одним з основних принципів охорони навколишнього природного середовища є пріоритетність вимог екологічної безпеки, обов`язковість додержання екологічних нормативів та лімітів використання природних ресурсів при здійсненні господарської, управлінської, іншої діяльності.
Відповідно до статті 50 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», екологічна безпека є такий стан навколишнього природного середовища, при якому забезпечується попередження погіршення екологічної обстановки та виникнення небезпеки для здоров`я людей. Екологічна безпека гарантується громадянам України здійсненням широкого комплексу взаємопов`язаних політичних, економічних, технічних, організаційних, державно-правових та інших заходів. Діяльність фізичних та юридичних осіб, що завдає шкоди навколишньому природному середовищу, може бути припинена за рішенням суду.
Відповідно до частини 1 статті 51 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», при проектуванні, розміщенні, будівництві, введенні в дію нових і реконструкції діючих підприємств, споруд, інших об`єктів, удосконаленні існуючих та впровадженні нових технологічних процесів і устаткування, а також в процесі експлуатації цих об`єктів забезпечується екологічна безпека людей, раціональне використання природних ресурсів, додержання нормативів шкідливих впливів на навколишнє природне середовище. При цьому повинні передбачатись вловлювання, утилізація, знешкодження шкідливих речовин і відходів або повна їх ліквідація, виконання інших вимог щодо охорони навколишнього природного середовища і здоров`я людей.
Відповідно до частини 2 статті 51 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», підприємства, установи, організації, діяльність яких пов`язана з шкідливим впливом на навколишнє природне середовище, незалежно від часу введення їх в дію повинні бути обладнані спорудами, устаткуванням, пристроями для очищення викидів і скидів або їх знешкодження, зменшення впливу шкідливих факторів, а також приладами контролю за кількістю і складом забруднюючих речовин та за характеристиками шкідливих факторів.
Відповідно до частини 1 статті 66 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», при проектуванні й експлуатації господарських та інших об`єктів, діяльність яких може шкідливо впливати на навколишнє природне середовище, розробляються і здійснюються заходи щодо запобігання аваріям, а також ліквідації їх шкідливих екологічних наслідків.
Відповідно до пункту «б» частини 1 статті 96 Земельного Кодексу України, землекористувачі зобов`язані додержуватись вимог законодавства про охорону довкілля.
Відповідно до абзаців 1 3, 12 статті 35 Закону України «Про охорону земель», власники і землекористувачі, в тому числі орендарі земельних ділянок при здійсненні господарської діяльності зобов`язані дотримуватись вимог земельного та природоохоронного законодавства; проводити на земельних ділянках господарську діяльність способами, які не задають шкідливого впливу на стан земель та родючість грунтів; вживати заходів щодо запобігання негативному і екологонебезпечному впливу на земельні ділянки та ліквідації наслідків цього впливу.
Відповідно до абзаців 1 5 частини 1 статті 10 Закону України «Про охорону атмосферного повітря», суб`єкти господарювання, що здійснюють викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря та діяльність яких пов`язана з впливом фізичних та біологічних факторів на його стан, зобов`язані: здійснювати організаційно-господарські, технічні та інші заходи щодо забезпечення виконання вимог, передбачених нормативами екологічної безпеки в галузі охорони атмосферного повітря, дозволами на викиди забруднюючих речовин тощо; вживати заходів щодо зменшення обсягів викидів забруднюючих речовин і зменшення впливу фізичних факторів; забезпечувати безперебійну ефективну роботу і підтримання у справному стані споруд, устаткування, апаратури для очищення викидів і зменшення рівнів впливу фізичних та біологічних факторів; здійснювати контроль за обсягом і складом забруднюючих речовин, що викидаються в атмосферне повітря організованими та неорганізованими стаціонарними джерелами викидів, і рівнями фізичного впливу та вести їх постійний облік.
Відповідно до пунктів 3, 4 статті 44 Водного Кодексу України, водокористувачі зобов`язані дотримувати встановлених нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин та встановлених лімітів забору води, лімітів використання води та лімітів скидання забруднюючих речовин, а також санітарних та інших вимог щодо впорядкування своєї території; використовувати ефективні сучасні технічні засоби і технології для утримання своєї території в належному стані, а також здійснювати заходи щодо запобігання забрудненню водних об`єктів стічними, дощовими, сніговими водами.
Відповідно до пункту 5 статті 32 Закону України «Про екологічну експертизу», замовники екологічної експертизи зобов`язані виконувати вимоги висновків екологічної експертизи.
Відповідно до частини 2 статті 9 Закону України «Про оцінку впливу на довкілля», висновок з оцінки впливу на довкілля є обов`язковим для виконання.
Відповідно до частини 7 статті 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається в порядку та строки, встановлені законом, з позовом до адміністративного суду. В разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Відповідно до абзаців 1, 2 пункту 6 розділу ІІ Положення про територіальні і міжрегіональні територіальні органи Держекоінспекції, затвердженого Наказом Міністерства енергетики і захисту довкілля України №230 від 07.042020, інспекція звертається до суду з позовом щодо обмеження чи зупинення діяльності суб`єктів господарювання і об`єктів незалежно від їх підпорядкування та форми власності, якщо їх експлуатація здійснюється з порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища, вимог дозволів на використання природних ресурсів, з перевищенням нормативів гранично допустимих викидів в атмосферне повітря забруднюючих речовин, впливу фізичних та біологічних факторів, лімітів скидів забруднюючих речовин.
Проведеними кількома перевірками з 2017 року в діяльності ПП «Хелп» з реалізації проекту «рекультивація звалища відходів у верхів`ях балки Розсохувата по Криворізькому шосе» виявляються систематичні порушення природоохоронного законодавства: необладнання спорудами, устаткуванням, пристроями для очищення викидів і скидів, приладами контролю за кількістю і складом забруднюючих речовин, характеристиками шкідливих факторів, недодержання нормативів шкідливих впливів на навколишнє природне середовище, належним чином не здійснюється утилізація шкідливих речовин і відходів, наслідком чого є створення екологічної небезпеки для здоров`я людей, забруднення атмосферного повітря, води, грунту, нераціональне використання природних ресурсів. Зокрема, не реалізовуються природоохоронні заходи, передбачені висновком державної екологічної експертизи №41 від 18.07.2005, що є порушенням частини 1 статті 66 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища»; нездійснений тампонаж свердловини, яка не експлуатується, що є порушенням статті 105 Водного Кодексу України; не здійснюється збирання, очищення, відведення стічних вод, внаслідок чого стічні води по рельєфу місцевості потрапляють до грунтів, розташованого поруч ставка, підземних вод, що призводить до перевищення гранично допустимих концентрацій по сульфатах, хлоридах, марганцю, амонію, що є порушенням статті 70 Водного Кодексу України; не законсервовані техногенно забруднені земельні ділянки відстійниками промислових відходів, що є порушенням статті 172 Земельного Кодексу України; не здійснюється утилізація будівельних відходів, металобрухту, пластика, шин, що є порушенням статті 55 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», статті 17 Закону України «Про відходи»; первинний поточний облік кількості відходів не ведеться, що є порушенням статті 24 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища»; вимоги приписів про усунення шкідливого впливу на навколишнє природне середовище систематично не виконуються.
Згідно висновків державної екологічної експертизи №41 від 18.07.2005 техніко-економічного обгрунтування інвестицій проекту «рекультивація звалища відходів у верхів`ях балки Розсохувата по Криворізькому шосе», ПП «Хелп» мають бути здійснені комплекс спеціальних природоохоронних заходів та виконані наступні роботи:
- влаштування дренажного водопровідного каналу для зниження рівня грунтових вод;
- влаштування нагорної водопровідної канави;
- влаштування протифільтраційної основи (піддону) вздовж лінії сполучення низового відкосу та поверхні днища от вершка;
- влаштування дренажної призми з фільтруючих матеріалів поверх піддону;
- влаштування дренажного трубопроводу для перехоплення фільтрату;
- влаштування приймального колодязя фільтрату зі збірних залізобетонних елементів;
- влаштування вентиляційної свердловини для дренажу газів, що утворюються в тілі звалища;
- зібраний фільтрат 2558м3 на рік передбачено відводити на очисні споруди в складі яких запроектовано: двоступеневі анаеробні біореактори з єршовим або пластиковим заповненням, які представляють собою металеві контейнери, розділені перегородками на ячейки, заповнені гофрованим ПВХ (біологічні пруди першого ступеню); двоступеневі біологічні ставки з природною аерацією; скид очищеного фільтрату, дощових і талих вод проектом передбачено в басейн річки Мокра Сура (т1ас48).
На час перевірки перелічені природоохоронні заходи не реалізовані.
Є помилковими доводи ПП «Хелп», з якими безпідставно погодився суд першої інстанції, що висновком державної екологічної експертизи №41 від 18.07.2005 не передбачено при проведенні робіт по першій черзі рекультивації збір та очищення дренажних і зливових вод, будівництво очисних споруд, облаштування вентиляційної свердловини.
У висновку державної екологічної експертизи зазначено, що проектом передбачається рекультивація земельної ділянки площею 10,5га, в тому числі першої черги рекультивації звалища 2,5га. Цілю техніко-економічного обгрунтування інвестицій рекультивації звалища відходів у верхів`ях балки Розсохувата є розроблення спеціальних природоохоронних заходів, направлених на мінімізацію шкідливого впливу звалища на навколишнє середовище. Перша черга рекультивації звалища 2,5га передбачає виконання всіх природоохоронних заходів та підкреслено, що в разі невиконання передбачених проектом заходів, спрямованих на запобігання негативного впливу на стан навколишнього природного середовища, висновок втрачає силу.
Як правильно наполягає Державна екологічна інспекція та на що не звернув увагу окружний суд, комплекс спеціальних природоохоронних заходів, передбачений у висновку державної екологічної експертизи №41 від 18.07.2005 техніко-економічного обгрунтування інвестицій проекту «рекультивація звалища відходів у верхів`ях балки Розсохувата по Криворізькому шосе» мав бути здійснений протягом трьох років.
Відповідно до статті 40 Закону України «Про екологічну експертизу», позитивний висновок державної екологічної експертизи є дійсним протягом трьох років від дня його видачі. Якщо за цей час не розпочато реалізацію рішення щодо об`єкта державної екологічної експертизи, то він підлягає новій державній екологічній експертизі.
З огляду на викладене, не виконання заходів, передбачених висновком державної екологічної експертизи №41 від 18.07.2005 спричиняє екологічну небезпеку для здоров`я людей, забруднення атмосферного повітря, води, грунту, а тому не може продовжуватись здійснення ПП «Хелп» діяльності з реалізації проекту «рекультивація звалища відходів у верхів`ях балки Розсохувата по Криворізькому шосе» без влаштування дренажного водопровідного каналу для зниження рівня грунтових вод, нагорної водопровідної канави, протифільтраційної основи (піддону) вздовж лінії сполучення низового відкосу та поверхні днища от вершка, дренажної призми з фільтруючих матеріалів поверх піддону, дренажного трубопроводу для перехоплення фільтрату, приймального колодязя фільтрату зі збірних залізобетонних елементів, вентиляційної свердловини для дренажу газів, очисних споруд для зібраного фільтрату.
Керуючись статтями 241 245, 315, 317, 321, 322, 327, 329 КАС України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Державної екологічної інспекції Придніпровського округу задовольнити.
Скасувати рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 11.05.2021 та прийняти нову постанову.
Позовну заяву Державної екологічної інспекції в Дніпропетровській області задовольнити.
Повністю зупинити виробництво, реалізацію продукції, виконання робіт, надання послуг, які пов`язані із здійсненням Приватним підприємством «Хелп» діяльності з реалізації проекту «рекультивація звалища відходів у верхів`ях балки Розсохувата по Криворізькому шосе» до повного усунення порушень законодавства про охорону навколишнього природного середовища.
Постанова набирає законної сили з 10.01.2023 та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом 30 днів з дня складання повної постанови.
Головуючий А.В. Суховаров
суддяО.В. Головко
суддяТ.І. Ясенова
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.01.2023 |
Оприлюднено | 15.02.2023 |
Номер документу | 108939097 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу охорони навколишнього природного середовища, зокрема щодо забезпечення екологічної безпеки, у тому числі при використанні природних ресурсів; екологічної безпеки поводження з відходами |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Коваленко Н.В.
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Суховаров А.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні